abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 19:15:02 #1
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103245189
Oke, ik heb vorige week een macbook pro gekocht... nu heb ik nog tot morgen om eventuele garantie via Saturn (dus niet de apple care) bij te kopen. Ik dacht 150 euro voor 3 jaar. Verzekerd tegen val, stoot schade, diefstal en gewoon mankementen in die 3 jaar.

Nu zit ik ergens te twijfelen.

Apple geeft 1 jaar, opzich is dat leuk voor ze... maar ik dacht volgens de wet recht te hebben op 2 en zo niet, toch zeker wel op een deugdelijk product wat meer dan 1 a 1,5 of 2 jaar mag mee gaan.

Nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat na de 1ste 6 maanden na de fabrieksgarantie de bewijslast dat je er normaal mee omgegaan bent, bij jezelf ligt. En dit eigenlijk niet te bewijzen is.

Ik twijfel dus of ik wel of niet een verzekering moet bijkopen. Ik heb wel een RBV die (hoop ik) eventueel ook iets zou kunnen doen mocht mijn laptop na dat jaar mankementen vertonen.

Dus : Wel of niet.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 19:22:53 #2
60574 Joran-Joran
Denkt er het zijne van
pi_103245625
Toevallig laatst bij Radar, kijk maar eens naar dit item:

http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1814/garantie-bij-apple/
pi_103245944
150 euro voor 3 jaar vind ik behoorlijk weggegooid geld, gezien het risico. Ik heb echt nog nooit extra garantie gekocht, en nooit spijt van gehad.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 19:32:04 #4
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103246111
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:28 schreef Piles het volgende:
150 euro voor 3 jaar vind ik behoorlijk weggegooid geld, gezien het risico. Ik heb echt nog nooit extra garantie gekocht, en nooit spijt van gehad.
Nou ja, goed, ik in principe ook. Maar ik zit nu die radar shizzle te kijken, maar er is niets vastgelegd in de wet toch mbt 2 jaar garantie? Wel dat je recht hebt op een deugdelijk product... maar je gelijk krijgen en je gelijk halen....

Maar ik neem toch ook aan dat als er wel iets stuk zou gaan een RBV hier ook op in kan springen. Zeker op een duur product zoals dit?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 19:55:45 #5
285866 bynnad
Ach, ik ben het maar...
pi_103247537
quote:
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.
Bron: Consuwijzer

Als je een probleem hebt met de verkopende partij kan je idd je rechtsbijstand inschakelen. Ook De Geschillencommissie kan je hiermee helpen.
De tijd bestaat alleen maar omdat anders alles tegelijk zou gebeuren - Einstein
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 19:58:02 #6
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103247689
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:55 schreef bynnad het volgende:

[..]

Bron: Consuwijzer

Als je een probleem hebt met de verkopende partij kan je idd je rechtsbijstand inschakelen. Ook De Geschillencommissie kan je hiermee helpen.
Dus eigenlijk concreet : Als mijn mac (volgens verschillende site's moet een laptop 3 jaar meegaan) op in de 14de maand stuk gaat, heb ik volgens de wet recht op een deugdelijk product aangezien men er vanuit mag gaan dat je langer dan 14 maanden met een laptop kunt doen.

Hoe zit het dan met de eventuele bewijslast? Want ik neem aan dat die bij mij ligt? Hoe bewijs ik dan dat ik er normaal mee omgegaan ben? En moeten ze hem dan kostenloos maken, of mogen ze me een deel van de kosten in rekening brengen?

edit : En dat van de RBV is wel fijn, want dan hoef ik dus geen extra garantie te nemen.

Ik ben normaal ook niet van de extra garantie, maar dit is een product van 1000+ euro :o
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_103247784
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:32 schreef Qwea het volgende:

[..]

Nou ja, goed, ik in principe ook. Maar ik zit nu die radar shizzle te kijken, maar er is niets vastgelegd in de wet toch mbt 2 jaar garantie? Wel dat je recht hebt op een deugdelijk product... maar je gelijk krijgen en je gelijk halen....

Maar ik neem toch ook aan dat als er wel iets stuk zou gaan een RBV hier ook op in kan springen. Zeker op een duur product zoals dit?
Je hebt het blijkbaar nog niet gezien, anders zou je wel weten dat he wel in de wet staat.

Garantie bijkopen doe ik per definitie niet en zou ik nooit doen ook. Volgens de wet heb je recht op een deugdelijk apparaat en die garantietermijnen zijn leuk, maar niet bindend.
Daarom heb ik rechtsbijstand.

Apple houdt zich gewoon niet aan de wet. Dat weet iedereen, maar het bedrijf is te groot, zodat er niks aan gedaan wordt. Alleen een rechter zal Apple op individueel geval in het ongelijk stellen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_103247897
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:58 schreef Qwea het volgende:

[..]

Dus eigenlijk concreet : Als mijn mac (volgens verschillende site's moet een laptop 3 jaar meegaan) op in de 14de maand stuk gaat, heb ik volgens de wet recht op een deugdelijk product aangezien men er vanuit mag gaan dat je langer dan 14 maanden met een laptop kunt doen.

Hoe zit het dan met de eventuele bewijslast? Want ik neem aan dat die bij mij ligt? Hoe bewijs ik dan dat ik er normaal mee omgegaan ben? En moeten ze hem dan kostenloos maken, of mogen ze me een deel van de kosten in rekening brengen?

edit : En dat van de RBV is wel fijn, want dan hoef ik dus geen extra garantie te nemen.

Ik ben normaal ook niet van de extra garantie, maar dit is een product van 1000+ euro :o
Hier heb je de rechtsbijstandverzekering voor. Die regelt alles of vertelt jou wat je moet doen.
Voor 1 jaar extra garantie vind ik het trouwens wel erg prijzig. Rechtsbijstand is goedkoper per jaar :) Je kan dus evt zo'n verzekering afsluiten, dan betaal je minder en krijg je evenveel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:02:58 #9
347717 Greenfolk
Keep on walking
pi_103248062
Waar je over spreekt lijkt niet echt over fabrieksgarantie te gaan.. "Verzekerd tegen val, stoot schade, diefstal en gewoon mankementen in die 3 jaar."

Het lijkt me dus meer een verzekering dan garantie-bijkopen. Hou wel even rekening met eigen risico bij deze verzekering?
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:04:49 #10
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103248187
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:02 schreef Greenfolk het volgende:
Waar je over spreekt lijkt niet echt over fabrieksgarantie te gaan.. "Verzekerd tegen val, stoot schade, diefstal en gewoon mankementen in die 3 jaar."

Het lijkt me dus meer een verzekering dan garantie-bijkopen. Hou wel even rekening met eigen risico bij deze verzekering?
Ja, dat dat erbij zit is leuk. Maar het gaat me enkel om de fabrieksverlenging garantie die erbij zit.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:05:43 #11
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103248267
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hier heb je de rechtsbijstandverzekering voor. Die regelt alles of vertelt jou wat je moet doen.
Voor 1 jaar extra garantie vind ik het trouwens wel erg prijzig. Rechtsbijstand is goedkoper per jaar :) Je kan dus evt zo'n verzekering afsluiten, dan betaal je minder en krijg je evenveel.
Ik heb al RBV :Y nog geen 12 euro per maand (dacht 7 zelfs) en ben voor van alles gedekt. Vraag me nu af of er standaard consumenten aankopen bij zit.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_103248308
1. je koopt geen garantie bij de saturn, je sluit een verzekering af. alleen een verzekering dekt schade als gevolg van diefstal, vocht en andere dingen die niet onder de normale garantie vallen.

2. zodra je een verzekering hebt, wordt een uitgebreide garantie overbodig. indien de laptop binnen 3 jaar kapot gaat, wordt hij vergoed door de verzekeraar.

3. consumentenrecht is leuk en aardig, maar zinloos. ik heb jaren gewerkt voor een apple reseller en NOOIT heb ik iemand gelijk zien krijgen buiten de garantie periode. als dat zo was, dan waren er nu geen discussies over, want iedereen kon het zelf oplossen.

4. 150 euro voor 3 jaar is niet veel. bedenk dat als jij dat ding morgen laat vallen of hij wordt gejat, je een schade van 1500+ euro hebt. die niemand vergoedt!

5. het gaat je meer om de verzekering dan de garantie, geloof me. ten eerste omdat de verzekering ook de garantie dekt en ten tweede, met een gestolen laptop heb je NIKS aan 2 of 3 jaar garantie.

ik zeg verzekering afsluiten en apple care vergeten!

succes
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:07:25 #13
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103248385
consumentengeschillen zijn in NL gedekt. Nice.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:08:37 #14
285866 bynnad
Ach, ik ben het maar...
pi_103248474
Hier vind je meer informatie over kopen in europa met extra informatie.

Als je dus een product koopt waar je een langere levensduur van verwacht heb je een minimale garantie van 2 jaar.

Binnen 6 mnd van aankoop en het product gaat defect moet de verkopende partij bewijzen dat het aan de gebruiker heeft gelegen. Gaat het na de 6e maand defect moet de kopende partij de bewijslast leveren.

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:02 schreef Greenfolk het volgende:
Waar je over spreekt lijkt niet echt over fabrieksgarantie te gaan.. "Verzekerd tegen val, stoot schade, diefstal en gewoon mankementen in die 3 jaar."

Het lijkt me dus meer een verzekering dan garantie-bijkopen. Hou wel even rekening met eigen risico bij deze verzekering?
En bovenstaande moet je idd niet verwarren met garantie. Jij koopt een extra service voor wanneer je een keer je eigen product kapot maakt.
De tijd bestaat alleen maar omdat anders alles tegelijk zou gebeuren - Einstein
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:10:14 #15
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103248588
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:06 schreef chrisje013 het volgende:
1. je koopt geen garantie bij de saturn, je sluit een verzekering af. alleen een verzekering dekt schade als gevolg van diefstal, vocht en andere dingen die niet onder de normale garantie vallen.

2. zodra je een verzekering hebt, wordt een uitgebreide garantie overbodig. indien de laptop binnen 3 jaar kapot gaat, wordt hij vergoed door de verzekeraar.

3. consumentenrecht is leuk en aardig, maar zinloos. ik heb jaren gewerkt voor een apple reseller en NOOIT heb ik iemand gelijk zien krijgen buiten de garantie periode. als dat zo was, dan waren er nu geen discussies over, want iedereen kon het zelf oplossen.

4. 150 euro voor 3 jaar is niet veel. bedenk dat als jij dat ding morgen laat vallen of hij wordt gejat, je een schade van 1500+ euro hebt. die niemand vergoedt!

5. het gaat je meer om de verzekering dan de garantie, geloof me. ten eerste omdat de verzekering ook de garantie dekt en ten tweede, met een gestolen laptop heb je NIKS aan 2 of 3 jaar garantie.

ik zeg verzekering afsluiten en apple care vergeten!

succes
1 : Fout. Ik stond vorige week nog met een pakket in mijn handen en een verkoper erbij die zei dat ook de garantie verlengd zou worden.

3 : Daar zit ik dus ook een beetje mee\

4 : Dat is toch met alles zo. Of ik nou mijn laptop, telefoon, of iets anders laat vallen. Ik ga geen verzekering afsluiten omdat "er wel eens iets gejat zou kunnen worden" of " ik wel eens iets zou kunnen laten vallen" gaat me puur om de extra garantieperiode.

5 : Zie 4.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:11:53 #16
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103248677
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:08 schreef bynnad het volgende:
Hier vind je meer informatie over kopen in europa met extra informatie.

Als je dus een product koopt waar je een langere levensduur van verwacht heb je een minimale garantie van 2 jaar.

Binnen 6 mnd van aankoop en het product gaat defect moet de verkopende partij bewijzen dat het aan de gebruiker heeft gelegen. Gaat het na de 6e maand defect moet de kopende partij de bewijslast leveren.

[..]

En bovenstaande moet je idd niet verwarren met garantie. Jij koopt een extra service voor wanneer je een keer je eigen product kapot maakt.
En hoe bewijst de kopende partij dat? En ik snap dat ik het niet moet verwarren met een verzekering. Maar die verkoper liet mij toch echt zien (en ik heb het extra gevraagd) dat al die dingen gedekt waren en ook de garantie met 2 jaar verlengt zou worden van 1 naar 3.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:13:57 #17
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103248810
quote:
Doet het defect zich voor tussen 6 en 24 maanden na de aankoop? Dan moet ù kunnen aantonen dat het gebrek al bestond toen u het artikel aankocht.
Maar een hardeschijf wat stuk gaat in de 13de maand was nog niet stuk op moment van aankoop :?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_103248850
1. helemaal niet fout. opnieuw, het is een verzekering, geen garantie uitbreiding. de reden dat mensen dit garantie noemen is het feit dat wanneer de laptop kapot gaat (uit zichzelf), de schade vergoed wordt. echter moet je op dat moment een nieuwe laptop kopen en een nieuwe verzekering afsluiten. het is dus een eenmalige "verzekering" (de naam zegt het al) tegen alles wat er mee kan gebeuren, dus ook spontane deffecten!

bij een garantie kun je hem zo vaak opsturen binnen de garantie periode als je maar wilt. hoef je niet elke keer een nieuwe garantie af te sluiten.

en wat betreft je manier van denken, het maakt me nogal uit dat mijn telefoon van 100 euro wordt gestolen of mijn laptop van 2000 waar ik dagelijks afhankelijk van ben.

dus denk nog een keer na...
pi_103248976
om je te bewijzen dat ik weet waar ik het over heb, hier heb je de link naar de verzekeraar die jij gezien hebt (werken alle apple resellers mee, ook de saturn):

http://www.mahe.nl/

ik heb dit product jaren lang verkocht, ik weet waar ik het over heb!
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:19:55 #20
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103249196
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:14 schreef chrisje013 het volgende:
1. helemaal niet fout. opnieuw, het is een verzekering, geen garantie uitbreiding. de reden dat mensen dit garantie noemen is het feit dat wanneer de laptop kapot gaat (uit zichzelf), de schade vergoed wordt. echter moet je op dat moment een nieuwe laptop kopen en een nieuwe verzekering afsluiten. het is dus een eenmalige "verzekering" (de naam zegt het al) tegen alles wat er mee kan gebeuren, dus ook spontane deffecten!

bij een garantie kun je hem zo vaak opsturen binnen de garantie periode als je maar wilt. hoef je niet elke keer een nieuwe garantie af te sluiten.

en wat betreft je manier van denken, het maakt me nogal uit dat mijn telefoon van 100 euro wordt gestolen of mijn laptop van 2000 waar ik dagelijks afhankelijk van ben.

dus denk nog een keer na...
1: Volgens de verkoper van de saturn hoefde ik geen nieuwe garantie/verzekering (ik zweer het, hij noemde het extra garantie :') ) af te sluiten want als het product dusdanig defect was dat het niet te maken was ging het mee naar het nieuwe product en in alle andere gevallen werd het product gewoon gerepareerd. Door hun. Dus niet door een verzekeringsmaatschappij die uitkeert of opdracht tot reparatie geeft.

Maar goed, oke, dan kun je altijd nog de discussie voeren over apple care, want dat is wel puur garantie bijkopen.

Ik denk dat jij beter na kan denken :') Lekkere toon sla je ook aan.

Hoe groot is de kans dat mijn laptop gejat wordt? Nihil. Dan moeten ze dat ding al uit mijn huis jatten want hij gaat nooit naar buiten :') Damn, dan kun je je overal wel tegen verzekeren.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:22:00 #21
347717 Greenfolk
Keep on walking
pi_103249325
Bedenk wel even wat fabrieksgarantie is. Echt alleen ontwerp/productiefouten waar jij helemaal niks aan kan doen. Deze uitgebreide verzekering is veel voordeliger. En 150 euro voor 3 jaar is dan niet duur.

Maar nogmaals, check wel even de voorwaarden en eigen risico. Vooral diefstal is een lastige.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:25:15 #22
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103249555
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:22 schreef Greenfolk het volgende:
Bedenk wel even wat fabrieksgarantie is. Echt alleen ontwerp/productiefouten waar jij helemaal niks aan kan doen. Deze uitgebreide verzekering is veel voordeliger. En 150 euro voor 3 jaar is dan niet duur.

Maar nogmaals, check wel even de voorwaarden en eigen risico. Vooral diefstal is een lastige.
Het gaat mij erom dat dingen zoals in ene een defecte hdd of geheugen of moederbord eronder vallen. Ik hoef echt geen verzekering voor diefstal, echt niet.

Als ik mijn laptop de hele dag op tafel heb staan en in ene gaat het moederbord kapot, zonder dat dat mijn schuld is, dan wil ik graag dat het gerepareerd wordt. En van wat ik hier in het topic zo'n beetje heb begrepen, heb ik daar in principe recht op. Alleen moet ik dan wel bewijzen dat het niet mijn schuld is.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:27:17 #23
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103249666
ik zie idd nergens staan dat het garantie bijkopen is van Saturn maar puur een verzekering. Maar goed, dan bv apple care want dat is wel puur garantie.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_103249750
Ik heb een Dell laptop met officieel 1 jaar garantie, maar die is al 2 keer ver over de garantie heen gemaakt, behuizing, koeling en harde schijf. Ding werd opgehaald door koerier voordat Dell een speciale doos toestuurde om verzendklaar te maken, en werd binnen 5 dagen weer thuis geleverd. Dell belde zelfs of alles naar wens was verlopen. Als je dan verhalen hoort dat hun service niet zo goed is sta je wel even te kijken.

Of ze het nu wettelijk verplicht zijn weet ik niet. Het kan ook gewoon een goede service zijn.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:29:03 #25
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103249774
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:16 schreef chrisje013 het volgende:
om je te bewijzen dat ik weet waar ik het over heb, hier heb je de link naar de verzekeraar die jij gezien hebt (werken alle apple resellers mee, ook de saturn):

http://www.mahe.nl/

ik heb dit product jaren lang verkocht, ik weet waar ik het over heb!
http://actua.org/

Is hetzelfde zie ik.

Wel slecht trouwens dat ze bij Saturn compleet verkeerde voorlichting geven.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_103249785
1. ik weet dat ze het garantie noemen. sterker nog, op de site van mahe hebben ze het over een "garantieverzekering". dit is natuurlijk niet correct, maar het zijn verzekeringen voor de gewone consument, dus ze gebruiken jip en janneke taal!

verschil is dat als jij een product hebt waar 3 jaar garantie op zit (bijv. met apple care) en er gaan na 1 jaar elke maand een onderdeel kapot, dan heb je dus 2 jaar lang elke maand recht op gratis reparatie of vervanging. en indien je een nieuw product krijgt, gaat de garantie gewoon verder.

wanneer je een verzekering hebt voor 3 jaar en er gebeurt iets (maakt niet uit wat, van diefstal tot kapot gaan door fabricage fouten), dan krijg je het vergoed (min eigen risico - afschrijving), maar moet je daarna een nieuw product kopen (indien je product niet gemaakt wordt of gestolen is) of een nieuwe verzekering afsluiten (wanneer je dezelfde laptop houdt, maar dan gerepareerd). komt omdat je zo'n verzekering maar 1 keer kunt claimen.

begrijp je nou het verschil tussen garantie (onbeperkt binnen een periode, alleen wanneer de laptop vanzelf kapotgaat) en verzekering (1 claim binnen een periode, ongeacht de reden)?

wat betreft de verzekering, jij blijft hameren op het feit dat je laptop nooit wordt gestolen. maar diefstal is niet het enige wat er kan gebeuren. je laat er per ongeluk een glas wijn overheen vallen. je neemt hem mee naar boven en struikelt/valt op de trap, met de laptop in je hand. blikseminslag. brand. hond maakt hem kapot, noem maar op... alles.

wat jij eigenlijk nodig hebt, als ik het zo van je hoor, is apple care. je hebt idd recht op wat extra garantie, maar het is onmogelijk om te bewijzen dat het niet jouw schuld is.

wat betreft een hardeschijf of een accu, dat zijn de gelukkige gevallen van garantie. indien het niet wordt vergoed, ben je met redelijk weinig geld klaar.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:29:38 #27
347717 Greenfolk
Keep on walking
pi_103249805
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:25 schreef Qwea het volgende:

[..]

Het gaat mij erom dat dingen zoals in ene een defecte hdd of geheugen of moederbord eronder vallen. Ik hoef echt geen verzekering voor diefstal, echt niet.

Als ik mijn laptop de hele dag op tafel heb staan en in ene gaat het moederbord kapot, zonder dat dat mijn schuld is, dan wil ik graag dat het gerepareerd wordt. En van wat ik hier in het topic zo'n beetje heb begrepen, heb ik daar in principe recht op. Alleen moet ik dan wel bewijzen dat het niet mijn schuld is.
Zoals je zelf al zei krijg je officieel 1 jaar garantie. Ook al mag je verwachten dat een laptop langer mee gaat dan 1 jaar is het niet makkelijk je gelijk te halen. Denk ik.
Dat die verkoper het over garantie-bijkopen heeft geeft al aan dat hij geen flauw benul heeft waar hij het over hebt ;) Dit is gewoon een verzekering, zoals Hollanders daadwerkelijk alles verzekeren wat los en vast zit |:( Inclusief de hond.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:30:34 #28
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103249874
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:28 schreef Mylene het volgende:
Ik heb een Dell laptop met officieel 1 jaar garantie, maar die is al 2 keer ver over de garantie heen gemaakt, behuizing, koeling en harde schijf. Ding werd opgehaald door koerier voordat Dell een speciale doos toestuurde om verzendklaar te maken, en werd binnen 5 dagen weer thuis geleverd. Dell belde zelfs of alles naar wens was verlopen. Als je dan verhalen hoort dat hun service niet zo goed is sta je wel even te kijken.

Of ze het nu wettelijk verplicht zijn weet ik niet. Het kan ook gewoon een goede service zijn.
Tuurlijk, en ook hartstikke netjes van Dell. Maar ik ben bang dat jij eerder een uitzondering dan regel bent. Nou heeft MikeyMo al 3 jaar een mac en nog geen problemen gehad, en de macs daarvoor gingen pas in jaar 4 stuk... maar goed, je weet nooit.

En een hdd of geheugen kan ik zelf nog wel vervangen, maar wat als het een moederbord is bv. Maar goed, ik denk dat ik het idd zo maar laat en als er wel wat gebeurd ik mijn RBV bel.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:31:41 #29
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103249952
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:29 schreef Greenfolk het volgende:

[..]

Zoals je zelf al zei krijg je officieel 1 jaar garantie. Ook al mag je verwachten dat een laptop langer mee gaat dan 1 jaar is het niet makkelijk je gelijk te halen. Denk ik.
Dat die verkoper het over garantie-bijkopen heeft geeft al aan dat hij geen flauw benul heeft waar hij het over hebt ;) Dit is gewoon een verzekering, zoals Hollanders daadwerkelijk alles verzekeren wat los en vast zit |:( Inclusief de hond.
Ik heb hem door :Y

Ik verzeker zelden iets. Alleen dingen die echt moeten. Ook de hond niet, alhoewel ik dat achteraf misschien beter wel had kunnen doen _O- Maar de helft van zijn dingen zouden ook al weer niet worden gedekt :')
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:35:12 #30
347717 Greenfolk
Keep on walking
pi_103250181
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:31 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ik heb hem door :Y

Ik verzeker zelden iets. Alleen dingen die echt moeten. Ook de hond niet, alhoewel ik dat achteraf misschien beter wel had kunnen doen _O- Maar de helft van zijn dingen zouden ook al weer niet worden gedekt :')
Ja daarom, in principe verzeker je alleen dingen die je niet kan opbrengen omdat de kosten enorm kunnen oplopen. Zoals ziektekosten, WAM, opstal en inboedel.
Een mobiel dat kapot gaat is jammer, maar 500 euro kunnen de meeste wel ophoesten dus hoef je niet te verzekeren.

Ik raad je wel aan, lees echt goed de voorwaarden door. Of je nou kiest voor de verzekering of apple care. Want er zijn altijd uitsluitingen en eigen risico.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:36:07 #31
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103250228
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:35 schreef Greenfolk het volgende:

[..]

Ja daarom, in principe verzeker je alleen dingen die je niet kan opbrengen omdat de kosten enorm kunnen oplopen. Zoals ziektekosten, WAM, opstal en inboedel.
Een mobiel dat kapot gaat is jammer, maar 500 euro kunnen de meeste wel ophoesten dus hoef je niet te verzekeren.

Ik raad je wel aan, lees echt goed de voorwaarden door. Of je nou kiest voor de verzekering of apple care. Want er zijn altijd uitsluitingen en eigen risico.
Ik denk dat ik gewoon maar niets kies. Als mijn macbook wel stuk gaat bel ik gewoon de RBV :Y
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_103250252
succes ;)
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:38:11 #33
347717 Greenfolk
Keep on walking
pi_103250373
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:36 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ik denk dat ik gewoon maar niets kies. Als mijn macbook wel stuk gaat bel ik gewoon de RBV :Y
RBV? :?
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:38:31 #34
285866 bynnad
Ach, ik ben het maar...
pi_103250397
Als er een probleem ontstaat met een product en je wilt je rechtsbijstand inschakelen, dan dien je uiteraard eerst vantevoren alles schriftelijk (kan ook per e-mail) met de verkopende partij een oplossing te vinden. Als dit niet werkt, dien je de verkopende partij via een aangetekende brief nogmaals te "vragen/eisen" dat je het correct op wilt lossen.

Mocht dit niet helpen, dan gaat de rechtsbijstand voor jou nogmaals vragen voor een oplossing. Let wel op dat dit ontzettend veel tijd kost.

Ik ga niet zeggen dat je garantie bij moet kopen (want dat doe ik zelf ook niet), maar je moet wel in je achterhoofd houden dat een geschil veel tijd en moeite kost.
De tijd bestaat alleen maar omdat anders alles tegelijk zou gebeuren - Einstein
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:40:47 #35
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103250525
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:38 schreef Greenfolk het volgende:

[..]

RBV? :?
Rechtsbijstandsverzekering :)
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:41:28 #36
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103250560
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:38 schreef bynnad het volgende:
Als er een probleem ontstaat met een product en je wilt je rechtsbijstand inschakelen, dan dien je uiteraard eerst vantevoren alles schriftelijk (kan ook per e-mail) met de verkopende partij een oplossing te vinden. Als dit niet werkt, dien je de verkopende partij via een aangetekende brief nogmaals te "vragen/eisen" dat je het correct op wilt lossen.

Mocht dit niet helpen, dan gaat de rechtsbijstand voor jou nogmaals vragen voor een oplossing. Let wel op dat dit ontzettend veel tijd kost.

Ik ga niet zeggen dat je garantie bij moet kopen (want dat doe ik zelf ook niet), maar je moet wel in je achterhoofd houden dat een geschil veel tijd en moeite kost.
Dat snap ik. Maar ik vind het ergens een belachelijk idee om garantie bij te kopen.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_103250717
ik vond het altijd raar dat mensen er helemaal geen moeite mee hebben met een 3 jarige garantie bij een auto van 30.000 euro, maar wanneer we het over een laptopje van 1000 euro hebben, dan moet hij natuurlijk 5 jaar meekunnen :D
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:45:41 #38
285866 bynnad
Ach, ik ben het maar...
pi_103250821
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:41 schreef Qwea het volgende:

[..]

Dat snap ik. Maar ik vind het ergens een belachelijk idee om garantie bij te kopen.
Moet je ook niet doen, maar je komt over van, als ik mijn rechtsbijstand bel, dan hoef ik helemaal niets meer te doen. Helaas werkt dat niet zo.

Ik heb begin dit jaar een vergelijkbaar geval gehad en mijn rechtsbijstand heeft mij geweldig geholpen.
De tijd bestaat alleen maar omdat anders alles tegelijk zou gebeuren - Einstein
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:47:34 #39
285866 bynnad
Ach, ik ben het maar...
pi_103250947
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:43 schreef chrisje013 het volgende:
ik vond het altijd raar dat mensen er helemaal geen moeite mee hebben met een 3 jarige garantie bij een auto van 30.000 euro, maar wanneer we het over een laptopje van 1000 euro hebben, dan moet hij natuurlijk 5 jaar meekunnen :D
Daarom moet je ook een Kia kopen :P
De tijd bestaat alleen maar omdat anders alles tegelijk zou gebeuren - Einstein
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:48:51 #40
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103251038
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:45 schreef bynnad het volgende:

[..]

Moet je ook niet doen, maar je komt over van, als ik mijn rechtsbijstand bel, dan hoef ik helemaal niets meer te doen. Helaas werkt dat niet zo.

Ik heb begin dit jaar een vergelijkbaar geval gehad en mijn rechtsbijstand heeft mij geweldig geholpen.
Ik snap dat jezelf ook dingen moet doen bij een RBV :Y was het maar zo makkelijk :P
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:54:56 #41
285866 bynnad
Ach, ik ben het maar...
pi_103251422
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:48 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ik snap dat jezelf ook dingen moet doen bij een RBV :Y was het maar zo makkelijk :P
En nu hopen dat je al die info nooit hoeft te gebruiken :)
De tijd bestaat alleen maar omdat anders alles tegelijk zou gebeuren - Einstein
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:59:03 #42
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103251733
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:54 schreef bynnad het volgende:

[..]

En nu hopen dat je al die info nooit hoeft te gebruiken :)
dat hoop ik ook! :Y
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:59:30 #43
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_103251764
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:16 schreef chrisje013 het volgende:
ik heb dit product jaren lang verkocht, ik weet waar ik het over heb!
Verkopers die claimen iets over garantie te weten, zijn meestal de ergste.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 21:00:08 #44
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103251804
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:59 schreef Zelva het volgende:

[..]

Verkopers die claimen iets over garantie te weten, zijn meestal de ergste.
ik moest lachen.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_103255245
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:59 schreef Zelva het volgende:

[..]

Verkopers die claimen iets over garantie te weten, zijn meestal de ergste.
daarom ging het ook over een verzekering, geen garantie. maar bedankt voor je bijdrage.

en wie als laatste lacht... :7
pi_103255659
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:07 schreef Qwea het volgende:
consumentengeschillen zijn in NL gedekt. Nice.
Je moet het zelf weten, maar ik zou het doen voor die 150 euro. Het scheelt een hoop gedoe als er wel wat met de laptop aan de hand is. Vergeet niet dat de wet niet zo in elkaar zit dat je daadwerkelijk kosteloos na het eerste jaar een reparatie kan verwachten. Meestal een coulance regeling, ivm het verouderen van het product. En gezien Apple reparaties vrij prijzig zijn, (300 euro of meer) ben je al naar anderhalf jaar (laten we uit gaan van een economische levensduur voor 3 jaar) al over de 150 euro heen van het aandeel wat jij meebetaald. En dat daarnaast val-, stoot- en waterschade ook gedekt is is helemaal mooi. Vergeet niet dat het een product is van naar schatting 1500 euro
14.gif RaymanNL vindt dit leuk
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 22:14:03 #47
285866 bynnad
Ach, ik ben het maar...
pi_103256588
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 21:58 schreef RaymanNL het volgende:

[..]

Je moet het zelf weten, maar ik zou het doen voor die 150 euro. Het scheelt een hoop gedoe als er wel wat met de laptop aan de hand is. Vergeet niet dat de wet niet zo in elkaar zit dat je daadwerkelijk kosteloos na het eerste jaar een reparatie kan verwachten. Meestal een coulance regeling, ivm het verouderen van het product. En gezien Apple reparaties vrij prijzig zijn, (300 euro of meer) ben je al naar anderhalf jaar (laten we uit gaan van een economische levensduur voor 3 jaar) al over de 150 euro heen van het aandeel wat jij meebetaald. En dat daarnaast val-, stoot- en waterschade ook gedekt is is helemaal mooi. Vergeet niet dat het een product is van naar schatting 1500 euro
Je kan niet zeggen of die ¤ 150,- een goeie deal is of niet. Dan moet TS hier de voorwaarden neerzetten van die verzekering.

Misschien zit er wel een eigen risico aan van ¤ 300,- (als voorbeeld) of zijn er bepaalde problemen uitgesloten.
De tijd bestaat alleen maar omdat anders alles tegelijk zou gebeuren - Einstein
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 22:21:41 #48
347717 Greenfolk
Keep on walking
pi_103257096
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 22:14 schreef bynnad het volgende:

[..]

Je kan niet zeggen of die ¤ 150,- een goeie deal is of niet. Dan moet TS hier de voorwaarden neerzetten van die verzekering.

Misschien zit er wel een eigen risico aan van ¤ 300,- (als voorbeeld) of zijn er bepaalde problemen uitgesloten.
_O_ Luister naar hem! *O*
pi_103257627
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 22:14 schreef bynnad het volgende:

[..]

Je kan niet zeggen of die ¤ 150,- een goeie deal is of niet. Dan moet TS hier de voorwaarden neerzetten van die verzekering.

Misschien zit er wel een eigen risico aan van ¤ 300,- (als voorbeeld) of zijn er bepaalde problemen uitgesloten.
Het eigen risico is iig 50 euro :)
14.gif RaymanNL vindt dit leuk
pi_103262276
Bedenk goed dat je een eigen risico hebt en dat ook afschrijvingen worden meegenomen. Uiteindelijk heb straks toch weer voor onverwachte kosten wanneer het wel fout gaat. Let daarnaast op het feit dat je deels dubbel bent verzekerd. Diefstal is in veel gevallen ook onder inboedel te claimen en rechtsbijstandverzekeraars proberen soms lange procedures af te kopen door middel van een schadevergoeding.

Daarnaast is een argument dat een verkoper geen ervaring heeft met het gelijk halen van consumenten in mijn ogen een verkeerd beeld. Hoe zit het met juridische afdelingen?

Imo willen we te veel dingen verzekeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')