abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103799961

Officiële landstaal: Zweeds
Hoofdstad: Stockholm
Regeringsvorm: Parlementaire monarchie
Religie: Protestantisme
Oppervlakte: 449.964 km˛ (8,67% water)
Inwoners: 9.031.088 (2007)

bron: wikipedia

Nummer 7 alweer...
pi_103800001
Naja, niet helemaal dan, men liten :P.
pi_103800755
Ik zou nooit mijn Nederlands paspoort opgeven. Een dubbele nationaliteit zou ik nog kunnen overwegen, maar op dit moment zie ik geen enkel voordeel om Zweed te worden.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_103801092
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:01 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik zou nooit mijn Nederlands paspoort opgeven. Een dubbele nationaliteit zou ik nog kunnen overwegen, maar op dit moment zie ik geen enkel voordeel om Zweed te worden.
Voor mij zou het een voordeel hebben met het aanvragen van geld van bijvoorbeeld vetenskapsrådet. Maar, ik geloof ook niet dat ik m'n nederlandse nationaliteit zou opgeven.
pi_103802062
Ja, bij dat soort dingen kan ik me wel iets bij voorstellen.
Voor mijn kinderen is het ook een ander verhaal. Die mogen nu nog een dubbele nationaliteit voeren. Ik denk wel dat ik dat aan ga vragen voor hun. Kunnen ze later kiezen, het Zweeds of Nederlands nationale elftal :P
pi_103802443
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:20 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ja, bij dat soort dingen kan ik me wel iets bij voorstellen.
Voor mijn kinderen is het ook een ander verhaal. Die mogen nu nog een dubbele nationaliteit voeren. Ik denk wel dat ik dat aan ga vragen voor hun. Kunnen ze later kiezen, het Zweeds of Nederlands nationale elftal :P
Een dubbele nationaliteit is altijd handig, zeker als je veel reist. Ik heb nu ook een 2e paspoort, omdat ik altijd gezeik heb met veel reizen en ondertussen visa's bemachtigen. Als ik in Zweden trouw, vraag ik daar naar verloop van tijd wel een extra paspoort - als het tenminste makkelijk is.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_103802491
Hoi ! ik wil ook weer meeposten ondanks dat ik er niet zelf woon maar mn papa.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_103802552
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:26 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Een dubbele nationaliteit is altijd handig, zeker als je veel reist. Ik heb nu ook een 2e paspoort, omdat ik altijd gezeik heb met veel reizen en ondertussen visa's bemachtigen. Als ik in Zweden trouw, vraag ik daar naar verloop van tijd wel een extra paspoort - als het tenminste makkelijk is.
ja, okay. Een dubbele nationaliteit, dat zou ik ook altijd doen. Maar, volgens mij moeten wij de Nederlandse opgeven zodra we de Zweedse hebben. En dat zou ik toch heel erg gek vinden. Maar goed, ik woon hier nog maar 3 jaar, dus ik kan het nog helemaal niet. Nog 2 jaar wachten..
pi_103803008
Ik kan geen dubbele nationaliteit voeren, ben niet getrouwd met een Zweedse. Ik kan wel de Zweedse krijgen, maar dan moet ik de Nederlandse opgeven en dat doe ik niet.
  Moderator maandag 31 oktober 2011 @ 20:45:54 #10
45833 crew  Fogel
pi_103803822
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:06 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Voor mij zou het een voordeel hebben met het aanvragen van geld van bijvoorbeeld vetenskapsrådet. Maar, ik geloof ook niet dat ik m'n nederlandse nationaliteit zou opgeven.
Een vrouwelijke buitenlandse kandidaat geeft juist twee extra 'streepjes' in hun statistiek joh ;)
Bij de buren, Forskningsrådet, maakt het echt geen bal uit welke nationaliteit je hebt. Zo lang je maar goed bent in wat je onderzoekt is alles prima.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_103804126
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:45 schreef Fogel het volgende:

[..]

Een vrouwelijke buitenlandse kandidaat geeft juist twee extra 'streepjes' in hun statistiek joh ;)
Bij de buren, Forskningsrådet, maakt het echt geen bal uit welke nationaliteit je hebt. Zo lang je maar goed bent in wat je onderzoekt is alles prima.
als ik uit Angola zou komen, ja. Een vrouwelijk, Afrikaanse onderzoeker. Maar voor veel zaken moet je Zweeds zijn. Maar goed, voor alles moet je ook Dr. zijn, en dat duurt nog wel even!
  Moderator maandag 31 oktober 2011 @ 20:55:31 #12
45833 crew  Fogel
pi_103804478
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:50 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

als ik uit Angola zou komen, ja. Een vrouwelijk, Afrikaanse onderzoeker. Maar voor veel zaken moet je Zweeds zijn. Maar goed, voor alles moet je ook Dr. zijn, en dat duurt nog wel even!
Ligt dat aan het vakgebied of is het in het algemeen zo dat je Zweeds (of Angolees ;)) moet zijn?
Dr moet je ook voor vanalles zijn in Noorwegen, maar daar heb ik binnen anderhalf jaar geen last meer van want dan heb ik weer een paar letters extra gescored voor bij mijn naam :P
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_103820534
zo dus als ik het goed begrijp als ik trouw krijg ik een zweeds paspoort bovenop mijn nederlandse?
hmmmz we zijn wel al aan het plannen enzo om te gaan trouwen maar ze zit op het moment met der studie die is klaar in januari en dan pas kunnen we echt gaan plannen ivm vervolg opleiding enz enz

maar goed wat is het voordeel van een dubbele nationaliteit? ik wil dus echt niet meer terug naar NL, het heeft goede dingen daar in dat kikkerlandje maar het gaat goed achteruit daar vind ik zelf.
pi_103820706
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 08:54 schreef McWurth het volgende:
zo dus als ik het goed begrijp als ik trouw krijg ik een zweeds paspoort bovenop mijn nederlandse?
hmmmz we zijn wel al aan het plannen enzo om te gaan trouwen maar ze zit op het moment met der studie die is klaar in januari en dan pas kunnen we echt gaan plannen ivm vervolg opleiding enz enz

maar goed wat is het voordeel van een dubbele nationaliteit? ik wil dus echt niet meer terug naar NL, het heeft goede dingen daar in dat kikkerlandje maar het gaat goed achteruit daar vind ik zelf.
ja, maar je kunt toch ook in Zweden wonen zonder je nederlandse paspoort op te geven? En ook als je gaat trouwen krijg je het niet automatisch, maar moet je het aanvragen, geloof ik. En ik zou dan maar eens goed uitzoeken hoe het dan zit met de dubbele nationaliiteit, of eens op de ambassade vragen!
pi_103823622
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 09:03 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ja, maar je kunt toch ook in Zweden wonen zonder je nederlandse paspoort op te geven? En ook als je gaat trouwen krijg je het niet automatisch, maar moet je het aanvragen, geloof ik. En ik zou dan maar eens goed uitzoeken hoe het dan zit met de dubbele nationaliiteit, of eens op de ambassade vragen!
uiteraard daarom ook afspraak om er eens over te praten hoe en wat a.s. donderdag. maar ik zie persoonlijk het niet er niet van in om twee nationaliteiten te hebben.
en ik dan toch in zweden woon en hier zal blijven ook wat is dan het nut ervan om een NL nationaliteit erbij te houden?

maar goed we zien wel toch ;)

studeren kan ik nu ook gratis :P maar studie financiering is wel handig
pi_103849134
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:28 schreef Jagärtrut het volgende:

Een dubbele nationaliteit, dat zou ik ook altijd doen. Maar, volgens mij moeten wij de Nederlandse opgeven zodra we de Zweedse hebben. En dat zou ik toch heel erg gek vinden.
Je mag de Nederlandse nationaliteit wel houden als je eerst met een Zweed trouwt en daarna pas de Zweedse nationaliteit aanvraagt/krijgt. (Maar voor je zo'n plan uitvoert, zou je dat nog wel moeten controleren. Volgens mij zijn er ook uitzonderingen op die regel namelijk.)

quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:50 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Gewoon zeggen dat je uit Zimbabwe komt ;)
pi_103852139
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 21:11 schreef Light het volgende:

[..]

Je mag de Nederlandse nationaliteit wel houden als je eerst met een Zweed trouwt en daarna pas de Zweedse nationaliteit aanvraagt/krijgt. (Maar voor je zo'n plan uitvoert, zou je dat nog wel moeten controleren. Volgens mij zijn er ook uitzonderingen op die regel namelijk.)

[..]

Gewoon zeggen dat je uit Zimbabwe komt ;)
Mijn blanke huid en nederlands pasp..oort maken dat wat lastig, denk ik
pi_103853652
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2011 21:59 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Mijn blanke huid en nederlands pasp..oort maken dat wat lastig, denk ik
Welnee, dat paspoort kan juist helpen. Of hoefde je geen visum oid te halen voor je reis daarheen?
pi_103854761
quote:
14s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:49 schreef r8v2 het volgende:
Naja, niet helemaal dan, men liten :P.
Moet je het wel goed doen, met je grote mond :{
pi_103855033
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 22:35 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Moet je het wel goed doen, met je grote mond :{
Verbeter me dan :P. En hoezo grote mond? ;(.
pi_103864190
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 22:20 schreef Light het volgende:

[..]

Welnee, dat paspoort kan juist helpen. Of hoefde je geen visum oid te halen voor je reis daarheen?
jawel. Maar het paspoort waar dat visum in stond is ondertussen verlopen!

Anyways. Zijn jullie dit grauwe weer ook zo zat? Doe mij winter maar!
pi_103864197
quote:
8s.gif Op woensdag 2 november 2011 08:38 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

jawel. Maar het paspoort waar dat visum in stond is ondertussen verlopen!

Anyways. Zijn jullie dit grauwe weer ook zo zat? Doe mij winter maar!
Ik ben er even niet, pas begin December weer in de buurt en ik hoop dat het dan wel netjes wit is.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
pi_103864648
quote:
4s.gif Op dinsdag 1 november 2011 22:39 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Verbeter me dan :P. En hoezo grote mond? ;(.
Liten is klein. Lite is een beetje.
En ik vind dat je nogal hoog van de toren toetert over van alles en nog wat.
pi_103866283
Ik heb nergens gezegd dat ik perfect Zweeds praat wel? En vanalles en nog wat? Do tell.
  Moderator woensdag 2 november 2011 @ 10:32:31 #25
45833 crew  Fogel
pi_103866765
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 10:56 schreef McWurth het volgende:

[..]

uiteraard daarom ook afspraak om er eens over te praten hoe en wat a.s. donderdag. maar ik zie persoonlijk het niet er niet van in om twee nationaliteiten te hebben.
en ik dan toch in zweden woon en hier zal blijven ook wat is dan het nut ervan om een NL nationaliteit erbij te houden?

maar goed we zien wel toch ;)

studeren kan ik nu ook gratis :P maar studie financiering is wel handig
Kan je dat niet aanvragen dan?
pi_103869018
Ik dacht altijd dat ook een Niet-Zweed in aanmerking voor studiemedel komt.
pi_103875297
quote:
1s.gif Op woensdag 2 november 2011 11:46 schreef Knutknuttsson het volgende:
ja 300 euro of iets dat betaald de huur ook natuurlijk :') je krijgt echt niet veel als niet zweed hoor en studeren en werken tegelijk is echt niks voor mij of het 1 of het ander anders werkt het niet voor me helaas
  Moderator woensdag 2 november 2011 @ 15:11:26 #28
45833 crew  Fogel
pi_103875857
quote:
1s.gif Op woensdag 2 november 2011 11:46 schreef Knutknuttsson het volgende:
Dat dus. Ik heb alleen ervaring met Noorwegen en op sociaal gebied kopieren die zowat alles van Zweden ;) en daar was het geen probleem. Kreeg als ik het goed herinner ongeveer 750¤ per maand. Had het overigens niet nodig want ik had ook een fulltime baan, maar een beetje extra kan nooit kwaad (en ik heb ook netjes een stuk terugbetaald aan het eind omdat ik -zoals ik bij de aanvraag al had aangegeven- teveel bijverdiend had).
pi_103899234
Iemand die goed zowel Zweeds en Nederlands beheerst? Ik heb een website waar ik wat Zweedse teksten voor nodig heb.
pi_103905959
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 23:03 schreef DutchBeardGuy het volgende:
Iemand die goed zowel Zweeds en Nederlands beheerst? Ik heb een website waar ik wat Zweedse teksten voor nodig heb.
ik beheers de zweedse taal nu wel kan me aardig behelpen maar om nu te zeggen goed? nee niet echt lol.

ik heb natuurlijk wel een zweedse familie dus als het niet super veel is kan ik wel eventueel helpen en als nodig is aan familie of lerares vragen eventueel.
pi_103908796
Ik heb gister wat rond zitten kijken maar je krijgt alleen studiefinanciering van de Zweedse overheid als je:

- een permanentje verblijfsvergunning hebt (kan dus pas na 5 jaar of eerder met trouwen)
- een arbeidscontract hebt (gehad)
- op basis van andere achterlijke immigratieregeltjes er recht op hebt (wat meestal alleen geldt voor niet-EU-bewoners)

Dus ik ga volgend jaar op mijn laatste IB-geld ernaartoe :P.
  donderdag 3 november 2011 @ 12:24:22 #32
155420 Fizd
Candle in the eye.
pi_103911187
Wat je zegt klopt niet. Ik heb in mijn eerste jaar al meteen gebruik kunnen maken van studiefinanciering. En dat was nota bena voor zo'n lullige zweedse cursus.

En een PUT is al te verkrijgen na 2,5 - 3 jaar, mits je aan bepaalde eisen voldoet (sambo met een Zweedse partner, werk en of studieplannen)
pi_103911300
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 12:24 schreef Fizd het volgende:
Wat je zegt klopt niet. Ik heb in mijn eerste jaar al meteen gebruik kunnen maken van studiefinanciering. En dat was nota bena voor zo'n lullige zweedse cursus.

En een PUT is al te verkrijgen na 2,5 - 3 jaar, mits je aan bepaalde eisen voldoet (sambo met een Zweedse partner, werk en of studieplannen)
Wat is PUT? En je woonde er alleen?
  donderdag 3 november 2011 @ 13:23:22 #34
155420 Fizd
Candle in the eye.
pi_103912789
Permanent Uppehålls Tillstånd, oftewel een permanente verblijfsvergunning.
Check http://www.migrationsverket.se/info/3949.html voor alle info.
pi_103914167
quote:
When you have been in Sweden legally and with right of residence for five years without a break, you have permanent right of residence
.

Staat hier: http://www.migrationsverket.se/info/150_en.html
  donderdag 3 november 2011 @ 15:17:18 #36
155420 Fizd
Candle in the eye.
pi_103916224
Je moet sowieso eerst een tijdelijke verblijfsvergunning aanvragen voor dat je pas in aanmerking komt voor een permanente. Zo'n tijdelijke is geldig voor 2 jaar. De standaardregeling voor permanente verblijfsvergunningen is 5 jaar. Maar ze worden individueel beoordeeld. Er spelen een aantal zaken mee in het besluit daarvan, bijv. of je samenwoont/getrouwd bent met een zweed, werk/studie, waardoor je binnen een veel kortere tijd al een PUT kunt verkrijgen.
pi_103919012
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 15:17 schreef Fizd het volgende:
Je moet sowieso eerst een tijdelijke verblijfsvergunning aanvragen voor dat je pas in aanmerking komt voor een permanente. Zo'n tijdelijke is geldig voor 2 jaar. De standaardregeling voor permanente verblijfsvergunningen is 5 jaar. Maar ze worden individueel beoordeeld. Er spelen een aantal zaken mee in het besluit daarvan, bijv. of je samenwoont/getrouwd bent met een zweed, werk/studie, waardoor je binnen een veel kortere tijd al een PUT kunt verkrijgen.
Oh mooi. Zweedse overheid O+.

Maar nou weet ik nog niet of je er alleen woonde of met je ouders ofzo :P.

[ Bericht 8% gewijzigd door r8v2 op 03-11-2011 17:37:56 ]
  donderdag 3 november 2011 @ 18:52:21 #38
155420 Fizd
Candle in the eye.
pi_103923495
4 jaar geleden verhuisd, woonachtigend met een Zweedse. ;)
pi_103925525
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 18:52 schreef Fizd het volgende:
4 jaar geleden verhuisd, woonachtigend met een Zweedse. ;)
Ja dan is het wat anders ;). Ik ga alleen, dus dan krijg ik geen stufi...
pi_103932801
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 15:17 schreef Fizd het volgende:
tijdelijke aanvragen>trouwen> 3 jaar max heb je permanente.
pi_104381860
Ik ben me op het moment aan het orienteren op een half jaartje studeren in het buitenland en heb op het moment de universiteit van Uppsala op 1 staan. Is er hier iemand die me daar meer over kan vertellen of meer algemene dingen die handig zijn als ik naar Zweden zou komen? Ik ben van plan iig 2 taalcursussen Zweeds te volgen. Kan iemand hier een inschatting maken van wat mijn beheersing dan zou kunnen zijn na ongeveer 4-5 maanden?
Beneath the gold, bitter steel
pi_104384155
Doe maar geen SFI iig, dat is echt ruk. En verder hangt het af van je eigen inzet en kunnen. Denk als je 5 maanden echt intensief met de taal bezig bent en je er een beetje gevoel voor hebt je een heel eind kan komen.
pi_104384310
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 07:22 schreef heaven7 het volgende:
Doe maar geen SFI iig, dat is echt ruk. En verder hangt het af van je eigen inzet en kunnen. Denk als je 5 maanden echt intensief met de taal bezig bent en je er een beetje gevoel voor hebt je een heel eind kan komen.
bullshit over dat sfi dus. dit ligt puur aan jezelf.
ik doe SFI 3 maanden nu ik sprak amper zweeds toen ik hier kwam en in 3 maanden tijd kan ik dus gewoon teve kijken zonder ondertiteling, brieven schrijven bv en gewoon een normaal gesprek voeren. zoals je zegt ligt aan je eigen inzet en kunnen. dat de meeste afrikanen die SFI doen er geen bal van kunnen ligt niet aan het SFI natuurlijk he.
pi_104384328
SFI is inderdaad prima. Ik heb het een tijdje gedaan (1.5 uur in de week les) en het gaat vrij snel.
pi_104384765
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 07:42 schreef Bajskorv het volgende:
SFI is inderdaad prima. Ik heb het een tijdje gedaan (1.5 uur in de week les) en het gaat vrij snel.
ik doe full time studie in de ochtend op school in de middag thuis gaat prima zo in januari sluit ik de b-kurs af en ga ik de c-kurs doen en dan is het ook nog mogelijk om d-kurs te doen maar weet niet of ik dat wel wil eigenlijk.
pi_104387390
Heb ook SFI gedaan en dat was gezellig, maar het onderwijs was ruk inderdaad. Het tempo werd bepaald door de langzaamsten, driekwart zat daar omdat ze moesten en dus totaal ongemotiveerd waren. Sneller werken werd afgeraden en de leerkrachten zaten er om hun pensioen nog snel wat op te krikken voordat ze afzwaaiden. Nee, SFI was in mijn geval geen cursus waar ik veel aan heb gehad.
  dinsdag 15 november 2011 @ 10:56:34 #47
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_104387934
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 00:08 schreef Fingon het volgende:
Ik ben me op het moment aan het orienteren op een half jaartje studeren in het buitenland en heb op het moment de universiteit van Uppsala op 1 staan. Is er hier iemand die me daar meer over kan vertellen of meer algemene dingen die handig zijn als ik naar Zweden zou komen? Ik ben van plan iig 2 taalcursussen Zweeds te volgen. Kan iemand hier een inschatting maken van wat mijn beheersing dan zou kunnen zijn na ongeveer 4-5 maanden?
Ik heb in 2008 in Uppsala gezeten en daar aan het Statsvetenskapliga Institutionen gestudeerd. Als je wilt kan ik je wel het e.e.a. vertellen over de UU en Uppsala zelf.

Ik heb daar ook een cursus Zweeds gevolgd van vier maanden (kon gratis via de Uni). Dat is een basiscursus geweest waar ik veel aan heb gehad, maar achteraf spijt omdat het instapniveau erg laag was (zeg maar voorkennis 0). Na die basiscursus kon ik mezelf verstaanbaar maken in het openbaar en een niet al te diepgaand gesprek voeren in de kroeg.

Ik heb het leren van Zweeds als vrij makkelijk ervaren. Zweeds lijkt in mijn ogen oneerbiedig gezegd een beetje een rare mengelmoes van Duits en Engels met her en der wat argaīsch Nederlands. Gramaticaal is het zeer eenvoudig en het ligt ook redelijk in het gehoor, dus ik kon het vrij snel oppikken. Ik weet niet hoe je Duits en Engels is, maar als je die talen ook een beetje beheers dan zou je kunnen overwegen om hier het e.e.a. aan voorwerk te doen om daarna op een niveautje hoger in te stappen.

Veel Nederlandse en Duitse medestudenten die een beetje hun best deden hadden dezelfde ervaring als ik. De ervaring van medestudenten die niet een taal uit de West-Gotische taalfamilie spraken waren veel minder positief :D
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_104388499
Ja inderdaad. Nederlands is als voorkennis voor Zweeds het best :P.

Ik heb overigens ook Zweeds gehad toen ik aan de uni van Halmstad studeerde (5 maanden) en kon na afloop me ook enigzins verstaanbaar maken en bijvoorbeeld eten bestellen in een restaurant. Het tempo lag niet heel hoog anders had ik nu waarschijnlijk beter Zweeds geluld.
pi_104391520
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 10:33 schreef Knutknuttsson het volgende:
Heb ook SFI gedaan en dat was gezellig, maar het onderwijs was ruk inderdaad. Het tempo werd bepaald door de langzaamsten, driekwart zat daar omdat ze moesten en dus totaal ongemotiveerd waren. Sneller werken werd afgeraden en de leerkrachten zaten er om hun pensioen nog snel wat op te krikken voordat ze afzwaaiden. Nee, SFI was in mijn geval geen cursus waar ik veel aan heb gehad.
zoals eerder gezegd dit ligt ook grotendeels aan je zelf aan gezien je bij de SFI zo snel kan en mag leren als jij zelf bepaalt. dat je leraren afraden om sneller te werken ligt aan hun niet aan de SFI natuurlijk lol mijn lerares moedigt het juist aan om sneller te leren als je dit kan.
pi_104392271
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 13:03 schreef McWurth het volgende:

[..]

zoals eerder gezegd dit ligt ook grotendeels aan je zelf aan gezien je bij de SFI zo snel kan en mag leren als jij zelf bepaalt. dat je leraren afraden om sneller te werken ligt aan hun niet aan de SFI natuurlijk lol mijn lerares moedigt het juist aan om sneller te leren als je dit kan.
het ligt ook aan je leraar, geloof ik. Ik begon met een ontzettend slechte leraar, daar ging het zo langzaam. Nu heb ik een hele goede, en is het leuk. Helaas heb ik het nu te druk met werk om er iets aan te doen, helaas.

@ fingon: ik woon en werk in Uppsala, bij de uni. Laat maar weten als je vragen hebt!
pi_104392415
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 13:03 schreef McWurth het volgende:

[..]

Het SFI als instituut zal in grote lijnen wel goed werken, maar ik had er zelf niks aan. Het tempo was te laag, de leerkrachten hadden geen energie, klassen puilden uit en er was geen ruimte voor een persoonlijk plan. Sneller werken had ook weinig nut, want toetsmomenten waren klasgericht. Dus het hele zwikkie op hetzelfde moment dezelfde toets. Dus iedereen moest wachten tot de langzaamste ook zover was. Maar goed, ik zat in een voorstad van Stckholm, blijkbaar is het dus overal anders en kan het ergens anders wel.
pi_104408227
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2011 13:36 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Het SFI als instituut zal in grote lijnen wel goed werken, maar ik had er zelf niks aan. Het tempo was te laag, de leerkrachten hadden geen energie, klassen puilden uit en er was geen ruimte voor een persoonlijk plan. Sneller werken had ook weinig nut, want toetsmomenten waren klasgericht. Dus het hele zwikkie op hetzelfde moment dezelfde toets. Dus iedereen moest wachten tot de langzaamste ook zover was. Maar goed, ik zat in een voorstad van Stckholm, blijkbaar is het dus overal anders en kan het ergens anders wel.
blijkt wel ja dat het overal anders is. had het er toevallig met mijn lerares over vandaag dat in de grote steden het heel anders is dan hier in het noorden waar men veel meer persoons gericht kan werken.
hier zou ik morgen een test kunnen doen maar heb gevraagd voor uitstel van een week en dat was prima.
pi_104408590
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 10:56 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Ik heb in 2008 in Uppsala gezeten en daar aan het Statsvetenskapliga Institutionen gestudeerd. Als je wilt kan ik je wel het e.e.a. vertellen over de UU en Uppsala zelf.

Ik heb daar ook een cursus Zweeds gevolgd van vier maanden (kon gratis via de Uni). Dat is een basiscursus geweest waar ik veel aan heb gehad, maar achteraf spijt omdat het instapniveau erg laag was (zeg maar voorkennis 0). Na die basiscursus kon ik mezelf verstaanbaar maken in het openbaar en een niet al te diepgaand gesprek voeren in de kroeg.

Ik heb het leren van Zweeds als vrij makkelijk ervaren. Zweeds lijkt in mijn ogen oneerbiedig gezegd een beetje een rare mengelmoes van Duits en Engels met her en der wat argaīsch Nederlands. Gramaticaal is het zeer eenvoudig en het ligt ook redelijk in het gehoor, dus ik kon het vrij snel oppikken. Ik weet niet hoe je Duits en Engels is, maar als je die talen ook een beetje beheers dan zou je kunnen overwegen om hier het e.e.a. aan voorwerk te doen om daarna op een niveautje hoger in te stappen.

Veel Nederlandse en Duitse medestudenten die een beetje hun best deden hadden dezelfde ervaring als ik. De ervaring van medestudenten die niet een taal uit de West-Gotische taalfamilie spraken waren veel minder positief :D
Dat was ik inderdaad ook van plan.
Er is ook een speciaal zomerprogramma waarin je dan de allerlaagste cursus doet die ik hoop te kunnen doen(ook daar geeft EU beurzen voor :D ), zodat ik in het eerste semester het volgende of misschien direct intermediate level kan volgen.
Maar wat zou als voorwerk dan het handigst zijn? alvast de grammatica in m'n hoofd stampen + letters en klanken of vooral woordjes leren?

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 13:31 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

het ligt ook aan je leraar, geloof ik. Ik begon met een ontzettend slechte leraar, daar ging het zo langzaam. Nu heb ik een hele goede, en is het leuk. Helaas heb ik het nu te druk met werk om er iets aan te doen, helaas.

@ fingon: ik woon en werk in Uppsala, bij de uni. Laat maar weten als je vragen hebt!
In welk vakgebied werk je dan bij Uppsala?
pi_104409336
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:15 schreef McWurth het volgende:

[..]

blijkt wel ja dat het overal anders is. had het er toevallig met mijn lerares over vandaag dat in de grote steden het heel anders is dan hier in het noorden waar men veel meer persoons gericht kan werken.
hier zou ik morgen een test kunnen doen maar heb gevraagd voor uitstel van een week en dat was prima.
Hoe is het eigenlijk met het gesprek over dat je Zweed wil worden afgelopen?
pi_104409799
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:21 schreef Fingon het volgende:

[..]

[..]

In welk vakgebied werk je dan bij Uppsala?
hangt er van af in welk vakgebied jij wilt gaan studeren! :+
pi_104410269
Ik leer individueel Zweeds momenteel. Gaat vrij goed. Met je neus in de boeken, radio luisteren en zweedse kinderprogramma's kijken.
pi_104410597
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:42 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

hangt er van af in welk vakgebied jij wilt gaan studeren! :+
Ik doe op het moment Econometrie aan de EUR. Ik wil 2 vakken Measure Theory volgen, Stochastic Processes en hopelijk twee keer Zweedse taal.
pi_104410718
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:53 schreef Fingon het volgende:

[..]

Ik doe op het moment Econometrie aan de EUR. Ik wil 2 vakken Measure Theory volgen, Stochastic Processes en hopelijk twee keer Zweedse taal.
okay. Dan weet ik dat je geen student van mij zal worden! Ik werk met vrede en veiligheidsissues.

Mijn onderzoek gaat over de strategische interactie tussen rebellen en blauwhelmen.
pi_104414607
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:34 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Hoe is het eigenlijk met het gesprek over dat je Zweed wil worden afgelopen?
ah ja voor wat ik wil gaan doen moet ik eerst zweedse burger worden het snelste kan dit in ongeveer 2 a 3 drie jaar ligt een beetje aan immigratie dienst hier. zijn nu alle benodigde papieren aan het verzamelen. moet ongeveer 1 jaar naar school en dan kan ik dus wel zweeds worden lol.
beetje omslachtig allemaal maar ja zo moet het schijnbaar.
(ik wil dus voor de regering werken vandaar anders duurt het gewoon 5 jaar hoor)

dus flink studeren en gewoon doen wat ik moet doen dan hopelijk rond 2 jaar tijd heb ik mijn zweeds paspoort.

overigens ook als je trouwt ben je met 3 jaar een zweed(se)
pi_104466238
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 07:40 schreef McWurth het volgende:

[..]

bullshit over dat sfi dus. dit ligt puur aan de school waar je bent geweest jezelf.

Ik heb een cursus bij Medborgarskolan gehad. Dát was pas kwaliteit.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2011 09:50:50 ]
pi_104466328
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2011 13:36 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Dat dus. Ik zat in Täby en het was echt slecht. Veel te volle klassen. Absoluut geen ruimte voor persoonlijke hulp of advies tenzij je bereid was 20 minuten met een vinger in de lucht te zitten. Nee Medborgarskolan was fantastisch, nooit teveel mensen in 1 klas, een select en gezellig clubje, vooral veeeeeeel mondeling en huiswerk voor thuis wat in de les erna uitgebreid behandeld werd. En altijd ruimte voor het stellen van vragen, binnen 30 seconde.
  donderdag 17 november 2011 @ 10:22:23 #62
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_104467174
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:21 schreef Fingon het volgende:

[..]

Maar wat zou als voorwerk dan het handigst zijn? alvast de grammatica in m'n hoofd stampen + letters en klanken of vooral woordjes leren?

Ik heb het allemaal gedaan. Rosetta Stone had wel een geinige cursus die je met plaatjes allerlei woorden en basis zinnen leert. Daarnaast had ik een boekje met wat grammatica en werkwoorden enzo. En er zijn genoeg films waardoor je een beetje een gevoel kan krijgen hoe het klinkt en zo..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_104470681
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 09:49 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Dat dus. Ik zat in Täby en het was echt slecht. Veel te volle klassen. Absoluut geen ruimte voor persoonlijke hulp of advies tenzij je bereid was 20 minuten met een vinger in de lucht te zitten. Nee Medborgarskolan was fantastisch, nooit teveel mensen in 1 klas, een select en gezellig clubje, vooral veeeeeeel mondeling en huiswerk voor thuis wat in de les erna uitgebreid behandeld werd. En altijd ruimte voor het stellen van vragen, binnen 30 seconde.
waar ik zit 8 leerlingen per klas maximaal, maar goed whatever enzo SFI doet zijn werk voor mij en voor jullie dus niet einde discussie dan toch?
pi_104470844
Maar je zat wel in Täby en Täby is de shit!
pi_104472527
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 12:30 schreef McWurth het volgende:

[..]

waar ik zit 8 leerlingen per klas maximaal, maar goed whatever enzo SFI doet zijn werk voor mij en voor jullie dus niet einde discussie dan toch?
Wij hadden er dus 30.
pi_104472547
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 12:36 schreef Bajskorv het volgende:
Maar je zat wel in Täby en Täby is de shit!
Actually, ik zat in Djursholm en later Lidingö 8-)
pi_104472564
mooi weer is het, niet?

Morgen is mijn verjaardag, en ik denk dat morgen m'n eerste verjaardag in Zweden is waar het niet sneeuwt.. Ik heb langzamerhand wel zin in sneeuw!
pi_104472613
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 13:22 schreef Jagärtrut het volgende:
mooi weer is het, niet?

Morgen is mijn verjaardag, en ik denk dat morgen m'n eerste verjaardag in Zweden is waar het niet sneeuwt.. Ik heb langzamerhand wel zin in sneeuw!
hehe volgens het weer bericht (ja lekker betrouwbaar inderdaad) gaat het hier morgen wel sneeuwen :D maar ja wonen dan wel in het noorden van zweden ;)
pi_104472648
hier is het vandaag zo'n -2, en het zonnetje schijnt. Zo mag het altijd wel zijn van mij. In November dan, niet in juni.
pi_104472717
Mooi, er zijn dus ook Bachelor-opleidingen in het Engels. Is het Svenska B probleem ook weer van de baan. Nu nog sparen en september 2012 nokken *).
  donderdag 17 november 2011 @ 21:13:13 #71
163063 QCC
I shot the sheriff
pi_104491292
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 13:21 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Actually, ik zat in Djursholm en later Lidingö 8-)
Kakker.
pi_104502825
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:13 schreef QCC het volgende:

[..]

Kakker.
Ik niet, wel de gezinnen die genoeg geld hadden mij te onderhouden :7
pi_104626121
yay, aan het eind van de week word het hier eindelijk koud en kunnen we de eerste sneeuw verwachten! Ik heb nog nooit zo uitgekeken naar winter, geloof ik. Ben dit grijze weer helemaal zat!
pi_104627838
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 13:16 schreef Jagärtrut het volgende:
yay, aan het eind van de week word het hier eindelijk koud en kunnen we de eerste sneeuw verwachten! Ik heb nog nooit zo uitgekeken naar winter, geloof ik. Ben dit grijze weer helemaal zat!
We moeten wel een witte kerst hebben natuurlijk! Ik heb er wel weer zin in. Kom rond 21-22 december richting Stockholm. Eerst 2 dagen diners en feesten met vrienden, daarna 3 dagen familie en dan richting de Alpen voor wat echte sneeuw. Zal wel weer moddervet gevoerd worden...
pi_104865839
Weet iemand nog eenvoudige (kinder)programma's die ik kan kijken om 'spelenderwijs' Zweeds te verbeteren?

Nog drie maanden!
pi_105643345
Rustig hier!

Definitief 1 maart voor minimaal zes maanden naar Stockholm. :)
  vrijdag 16 december 2011 @ 01:15:24 #77
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_105643388
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 01:13 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Rustig hier!

Definitief 1 maart voor minimaal zes maanden naar Stockholm. :)
Mooie tijd! Zelf ga ik waarschijnlijk volgende week en in maart weer naar Zweden. Volgende week voor een klein thuiskomen en in maart om een beer te vangen! :D Heb altijd al eens een paar maanden in Stockholm willen doorbrengen maar dan moet ik eerst mijn financiën in orde krijgen :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_105644400
Het vinden van woonruimte is echt nķg deprimerender dan in Amsterdam, maar we gaan stug door. Hopelijk maak ik nog een beetje van de Zweedse winter mee, aangezien die nu nog niet eens begonnen lijkt.. (nog geen sneeuw in Stockholm)
  vrijdag 16 december 2011 @ 02:08:06 #79
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_105644483
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 02:02 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Het vinden van woonruimte is echt nķg deprimerender dan in Amsterdam, maar we gaan stug door. Hopelijk maak ik nog een beetje van de Zweedse winter mee, aangezien die nu nog niet eens begonnen lijkt.. (nog geen sneeuw in Stockholm)
Het is er waardeloos. Vorig jaar zat ik in Zweden en het is de hele week -30 geweest. Nu is het daar al maanden rond het vriespunt met af en toe flinke vorst maar nog veel vaker hevige dooi.

Waarom kies je niet voor iets kort buiten Stockholm? Eskiltuna ligt in de buurt en daar heb ik mijzelf ook altijd weten te vermaken :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_105646819
Eskilstuna vond ik echt drie keer niks... maar stockholm's buitenwijken/omliggende plaatsen zijn veel betaalbaarder. En de commuter trains gaan hartstikke vaak. Probeer voor woonruimte ook de alternatieve kanalen trouwens. Vrienden van me hebben via couchsurfing.org een appartement gevonden.
h̏ͮ̓́ę̏̋̃ ͩ͒̏̾̈̚̕c̉͆̄̏̅͛̾́o͛͜m̷ͣĕ̚sͦ̑ͪ̔ͦͥ.̌̾̏
  vrijdag 16 december 2011 @ 11:34:22 #81
313962 alexmeijer
jag pratar inte holländska.
pi_105650434
He @skunkasaur niks tegen eskilstuna ja!

Mijn vriendin en ik hadden kei leuk appartementje in Eskilstuna, vlak bij de stad.

Als mijn auto mee werkt gaan wij over weekje familie bezoek @Eskilstuna, omdat we nu voor 2 jaar in Nederland wonen
Tik jag slå dig mycket hårt att inte ens Google kan hitta
pi_105650738
Waarschijnlijk dus vanaf september in Växjö :).
pi_105654269
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 11:34 schreef alexmeijer het volgende:
He @skunkasaur niks tegen eskilstuna ja!

Mijn vriendin en ik hadden kei leuk appartementje in Eskilstuna, vlak bij de stad.

Als mijn auto mee werkt gaan wij over weekje familie bezoek @Eskilstuna, omdat we nu voor 2 jaar in Nederland wonen
Ghehehe, ik vond het echt niets aan :P Maar ik heb er niet gewoond, ik zat in Strängnäs. Ook niet bepaald een opwindende stad, maar goed. Nu woon ik een dik uur boven Göteborg en afgelopen weekend daar couch gesurft. Toffe stad!
pi_105654445
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 02:02 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Balen van de sneeuw in Stockholm! Ik vier er altijd Kerst, en dit jaar dus zonder sneeuw waarschijnlijk. Toch een stuk minder leuk, normaal ben ik de Kerstman in de familie en kan ik mooi dor het besneeuwde bos de kids verrassen, vind ze mooi.
pi_105692572
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 13:31 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Balen van de sneeuw in Stockholm! Ik vier er altijd Kerst, en dit jaar dus zonder sneeuw waarschijnlijk. Toch een stuk minder leuk, normaal ben ik de Kerstman in de familie en kan ik mooi dor het besneeuwde bos de kids verrassen, vind ze mooi.
Wellicht toch goed nieuws: het is vandaag begonnen met sneeuwen! :)
pi_105692703
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 14:36 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Helaas voorspellen de berichten begin volgende week ook weer regen -O-
pi_105692913
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 14:42 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Helaas voorspellen de berichten begin volgende week ook weer regen -O-
en het is ook natte prut, niets echts...
pi_105693424
Toch leuk om Stockholm langzaam wit te zien worden. :)
pi_105693939
Hier blijft toch ook wel een laagje liggen
pi_105693976
zover zitten wij toch niet van elkaar, knut? Hier is op het gras een heel klein beetje blijven plakken, maar ik zie het gras nog steeds. Op de weg ligt helemaal niets (voor zover ik kan zien in het donker)..
pi_105694238
ar
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:31 schreef Jagärtrut het volgende:
zover zitten wij toch niet van elkaar, knut? Hier is op het gras een heel klein beetje blijven plakken, maar ik zie het gras nog steeds. Op de weg ligt helemaal niets (voor zover ik kan zien in het donker)..
Weet niet meer precies waar jij zit, maar ik woon 15 km buiten Uppsala. Dus ver kan het niet zijn inderdaad. Hier is het gras wit en op de straat ligt prut. Duurt maar even en alles is weer weg
pi_105694341
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 14:36 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

hier al 2 weken af en aan vorige week zaterdag 50CM bij moeders op het terrein was wel geinig even sneeuw scheppen :( oprij laan van zo een 50 meter :') maar even de buurman met zijn traktor gebeld haha
pi_105694503
ter illustratie deze foto's zijn van afgelopen zaterdag en paar van deze week (luciadag geloof ik)

dit is dus bij moeders vorige week zaterdag

dit was de 13:e

en wanneer dit was geen flauw idee heb ik niet genomen

slechte kwaliteit maar heb maar een oude telefoon heb niks fancy nodig hier ;)
pi_105694577
Kijk, dat is pas winter! Heerlijk!
pi_105694879
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:51 schreef McWurth het volgende:
ter illustratie deze foto's zijn van afgelopen zaterdag en paar van deze week (luciadag geloof ik)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
dit is dus bij moeders vorige week zaterdag

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
dit was de 13:e

[ afbeelding ]
en wanneer dit was geen flauw idee heb ik niet genomen

slechte kwaliteit maar heb maar een oude telefoon heb niks fancy nodig hier ;)
Aaaahhh ik heb nog geen vlok gezien ;(
En ze voorspellen 8 graden met kerst. Geen witte dagen. Maar goed ook, ik moet de weg op :')
pi_105695610
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:42 schreef Knutknuttsson het volgende:
ar

[..]

Weet niet meer precies waar jij zit, maar ik woon 15 km buiten Uppsala. Dus ver kan het niet zijn inderdaad. Hier is het gras wit en op de straat ligt prut. Duurt maar even en alles is weer weg
ik woon in Noord-uppsala. Vlak bij fyrishov.

Ik wil eindelijk eens echt winter, ben dit gepruts zat.

Ik sprak trouwens gister 2 collega's uit Umea, en die hadden nog helemaal geen sneeuw. Hadden ze wel, maar daarna is het weer gaan regenen...
  zaterdag 17 december 2011 @ 21:41:38 #97
313962 alexmeijer
jag pratar inte holländska.
pi_105706120
volgende week met de auto naar zweden :o

kijken of ik mijn auto kan heel houden
Tik jag slå dig mycket hårt att inte ens Google kan hitta
pi_105707608
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 21:41 schreef alexmeijer het volgende:
volgende week met de auto naar zweden :o

kijken of ik mijn auto kan heel houden
Vergeet je winterbanden niet... :D
  zaterdag 17 december 2011 @ 22:27:53 #99
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_105707840
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 16:30 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ik woon in Noord-uppsala. Vlak bij fyrishov.

Ik wil eindelijk eens echt winter, ben dit gepruts zat.

Ik sprak trouwens gister 2 collega's uit Umea, en die hadden nog helemaal geen sneeuw. Hadden ze wel, maar daarna is het weer gaan regenen...
Klopt, kustgebieden blijven lang vorst en sneeuwvrij. Zelfs in Lulea is het nu nog vaak boven nul! Wij hebben zelf een verblijf ongeveer 100 km landinwaarts van Umea. Daar ligt inmiddels een halve meter :)
pi_105707909
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 22:27 schreef Dven het volgende:

[..]

Klopt, kustgebieden blijven lang vorst en sneeuwvrij. Zelfs in Lulea is het nu nog vaak boven nul! Wij hebben zelf een verblijf ongeveer 100 km landinwaarts van Umea. Daar ligt inmiddels een halve meter :)
tof. Vorig jaar hadden wij ook een halve meter rond deze tijd. En die bleef ook tot April liggen...

Ik vind dit gemiezer echt niets aan...

Wat doen jullie zo hoog noordelijk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')