Voor ik met vandaag bezig ga, een selectie van de foto's van gister. Alle foto's zijn op mijn Flickr te vinden:
http://www.flickr.com/photos/the_knitter/Ik ben eerst naar Antwerpen-Luchtbal gegaan. Er liggen 6 sporen. Bijna alle goederentreinen komen over de sporen 5 & 6. Een enkele die van- of naar Roosendaal gaat/komt gaan via spoor 3 of 4.
De B-Cargo 1331+1320 met een kolentrein naar de Antwerpse Havens.
Een oud-gediende, B-Cargo 2013 met een UnitCargo naar de Havens. De Belgen noemen dit meestal een 'rommeltrein', waar ik hun ook gelijk in kan geven. Er zitten zóveel verschillende wagons in.. Dan houdt Nederland het bescheiden met een UC.
B-Cargo 2017 met een 'Rommeltrein', in bescheiden versie
B-Cargo 2809 met een 'trailertrein'. Op deze trein staan voornamelijk trailers. Ik heb maar 2 containers gezien.
Waar je in Nederland steeds minder Klazen ziet, rijden ze in België nog volop rond.
Hier zie je Class66 DE6307+6301 in DT met containertrein
Het Belgische cargonetwerk is voor een Nederlander die er weinig komt, steeds weer 'opwindend'. Echter een groot nadeel is dat de Traxxen met grote regelmaat te zien zijn, en de oude locomotieven reeks 20, 23 en 26 steeds meer verdrijven.
In Nederland word de BR189 door de cargospotter als 'standaard' gezien, in België de Traxx (186 xxx) dus.
Gelukkig komen oud-gedienden nog steeds tevoorschijn. Hier de 2012 met een vol beladen containertrein.
Ook een 'verjager' van het oude spul is de Reeks 13. Deze reeks lust 25 kV, en is dus meer inzetbaar. De Reeks 13 rijdt daarom ook veel via de 25 kV routes. De Traxx en oud-gedienden pakken de andere routes.
Wederom een leuk treintje, B-Cargo 2023 met een Staaltrein
Je vraagt je wel eens af waar geld aan verspilt word. Één van de oorzaken is dat er 4 Class66'en rijden, en in elke loc een machinist. Elke loc word bestuurd. En dat als LosseLoc. Je kan dan ook kiezen voor "In Opzending"...
B-Cargo 2312+2341 met UnitCargo
Nog een opvallend treintje is deze. ARF 1101 met een Graantrein komt door, onderweg naar het Rotterdamse. Hier rijdt de trein via spoor 3, gezien het dan direct door kan naar Essen/Roosendaal.
Toen was ik gaan kijken op Antwerpen-Dam. Daar was het écht niks qua zon. Toch nog wat geschoten, omdat ik moest wachten op de trein terug:
Rurtalbahn V207 met afvaltrein, en achterop een G2000 in opzending.
B-Cargo 2357 met Staaltrein
B-Cargo 2013 met UnitCargo]
B-Cargo 2013 met UnitCargo
Terwijl ik weer in de trein terug zat, en in Noorderdokken uitstapte, stapte er nog een Belg uit. Deze bleek ook cargo-spotter te zijn, en dus een heel gesprek mee gehad. Hij heeft mij meegenomen naar andere plekken.
B-Cargo 2022 met Containertrein
B-Cargo 2830+2827 met kolentrein
B-Cargo 2016 met keteltreintje
Op deze lijn naar de Havens rijden ook P-treinen, die daar 1 of 2 haltes hebben. Hier komen 2x Duikbril voorbij uit de havens.
B-Cargo 2009 met containertrein
Een 2e P-trein bestaat uit Varkensneus 804
B-Cargo 1320+13xx met kolentrein