abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 november 2011 @ 19:36:30 #176
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_103925685
quote:
Dat stuk heb ik gelezen ja (op internet). Lijkt me een leuk boek! Er zijn ook mensen met Asperger in een heel sociaal beroep. Die zijn merkbaar verder dan ik, althans: op sociale interactie. Heb je zelf bepaalde ideeën over je loopbaan?
Ja daar heb ik wel ideeën over, maar ik kan er heel weinig mee. Maar wat het dan wel moet zijn, of hoe het anders kan, daar stopt het. En dus blijf ik doen wat ik doe met als bijkomend voordeel dat ik daar ook plezier in heb.
En ja, het geeft structuur, het geeft zekerheid, en da's wel zo prettig.
---------------------------------
quote:
Hebben jullie een beetje ervaring met Facebook?

Heb de indruk dat mensen stricter zijn in het kiezen van vrienden dan bij Hyves. Dat zie ik bijvoorbeeld ook aan het aantal vrienden dat mijn eigen Facebook-vrienden hebben, dat ligt relatief laag.
Geen ervaring met Facebook, wel met Hyves. En dat is dan ook alles, het doet mij verder niets en ga er ook niet veel meer mee doen. Ook niet met LinkedIn trouwens, wat veel mensen 'voor hun werk' wel doen.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_103929472
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 19:19 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Klopt.

Sowieso Hyves :{w :N

Wie heeft er hier meer een brief van het CAK gehad?
Ik krijg blijkbaar geld terug :)
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_103929535
quote:

[..]

Waarover?
pi_103931527
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 20:36 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Ik krijg blijkbaar geld terug :)
Idd.

quote:
15s.gif Op donderdag 3 november 2011 20:37 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Waarover?
Omdat ik recht heb op de algemene tegemoetkoming Wtcg (Wet Tegemoetkoming Chronisch Zieken en Gehandicapten) 2010 krijg ik 306 euro. Ik krijg deze tegemoetkoming omdat:

- ik in 2010 een indicatie had voor minimaal 26 weken minstens 1 etmaal per week verblijf in een AWBZ instelling
- ik in 2010 een indicatie had voor minimaal 26 weken minstens 1 dagdeel per week dagopvang in een AWBZ-instelling
- ik in 2010 een indicatie had voor minimaal 26 weken minstens 1 uur per week AWBZ zorg thuis.

Het is een financiële tegemoetkoming voor de extra kosten door een chronische ziekte of handicap.
Children of the night. What music they make.
pi_103932376
quote:

[..]

Klopt.

Sowieso Hyves :{w :N

Nope, ik wacht wel op een brief van UWV omdat ik bijna 5 jaar mijn Wajong-status heb.
Heb alleen niet zoveel tijd voor een herbeoordeling.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_103932462
Ok. Ik heb pas sinds een jaar (ongeveer) WaJong, die uitkering heb ik een paar maanden ontvangen maar gelukkig werk ik nu weer.
pi_103933784
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 17:44 schreef Riddler86 het volgende:

Je zou ook de AQ - test in kunnen vullen: http://home.deds.nl/~autistje/testen/aq-test.html
43 :')

Hierop inhakend; kan pas 6 januari terecht bij de psychiater en 6 februari voor het eindoordeel terecht... dan ben ik *eindelijk* helemaal door de intake heen. iig al de 2 intro gesprekken gehad en het gesprek met m'n vrouw is geweest.

En weer een week dat ik helemaal uit m'n ritme ben... maandag gewerkt, 4 dagen cursus, zaterdag visite *ril* en zondagochtend en de nacht van zondag op maandag werken.
We gaan er weer headfirst in :)
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_103938738
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 21:39 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

43 :')

Hierop inhakend; kan pas 6 januari terecht bij de psychiater en 6 februari voor het eindoordeel terecht... dan ben ik *eindelijk* helemaal door de intake heen. iig al de 2 intro gesprekken gehad en het gesprek met m'n vrouw is geweest.

En weer een week dat ik helemaal uit m'n ritme ben... maandag gewerkt, 4 dagen cursus, zaterdag visite *ril* en zondagochtend en de nacht van zondag op maandag werken.
We gaan er weer headfirst in :)
27 hier.
pi_103952068
Test is bagger. Dit kan je niet serieus nemen.
pi_103952269
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 11:47 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik heb die test ook een keer gedaan ja, wat een ontzettend doorzichtige vragen :')
  vrijdag 4 november 2011 @ 13:15:06 #186
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_103954563
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 11:55 schreef Lokasenna het volgende:
Ik heb die test ook een keer gedaan ja, wat een ontzettend doorzichtige vragen :')
Tja, je moet het ook wel eerlijk beantwoorden natuurlijk. :)
pi_103955606
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2011 13:15 schreef Nairua het volgende:

[..]

Tja, je moet het ook wel eerlijk beantwoorden natuurlijk. :)
Met eerlijk beantwoorden scoorde ik 39, dacht ik.
  vrijdag 4 november 2011 @ 14:00:50 #188
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_103955895
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 13:52 schreef Lokasenna het volgende:
Met eerlijk beantwoorden scoorde ik 39, dacht ik.
Relatief hoog dus. Heb je zelf het idee dat je mogelijks een vorm van autisme hebt?
pi_103956085
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2011 14:00 schreef Nairua het volgende:

[..]

Relatief hoog dus. Heb je zelf het idee dat je mogelijks een vorm van autisme hebt?
Dat zou best wel eens kunnen.
Ik heb alleen niet zozeer moeite met het leggen en houden van sociale contacten, dit gaat me eigenlijk nog best wel makkelijk af. Ik kan me volgens mij best vrij goed verplaatsen in andere mensen. Alleen wat ze bij autisme overprikkeling noemen komt me wel heel erg bekend voor, ik kan slecht tegen licht en geluid, ik ben erg gevoelig voor veranderingen op mijn huid. Ook preoccupaties zijn in mijn leven een zeer aanwezige factor.
Maar eigenlijk zijn mijn grootste problemen niet echt iets autistisch, mijn tics en slapeloosheid zijn nog wat mijn leven het meest bemoeilijkt op dit moment.
  vrijdag 4 november 2011 @ 14:14:30 #190
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_103956329
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 14:06 schreef Lokasenna het volgende:
Ik heb alleen niet zozeer moeite met het leggen en houden van sociale contacten, dit gaat me eigenlijk nog best wel makkelijk af. Ik kan me volgens mij best vrij goed verplaatsen in andere mensen. Alleen wat ze bij autisme overprikkeling noemen komt me wel heel erg bekend voor, ik kan slecht tegen licht en geluid, ik ben erg gevoelig voor veranderingen op mijn huid. Ook preoccupaties zijn in mijn leven een zeer aanwezige factor.
Maar eigenlijk zijn mijn grootste problemen niet echt iets autistisch, mijn tics en slapeloosheid zijn nog wat mijn leven het meest bemoeilijkt op dit moment.
Al eens de term 'HSP' door de Google gehaald? :) Lijkt me meer van toepassing op jou, als ik het zo lees.
pi_103957499
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2011 14:14 schreef Nairua het volgende:

[..]

Al eens de term 'HSP' door de Google gehaald? :) Lijkt me meer van toepassing op jou, als ik het zo lees.
Ik heb er eens op gezocht, maar het lijkt meer gericht te zijn op het binnenkrijgen van gevoelens van anderen, terwijl ik vooral last heb van objectief waarneembare omgevingsinvloeden. De omschrijving is bovendien wel heel erg vaag en zweverig :P
  vrijdag 4 november 2011 @ 15:39:56 #192
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_103959461
Klopt, het heeft ook (nog) geen enkele grond. Prikkelingen vanuit de buitenwereld is echter wel iets waar veel zelfverklaarde HSP'ers moeite mee hebben. Je kunt altijd dit nog eens proberen: http://www.hooggevoelig.nl/drupal6/?q=node/162
pi_103960732
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 11:47 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik heb dezelfde vragenlijst gehad bij m'n intake, je moet hem natuurlijk wel eerlijk beantwoorden en de test is niet zaligmakend natuurlijk :)
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_103962360
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 14:06 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Herkenbaar (op de tics en slapeloosheid na). Ik kan me ook best aardig in anderen verplaatsen, en heb ook altijd gewoon vrienden gehad en zo. Het ligt ook wel een beetje aan je omgeving denk ik, sommige vriendengroepen bestaan sowieso uit mensen met bijzondere interesses, daar kan ik bijvoorbeeld veel leuker mee praten dan met het "sociale" type dat elke week drie feestjes bezoekt. Als je de juiste mensen om je heen hebt, gaat het volgens mij al een stuk makkelijker.

Sowieso geloof ik niet helemaal in de ouderwetse autisme-definitie van "geen inlevingsvermogen". Ik heb zelf (en wat ik zo bij anderen zie) het idee dat prikkels (dus ook verhalen van anderen) veel harder binnenkomen als je dat toelaat, en dat wij autisten daarom in een vroeg stadium hebben aangeleerd om ons af te sluiten. Daarom hebben veel autisten ook moeite met aankijken, het is te véél. Wanneer je je op jonge leeftijd afsluit voor deze indrukken (die soms voor mij echt voelde als invasies, verkrachtingen bijna, zo heftig) dan leer je ook niet hoe met deze indrukken om te gaan, waardoor je daarop een achterstand ontwikkelt. Dit sluit ook aan bij recente bevindingen dat autisten vaak later wel ontwikkelen, op het gebeid van empathisch vermogen.

Da's mijn theorie. Dat het allemaal te heftig is, en dat een autist dáárom in zichzelf keert. Want zeg nu zelf, als het ons allemaal niks zou doen, al die indrukken, waarom zouden we er dan zo'n moeite mee hebben? Dan zouden we toch juist als ware sociopaten door het leven gaan?
  vrijdag 4 november 2011 @ 17:39:09 #195
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_103964462
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 16:51 schreef Sushimonster het volgende:

[..]

Herkenbaar (op de tics en slapeloosheid na). Ik kan me ook best aardig in anderen verplaatsen, en heb ook altijd gewoon vrienden gehad en zo. Het ligt ook wel een beetje aan je omgeving denk ik, sommige vriendengroepen bestaan sowieso uit mensen met bijzondere interesses, daar kan ik bijvoorbeeld veel leuker mee praten dan met het "sociale" type dat elke week drie feestjes bezoekt. Als je de juiste mensen om je heen hebt, gaat het volgens mij al een stuk makkelijker.

Sowieso geloof ik niet helemaal in de ouderwetse autisme-definitie van "geen inlevingsvermogen". Ik heb zelf (en wat ik zo bij anderen zie) het idee dat prikkels (dus ook verhalen van anderen) veel harder binnenkomen als je dat toelaat, en dat wij autisten daarom in een vroeg stadium hebben aangeleerd om ons af te sluiten. Daarom hebben veel autisten ook moeite met aankijken, het is te véél. Wanneer je je op jonge leeftijd afsluit voor deze indrukken (die soms voor mij echt voelde als invasies, verkrachtingen bijna, zo heftig) dan leer je ook niet hoe met deze indrukken om te gaan, waardoor je daarop een achterstand ontwikkelt. Dit sluit ook aan bij recente bevindingen dat autisten vaak later wel ontwikkelen, op het gebeid van empathisch vermogen.

Da's mijn theorie. Dat het allemaal te heftig is, en dat een autist dáárom in zichzelf keert. Want zeg nu zelf, als het ons allemaal niks zou doen, al die indrukken, waarom zouden we er dan zo'n moeite mee hebben? Dan zouden we toch juist als ware sociopaten door het leven gaan?
Omdat ik zelf vermoed een HSP'er te zijn maar omdat ik ook het onderwerp van dit topic ben geïnteresseerd volg ik dit ook. Blijkbaar zijn er raakvlakken qua gevoeligheid.
Volgens mij krijgen veel mensen ook een verkeerde diagnose.
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  vrijdag 4 november 2011 @ 17:41:00 #196
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_103964556
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 15:39 schreef Nairua het volgende:
Klopt, het heeft ook (nog) geen enkele grond. Prikkelingen vanuit de buitenwereld is echter wel iets waar veel zelfverklaarde HSP'ers moeite mee hebben. Je kunt altijd dit nog eens proberen: http://www.hooggevoelig.nl/drupal6/?q=node/162
Interessante test, die ga ik eens doen.
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_103966540
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 16:12 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Ik heb dezelfde vragenlijst gehad bij m'n intake, je moet hem natuurlijk wel eerlijk beantwoorden en de test is niet zaligmakend natuurlijk :)
Klopt. Een test moet je zeker niet overschatten. :)
pi_103971182
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 20:47 schreef schaal_9 het volgende:
Bij de schaal 11-12 mensen kan ik qua karakter helaas maar weinig herkenning vinden. Een groot deel begrijpt mijn gevoelens (gedachten?) wel, anders kon er geen goede samenwerking ontstaan. Aanvoelen gaat nog een stap verder. Het leven van degenen die mij ook goed kunnen aanvoelen gaat waarschijnlijk niet over rozen.
Ik zie in dit topic af en toe berichten/verhalen over schalen. Ik neem aan dat jullie het niet over salaris schalen hebben dus heb er even naar ge-googled maar ik kan er niks over vinden.
Wat voor "schaling" hebben jullie het eigenlijk over?
  vrijdag 4 november 2011 @ 20:32:30 #199
297051 schaal_9
Caissière B
pi_103971642
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 21:19 schreef DeHovenier het volgende:
Ok. Ik heb pas sinds een jaar (ongeveer) WaJong, die uitkering heb ik een paar maanden ontvangen maar gelukkig werk ik nu weer.
En, komen je mogelijkheden op je werk goed tot hun recht?

De Wajong is een goed vangnet. Vanaf het moment dat je werkt houd je 5 jaar lang recht op arbeidsondersteuning. Als je op de peildatum (na afloop van die 5 jaar) ten minste 75% van het minimumloon verdient, worden je Wajong-rechten beëindigd. Vandaag nog met een collega gepraat over de nieuwe wet.

27 is geen slechte score voor de Asperger-test. Toch zegt zo’n test niet alles.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 20:23 schreef lennd het volgende:

[..]

Ik zie in dit topic af en toe berichten/verhalen over schalen. Ik neem aan dat jullie het niet over salaris schalen hebben dus heb er even naar ge-googled maar ik kan er niks over vinden.
Wat voor "schaling" hebben jullie het eigenlijk over?
Het zijn geen schalen die de ernst van het autisme aangeven. Het gaat inderdaad om salarisschalen, zie bijvoorbeeld:
Salaris bij het Rijk

Een mbo-er begint bijvoorbeeld in schaal 6 (dit is nog ver boven het inkomen van veel mensen met Asperger). Een junior met een universitaire opleiding zit in schaal 11; meer dan de helft groeit uiteindelijk door naar senior. Voor aangepaste functies wordt de inschaling via een functiewaarderingssysteem bepaald. Ik zit dus in schaal 9 (en dat met een score van 40 op de Asperger-test!).

[ Bericht 0% gewijzigd door schaal_9 op 04-11-2011 20:47:23 ]
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_103976112
Dat is knap Schaal_9. Al zal het misschien soms best pijn doen dat je niet direct in Schaal_11 bent ingestroomd. Tijdens jouw studie had je vast ook wel verwachtingen, zoals een hoog salaris etc. :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')