abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103349838
Een tijdje geleden kwam ik deze test tegen op internet.
De test bestaat uit 15 opgaven waarbij in elke opgave steeds bestaat uit 2 beweringen.
Eigenlijk moet je bij het maken van de test je eigen kennis en logica negeren, de twee beweringen zijn je enige kennis (wat jij logisch vind doet er niet toe eigenlijk)
De vragen heb ik hieronder geplakt, mijn antwoorden en het juiste antwoord in een spoilertag.

Ik had opgave 6, 9, 10, 12, 13 en 15 fout, maar ik snap werkelijkwaar niet waarom die fout zijn, kan iemand het me uitleggen?

1 alle bossen hebben bomen - alle gronden hebben bossen
A. alle bomen hebben gronden
B. alle gronden hebben bomen
C. niet alle bomen hebben gronden
D. geen conclusie mogelijk
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2 alle kasten hebben boeken - alle boeken hebben kaften
A. tenminste sommige kasten hebben kaften
B. alle kaften hebben kasten
C. alle kasten hebben kaften
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
3 geen +++ zijn --- | sommige === zijn ---
A. alle === zijn geen +++
B. sommige +++ zijn geen ===
C. tenminste sommige === zijn geen +++
SPOILER
4 alle vogels zijn zwart - alle raven zijn zwart
A. tenminste sommige vogels zijn raven
B. sommige vogels zijn raven
C. alle raven zijn vogels
D. geen conclusie
SPOILER
5 alle bladen zijn tijdschriften - geen tijdschriften zijn boeken
A. geen bladen zijn boeken
B. alle bladen zijn boeken
C. geen bladen zijn geen boeken
SPOILER
6 sommige huizen hebben ramen - alle ramen hebben glas
A. sommige huizen hebben glas
B. alle huizen hebben glas
C. tenminste sommig glas heeft huizen
SPOILER
7 geen appels zijn groente - geen peren zijn appels
A. sommige peren zijn groente
B. sommige groente zijn peren
C. alle peren zijn groente
SPOILER
8 sommige bergen hebben sneeuw - sommige landen hebben sneeuw
A. sommige bergen hebben landen
B. sommige landen hebben bergen
C. geen landen hebben bergen
SPOILER
9 alle spinnen zijn insecten - alle spinnen zijn dieren
A. alle insecten zijn dieren
B. tenminste sommige insecten zijn dieren
C. sommige dieren zijn insecten
SPOILER
10 alle mannen zijn levenden - sommige mannen zijn lui
A. geen levenden zijn lui
B. niet alle levenden zijn lui
C. tenminste sommige levenden zijn lui
SPOILER
11 geen vogels zijn vissen - alle forellen zijn vogels
A. geen forellen zijn vissen
B. sommige vogels zijn geen forellen
C. geen vissen zijn vogels
SPOILER
12 sommige fietsen zijn driewielers - alle fietsen zijn tweewielers
A. geen tweewielers zijn driewielers
B. alle driewielers zijn tweewielers
C. tenminste sommige tweewielers zijn driewielers
SPOILER
13 alle hoeken zijn punten - sommige rondjes zijn hoeken
A. sommige punten zijn rondjes
B. sommige rondjes zijn punten
C. geen punten zijn rondjes
SPOILER
14 geen computers zijn televisies - alle beeldbuizen zijn televisies
A. alle beeldbuizen zijn computers
B. geen beeldbuizen zijn computers
C. alle computers zijn beeldbuizen
SPOILER
15 sommige KL is MN - geen MN is OP
A. tenminste sommige KL is geen OP
B. sommige OP is KL
C. geen KL is OP
SPOILER

[ Bericht 0% gewijzigd door hh84 op 20-10-2011 22:41:36 ]
OS: Win7 Ultimate x64, Mobo: ASRock X79 Extreme6, Processor: Intel Core i7 4820K 3.7GHz,
GFX: EVGA GeForce GTX 770 2.0GB GDDR5, Mem: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800,
HDD: Samsung 970 EVO 1TB
  Redactie Sport donderdag 20 oktober 2011 @ 22:43:45 #2
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_103350422
WTF, ik had 4, 6, 10, 12, 13, 15 fout.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_103351423
15 is niet zo heel lastig toch?
er zijn drie groepen, KL MN en OP.
1) van de groep KL zijn ook een paar lid van de groep MN
2) van de groep MN is niemand lid van de groep OP

Dus leden van de groep KL die ook lid zijn van MN(stelling 1) zijn logischerwijs geen lid van de groep OP
Dus tenminste sommige KL is geen OP
pi_103351498
Ik ben tot vraag tien gekomen en had er een goed :'( wat een onzin zeg
if you go chasing rabbits, And you know you're going to fall, Tell 'em a hookah smoking caterpillar, Has given you the call
pi_103351654
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 23:01 schreef newbie11111 het volgende:
15 is niet zo heel lastig toch?
er zijn drie groepen, KL MN en OP.
1) van de groep KL zijn ook een paar lid van de groep MN
2) van de groep MN is niemand lid van de groep OP

Dus leden van de groep KL die ook lid zijn van MN(stelling 1) zijn logischerwijs geen lid van de groep OP
Dus tenminste sommige KL is geen OP
Ja nu je't zegt... mss was ik bij die 15e ook wel een beetje hersenmoe :P
OS: Win7 Ultimate x64, Mobo: ASRock X79 Extreme6, Processor: Intel Core i7 4820K 3.7GHz,
GFX: EVGA GeForce GTX 770 2.0GB GDDR5, Mem: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800,
pi_103351731

Alle fietsen zijn tweewielers dus dat is 100% van de fietsen.
Sommige fietsen echter zijn ook driewielers, alleen dat is niet 100% van de fietsen.
Aangezien ALLE fietsen tweewielers zijn en er tegelijk ook driewielers zijn moeten tenminste sommige tweewielers ook driewieler zijn
pi_103352006
Volgens mij is mijn logisch nadenken stuk, snap er echt niets van (ik ben een retard) :P
if you go chasing rabbits, And you know you're going to fall, Tell 'em a hookah smoking caterpillar, Has given you the call
pi_103352007
Zelfde logica voor vraag 12 geldt voor vraag 13.
Vraag 9 is een subtiele, bij antwoord b staat 'tenminste'. Dus het kan ook goed zijn dat alle insecten dieren zijn want dat weet je niet. Bij antwoord C zeg je dat SOMMIGE dieren insecten zijn, hiermee sluit je uit dat alle dieren insecten zijn en dat weet je niet. dus antwoord B is de juiste
pi_103352073
6, 10 en 13 fout... Best aardig denk ik :)
pi_103355575
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 23:12 schreef newbie11111 het volgende:

Waarom is antwoord B niet goed dan?
pi_103361827
Dit vind ik echt moeilijk
pi_103362934
Net als de meesten hier had ik ook vraag 6 fout.

6.
sommige huizen hebben ramen - alle ramen hebben glas

Je koos antwoord a. Het juiste antwoord is c.

Ik heb het nog eens overdacht en volgens mij kloppen beide antwoorden gewoon. En aangezien je niet zeker weet of glas nog ergens anders voorkomt dan in ramen, lijkt A mij zekerder als antwoord.

