abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103271476
Hallo medefokkers,

Onlangs ben ik eind augustus afgestudeerd in HBO Bedrijfseconomie. Sinds 3 a 4 weken ben ik actief op zoek naar werk.
Echter, het solliciteren wil nog niet echt vlotten. Voornaamste reden: GEEN ERVARING!!!
niet voldoende aansluiting op profiel of dat er meerdere kandidaten zijn.

Is dit herkenbaar? Ik wil namelijk gewoon lekker aan het werk kunnen gaan!
  Redactie Frontpage woensdag 19 oktober 2011 @ 11:13:33 #2
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_103271533
Heel herkenbaar :Y

Ik heb een werkervaringsplaats nu, met behoud van uitkering. En dat bevalt goed, bedrijf is ook tevreden - ze willen me gaan aannemen :)
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_103271555
Solliciteer je ook op functies waarvan jij denkt dat ze 'onder je niveau' zijn? Of solliciteer je alleen op functies waarvan jij vindt dat je ze moet kunnen krijgen na het halen van je hbo diploma?

Vaak solliciteren afgestudeerden namelijk wel érg naïef en 'dapper' door te denken dat ze nu ze afgestudeerd zijn al volleerd <insert studie>-kundige zijn...
Ja doei.
pi_103271606
Wat mb aangeeft inderdaad. Probeer eens een MBO functie, ook al vragen ze daar nog ervaring voor, een HBO'er zullen ze vaak nog het voordeel van de twijfel geven zonder werkervaring.
  Redactie Frontpage woensdag 19 oktober 2011 @ 11:16:38 #5
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_103271641
moblo, bij mij was (en is, overigens) zo dat als er al eens een startersfunctie beschikbaar is, er bergen reacties zijn.

En onder je niveau solliciteren resulteert meestal in 'je sluit niet aan op het profiel' - ze zijn vaak bang dat je dan snel weer weg bent ómdat je onder je niveau werkt.
With four other people
And aliens
  woensdag 19 oktober 2011 @ 11:18:56 #6
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_103271733
Moet je bij HBO Bedrijfseconomie niet 2x 5 maanden stage lopen :?
pi_103271834
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 11:18 schreef Dlocks het volgende:
Moet je bij HBO Bedrijfseconomie niet 2x 5 maanden stage lopen :?
Een stage wordt meestal niet als werkervaring gezien.
Op woensdag 21 maart 2012 19:42 schreef Drassss het volgende:
Ben ik de enige die steeds Sideboobie leest ipv van Sideshowbobbie
  Redactie Frontpage woensdag 19 oktober 2011 @ 11:26:40 #8
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_103272016
Super herkenbaar. Had ik 3/4 jaar geleden ook. Gelukkig een bedrijf gevonden dat het met mij wou wagen en nu heb ik inmiddels bijna 3 jaar werkervaring :) Zou ook voor geen goud weg willen hier.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_103272196
Ik heb inderdaad al een keer op een mbo functie gereageerd.
Wat kreek ik als reactie? Je voldoet niet aan ons profiel :S
pi_103272270
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 11:31 schreef Woussie1987 het volgende:
Ik heb inderdaad al een keer op een mbo functie gereageerd.
Wat kreek ik als reactie? Je voldoet niet aan ons profiel :S
Was dat een startersfunctie of een functie waarvoor ervaring werd gevraagd?
pi_103272416
Volgens mij geen ervaring en er waren meerdere vacatures.
Ben al bij een aantal selectiebureaus geweest,gericht op mijn opleiding.
Maar het is telkens wel uitgenodigd worden voor intake. De intake verloopt wel goed.

het is gewoon erg k*t
pi_103272475
hmm

je bent "al " 3-4 weken op zoek..
1. lees je de krant wel eens?? het is crisis in het land nu..
2. je bent onrealistisch.. binnen 3-4 weken een baan vinden lukt bijna niemand (en al zeker niet als je onervaren bent)
3. als gevolg van punt 2: je bent te laat begonnen.. begin al tijdens je afstuderen met het zoeken naar een baan..

tips:
- zet je cv op monsterboard, intermediair, vacaturebank etc...
- kijk ook naar recruitings organisaties ( ik weet niet welke in jouw straatje passen) zoals bv randstad professionals etc..
- solliciteer niet lukraak op alle vacatures, maar verbreed ook een beetje je selectiecriteria
- neem de tijd voor je cv en je brief

Vrouwen weten dondersgoed wanneer mannen buitenspel staan...
A kiss is a lovely trick, designed by nature, to stop words when speech becomes superfluous
pi_103272775
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 11:38 schreef Barretje80 het volgende:
hmm

je bent "al " 3-4 weken op zoek..
1. lees je de krant wel eens?? het is crisis in het land nu..
2. je bent onrealistisch.. binnen 3-4 weken een baan vinden lukt bijna niemand (en al zeker niet als je onervaren bent)
3. als gevolg van punt 2: je bent te laat begonnen.. begin al tijdens je afstuderen met het zoeken naar een baan..

tips:
- zet je cv op monsterboard, intermediair, vacaturebank etc...
- kijk ook naar recruitings organisaties ( ik weet niet welke in jouw straatje passen) zoals bv randstad professionals etc..
- solliciteer niet lukraak op alle vacatures, maar verbreed ook een beetje je selectiecriteria
- neem de tijd voor je cv en je brief
Tot eind september had ik mijn fulltime vakantie baan van 4 maanden nog.
Mijn Cv staat inderdaad op de genoemde vacaturebanken.
Mijn soll brief laat ik regelmatig checken door iemand die er verstand van heeft.(en ziet er volgens recruiters goed uit)
pi_103272847
En je CV? Staan daar ook negatieve punten in naast positieve?
pi_103272959
Waarom zou je negatieve dingen moeten plaatsen? Ik ben nooit gestopt van opleiding bijvoorbeeld
  Redactie Frontpage woensdag 19 oktober 2011 @ 11:51:02 #16
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_103273004
Iedereen heeft negatieve eigenschappen :P De kunst is, als ze erom vragen, ze om te buigen naar positievie punten.
With four other people
And aliens
pi_103273103
Overigens ik solliciteer ook op functies van bijv 32 uur per week
  woensdag 19 oktober 2011 @ 12:21:22 #18
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_103274312
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 11:21 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Een stage wordt meestal niet als werkervaring gezien.
Hangt misschien van de opleiding en soort stage af (oftewel wat je zelf van de stage hebt gemaakt). Ik deed vroeger HBO informatica en 10 maanden stage (waarvan 5 maanden afstudeer-stage) kon/kan ik met gemak meetellen als relevante werkervaring.

Maar goed, je hebt ook mensen die stage lopen en 5 maanden bij wijze van spreken helemaal niets doen. Dan is dat inderdaad niet te verantwoorden als relevante werkervaring.

Maar het is natuurlijk ook hoe je die werkervaring zelf verkoopt ofwel op je CV zet.
pi_103275319
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 11:51 schreef Etcetera het volgende:
Iedereen heeft negatieve eigenschappen :P De kunst is, als ze erom vragen, ze om te buigen naar positievie punten.
Ik heb dat juist niet gedaan op mijn solliciatie vind dat zulk standaard gezever :{.

En mr. wat zijn u mindere eigenschappen.
Ik ben ongeduldig,.....

....

*Verwachtingsvolle blik als ik het zou ombuigen naar wat positiefs :').
pi_103275332
Enkele gegevens over hoe het de afgestudeerden op de arbeidsmarkt is vergaan:

Bruto maandloon ¤ 2197.93
Tijd voordat men een baan vond 0,91 maanden
% Werkend 64.8 %
% Studerend 0.22 %
% Vaste baan 63.75 %
% Voltijd baan 90.33 %
% Baan op niveau 66.84 %
% Tevreden over aansluiting 76.44 %
% Tevreden over studiekeuze 85 %

Je zit nu na 3 weken nog niet eens aan het gemiddelde. Nu met de economische tijden zou ik denken dat je toch wel wat langer moet zoeken. Sowieso eerst een gesprek, weekje later 2de gesprek. Kan wel een tijdje duren.
pi_103275581
Waar woon je? Dat maakt ook nogal een verschil. Zelf heb ik pas na 8 maanden een passende baan gevonden. Mijn vriendin is nu al een jaar op zoek. Ondertussen zou je tijdelijk werk kunnen doen totdat je iets gevonden hebt. Denk bijvoorbeeld aan een winkel, postbezorger, schoonmaakwerk.
pi_103275606
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 12:50 schreef brulaap112 het volgende:
Enkele gegevens over hoe het de afgestudeerden op de arbeidsmarkt is vergaan:

Bruto maandloon ¤ 2197.93
Tijd voordat men een baan vond 0,91 maanden
% Werkend 64.8 %
% Studerend 0.22 %
% Vaste baan 63.75 %
% Voltijd baan 90.33 %
% Baan op niveau 66.84 %
% Tevreden over aansluiting 76.44 %
% Tevreden over studiekeuze 85 %

Je zit nu na 3 weken nog niet eens aan het gemiddelde. Nu met de economische tijden zou ik denken dat je toch wel wat langer moet zoeken. Sowieso eerst een gesprek, weekje later 2de gesprek. Kan wel een tijdje duren.
Van wanneer zijn deze cijfers? En over wat voor afgestudeerden hebben we het (MBO/HBO/WO)?
pi_103275732
Als ik het goed lees in een ander topic van je, heb je geen 4, maar 6 jaar over je opleiding gedaan? Dat zal, spijtig genoeg, ook niet in je voordeel werken, naast het feit dat de arbeidsmarkt wat lastig is voor starters.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_103275999
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 12:57 schreef Ravvie het volgende:

[..]

Van wanneer zijn deze cijfers? En over wat voor afgestudeerden hebben we het (MBO/HBO/WO)?
Is specifiek voor HBO Bedrijfseconomie

http://www.kiesjestudie.nl/studie1077-Bedrijfseconomie.html
pi_103276002
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 13:00 schreef fruityloop het volgende:
Als ik het goed lees in een ander topic van je, heb je geen 4, maar 6 jaar over je opleiding gedaan? Dat zal, spijtig genoeg, ook niet in je voordeel werken, naast het feit dat de arbeidsmarkt wat lastig is voor starters.
Ik heb ook 6 jaar over een 3 jarige bachelor gedaan, en in geen enkel gesprek is dat ooit een issue geweest. Uiteraard moet je wel iets hebben gedaan in die 'verloren' jaren (Buitenland? Studentenvereniging? Vrijwilligerswerk? Sportvereniging?)

edit- Bedankt Brulaap! Leuke site, al zet ik wel een paar vraagtekens bij de betrouwbaarheid. Zo zouden mijn studiegenoten gemiddeld 2850e verdienen, maar uit de praktijk weet ik dat dit wel erg positief is ingeschat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')