abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf maandag 14 november 2011 @ 16:43:12 #101
17893 Forno
pi_104356560
Hou er ook rekening mee dat de slang normaal gesproken in het beton wordt gegoten en zo gefixeerd is.

Je zou hulpstukken kunnen maken door uit een plaat multiplex halve maantjes te zagen met de juist binnendiameter.
  maandag 14 november 2011 @ 17:12:26 #102
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104357931
Heb ik ook aan zitten denken. Ik ga gewoon eerst 1 sectie even proberen (ik heb toch 50m over om mee te experimenteren).

Misschien doe ik hulpstukjes, misschien ook wel gewoon zo aanleggen dat ik met zeer ruime bochten kan werken. Als een paar slangen bij de bochten wat over elkaar heen lopen doet me geen pijn.
pi_104358978
quote:
99s.gif Op maandag 14 november 2011 15:32 schreef TR08 het volgende:
Ga ik doen :) Het wordt 16x 2mm en ik vraag de handleiding er wel bij. Klipper: Bedoel je diameter of straal met jouw getallen? Ik meen gezien te hebben dat 16x2 gelegd wordt op 100mm slang-slang afstand zonder dat de lus daarbuiten sterk uitwaaiert.
Diameter, zodoende komen de slangen op 10 cm standaard uit elkaar te liggen.
Jij hebt het op 8 cm gaf je aan, bij het einde buig je dan met een straal van 5 is 10 cm diameter alleen moet je deze iets verder buigen om vervolgens terug te buigen naar de 8 cm.

Maar nogmaals de richtlijnen van de fabrikant van de desbetreffende fabrikant zijn bepalend.
  zondag 20 november 2011 @ 09:39:50 #104
14320 TR08
pi_104577329
Kleine update: "Alle" clips zitten er in, behalve die op de plek waar de bochten komen voor het keren. Die zet ik er tijdens het aanbrengen van de slangen in. Montage werk van clips was incl spullen pakken en opruimen e.d. circa 4-5 uur :) Viel me op zich hard mee, was wel even bang dat dit het dubbele kon gaan kosten qua tijd.

Totaal ongeveer 400 clips gemonteerd in de hele woonkamer.

Morgen aan het eind van de dag kan ik de slang ophalen en dan gaat de grootste klus beginnen :P

Tevens kleine update van de voorziene zone verdeling en de aan/afvoer:

"Rechts" in de kamer lopen al allerlei elektra leidingen. Links is vlakbij de fundering van kachel/schoorsteen een mooi vierkant gat in de muur over waar de slangen doorheen kunnen. Op deze manier zit het niet in de weg bij het werken met elektra en daarbij minder risico omdat de leidingen ver uit elkaar zitten. Verder ook nog wat voordelen mbt bestaande gaten en ruimte indeling dus dit moest het maar eens worden :)

"Gat" midden onderin de oranje zone is voor het luik dat bij de tuindeuren komt die dinsdag geplaatst worden :)
pi_104582409
Mogen we ook wat foto's ?

Ben wel benieuwd !
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 20 november 2011 @ 13:23:46 #106
14320 TR08
pi_104583301
quote:
7s.gif Op zondag 20 november 2011 13:02 schreef junkiexp het volgende:
Mogen we ook wat foto's ?

Ben wel benieuwd !
Kan wel, maar dan krijg je 20 van deze en verder niet veel nieuws :)

Komende week verandert er meer :)
pi_104583336
Haha alleen voor die tekst vind ik het al geweldig _O_
  zondag 20 november 2011 @ 20:09:11 #108
14320 TR08
pi_104599843
Toch nog een kleine extra update:

Ik ben al wat aan het nerden om straks die haspel met slang goed de kruipruimte in te krijgen.

Toevallig heb ik een paar mooie schone stalen velgen in huis die ik kan gebruiken :)

Ik wil tijdens het werk eentje met een stok erdoor in het luik leggen om te voorkomen dat de slang knikt bij het naar binnen trekken.

Verder wil ik de rol (als het kan!) over 2 van die velgen drukken, een stok erdoor als as en dan zo opstellen dat hij af rolt als ik de slang de ruimte in trek.

Heeft iemand enig idee of zo'n rol met wat tie-raps oid over 2 velgen te fixeren is?

Ik denk...dat dit ongeveer de rol gaat worden die ik krijg :)

Ik zie net nog een leuk idee wat evt na te beunen is met 2 planken en een paar stukken pijp :)

[ Bericht 14% gewijzigd door TR08 op 20-11-2011 20:40:01 ]
  maandag 21 november 2011 @ 18:09:18 #109
14320 TR08
pi_104638722
De vloer verwarmings slang is binnen *O*

Gelukkig zat hij op zo'n wegwerp haspel dus: Meteen een afrol ding gebeund van IKEA krukken, een bezemsteel en 2 stukjes hout :7

Check hier mijn ontzettende McGyver skillz

Vanavond maar eens meteen beginnen :) Als je geen update meer krijgt betekent dat dat ik druk ben :Y)
pi_104642461
je kan toch gewoon van die bokjes halen waar je dat soort haspels op kan zetten? :D

Maarja, dit werkt natuurlijk ook ;) Succes!
  maandag 21 november 2011 @ 22:05:27 #111
14320 TR08
pi_104654247
Hehe ja maar dit kostte me 2 minuten en het gaat prima :) Bokjes regelen was zo weer een uur geweest.

De eerste pics van hoe het onder de vloer is:

Close-up van de bochten:

Ik heb deze layout gekozen omdat ik op deze manier de radius van de slang zo groot mogelijk kan houden. Als alle slangen er in zitten ga ik nog een keer een rondje maken en de bochten strak tegen de vloer leggen :)

Ik heb in 2 uur de boel opgezet en 2 groepen van de 7 gemonteerd. Zeg even een uur per groep dus nog 5 uur te gaan. Een stuk minder dan ik van tevoren vreesde :)
pi_104655923
Ik zou die bochten gelijk aantrekken, scheelt je straks een hoop werk.
En daarbij had je misschien beter een gesloten beugel kunnen gebruiken.
  dinsdag 22 november 2011 @ 08:17:27 #113
14320 TR08
pi_104664704
Ik moet echt de hele tijd heen en weer kruipen, als ik meteen elk bochtje netjes met clips tegen de vloer moet gaan zetten kom ik niet vooruit. Alle lussen zijn nu goed op lengte en straks gewoon even een uurtje oid met de boormachine en wat extra clips rond en dan zit alles strak :)

Het lijkt trouwens op de laatste foto of die slangen "te lang" zijn en voor de muur zitten. Ze zijn echter precies op zo'n lengte dat ze 4-5cm uit de muur blijven als ik ze richting de vloer fixeer :)
pi_104668273
quote:
99s.gif Op dinsdag 22 november 2011 08:17 schreef TR08 het volgende:
Ik moet echt de hele tijd heen en weer kruipen, als ik meteen elk bochtje netjes met clips tegen de vloer moet gaan zetten kom ik niet vooruit. Alle lussen zijn nu goed op lengte en straks gewoon even een uurtje oid met de boormachine en wat extra clips rond en dan zit alles strak :)

Het lijkt trouwens op de laatste foto of die slangen "te lang" zijn en voor de muur zitten. Ze zijn echter precies op zo'n lengte dat ze 4-5cm uit de muur blijven als ik ze richting de vloer fixeer :)
Het zal vast al eerder aan de orde geweest zijn, maar hoe zorg je ervoor dat je de warmte 'vasthoudt'? Bij normale vloerverwarming verwarm je het beton, en beton houdt zn warmte goed vast, maar lucht natuurlijk niet zo goed. Zeker niet als je de kruipruimte ook nog ventileert. Of zie ik iets over het hoofd?
  dinsdag 22 november 2011 @ 11:18:57 #115
14320 TR08
pi_104668500
Isoleren naar onderen gaat met PU platen.

Daarbij is het hebben van een "warmte buffer" niet zo nodig. Je moet met name verliezen zien te beperken en een buffer helpt daar niet echt bij. Goed isoleren werkt wel.

Het "vasthouden van warmte" als in het hebben van een grote trage massa die langzaam opwarmt en langzaam afkoelt is iets anders dan "vasthouden van warmte" als in een naar buiten goed geisoleerde opstelling hebben.

Mensen halen isolatie/warmte doorgang en warmte opslag capaciteit vaak door elkaar terwijl dat compleet verschillende dingen zijn. Welke van de twee bedoel jij?
pi_104671709
Weet niet welke naam eraan hangt, maar ik bedoel dat je door iets te verwarmen wat lang warm blijft (beton/speksteen) efficienter stookt, omdat je de warmte kunt vasthouden zegmaar.
Maar jij zegt dat je ervoor zorgt dat de warmte niet wegkan (door isolatie) waardoor je ook efficient opwarmt?
pi_104740192
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:56 schreef zxperia het volgende:
Weet niet welke naam eraan hangt, maar ik bedoel dat je door iets te verwarmen wat lang warm blijft (beton/speksteen) efficienter stookt, omdat je de warmte kunt vasthouden zegmaar.
Maar jij zegt dat je ervoor zorgt dat de warmte niet wegkan (door isolatie) waardoor je ook efficient opwarmt?
Je kunt sowieso met een conventioneel v.v. systeem een graad of 2 minder stoken omdat de warmte van onder komt en de ruimte en het comfort ligt gewoon een stuk hoger.
Wat TR08 is eigenlijk een droogbouwsysteem alleen omgekeerd.
Ik denk wel dat het goed kan werken, alleen het zal niet helemaal optimaal zijn omdat het hout wat straling gaat tegenhouden.

@TR08, ga je nachtverlaging toepassen ? En met welke water temperatuur wil je gaan stoken ?
En hoeveel groepen zijn dit eigenlijk ?
120 meter slang bij verwarming en 90 meter bij koeling is de maximale lengte per groep.
Anders moet je met een grotere flow gaan werken en zul je ruis gaan horen e.d.
En daarnaast is het minder efficient.

Wat voor verder ga je gebruiken ?
  woensdag 23 november 2011 @ 22:16:56 #118
14320 TR08
pi_104740833
Ik ga zo tukken dus nu even een vrij beknopt antwoord op de replies hier:
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:56 schreef zxperia het volgende:
Even overleg gehad met de expert naast mij: Een "snel huis" maw eentje met weinig thermische traagheid is -in principe- zuiniger te stoken dan een huis met veel traagheid. Bij een huis met veel traagheid heeft het geen zin om 's nachts de kachel een paar graden lager te doen en bij een "snel" huis wel. Het trage huis verliest daarom meer energie zonder dat het ver in temperatuur zakt.

Wij hebben een snelle opstelling (weinig massa) dus daarom kunnen we rustig de kachel 's nachts een paar graden omlaag doen (niet al te lomp, wel op de vloer letten) en zo wat energie besparen.

quote:
2s.gif Op woensdag 23 november 2011 22:07 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Je kunt sowieso met een conventioneel v.v. systeem een graad of 2 minder stoken omdat de warmte van onder komt en de ruimte en het comfort ligt gewoon een stuk hoger.
Wat TR08 is eigenlijk een droogbouwsysteem alleen omgekeerd.
Ik denk wel dat het goed kan werken, alleen het zal niet helemaal optimaal zijn omdat het hout wat straling gaat tegenhouden.
Hout gaat inderdaad straling iets tegen houden. Daarom heb ik straling ook niet mee genomen in de warmte overdracht berekeningen. Alleen pure convectie en pure geleiding zit in het model.
quote:
@TR08, ga je nachtverlaging toepassen ?
Naar alle waarschijnlijkheid wel. Ik verwacht 3 graden, dat vind je zo links en rechts terug als acceptabel icm vloer verwarming en houten vloeren.
quote:
En met welke water temperatuur wil je gaan stoken ?
40 graden. De badkamer wordt bij meer onprettig warm en die zit op hetzelfde systeem. Vermogens verlies nemen we voor lief, de huidige opstelling levert voldoende naar onze wensen bij 40C.

55 wordt in een paar referenties die ik vond als veilig gezien dus 40 zou geen enkel probleem mogen vormen.
quote:
En hoeveel groepen zijn dit eigenlijk ?
7 + 1 voor de badkamer.
quote:
120 meter slang bij verwarming en 90 meter bij koeling is de maximale lengte per groep.
Anders moet je met een grotere flow gaan werken en zul je ruis gaan horen e.d.
En daarnaast is het minder efficient.
Mijn max groep lengte is iets van 16 x 3.5 + 20=72m/groep.
quote:
Wat voor verder ga je gebruiken ?
Wat voor wat?
pi_104741416
Wat voor verder ga je gebruiken ? Denk dat hij wil vragen,Wat voor verdeler ga je gebruiken
  Moderator woensdag 23 november 2011 @ 22:40:11 #120
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_104742393
Ik vind het een bewonderenswaardig project; laten we hopen dat de resultaten straks ook goed genoeg zijn om de vloer en indirect de ruimte lekker te verwarmen :)

Ben benieuwd ! Hoe hoog is de kruipruimte eigenlijk waar je in werkt ?
pi_104743124
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 22:24 schreef exlurker het volgende:
Wat voor verder ga je gebruiken ? Denk dat hij wil vragen,Wat voor verdeler ga je gebruiken
Ja idd, thanks.
  donderdag 24 november 2011 @ 08:38:02 #122
14320 TR08
pi_104750422
Verdeler wordt een of ander heel simpel ding zonder pomp maar met kranen tbv temperatuur instellen per groep. De pomp die we gebruiken is de pomp die al in de badkamer vloerverwarming geinstalleerd is.

"Het lijkt enigszins hier op"

Maar dan een nieuwe iets nettere. Kranen e.d. koop ik er zelf meteen bij van de installateur.

Ik vind het type en plaatje even niet terug.

Kruipruimte meet ik vanavond wel even op :) Hij is niet hoog, maar als je op je rug ligt en die slangen/klemmen in de vloer te schroeven is dat eigenlijk ook wel relaxed omdat je overal gewoon zonder rekken en strekken bij kunt.

[ Bericht 29% gewijzigd door TR08 op 24-11-2011 09:08:55 ]
  donderdag 24 november 2011 @ 21:44:10 #123
14320 TR08
pi_104780221
Kleine update weer...Alle groepen hangen erin behalve de laatste :)

De laatste groep is aan de beurt als het nieuwe luik voor de tuindeuren volledig gezaagd is en dat gebeurt morgen.

Verder vandaag de verdeler besteld. Hopelijk morgen de laatste groep er in en dan aansluiten. Zaterdag alles aan de verdeler knopen en hopelijk de aansluiting richting boven voorbereiden.

Afhankelijk van de tijd die ik over heb en hoeveel lef ik heb om de huidige vloer verwarming los te koppelen terwijl de installateur gesloten is sluit ik hem misschien wel dit weekend aan :+

Pic van de huidige stand:

Mbt de hoogte van de kruip ruimte:
Zand tot vloerplanken: 60cm
Tot bovenste balklaag: 45 cm
Tot onderste balklaag: 30cm

Niet al te hoog maar ik ben wat gewend dus voor mij geen probleem :)
  Moderator donderdag 24 november 2011 @ 22:06:05 #124
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_104781954
Ik vind het nog meer dan ruim; ik tref in de praktijk soms tijdens mijn werkzaamheden als electricien wel heel andere kruipruimten aan. Die van jou is nog droog ook ! :)
pi_104782984
quote:
99s.gif Op donderdag 24 november 2011 08:38 schreef TR08 het volgende:
Verdeler wordt een of ander heel simpel ding zonder pomp maar met kranen tbv temperatuur instellen per groep. De pomp die we gebruiken is de pomp die al in de badkamer vloerverwarming geinstalleerd is.

"Het lijkt enigszins hier op"
[ afbeelding ]

Maar dan een nieuwe iets nettere. Kranen e.d. koop ik er zelf meteen bij van de installateur.

Ik vind het type en plaatje even niet terug.

Kruipruimte meet ik vanavond wel even op :) Hij is niet hoog, maar als je op je rug ligt en die slangen/klemmen in de vloer te schroeven is dat eigenlijk ook wel relaxed omdat je overal gewoon zonder rekken en strekken bij kunt.
Ok, zorg wel voor een maximaalthermostaat zodat je pomp uitslaat als het nodig is.
Verder zou ik kijken voor een toerengeregelde pomp, ik heb ergens een overzicht van wat het scheelt per jaar, even zoeken voor je.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')