abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103573411
Ik heb bij Van Zwitserland te Delft een achteruitrijcamera gekocht. Te weten de C6 Camera, speciaal voor op een grote bestelwagen.

De afhandeling van mijn aankoop verliep niet geheel vlekkeloos. Ik kreeg niet eens een handleiding erbij. Ze vertelden mij dat ik bij het aansluiten alleen de gele tulp achterin mijn JVCAVX740 hoefde te stoppen. Dat leek mij een beetje vaag, dat ding heeft toch spanning nodig lijkt me.

Nu kocht ik er de volgende kabel bij:

De stekker met de vier pinnetjes gaat naar mijn camera, de gele naar de radio. Ik denk dat ik de zwarte aansluiting moet gebruiken voor de spanning.

Als dat zo is, kan ik deze dan gewoon afknippen en aan zo'n rode 12V kabel van mijn radio knopen?
  woensdag 26 oktober 2011 @ 10:51:21 #2
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_103573704
Waarom koop je uberhaubt iets van een pauper winkel die je kut service geeft?
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
pi_103573859
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 10:51 schreef _GdR_ het volgende:
Waarom koop je uberhaubt iets van een pauper winkel die je kut service geeft?
Omdat ik die camera 50 euro goedkoper had, ik deze besteld heb en zelf ben gaan ophalen. Daar bleek pas dat het kutservice was, maar dan ga je toch niet met lege handen naar huis.

Maar goed, hij is gemonteerd en nu zoek ik alleen de oplossing van het laatste probleem. Ik zou er nooit meer iets kopen nee.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 10:58:12 #4
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_103573945
Had je het beter niet even door de winkel kunnen laten installeren. Ik zie op hun site dat dit mogelijk is.

Een achteruitrij camera lijkt me zonder verstand van zaken niet makkelijk zelf te installeren. Moet bijvoorbeeld alleen aangaan als je de auto in zijn achteruit zet ed. Best lastig.
"When the going gets weird, the weird turn pro."
pi_103574456
Dat is helemaal niet lastig, je moet de kabel van de radio gewoon verbinden aan je achteruit in je versnellingspook, dat is geen probleem. Dat is gewoon een signaaltje dat je scherm op de goede ingang zet. Je kan 'm ook handmatig op de camera-ingang zetten.

Ik wil gewoon weten hoe ik spanning erop krijg, het installeren en trekken van de kabel was verder een koud kunstje.

ontopic aub.
pi_103574491
Gewoon even op internet kijken, er staat vast ergens een handleiding.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_103574585
Ik neem aan dat dat ding op 12V werkt, dus als je inderdaad die zwarte stekker erafknipt en aan de 12V hangt het zou moeten werken. Let natuurlijk wel even op + en -.
pi_103574623
Dit is toch internet? :P
pi_103574631
Die 4Pin connector is voor in je camera?
Dan is het vrij eenvoudig. Die gele is je video signaal (cinch stekkertje). Die zwarte met dat pinnetje is de voedingspanning, je kan hem afknippen maar met zo'n stekker is het netter:

Die witte...zou dat audio kunnen zijn? Of spanning voor IR-led's?
Bram! Boterham!
pi_103574676
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 11:20 schreef Conflict het volgende:
Dit is toch internet? :P
Maar geen handleiding.
pi_103574752
quote:
4s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 11:18 schreef r8v2 het volgende:
Ik neem aan dat dat ding op 12V werkt, dus als je inderdaad die zwarte stekker erafknipt en aan de 12V hangt het zou moeten werken. Let natuurlijk wel even op + en -.
*Knip*

Rood draadje zal dan de plus zijn en de omhulsel de min?
pi_103574848
quote:
14s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 11:21 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Maar geen handleiding.
Jouw reacties zetten ook geen zoden aan de dijk :P

quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 11:20 schreef lj_lightning het volgende:
Dan is het vrij eenvoudig. Die gele is je video signaal (cinch stekkertje). Die zwarte met dat pinnetje is de voedingspanning, je kan hem afknippen maar met zo'n stekker is het netter:
[ afbeelding ]

Hij springt automatisch op de leds als het donker wordt, dus het lijkt mij dat dat niet via dat witte kabeltje gaat. Ik denk dat het misschien voor een tweede scherm is.
pi_103574891
Ik snap het maar er zal toch wel een handleiding op google staan :p
pi_103574904
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 11:23 schreef Conflict het volgende:

[..]

*Knip*

Rood draadje zal dan de plus zijn en de omhulsel de min?
Dat lijkt me dan wel. maar inderdaad, zo'n stekkertje is misschien netter.
pi_103574972
quote:
4s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 11:27 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Dat lijkt me dan wel. maar inderdaad, zo'n stekkertje is misschien netter.
Te laat volgens mij :P
Bram! Boterham!
pi_103575048
Ja, te laat :D
pi_103575295
:').
pi_103577009
Maar hij doet het wel nu! :7
pi_103577278
Sluit je hem dan direct op je achteruit-rij-verlichting aan of via een relais?
Bram! Boterham!
pi_103577284
Waar Fok al niet nuttig voor is :+.
pi_103577313
Nice.
pi_103578523
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 12:38 schreef lj_lightning het volgende:
Sluit je hem dan direct op je achteruit-rij-verlichting aan of via een relais?
uhhh...

zo ver ben ik nog niet, moet 'm handmatig inschakelen nu.

Wat is een relais?

Er zal toch ergens in die versnellingspook een dingetje zitten die de achteruitrijverlichting inschakelt? Dat ga ik zo eens even uitzoeken, eerst een bakkie koffie :)
  woensdag 26 oktober 2011 @ 13:42:09 #23
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_103579898
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:11 schreef Conflict het volgende:

[..]

uhhh...

zo ver ben ik nog niet, moet 'm handmatig inschakelen nu.

Wat is een relais?

Er zal toch ergens in die versnellingspook een dingetje zitten die de achteruitrijverlichting inschakelt? Dat ga ik zo eens even uitzoeken, eerst een bakkie koffie :)
wat dacht je van het stroomdraad op je achteruitrijlamp aansluiten.
pi_103583396
quote:
6s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 13:42 schreef blup het volgende:

[..]

wat dacht je van het stroomdraad op je achteruitrijlamp aansluiten.
Er zit ergens een schakelaar in het dashboard. FF uitzoeken waar. Als ik dat niet kan vinden ga ik een draad trekken.
pi_103598930
is die witte niet gewoon AUDIO?
  woensdag 26 oktober 2011 @ 21:14:43 #26
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_103599516
De achteruitrij-schakelaar zit meestal op je bak toch?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_103604399
quote:
3s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 21:14 schreef Sounddragon het volgende:
De achteruitrij-schakelaar zit meestal op je bak toch?
Ja, heb 'm al open gemaakt, ik zal morgen even een foto posten. Volgens mij is het heel erg makkelijk!
pi_103648571
Ben vandaag bij een autogarage geweest. De aansluiting/schakelaar van de achteruit zit op de versnellingsbak, die konden ze zo snel niet vinden.

Ik zal inderdaad een draad naar de achteruitrijlichten moeten trekken. Morgen kijk ik wel ff.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 12:24:05 #29
53151 T42
Pinball Wizard
pi_103664476
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 11:20 schreef lj_lightning het volgende:
[ afbeelding ]

wit kan geluid zijn
pi_103664628
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 12:24 schreef T42 het volgende:

[..]

wit kan geluid zijn
Niet eens stereo dan vanuit zijn camera :')
dat wil je toch wel op zijn minst als je achteruit rijd ;)

Maar denk idd dat het ook audio is, zal waarschijnlijk gewoon een universele unit zijn voor meerdere doeleinden, dus ook voor beveiliging binnenshuis ofzo, en aangezien witte tulp meestal audio is zal het dat wel zijn
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 12:33:07 #31
53151 T42
Pinball Wizard
pi_103664816
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 12:27 schreef madco het volgende:

[..]

Niet eens stereo dan vanuit zijn camera :')
dat wil je toch wel op zijn minst als je achteruit rijd ;)

Maar denk idd dat het ook audio is, zal waarschijnlijk gewoon een universele unit zijn voor meerdere doeleinden, dus ook voor beveiliging binnenshuis ofzo, en aangezien witte tulp meestal audio is zal het dat wel zijn
heel simpel METEN IS WETEN :P
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 12:46:43 #32
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_103665405
Standaard worden die dingen op het achteruitrijlicht aangesloten. Dat is toch ook makkelijker (korter) dan naar de bak ?
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
pi_103667415
Wat voor auto heeft TS?
In onze transit zit volgens mij op de kabelboom al een kabeltje erbij voor evt. de optie van achteruitrij camera. is dat bij TS ook niet?
En vanaf het achterlicht doorverbinden weet ik niet of dat zoeen strak plan is, 12 volt naar dat kabeltje te jagen :S
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 14:22:55 #34
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_103669038
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:38 schreef madco het volgende:
Wat voor auto heeft TS?
In onze transit zit volgens mij op de kabelboom al een kabeltje erbij voor evt. de optie van achteruitrij camera. is dat bij TS ook niet?
En vanaf het achterlicht doorverbinden weet ik niet of dat zoeen strak plan is, 12 volt naar dat kabeltje te jagen :S
Daar is het voor gemaakt, als je de gebruiksaanwijzing zou hebben zou dit waarschijnlijk de eerste installatie-optie zijn
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
pi_103678607
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 12:46 schreef zuigmarmot het volgende:
Standaard worden die dingen op het achteruitrijlicht aangesloten. Dat is toch ook makkelijker (korter) dan naar de bak ?
Mijn auto is zes meter lang ofzo, naar de bak is een meter. Maar ik trek wel een kabel naar achter.
pi_104110338
Even een schopje, het is nog niet gelukt.

Ik heb een draad naar achteren getrokken. Met een spanningszoekertje heb ik de draad van de achteruitrijlampen opgespoord. Maar als ik de draad naar de monitor daarop aansluit gaat de monitor niet aan.

Ik heb wel gezien dat er dus een aftakking is, die rood/witte draad gaat naar een stekker waar ook een zwarte draad bij zit. Iemand enig idee?

Het is een fiat Ducato uit 2009
  dinsdag 8 november 2011 @ 11:41:12 #37
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104114497
Welke rood-witte draad? zit die aan de monitor of aan het achteruitrij-lampje?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_104115160
Ehm hoe weet je eigenlijk wat de plus en de min is van die afgeknipte stekker? Je had geen adapter, dus daar kun je het ook niet aan zien.

Er komen dus twee aders uit dat snoertje, de ene sluit je op je achteruitrij licht aan, de andere op de massa/chassis. En dan dus opletten dat de + bij het achteruitrijlicht vandaan komt en de ander massa maakt.

Edit laat maar, het ding werkt dus al, alleen het inschakelen niet.
Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg.
pi_104115285
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 08:47 schreef Conflict het volgende:
Even een schopje, het is nog niet gelukt.

Ik heb een draad naar achteren getrokken. Met een spanningszoekertje heb ik de draad van de achteruitrijlampen opgespoord. Maar als ik de draad naar de monitor daarop aansluit gaat de monitor niet aan.

Het is een fiat Ducato uit 2009
Ok dan een laatste smartass opmerking, je hebt na het aansluiten van de draad op het achteruitrijd licht toch wel getest door hem in zijn achteruit te zetten op contact/met draaiende motor?
pi_104120928
quote:
5s.gif Op dinsdag 8 november 2011 11:41 schreef Sounddragon het volgende:
Welke rood-witte draad? zit die aan de monitor of aan het achteruitrij-lampje?
Die rood witte draad komt uit in de stekker van mijn lampunit. Die draad heb ik verlengd met een meter of tien en aan de achterkant van mijn JVC unit gekoppeld op de "reverse draad".

Ja, het licht gaat aan als ik 'm in zijn achteruit zet en ik weet zeker dat ik de juiste draad te pakken heb, het was de enige waar spanning op stond namelijk.

De camera doet het verder prima, maar ik moet dus op mijn JVC systeem de camera handmatig selecteren om iets te zien. De unit heeft dus alleen een juist signaal nodig om deze te activeren. Volgens een vriend van mij kon het ook liggen aan het feit dat er een canbus in mijn auto zit die exact genoeg stroom doorgeeft om een bepaalde functie aan te sturen.

Misschien is de draad die ik heb getrokken te lang?

In het boekje van mijn JVC unit kan ik verder niets vinden over het al dan niet selecteren van de achteruitfunctie.

Liever zelfs zou ik er ook een schakelaar tussen willen zetten zodat ik 'm handmatig kan bedienen vanaf het dashboard. Hoe zou ik dat aan moeten sluiten?

[ Bericht 16% gewijzigd door Conflict op 08-11-2011 14:55:06 ]
pi_104122918
dit is de manual en installatiehandleiding:

http://nl.jvc-service.net(...).cfm&Model=KW-AVX640

Zit er verder in het menu geen optie om dit in te schakelen. Simpel gezegd zou hij naar die camera moeten schakelen zodra er 12v op die reverse draad komt te staan?
pi_104123112
Ok ik verveel me en vind het wel geinig om naar te kijken.

Volgens de handleiding moet je naar AV menu gaan. Vervolgens rechtsboven op settings klikken, dan naar tabblad input gaan en bij camera input ON selecteren. Dan zou hij dus automatisch aan moeten gaan op basis van de stroom op de reverse draad. Van pagina 37
pi_104127993
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 15:42 schreef Kiwi_Kevin het volgende:
Ok ik verveel me en vind het wel geinig om naar te kijken.

Volgens de handleiding moet je naar AV menu gaan. Vervolgens rechtsboven op settings klikken, dan naar tabblad input gaan en bij camera input ON selecteren. Dan zou hij dus automatisch aan moeten gaan op basis van de stroom op de reverse draad. Van pagina 37
Dat was het, hij doet het YEAH, thanx!

Nu mijn nieuwe subwoofer aan de praat zien te krijgen, die werkt natuurlijk ook weer niet...
  dinsdag 8 november 2011 @ 17:39:50 #44
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104128204
Boekje lezen heah, prutsert :{w

Kewl dat het nu eindelijk werkt ^O^
pi_104129644
Nou, ik kon het gewoon echt niet vinden. Maar je moet 'm dus twee keer inschakelen als het ware :P

En de subwoofer doet het nu ook.

De JBL bass pro, prima ding. Nu nog speakers achter.

En ik heb drie dakdragers gemonteerd vandaag :)
pi_104129814
post eens ff een filmpje van je vette gadget. :7
pi_104131613
Ik wil liever geen foto's posten want die zijn naar mij en mijn bedrijf te herleiden en dan weet iedereen wie ik ben :D
pi_104133312
Inzoomen op camera? :)
lama
  dinsdag 8 november 2011 @ 20:39:36 #49
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104136195
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:05 schreef Conflict het volgende:
Ik wil liever geen foto's posten want die zijn naar mij en mijn bedrijf te herleiden en dan weet iedereen wie ik ben :D
grattiesjh reklame jonguh :7

Of plant je Gatso's en ben je bang voor ruitschade? }:|
pi_104153427
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 17:35 schreef Conflict het volgende:

[..]

Dat was het, hij doet het YEAH, thanx!

Nu mijn nieuwe subwoofer aan de praat zien te krijgen, die werkt natuurlijk ook weer niet...
Mooi, klassiek gevalletje van RTFM ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')