Hmm, ik help eventjes de TS.
Het was opzich niet zo heel dom om dat ding niet mee te nemen naar India, ten eerste omdat ze daar allemaal wat zwaarder rijden. Dat wil zeggen, 100cc en hoger. Ten tweede, jouw typekeuring geeft aan dat dat ding maar 45km/h mag, tenzij die is opgevoerd/ontgrensd rijdt het natuurlijk voor geen meter daar (maar hoe werkt dat daar in India met de kentekenkeuring en verzekeringtechnisch enzo?).
Verder, mocht je spare-parts willen, zijn nog wel te krijgen. Je hebt of een Piaggio DD-blok (is voor- en achterremschijven) of Piaggio SD-blok (Voorremschijf en achtertrommelrem), volgens mij de DD-blok omdat de Runner 50cc dat volgens mij al in 1997 had. De motorrunners (125cc/180cc etc.) die hadden eerst verschil in SD en DD maar de 50cc volgens mij niet.
Overigens, de meeste spare-parts voor het motorblok zijn gewoon universeel Piaggio. Zoek dus naar Piaggio onderdelen, je hebt waarschijnlijk LC (is liquid cooled), dwz watergekoeld, dus de cilinder moet ook watergekoeld zijn. Een watergekoelde Piaggio cilinder past dus.
Waarom Piaggio?
Er zijn 4 grote motorfabrikanten die handelen in scooterdingen.
Piaggio, Minarelli, Peugeot en China-blokken.
Piaggio is onder andere eigenaar van Aprilia, Vespa, Gilera, Derbi etc. etc.
Dus ze wisselen onderling ook de blokken uit, logisch want waarom zouden ze voor elk merk apart een andere motorblok maken.
Dus voor spare-parts wat motorisch is, kun je ook gewoon after-market stuff halen van andere merken. Het moet voor een Piaggio motorblok zijn, en in jouw geval bij cilinders enzo ook LC. Volgens mij noemen ze jouw type blok: Piagio LC DD Lang. Tenminste zoiets.
Voor framespecifieke onderdelen, dat weet ik niet, want in 2005 is Gilera/Piaggio overgegaan naar een nieuwe Runner, de Runner RST.
Kijk hier even naar:
http://www.easyparts.nl/c(...)828/Runner_50cc.htmlEn over die 15k gereden, dat is niet veel en niet weinig. Onderhoud is dan als volgt naar mijn mening:
- Bougie
- Zuiger + pakkingen + naaldlager etc. (cilinder geheel hoeft nog niet, eveneens de krukas nog niet)
- Varioriollen
- Remblokjes + remvloeistof (evt. remschoentjes als het SD is)
- tandwielolie (geen blokolie, is geen 4-takt, maar de olie die de tandwielen bij de overbrenging smeren)
Gezien dat die zo lang heeft stilgestaan:
- Bandjes (rubber is denk ik wel zwaar uitgedroogd en geen grip dus)
- slangetjes even nalopen op vuil (kan verstoppingen veroorzaken en een niet startende scooter)
- Nieuwe benzine ering
- ontsteking even nachecken, eigenlijk heel de kabelboom
En de prijs? Die is prima verder, voor onderdelen nog zeer geschikt!
Dat is het dan.
Nog 1 aanvulling, Piaggio & C. SpA is helemaal niet zo heel groot in Azie, het is een veels te duur merk voor daar. Daar maken ze van die goedkope Honda replica modellen, die niet altijd slecht zijn. Spare-parts zijn daar dus ook niet veel.
EDIT: Heel het verhaal over SD en DD hoef je niet te lezen, zie net via de titel dat het een DD betreft. lol.
[ Bericht 1% gewijzigd door SpaReine op 29-10-2011 02:18:28 ]