[ Bericht 0% gewijzigd door Xaryna op 21-10-2011 10:22:32 ]
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_103363040
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 23:06 schreef newbie11111 het volgende:

Sommige fietsen echter zijn ook driewielers, alleen dat is niet 100% van de fietsen.
Aangezien ALLE fietsen tweewielers zijn en er tegelijk ook driewielers zijn moeten tenminste sommige tweewielers ook driewieler zijn
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 23:12 schreef newbie11111 het volgende:
Vraag 9 is een subtiele, bij antwoord b staat 'tenminste'. Dus het kan ook goed zijn dat alle insecten dieren zijn want dat weet je niet. Bij antwoord C zeg je dat SOMMIGE dieren insecten zijn, hiermee sluit je uit dat alle dieren insecten zijn en dat weet je niet. dus antwoord B is de juiste
Maar nu geef je in vraag 9 een belangrijke betekenis aan het woord 'tenminste'. Maar bij vraag 12 zou je je terdege kunnen afvragen of het antwoord dan nog steeds klopt. Antwoord C zegt namelijk "Tenminste sommige tweewielers zijn driewielers.". Dit zou aantonen dat ook alle tweewielers driewielers zouden kunnen zijn, terwijl het eerste deel van de stelling dit al uitsluit.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_103363936
Bij vraag 12 is C juist want het enige wat je zegt is dat tenminste sommige tweewielers driewielers zijn. je geeft geen uitsluitsel hoeveel het er zijn want dat weet je ook niet. aangezien alle fietsen tweewielers zijn en er ook een aantal driewieler zijn is de enige juiste conclusie dat tenminste een aantal tweewielers ook driewieler is.
pi_103364501
quote:

SPOILER
Je koos antwoord B. Het juiste antwoord is A.
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 00:33 schreef hh84 het volgende:

[..]

Waarom is antwoord B niet goed dan?
Ik snap hem ook niet (12 had ik overigens wel goed, die kan ik heel goed volgen), maar als ik 13 beredeneer kom ik op het volgende:
- Populatie 1: hoeken en punten tegelijk
- Populatie 2: rondjes, waarvan sommige hoeken (en een deel dus iets anders) Oftewel een deel (sommige) van de rondjes zijn punten, omdat ze hoeken zijn (antwoord B).
- Antwoord A zegt dat sommige (en niet tenminste sommige) punten rondjes zijn, maar dat kan je niet opmaken uit de stellingen: Het kan heel goed dat het deel van de rondjes dat punten is, ook de gehele populatie 1 is. Oftewel "Alle punten zijn rondjes". Of het "alle" of "sommige" moet zijn kan je niet uit de stellingen opmaken en je kan dus niet logisch redeneren dat het goed is.
(Terwijl je dat bij antwoord B dus wel kan wat mij betreft.

Blijkbaar ga ik (en TS) ergens de mist in wat betreft redenatie, who enlightens us?

Edit: Eigenlijk dus dezelfde overwegingen waarom bij vraag 9 antwoord C niet goed is.

[ Bericht 2% gewijzigd door -aad- op 21-10-2011 11:10:56 ]
pi_103365146
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 10:48 schreef newbie11111 het volgende:
Bij vraag 12 is C juist want het enige wat je zegt is dat tenminste sommige tweewielers driewielers zijn. je geeft geen uitsluitsel hoeveel het er zijn want dat weet je ook niet. aangezien alle fietsen tweewielers zijn en er ook een aantal driewieler zijn is de enige juiste conclusie dat tenminste een aantal tweewielers ook driewieler is.
Ik zeg ook niet dat antwoord C niet goed is, ik zeg dat antwoord C verkeerd geformuleerd is.

Zoals jij aangaf, als je zegt "tenminste sommige", dan kan het ze ook allemaal zijn, terwijl het eerste deel van de stelling aangeeft dat het ze niet allemaal zouden kunnen zijn. Vandaar mijn punt dat het antwoord 'sommige tweewielers zijn driewielers' beter zou zijn.
Chocoladetaartjes.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:24:18 #17
302853 themole
graaft totaal door.
pi_103365282
Ah leuk logica een van mijn favoriete vakken. :)
Niet altijd serieus
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:36:16 #18
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_103365776
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 11:21 schreef Xaryna het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat antwoord C niet goed is, ik zeg dat antwoord C verkeerd geformuleerd is.

Zoals jij aangaf, als je zegt "tenminste sommige", dan kan het ze ook allemaal zijn, terwijl het eerste deel van de stelling aangeeft dat het ze niet allemaal zouden kunnen zijn. Vandaar mijn punt dat het antwoord 'sommige tweewielers zijn driewielers' beter zou zijn.
Het is niet verkeerd geformuleerd aangezien de stelling gewoon klopt. "Sommige" kan je vervangen door "ten minste sommige" zonder dat de betekenis verandert. Je zegt namelijk niks over de bovenlimiet. Jij denkt daar automatisch bij dat het "tenminste sommige en maximaal allemaal" is, maar dat gaat dus niet op.
Ik ben het met je eens dat "sommige" ook geldig zou zijn, maar het hele idee van dit soort opgaven is om heel exact te lezen wat er staat, en het negeren van nutteloze gedeeltes (in dit geval "ten minste") is daar onderdeel van.
pi_103366087
Ik kan je van sommige opgaven een uitleg geven, van andere kan ik uitleggen waarom het 'juiste' antwoord (mijns inziens) niet klopt.

Jij koos A, het juiste antwoord is C. Als ik deze goed begrijp, dan ben ik het er niet helemaal mee eens. Deze opgave gaat uit van natuurlijke taal en niet van logica. Volgens de logica is A goed. We kunnen A bewijzen, dus is A een geldige conclusie. (Of ziet iemand iets dat ik mis?)

Echter: als we aannnemen dat 'sommige' uitsluit dat 'alle', dan klopt A niet meer: we kunnen immers niet uitsluiten dat alle huizen glas hebben (omdat ze mogelijk ook deuren met glas hebben, bijvoorbeeld). Dit idee wordt ondersteunt door 'tenminste sommig glas', waarin de 'tenminste' (omgezet in kwantoren) normaal gesproken betekenisloos is.

Maar als we aannemen dat 'sommige' dus uitsluit dat 'alle' (en dat 'hebben' reflexief is, waar ik het ook niet mee eens heb: immers, als ik een neus heb, heeft die neus mij dan?) dan geldt C als enige juiste conclusie.

Jij koos C, de juiste was B.

Volgens dezelfde weg als 6 kunnen we C uitsluiten. Als 'sommige' geen 'alle' impliceert, dan is C fout en B juist omdat we niet zeker weten of er dieren zijn die geen insecten zijn. Echter:

Deze klopt formeel gesproken niet. De truc is dat als je zegt "Alle A zijn B", dat dit nog niet betekent dat er een A bestaat. Als ik zeg "Alle eenhoorns zijn rood" is die zin waar zolang er geen eenhoorns bestaan. (Hier kan je in natuurlijke taal over ruzieen: in de logica is dit zo). Dus conclusie C hoeft niet te gelden, omdat 'dieren' niet hoeven te bestaan. Dus hoewel 'spinnen' zowel 'insecten' zijn als 'dieren', hoeft er geen dier te bestaan dat ook een insect is omdat 'spinnen' niet (noodzakelijk) bestaan.

Hetzelfde geldt echter voor B. We kunnen niet stellen dat 'sommige insecten zijn dieren', omdat - zover wij weten - insecten en dieren misschien niet bestaan. En 'sommige' betekent altijd dat er minimaal 1 van bestaat. Dus C is hier ook fout en D is het enige juiste antwoord.

Je koos antwoord C. Het juiste antwoord is B.

Weer kijken we even naar 'alle' en 'sommige'. 'Alle' hoeft niet te betekenen dat er 1 van bestaan, 'sommige' betekent dat er minimaal 1 van bestaat. We weten dus dat er minimaal 1 luie man bestaat en dat hij 'levend' is. Om dit moment is uitspraak C waar. ik ben het dan ook met je eens dat C hier goed is.

Als we weer aannemen dat 'sommige' niet 'alle' kan zijn, dan weten we zelfs dat er minimaal 2 mannen zijn, waarvan 1 lui en 1 niet lui (hoewel dit formeel weer onzin is, 'sommige' mag best 'alle' betekenen). Dan kan B ook waar zijn, hoewel C ook waar blijft.

Je koos D, het was C.

Deze is simpel en duidelijk, je wordt alleen wat in de war gebracht door de semantiek. Sommige F zijn D, alle F zijn T. Hieruit volgt: sommige T zijn D, oftewel sommige tweewielers zijn driewielers. Omdat in deze opgaven blijkbaar een exclusieve 'sommige' wordt gebruikt, zeggen ze hier weet 'ten minste sommige'.

Je koos B, het juiste antwoord is A.

Dit is mogelijk de vreemste opgave. Let op dat 'zijn' niet betekent 'is gelijk aan' (denk maar aan 'alle vogels zijn dieren'). 'Elke A is B' kan worden gelezen als 'Elke ding uit set A, zit ook in set B'.

We schrijven dit dus om naar "Alle H zitten in set P - ten minste 1 R zit in set H"

Wat weten we nu?
- We weten dat er 3 sets zijn, H, P en R.
- Als iets in set H zit, dan zit het ook in set P.
- Minimaal 1 R zit in set H.

Dit betekent automatisch dat minimaal 1 R in set P zit. Het is echter ook mogelijk dat alle R en set P zitten (dit weten we niet, misschien geldt bijvoorbeeld 'Alle R is P'). In dit geval is antwoord B juist, tenzij 'sommige' weer exclusief is, in welk geval we geen conclusie kunnen trekken.

Maar als B juist is ('Sommige dingen in set R zitten ook in set P'), dan moet A ook juist zijn ('Sommige dingen in set P zitten ook in set R'). Volgens mij zijn antwoord A en B logisch equivalent, oftewel hetzelfde in deze situatie. Dus of deze heeft geen antwoord, of twee juiste antwoorden. Ik snap in ieder geval niet hoe A beter kan zijn dan B. Mis ik iets?

15 sommige KL is MN - geen MN is OP

Is uitgelegd en duidelijk.
"Slechts diegene mag slopen die iets beters kan bouwen."
pi_103370947
vraag 13 A en B zit hem het verschil er in dat best alle rondjes punten kunnen zijn dit weet je niet op basis van deze twee stellingen..
je weet dat sommige rondjes hoeken zijn en dat alle hoeken punten zijn. De overige rondjes kunnen ook punten zijn, ze hoeven hier niet perse hoeken voor te zijn ( er staat niet 'alleen hoeken kunnen punten zijn'). ergo 13 B hoeft niet waar te zijn want ook alle puntjes kunnen rondjes zijn. 13A is waar aangezien je weet dat alle hoeken punten zijn en niet alle rondjes hoeken zijn. dus er zijn ook punten die hoek zijn maar geen rondje dus sommige punten zijn rondjes
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:15:36 #21
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_103372195
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 13:47 schreef newbie11111 het volgende:
vraag 13 A en B zit hem het verschil er in dat best alle rondjes punten kunnen zijn dit weet je niet op basis van deze twee stellingen..
je weet dat sommige rondjes hoeken zijn en dat alle hoeken punten zijn. De overige rondjes kunnen ook punten zijn, ze hoeven hier niet perse hoeken voor te zijn ( er staat niet 'alleen hoeken kunnen punten zijn'). ergo 13 B hoeft niet waar te zijn want ook alle puntjes kunnen rondjes zijn. 13A is waar aangezien je weet dat alle hoeken punten zijn en niet alle rondjes hoeken zijn. dus er zijn ook punten die hoek zijn maar geen rondje dus sommige punten zijn rondjes
Het vetgedrukte deel klopt niet. Alle punten kunnen namelijk ook rondjes zijn, namelijk als er alleen maar rondjes bestaan. Van die rondjes is een deel hoek, en dus automatisch puntje. In dat geval zijn alle puntjes rondje.

Voor de duidelijkheid nog even een voorbeeld. Vervang de regels door "alle rijpe appels zijn eetbaar" en "sommige appels zijn rijp". Pak nu een kist appels. Hier zitten dus rijpe appels bij. In dit geval is alles wat eetbaar is rijpe appels.

[ Bericht 5% gewijzigd door goeiemoggel op 21-10-2011 14:22:28 ]
pi_103376673
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 23:06 schreef newbie11111 het volgende:

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 10:20 schreef Xaryna het volgende:
Maar nu geef je in vraag 9 een belangrijke betekenis aan het woord 'tenminste'. Maar bij vraag 12 zou je je terdege kunnen afvragen of het antwoord dan nog steeds klopt. Antwoord C zegt namelijk "Tenminste sommige tweewielers zijn driewielers.". Dit zou aantonen dat ook alle tweewielers driewielers zouden kunnen zijn, terwijl het eerste deel van de stelling dit al uitsluit.
Nee want in de stelling van opgave 12 staat dat "sommige fietsen driewielers zijn" daarmee sluit je uit dat alle fietsen driewielers zijn, zou er in de stelling staan "tenminste sommige fietsen zijn driewielers" dan betekend dat ook nog niet dat alle fietsen driewielers zijn, maar die mogelijkheid is er dan wel.
Zou er in de stelling worden begonnen met "tenminste" dan zouden alle driewielers ook tweewielers kunnen zijn (antwoord B) maar dat kun je niet met zekerheid zeggen, dus kan antwoord B nooit goed zijn
pi_103377016
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 11:05 schreef -aad- het volgende:
Blijkbaar ga ik (en TS) ergens de mist in wat betreft redenatie, who enlightens us?

Edit: Eigenlijk dus dezelfde overwegingen waarom bij vraag 9 antwoord C niet goed is.
Opgave 9 snap ik inmiddels...

De stelling van deze opgave sluit niet uit dat alle dieren insecten zijn (mogelijk zijn spinnen de enige insecten op deze aardbol en zijn alle spinnen de enige dieren op deze aardbol)
Antwoord C sluit echter wel uit dat alle dieren insecten zijn, in dat antwoord staat namelijk niet "tenminste"

Volgens mij begrijp ik 10 nu ook wel:

Ik koos antwoord C. Het juiste antwoord is B, nu snap ik waarom.
Als "tenminste sommige" hetzelfde betekend als "enkele, maar mogelijk ook alle", dan klopt antwoord C inderdaad niet want de stelling sluit uit dan alle levenden lui zijn.

Opgave 6 snap ik sowieso nog steeds niet en opgave 13 ook niet:
Ik koos B, het juiste antwoord is A.

De stelling zegt toch eigenlijk "Hoeken zijn altijd punten - sommige rondjes zijn hoeken en dus punten"
Dan kun je toch zeggen dat sommige rondjes punten zijn?

Wie legt het me uit?

[ Bericht 15% gewijzigd door hh84 op 21-10-2011 17:14:28 ]
pi_103379785
Ik had 6 en 13 fout, maar die zijn wel erg raar.

Lees ik als:
Er bestaat een huis dat een raam heeft. Voor ieder raam geldt dat het glas heeft. Neem nu dat huis wat een raam heeft, dan heeft het ook glas. Dus er bestaat een huis met glas. Dus sommige huizen hebben glas.

13 is van hetzelfde caliber.
pi_103380048
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 17:11 schreef thenxero het volgende:
Ik had 6 en 13 fout, maar die zijn wel erg raar.

Lees ik als:
Er bestaat een huis dat een raam heeft. Voor ieder raam geldt dat het glas heeft. Neem nu dat huis wat een raam heeft, dan heeft het ook glas. Dus er bestaat een huis met glas. Dus sommige huizen hebben glas.

13 is van hetzelfde caliber.
Daar kom ik ook niet uit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')