Diameter, zodoende komen de slangen op 10 cm standaard uit elkaar te liggen.quote:Op maandag 14 november 2011 15:32 schreef TR08 het volgende:
Ga ik doenHet wordt 16x 2mm en ik vraag de handleiding er wel bij. Klipper: Bedoel je diameter of straal met jouw getallen? Ik meen gezien te hebben dat 16x2 gelegd wordt op 100mm slang-slang afstand zonder dat de lus daarbuiten sterk uitwaaiert.
Kan wel, maar dan krijg je 20 van deze en verder niet veel nieuwsquote:Op zondag 20 november 2011 13:02 schreef junkiexp het volgende:
Mogen we ook wat foto's ?
Ben wel benieuwd !
Het zal vast al eerder aan de orde geweest zijn, maar hoe zorg je ervoor dat je de warmte 'vasthoudt'? Bij normale vloerverwarming verwarm je het beton, en beton houdt zn warmte goed vast, maar lucht natuurlijk niet zo goed. Zeker niet als je de kruipruimte ook nog ventileert. Of zie ik iets over het hoofd?quote:Op dinsdag 22 november 2011 08:17 schreef TR08 het volgende:
Ik moet echt de hele tijd heen en weer kruipen, als ik meteen elk bochtje netjes met clips tegen de vloer moet gaan zetten kom ik niet vooruit. Alle lussen zijn nu goed op lengte en straks gewoon even een uurtje oid met de boormachine en wat extra clips rond en dan zit alles strak
Het lijkt trouwens op de laatste foto of die slangen "te lang" zijn en voor de muur zitten. Ze zijn echter precies op zo'n lengte dat ze 4-5cm uit de muur blijven als ik ze richting de vloer fixeer
Je kunt sowieso met een conventioneel v.v. systeem een graad of 2 minder stoken omdat de warmte van onder komt en de ruimte en het comfort ligt gewoon een stuk hoger.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:56 schreef zxperia het volgende:
Weet niet welke naam eraan hangt, maar ik bedoel dat je door iets te verwarmen wat lang warm blijft (beton/speksteen) efficienter stookt, omdat je de warmte kunt vasthouden zegmaar.
Maar jij zegt dat je ervoor zorgt dat de warmte niet wegkan (door isolatie) waardoor je ook efficient opwarmt?
Even overleg gehad met de expert naast mij: Een "snel huis" maw eentje met weinig thermische traagheid is -in principe- zuiniger te stoken dan een huis met veel traagheid. Bij een huis met veel traagheid heeft het geen zin om 's nachts de kachel een paar graden lager te doen en bij een "snel" huis wel. Het trage huis verliest daarom meer energie zonder dat het ver in temperatuur zakt.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:56 schreef zxperia het volgende:
Weet niet welke naam eraan hangt, maar ik bedoel dat je door iets te verwarmen wat lang warm blijft (beton/speksteen) efficienter stookt, omdat je de warmte kunt vasthouden zegmaar.
Maar jij zegt dat je ervoor zorgt dat de warmte niet wegkan (door isolatie) waardoor je ook efficient opwarmt?
Hout gaat inderdaad straling iets tegen houden. Daarom heb ik straling ook niet mee genomen in de warmte overdracht berekeningen. Alleen pure convectie en pure geleiding zit in het model.quote:Op woensdag 23 november 2011 22:07 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Je kunt sowieso met een conventioneel v.v. systeem een graad of 2 minder stoken omdat de warmte van onder komt en de ruimte en het comfort ligt gewoon een stuk hoger.
Wat TR08 is eigenlijk een droogbouwsysteem alleen omgekeerd.
Ik denk wel dat het goed kan werken, alleen het zal niet helemaal optimaal zijn omdat het hout wat straling gaat tegenhouden.
Naar alle waarschijnlijkheid wel. Ik verwacht 3 graden, dat vind je zo links en rechts terug als acceptabel icm vloer verwarming en houten vloeren.quote:@TR08, ga je nachtverlaging toepassen ?
40 graden. De badkamer wordt bij meer onprettig warm en die zit op hetzelfde systeem. Vermogens verlies nemen we voor lief, de huidige opstelling levert voldoende naar onze wensen bij 40C.quote:En met welke water temperatuur wil je gaan stoken ?
7 + 1 voor de badkamer.quote:En hoeveel groepen zijn dit eigenlijk ?
Mijn max groep lengte is iets van 16 x 3.5 + 20=72m/groep.quote:120 meter slang bij verwarming en 90 meter bij koeling is de maximale lengte per groep.
Anders moet je met een grotere flow gaan werken en zul je ruis gaan horen e.d.
En daarnaast is het minder efficient.
Wat voor wat?quote:Wat voor verder ga je gebruiken ?
Ja idd, thanks.quote:Op woensdag 23 november 2011 22:24 schreef exlurker het volgende:
Wat voor verder ga je gebruiken ? Denk dat hij wil vragen,Wat voor verdeler ga je gebruiken
Ok, zorg wel voor een maximaalthermostaat zodat je pomp uitslaat als het nodig is.quote:Op donderdag 24 november 2011 08:38 schreef TR08 het volgende:
Verdeler wordt een of ander heel simpel ding zonder pomp maar met kranen tbv temperatuur instellen per groep. De pomp die we gebruiken is de pomp die al in de badkamer vloerverwarming geinstalleerd is.
"Het lijkt enigszins hier op"
[ afbeelding ]
Maar dan een nieuwe iets nettere. Kranen e.d. koop ik er zelf meteen bij van de installateur.
Ik vind het type en plaatje even niet terug.
Kruipruimte meet ik vanavond wel even opHij is niet hoog, maar als je op je rug ligt en die slangen/klemmen in de vloer te schroeven is dat eigenlijk ook wel relaxed omdat je overal gewoon zonder rekken en strekken bij kunt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |