abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103867959
quote:
99s.gif Op woensdag 2 november 2011 10:39 schreef TR08 het volgende:
Goed, dan maar even het financiele plaatje achter de spreiders:

Stel ze kosten mij 750 euro.
Stel ik bespaar 2% stook kosten omdat mijn ketel rendement 2% stijgt (en dan ben je een knappe jongen met 5 graden zakking)

Mijn besparing per maand is dan 1.5 euro.

De investering van de spreiders verdient zich dan in 500 maand terug ofwel ruim 40 jaar.

Ik kan mijn geld dus beter besteden.
Erg flauw van je, zodra het voor je pleit ga je puur uit van theoretische berekeningen maar pas het niet in je straatje dan ga je opeens uit van aannames.

En dit terwijl de vraag toch duidelijk was.

Er zit bovendien een verschil tussen theorie en praktijk, theorie is altijd gunstiger.

Een tweede feit wat je nu over het hoofd ziet is dat de aluminium warmtespreider er tevens voor zorgt dat de slang ook overal tegen de vloer aanzit, zoals jij gaat beugelen zal dat niet het geval zijn wat je ook niet meeneemt in je berekeningen.

De manier zoals jij nu gaat beugelen zorgt ervoor dat op termijn de slangen doorzakken met alle gevolgen vandien, een slechtere circulatie, luchtzakken, verminderde warmteafgifte, enz.
  woensdag 2 november 2011 @ 11:14:58 #77
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_103867963
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 10:22 schreef blomke het volgende:
-knip-

P.S. onze verschillen in temperatuursgradiënt ontstonden door dat we in verschilllende richtingen keke: ik loodrecht op de vloer en jij parllel op de vloer. Blijft vreemd dat jij de afmetingen van 2 dimensies in één formule stopt.
Ik heb de warmte doorgang in de breedte richting van de strip genomen omdat dat die de temperatuur afname over de strip als functie van afstand tot de slang bepaalt.
  woensdag 2 november 2011 @ 11:15:55 #78
14320 TR08
pi_103868004
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 11:14 schreef klipper het volgende:

[..]

Erg flauw van je, zodra het voor je pleit ga je puur uit van theoretische berekeningen maar pas het niet in je straatje dan ga je opeens uit van aannames.
-knip-
Word je blijer als ik die 2% ga verifieren met die QT curve van rookgas koeling die ik eerder postte?

En zal ik dan het verschil in ketel rendement uit rekenen uitgaande van 5C extra rookgas koeling?

Dan doen we het nog mooier: Ik ga uit van dat die 5C extra koeling gedaan wordt volgens de "100% luchtvochtigheid lijn" die ik eerder postte. Ik overdrijf het effect op die manier ongeveer een factor 2 omdat je in de wisselaar uiteindelijk vaak eerder een curve rond 50% luchtvochtigheid volgt over de gemiddelde rookgas stroom.

Gaan we er verder nog even van uit dat de volle 5C extra koeling gedaan word in het condenserende deel.

Volgens mij reken ik dan de rendements winst naar alle kanten absoluut de goede kant op.

Als jij dit de goede benadering vind ga ik rekenen. Als je suggesties hebt voor meer aanvulling mag je het nu zeggen voor ik ga rekenen :)

[ Bericht 39% gewijzigd door TR08 op 02-11-2011 11:58:48 ]
pi_103868480
quote:
99s.gif Op woensdag 2 november 2011 11:14 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ik heb de warmte doorgang in de breedte richting van de strip genomen omdat dat die de temperatuur afname over de strip als functie van afstand tot de slang bepaalt.
Dat snap ik, dat zei ik ook, maar in je excelsheet stop je zowel die 1 cm als die 0,5 mm in één formule.

Grofweg is de temperatuursdaling in de strip te verwaarlozen (in alle dimensies!!) als je het vergelijkt met de temperatuursgradiënt over de houten (onder)vloer.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 2 november 2011 @ 12:04:23 #80
14320 TR08
pi_103869619
Dat moet ook :)

Met de 0.5mm bereken ik het aantal vierkante meters waardoor die 5W getransporteerd wordt (loodrecht op de warmte transport richting)

Met de 1cm bereken ik de "Rc waarde" die de warmte voelt bij 1cm afstand overbruggen door de strip.

Bij een isolatie laag reken je toch ook altijd zo?
Rc = dikte/lambda
Q=A x dT/Rc --> dT = Rc x Q/A
Bij uitrekenen van A gebruik je dan niet de dikte van de isolatie laag.

Blomke nog even wat extra: Als ik in 1 vergelijking zowel het warmte transport door de breedte van de strip mee moet nemen als in de hoogte krijg je een of ander vreselijk vervelende matrix vergelijking waar we allemaal niet vrolijk van worden. De uitkomst is gezien de 0.5mm dikte tov de 5cm afstand overbrugging nauwelijks anders dan wat er nu staat.

[ Bericht 24% gewijzigd door TR08 op 02-11-2011 12:17:41 ]
  woensdag 2 november 2011 @ 12:15:38 #81
14320 TR08
pi_103869950
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 11:14 schreef klipper het volgende:

[..]

-knip-

Een tweede feit wat je nu over het hoofd ziet is dat de aluminium warmtespreider er tevens voor zorgt dat de slang ook overal tegen de vloer aanzit, zoals jij gaat beugelen zal dat niet het geval zijn wat je ook niet meeneemt in je berekeningen.

-knip-
-Ik heb alleen warmte overdracht als gevolg van convectie meegenomen in mijn berekening zonder spreider. Mijn sommetjes gaan dus al uit van 0% contact tussen slang en ondervloer. Deze benadering is ook al goed als de slangen 10cm (of een meter als je wilt) los onder de vloer liggen te zweven.

-Dan mbt de berekening van de spreider: Ik heb daar 100% goed contact aangenomen tussen slang en spreider. Het effect van al of niet perfect contact tussen spreider en ondervloer heb ik ook geillustreerd en dat is circa 1.5C.

Zonder spreider heb ik qua performance dus de slechte kant op gerekend en met spreider de goede kant. Toch?
pi_103870656
quote:
99s.gif Op woensdag 2 november 2011 12:04 schreef TR08 het volgende:
Blomke nog even wat extra: Als ik in 1 vergelijking zowel het warmte transport door de breedte van de strip mee moet nemen als in de hoogte krijg je een of ander vreselijk vervelende matrix vergelijking waar we allemaal niet vrolijk van worden.
Je bedoelt "een differentiaalvergelijking" en als je goed bij het college warmtetransport had opgelet, weet je dat dat de Navier Stokes vergelijkingen zijn die ik altijd als opbeurend heb ervaren.

Enig gevoel voor de realiteit leert dat de plaat vrijwel homogen van temperatuur is en dat de grootste weerstand de houten (onder)vloer(en) zijn.

Maar ik geloof niet dat ik erg goed kan overtuigen waar nou de bottle-neck zit.......
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 2 november 2011 @ 12:37:38 #83
14320 TR08
pi_103870763
Een differentiaal vergelijking in 2 dimensies waardoor je dat met een matrix op moet gaan lossen. Dat bedoelde ik.

En wat betreft de temperatuur van de plaat: Die zal bij de slang zo'n beetje de water temperatuur hebben en iets verderop een graadje minder. "Vrijwel homogeen" ja ach op zich wel. 1.3C daling ten opzichte van 40C wil ik wel als vrijwel homogeen zien.

Navier-Stokes is trouwens met stroming en ons discussie punt is nu even warmte geleiding door de plaat. Bedoel je de wet van Fourier?
pi_103871145
Ik heb niet goed opgelet......
  woensdag 2 november 2011 @ 12:53:07 #85
14320 TR08
pi_103871226
Gebeurt mij ook wel eens :)
pi_103871460
Maar dit was wel erg dom van mij, aangezien ik tig keren de warmtetransport naar de verdamperpijpen heb doorgerekend.....
  woensdag 2 november 2011 @ 19:44:18 #87
14320 TR08
pi_103887760
Klipper heeft blijkbaar even geen tijd om te reageren op het voorzetje voor het effect op ketel rendement, dus bij deze mijn voorstel.

Ik heb het volgende aangenomen:
-De spreiders hebben een daling van de ketel retour temperatuur uit de vloerverwarming van 5C tot gevolg
-Alle warmte die in de kamer gebracht wordt komt uit de vloer verwarming
-Er wordt gecondenseerd door het rookgas homogeen af te koelen waarbij de volledige rookgas stroom altijd onder 100% luchtvochtigheid komt.

-De eerste aanname heb ik zelf uitgerekend, ik denk dat dat enigszins richting de waarheid is
-De tweede aanname is niet waar, er staat circa 4x meer opgesteld vermogen in de kamer dan de vloer verwarming. Het effect op de gemiddelde ketel retour temperatuur zal dus ergens 3-4x kleiner zijn voor alle verwarmingen samen.
-De derde aanname is niet waar, rookgassen worden niet uniform gekoeld en de lucht vochtigheid volgt vaak een lijn van circa 50%. Condenseren begint dus eerder, maar de laatste 5C verder koelen heeft dus ook maar het halve effect.

Samen overdrijf ik dus het nuttig effect van de spreiders met een factor 3 en nog een keer met een factor 2. Samen een factor 6.

Het resultaat:

De rode lijn is de additionele koeling van de rookgassen als je een warmtespreider toe voegt. Ik heb die dik aangezet (4pt) omdat hij dan nog enigszins zichtbaar is. Het nuttig effect is zoals ik eerder verspelde circa 2%. Let op dat ik om dit recht te rekenen het effect van de warmtespreider met ongeveer een factor 6(!) de gunstige kant op heb moeten overdrijven.

Dan opnieuw het sommetje:
-Gemiddeld 75 euro/maand stook kosten (totaal gas is 100/maand en wij gebruiken zo veel heet water dat circa 75 hiervan pure verwarming is).
-2% vermindering is 1.5 euro
-Investering is 750 euro

Terug verdien tijd zoals eerder gezegd 40 jaar met in het achterhoofd dat ik het terug verdien effect van de spreider waarschijnlijk om en nabij een factor 6 overdreven heb.
-knip-

[ Bericht 4% gewijzigd door TR08 op 02-11-2011 19:57:40 ]
  woensdag 2 november 2011 @ 19:52:12 #88
14320 TR08
pi_103888162
Is er ergens ook een goede site om excelletjes (oid) on-line te knallen?

Filedropper.com:

http://www.filedropper.com/rookgascondensatie

Blomke deze is voor jou ook interessant. Hier heb ik dat eerdere lijntje ook mee gemaakt.

In Excel gebruik ik een add-in genaamd fluidprop voor water eigenschappen. Te krijgen via: http://www.fluidprop.com

[ Bericht 76% gewijzigd door TR08 op 02-11-2011 19:57:21 ]
  woensdag 2 november 2011 @ 21:33:05 #89
14320 TR08
pi_103893949
En voordat iemand nu verkeerde conclusies dreigt te trekken: Ik beweer niet dat de oplossing met een warmtespreider in combinatie met zo'n prefab isolatieplaat met mooie slanggleuven een slecht plan is.

Dat concept heeft -als je betaalde manuren mee rekent- een zeer duidelijk commercieel voordeel tov nieten onder een vloer en als je de slang in bedt in een isolatie plaat wordt de spreider ineens bittere noodzaak. Dit omdat je met de inbedding in een isolatie plaat de verspreiding van warmte door convectie vrijwel volledig de nek om draait.

Kortom: De spreider is een goed ding, maar onder bepaalde randvoorwaarden.
  dinsdag 8 november 2011 @ 14:40:12 #90
14320 TR08
pi_104120596
Nou...de spullen zijn aangevraagd. Links en rechts wat rond gekeken en ook bij onze lokale installatie boer.

Die lokale installateur heeft heel veel spullen op voorraad en als je wat speciaals hebt weten ze je vrijwel altijd te helpen. Maar...hun prijzen liggen vaak rond de 60%(!) boven wat je elders in de markt ziet. Een rol PE-RT slang vragen ze zonder blikken of blozen tegen de 550,- voor. Na een opmerking hierover van mijn kant kan de prijs ineens naar 325,-. 8)7

Qua service ben ik zeer over ze te spreken, ik gun ze daarom ook wel een iets hogere prijs dan het scherpste in de markt maar hier voel ik me gewoon gepakt.

Heb nu maar een aanvraag naar onze aannemer (Nijsink) gedaan en denk dat ik hem de spullen maar laat leveren.
  zaterdag 12 november 2011 @ 09:44:10 #91
14320 TR08
pi_104278858
De bouw is begonnen :)

Ik heb wat andere clips dan gedacht gebruikt, zie hieronder de doos:

Deze clips hebben 2 voordelen:
-Ik heb maar 1 schroef nodig per clip
-Ik kan eerst alle clips tegen de vloer zetten en dan op mijn gemak de slang er in drukken zonder weer met een accuboor te moeten liggen kloten onder de vloer :)

Verder heb ik -omdat er een rol van 500m slang komt- besloten de afstanden tussen de slangen kleiner te maken, 8 gangen in een vak van 60cm breed dus circa 8 cm tussen elke slang. Op deze manier maak ik vrijwel alle slang op.

Hier is de kruipruimte waar het moet gaan gebeuren:

De halve woonkamer is inmiddels voorzien van clips, dit ziet er ongeveer zo uit:

Clips voor de bochten komen er op het laatst nog in.

De oplettende kijker ziet dat de slangen een kleine afstand krijgen tov de vloer. Dat is -in mijn ogen uiteraard- ok omdat het systeem toch al uitgerekend is om te werken door convectie. Op deze manier krijgt de kolom warme lucht die opstijgt van de slang iets extra hoogte om trek te maken en is de warmte afgifte naar de vloer meer uniform dan als je de slang er strak tegenaan zet.
Van warmte overdracht door geleiding (direct slang-vloer kontakt) verwacht ik toch al weinig omdat je een ronde slang nooit strak langs een ook al niet vlakke ondervloer krijgt. Als je dat accepteert kun je beter meteen zorgen dat convectie wat beter gaat en dan is deze oplossing prima.

Clips onder de halve woonkamer schroeven heeft me bij elkaar 2 uur gekost. Vandaag meer clips kopen en binnenkort door met de andere helft :)

De opschriften zijn trouwens van de zoon van de oude eigenaresse. Die heeft door het complete huis al vanaf dat hij kon schrijven van alles op muren, achter kastjes en zelfs in de kruipruimte gekalkt :)
  zaterdag 12 november 2011 @ 16:54:33 #92
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_104288804
Lijkt me anders behoorlijk lastig, werken met zulke lengtes buis onder de vloer.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zaterdag 12 november 2011 @ 18:23:17 #93
14320 TR08
pi_104291130
Het zal ook wel lastig worden. Het plan is *nu* om iets te klussen waarmee ik de 500m haspel bij het luik naar de kruipruimte kan zetten en van daaraf laten afrollen terwijl ik de leiding de kruipruimte in trek.

Dit is een van de dingen die ik ter plekke maar gewoon ga oplossen als het probleem daar is.
pi_104294968
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 november 2011 16:54 schreef cvboer het volgende:
Lijkt me anders behoorlijk lastig, werken met zulke lengtes buis onder de vloer.
Ik neem aan dat hij hier meerdere groepen van maakt en zodoende de slang een paar keer inkort voor gebruik.
  zaterdag 12 november 2011 @ 20:34:14 #95
14320 TR08
pi_104295183
Plan is 7 groepen...ben er net een post over aan het voorbereiden :)
  zaterdag 12 november 2011 @ 20:54:44 #96
14320 TR08
pi_104295955
Goed...het grote plan van aanleg.

Dit is de kamer inclusief balken.

De gekleurde vlakken zijn: Kachel (rood), meterkast (blauw) en de gemetselde muur die vroeger de suite deuren steunde (groen). Deze vlakken zijn niet bruikbaar voor vloer verwarming. De rest vrijwel allemaal wel.

Ik ben veel aan het nadenken geweest over hoe je het beste de zone verdelingen zou kunnen maken om de slang lengtes per groep zo gelijk mogelijk te maken. De conclusie is eigenlijk dat het verst liggende vak van je groep ineens de lengte van groep + "toeslag" lengte bepaalt (voor afstand tussen verdeler en groep).

Daarbij nog wat gespeeld met drukvallen e.d. per groep, kranen, etc en toen tot de conclusie gekomen dat onderstaande verdeling het meest praktisch is:

De verdeler komt dan vlakbij de meterkast onder de vloer. Ontbrekende stukje "zone" rechts onder is waar we een luik voorzien naar de kruip ruimte in de nieuwe vloer :)

Verdeling van drukvallen is als volgt:

De drukval van de kranen is vrij klein en de leidingen nemen het leeuwendeel voor hun rekening. Voor de kortere zones zal de kraan dus voldoende ruimte hebben om de flow iets te knijpen. De langere groepen krijgen dan wat meer flow en zo krijgen we dan een mooie verdeling :)

Werkpunt van de pomp wordt ongeveer als in onderstaande grafiek

[ Bericht 10% gewijzigd door TR08 op 12-11-2011 21:10:43 ]
  zondag 13 november 2011 @ 21:36:35 #97
14320 TR08
pi_104332850
Klein vraagje nog...wat is zo'n beetje de minimale radius waar je zo'n slang in kunt buigen voor hij knikt? Ik zou het jammer vinden als ik in zo'n lange lengte op een onhandige plek een zwakke plek in de slang maak.
  zondag 13 november 2011 @ 21:45:40 #98
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_104333344
quote:
99s.gif Op zondag 13 november 2011 21:36 schreef TR08 het volgende:
Klein vraagje nog...wat is zo'n beetje de minimale radius waar je zo'n slang in kunt buigen voor hij knikt? Ik zou het jammer vinden als ik in zo'n lange lengte op een onhandige plek een zwakke plek in de slang maak.
buigradius van 6 cm, 5 cm kan nog, maar door het warme water kan hij alsnog knikken.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_104335645
De minimale buigradius is afhankelijk van de maat buis die toegepast gaat worden, in het algemeen kan de volgende buigradius aangehouden worden.

12 en14mm buis – 7,5cm
16 mm buis - 10cm
18 en 20 mm buis - 15 cm

Per merk kan hier nog van afgeweken worden, vraag het technisch document van de leiding erbij, hierin moet het vermeld zijn.
  maandag 14 november 2011 @ 15:32:19 #100
14320 TR08
pi_104353959
Ga ik doen :) Het wordt 16x 2mm en ik vraag de handleiding er wel bij. Klipper: Bedoel je diameter of straal met jouw getallen? Ik meen gezien te hebben dat 16x2 gelegd wordt op 100mm slang-slang afstand zonder dat de lus daarbuiten sterk uitwaaiert.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')