abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103526380
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 23:33 schreef klipper het volgende:

[..]

Snap ik ook ergens wel, maar is wel behoorlijk egoistisch.

En zoals je ziet, heb ik het plaatje aangepast, was de voorkant vergeten, dus nu is het nog beroerder.
  maandag 24 oktober 2011 @ 23:38:22 #27
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_103526516
Ik vind het asociaal. Precies tussen de zon en jullie raam, zo'n bouwwerk.

:N
pi_103527200
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 23:38 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik vind het asociaal. Precies tussen de zon en jullie raam, zo'n bouwwerk.

:N
Ehm ... waar zie jij die zon? :?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_103527412
Die zon zie je natuurlijk niet op dit snelle amateuristische plaatje, maar de raampartij zit er met een reden. De zon draait langs die kant rond het huis. De buren hadden eerst andere bouwplannen, maar nu gewijzigd. Hadden we dit geweten, dan hadden we iets aangepast. Maar wij zijn al begonnen met de bouw, dus dat wordt 'm niet meer...
pi_103528712
Het mag dan 'maar' een schets zijn maar zoals ik 'm zie ga je alleen de ondergaande avondzon missen. Ochtend- en middagzon bereiken de raampartij sowieso (ook zonder garage) al niet.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_103529955
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 22:07 schreef kwib het volgende:
Wat ookmetnieuwbouwbezig zegt :Y

Je buurman mag het alleen bouwen als het binnen de regels van het geldende bestemmingplan past.
En de regels van het bouwbesluit, gemeentelijke bouwverordening en het moet voldoen aan de redelijke eisen van welstand.

quote:
Erger nog; de gemeente mag hem dan geen bouwvergunning weigeren.
correct!

quote:
Past het in het bestemmingsplan: you're screwed.
Dat is vaak wel de praktijk ja.

quote:
Past het er niet in: Dan kan hij een vrijstelling (heeft tegenwoordig trouwens Projectbesluit) aanvragen. En daar moet jij dan bezwaar tegen maken.
Projectbesluit (art 3.10 Wro) bestaat niet meer. Dat heet tegenwoordig allemaal omgevingsvergunning (art 2.12 Wabo). De bouwvergunning (art 2.1 onder a Wabo) overigens ook. Om het lekker overzichtelijk te maken, maar dat is een andere discussie.

Overigens, mocht het zo zijn dat het bouwplan niet in het bestemmingsplan past en je buurman er een ontheffing voor krijgt, is het wellicht raadzaam om een aanvraag voor tegemoetkoming in de planschade in te dienen. We weet levert het dan nog wat op.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_103530043
Wat zei je buurman toen je langsging om je standpunt kenbaar te maken?
<hr>
pi_103530326
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 01:05 schreef Argento het volgende:

[..]

En de regels van het bouwbesluit, gemeentelijke bouwverordening en het moet voldoen aan de redelijke eisen van welstand.

[..]

correct!

[..]

Dat is vaak wel de praktijk ja.

[..]

Projectbesluit (art 3.10 Wro) bestaat niet meer. Dat heet tegenwoordig allemaal omgevingsvergunning (art 2.12 Wabo). De bouwvergunning (art 2.1 onder a Wabo) overigens ook. Om het lekker overzichtelijk te maken, maar dat is een andere discussie.

Overigens, mocht het zo zijn dat het bouwplan niet in het bestemmingsplan past en je buurman er een ontheffing voor krijgt, is het wellicht raadzaam om een aanvraag voor tegemoetkoming in de planschade in te dienen. We weet levert het dan nog wat op.
Zoals ik het begrijp, betreft dit een project waarbij kavels verkocht zijn voor vrije bouw.
De gemeente geeft hierbij richtlijnen aan waar het te bouwen bouwwerk aan moet voldoen.
Als koper weet je danbinnen welke bandbreedte het vrijwel altijd goedgekeurd wordt.

Als koper van andere kavels rest dan niets dan de bezwaarprocedure te volgen, welke helaas maar al te vaak in het nadeel beslecht wordt van degene diebezwaar heeft.
pi_103531409
Al met de buurman gepraat?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 06:36:23 #35
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_103531425
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 06:31 schreef bijdehand het volgende:
Al met de buurman gepraat?
Ja, om 4:20 een mooi gesprek met hem gehad.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_103531433
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 06:36 schreef eleusis het volgende:

[..]

Ja, om 4:20 een mooi gesprek met hem gehad.
Voordat hij dit topic opende, bitch.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 06:45:56 #37
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_103531450
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 00:19 schreef r_one het volgende:
Het mag dan 'maar' een schets zijn maar zoals ik 'm zie ga je alleen de ondergaande avondzon missen. Ochtend- en middagzon bereiken de raampartij sowieso (ook zonder garage) al niet.
'alleen de ondergaande zon' :? Op dit plaatje heeft TS alleen aan de voorkant nog volle zon. De achterkant bij de ramen staat op het westen, dus wég is je avondzon. Dat is nogal wat.
pi_103531542
We kregen de mail gisteravond en moesten ons eerst even beraden. We hebben teruggemaild dat we erg geschrokken zijn van de omvang en hoogte en nog een paar vragen gesteld om een beter beeld te krijgen.

Ondertussen wel met architect gesproken, die gaat vandaag 3D-tekening maken met hoe het er vanuit ons huis uit komt te zien.

En dan rest ons niks anders dan met de buurman in gesprek en op (sociaal) gevoel inpraten.

Iemand nog tips hoe het gesprek in te gaan?
pi_103531557
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 06:45 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

'alleen de ondergaande zon' :? Op dit plaatje heeft TS alleen aan de voorkant nog volle zon. De achterkant bij de ramen staat op het westen, dus wég is je avondzon. Dat is nogal wat.
Twee fulltimers, dus avondzon is over het algemeen ook alles wat we van een doordeweekse dag mee kunnen pikken.

Los van zin, zitten we zo meteen ook vanuit onze behoorlijk open woonkamer tegen een gedrocht van een garage aan te kijken en dat vinden we op zijn zachtst gezegd "nogal jammer".
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 07:22:35 #40
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_103531573
Maar als je gaat bouwen weet je toch dat een buurman naast je ook keuzes maakt? En dat je dus niet gegarandeerd een vrij uitzicht/lichtinval houdt?

Voor het gesprek: heeft hij een redelijk alternatief?
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 07:27:33 #41
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_103531605
Als ik het zo zie, is de garage gebouwd in het verlengde van het (gezamenlijke?) pad tussen beide huizen in. De locatie is an sich niet echt onlogisch. Ik zou het in dit geval echter netter vinden als dit aan het huis of achterin de tuin gebouwd zou worden.
pi_103531651
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 07:16 schreef Annebakt het volgende:
Iemand nog tips hoe het gesprek in te gaan?
Ik ken je buren natuurlijk helemaal niet, maar ik zou gewoon beginnen met aan te geven dat de garage wel veel licht uit je tuin haalt.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 07:49:38 #43
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_103531795
Als jullie huis nog in aanbouw is, is het dan geen optie om alsnog een raam in te plannen aan de achterkant rechts? Links heb je nauwelijks zon meer, maar aan de rechterkant dan nog wel.
pi_103531831
quote:
5s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 07:22 schreef Lienekien het volgende:
Maar als je gaat bouwen weet je toch dat een buurman naast je ook keuzes maakt? En dat je dus niet gegarandeerd een vrij uitzicht/lichtinval houdt?

Voor het gesprek: heeft hij een redelijk alternatief?
Uiteraard ,maar zij hebben hun kavelinrichting nu volledig gewijzigd. Dat is zoals eerder gezegd hun goed recht, maar desalniettemin wel gewoon k*t. En wij kunnen nu niets meer wijzigen ,omdat we al met de bouw begonnen zijn.
pi_103531856
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 07:27 schreef FF het volgende:
Als ik het zo zie, is de garage gebouwd in het verlengde van het (gezamenlijke?) pad tussen beide huizen in. De locatie is an sich niet echt onlogisch. Ik zou het in dit geval echter netter vinden als dit aan het huis of achterin de tuin gebouwd zou worden.
Er ligt geen pad, lijn is kavelgrens en we houden voor het huis de verplichte afstand van 3 mtr aan van de kavelgrens.

Verder naar achter mag niet, want moet op minimaal 5 mtr van de waterkant blijven (zoals ie nu op tekening dus staat). Naast/aan huis past niet, want garage is 5 mtr en ruimte naast huis 3.

Al met al is het enige alternatief vragen om een plat dak te nemen en dus zolder laten vervallen...
pi_103531878
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 07:49 schreef Boca_Raton het volgende:
Als jullie huis nog in aanbouw is, is het dan geen optie om alsnog een raam in te plannen aan de achterkant rechts? Links heb je nauwelijks zon meer, maar aan de rechterkant dan nog wel.
Helaas ,dat is onze garage/berging/bijkeuken, dus heeft geen zin. Alle huizen zijn qua woongedeelte natuurlijk georienteerd op die zonzijde, zo ook die van de buurman. Echter plant die in ons "zonzicht" dus een fijne en hoge garage neer.
pi_103533372
Ik kan het plaatje niet openen, maar kun jij niet ergens een muur bouwen waardoor jouw buurman ook geen zon meer heeft? En dan zeggen dat je die muur weghaalt als hij z'n plannen ook wijzigt.
PWBF
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:53:23 #48
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_103533570
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 22:40 schreef Boca_Raton het volgende:
Wat ik niet begrijp in de eerdere reacties: het bestemmingsplan mag dan bestaan, maar je kunt toch niet zomaar een groot gebouw in je achtertuin/voortuin neerzetten zónder toestemming van je buren? Daar zijn die vergunningen toch óók voor bedoeld?

Je moet toch ook een vergunning aanvragen voor bijvoorbeeld een dakkapel?
Erhm, nee, heleaas :). Het bestemmingsplan is indirect door TS destijds goedgekeurd aangezien het democratisch gekozen bestuur (lees: de gemeenteraad) het heeft goedgekeurd. (tenzij ze oppositie heeft gestemd, maar dan heeft ze pech via de democratische dicatuur van de meerderheid :P )

Persoonlijk had TS bij de vaststelling van het bestemmingsplan nog bezwaar kunnen maken. Maar dit is gemakkelijk achteraf praten want in de praktijk kan een bestemmingsplan gemakkelijk 20 jaar oud zijn en dus zijn vastgesteld voordat TS haar huis kocht. Indien een bouwwerk mag binnen een bestemmingsplan kan je er in feite niks tegen doen. Als bouwer is dit een voordeel (anders blijft iedereen "zeuren" en komt er nooit iets van de grond) maar als "slachtoffer" kan het oneerlijk overkomen.

Voor de liefhebber van dit soort onderwerpen :P wat een extra regeltje tekst: Tegenwoordig geldt trouwens dat bestemmingsplannen elke 10 jaar herzien moeten worden, maar in de praktijk zullen veel Nederlanders daar niet mee bezig zijn.

@TS: je zou kunnen kijken of je planschade kan eisen doordat bijvoorbeeld je woning minder waard wordt door verminderd zonlicht. Maar wederom zal dit je burenrelatie geen goed doen (de buurman dient die schade te vergoeden) en de schadevergoeding is in de regel zeer beperkt.
Professionele online enquête of vragenlijst nodig? Enquêtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 10:13:18 #49
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_103533999
Ach, waar de buurman zijn schuur ook neerzet het is toch nooit goed.

Projecteert hij hem verder naar achter dan is jouw uitzicht nog meer geschaad en zeur je nog harder, zet hij hem in het midden dan breekt hij zijn eigen tuin en uitzicht en zet hij hem aan de westkant dan zeurt de buurman aan de linkerkant wel weer.

Zoals ik het lees is de wandhoogte niet veel hoger dan een standaard schutting. (2,50 meter inclusief fundering) dus zo veel merk jij er bovendien echt niet van.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 10:19:12 #50
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_103534129
En Argento heeft idd gelijk; het Projectbesluit heeft sinds 1 oktober 2010 (geloof ik :P ) WaBo (omgevingsvergunning) waar de bouwvergunning onderdeel van is.

Misschien een idee voor TS: moet de buurman bomen kappen? Daarvoor heeft hij een kapvergunning (onderdeel van de WaBo) nodig. Daar kan je ook bezwaar tegen maken :Y

maar wederom; is het de relatie met de buurman waard.
Professionele online enquête of vragenlijst nodig? Enquêtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')