abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103316761
hallo,

aan de bovenkant van mijn kunststof kozijn aan de buitenkant zit er een ruimte (geen of slechte kit?) tussen het kozijn en de buitenmuur.
nu wil ik die kier in zijn geheel dichtkitten, maar hoe doe ik dan?

wat voor kit gebruik ik en hoe snij ik evt. oude kit weg?

alvast bedankt!
mvg martijn
  donderdag 20 oktober 2011 @ 11:24:18 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_103317816
Waarom moet die kier gekit worden? Heb je last van vochtinwerking?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_103318594
Plaats even een foto, dat zal een hoop duidelijk maken.
pi_103320189
Bij een houten kozijn zou ik zeggen: open laten ivm ventilatie. Nadeel van een kier vind ik het ongedierte dat naar binnen vliegt. Heb zelf wel eens een wespennest in de spouw gehad; da's geen pretje.

Dus dichtkitten is niet verkeerd, neem heldere siliconenkit. Vooraf goed ontvetten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_103323654
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 11:24 schreef error_404 het volgende:
Waarom moet die kier gekit worden? Heb je last van vochtinwerking?
Hoi,
Ja dat klopt mijn plafond en muur binnen aan de raam kant heeft een vochtmeting plaatsgevonden en is te vochtig.
Toen de vochtmeter buiten bij het kozijn ging kijken zag hij in de kitafdichting een spleet waar hij met zijn vinger in kon.
Volgens hem trekt de regen daarin en komt er dus vocht in mijn plafond.
mvg
pi_103324941
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 12:26 schreef blomke het volgende:
Bij een houten kozijn zou ik zeggen: open laten ivm ventilatie. Nadeel van een kier vind ik het ongedierte dat naar binnen vliegt. Heb zelf wel eens een wespennest in de spouw gehad; da's geen pretje.

Dus dichtkitten is niet verkeerd, neem heldere siliconenkit. Vooraf goed ontvetten.
Siliconekitten op basis van siloxanen zijn dan wel aan te bevelen, geen standaard sanitairkit dus.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 20:40:38 #7
3265 the shining
Toeval bestaat niet!
pi_103342614
De waterkering bij een kozijn moet volgens mij altijd t.p.v. je binnenspouwblad/stelkozijn zitten. Een spouw wordt namelijk altijd vochtig.. Ik weet niet of afkitten dan alleen voldoende is om het vocht buiten te houden
De dromer kan je vermoorden, de droom niet...
pi_103343784
Daar zeg je zo wat, ik zie vaak dat bij een rollaag, een paar voegen een opening hebben. Volgens mij om evt. vocht bovenop het kozijn, af te kunnen voeren
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_103360565
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 20:59 schreef blomke het volgende:
Daar zeg je zo wat, ik zie vaak dat bij een rollaag, een paar voegen een opening hebben. Volgens mij om evt. vocht bovenop het kozijn, af te kunnen voeren
Dat zijn open stootvoegen om het water uit de spouw af te voeren.

Het verhaal van Shining klopt idd, voor nieuwe woningen, voor oudere kunststof kozijnen zit de eerste waterkering aan de gevelzijde dmv een kitnaad.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 08:07:07 #10
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_103360863
Eigenlijk zijn die open stootvoegen voor de ventilatie van de spouw. Hoe dan ook; nooit dicht smeren. Die oude dikke, platte kunststof kozijnen hebben idd een vochtwering aan de voorkant met kit. Het kan zijn dat TS een ouder, gerenoveerd huis heeft zonder spouw. Anders zou het vocht aan de kant van het buitenblad moeten blijven.
pi_103360921
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 08:07 schreef error_404 het volgende:
Eigenlijk zijn die open stootvoegen voor de ventilatie van de spouw. Hoe dan ook; nooit dicht smeren. Die oude dikke, platte kunststof kozijnen hebben idd een vochtwering aan de voorkant met kit. Het kan zijn dat TS een ouder, gerenoveerd huis heeft zonder spouw. Anders zou het vocht aan de kant van het buitenblad moeten blijven.
Ja, dmv ventilatie voer je het water af ;)

Sowieso moet je bij kitaansluitingen buiten altijd rekening houden met een onderhoudstermijn van een jaar of 7 maximaal. Je kan er dus vanuit gaan dat je alle kitvoegen moet nalopen en niet alleen tpv de kier.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:05:31 #12
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_103361492
Precies, maar als er water uitloopt, heb je toch en ander soort probleem, ben ik bang....
pi_103361769
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 09:05 schreef error_404 het volgende:
Precies, maar als er water uitloopt, heb je toch en ander soort probleem, ben ik bang....
Of regen ;)
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:53:35 #14
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_103362327
Als er regen uit de ventilatievoegen van je spouwmuur loopt, heb je blijkbaar een lekkage ergens, slimmerik.
Water hoort niet thuis in een spouwmuur. Het vocht/waterdamp dat toch binnendringt, verdampt via de ventilatievoegen. Cruciaal verschil.
pi_103364127
Recent onderzoek van TNO (of zo) heeft aangetoond dat vocht in de spouwmuur vrijwel volledig via verdamping aan het stenen oppervlak, verdwijnt (aan de muurbuitenzijde dus). Via ventilatie wordt maar heel weinig afgevoerd, da's jarenlang overschat.

Neemt niet weg, dat mocht je lekkage hebben, het gunstig is als dat via die open stootvoegen weg kan lopen. Maar dan dienen ze om water af te voeren en niet als ventilatie-openingen.
pi_103364751
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 09:53 schreef error_404 het volgende:
Als er regen uit de ventilatievoegen van je spouwmuur loopt, heb je blijkbaar een lekkage ergens, slimmerik.
Water hoort niet thuis in een spouwmuur. Het vocht/waterdamp dat toch binnendringt, verdampt via de ventilatievoegen. Cruciaal verschil.
Er komt gewoon water aan de binnenzijde van je buitenspouwblad 'slimmerik', zal dat misschien de reden zijn dat je spouwankers aflopend moet plaatsen?
pi_103372823
Laten we even genuanceerd blijven:

als er ercht (regen)water in de spouw naar beneden komt, is het niet in orde en heb je i.d.d. lekkage.

Als de muur vochtig wordt door de natte steen heen, is dat redelijk "normaal"en moet het vocht via verdamping/ventilatie weer afgevoerd worden.

Wel fijn als in het eerste geval die open stootvoegen, het water af kunnen voeren; daarvoor zit er toch ook een (lood)slabbe boven het kozijn dwars door de spouw tot in het binnenblad?
pi_103373473
Ventileren door de spouw gebeurt heden ten dage bijna niet meer, omdat de temperatuur van de spouw in tegenstelling tot vroeger nu gewoon bijna gelijk is aan de buitenlucht. Vroeger was deze, door het ontbreken van spouwmuurisolatie, een stuk hoger en kreeg je dus een luchtstroom naar boven door opwarming van de buitenlucht die via de stootvoegen binnenkwam. Dat heb je nu niet meer, dus zal droging van je buitenblad voornamelijk via de buitenzijde plaatsvinden.

Dus wat Blomke zegt. Heb jaren geleden college gehad hierover waar dit behandeld werd (Nico Hendriks, wel een bekende in het wereldje).

Open stootvoegen zijn voornamelijk voor afvoer van eventueel (let op eventueel) vocht dat in de spouw kan treden. Alleen treedt door de open stootvoegen zelf ook al regen naar binnen natuurlijk :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')