abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_4904573
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_4904580
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_4904588
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_4904596
kan dit niet beter in geschiedenis...

sommige mensen vinden het inderdaad literatuur, maar ik weet niet of ik het op mn boekenlijst mag zetten

Bij Disneykand sluit alles, behalve de souvenirwinkels
pi_4904597
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_4904601
Wordt desgewenst vervolgd...
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_4904611
quote:
Op zaterdag 06 juli 2002 00:12 schreef mabit het volgende:
kan dit niet beter in geschiedenis...

sommige mensen vinden het inderdaad literatuur, maar ik weet niet of ik het op mn boekenlijst mag zetten

Ollie was nog niet klaar , komt er nog meer ?
GoTta rule![br]Gezocht: die andere...[br][url=http://www.degraslanden.com] Mijn toekomstig stekkie [/url]
pi_4904904
meer.......meer.....dit is cultuur!!!
Het hoeheethetookalweer moet heteenofander zijn anders doet dat ene jeweetwel
  zaterdag 6 juli 2002 @ 01:08:01 #9
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_4905124
Uit de tijd van Ot en Sien, .
pi_4905199
Niets zo treurig als een getergde en in de steek gelaten beer.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_4905226
quote:
Op zaterdag 06 juli 2002 01:15 schreef RaisinGirl het volgende:
Niets zo treurig als een getergde en in de steek gelaten beer.
Ik zie het anders,
ik zie een beer in zijn hangmat.
pi_4905256
quote:
Op zaterdag 06 juli 2002 01:17 schreef fatima het volgende:

[..]

Ik zie het anders,
ik zie een beer in zijn hangmat.

Deze arme beer zit met zijn achterwerk in een spijker, mevrouw. Dat kan men bepaald geen hangmat noemen.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_4905279
ik zie een zielig in de steek gelaten beertje,please laat het sentiment niet de overhand nemen,anders zou de fokpolizei hier vast een stokje voor steken.
het is een kwestie ven een letter...
pi_4907436
Trouwens, in de boekjes van WG zie je steeds dezelfde ingrediënten (door neerlandici ook wel thema's en motieven genoemd):

* kinderen zijn vaak ziek of verdwaald (een 'subtiele' verwijzing naar de gelijkenis van het verloren schaapje?);
* zieke kinderen zijn heel wijs en berusten in hun lot;
* mensen zijn arm, maar zeer vroom;
* moeders zijn altijd lief en zorgzaam;
* mensen worden blootgesteld aan vele beproevingen (zie ziekte en armoede), maar zijn toch tevreden;
* verbitterde en boze mensen komen in de loop van het verhaal tot inkeer;
* kinderen die stout zijn, worden meteen gestraft ()
* en dan zijn ze heel verdrietig;
* maar niet getreurd, er is ook altijd sprake van vergeving (!)
* waarna je een traantje kunt wegpinken en het boekje met een gerust hart kunt sluiten.

[Dit bericht is gewijzigd door RaisinGirl op 06-07-2002 14:12]

pi_4909195
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_4909198
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_4909202
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_4909207
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_4909209
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_4915329
quote:
Op zaterdag 06 juli 2002 18:20 schreef OllieA het volgende:
[afbeelding]
O Heer,ik smacht naar het vervolg
vanwaar deze lust tot kwelling??
pi_4936055

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_4981024
Heb je 'n scanner aangeschaft, Ollie?
  vrijdag 12 juli 2002 @ 17:01:12 #23
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4984092
Boeken van WG van de Hulst, daar las onze bovenmeester altijd uit voor op de lagere school... Die bovenmester dacht overigens ook dat hij van adel was omdat zijn onderkaak voor zijn bovenkaak stak. Hij vond dat hij zo boeiend kon vertellen dat hij het liefst na schooltijd nog doorging... om te provoceren deed hij dat soms ook..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_5008576
Dit topic hoort echt bij de zondagmiddag..

Ollie, laat me niet al te lang in spanning, die kwajongens lijden ook al zo lang onder hun wroeging. Hoe loopt het nu af met Bruun?

pi_5009275

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5009305
Misschien is een kleine waarschuwing op z'n plaats:

Het wordt almaar enger en spannender...

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5009381

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5009426
Rie-tje is ook zoo zie-lig!
pi_5097438
quote:
Op zondag 14 juli 2002 17:36 schreef RaisinGirl het volgende:
Dit topic hoort echt bij de zondagmiddag..
Het is weer zover!
pi_5100603
Zoals al duidelijk werd op de laatste bovenstaande pagina is in dit gruwelijke drama het stadium van zielsverterend schuldbesef en wroeging aangebroken.

Niet echt geschikt voor de jonge lezertjes.
Daarom post ik de hiervolgende pagina's ook met enige schroom.

Gelukkig heeft de Grote WG gezorgd voor een luchtige toets, een schalks terzijde, dat een en ander nog enigszins te verdragen maakt.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5100639

And it's only the giving
That makes you
What you are
  Admin zondag 21 juli 2002 @ 19:01:33 #32
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_5100681
Ge-wel-dig topic
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_5100685
Het lijkt me eigenlijk veel beter dat de jongens alles maar eerlijk gaan opbiechten, is het niet?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5100713
heb je een nieuwe scanner of zow?
wat een gek zeg
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_5100808
quote:
Op zondag 21 juli 2002 19:05 schreef julekes het volgende:
heb je een nieuwe scanner of zow?
Nee, helaas.
quote:
wat een gek zeg
Uw diagnose is wat rommelig geformuleerd

On-topic blijven, aub.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5100817
quote:
Op zondag 21 juli 2002 19:17 schreef OllieA het volgende:

[..]

Nee, helaas.
[..]

Uw diagnose is wat rommelig geformuleerd

On-topic blijven, aub.

Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_5101691
quote:
Op zondag 21 juli 2002 19:02 schreef OllieA het volgende:
Het lijkt me eigenlijk veel beter dat de jongens alles maar eerlijk gaan opbiechten, is het niet?
Uiteraard, maar eerst moeten ze nog maar een poosje lijden want een schuldbekentenis dient oprecht te zijn en gepaard te gaan met pijn. Anders stelt die vergeving ook niet zoveel voor.

Ik maak me meer zorgen om die ar-me Bruun die helemaal allenig op z'n paal zit omringd door de duisternis en het water waar de vijanden op hem loeren...

pi_5101830
*met vingers op tafel roffelt commando pimpelen comando plat commando hol bol af
pi_5102065
quote:
Op zondag 21 juli 2002 20:36 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Uiteraard, maar eerst moeten ze nog maar een poosje lijden want een schuldbekentenis dient oprecht te zijn en gepaard te gaan met pijn. Anders stelt die vergeving ook niet zoveel voor.

U heeft gelijk.
quote:
Ik maak me meer zorgen om die ar-me Bruun die helemaal allenig op z'n paal zit omringd door de duisternis en het water waar de vijanden op hem loeren...
U heeft weer gelijk. Ik ga me een weekje zitten schamen. Door de spanning was ik de ar-me Bruun helemaal vergeten.
quote:
Op zondag 21 juli 2002 20:47 schreef fatima het volgende:
*met vingers op tafel roffelt commando pimpelen comando plat commando hol bol af
U is een lieve mevrouw, fatima.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  vrijdag 26 juli 2002 @ 19:36:58 #40
24018 nne
TCB, baby!
pi_5161357
Cool topic, vooral die oude druk doet het goed. Ik heb in mijn vroege jeugd mijn ouders dit verhaal zo vaak doen voorlezen dat ik het op gegeven moment uit het hoofd kon opzeggen. Het heeft zijn uitwerking ook niet gemist, nog steeds heb ik een onovertroffen eerlijkheidsgevoel, medelijden met de zwakken en zieken in de samenleving en bovenal sympathie voor alle beren die ik tegenkom.

In de nieuwste druk is trouwens hedendaagsere spelling aangehouden, heel jammer!

Het staat er misschien wel, maar ik neem afstand van het beeld wat er uit oprijst.
pi_5202388
Ik ben wel be-nieuw hoe het af zal lopen met die gro-te jong-ens die aan het voet-bal-len zijn... zou ar-me Bruun er nog in voor komen?
pi_5284979
Nog enkele wijze woorden van de (school)meester zelf, WG in een lezing over zijn boeken en de geestelijke boodschap:
quote:
Het kinderboek eerbiedige de schuchterheid, deze heilige schuchterheid, die levende eerbied voor geestelijke dingen. Het vergrove nimmer het kinderlijk besef door veelheid van grote woorden; het voedt hen nooit met de geestelijke frase
Mijn vader heeft overigens voor mij nog een stukje tekst, een recensie van een boek van WG, weten te vinden in een kerkbode van de gemeente waar mijn ouders lid van zijn, opgediept uit de donkere en vochtige kelders waar het archief wordt bewaard van de hervormde kerk waar mijn ouders lid van zijn. Het betreft een recensie van het boek Peerke en z'n kameraden(1919):
quote:
Peerke is een voorbeeld van geduld en lijdzaamheid, geloofde kinderlijk in den Heere Jezus, en stierf in de hope des eeuwigen levens, na drie jaar lijden. Moge het eenvoudig, kinderlijk geloof dat in dit boek geteekend wordt, nog vele onzer Zondagschoolleerlingen met heilige jaloerschheid vervullen
  Admin woensdag 21 augustus 2002 @ 12:47:09 #43
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_5473015
quote:
Op dinsdag 30 juli 2002 14:30 schreef Gellius het volgende:
Ik ben wel be-nieuw hoe het af zal lopen met die gro-te jong-ens die aan het voet-bal-len zijn... zou ar-me Bruun er nog in voor komen?
Ik wil het ook zo graag weten
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_5482099
Als op-recht be-won-de-raar van de groo-te WG zal ik de span-ning nu tot een on-draag-lijk hoog-te-punt op-voe-ren.

Met mijn ex-cu-ses, jon-gens en meis-jes, maar het moet nu een-maal.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5482106
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5482135
Ar-me Bruun, ze schop-pen hem...

als dat maar goed komt...

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5483150
quote:
Op dinsdag 30 juli 2002 14:30 schreef Gellius het volgende:
Nou, je ziet het goe-de Gel-lius: die ar-me, ar-me Bruun komt er he-laas in voor.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5487258
Op een vroege en wat grijze donderdagochtend is het lot van Bruun helemaal onverteerbaar. Gelukkig draagt hij zijn lijden met veel waardigheid, voor zover dat mogelijk is althans als je wordt gebruikt als voetbal.

Hoor ik daar niet het droeve en zwakke stemmetje van Rie-tje, almaar tevergeefs roepend om Bruun?

pi_5492111
quote:
Op donderdag 22 augustus 2002 08:17 schreef RaisinGirl het volgende:
Op een vroege en wat grijze donderdagochtend is het lot van Bruun helemaal onverteerbaar. Gelukkig draagt hij zijn lijden met veel waardigheid, voor zover dat mogelijk is althans als je wordt gebruikt als voetbal.
Dat is waar! Bruun is een flinke beer.
quote:
Hoor ik daar niet het droeve en zwakke stemmetje van Rie-tje, almaar tevergeefs roepend om Bruun?

En het wordt nog erger...

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5492148
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5492183
Die gro-te, wil-de ster-ke jongens doen erg akelig.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5492327
Zo gaat het nu altijd met gro-te, wil-de jong-ens. Ik weet de angst voor de jongens van de 'grote school' mij nog levendig voor de geest te halen; ik moest als pakweg achtjarige elke dag op weg naar school langs de plaatselijke LTS. Doodsangsten.

De rol van die schip-per vertrouw ik overigens niet.

[Dit bericht is gewijzigd door Gellius op 22-08-2002 16:02]

Admin donderdag 22 augustus 2002 @ 16:02:11 #53
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_5492382
Ik vind de spanning ondragelijk worden,
lieve OllieA, laat ons niet zo lang wachten.

pi_5492789
Ik heb eens even wat navraag gedaan over die Bruun, maar die schijnt later een tamelijk dubieuze positie als boodschappenjongen van Koning Leeuw verworven te hebben:

Sitten over sinen staert,
Ende sprac: 'Sidi in huus, Reynaert?
Ic bem Bruun, des coninx bode.
Die hevet ghezworen bi sinen gode:
Ne comdi niet ten ghedinghe,
Ende ic u niet voer mi bringhe,
Recht te nemene ende te ghevene
Ende in vreden voert te levene,
Hi doet u breken ende raden.

Dus hij zal de derby tussen de wil-de, gro-te jongens wel overleefd hebben. Maar goed, ik geloof het pas als ik het zwart op wit voor me zie. Ollie?

pi_5494036
Eén klein lichtpuntje in deze duistere poel der treurnis en onverdraaglijke onrechtvaardigheid is dat Kees & Ko zich plotseling van hun betere en manmoedige kant laten zien.

Het beeld van een Bruun die zo onverdiend wordt mishandeld heeft mij de gehele dag al onrustig gemaakt en doet mij bijna de ogen ten hemel slaan. Misschien wordt het tijd dat Hij eens ingrijpt?

pi_5497768
Zou Hij daar wel toe bereid zijn?
pi_5507914
Wie niet bereid is Bruun te helpen moet wel heel wreed en gemeen zijn. Daarbij denk ik dat de gebeden van ons allerliefste en vrome Rie-tje wel gehoor moeten vinden bij Hem.
pi_5511948
quote:
Op donderdag 22 augustus 2002 15:56 schreef Gellius het volgende:
Zo gaat het nu altijd met gro-te, wil-de jong-ens. Ik weet de angst voor de jongens van de 'grote school' mij nog levendig voor de geest te halen; ik moest als pakweg achtjarige elke dag op weg naar school langs de plaatselijke LTS. Doodsangsten.
Onze jeugdervaringen stemmen overeen, goede Gellius.
En nog steeds heb ik angst voor gro-te wil-de jongens.

Nou ja, niets aan te doen.

quote:
Op donderdag 22 augustus 2002 16:27 schreef Gellius het volgende:
Ik heb eens even wat navraag gedaan over die Bruun, maar die schijnt later een tamelijk dubieuze positie als boodschappenjongen van Koning Leeuw verworven te hebben:

[...]

Deze aantijging aan het adres van ar-me Bruun moet ik toch echt weerspreken.
De Bruun waar U aan refereert, waarde Gellius, betreft een verre, nog niet gekerstende voorvader van onze held. Het zegenrijke werk van Bonifatius heeft de familie Bruun op het rechte - doch helaas smalle - pad geholpen, het pad dat onze ar-me Bruun nu zo pijnlijk moet bewandelen om tot het goede te komen.
Maar Bruun is zoals gezegd een flinke beer, en ik denk dat hij niet zal afwijken van zijn goede levenswandel, hoezeer hij ook geschopt en anderszins gemaltraiteerd wordt.

Neemt daar allen een voorbeeld aan.

quote:
Op vrijdag 23 augustus 2002 17:58 schreef RaisinGirl het volgende:
Wie niet bereid is Bruun te helpen moet wel heel wreed en gemeen zijn. Daarbij denk ik dat de gebeden van ons allerliefste en vrome Rie-tje wel gehoor moeten vinden bij Hem.
Het is allemaal in de hand van de groote WG, en daar dienen we ons deemoedig naar te schikken, Mevrouw RaisinGirl.

[Dit bericht is gewijzigd door OllieA op 23-08-2002 23:51]

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5512010

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5512037
quote:
Op donderdag 22 augustus 2002 16:02 schreef yvonne het volgende:
Ik vind de spanning ondragelijk worden,
lieve OllieA, laat ons niet zo lang wachten.
Helaas blijft het spannend, geachte Mevrouw yvonne.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5512090
Ik vind het al-le-maal een bee-tje zie-lig wor-den Ze trap-pen hem zó-maar o-ve-ral *sniff*
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_5513340
O, wat jam-mer

Meneer WG heeft wel een geweldig gevoel voor understatement.

pi_5534462
quote:
Op zaterdag 24 augustus 2002 01:41 schreef RaisinGirl het volgende:
O, wat jam-mer

Meneer WG heeft wel een geweldig gevoel voor understatement.

Eigenlijk is de groote WG een sadist, zie volgende pagina.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5534538

Ar-me Bruun, z'n kop is eraf...

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5539847
Ko!
pi_5542223
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5542413
Een agent die 's ochtends nog weet wat hij de avond ervoor gezien heeft - waar vind je zoiets nog vandaag aan de dag...
  maandag 26 augustus 2002 @ 20:00:36 #68
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_5546032
Ik vind het jammer dat hier niet zo'n wijkagent woont.

Zo'n brommende grote man met een snor en een pet. Zo'n veldwachter.

.

pi_5547056
Ik denk dat meneer de agent door God gezonden is om Bruun van de totale ondergang te redden. Zo zorgt de Heer toch altijd weer voor zijn dolende schaapjes (ook als ze vermomd gaan als beer).
pi_5560577
quote:
Op maandag 26 augustus 2002 21:18 schreef RaisinGirl het volgende:
Ik denk dat meneer de agent door God gezonden is om Bruun van de totale ondergang te redden. Zo zorgt de Heer toch altijd weer voor zijn dolende schaapjes (ook als ze vermomd gaan als beer).
Dat zeg je nu wel, maar die agent stond toch maar mooi te schuddebuiken van de lach toen hij ar-me Bruun daar met die spij-ker in zijn bips zag zitten. Dat klinkt nu niet bepaald als een barmhartige Samaritaan.
pi_5561088
Zo zie je maar weer, waarde RaisinGirl en waarde Gellius hoe de groote WG in staat is om een duivels complex personage met enkele krachtige pennenstreken neer te zetten: de agent personifieert natuurlijk het goede én het kwade, zoals ieder schepsel Gods, zoals zelfs onze Bruun.

Want ook de ar-me Bruun is in deze niet geheel vrij van zonden: zit hij niet midden in de nacht aan de wallenkant met een spijker in z'n achterste te lonken en te knipogen naar een geüniformeerd persoon?
De orgie van geweld door de wil-de jongens is misschien niet geheel onverdiend?
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk...

Chapeau, WG!

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5561170
Ja-ja, dat is allemaal mooi en aardig, maar wie denkt er nog aan de ar-me zie-ke Rie-tje? Hè?
pi_5562680
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 21:03 schreef Gellius het volgende:
Ja-ja, dat is allemaal mooi en aardig, maar wie denkt er nog aan de ar-me zie-ke Rie-tje? Hè?
Ja, arme Rietje. Ik maak mij zorgen dat zieke Rie-tje straks ge-con-fron-teerd wordt met een aan stuk-ken ge-re-ten Bruun. En ik ben bang dat Rie-tje dan alleen maar ver-drie-tiger wordt. En dat zou jam-mer zijn. Mis-schien is het beter als Kees en Ko hun spaarcentjes bij-een rapen en een nieuwe beeer kopen.

Ja - dan zal Rie-tje blij zijn en op-knap-pen

pi_5570775
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 20:57 schreef OllieA het volgende:
Want ook de ar-me Bruun is in deze niet geheel vrij van zonden: zit hij niet midden in de nacht aan de wallenkant met een spijker in z'n achterste te lonken en te knipogen naar een geüniformeerd persoon?
De orgie van geweld door de wil-de jongens is misschien niet geheel onverdiend?
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk...

Chapeau, WG!

Bruun zou ook nog, gelet op die paal en die spijker, door kunnen gaan voor de symbolisering van Christus zelve. Werd hij immers ook niet in al Zijn smartelijk lijden bespot en gehoond? En komt de mensheid door Zijn lijden niet tot genade, zoals ook Kees & Ko door Bruun tot inkeer en vergeving zullen komen?

Wie weet komt Bruun ook nog tot een wonderbaarlijke wederopstanding, waarbij zijn kop op onnavolgbare wijze weer aan zijn lijfje gehecht zal worden. Ik wacht in spanning af.

pi_5589011
quote:
Op woensdag 28 augustus 2002 14:39 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Bruun zou ook nog, gelet op die paal en die spijker, door kunnen gaan voor de symbolisering van Christus zelve. Werd hij immers ook niet in al Zijn smartelijk lijden bespot en gehoond? En komt de mensheid door Zijn lijden niet tot genade, zoals ook Kees & Ko door Bruun tot inkeer en vergeving zullen komen?

Wie weet komt Bruun ook nog tot een wonderbaarlijke wederopstanding

Ach Mevrouw! Een dergelijke analyse had ik klaar staan ter afsluiting van de in dit topic aangesneden, complexe thematiek.
Ik vrees dat ik nu mijn hoofd moet gaan breken, net als de ar-me Bruun.

Hoe schoon is het om te lijden.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5589177

Moes is lief.

And it's only the giving
That makes you
What you are
  donderdag 29 augustus 2002 @ 17:34:23 #77
35189 Troel
scherp en bot
pi_5589319
Jeugdsentiment
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_5589340
En toen waren de gro-te, wil-de jongens niet meer zo wild. Gerechtigheid. Bruun is weer bij Rietje. Ik kan me straks met een opgeruimd gemoed en een rotsvast vertrouwen in het leven weer de staat op wagen.
pi_5598789
En ook hier zijn enige aardige posts verdwenen in de krochten van FOk-onderhoud.
Hetgeen wel weer ruimte creëert voor nieuwe aardige opmerkingen, kanttekeningen, analyses en dergelijke.

Zo heb elk nadeel z'n voordeel.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5599452
In zware tijden als deze zou ik bijna wensen dat ik Rie-tje was. Ik wil ook onder de dekens, een lieve Moes die voor me zorgt, en een Bruun om me te troosten.

Maar WG zou mij nu ongetwijfeld ondankbaar vinden, . Daarom een stichtelijk woord geheel in de geest van de meester; tel uw zegeningen!

pi_5600684
quote:
Op zaterdag 31 augustus 2002 18:07 schreef RaisinGirl het volgende:
In zware tijden als deze zou ik bijna wensen dat ik Rie-tje was. Ik wil ook onder de dekens, een lieve Moes die voor me zorgt, en een Bruun om me te troosten.
Ach Mevrouw! Hebben we eigenlijk niet allen een Bruun nodig ter vertroosting in dit tranendal?

Daarom, op deze grauwe zaterdag, als prelude op een stichtelijke en leerzame zondag, het volgende.

Ik denk dat zie-ke Rietje nu echt snel beter zal worden.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5601008
quote:
Op zaterdag 31 augustus 2002 21:09 schreef OllieA het volgende:
Ik denk dat zie-ke Rietje nu echt snel beter zal worden.
Alleen jammer dat het verhaaltje dan afgelopen zal zijn. Of komt er nog meer?
pi_5601446
In principe is zo'n Bruun topic natuurlijk oneindig.
pi_5607937
quote:
Op zaterdag 31 augustus 2002 21:09 schreef OllieA het volgende:

Ach Mevrouw! Hebben we eigenlijk niet allen een Bruun nodig ter vertroosting in dit tranendal?

Meneer OllieA, in het kader van de ver-SM-isering van het werk van WG zou ik nog willen opmerken dat mij is opgevallen dat de kinderen in zijn boeken vaak last hebben van bloedende knietjes en andere verwondingen.
pi_5623561
Toen Gellius nog een Gelliusje was, had hij ook dikwerf bloedende knietjes. Geschaafde ellebogen. Ontvelde knokkels en blauwe schenen. Nu nooit meer, eigenlijk.
pi_5631817
NOS teletekst:
quote:
De band Cuby and the Blizzards geeft 27 oktober een benefietconcert. De opbrengst van het concert en de single Dancing Bears gaat naar het Berenbos in Ouwehands Dierenpark. In dit bos worden verwaarloosde beren opgevangen.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5637956
Een sympathiek gebaar, ongetwijfeld ontsproten aan het brein van welwillende sociaal-democratische gemeenteraadsleden aldaar. Sociaal-democraten - ik kan het weten hoor - willen altijd met alle geweld iedereen gelukkig maken. Dat streven strekt zich zelfs uit tot de dieren en, in een enkel geval, de plantjes.

In alle ijverigheid ziet men dan wel eens over het hoofd dat het geluk van de één het verdriet van een ander kan betkekenen. Want ik denk dat Rie-tje heel erg ver-drie-tig zal zijn als ze Bruun nu weer van haar afnemen en in een berenkolonie zetten.

pi_5661413

Hoe profetisch en correct was deze post van Raisingirl!:

quote:
Op zaterdag 06 juli 2002 14:06 schreef RaisinGirl o.a. het volgende:

[...]
* kinderen die stout zijn, worden meteen gestraft ()
* en dan zijn ze heel verdrietig;
* maar niet getreurd, er is ook altijd sprake van vergeving (!)

Lees maar.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5668210
Ik kan wel janken van voldoening, Ollie. Wat een prachtig verhaal.
pi_5668464
quote:
Op donderdag 05 september 2002 14:07 schreef Gellius het volgende:
Ik kan wel janken van voldoening, Ollie. Wat een prachtig verhaal.
En dat terwijl de laatste pagina nog moet komen!
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5668501
OMG! Er is meer?
pi_5682288
Bruun moet nog een afsluitend knipoogje geven!

Ik begin me trouwens wel steeds schuldiger te voelen over het feit dat mijn beer al jaren verwaarloosd op een plank ergens hoog op een kast zit waar niemand hem kan zien, .

pi_5684415
Raisingirl!

Gellius' beer staat in de boe-ken-kast

pi_5696738
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 15:39 schreef Gellius het volgende:
Raisingirl!

Gellius' beer staat in de boe-ken-kast

beeer heeft geen beer

Is het verhaal nu afgelopen of komt er nog meer?

pi_5702689
Er komt meer. Maar heer OllieA houdt van martelende intervals.
pi_5708313

En nu is het uit.
Het boek kan dicht.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5708381
Voor wie niet genoeg kan krijgen van de Groote WG:

Maar weest gewaarschuwd. De gemarkeerde boeken zijn enigszins pikant en niet echt geschikt voor de jeugdige lezertjes.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5708616
Die guit!

Maar kom Ollie! scan de volgende er maar in. Pikant of niet pikant - pikanter als heden ten dage zal het niet zijn.

pi_5714982
quote:
Op zondag 08 september 2002 16:30 schreef OllieA het volgende:
En nu is het uit.
Het boek kan dicht.
Ondanks de ondragelijke spanningen zo nu en dan, de zorgen om arme Rie-tje, de tragiek van het lijden van Bruun, en de wroegingen van Kees & Ko, heb ik genoten! De knipoog van Bruun maakt alles immers meer dan goed.

voor Ollie.

pi_5715193
Hulde voor onze lijdende heer, inderdaad.

Ik heb nu erg veel trek in de prachtitel "Het wegje in het koren" van WG. Boekenmarktbezoekers aller landen, verenigt u!
pi_5810298
Ik mis Bruun.
pi_5830939
quote:
Op zondag 15 september 2002 12:35 schreef RaisinGirl het volgende:
Ik mis Bruun.
Heb je je eigen beer uit uit zijn kast-goelag bevrijd?
pi_5835072
Jawel, maar hij heeft me nog altijd niet vergeven geloof ik. Hij zit de gehele dag en nacht zachtjes voor zich uit te mopperen, en als ik bij hem in de buurt kom, kijkt hij me zo afkeurend aan dat ik maar snel maak dat ik weg kom. Het was altijd al een ietwat humeurige beer.

En knipogen kan ie ook al niet.

pi_5835436
quote:
Op maandag 16 september 2002 22:21 schreef RaisinGirl het volgende:
Jawel, maar hij heeft me nog altijd niet vergeven geloof ik. Hij zit de gehele dag en nacht zachtjes voor zich uit te mopperen, en als ik bij hem in de buurt kom, kijkt hij me zo afkeurend aan dat ik maar snel maak dat ik weg kom. Het was altijd al een ietwat humeurige beer.

En knipogen kan ie ook al niet.

Heeft ie nog ogen dan? Dan lijkt het erop dat hij zijn hele leven erg en erg genegeerd is. Die beer moet wel zeer en zeer eenzaam zijn geweest. Ik ben diep en diep bedroefd.

...hij heeft nog ogen...

pi_5836127
quote:
Op maandag 16 september 2002 22:40 schreef beeer het volgende:

[..]

Heeft ie nog ogen dan? Dan lijkt het erop dat hij zijn hele leven erg en erg genegeerd is. Die beer moet wel zeer en zeer eenzaam zijn geweest. Ik ben diep en diep bedroefd.

...hij heeft nog ogen...

Hij zal ogen hebben zoals jij en ik een staartbotje hebben, Beer. Maar onnut in de ijskoude afwezigheid van RaisinGirl - een roeispaan zonder boot, een boot zonder roeispaan. Wie weet hoe lang het duren zal voor die twee weer roeien? Nog wel even, denk ik.
pi_5836439
Maar mijn beer is helemaal verkleurd omdat hij vroeger altijd op mijn bed in het zonlicht zat en hij is slap geworden van de vele knuffels die ik hem gegeven heb (ik val nu eenmaal een beetje op ietwat humeurige beren). Dat alles is inmiddels lang geleden en mijn beer schijnt dit, in jaren van eenzaamheid, vergeten te zijn.

Kleine meisjes worden groot en dreigen dan hun beer wel eens een beetje te vergeten. Mea culpa!

pi_5836643
quote:
Op maandag 16 september 2002 23:29 schreef RaisinGirl het volgende:

(ik val nu eenmaal een beetje op ietwat humeurige beren)

Langs deze onsympathieke weg kan ik u meedelen, mevrouw, dat ik de laatste tijd tamelijk humeurig ben.

Ik weet niet wat het is of waar het van komt, overigens...

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_5836675
quote:
Maar mijn beer is helemaal verkleurd omdat hij vroeger altijd op mijn bed in het zonlicht zat en hij is slap geworden van de vele knuffels die ik hem gegeven heb (ik val nu eenmaal een beetje op ietwat humeurige beren). Dat alles is inmiddels lang geleden en mijn beer schijnt dit, in jaren van eenzaamheid, vergeten te zijn.

Kleine meisjes worden groot en dreigen dan hun beer wel eens een beetje te vergeten. Mea culpa!

Ach RaisinGirl, niet ons, maar uw beer komt toe uw spijt. Ga heen, en maak goed wat goed gemaakt dient te worden. En maak waar de betekenis van uw eigen naam. Opdat over u kan oprecht spreken uw eigen nageslacht en het nageslacht van uw nageslacht. Amen!
pi_5837199
quote:
Maar mijn beer is helemaal verkleurd omdat hij vroeger altijd op mijn bed in het zonlicht zat en hij is slap geworden van de vele knuffels die ik hem gegeven heb...
Dit klinkt als een verdediging van een verloren liefde, die verloren is gegaan aan een teveel aan liefde. Hm. Ik wil het verhaal van jouw beer wel eens horen, RaisinGirl. Heeft hij ooit gevraagd om verkleuring door platvrijen? Vroeg hij om dat zonlicht? Die vele knuffels zal hij prettig gevonden hebben, maar was hij er van doordrongen dat er zoiets onvatbaars als teveel knuffels bestond? Pity him, pity him, die slechts trouw - trouw zonder wederprestatie aanwezig was in het prille leven.
quote:
Het is heel erg, vind ik. Heel, heel erg.
pi_5839194
Teddybeer

Een roze tong en een gele huid
Zijn linkeroog ligt er helemaal uit
Zijn laatste oor hangt los er bij
En er ritselt zaagsel uit z'n zij...

Teddybeer, teddybeer, teddybeer
Ik til je op en ik zet je neer
Je deelt allang m'n bed niet meer
Maar je bent en blijft m'n teddybeer...

Alle soldaatjes die ik had
Heb ik verzopen in het bad
In de poppenwieg
Slaapt nou de kat...

Ook al deel je allang m'n bed niet meer
Je bent en blijft m'n teddybeer...

Weet je nog, lang geleeën -
Zo lang, zó lang -
Jij en ik met z'n tweeën -
Zo bang, zó bang -
In het donker, wang aan wang
Bevend als een riet...
"Mama, mag er licht op de gang?"
"Kindje, slaap je nog niet?"
Met één oog kijk je naar 't plafond
Je tong hangt angstig los uit je mond
En m'n moeder zegt, je ruikt niet fris
Want 'k heb vroeger vaak in bed gedingesd dus

Knikkeren doe ik nóu niet meer
Heb geen tijd, want ik studeer
Op m'n opklapbed
Zit wel een beer...

*zucht* de dingen die wij mensenkinderen onze beren aan doen

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_5841053
Het ontroert mij zeer dat jullie, heren Ollie en Gellius en beeer, zo begaan zijn met het lot van mijn arme beer.

Ik ben een vredesproces begonnen en probeer nu via de lijnen der diplomatie enige vordering te bereiken in ons contact. Dat wil zeggen dat ik steeds langs mijn beer loop en dan lief naar hem lach. De eerste keer kreeg ik daarbij nog een diepe grom te horen, waarmee mijn beer wilde aangeven dat ik toch echt té ver ging in mijn toenaderingspoging. Maar nu ben ik al zo gevorderd dat zijn gemopper eventjes stopt als ik langs loop om weer verder te gaan wanneer ik uit zijn gezichtsveld ben verdwenen.

Ik heb zo'n gevoel dat WG mij, via mijn eigen beer, nog wat wijze lessen wil geven aangaande liefde en vergeving.

Tijd voor een welgemeende grmbl!

pi_5868783
quote:
Op dinsdag 17 september 2002 11:21 schreef RaisinGirl het volgende:
Het ontroert mij zeer dat jullie, heren Ollie en Gellius en beeer, zo begaan zijn met het lot van mijn arme beer.
Mijn geluk is uw beer's geluk.
pi_5870785
Je tracht compensatie te vinden voor een kille, beerloze jeugd, niet Beer?

Ontroerend...

* Gellius geeft Beer een schouderklopje.

pi_5870946
quote:
Op donderdag 19 september 2002 00:11 schreef Gellius het volgende:
Je tracht compensatie te vinden voor een kille, beerloze jeugd, niet Beer?

Ontroerend...

* Gellius geeft Beer een schouderklopje.

U bent abuis, heer Gellius. In mijn kleuterjaren heb ik zeker wel een beer gehad. Meerdere zelfs. Maar goedgevig dat ik ben, heb ik ze eens allen tezamen in een grote doos naar een ver arm land gestuurd. Ik bedenk mij zo nu en dan of die hongerige kinderen misschien liever wat te eten zouden hebben gehad.
pi_5871121
quote:
Op donderdag 19 september 2002 00:22 schreef beeer het volgende:

[..]

Maar goedgevig dat ik ben, heb ik ze eens allen tezamen in een grote doos naar een ver arm land gestuurd.

Een gebaar WG waardig, beer.
pi_6050723
Op deze avond, nu de herfst aan de deuren morrelt, denk ik aan Bruun.

En ik mis hem. Weer.

pi_6773938
En ook op deze vroege woensdagochtend, nu de bladeren meedogenloos gevallen zijn en de bomen mij in al hun droefgeestige kaalheid aanstaren, en ik nog aan het na-griepen ben, dwalen mijn gedachten automatisch af naar de lieve Bruun die zo goed in staat was ar-me en zie-ke meisjes te troosten.

Mijn eigen beer heb ik trouwens, bij wijze van compensatie voor jaren van geleden pijnen, overgedragen aan mijn kleine nichtje van twee die last had van een blaasonsteking en een lieve (maar ietwat humeurige ) beer dus goed kon gebruiken.

pi_6791512
quote:
Op woensdag 13 november 2002 10:26 schreef RaisinGirl het volgende:

Mijn eigen beer heb ik trouwens, bij wijze van compensatie voor jaren van geleden pijnen, overgedragen aan mijn kleine nichtje van twee die last had van een blaasonsteking en een lieve (maar ietwat humeurige ) beer dus goed kon gebruiken.

Een nobel gebaar, dat de Groote WG zeker zou waarderen, mevrouw.

Alleen rijst de vraag of uw beer u nu niet vreselijk gaat missen en daardoor misschien nog humeuriger wordt.
Dat hij als het ware zo grmblig gaat doen dat uw nichtje misschien wel bang voor hem wordt?

Zou dat niet een geval zijn van de beer achter de wagen spannen?

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_6817603
Arme- beer van Rai-sin-girl.

Eindelijk kon hij zich na jaren een kwijnend bestaan geleid te hebben in een donkere en stoffige kast verheugen in de warme armen van zijn eigen Raisingirl - zendt ze hem onmiddelijk in een nieuwe verbanning.

pi_6818471
Ik geloof dat het arme kleine nichtje van RaisinGirl met haar blaasontsteking de beeer harder nodig heeft dan RaisinGirl. En misschien is dit wel het beste voor beide.

Ik heb er vreeede mee.

pi_6818534
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 13:49 schreef beeer het volgende:
Ik geloof dat het arme kleine nichtje van RaisinGirl met haar blaasontsteking de beeer harder nodig heeft dan RaisinGirl. En misschien is dit wel het beste voor beide.

Ik heb er vreeede mee.

Iedereen bekommert zich maar om RaisinGirl, en het nichtje van RaisinGirl, en haar tuinman van RaisinGirl, en de buurman van RaisinGirl, en de Man die Toevallig Eens In De Buurt Bij RaisinGirl Zijn Auto Parkeerde Maar Haar Verder Niet Kende, maar denk er nu eigenlijk wel eens iemand aan die beer, Beer?

pi_6818592
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 13:53 schreef Gellius het volgende:

[..]

Iedereen bekommert zich maar om raisinGirl, en het nichtje van RaisinGirl, en haar tuinman, en de buurman van RaisinGirl, en de Man die Toevallig eens In de Buurt bij RaisinGirl zijn Auto parkeerde Maar haar Verder niet Kende, maar denk er nu eigenlijk wel eens iemand aan die beer, Beer?

Natuurlijk. Mijn hart gaat in de eerste plaats natuurlijk naar de beeer. Maar ik weet zeker dat het ar-me klei-ne nicht-je beter in staat is de beeer een oog uit te knuffelen dan RaisinGirl zelf. En dat is natuurlijk al wat telt.
pi_6818647
Daar ben ik blij om Beer. Het siert je als een heer dat je sympathie vooral bij de beer ligt, Beer. Heer.
pi_6818703
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 13:58 schreef Gellius het volgende:
Daar ben ik blij om Beer. Het siert je als een heer dat je sympathie vooral bij de beer ligt, Beer. Heer.
Dat is natuurlijk overduidelijk. Want is het niet zo dat er nu al enkele malen gesproken is over de beer, maar niemand zich heeft afgevraagd hoe het met het ar-me klei-ne nicht-je van RaisinGirl gaat, en of de beer haar heeft kunnen troosten?
pi_6818789
En of de beer nog in bezit is van beide ogen - nu doe ik het weer.

Pardon.

En ook voor Bruun neemt dit topic een vervelende wending. Wie denkt er nog aan Bruun bij alle consternatie over de familie Girl?

Sorry, Bruun.

pi_6818876
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 14:06 schreef Gellius het volgende:
En of de beer nog in bezit is van beide ogen - nu doe ik het weer.

Pardon.

En ook voor Bruun neemt dit topic een vervelende wending. Wie denkt er nog aan Bruun bij alle consternatie over de familie Girl?

Sorry, Bruun.

Ik denk dat Bruun, als fictieve beer, zijn betekenis al meermalen heeft overtroffen door er voor te zorgen dat die ar-me beer van RaisinGirl eindelijk eens uit de kast gehaald kon worden. En uiteindelijk zelfs een nieuwe partner gekregen heeft die nu door hem getroost kan worden.
Hiermee zijn er tenminste drie personen gelukkig geworden. En wij ook.

Bruun, bedankt!

pi_6818932
Heer Beer, als een heilzame holist, weet alles weer fraai samen te vatten. Snrf. Prachtig hoor.
pi_6819368
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 14:13 schreef Gellius het volgende:
Heer Beer, als een heilzame holist, weet alles weer fraai samen te vatten. Snrf. Prachtig hoor.
Ach, 't is niets. Het is allemaal in een dag werk voor .. beeer!
pi_6824697
Als jullie de vreugde in die mooie lie-ve blauwe oogjes van mijn nichtje hadden gezien toen ik mijn grmblende beer aan haar gaf, dan hadden jullie je vast niet druk gemaakt om het lot van mijn oude beer. Hij ligt nu naast haar in haar bedje en wijkt nimmer van haar zijde. Hij lijkt mij gansch en al vergeten te zijn en keurt me geen blik meer waardig als ik daar op bezoek ben.

Dat ik ondertussen deze week ook ziekjes was, en geen beer meer had om mij bij te staan in uren van nood, dáár lijkt ondertussen niemand zich om te bekommeren!

Maar ik neem maar weer een voorbeeld aan de groote WG, die mij hoogstwaarschijnlijk op het hart gedrukt zou hebben sterk en moedig te zijn voor de Heere bij wie ik genade en troost zal vinden en die mij nooit zal beschamen. Soms moeten we offers brengen in het leven.

.

pi_6825353
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 19:31 schreef RaisinGirl het volgende:
Dat ik ondertussen deze week ook ziekjes was, en geen beer meer had om mij bij te staan in uren van nood, dáár lijkt ondertussen niemand zich om te bekommeren!
.
Ach ... ehm... stamel... en hoe gaat het met u, o RaisinGirl? Bent u weer wat opgeknapt?
Ik wil u wel met een symbolische hand bijstaan.

Sorry, ik kon geen zieligere beer vinden.
pi_6825798
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 20:06 schreef beeer het volgende:

[..]

Ach ... ehm... stamel... en hoe gaat het met u, o RaisinGirl? Bent u weer wat opgeknapt?

Dat is inderdaad een heel zielige beer, beeer. Ik voel me alweer een stuk beter, dankjewel!
pi_6827671
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 19:31 schreef RaisinGirl het volgende:
Maar ik neem maar weer een voorbeeld aan de groote WG, die mij hoogstwaarschijnlijk op het hart gedrukt zou hebben sterk en moedig te zijn voor de Heere bij wie ik genade en troost zal vinden en die mij nooit zal beschamen. Soms moeten we offers brengen in het leven.

.

Weet, Mevrouw, dat wanneer u door blijft gaan op deze Smalle Weg de beloning groot zal zijn. Eens zal dit duidelijk worden en Uw lijden zal niet om niet blijken te zijn geweest...

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_6849675
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 22:09 schreef OllieA het volgende:

Weet, Mevrouw, dat wanneer u door blijft gaan op deze Smalle Weg de beloning groot zal zijn. Eens zal dit duidelijk worden en Uw lijden zal niet om niet blijken te zijn geweest...

Ik reken er wel op ja, dat dit alles niet voor niets is. Ik vrees dat ik, in het geval het toch anders blijkt uit te pakken, een pittig woordje met de Heere te bespreken heb.

Vanmorgen was ik overigens maar weer eens op de zondagkoffie bij mijn ouders en wederom kwam, nee toeval bestaat niet hé?, de groote WG ter sprake. Mijn moeder had namelijk nog eens nagedacht over zijn boekjes en herinnerde zich plotseling het moment weer van de aanschaf van het legendarische boekje Bruun de beer. Mijn oudste zusje was vijf jaar oud en had een fikse longontsteking opgelopen. Met hoge koorts en heel ziekjes, zielig en alleen lag zij in bed. Om haar te troosten, besloot mijn moeder een boekje te kopen en uiteraard lag WG daarbij voor de hand. Zo sloeg zij immers twee vliegen in één klap: een aardig boekje over een aardig onderwerp voor een ziek dochtertje met nog een stichtelijk woord bovendien.

Mijn moeder meende zich eveneens te herinneren dat mijn zusje, bij het aanhoren van de tragische avonturen van de ar-me Bruun, in onbedaarlijk snikken uitbarstte.

Wat is er toch veel leed in de wereld,

.

pi_6873484
Er is onnoemlijk veel leed op de wereld.

pi_6875488
Ik vind het wreed om arme zieke kin-der-tjes zielige ver-haal-tjes voor te lezen over beren in nood Ik weet dat de wereld het weten moet, maar moet dat dan op een ziekbed? Dit is beer-uit-bui-ting.
pi_6875525
Dit wordt een huil-topic.

Wat triestig!

pi_6878244
quote:
Op maandag 18 november 2002 22:25 schreef Isabeau het volgende:
Ik vind het wreed om arme zieke kin-der-tjes zielige ver-haal-tjes voor te lezen over beren in nood Ik weet dat de wereld het weten moet, maar moet dat dan op een ziekbed? Dit is beer-uit-bui-ting.
Ik heb nog een mooi verhaal over een heel zielig hondje, dat wegloopt bij zijn mishandelende baas, en dan een klei-ne zwer-ver wordt.

Da's ook heel wreed om voor te lezen aan zieke kin-der-tjes.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_6880809
Van mij mag je het onder de scanner leggen, Heer Ollie. We hebben nu allemaal voldoende afstand kunnen nemen van Bruun (sommigen meer dan anderen, dat is waar) en de Neger van Vlens om een nieuw verhaal aan te kunnen.
pi_6929266
Achja, een zielig hondje kan er ook nog wel bij hoor. Ik vrees nu al dat het weer pijnlijke herinneringen zal doen herleven, maar ik wentel mij graag in het leed van deze wereld. Het doet immers beseffen dat je dankbaar moet zijn voor de mooie en goede dingen die er óók zijn (als je goed oplet ).

Kom maar op Ollie! Ik ben er klaar voor, .

pi_6929373
quote:
Op donderdag 21 november 2002 18:36 schreef RaisinGirl het volgende:
Achja, een zielig hondje kan er ook nog wel bij hoor. Ik vrees nu al dat het weer pijnlijke herinneringen zal doen herleven, maar ik wentel mij graag in het leed van deze wereld. Het doet immers beseffen dat je dankbaar moet zijn voor de mooie en goede dingen die er óók zijn (als je goed oplet ).

Reageer je nog even op mijn epistel , groeten fatima.
pi_7061873
quote:
Op donderdag 21 november 2002 18:36 schreef RaisinGirl het volgende:

Of durf je het soms niet aan, Ollie?
pi_7062982
Misschien moeten we Ollie heel lief aankijken.

pi_7068908
quote:
Op vrijdag 29 november 2002 17:09 schreef beeer het volgende:
Misschien moeten we Ollie heel lief aankijken.

Ik smelt...

Bij deze beloof ik plechtig en op mijn woord als beer dat ik binnen afzienbare tijd, wanneer ik mijn scannertje op stoom heb, het een en ander zal posten over een bij-zon-der zie-li-ge klei-ne zwer-ver.

Maar wees gewaarschuwd!
Het zal bijzonder aangrijpend zijn, en niet geschikt voor jeugdige lezertjes.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_7071973
quote:
Op vrijdag 29 november 2002 23:34 schreef OllieA het volgende:

[..]

Ik smelt...

Bij deze beloof ik plechtig en op mijn woord als beer dat ik binnen afzienbare tijd, wanneer ik mijn scannertje op stoom heb, het een en ander zal posten over een bij-zon-der zie-li-ge klei-ne zwer-ver.

Maar wees gewaarschuwd!
Het zal bijzonder aangrijpend zijn, en niet geschikt voor jeugdige lezertjes.

Uwe genade is te goed voor deze wereld.
pi_7088676
'n Nieuw verhaal!
'n Nieuw verhaal!

Ollie is de liefste beer van allemaal!

* Gellius huppelt door de kamer

pi_7088862
Ja, ik heb er ook zin an!

Lieve meneer Ollie maakt zelfs WG meer dan draaglijk.

pi_7098950
Misschien heeft Ollie nog wat aanmoediging nodig:

pi_7100338
Waar blijft Ollie nou?
pi_7100430
Ollie, REIKHALZEND kijken wij uit...

pi_7100523
Ik hoop dat het verhaaltje vandaag nog komt, nog vóór het slapen gaan.
pi_7100569
Ik ook! Je ziet dat ik mijn nageltjes al helemaal kapotgebeten heb van de spanning en de anticipatie.

pi_7102393
Spanning, spanning, spanning!

pi_7102589
Stel-le-tje be-ren-spam-mers!

Nog e-ven ge-duld, want ik moet al-tijd al-les al-leen doen...

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_7102686
Vanavond nog, Heer Ollie?

Voor het slapen gaan?

[Dit bericht is gewijzigd door Gellius op 02-12-2002 15:11]

pi_7106205
Ik kan haast niet meer wachten....
pi_7110929

Het begint al erg.
Tja, ik had jelui gewaarschuwd.

Volgende keer verder...

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_7111142
Heer OllieA, mijn complimenten voor de invulling van dit schitterende topic! De werken van W.G. van der Hulst sieren ook mijn boekenkast en ik ben er beretrots en hondsdol op!

Dit topic zorgt voor ware nostalgie; diepe gevoelens komen in mij los. Het wenen staat mij nader dan het schateren, een traan plinkt in mijn oog.

WDV

[Dit bericht is gewijzigd door Tristitia_Ante op 03-12-2002 13:41]

pi_7111453
Och, wat vind ik het zie lig voor het hond je. Die ge me ne brom merd van een baas zou ik stie kem wel met een trap van mijn klomp in het wa ter wil len doen be lan den.

Mor gen weer, Ol lie?

Iets wat je zelf niet wilt wat ze bij je doen moet je ook niet bij anderen doen. En iets wat je niet wilt wat gedaan word en daar commentaar op geeft moet je het zelf ook niet doen. En laat iedereen in zijn of haar waarden.
pi_7115197
Een nieuw verhaal! En dat nog vóór het slapen gaan! Maar wat een droefig verhaal. Ik ben er stil van. ik ga maar gauw slapen, ineengedoken, dromend over hondje en brommerd, brrr. Dat wordt een enge droom.
pi_7115348
quote:
Op maandag 2 december 2002 14:49 schreef Gellius het volgende:

.
pi_7130379
Zou het wachten vanavond vergeefs zijn?
pi_7146374
Wèl een been, maar geen on der dak. WG slaat reeds in de eer ste blad zij den kei hard toe. Soms denk ik wel eens, dat hij zelf een ge me ne brom merd moet zijn ge weest.

Voor waar een honde leven.

[Dit bericht is gewijzigd door Gellius op 04-12-2002 19:08]

pi_7150502
quote:
Op woensdag 4 december 2002 18:53 schreef Gellius het volgende:
Wèl een been, maar geen on der dak. WG slaat reeds in de eer ste blad zij den kei hard toe. Soms denk ik wel eens, dat hij zelf een ge me ne brom merd moet zijn ge weest.
Maar met een gouden hart: talloze kinderen zijn door hem behoed voor het afglijden tot een leven zonder nor-men en waar-den!

Ach, was hij nog maar onder ons...

The plot thick-ens...

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_7151012
Ollie, het is weer heerlijk ondraaglijk zie-lig.

Ik heb maar meteen even uit het raam gekeken om te zien of er hier misschien nog eenzame hondjes of katjes rondlopen op zoek naar een warm plekje voor de kachel, maar nee.

pi_7162387
Ik hoop maar dat het klei ne meis je hard met haar knuist jes op de ruit blijft bom me ren. Dan komt het al le maal vast wel goed.

En die ge me ne boer op zijn bok met zijn zweep die moe ten ze god ver dom me ka pot slaan. Zo.

Iets wat je zelf niet wilt wat ze bij je doen moet je ook niet bij anderen doen. En iets wat je niet wilt wat gedaan word en daar commentaar op geeft moet je het zelf ook niet doen. En laat iedereen in zijn of haar waarden.
pi_7168797
* Gellius klei ne klomp jes klep per en o ver de weg terwijl hij naar zijn pc rent om te kijken of die lie ve Ollie alweer een nieuwe episode van de kleine zwerver geplaatst heeft.
pi_7195652
quote:
Op donderdag 5 december 2002 23:04 schreef Gellius het volgende:
* Gellius klei ne klomp jes klep per en o ver de weg terwijl hij naar zijn pc rent om te kijken of die lie ve Ollie alweer een nieuwe episode van de kleine zwerver geplaatst heeft.
Hm, ik had even wat problemen met mijn webspace: die boekjes nemen meer ruimte dan ik dacht...

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_7204956
WG heeft een wat typische fascinatie voor zie-ke kleine meisjes in combinatie met troostgevende dieren.

En strenge maar toch lieve moeders, .

pi_7206468
Maar ik denk dat het verhaaltje nu wel afgelopen is. Het hondje heeft onderdak, is schoon, heeft lekker gegeten en gedronken, en heeft twee droombaasjes. Ik ben bang dat het zo meteen alleen maar minder goed kan gaan. Oh, ik ben bang dat brommerd terug komt om zijn hond op te eisen. En wat als de vader niets van honden moet hebben? Brrrr. Nee. Ollie, houd nu maar op met vertellen.
pi_7246365
Eind goed al goed voor de kleine zwerver. Er gaan toch niet weer nare dingen gebeuren, Ollie? Want Beer heeft me een beetje bang gemaakt voor de vader. Dat is vast net zo'n brommerd als de baas op het schip. Het hondje hoeft toch niet weer naar buiten, de kou in?
pi_7248465
Nieuw verhaaltje dan maar, Ollie?
pi_7251118
quote:
Op zondag 8 december 2002 12:52 schreef beeer het volgende:
Maar ik denk dat het verhaaltje nu wel afgelopen is. Het hondje heeft onderdak, is schoon, heeft lekker gegeten en gedronken, en heeft twee droombaasjes. Ik ben bang dat het zo meteen alleen maar minder goed kan gaan. Oh, ik ben bang dat brommerd terug komt om zijn hond op te eisen. En wat als de vader niets van honden moet hebben? Brrrr. Nee. Ollie, houd nu maar op met vertellen.
Ik dacht het niet, Heer Beer.

Deze beker zal niet aan u voorbijgaan, maar dient tot op de bittere bodem te worden geledigd.

Even jelui aandacht gevraagd voor de invulling van het begrip 'naaste' op pagina 29.
Ook wij kunnen de naaste zijn van honden, katten en beertjes, zeker in deze koude dagen.

Gelukkig is Beppies vader geen ouwe brommerd.

Beppie

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_7251360
Die vaders van vroeger waren ook niet wat ze ooit geweest zijn. Zomaar een vreemde hond toelaten. Dat bevestigt mijn vooroordeel over mannen zonder baarden maar weer hoor!
Gelukkig kwam die brommerd er net op tijd aan om mijn voorspelling maar weer te bevestigen.
pi_7274307
Ik wil geen spelbreker zijn, het verhaal ontroert mij immers ook ten zeerste, maar toch is dit WG verhaal té mooi om waar te zijn.

Misschien gaat ar-me Beppie wel dood, of wordt ons lie-ve hondje onterecht beschuldigd van het stelen van het eten dat moesje in de keuken had liggen..Of zal zijn oude baas hem zomaar weer terug kunnen pakken en Beppie ontredderd achterlaten? Of, of. Ik voorzie ernstige rampspoed op korte termijn.

En ik word er nu al verdrietig van.

.

pi_7275043
Ik denk dat de vader van Beppie grote doortastendheid aan de dag zal leggen, de moeder van Beppie een beetje streng maar heel erg lief zal blijven en de kleine Beppie zelf nog zal moeten schreien voor het verhaal ten einde is. Ook zal Onze Lieve Heer zijn goedertierenheid laten blijken. De kleine zwerver tenslotte zal vast bij Beppie mogen blijven. Ik heb kortom alle vertrouwen in een goede afloop.
pi_7325827
Er zou het kleine zwervertje of lieve Beppie toch niets ergs zijn overkomen? Het blijft zo stil...
pi_7325975
Natuurlijk zal er iets erg gaan gebeuren, en hoe langer het duurt hoe meer ik vrees met grote vreze. Ik bereid me alvast voor op het allerergste en ben bijna bereid het gebedje te mompelen wat ik vroeger als standaard ritueel zei voor het slapen gaan:

Ik ga slapen, ik ben moe
'k sluit mijn beide oogjes toe
Oh Heer, houdt ook deze nacht
over mij en Beppie trouw de wacht.

.

pi_7326248
't Zonnetje gaat van ons scheiden
't avondrood kleurt weer het veld
zoete rust mogen wij beiden
nog door geen zorgen gekweld!

hoort gij, hoe 't klokje met lieflijke klank
ons weer naar huis roept tot bede en dank!
lui nu o klokje lui voort
slapen wij straks ongestoord

schemering daalt op de dreven
de avondster glanst weer van ver
straks staat Gods naam weer geschreven
schitterend in sterre bij ster

welkom, verkwikkelijke avond
dank, die uw zoet heeft bereid!
rust na den arbeid hoe lavend
God heeft ons 't leger gespreid!

pi_7330750
Alhoewel de spannende avonturen van de kleine zwerver mateloos boeiend zijn en ons immer in spanning houden, lijkt het me toch goed dat er een klein moment van bezinning en reflectie wordt ingelast terwijl wij smachtend wachten op het vervolg. Immers, de boekjes van WG mogen een genot zijn om te lezen, mede vanwege de vele ontroerende momenten, de lie-ve Beppies en Rietjes, en schattige beren en hondjes, de verhalen van WG zijn meer dan slechts simpel vermaak en amusement. WG had een boodschap en niet zomaar een boodschap, nee, een christelijke boodschap.

In een tijd van vergaande secularisatie en ontkerkelijking zijn er ongetwijfeld veel mensen die nu onverschillig en zelfs licht geïrriteerd hun schouders ophalen. Tegenwoordig wordt vaak de neus opgehaald voor de christelijke moraal, zelfs op zodanige oneerbiedige wijze dat het zorgen baart. Het is zelfs zover gekomen dat onze eigen premier te pas en te onpas verhaalt over (christelijke) normen en waarden en dat er op ministeries door ambtenaren projecten en werkgroepen worden opgericht om zich te buigen over de kwestie. Welnu, op basis van vorenstaande zou je mogen aannemen dat niemand meer zit te wachten op de boodschap van WG. Gelukkig zijn er nog enkele mensen, de mensen die zo trouw in dit topic posten, die WG nog niet hebben opgegeven. Ik zou met name de lieve meneer Ollie willen noemen, die zoveel moeite doet de boodschap van WG over te dragen.

Speciaal voor Ollie heb ik mij nog eens beziggehouden met de vraag wat die boodschap nu precies inhoudt en hoe wij de rol van de kleine zwerver, van Bruun de beer, van Rietje en Beppie moeten zien.

Herman Brood verkondigde tijdens zijn leven meerdere malen het standpunt dat iedereen de wereld tegemoet zou moeten treden als een kind, aangezien alleen een kind ongecompliceerd en zuiver kan reageren op wat het ziet en ervaart. In feite komt deze zienswijze overeen met een zeer bijbels standpunt, aangezien in de bijbel vaak wordt benadrukt dat gelovigen als een kind onvoorwaardelijk, zuiver en ongecompliceerd dienen te vertrouwen op God de Vader. Toen ik jong was, heb ik ook vaak vernomen dat volwassenen een voorbeeld dienen te nemen aan kinderen die zo zonder moeite, zonder twijfel en vragen, kunnen geloven in het bestaan van God. Dezelfde waardering voor het kinderlijk geloof zien we terug komen in de manier waarop Rie-tje van haar beer houdt en Beppie van haar kleine zwerver. Terwijl andere mensen Bruun en de kleine zwerver niet op waarde schatten, beschimpen en bespotten, wegjagen en in de steek laten, blijven Rietje en Beppie trouw in hun onvoorwaardelijke liefde voor deze dieren. En dat niet alleen; zij vinden ook troost in hun liefde voor Bruun en de kleine zwerver. Het is niet toevallig dat beide meisjes ziek zijn. Zijn niet alle mensen ziek? Ziek van zonde, ziek van hun ellendig menszijn, ziek van hun eigen onmacht en beperktheid en dat alles door die vreselijke zondeval in het paradijs? Zonder de troost (en genade) van die Ene zijn mensen gedoemd altijd gebukt te gaan onder die zware last van de erfzonde en rond te dolen als verloren schaapjes op zoek naar een herder. De liefde die door de meisjes wordt gekoesterd en de troost die zij als beloning daarvoor ontvangen, staat symbool voor de relatie tussen mens en God.

Ter afsluiting nog het volgende. Nu het bijna kerstfeest is, is het misschien wel aardig de vergelijking te maken tussen de kleine zwerver, die bibberend en rillend op zoek is naar een veilig en warm plekje om te blijven en de onbarmhartige en ondankbare ontvangst die het kindeke Jezus ten deel viel. De kleine zwerver wordt overal weggestuurd. De mensen vinden hem vies en lelijk. Waar hij ook aanklopt, nergens is hij welkom. En precies zo verging het Jezus toen hij als de langverwachte messias op de aarde kwam, zodat hij uiteindelijk in een stal geboren moest worden.

Goed, wat kunnen we hier nu precies van leren? Ik moet zeggen dat ik, sinds het lezen over de kleine zwerver, iedere avond vanuit mijn behaaglijk warme huis uit het raam tuur. Je weet immers maar nooit wie er kleumend in de kou je huis passeert tijdens deze donkere decemberdagen op zoek naar een warm plekje voor de kachel.

pi_7331058
quote:
Op zaterdag 14 december 2002 13:21 schreef RaisinGirl het volgende:

Goed, wat kunnen we hier nu precies van leren? Ik moet zeggen dat ik, sinds het lezen over de kleine zwerver, iedere avond vanuit mijn behaaglijk warme huis uit het raam tuur. Je weet immers maar nooit wie er kleumend in de kou je huis passeert tijdens deze donkere decemberdagen op zoek naar een warm plekje voor de kachel.

Ik kan niet anders dan mij aansluiten bij deze zeer wijze woorden van Raisingirl. Wij zijn de verbazing en verwondering voorbij in deze tijd van massaconsumptie. Kerstmis is een schranspartij en den betekenis van de kerstster (kerstcreakaarsentrapjesgedoe tegenwoordig) is reeds lang vervlogen. De kerstster diende ervoor om de hongerige reiziger of zwerver te kennen geven dat dit huis openstond voor een ieder die op zoek was naar warmte, voedsel en een slaapplaats. Ook door deze zwakke, doch kenmerkende lichtjes wordt zo nu en dan een roodborstje aangetrokken. Het roodborstje dat misschien nog wel het meest lijdt onder de emotionele verarming en vercommercialisering van de mensch. Er zijn bijna geen roodborstjes meer! Misschien staat het roodborstje wel model voor de zwerver waar jij naar uit staat te kijken. Tikt ook hij niet wanhopig tegen het raam? We zullen het roodborstje node missen, heeft den schrijver misschien ook een boekje over roodborstjes geschreven waar wij van kunnen leren?

pi_7333821
quote:
Op zaterdag 14 december 2002 13:21 schreef RaisinGirl o.a. het volgende:
Het is zelfs zover gekomen dat onze eigen premier te pas en te onpas verhaalt over (christelijke) normen en waarden en dat er op ministeries door ambtenaren projecten en werkgroepen worden opgericht om zich te buigen over de kwestie.
[...]
quote:
Op zaterdag 14 december 2002 13:41 schreef Isabeau het volgende:
De kerstster diende ervoor om de hongerige reiziger of zwerver te kennen geven dat dit huis openstond voor een ieder die op zoek was naar warmte, voedsel en een slaapplaats.
Ik ben al dagen misselijk bij de gedachte dat deze week in mijn stad een gezin asielzoekers op straat is gezet.
En dat mijn burgemeester daarover heeft verklaard dat de regels zorgvuldig zijn nageleefd.
De dooi mag dan aan het inzetten zijn, maar het wordt er niet warmer op in Nederland.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_7333924

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_7334218
quote:
Op zaterdag 14 december 2002 17:40 schreef OllieA het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]

, , .
pi_7335025
De hond wordt duur betaald, zie ik.

(Overigens: zodiakk: je hebt een rare muts op, hoor. Kijk daar even naar.)

pi_7341758
Zou de christelijke boodschap van WG soms zijn dat met geld alles te koop is? Ook lieve, kleine hondjes die het zo koud hebben in een doos op een schip? Ik hoop het maar!
pi_7365296
quote:
Op zaterdag 14 december 2002 18:54 schreef Gellius het volgende:
(Overigens: zodiakk: je hebt een rare muts op, hoor. Kijk daar even naar.)
Weg alweer, zie ik.
pi_7427745
quote:
Op zaterdag 14 december 2002 13:21 schreef RaisinGirl het volgende:

I´m back.
pi_7428242
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat in die tijd een arme, mishandelde, verwaarloosde hond waard was.
pi_7430062
Ikzelf vind de parabel van de barmhartige Samaritaan altijd het mooiste stuk uit de bijbel btw.
I´m back.
pi_7430218
Ollieeeeee! Laat nou eens snel weer wat zien! Net zoals ik!

pi_7441039
quote:
Op donderdag 19 december 2002 16:58 schreef Ryan3 het volgende:
Ikzelf vind de parabel van de barmhartige Samaritaan altijd het mooiste stuk uit de bijbel btw.

"Hmz", om maar eens een berucht muizenmoordenaar te citeren.
Doe mij het Hooglied maar.

Het slot van het verhaal:

Dit was het. Einde. Afgelopen.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_7455381
Eind goed al goed. Wat voor dier speelt een hoofdrol in het volgende verhaaltje, heer Ollie?
pi_7458355
quote:
Op vrijdag 20 december 2002 21:06 schreef beeer het volgende:
Wat voor dier speelt een hoofdrol in het volgende verhaaltje, heer Ollie?
Ik pleit voor het onvergetelijke boekje Anneke en de sik. .
pi_7458742
quote:
Op zondag 15 december 2002 02:42 schreef Batuwu_Griekgriek het volgende:
Zou de christelijke boodschap van WG soms zijn dat met geld alles te koop is? Ook lieve, kleine hondjes die het zo koud hebben in een doos op een schip? Ik hoop het maar!
Ja dus. Mooi.

Ik vond in dit verhaal Bello het liefste, samen met Beppie. Daarna de moeder van Beppie en daarna de vader van Beppie. De brommerd van het schip vond ik het stomst. Met afstand.

En ik blijf me afvragen wat de kleine zwerver gekost heeft...

pi_7461080
Eigenlijk is De kleine zwerver gewoon een kutverhaal. Eén van de slechtere werken van WG.
Maar ja, zelfs bij WG moest er brood op den plank komen.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_7466514
Ik heb het nog eens nagekeken lieve Ollie, maar de kleine zwerver heeft ook maar vijf drukken gekend. Dit staat toch wel een beetje in schril contrast met de 19e druk van het boekje Fik, een heel mooi verhaal over, jawel!, een hondje...

Ook dat WG boekje staat natuurlijk in de boekenkast van mijn broer die, aangezien hij nog wel iedere zondag braaf in de kerk zit, vindt dat hij recht heeft op alle WG boekjes die mijn ouders ooit hebben gekocht, . Wat zou de beste WG daarvan hebben gevonden?

pi_7470000
quote:
Op zaterdag 21 december 2002 02:25 schreef OllieA het volgende:
Eigenlijk is De kleine zwerver gewoon een kutverhaal. Eén van de slechtere werken van WG.
Maar ja, zelfs bij WG moest er brood op den plank komen.
Ik ben eigenlijk ook niet zo'n hondmens. Heb je nog een mooi verhaal over een kat? Of zijn die beesten te duivels?

Doe dan maar het verhaal over die bok waar Raisingirl het over had.

pi_7524023
quote:
Op zaterdag 21 december 2002 20:10 schreef beeer het volgende:

Doe dan maar het verhaal over die bok waar Raisingirl het over had.

Lieve ollie, heeft u het boekje Anneke en de sik tot beschikking, of zal ik het plannetje om eens op de koffie te gaan bij mijn broer om dan per ongeluk even wat WG boekjes in mijn tas te laten verdwijnen maar ten uitvoer brengen (het bespaart mijn kleine neefje misschien ook een trauma)? Of moet ik alle De Slegte's aflopen op zoek naar een boekje van WG waarin een kindje met viltstift de WG-frustraties van zich af heeft zitten krassen, zodat ik het voor slechts 2 euro mee kan nemen?
pi_7552434
Ik heb alleen nog "Het klompje dat op het water dreef".

En ik ben bang dat, wanneer ik ook dat nog zou plaatsen, ik serieuze problemen met mijn webruimte gaat krijgen.
En ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om arme Bruun te wissen.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_7565639
Vanochtend heb ik met tranen in mijn ogen gekeken naar de eenzame en gelijknamige zoon van Willem G. van der Hulst Sr., jawel; Willem G. van der Hulst Jr.

Een verdwaald beeldhouwer, schilder en schrijver. En verdraaid, hij bemerkte op zijn tachtigste leeftijd dat hij een kinderboek had geschreven. Om een lang verhaal kort te houden: Willem G. Jr. leek na jaren teleurstelling toch nog op zijn Willem G. Sr.!

Ook dit verhaal liep weer goed af.

WDV

pi_7567934
Ik geloof toch niet dat ik erg blij kan worden van dit verhaaltje, Tristitia.
pi_7568134
Je kijkt er ook niet al te vrolijk bij, RaisinGirl!

En plotseling was er bij de engel een grote hemelse legermacht, die God loofde, zeggende :
Ere zij God in den hoge, en vrede op aarde bij de mensen des welbehagens.

Ene gezegend 2003.

Wittgenstein
pi_7571854
Inderdaad Koekepan. Bij gebrek aan een nieuw WG-verhaal is het misschien een goed idee om hier de geest van de ware kerstgedachte te uiten. Ik weet nog goed dat er op de zondagschool rond kersttijd mooie maar treurige verhalen verteld werden, bijvoorbeeld over christenen die in de Sovjet-Unie leefden en in onderdrukking moesten leven. Dan begreep je ook meteen waarom het zo belangrijk was om psalmversjes uit je hoofd te leren; op elk moment konden de Russen immers komen! Het was toch een geruststellende gedachte dat je in eventuele gevangenschap tenminste nog zou kunnen teren op de psalmen die je op zondagschool had geleerd. Als christen moet je op alles voorbereid zijn.

Maar de Russen zijn nooit gekomen. Vre-hede op aar-de, in de mensen een welbehagen. Amen.

pi_7683305
Wat gaat het jaar toch snel, beste mensen. Oud & Nieuw is nog net om en het duurt nog maar 362 dagen voor we opnieuw het glas kunnen heffen. Enkele noemenswaardigheden uit het vorige jaar, voor het geval ze vergeten zijn: de dood van Claus en Pim en het huwelijk van Max en Wim. Alsof het rijmen moest!

Wat gaan we dit jaar doen, dames en heren? Komt heer Ollie weer met een nieuwe cyclus Van der Hulst-verhalen. Of evenaart iemand anders hem met een schitterende collage uit zijn of haar Piet Prins-collectie.

Ik pak een lekker fris glas karnemelk en een dubbel belegde bruine boterham met overheerlijke boerenkaas. Het kleinvee staat te loeien!

WDV

pi_7713908
Boerenkaas, schmoerenkaas.

Ik verwacht een naargestig verhaal over ziekte en dood en kreperende jonge hondjes-met-hun-aanbiddelijke-ruime-velletje van Ollie in dit topic. En niets minder. Het mag ook over een katje gaan. Of een hongerend geitje.

[Dit bericht is gewijzigd door Gellius op 05-01-2003 14:32]

pi_8006279
Zeg RaisinGirl, waar blijft die geit van een broer van jou nu?

Ik wacht (nog steeds) met goede hoop.

pi_8006596
Dag beeer,

Ik ga, om naar mijn mening begrijpelijke redenen, zelden koffie drinken bij mijn broer, dus ik heb nog geen gelegenheid gehad om Anneke en haar sik uit zijn klauwen te redden.

Wel loop ik sinds geruime tijd filialen van De Slegte af op zoek naar eenzame en in de steek gelaten WG boekjes. Op die manier heb ik mij al kunnen ontfermen over een zielige Bruun, maar tot nu toe heb ik nog geen sik kunnen bekennen.

pi_8007342
Beste RaisinGirl,

Het mag dan wel heel onromantisch klinken - dat ben ik nou eenmaal - maar wist je al dat het gehele oeuvre van de verheven W.G. van de Hulst ook op BOL.com te verkrijgen is. Zie deze link bijvoorbeeld - http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start;sid=0lwPjS2S-p0PlRO-1S_Myl-kZwOxxpa6_lo=?BOL_OWNER_ID=666782316&Section=BOOK&LogLevel=1&ParentLogID=&LogLevel_BOL_OWNER_ID=1 - voor een heel klein bedrag heeft u hem in huis zonder dat u dat bocht van uw broer naar binnen hoeft te verwensen of zonder dat u elk De Slechte filiaal in de wijde omgeving futiel hoeft af te struimen. Nu zul je misschien zeggen dat het laster is om ook maar voor te stellen een werk van WG onbeschadigd via internet te bestellen, maar dan zeg ik dat we toch allemaal nerds zijn en het waarschijnlijk niet eens zullen opmerken of anders zullen wij onze schouders ophalen. En voor anderen hoeft het verkrijgen van een gloednieuwe WG zonder beschadigde bladzijden of snottebelletjes in de bladzijden opgenomen echt geen schande te zijn, zolang je de schijn maar kunt ophouden. Verzin zelf maar hoe je dat zou kunnen doen.

Vriendelijke groet van Beer.

pi_8009418
Dit nieuws verheugt me, Beer. Mag ik er vanuit gaan dat jij dus met een fijn nieuw wg-topic komt zodra het prachtige verhaal van Berserker uit is?

pi_8009870
Ik ben er van overtuigd dat RaisinGirl veel beter kan vertellen dan ik. Dat terzijde, ik heb geen scandinges. Wel kan ik positief of negatief commentaar geven op het verhaal; dus compleet nutteloos ben ik ook niet.

pi_8010037
Geen scanner! Dat is spijtig. Dan moeten we maar rustig afwachten tot de trooptochten van RG wat opgeleverd hebben.

pi_8027367
quote:
Op maandag 20 januari 2003 15:46 schreef beeer het volgende:
Beste RaisinGirl,

Het mag dan wel heel onromantisch klinken - dat ben ik nou eenmaal - maar wist je al dat het gehele oeuvre van de verheven W.G. van de Hulst ook op BOL.com te verkrijgen is. Zie deze link bijvoorbeeld - http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start;sid=0lwPjS2S-p0PlRO-1S_Myl-kZwOxxpa6_lo=?BOL_OWNER_ID=666782316&Section=BOOK&LogLevel=1&ParentLogID=&LogLevel_BOL_OWNER_ID=1 - voor een heel klein bedrag heeft u hem in huis zonder dat u dat bocht van uw broer naar binnen hoeft te verwensen of zonder dat u elk De Slechte filiaal in de wijde omgeving futiel hoeft af te struimen. Nu zul je misschien zeggen dat het laster is om ook maar voor te stellen een werk van WG onbeschadigd via internet te bestellen, maar dan zeg ik dat we toch allemaal nerds zijn en het waarschijnlijk niet eens zullen opmerken of anders zullen wij onze schouders ophalen. En voor anderen hoeft het verkrijgen van een gloednieuwe WG zonder beschadigde bladzijden of snottebelletjes in de bladzijden opgenomen echt geen schande te zijn, zolang je de schijn maar kunt ophouden. Verzin zelf maar hoe je dat zou kunnen doen.

Vriendelijke groet van Beer.

Ha beste beeer,

Ik ga nog liever kruipend alle filialen van De Slegte af, tot Groningen aan toe (al hoop ik natuurlijk eigenlijk wel dat ollie of Vlens dat filiaal voor hun rekening nemen), dan dat ik naar dat belachelijke Bol.com ga om daar mijn WG boekjes vandaan te plukken, want ja (dat lijkt me inmiddels wel duidelijk), ik ben dus hopeloos romantisch ingesteld. Het zelf produceren van snottebelletjes en viltstifkrassen op de pagina's van WG boekjes behoort weliswaar tot de mogelijkheden maar liever denk ik daar niet over na. Ik heb nu eenmaal liever authentieke snottebelletjes en waarom zou ik een gloednieuw exemplaar van een WG boekje willen als ik weet dat er nog zoveel andere exemplaren bestaan die staan te verstoffen in boekenkasten? Nou?

Grmbl.

RaisinGirl.

pi_8027948
Grmbl. Kan ik nog twee jaar wachten. Waarom kun je niet gewoon meedoen met de consumptiemaatschappij zoals de meeste brave westerse burgers? Nou?

Groet van Beer

nb: Beer met twee é's

pi_8028269
quote:
Op dinsdag 21 januari 2003 15:32 schreef beeer het volgende:
Grmbl. Kan ik nog twee jaar wachten. Waarom kun je niet gewoon meedoen met de consumptiemaatschappij zoals de meeste brave westerse burgers? Nou?

Groet van Beer

nb: Beer met twee é's

Dat komt allemaal omdat ik stoffig en suf ben, Beer. Ollie heeft mij ook geleerd hoe je de spanning goed moet opbouwen. Heb dus geduld!

Je moet nu trouwens wel even uitleggen waarom je user naam beeer luidt en je nu toch aangesproken wilt worden met Beer. Ik raak er een beetje van in de war hoor.

Groet!

pi_8028472
quote:
Op dinsdag 21 januari 2003 15:46 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Dat komt allemaal omdat ik stoffig en suf ben, Beer. Ollie heeft mij ook geleerd hoe je de spanning goed moet opbouwen. Heb dus geduld!

Je moet nu trouwens wel even uitleggen waarom je user naam beeer luidt en je nu toch aangesproken wilt worden met Beer. Ik raak er een beetje van in de war hoor.

Groet!

Mijn naam is beeer omdat een of andere sufkut de naam Beer al heeft geregistreerd. (Zonder mijn toestemming nog wel!) Maar goed, dat terzijde. Ik kan wel origineel en kunstzinnig zijn, ook als het om namen verzinnen gaat, alleen die inspiratie blijft meestal achterwege op het moment dat ik het nodig heb; dus vandaar beeer. (is er geen begravenisondernemersmile in de buurt?) Overigens ben ik er van overtuigd dat wij allemaal stoffig en suf zijn. Misschien blink ik wel uit in het stoffige en suffige gedeelte. Maar dat is een mening.

-Beer-

En Ollie is een sadist.

pi_8029138
quote:
Op dinsdag 21 januari 2003 15:57 schreef beeer het volgende:

En Ollie is een sadist.

Hehehe. Gnffl. E-ven iets sa-dis-tisch doen:

Tra-lala-lala.
Dag Beeeeeeeeer.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_8029391
Macho.

pi_8034280
Oooh! Het klompje dat op het water dreef! Ah toe Ollie? Toe?
pi_8680103
quote:
Op dinsdag 21 januari 2003 20:37 schreef Gellius het volgende:
Oooh! Het klompje dat op het water dreef! Ah toe Ollie? Toe?
Nog altijd niets...
pi_9222034
Ollie-A is bee-tje lui.
Helpt waar hij kan!
pi_9222108
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 01:12 schreef NoSigar het volgende:
Ollie-A is bee-tje lui.
He-le-maal niet. Ik heb geen web-spa-ce meer voor nog een boek-je.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_9222202
Wilt u mij ver-scho-nen?
Helpt waar hij kan!
pi_9224037
Oom Gel-li-us heeft nog een he-le-boel web-space o-ver, hoor Ol-lie. Ik hoor u wel kik-ken.
pi_20572802
Toch heb ik na al die tijd wel lust in weer eens een lekker maaltje WG. Kan ik iemand verleiden?
pi_33165030
't Is donker en koud. De kerstdagen komen eraan.
Tijd voor WG.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_33173731
Waarom is éne met een accent aigu geschreven in het tweede plaatje van dit topic?
pi_33182229
Cliffhanger... zelfs nog zonder de beer...

pi_33212925
Ha, wat een fijn initiatief! Dit is nog es even wat anders dan die jaarlijkse zeurparade over De Avonden.
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 22:07 schreef OldJeller het volgende:
Waarom is éne met een accent aigu geschreven in het tweede plaatje van dit topic?
Omdat hij niet met zijn àndere oog lacht, stomkop.
pi_33213426
Als we ene zeggen en we hebben het over twee dingen, refereer je al naar één van de twee, achterlijk klootfiguur.
fretS.

[ Bericht 27% gewijzigd door OldJeller op 19-12-2005 12:05:36 ]
pi_33214098
Jij kan niet zo goed le-zen hè? Zijn ène oogje lacht, want dat is knoop-je van glas, dat glin-stert. Zijn àndere oogje is gewoon zo'n zwart confectiedingetje.

Sufferd.
pi_33230138
Andere dient overigens ook met accent aigu geaccentueerd te worden. dfoohfuS.
pi_33232175
Zijn ène oogje?
è?
Nee, het is fout.
Stop met ijlen, het strookt niet met de Nederlandsche spelling. Ik zit hier niet die boekjes van die suffe beer af te kraken, ook al is daar natuurlijk geen goed woord voor te bedenken.
ene verwijst al nadrukkelijk naar iets, dan hoef je dus niet nog eens een accent aigu te gebruiken, dat is nodeloos dubbel. En je moet al helemaal geen accent grave gebruiken zoals jij hierboven doet.

Prutser.
pi_33233022
Maar nodeloos dubbel is ook nodeloos dubbel, immers dubbel is altijd nodeloos en dus is het nodeloos dubbel om nodeloos dubbel te schrijven.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 19-12-2005 23:55:08 ]
pi_33233451
Zeg, denken jullie een beetje aan de Kerstgedachte? Malkander liefhebben en die dingen? In plaats van schelden en beterweten?
En vergeet ook niet dat ar-me kindje, dat vast ver-zo-pen is.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_33234278
Nee, boeer ga dat toch maar eens sonderen, voordat je hier wat plaatst.
-> OllieA: Het is nog geen kerst.
pi_33237719
Wanneer krijgen we het vervolg te le-zen, Ollie?
pi_33258171
N-u.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_33258669
Hm. Die molenaar is hard op weg naar een psychose, vrees ik. Heb je het verhaaltje wel even doorgelezen vóór het scannen Ollie? Ik bedoel, is het wel geschikt? De mensen op Fok zijn zo beïnvloedbaar, dat moet jou ook opgevallen zijn.
pi_33259329
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 21:55 schreef Gellius het volgende:
Hm. Die molenaar is hard op weg naar een psychose, vrees ik. Heb je het verhaaltje wel even doorgelezen vóór het scannen Ollie? Ik bedoel, is het wel geschikt? De mensen op Fok zijn zo beïnvloedbaar, dat moet jou ook opgevallen zijn.
Die molenaar is niet pré-psychotisch, die molenaar is be-trok-ken, Gellius.
Iets wat wij tegenwoordig zo node missen, in deze geïndividualiseerde samenleving. Dus ik hoop maar dat de Fokkertjes beïnvloedbaar zijn, en in deze barre tijden een voorbeeld nemen aan de molenaar.
En als ze dan eens een klompje zien drijven in de grachten van de gro-te stad, dat ze dan op zoek gaan naar het zieltje dat dit klompje verloren is.
WG indachtig.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_33259482
De molenaar wil de kinderen weg van het water houden, dat blijkt zonneklaar uit zijn droom. Waarom kan de molenaar zich niet met zijn eigen zaken bemoeien en de mensen hun eigen keuzen en ver-ant-woor-de-lijk-he-den laten?! De molenaar is een betuttelende regent! Erger nog: een socialist! Hoe moeten de kindertjes nu ooit zèlf verantwoordelijkheid leren nemen?
pi_33260398
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 22:17 schreef Gellius het volgende:
De molenaar wil de kinderen weg van het water houden, dat blijkt zonneklaar uit zijn droom. Waarom kan de molenaar zich niet met zijn eigen zaken bemoeien en de mensen hun eigen keuzen en ver-ant-woor-de-lijk-he-den laten?! De molenaar is een betuttelende regent! Erger nog: een socialist! Hoe moeten de kindertjes nu ooit zèlf verantwoordelijkheid leren nemen?
Zeg, het is hier POL niet hoor! Altijd van alles maar politiek maken, en dan de gelegenheid te baat nemen om Domela zwart te maken.
Dit is een net forumpje, geen open riool, en binnen dit nette forumpje is dit een diep doorvoeld, kristelijk topic. Over normen en waarden en be-trok-ken-heid en so-li-da-ri-teit. (CDA-ers zijn dus niet welkom)
Het is eigenlijk zo een-voudig, Gellius. Je leert kindjes niet zwemmen door ze met klompen en al in het diepe te flikkeren en er dan bij weg te lopen. Onder het roepen van: neem je eigen verantwoordelijkheid.
Neen.
Je begint met een lekker warm pierenbadje zodat de schatten over hun watervrees heen geraken, en geleidelijk aan, onder het prevelen van aanmoedigingen, en het aanleren van basale zwemtechnieken, leer je ze zelfstandig zwemmen.
En daarna (let wel: pas daarna) mogen ze alleen bij het grote diepe water spelen. En als ze dan verzuipen, nou, dan moeten ze het ook zelf maar weten.

De grote WG zal dit alles in het vervolg van het verhaal nog treffend ilustreren. Daar kun je je zoete kontje onder verwedden.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_33260785
Hmz. Zelfs vanuit een cultuurrelativistsich standpunt bezien had de molenaar er goed aan gedaan niet direct zo'n stampij te maken en de Hermandad er bij te betrekken, voor hij precies wist wat er nu aan de hand is.
Ik bedoel: het kan ook bèst zijn dat er mensen van een andere, de Verlichting nog niet doorgemaakt hebbende cultuur (de stakkerds) aan de overkant van dat diepe, donkere water wonen, waar het heel normaal is om je kinderen te leren zwemmen (en verantwoordelijkheid te nemen) door ze hulpeloos en naakt (op een enkel klompje na, dat dan fungeert als een soortement van primitieve (de stakkerds) dog-tag) in het diepe, zwarte water te werpen. En dat dat allemaal dik in orde was gekomen als die molenaar er niet met zijn grote ethnocentrische zweedse muilen doorheen was gaan banjeren. Want de goeie God heeft voor dit soort dingen vàst een goeie reden, denk ik dan maar.
pi_33261199
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 22:52 schreef Gellius het volgende:
Hmz. Zelfs vanuit een cultuurrelativistsich standpunt bezien had de molenaar er goed aan gedaan niet direct zo'n stampij te maken en de Hermandad er bij te betrekken, voor hij precies wist wat er nu aan de hand is.
Ik bedoel: het kan ook bèst zijn dat er mensen van een andere, de Verlichting nog niet doorgemaakt hebbende cultuur (de stakkerds) aan de overkant van dat diepe, donkere water wonen, waar het heel normaal is om je kinderen te leren zwemmen (en verantwoordelijkheid te nemen) door ze hulpeloos en naakt (op een enkel klompje na, dat dan fungeert als een soortement van primitieve (de stakkerds) dog-tag) in het diepe, zwarte water te werpen. En dat dat allemaal dik in orde was gekomen als die molenaar er niet met zijn grote ethnocentrische zweedse muilen doorheen was gaan banjeren. Want de goeie God heeft voor dit soort dingen vàst een goeie reden, denk ik dan maar.
Waarom kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je het cultuurrelativisme en die ethnocentrische zweedse muilen erbij sleept, enkel en alleen omdat jij je wenst te verlustigen in het beeld van hulpeloze, naakte kindertjes die weerloos met hun bibberende lijfjes in het diepe donkere water worden gegooid?
Waarom kan ik me niet aan dat beeld ontrekken? Nou?
Jij wilt eigenlijk graag dat de goeie God dit soort shows voor jou opvoert hè? WG draait zich om in zijn graf.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_33261393
En daar is iets mis mee? 's Mijn goed recht zou ik denken. Maar goed, dat is wel héél erg off-topic, natuurlijk..
pi_33328397
Hoppa.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_33878624
Ja! En-en-en?
pi_34000743
quote:
Op maandag 9 januari 2006 20:28 schreef Gellius het volgende:
Ja! En-en-en?
Kerst is al lang voorbij. De donkere dagen zijn weer aan het korten.
December ga ik weer verder. Het is fijn om iets te hebben waar je naar uit kan zien. Vind je ook niet?
And it's only the giving
That makes you
What you are
  vrijdag 13 januari 2006 @ 01:39:11 #248
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_34000809
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 01:34 schreef OllieA het volgende:

[..]

Kerst is al lang voorbij. De donkere dagen zijn weer aan het korten.
December ga ik weer verder. Het is fijn om iets te hebben waar je naar uit kan zien. Vind je ook niet?
Enkel 't sterven, Ollie. Enkel 't sterven.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 13 januari 2006 @ 01:39:53 #249
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_34000819
't Ster-ven!
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_34000938
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 01:39 schreef JAM het volgende:
't Ster-ven!
't Ster-ven is natuurlijk het ultieme cadeautje waar de mens naar kan uitzien. Daar vallen wat pagina's WG bij in het niet. Want stel je eens voor dat je eeuwig zou moeten leven.
Het zit slim in elkaar, het menslijk le-ven, ei-gen-lijk.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_34113464
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 01:46 schreef OllieA het volgende:

[..]

't Ster-ven is natuurlijk het ultieme cadeautje waar de mens naar kan uitzien. Daar vallen wat pagina's WG bij in het niet. Want stel je eens voor dat je eeuwig zou moeten leven.
Het zit slim in elkaar, het menslijk le-ven, ei-gen-lijk.
Eeuwig leven zou me anders wel een piepkleine kans bieden op het daadwerkelijk uitlezen van het verzameld werk van Boer Proust, en daar is óók wat voor te zeggen. Jullie zien alles altijd zo zwart en somber in, Ollie en JAM.
  donderdag 6 december 2007 @ 13:31:43 #252
35189 Troel
scherp en bot
pi_55077275
Wat verdraaid jammer dat alle plaatjes weg zijn, juist nu ik iemand wil laten zien hoe Bruun is
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_55088638
quote:
Op donderdag 6 december 2007 13:31 schreef Troel het volgende:
Wat verdraaid jammer dat alle plaatjes weg zijn, juist nu ik iemand wil laten zien hoe Bruun is
Tja, Troel: een andere provider, daardoor de webspace weg en ergo alle linkjes kaduuk.

Maar misschien is het maar het beste dat Bruun van Fok is verdwenen. Juist door zijn niet-meer-zijn illustreert Bruun de vergankelijkheid van het al, het verstrijken der tijd en zulks: wij moeten de dag plukken wanneer zij daar is, met in achtneming van het Hogere waar Bruun zo bescheiden een voorbeeld van is.

Gelukkig kunnen Bruun en de grote WG voortleven in onze aanhankelijke herinnering.
Dat is dan wel weer fijn.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_55088812
Ofwel, we kunnen dus ècht he-le-maal niets aan jou overlaten, hè Ollie?
pi_55089154
quote:
Op donderdag 6 december 2007 22:16 schreef Gellius het volgende:
Ofwel, we kunnen dus ècht he-le-maal niets aan jou overlaten, hè Ollie?
Inderdaad.
Het is een moeilijke en eenzame weg, maar ik moet hem begaan.
Vaak genoeg zeg ik handenwringend tegen deze of gene: 'Laat het nou niet aan mij over'. Maar men wil niet luisteren. Men laat het tòch wèér aan mij over.
Met gevolgen die jij zo treffend aanduidt, Gellius.
Zo zie je maar dat het besef van wat er gaande is vaak te laat tot de mensen doordringt, hoe vaak ik ook waarschuw.
De schijn bedriegt. Men denkt een daadkrachtig heer voor zich te hebben aan wie men dingen kan overlaten. (Komt vast door mijn postuur) In werkelijkheid... je weets.

Maar ik moet flink zijn. Onbegrepen mijn eenzame weg gaan en alles wat men aan mij overlaat naar de verzwaddering laten gaan..
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_55089436
Godver. Je hebt wel een heel zuiver gevoel voor mijn zwakke plekken. Wie kan nog wrevelig zijn jegens een geknakte heer die manhaftig zwadders tracht af te houden.

Ik bied mijn verschoningen aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')