nee hoorquote:Op zondag 23 oktober 2011 11:10 schreef Sounddragon het volgende:
Je mag 750 Kg trekken, erboven heb je E achter B nodig.
dat is idd dus de vraag, mag je met een e-rijbewijs zo'n lege aanhanger trekken, of kijken ze daar ook naar de TMMquote:Op zondag 23 oktober 2011 11:34 schreef blup het volgende:
in TS zijn theorie mag ik dit ding met mijn renault 5je trekken
[ afbeelding ]
http://www.deboer-aanhang(...)405178-refnr136.html
Want leeg weegtie 480kilo, ik mag geremd 500 trekken.
quote:Met rijbewijs BE bent u niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen. Wel moet u letten op de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig (maximale trekhaaklast).
De maximale trekhaaklast staat meestal vermeld op het kentekenbewijs of in het instructieboekje van het voertuig.
Ook is het gewicht van de totale combinatie met een rijbewijs BE niet van belang. Deze mag meer dan 3.500 kilo zijn. Zorg er wel voor dat het trekkende voertuig een maximum massa heeft die lager is dan 3.500 kilo. Is die hoger, dan heeft u een groot rijbewijs (categorie C) nodig.
thanks, ben benieuwd naar je zoekterm... ik kreeg hem niet boven waterquote:Op zondag 23 oktober 2011 11:41 schreef opa_sigaar het volgende:
1e hit @ google:
rijksoverheid.nl
[..]
"rijbewijs BE"quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:44 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
thanks, ben benieuwd naar je zoekterm... ik kreeg hem niet boven water
Met je rijbewijs B mag je rustig een aanhanger met 2 (of meer) assen trekken. het gaat om het gewicht. Er zijn 2-assige aanhangers te koop met en eigen gewicht + laadvermogen van (officieel) 750kg.quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:31 schreef swollywood het volgende:
Voor zover ik weet mag je met B alleen een enkelassige aanhanger trekken en heb je voor een tandemasser BE nodig.
Ja, dat is toegestaan mits je in bezit bent van rijbewijs E achter B. Zodra je E achter B hebt gaat het niet meer om de TMM van de aanhanger, maar om het werkelijk gewicht. Je mag dus enorme lege aanhangers verplaatsen met je boodschappenwagentje.quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:34 schreef blup het volgende:
in TS zijn theorie mag ik dit ding met mijn renault 5je trekken
[ afbeelding ]
http://www.deboer-aanhang(...)405178-refnr136.html
Want leeg weegtie 480kilo, ik mag geremd 500 trekken.
Houd nu eens op met die onzin... Komt in elk topic weer naar voren en is gewoon NIET waar...quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:10 schreef Sounddragon het volgende:
Je mag 750 Kg trekken, erboven heb je E achter B nodig.
nopequote:Op zondag 23 oktober 2011 11:31 schreef swollywood het volgende:
Voor zover ik weet mag je met B alleen een enkelassige aanhanger trekken en heb je voor een tandemasser BE nodig.
(bron)quote:De regels voor het rijden met een aanhanger of oplegger veranderen.
De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo of een totaalgewicht van 3.500 kilo.
De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto's met een aanhanger zwaarder dan 750 kilo en een totaalgewicht tussen de 3.500 kilo en 4.250 kilo.
De rijbewijscategorie BE geldt voor personenauto's met een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo.
tot 15 ton treingewicht is ook al mogelijk bij ivecoquote:Op zondag 23 oktober 2011 13:40 schreef Buikboor het volgende:
Je mag dan zelfs een trekker/opleggercombinatie tot 7 ton rijden met een BE, en die bestaan.
Vraag me af wat er t.z.t. met de bestaande BE-categorie gebeurt.. Lijkt erop dat de nieuwe BE behoorlijk beperkend is t.o.v. de huidige.quote:Op zondag 23 oktober 2011 22:03 schreef RRRobert het volgende:
Er gaat volgend jaar waarschijnlijk la een heleboel veranderen. De grootste stap is dat de regels vereenvoudigd worden. Uiterlijk 19 januari 2013 dienen de Europese regels in de nationale wetgeving te zijn opgenomen. Voor aanhanger geld het volgende:
[..]
(bron)
Die nieuwe bovengrens van 4.250 kilo schijnt vooral door de Duitse lobbyisten te zijn ingegeven, zo lees ik op de diverse fora die met de google-search meeliften
dit zou betekenen dat de be combi nutteloos zijn.quote:De rijbewijscategorie BE geldt voor personenauto's met een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo.
ja waarom zou je dan nog een BE combi aanschaffen.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:23 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Het gaat om 3500 kilo voor de auto en 3500 voor de aanhanger, dus 7000 ipv 3500 voor de combinatie.
Oh, tuurlijk, excuus. Ik dacht dat je de rijbewijscombi bedoelde.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:28 schreef densmee het volgende:
[..]
ja waarom zou je dan nog een BE combi aanschaffen.
[ afbeelding ]
ik was niet duidelijkquote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:31 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Oh, tuurlijk, excuus. Ik dacht dat je de rijbewijscombi bedoelde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |