Dat is correct, plus door die interesse ook heel veel kennis over een onderwerp verzamelen.quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:26 schreef Lokasenna het volgende:
Ik heb ook allemaal van die extreem tijdrovende interesses, ze veranderen nog wel eens, maar ik heb blijkbaar altijd een tijdrovende interesse nodig. Astronomie, het Krijt, mythologie uit de oudheid, en J.R.R. Tolkien zijn altijd in meer of mindere mate gebleven.
Dat is toch ook een autistisch kenmerk, het hebben van obsessies voor onderwerpen?
Ik heb wel een belachelijke topografische kennis, waardoor ik alle landen met hoofdsteden en oppervlaktes van de wereld zo kan opnoemenquote:Op zondag 23 oktober 2011 14:28 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat is correct, plus door die interesse ook heel veel kennis over een onderwerp verzamelen.
Bij mij is het zo erg dat ik aan de uitlaat, grille en navigatieknop kan herkennen wat voor motor er in een BMW zit en uit welk tijdvak hij ongeveer komt.
Als kind was ik helemaal gefascineerd door alles wat met vervoer en transport te maken had, of dat nu auto's, vrachtenwagens, vliegtuigen, treinen waren, ik was er compleet verzot op en had enorm veel literatuur erover.quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:28 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Dat is wel tof van de NS. Als kind had ik niet zoveel met treinen, maar op de kunstacademie had ik voor het vak tekenen het onderwerp de VIRM gekozen. Alleen maar VIRM's getekend/geschilderd met verschillende technieken. Ik heb ze nog op de computer staan.
Als jij er plezier in hebt om kennis te verwerven dan is het zeker niet nutteloos, want dan heeft het voor jou nut, namelijk het plezier wat je ervan hebt.quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:33 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
En dat is nog maar een fractie van mijn zeer nutteloze en overbodige kennis waar ik me eigenlijk best wel voor schaam
Leuk, ik denk dat je met de VIRM een goede hebt om artistiek uit te beelden, die trein lijkt zich het er meeste voor te lenen. Waarom heb je die eigenlijk gekozen?quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:36 schreef Captain_Maximum het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De VIRM is vooral bekend om zijn strakke lijnen en dat vond ik wel interessant om daar iets mee te doen. De Thalys of ICE was ook een optie, maar de VIRM heeft de bekende kleuren geel en blauw, wat veel meer naar voren komt.quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:42 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Leuk, ik denk dat je met de VIRM een goede hebt om artistiek uit te beelden, die trein lijkt zich het er meeste voor te lenen. Waarom heb je die eigenlijk gekozen?
Je laatste twee plaatjes doen het (bij mij) niet.
Trainman?quote:Op zondag 23 oktober 2011 16:47 schreef Atmosphere82 het volgende:
Kees Momma, echt een überautist, is ook ook heel erg gek van treinen.
Bij lawaaierige gebeurtenissen staat hij altijd te schreeuwen: 'k*nker, t*ring gotverdegotver
, k*tlawaai!!!' Hilarisch!
Ik heb die docu over hem gezien en ik kreeg zo waar moordneigingen van hemquote:Op zondag 23 oktober 2011 16:52 schreef Atmosphere82 het volgende:
Ja!![]()
Hij heeft ook minstens één boek geschreven, dat is wel goed vind ik!
Ik mag hem wel.
Een werkend linkje zou leuk zijn IMO.quote:Op zondag 23 oktober 2011 17:18 schreef von_Preussen het volgende:
Wat een held, die Kees Momma, hij spreekt zo zuiver.
http://m.youtube.com/watc(...)&v=aV_vCNy5TAE&gl=GB
Klopt, het vakantiethema houdt mij niet bezig. Ik voel er ook niks bij, als iemand zijn vakantie foto's laat zien. Zeker met een gezin vind ik het allemaal erg burgerlijk worden, en dan heb ik eigenlijk al geen zin meer om te kijken.quote:Op zondag 23 oktober 2011 12:41 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Een collega van mij reisde alleen, ik ga binnenkort eens poolshoogte nemen. Dan weet ik hoe mensen zonder Asperger het zo ongeveer doen. Zo zeer slecht is het ook weer niet, dat ik over alles aan het piekeren ben. Anders had ik waarschijnlijk ook niet kunnen werken.
Je kunt niets noemen... blijkt maar weer hoe scheef de verhoudingen liggen, maar kan me voorstellen als je je er niet in verdiept. Heb je er wel behoefte aan, om eens een week, of 15 dagen, weg te gaan?
Heb ik ook met computergames, en ik haat het. Bij mij is het zo erg dat zaken als levels en character builds nog urenlang door m'n hoofd kunnen spoken en m'n concentratie op school/ werk compleet verneukenquote:Op zondag 23 oktober 2011 14:26 schreef Lokasenna het volgende:
Ik heb ook allemaal van die extreem tijdrovende interesses, ze veranderen nog wel eens, maar ik heb blijkbaar altijd een tijdrovende interesse nodig. Astronomie, het Krijt, mythologie uit de oudheid, en J.R.R. Tolkien zijn altijd in meer of mindere mate gebleven.
Dat is toch ook een autistisch kenmerk, het hebben van obsessies voor onderwerpen?
Oh, hmm ik niet!quote:Op zondag 23 oktober 2011 16:57 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik heb die docu over hem gezien en ik kreeg zo waar moordneigingen van hem
Wat niet weet, wat niet deert. Op een gegeven moment verdwijnen ook verlangens, raakt men gehecht aan de dagelijkse structuur. Vakantie betekent voor een groot deel deze zekerheden opgeven. Voor iemand met Asperger is dat natuurlijk vloeken in de kerk.quote:Op zondag 23 oktober 2011 18:11 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Klopt, het vakantiethema houdt mij niet bezig. Ik voel er ook niks bij, als iemand zijn vakantie foto's laat zien. Zeker met een gezin vind ik het allemaal erg burgerlijk worden, en dan heb ik eigenlijk al geen zin meer om te kijken.![]()
Tja, ik weet gewoon niet beter, dus ik mis het ook niet. Echt raar en lastig voor anderen voor te stellen. Juist iets als een vakantie heeft alles te maken met sociaal doen, moeten doen.
Pfoeh 15 dagen is wel heel lang, ik denk eerder aan een paar dagen. Alleen gaan is wat mij betreft never een optie, want daar vind ik niks aan. En al helemaal niet met een groep waar je niemand van kent, dus dat komt niet in mij op. Met een directe familielid? Tja, ook geen optie, allemaal getrouwd enzo. En met sommigen familieleden zou ik never nooit op pad willen.
Aan de andere kant vrees ik, als ik ooit in het bejaardenhuis kom dat ik al die vakantieherinneringen van iedereen moet aanhoren en zelf niet in te brengen heb. Het idee al
Wat dat betreft doe jij het gewoon erg goed. Ik ben blij voor je hoe goed jij met alles meedraait. Ik vind het mooi hoe jij jezelf kan zijn. Best bijzonder.
Nee, dat laatste lijkt mij niks. Teveel triggers.quote:Op zondag 23 oktober 2011 20:14 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Wat niet weet, wat niet deert. Op een gegeven moment verdwijnen ook verlangens, raakt men gehecht aan de dagelijkse structuur. Vakantie betekent voor een groot deel deze zekerheden opgeven. Voor iemand met Asperger is dat natuurlijk vloeken in de kerk.
Nu past het opgeven van zekerheden voor mij weer prachtig bij mijn geloofsleven.
Het is me inderdaad gelukt om mezelf te zijn, heb het rustig aan gedaan op vakantie. Aan vakantiefoto’s op Facebook heb ik trouwens niet zo’n hoge pet. Het voelt dan bijna als een straf om niet op vakantie te gaan. 15 dagen is vrij lang, toen ik nog geen Asperger had ben ik ooit 22 dagen geweest. Achteraf gezien vergde dit wel veel energie. Ik kreeg nogal last van mijn maag, en dat had niets met het eten te maken maar met veel prikkels
Is een reis voor mensen met autisme niet iets voor jou?
Het kan best triggeren, zeker als je veel herkenning vindt en (misschien) moeilijk punten kan noemen waar je vrijwel geen last van hebt. Trouwens, je hebt wel LinkedIn toch?quote:Op maandag 24 oktober 2011 12:42 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee, dat laatste lijkt mij niks. Teveel triggers.![]()
Met facebook doe ik ook niks, ik weet niet wat daar de maat der dingen is. Maar ik zou me niet teveel aantrekken hoor.
Goh, 22 dagen. Dat is erg lang. Wel knap dat je dat volhield. Kennelijk wist je toen niet waarop de klachten waren terug te voeren.
Vind je het prettig dat je je klachten nu allemaal kan duiden? Geef dat je rust?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |