quote:
Het is in ieder geval geen langegolfantenne, want daarvoor zijn de antenne's te kort. Verder inderdaad een militaire antenne (die kun je in een uurtje wel opzetten). Volgens mij zie je erachter (dat groene driehoekje) nog het gecamoufleerde voertuig staan. Daar zit de radioset zelf in. Het is een telescoopmast op een aanhangwagen.
Waar deze antenne voor gebruikt wordt? Dat zou van alles kunnen zijn. De frequenties waar hij geschikt voor is worden voor allerlei zaken gebruikt, ook voor commerciële ontvangst.
Mogelijk is het een peil-antenne (waarmee je de positie van een zender kunt bepalen). Ik denk niet dat het een antenne is voor een enkel radiokanaal (want daarvoor natuurlijk extreem niet-mobiel). Ook is het denk ik geen antenne om een link te maken (dus meerdere kanalen), want dan verwacht je een schotel of een richtantenne.
Mijn gok: oefening van een EOV-eenheid (Electronische OorlogsVoering), die probeert een zogenaamd vijandelijk station 'uit te peilen' danwel af te luisteren.
Het zou ook een voertuig kunnen zijn dat gebruikt wordt om bijv. radio-uitzendingen te doen die gewoon door iedereen te ontvangen zijn (dus met een gewoon toestel). Al is het dan weer onwaarschijnlijker om al die moeite te doen met camoufleren, want zo'n radio staat meestal gewoon op een base.