Klipper heeft blijkbaar even geen tijd om te reageren op het voorzetje voor het effect op ketel rendement, dus bij deze mijn voorstel.
Ik heb het volgende aangenomen:
-De spreiders hebben een daling van de ketel retour temperatuur uit de vloerverwarming van 5C tot gevolg
-Alle warmte die in de kamer gebracht wordt komt uit de vloer verwarming
-Er wordt gecondenseerd door het rookgas homogeen af te koelen waarbij de volledige rookgas stroom altijd onder 100% luchtvochtigheid komt.
-De eerste aanname heb ik zelf uitgerekend, ik denk dat dat enigszins richting de waarheid is
-De tweede aanname is niet waar, er staat circa 4x meer opgesteld vermogen in de kamer dan de vloer verwarming. Het effect op de gemiddelde ketel retour temperatuur zal dus ergens 3-4x kleiner zijn voor alle verwarmingen samen.
-De derde aanname is niet waar, rookgassen worden niet uniform gekoeld en de lucht vochtigheid volgt vaak een lijn van circa 50%. Condenseren begint dus eerder, maar de laatste 5C verder koelen heeft dus ook maar het halve effect.
Samen overdrijf ik dus het nuttig effect van de spreiders met een factor 3 en nog een keer met een factor 2. Samen een factor 6.
Het resultaat:
![esktc8.png]()
De rode lijn is de additionele koeling van de rookgassen als je een warmtespreider toe voegt. Ik heb die dik aangezet (4pt) omdat hij dan nog enigszins zichtbaar is. Het nuttig effect is zoals ik eerder verspelde circa 2%. Let op dat ik om dit recht te rekenen het effect van de warmtespreider met ongeveer een factor 6(!) de gunstige kant op heb moeten overdrijven.
Dan opnieuw het sommetje:
-Gemiddeld 75 euro/maand stook kosten (totaal gas is 100/maand en wij gebruiken zo veel heet water dat circa 75 hiervan pure verwarming is).
-2% vermindering is 1.5 euro
-Investering is 750 euro
Terug verdien tijd zoals eerder gezegd 40 jaar met in het achterhoofd dat ik het terug verdien effect van de spreider waarschijnlijk om en nabij een factor 6 overdreven heb.
-knip-
[ Bericht 4% gewijzigd door TR08 op 02-11-2011 19:57:40 ]