abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103425583
:W

Hola,

Statistieknoob meldt zich |:( . Ik ben bezig met het schrijven van een onderzoeksplan.
In dit onderzoek gaan we kijken of er een verband bestaat tussen opvoedingsstijl X en probleemgedrag Y. Ook zullen we gegevens gaan vergelijken land A met Land B.

Nu ben ik bezig om te kijken welke analyses ik hiervoor moet gaan gebruiken. Ik twijfel of we gebruik gaan maken van een ( stapsgewijze) lineaire regressie analyse. Met zon stapsgewijze regressie analyses kun je namelijk volgens mij nagegaan welke onafhankelijke variabelen voorspellers zijn van de afhankelijke variabele (in dit geval probleemgedrag X).

Ook lijkt een Spearman’s Rangcorrelatie mij passend. Bij deze test wordt dan volgens mij gekeken of een hoge score op de ene variabele (opvoedgedrag) ook een hoge score op de andere variabele (probleemgedrag) heeft.

Ook willen we gaan kijken of maar ook of het gemiddelde op opvoedgedrag en probleemgedrag hetzelfde is bij beide landen. Hiervoor zullen we de Mann-Whitney U-toets uitvoeren.

Klopt dit volgens jullie of zitten we totaal op het verkeerde spoor?

Alvast bedankt :)
pi_103426006
Welke analyses je kunt toepassen is erg afhankelijk van je data en hoe je verschillende variabelen gaat 'meten'. Bedenk welk meetniveau de verschillende variabelen hebben en welke analyses geschikt zijn voor welk meetniveau.

Bij toetsende statistiek heb je van te voren al hypotheses bedacht over welke onafhankelijke variabelen een positief of negatief effect hebben op je afhankelijke variabele en vervolgens toets je die verbanden (bijvoorbeeld in een regressieanalyse). Dus je gaat niet vissen naar significante variabelen.
pi_103426378
Consulteer iemand voordat je begint met vragenlijsten afnemen. Achteraf kan je namelijk niet alles corrigeren en dat kan een negatief effect hebben op je data.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_103426909
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 20:04 schreef crossover het volgende:
Consulteer iemand voordat je begint met vragenlijsten afnemen. Achteraf kan je namelijk niet alles corrigeren en dat kan een negatief effect hebben op je data.
De vragenlijsten zijn al afgenomen ;) (Land B is far away)

Volgens mij is opvoedgedrag in ieder geval ordinaal
pi_103427083
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 20:18 schreef Trusten het volgende:

[..]

De vragenlijsten zijn al afgenomen ;) (Land B is far away)

Volgens mij is opvoedgedrag in ieder geval ordinaal
Gebruik je een bestaande dataset of heb je zelf vragenlijsten afgenomen?
pi_103427119
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 20:23 schreef spoor4 het volgende:
Gebruik je een bestaande dataset of heb je zelf vragenlijsten afgenomen?
Bestaande dataset (schalen etc moeten we nog wel zelf maken)
pi_103427195
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 20:24 schreef Trusten het volgende:

[..]

Bestaande dataset (schalen etc moeten we nog wel zelf maken)
Dan zou ik me eerst eens verdiepen in factoranalyse.
pi_103427229
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 20:26 schreef spoor4 het volgende:
Dan zou ik me eerst eens verdiepen in factoranalyse.
Thnx
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')