Nou ja, goed, ik in principe ook. Maar ik zit nu die radar shizzle te kijken, maar er is niets vastgelegd in de wet toch mbt 2 jaar garantie? Wel dat je recht hebt op een deugdelijk product... maar je gelijk krijgen en je gelijk halen....quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 19:28 schreef Piles het volgende:
150 euro voor 3 jaar vind ik behoorlijk weggegooid geld, gezien het risico. Ik heb echt nog nooit extra garantie gekocht, en nooit spijt van gehad.
Bron: Consuwijzerquote:Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.
Dus eigenlijk concreet : Als mijn mac (volgens verschillende site's moet een laptop 3 jaar meegaan) op in de 14de maand stuk gaat, heb ik volgens de wet recht op een deugdelijk product aangezien men er vanuit mag gaan dat je langer dan 14 maanden met een laptop kunt doen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 19:55 schreef bynnad het volgende:
[..]
Bron: Consuwijzer
Als je een probleem hebt met de verkopende partij kan je idd je rechtsbijstand inschakelen. Ook De Geschillencommissie kan je hiermee helpen.
Je hebt het blijkbaar nog niet gezien, anders zou je wel weten dat he wel in de wet staat.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 19:32 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nou ja, goed, ik in principe ook. Maar ik zit nu die radar shizzle te kijken, maar er is niets vastgelegd in de wet toch mbt 2 jaar garantie? Wel dat je recht hebt op een deugdelijk product... maar je gelijk krijgen en je gelijk halen....
Maar ik neem toch ook aan dat als er wel iets stuk zou gaan een RBV hier ook op in kan springen. Zeker op een duur product zoals dit?
Hier heb je de rechtsbijstandverzekering voor. Die regelt alles of vertelt jou wat je moet doen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 19:58 schreef Qwea het volgende:
[..]
Dus eigenlijk concreet : Als mijn mac (volgens verschillende site's moet een laptop 3 jaar meegaan) op in de 14de maand stuk gaat, heb ik volgens de wet recht op een deugdelijk product aangezien men er vanuit mag gaan dat je langer dan 14 maanden met een laptop kunt doen.
Hoe zit het dan met de eventuele bewijslast? Want ik neem aan dat die bij mij ligt? Hoe bewijs ik dan dat ik er normaal mee omgegaan ben? En moeten ze hem dan kostenloos maken, of mogen ze me een deel van de kosten in rekening brengen?
edit : En dat van de RBV is wel fijn, want dan hoef ik dus geen extra garantie te nemen.
Ik ben normaal ook niet van de extra garantie, maar dit is een product van 1000+ euro
Ja, dat dat erbij zit is leuk. Maar het gaat me enkel om de fabrieksverlenging garantie die erbij zit.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:02 schreef Greenfolk het volgende:
Waar je over spreekt lijkt niet echt over fabrieksgarantie te gaan.. "Verzekerd tegen val, stoot schade, diefstal en gewoon mankementen in die 3 jaar."
Het lijkt me dus meer een verzekering dan garantie-bijkopen. Hou wel even rekening met eigen risico bij deze verzekering?
Ik heb al RBVquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hier heb je de rechtsbijstandverzekering voor. Die regelt alles of vertelt jou wat je moet doen.
Voor 1 jaar extra garantie vind ik het trouwens wel erg prijzig. Rechtsbijstand is goedkoper per jaarJe kan dus evt zo'n verzekering afsluiten, dan betaal je minder en krijg je evenveel.
En bovenstaande moet je idd niet verwarren met garantie. Jij koopt een extra service voor wanneer je een keer je eigen product kapot maakt.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:02 schreef Greenfolk het volgende:
Waar je over spreekt lijkt niet echt over fabrieksgarantie te gaan.. "Verzekerd tegen val, stoot schade, diefstal en gewoon mankementen in die 3 jaar."
Het lijkt me dus meer een verzekering dan garantie-bijkopen. Hou wel even rekening met eigen risico bij deze verzekering?
1 : Fout. Ik stond vorige week nog met een pakket in mijn handen en een verkoper erbij die zei dat ook de garantie verlengd zou worden.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:06 schreef chrisje013 het volgende:
1. je koopt geen garantie bij de saturn, je sluit een verzekering af. alleen een verzekering dekt schade als gevolg van diefstal, vocht en andere dingen die niet onder de normale garantie vallen.
2. zodra je een verzekering hebt, wordt een uitgebreide garantie overbodig. indien de laptop binnen 3 jaar kapot gaat, wordt hij vergoed door de verzekeraar.
3. consumentenrecht is leuk en aardig, maar zinloos. ik heb jaren gewerkt voor een apple reseller en NOOIT heb ik iemand gelijk zien krijgen buiten de garantie periode. als dat zo was, dan waren er nu geen discussies over, want iedereen kon het zelf oplossen.
4. 150 euro voor 3 jaar is niet veel. bedenk dat als jij dat ding morgen laat vallen of hij wordt gejat, je een schade van 1500+ euro hebt. die niemand vergoedt!
5. het gaat je meer om de verzekering dan de garantie, geloof me. ten eerste omdat de verzekering ook de garantie dekt en ten tweede, met een gestolen laptop heb je NIKS aan 2 of 3 jaar garantie.
ik zeg verzekering afsluiten en apple care vergeten!
succes
En hoe bewijst de kopende partij dat? En ik snap dat ik het niet moet verwarren met een verzekering. Maar die verkoper liet mij toch echt zien (en ik heb het extra gevraagd) dat al die dingen gedekt waren en ook de garantie met 2 jaar verlengt zou worden van 1 naar 3.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:08 schreef bynnad het volgende:
Hier vind je meer informatie over kopen in europa met extra informatie.
Als je dus een product koopt waar je een langere levensduur van verwacht heb je een minimale garantie van 2 jaar.
Binnen 6 mnd van aankoop en het product gaat defect moet de verkopende partij bewijzen dat het aan de gebruiker heeft gelegen. Gaat het na de 6e maand defect moet de kopende partij de bewijslast leveren.
[..]
En bovenstaande moet je idd niet verwarren met garantie. Jij koopt een extra service voor wanneer je een keer je eigen product kapot maakt.
Maar een hardeschijf wat stuk gaat in de 13de maand was nog niet stuk op moment van aankoopquote:Doet het defect zich voor tussen 6 en 24 maanden na de aankoop? Dan moet ù kunnen aantonen dat het gebrek al bestond toen u het artikel aankocht.
1: Volgens de verkoper van de saturn hoefde ik geen nieuwe garantie/verzekering (ik zweer het, hij noemde het extra garantiequote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:14 schreef chrisje013 het volgende:
1. helemaal niet fout. opnieuw, het is een verzekering, geen garantie uitbreiding. de reden dat mensen dit garantie noemen is het feit dat wanneer de laptop kapot gaat (uit zichzelf), de schade vergoed wordt. echter moet je op dat moment een nieuwe laptop kopen en een nieuwe verzekering afsluiten. het is dus een eenmalige "verzekering" (de naam zegt het al) tegen alles wat er mee kan gebeuren, dus ook spontane deffecten!
bij een garantie kun je hem zo vaak opsturen binnen de garantie periode als je maar wilt. hoef je niet elke keer een nieuwe garantie af te sluiten.
en wat betreft je manier van denken, het maakt me nogal uit dat mijn telefoon van 100 euro wordt gestolen of mijn laptop van 2000 waar ik dagelijks afhankelijk van ben.
dus denk nog een keer na...
Het gaat mij erom dat dingen zoals in ene een defecte hdd of geheugen of moederbord eronder vallen. Ik hoef echt geen verzekering voor diefstal, echt niet.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:22 schreef Greenfolk het volgende:
Bedenk wel even wat fabrieksgarantie is. Echt alleen ontwerp/productiefouten waar jij helemaal niks aan kan doen. Deze uitgebreide verzekering is veel voordeliger. En 150 euro voor 3 jaar is dan niet duur.
Maar nogmaals, check wel even de voorwaarden en eigen risico. Vooral diefstal is een lastige.
http://actua.org/quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:16 schreef chrisje013 het volgende:
om je te bewijzen dat ik weet waar ik het over heb, hier heb je de link naar de verzekeraar die jij gezien hebt (werken alle apple resellers mee, ook de saturn):
http://www.mahe.nl/
ik heb dit product jaren lang verkocht, ik weet waar ik het over heb!
Zoals je zelf al zei krijg je officieel 1 jaar garantie. Ook al mag je verwachten dat een laptop langer mee gaat dan 1 jaar is het niet makkelijk je gelijk te halen. Denk ik.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:25 schreef Qwea het volgende:
[..]
Het gaat mij erom dat dingen zoals in ene een defecte hdd of geheugen of moederbord eronder vallen. Ik hoef echt geen verzekering voor diefstal, echt niet.
Als ik mijn laptop de hele dag op tafel heb staan en in ene gaat het moederbord kapot, zonder dat dat mijn schuld is, dan wil ik graag dat het gerepareerd wordt. En van wat ik hier in het topic zo'n beetje heb begrepen, heb ik daar in principe recht op. Alleen moet ik dan wel bewijzen dat het niet mijn schuld is.
Tuurlijk, en ook hartstikke netjes van Dell. Maar ik ben bang dat jij eerder een uitzondering dan regel bent. Nou heeft MikeyMo al 3 jaar een mac en nog geen problemen gehad, en de macs daarvoor gingen pas in jaar 4 stuk... maar goed, je weet nooit.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:28 schreef Mylene het volgende:
Ik heb een Dell laptop met officieel 1 jaar garantie, maar die is al 2 keer ver over de garantie heen gemaakt, behuizing, koeling en harde schijf. Ding werd opgehaald door koerier voordat Dell een speciale doos toestuurde om verzendklaar te maken, en werd binnen 5 dagen weer thuis geleverd. Dell belde zelfs of alles naar wens was verlopen. Als je dan verhalen hoort dat hun service niet zo goed is sta je wel even te kijken.
Of ze het nu wettelijk verplicht zijn weet ik niet. Het kan ook gewoon een goede service zijn.
Ik heb hem doorquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:29 schreef Greenfolk het volgende:
[..]
Zoals je zelf al zei krijg je officieel 1 jaar garantie. Ook al mag je verwachten dat een laptop langer mee gaat dan 1 jaar is het niet makkelijk je gelijk te halen. Denk ik.
Dat die verkoper het over garantie-bijkopen heeft geeft al aan dat hij geen flauw benul heeft waar hij het over hebtDit is gewoon een verzekering, zoals Hollanders daadwerkelijk alles verzekeren wat los en vast zit
Inclusief de hond.
Ja daarom, in principe verzeker je alleen dingen die je niet kan opbrengen omdat de kosten enorm kunnen oplopen. Zoals ziektekosten, WAM, opstal en inboedel.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:31 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik heb hem door
Ik verzeker zelden iets. Alleen dingen die echt moeten. Ook de hond niet, alhoewel ik dat achteraf misschien beter wel had kunnen doenMaar de helft van zijn dingen zouden ook al weer niet worden gedekt
Ik denk dat ik gewoon maar niets kies. Als mijn macbook wel stuk gaat bel ik gewoon de RBVquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:35 schreef Greenfolk het volgende:
[..]
Ja daarom, in principe verzeker je alleen dingen die je niet kan opbrengen omdat de kosten enorm kunnen oplopen. Zoals ziektekosten, WAM, opstal en inboedel.
Een mobiel dat kapot gaat is jammer, maar 500 euro kunnen de meeste wel ophoesten dus hoef je niet te verzekeren.
Ik raad je wel aan, lees echt goed de voorwaarden door. Of je nou kiest voor de verzekering of apple care. Want er zijn altijd uitsluitingen en eigen risico.
RBV?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:36 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik denk dat ik gewoon maar niets kies. Als mijn macbook wel stuk gaat bel ik gewoon de RBV
Dat snap ik. Maar ik vind het ergens een belachelijk idee om garantie bij te kopen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:38 schreef bynnad het volgende:
Als er een probleem ontstaat met een product en je wilt je rechtsbijstand inschakelen, dan dien je uiteraard eerst vantevoren alles schriftelijk (kan ook per e-mail) met de verkopende partij een oplossing te vinden. Als dit niet werkt, dien je de verkopende partij via een aangetekende brief nogmaals te "vragen/eisen" dat je het correct op wilt lossen.
Mocht dit niet helpen, dan gaat de rechtsbijstand voor jou nogmaals vragen voor een oplossing. Let wel op dat dit ontzettend veel tijd kost.
Ik ga niet zeggen dat je garantie bij moet kopen (want dat doe ik zelf ook niet), maar je moet wel in je achterhoofd houden dat een geschil veel tijd en moeite kost.
Moet je ook niet doen, maar je komt over van, als ik mijn rechtsbijstand bel, dan hoef ik helemaal niets meer te doen. Helaas werkt dat niet zo.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:41 schreef Qwea het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar ik vind het ergens een belachelijk idee om garantie bij te kopen.
Daarom moet je ook een Kia kopenquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:43 schreef chrisje013 het volgende:
ik vond het altijd raar dat mensen er helemaal geen moeite mee hebben met een 3 jarige garantie bij een auto van 30.000 euro, maar wanneer we het over een laptopje van 1000 euro hebben, dan moet hij natuurlijk 5 jaar meekunnen
Ik snap dat jezelf ook dingen moet doen bij een RBVquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:45 schreef bynnad het volgende:
[..]
Moet je ook niet doen, maar je komt over van, als ik mijn rechtsbijstand bel, dan hoef ik helemaal niets meer te doen. Helaas werkt dat niet zo.
Ik heb begin dit jaar een vergelijkbaar geval gehad en mijn rechtsbijstand heeft mij geweldig geholpen.
En nu hopen dat je al die info nooit hoeft te gebruikenquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:48 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik snap dat jezelf ook dingen moet doen bij een RBVwas het maar zo makkelijk
dat hoop ik ook!quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:54 schreef bynnad het volgende:
[..]
En nu hopen dat je al die info nooit hoeft te gebruiken
Verkopers die claimen iets over garantie te weten, zijn meestal de ergste.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:16 schreef chrisje013 het volgende:
ik heb dit product jaren lang verkocht, ik weet waar ik het over heb!
ik moest lachen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:59 schreef Zelva het volgende:
[..]
Verkopers die claimen iets over garantie te weten, zijn meestal de ergste.
daarom ging het ook over een verzekering, geen garantie. maar bedankt voor je bijdrage.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:59 schreef Zelva het volgende:
[..]
Verkopers die claimen iets over garantie te weten, zijn meestal de ergste.
Je moet het zelf weten, maar ik zou het doen voor die 150 euro. Het scheelt een hoop gedoe als er wel wat met de laptop aan de hand is. Vergeet niet dat de wet niet zo in elkaar zit dat je daadwerkelijk kosteloos na het eerste jaar een reparatie kan verwachten. Meestal een coulance regeling, ivm het verouderen van het product. En gezien Apple reparaties vrij prijzig zijn, (300 euro of meer) ben je al naar anderhalf jaar (laten we uit gaan van een economische levensduur voor 3 jaar) al over de 150 euro heen van het aandeel wat jij meebetaald. En dat daarnaast val-, stoot- en waterschade ook gedekt is is helemaal mooi. Vergeet niet dat het een product is van naar schatting 1500 euroquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:07 schreef Qwea het volgende:
consumentengeschillen zijn in NL gedekt. Nice.
Je kan niet zeggen of die ¤ 150,- een goeie deal is of niet. Dan moet TS hier de voorwaarden neerzetten van die verzekering.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 21:58 schreef RaymanNL het volgende:
[..]
Je moet het zelf weten, maar ik zou het doen voor die 150 euro. Het scheelt een hoop gedoe als er wel wat met de laptop aan de hand is. Vergeet niet dat de wet niet zo in elkaar zit dat je daadwerkelijk kosteloos na het eerste jaar een reparatie kan verwachten. Meestal een coulance regeling, ivm het verouderen van het product. En gezien Apple reparaties vrij prijzig zijn, (300 euro of meer) ben je al naar anderhalf jaar (laten we uit gaan van een economische levensduur voor 3 jaar) al over de 150 euro heen van het aandeel wat jij meebetaald. En dat daarnaast val-, stoot- en waterschade ook gedekt is is helemaal mooi. Vergeet niet dat het een product is van naar schatting 1500 euro
quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 22:14 schreef bynnad het volgende:
[..]
Je kan niet zeggen of die ¤ 150,- een goeie deal is of niet. Dan moet TS hier de voorwaarden neerzetten van die verzekering.
Misschien zit er wel een eigen risico aan van ¤ 300,- (als voorbeeld) of zijn er bepaalde problemen uitgesloten.
Het eigen risico is iig 50 euroquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 22:14 schreef bynnad het volgende:
[..]
Je kan niet zeggen of die ¤ 150,- een goeie deal is of niet. Dan moet TS hier de voorwaarden neerzetten van die verzekering.
Misschien zit er wel een eigen risico aan van ¤ 300,- (als voorbeeld) of zijn er bepaalde problemen uitgesloten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |