Het is bijna zover, Samhain, het oud en nieuw binnen de heksenstroming.
De meeste kennen het als halloween, anderen kennen het als allerheiligen of allerzielen, in alletwee de gevallen komt het direct van dit oude feest af.
Sommigen vieren het volgens de nieuwe traditie op 1 november(nacht 31 oktober tot nacht 1 november), anderen vieren het pas als de maan vol is.
Veel denken dat het een wat luguber feest is, dit laatste oogstfeest, de bloedoogst. Ze denken aan duivels, geesten en andere engigheden, maar dat is een vergissing.
Alhoewel het 1 van de 2 momenten op het wiel van het jaar is dat verondersteld wordt de sluier tussen deze wereld en de andere dun te zijn is het vooral een feest van de voorouders, die dan geeerd worden.
De tegenhanger van dit feest is Beltane, wat we met koninginnennacht vieren tot het eind van de 1 mei dag.
Samhain luid het begin van de winter aan, de kleine dood, het is een feest met een serieuse ondertoon, alhoewel zoals altijd er weer lustig op los gefeest wordt en het grootste deel een vrolijk geheel is.
Voor mij is net voor samhain het moment daar om me heel even terug te trekken, even stil te staan bij mijn voorouders. Deze keer is het wat emotioneler, omdat het nu niet alleen gaat om voorouders van lang geleden, maar ook om een ouder die ik herdenk.
Tijdens de gehele viering hou ik mijn voorouders in mijn hart, zodat ze "erbij" zijn, in gedachte dan.
Ik denk na over het afgelopen jaar, het moment van het hier en nu en de toekomst, het is een prachtig moment waar verleden, heden en toekomst bij elkaar komen.
Ik kijk naar de doelen van afgelopen jaar, wat is ervan gekomen, wat is niet gelukt en waarom niet, ik denk aan hoe ik nu in het leven sta en hoe ik mezelf wil ontwikkelen in het aankomende jaar.
En natuurlijk ga ik fikkie stoken, heerlijk eten, wat verhalen vertellen bij het vuur, marsmallows bij het vuur, lekker drankje en een hoop plezier.
Voor mij persoonlijk is het een feest met een lach en een traan, een prachtig feest, een prachtig moment in het jaar.
Hoe is dit voor jullie, vieren jullie halloween en met welke gedachte, of allerheiligen of ook samhain of iets wat daarop lijkt?
Wat doen jullie in dit seizoen en op dit moment van het jaar?
[ Bericht 0% gewijzigd door erodome op 28-10-2011 13:45:32 ]
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.