Haha ja precies, terwijl de brakheid na een uurtje of 3 al weg was, maar het schuldgevoel bleef.

Bij mijn vorige werkgever nam ik - als externe - wel eens een baaldag op en dat was niet erg, de klant hoefde geen hoog tarief te betalen voor een zwaar minder productief iemand en ik was hooguit een vrije dag kwijt. Maar meestal ga ik gewoon werken met een kater, even een paar uur doorbijten alleen.
In mijn studententijd was het wel wat gortiger, dan zat ik op maandagochtend om 6 uur zwaar gedrogeerd op 1 of andere afterparty aan de andere kant van het land en realiseerde ik me opeens dat ik over een paar uur moest werken, toen heb ik mij wel eens echt ziek gemeld.

Maar ja, dat was ook gedetacheerd werk, dus zo erg was dat ook niet.
Ik weet nog wel 1 keer, dat ik op zondagmiddag carnaval was vieren in B.o.Z. en kregen een maat en ik het idee om toch nog even te gaan stappen in Amsterdam, dus gedoucht, omgekleed en met een halve liter Heineken richting 020. Toen om 6 uur de club sloot, netjes naar mijn werk gegaan. Dat was een onwijse klote dag, maar heb het wel overleefd.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat