abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103452862
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:26 schreef Lokasenna het volgende:
Ik heb ook allemaal van die extreem tijdrovende interesses, ze veranderen nog wel eens, maar ik heb blijkbaar altijd een tijdrovende interesse nodig. Astronomie, het Krijt, mythologie uit de oudheid, en J.R.R. Tolkien zijn altijd in meer of mindere mate gebleven.
Dat is toch ook een autistisch kenmerk, het hebben van obsessies voor onderwerpen?
Dat is correct, plus door die interesse ook heel veel kennis over een onderwerp verzamelen.

Bij mij is het zo erg dat ik aan de uitlaat, grille en navigatieknop kan herkennen wat voor motor er in een BMW zit en uit welk tijdvak hij ongeveer komt. :')
pi_103453169
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:28 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Dat is correct, plus door die interesse ook heel veel kennis over een onderwerp verzamelen.

Bij mij is het zo erg dat ik aan de uitlaat, grille en navigatieknop kan herkennen wat voor motor er in een BMW zit en uit welk tijdvak hij ongeveer komt. :')
Ik heb wel een belachelijke topografische kennis, waardoor ik alle landen met hoofdsteden en oppervlaktes van de wereld zo kan opnoemen :')
Ook heb ik Elfs leren spreken en schrijven en kan ik bladzijdenlange passages citeren uit the Lord of the Rings, ik ken van elke aquariumvis de Latijnse naam, en weet alles over de technische details van de Enigmamachine.
En dat is nog maar een fractie van mijn zeer nutteloze en overbodige kennis waar ik me eigenlijk best wel voor schaam :')
pi_103453185
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:28 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Dat is wel tof van de NS. Als kind had ik niet zoveel met treinen, maar op de kunstacademie had ik voor het vak tekenen het onderwerp de VIRM gekozen. Alleen maar VIRM's getekend/geschilderd met verschillende technieken. Ik heb ze nog op de computer staan.
Als kind was ik helemaal gefascineerd door alles wat met vervoer en transport te maken had, of dat nu auto's, vrachtenwagens, vliegtuigen, treinen waren, ik was er compleet verzot op en had enorm veel literatuur erover.

De laatste jaren is dat interesse wat omgeboven naar het bedrijfsleven, politiek, economie, auto's en defensie, maar ook over deze onderwerpen heb ik 2 boekenkasten vol staan (ja, alles gelezen) en nog stapels tijdschriften / ongelezen boeken op mijn kamer liggen.
pi_103453292

[ Bericht 12% gewijzigd door Captain_Maximum op 23-10-2011 14:52:19 ]
signatuurloos
pi_103453361
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:33 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

En dat is nog maar een fractie van mijn zeer nutteloze en overbodige kennis waar ik me eigenlijk best wel voor schaam :')
Als jij er plezier in hebt om kennis te verwerven dan is het zeker niet nutteloos, want dan heeft het voor jou nut, namelijk het plezier wat je ervan hebt. ;)

Ikzelf kan er enorm van genieten als ik een boek uit heb en dan denk: "zo, van dit onderwerp weet ik nu merkbaar meer dan ervoor".

Heb vandaag weer een boek in de kast gelegd, over de Marine Luchtvaart Dienst, dus ben weer happy. Nu snel weer verder met een boek wat ik al was aangevangen maar nog niet had uitgelezen (ik lees vaak 2 a 3 boeken "tegelijk").
pi_103453555
quote:
Leuk, ik denk dat je met de VIRM een goede hebt om artistiek uit te beelden, die trein lijkt zich het er meeste voor te lenen. Waarom heb je die eigenlijk gekozen?

Je laatste twee plaatjes doen het (bij mij) niet. :)
pi_103453593
Dan valt het bij nog wel mee. Met interesses.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_103453612
Hihi, awesome ;)

Ik weet ook veel over treinen. En zo heb ik nog meer onderwerpen. Ik weet er niet álles vanaf, maar ik weet heeeeel veel nutteloze dingen. :P
pi_103453753
Mooie afbeelding. :)

Ik heb soms het tegenovergestelde van het hebben van een tic: heel lang achter elkaar heel stil zitten. Dan beweeg ik ook totaal geen spier en valt me elke beweging van elk willekeurig persoon die zich in dezelfde ruimte bevind op.

Als ik gestresst ben ga ik ook bepaalde bewegingen maken, zoals met de stoel heen en weer schommelen of een ruimte helemaal verkennen of allemaal dingen aanraken. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Riddler86 op 23-10-2011 14:57:42 ]
pi_103453765
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:42 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Leuk, ik denk dat je met de VIRM een goede hebt om artistiek uit te beelden, die trein lijkt zich het er meeste voor te lenen. Waarom heb je die eigenlijk gekozen?

Je laatste twee plaatjes doen het (bij mij) niet. :)
De VIRM is vooral bekend om zijn strakke lijnen en dat vond ik wel interessant om daar iets mee te doen. De Thalys of ICE was ook een optie, maar de VIRM heeft de bekende kleuren geel en blauw, wat veel meer naar voren komt.

Vreemd dat die plaatsjes het niet bij jou doen. Kijken of ik dat kan fixen.
signatuurloos
pi_103454820
Nu doen ze het hier ook. :)
  zondag 23 oktober 2011 @ 16:47:21 #62
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_103458452
Kees Momma, echt een überautist, is ook ook heel erg gek van treinen.
Bij lawaaierige gebeurtenissen staat hij altijd te schreeuwen: 'k*nker, t*ring gotverdegotver
, k*tlawaai!!!' Hilarisch! :')
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_103458505
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 16:47 schreef Atmosphere82 het volgende:
Kees Momma, echt een überautist, is ook ook heel erg gek van treinen.
Bij lawaaierige gebeurtenissen staat hij altijd te schreeuwen: 'k*nker, t*ring gotverdegotver
, k*tlawaai!!!' Hilarisch! :')
Trainman?
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
  zondag 23 oktober 2011 @ 16:52:37 #64
341900 Atmosphere82
pi_103458666
Ja! _O_

Hij heeft ook minstens één boek geschreven, dat is wel goed vind ik!
Ik mag hem wel.
pi_103458836
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 16:52 schreef Atmosphere82 het volgende:
Ja! _O_

Hij heeft ook minstens één boek geschreven, dat is wel goed vind ik!
Ik mag hem wel.
Ik heb die docu over hem gezien en ik kreeg zo waar moordneigingen van hem :P
14 SHADES OF GREY
pi_103459646
Wat een held, die Kees Momma, hij spreekt zo zuiver. :D

http://m.youtube.com/watc(...)&v=aV_vCNy5TAE&gl=GB
  zondag 23 oktober 2011 @ 18:01:11 #67
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_103461482
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 17:18 schreef von_Preussen het volgende:
Wat een held, die Kees Momma, hij spreekt zo zuiver. :D

http://m.youtube.com/watc(...)&v=aV_vCNy5TAE&gl=GB
Een werkend linkje zou leuk zijn IMO.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_103461888
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 12:41 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Een collega van mij reisde alleen, ik ga binnenkort eens poolshoogte nemen. Dan weet ik hoe mensen zonder Asperger het zo ongeveer doen. Zo zeer slecht is het ook weer niet, dat ik over alles aan het piekeren ben. Anders had ik waarschijnlijk ook niet kunnen werken.

Je kunt niets noemen... blijkt maar weer hoe scheef de verhoudingen liggen, maar kan me voorstellen als je je er niet in verdiept. Heb je er wel behoefte aan, om eens een week, of 15 dagen, weg te gaan?
Klopt, het vakantiethema houdt mij niet bezig. Ik voel er ook niks bij, als iemand zijn vakantie foto's laat zien. Zeker met een gezin vind ik het allemaal erg burgerlijk worden, en dan heb ik eigenlijk al geen zin meer om te kijken. :{

Tja, ik weet gewoon niet beter, dus ik mis het ook niet. Echt raar en lastig voor anderen voor te stellen. Juist iets als een vakantie heeft alles te maken met sociaal doen, moeten doen.

Pfoeh 15 dagen is wel heel lang, ik denk eerder aan een paar dagen. Alleen gaan is wat mij betreft never een optie, want daar vind ik niks aan. En al helemaal niet met een groep waar je niemand van kent, dus dat komt niet in mij op. Met een directe familielid? Tja, ook geen optie, allemaal getrouwd enzo. En met sommigen familieleden zou ik never nooit op pad willen.

Aan de andere kant vrees ik, als ik ooit in het bejaardenhuis kom dat ik al die vakantieherinneringen van iedereen moet aanhoren en zelf niet in te brengen heb. Het idee al :{

Wat dat betreft doe jij het gewoon erg goed. Ik ben blij voor je hoe goed jij met alles meedraait. Ik vind het mooi hoe jij jezelf kan zijn. Best bijzonder. :)
  zondag 23 oktober 2011 @ 18:46:58 #69
324315 Thanatos45
Eckte zolderkamerautist
pi_103463212
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:26 schreef Lokasenna het volgende:
Ik heb ook allemaal van die extreem tijdrovende interesses, ze veranderen nog wel eens, maar ik heb blijkbaar altijd een tijdrovende interesse nodig. Astronomie, het Krijt, mythologie uit de oudheid, en J.R.R. Tolkien zijn altijd in meer of mindere mate gebleven.
Dat is toch ook een autistisch kenmerk, het hebben van obsessies voor onderwerpen?
Heb ik ook met computergames, en ik haat het. Bij mij is het zo erg dat zaken als levels en character builds nog urenlang door m'n hoofd kunnen spoken en m'n concentratie op school/ werk compleet verneuken :{ Nu gaat het een stuk beter omdat m'n PC noodgedwongen is geformatteerd (virus), ik al m'n savegames kwijt ben en ik geen zin heb om opnieuw te beginnen maar ik ben bang dat als ik The Elder Scrolls: Skyrim eenmaal heb (heb een tijd geleden al gepre- ordered) ik weer keihard terug ga vallen... de enige game die ik op dit moment speel is Mario Kart (en dat weet ik heel goed binnen de perken te houden), maar dat is zo eenvoudig van opzet dat er niets over na te denken of te filosoferen valt :P

Aan de andere kant was die gameverslaving wel een middel om me niet zo met de realiteit bezig te hoeven houden... ik zit nu de hele tijd met m'n gedachten bij een meisje waar ik verliefd op ben maar het waarschijnlijk toch niet wederzijds is, en daar voel ik me eigenlijk ook steeds kutter bij -O-

On the bright side, ik ben zo wel een stuk productiever. Ik ben gisteren met m'n ouders meegeweest naar de bouwmarkt om nieuwe buitenbanden voor m'n fiets te kopen en nog wat anderen dingen, daarna m'n moeder geholpen met de boodschappen en samen soep gekookt en vandaag samen met m'n vader de fietsbanden gemonteerd. Normaal gesproken zat ik het godganselijke weekend te gamen (en tussen de games door te internetten), tenzij er in de buurt een dansavond georganiseerd werd (doe sinds een jaar of 3 aan balfolkdansen), dat was zo ongeveer het enige waarvoor ik in m'n vrije tijd van m'n luie reet af kwam.\

Dus tsja, wat uiteindelijk nou het beste is weet ik eigenlijk nog niet.

Hmm, is toch nog een heel verhaal geworden zo :P
  zondag 23 oktober 2011 @ 19:30:56 #70
341900 Atmosphere82
pi_103464973
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 16:57 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Ik heb die docu over hem gezien en ik kreeg zo waar moordneigingen van hem :P
Oh, hmm ik niet! 8)7
  zondag 23 oktober 2011 @ 20:14:25 #71
297051 schaal_9
Caissière B
pi_103467345
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 18:11 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Klopt, het vakantiethema houdt mij niet bezig. Ik voel er ook niks bij, als iemand zijn vakantie foto's laat zien. Zeker met een gezin vind ik het allemaal erg burgerlijk worden, en dan heb ik eigenlijk al geen zin meer om te kijken. :{

Tja, ik weet gewoon niet beter, dus ik mis het ook niet. Echt raar en lastig voor anderen voor te stellen. Juist iets als een vakantie heeft alles te maken met sociaal doen, moeten doen.

Pfoeh 15 dagen is wel heel lang, ik denk eerder aan een paar dagen. Alleen gaan is wat mij betreft never een optie, want daar vind ik niks aan. En al helemaal niet met een groep waar je niemand van kent, dus dat komt niet in mij op. Met een directe familielid? Tja, ook geen optie, allemaal getrouwd enzo. En met sommigen familieleden zou ik never nooit op pad willen.

Aan de andere kant vrees ik, als ik ooit in het bejaardenhuis kom dat ik al die vakantieherinneringen van iedereen moet aanhoren en zelf niet in te brengen heb. Het idee al :{

Wat dat betreft doe jij het gewoon erg goed. Ik ben blij voor je hoe goed jij met alles meedraait. Ik vind het mooi hoe jij jezelf kan zijn. Best bijzonder. :)
Wat niet weet, wat niet deert. Op een gegeven moment verdwijnen ook verlangens, raakt men gehecht aan de dagelijkse structuur. Vakantie betekent voor een groot deel deze zekerheden opgeven. Voor iemand met Asperger is dat natuurlijk vloeken in de kerk.

Nu past het opgeven van zekerheden voor mij weer prachtig bij mijn geloofsleven.

Het is me inderdaad gelukt om mezelf te zijn, heb het rustig aan gedaan op vakantie. Aan vakantiefoto’s op Facebook heb ik trouwens niet zo’n hoge pet. Het voelt dan bijna als een straf om niet op vakantie te gaan. 15 dagen is vrij lang, toen ik nog geen Asperger had ben ik ooit 22 dagen geweest. Achteraf gezien vergde dit wel veel energie. Ik kreeg nogal last van mijn maag, en dat had niets met het eten te maken maar met veel prikkels :')

Is een reis voor mensen met autisme niet iets voor jou?
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_103467638
Lijkt me best wel eng, een reis met onbekende mensen.
signatuurloos
  maandag 24 oktober 2011 @ 09:24:41 #73
282600 Remnant
Smart went crazy...
pi_103487489
Ik meld me hier ook even. Ik vermoed namelijk dat ik Asperger heb (bij een aantal sessies met een psychotherapeut een aantal jaren terug was dit vermoeden er al, maar er is nooit een officiële diagnose van gekomen).

Ik las gisteren een site en na dit met veel interesse gelezen te hebben viel me op dat ik wel aan heel veel criteria voldeed. Nou weet ik ook wel dat je op den duur dingen wil zien als je dat soort sites leest, maar ik schrok er toch wel een beetje van. Vooral de overgevoeligheid voor bepaalde dingen. Het zonlicht gebeuren wat hier gepost wordt...daar kan ik me heel goed in vinden. Ik kijk als de zon schijnt altijd naar de grond, omdat het anders gewoon pijn doet. Voor geluiden ben ik ook extra gevoelig. Er staat hier bv een koffie-automaat te piepen. Niemand hoort het of heeft er last van, maar ik irriteer me er aan en kan me er niet door concentreren.
Zo kan ik met bepaalde symptomen nog wel even doorgaan.

Weet niet wat ik er mee wil bereiken door het hier neer te zetten, maar goed. Misschien leer ik er wel van :)
pi_103492979
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 20:14 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Wat niet weet, wat niet deert. Op een gegeven moment verdwijnen ook verlangens, raakt men gehecht aan de dagelijkse structuur. Vakantie betekent voor een groot deel deze zekerheden opgeven. Voor iemand met Asperger is dat natuurlijk vloeken in de kerk.

Nu past het opgeven van zekerheden voor mij weer prachtig bij mijn geloofsleven.

Het is me inderdaad gelukt om mezelf te zijn, heb het rustig aan gedaan op vakantie. Aan vakantiefoto’s op Facebook heb ik trouwens niet zo’n hoge pet. Het voelt dan bijna als een straf om niet op vakantie te gaan. 15 dagen is vrij lang, toen ik nog geen Asperger had ben ik ooit 22 dagen geweest. Achteraf gezien vergde dit wel veel energie. Ik kreeg nogal last van mijn maag, en dat had niets met het eten te maken maar met veel prikkels :')

Is een reis voor mensen met autisme niet iets voor jou?
Nee, dat laatste lijkt mij niks. Teveel triggers. :{

Met facebook doe ik ook niks, ik weet niet wat daar de maat der dingen is. Maar ik zou me niet teveel aantrekken hoor.

Goh, 22 dagen. Dat is erg lang. Wel knap dat je dat volhield. Kennelijk wist je toen niet waarop de klachten waren terug te voeren.

Vind je het prettig dat je je klachten nu allemaal kan duiden? Geef dat je rust? :)
  maandag 24 oktober 2011 @ 13:23:10 #75
297051 schaal_9
Caissière B
pi_103494467
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 12:42 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Nee, dat laatste lijkt mij niks. Teveel triggers. :{

Met facebook doe ik ook niks, ik weet niet wat daar de maat der dingen is. Maar ik zou me niet teveel aantrekken hoor.

Goh, 22 dagen. Dat is erg lang. Wel knap dat je dat volhield. Kennelijk wist je toen niet waarop de klachten waren terug te voeren.

Vind je het prettig dat je je klachten nu allemaal kan duiden? Geef dat je rust? :)
Het kan best triggeren, zeker als je veel herkenning vindt en (misschien) moeilijk punten kan noemen waar je vrijwel geen last van hebt. Trouwens, je hebt wel LinkedIn toch?

Weten van je Asperger, het heeft zijn voor- en zijn nadelen waar ik nu niet op kan ingaan: geen Wajong, dus mijn tijd is beperkt.

Daarnet met 7 andere mensen gezeten die sociaal-communicatief veel verder waren. Het was een behoorlijk intensieve sessie: een cursus waarbij we veel moesten brainstormen, en op de invoer van de andere deelnemers moesten inspelen. Moeilijk, maar achteraf wel leerzaam!

Vrijdag op de soos verwacht ik juist ruim boven het gemiddelde te zitten en dat mag ook weleens een keer :)
Ik kijk al uit naar het thema Autisme en toekomst.

[ Bericht 0% gewijzigd door schaal_9 op 24-10-2011 13:28:15 ]
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')