abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 19:15:02 #1
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103245189
Oke, ik heb vorige week een macbook pro gekocht... nu heb ik nog tot morgen om eventuele garantie via Saturn (dus niet de apple care) bij te kopen. Ik dacht 150 euro voor 3 jaar. Verzekerd tegen val, stoot schade, diefstal en gewoon mankementen in die 3 jaar.

Nu zit ik ergens te twijfelen.

Apple geeft 1 jaar, opzich is dat leuk voor ze... maar ik dacht volgens de wet recht te hebben op 2 en zo niet, toch zeker wel op een deugdelijk product wat meer dan 1 a 1,5 of 2 jaar mag mee gaan.

Nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat na de 1ste 6 maanden na de fabrieksgarantie de bewijslast dat je er normaal mee omgegaan bent, bij jezelf ligt. En dit eigenlijk niet te bewijzen is.

Ik twijfel dus of ik wel of niet een verzekering moet bijkopen. Ik heb wel een RBV die (hoop ik) eventueel ook iets zou kunnen doen mocht mijn laptop na dat jaar mankementen vertonen.

Dus : Wel of niet.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 19:22:53 #2
60574 Joran-Joran
Denkt er het zijne van
pi_103245625
Toevallig laatst bij Radar, kijk maar eens naar dit item:

http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1814/garantie-bij-apple/
pi_103245944
150 euro voor 3 jaar vind ik behoorlijk weggegooid geld, gezien het risico. Ik heb echt nog nooit extra garantie gekocht, en nooit spijt van gehad.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 19:32:04 #4
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103246111
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:28 schreef Piles het volgende:
150 euro voor 3 jaar vind ik behoorlijk weggegooid geld, gezien het risico. Ik heb echt nog nooit extra garantie gekocht, en nooit spijt van gehad.
Nou ja, goed, ik in principe ook. Maar ik zit nu die radar shizzle te kijken, maar er is niets vastgelegd in de wet toch mbt 2 jaar garantie? Wel dat je recht hebt op een deugdelijk product... maar je gelijk krijgen en je gelijk halen....

Maar ik neem toch ook aan dat als er wel iets stuk zou gaan een RBV hier ook op in kan springen. Zeker op een duur product zoals dit?
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 19:55:45 #5
285866 bynnad
Ach, ik ben het maar...
pi_103247537
quote:
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.
Bron: Consuwijzer

Als je een probleem hebt met de verkopende partij kan je idd je rechtsbijstand inschakelen. Ook De Geschillencommissie kan je hiermee helpen.
De tijd bestaat alleen maar omdat anders alles tegelijk zou gebeuren - Einstein
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 19:58:02 #6
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103247689
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:55 schreef bynnad het volgende:

[..]

Bron: Consuwijzer

Als je een probleem hebt met de verkopende partij kan je idd je rechtsbijstand inschakelen. Ook De Geschillencommissie kan je hiermee helpen.
Dus eigenlijk concreet : Als mijn mac (volgens verschillende site's moet een laptop 3 jaar meegaan) op in de 14de maand stuk gaat, heb ik volgens de wet recht op een deugdelijk product aangezien men er vanuit mag gaan dat je langer dan 14 maanden met een laptop kunt doen.

Hoe zit het dan met de eventuele bewijslast? Want ik neem aan dat die bij mij ligt? Hoe bewijs ik dan dat ik er normaal mee omgegaan ben? En moeten ze hem dan kostenloos maken, of mogen ze me een deel van de kosten in rekening brengen?

edit : En dat van de RBV is wel fijn, want dan hoef ik dus geen extra garantie te nemen.

Ik ben normaal ook niet van de extra garantie, maar dit is een product van 1000+ euro :o
pi_103247784
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:32 schreef Qwea het volgende:

[..]

Nou ja, goed, ik in principe ook. Maar ik zit nu die radar shizzle te kijken, maar er is niets vastgelegd in de wet toch mbt 2 jaar garantie? Wel dat je recht hebt op een deugdelijk product... maar je gelijk krijgen en je gelijk halen....

Maar ik neem toch ook aan dat als er wel iets stuk zou gaan een RBV hier ook op in kan springen. Zeker op een duur product zoals dit?
Je hebt het blijkbaar nog niet gezien, anders zou je wel weten dat he wel in de wet staat.

Garantie bijkopen doe ik per definitie niet en zou ik nooit doen ook. Volgens de wet heb je recht op een deugdelijk apparaat en die garantietermijnen zijn leuk, maar niet bindend.
Daarom heb ik rechtsbijstand.

Apple houdt zich gewoon niet aan de wet. Dat weet iedereen, maar het bedrijf is te groot, zodat er niks aan gedaan wordt. Alleen een rechter zal Apple op individueel geval in het ongelijk stellen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_103247897
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:58 schreef Qwea het volgende:

[..]

Dus eigenlijk concreet : Als mijn mac (volgens verschillende site's moet een laptop 3 jaar meegaan) op in de 14de maand stuk gaat, heb ik volgens de wet recht op een deugdelijk product aangezien men er vanuit mag gaan dat je langer dan 14 maanden met een laptop kunt doen.

Hoe zit het dan met de eventuele bewijslast? Want ik neem aan dat die bij mij ligt? Hoe bewijs ik dan dat ik er normaal mee omgegaan ben? En moeten ze hem dan kostenloos maken, of mogen ze me een deel van de kosten in rekening brengen?

edit : En dat van de RBV is wel fijn, want dan hoef ik dus geen extra garantie te nemen.

Ik ben normaal ook niet van de extra garantie, maar dit is een product van 1000+ euro :o
Hier heb je de rechtsbijstandverzekering voor. Die regelt alles of vertelt jou wat je moet doen.
Voor 1 jaar extra garantie vind ik het trouwens wel erg prijzig. Rechtsbijstand is goedkoper per jaar :) Je kan dus evt zo'n verzekering afsluiten, dan betaal je minder en krijg je evenveel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:02:58 #9
347717 Greenfolk
Keep on walking
pi_103248062
Waar je over spreekt lijkt niet echt over fabrieksgarantie te gaan.. "Verzekerd tegen val, stoot schade, diefstal en gewoon mankementen in die 3 jaar."

Het lijkt me dus meer een verzekering dan garantie-bijkopen. Hou wel even rekening met eigen risico bij deze verzekering?
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:04:49 #10
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103248187
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:02 schreef Greenfolk het volgende:
Waar je over spreekt lijkt niet echt over fabrieksgarantie te gaan.. "Verzekerd tegen val, stoot schade, diefstal en gewoon mankementen in die 3 jaar."

Het lijkt me dus meer een verzekering dan garantie-bijkopen. Hou wel even rekening met eigen risico bij deze verzekering?
Ja, dat dat erbij zit is leuk. Maar het gaat me enkel om de fabrieksverlenging garantie die erbij zit.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:05:43 #11
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103248267
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hier heb je de rechtsbijstandverzekering voor. Die regelt alles of vertelt jou wat je moet doen.
Voor 1 jaar extra garantie vind ik het trouwens wel erg prijzig. Rechtsbijstand is goedkoper per jaar :) Je kan dus evt zo'n verzekering afsluiten, dan betaal je minder en krijg je evenveel.
Ik heb al RBV :Y nog geen 12 euro per maand (dacht 7 zelfs) en ben voor van alles gedekt. Vraag me nu af of er standaard consumenten aankopen bij zit.
pi_103248308
1. je koopt geen garantie bij de saturn, je sluit een verzekering af. alleen een verzekering dekt schade als gevolg van diefstal, vocht en andere dingen die niet onder de normale garantie vallen.

2. zodra je een verzekering hebt, wordt een uitgebreide garantie overbodig. indien de laptop binnen 3 jaar kapot gaat, wordt hij vergoed door de verzekeraar.

3. consumentenrecht is leuk en aardig, maar zinloos. ik heb jaren gewerkt voor een apple reseller en NOOIT heb ik iemand gelijk zien krijgen buiten de garantie periode. als dat zo was, dan waren er nu geen discussies over, want iedereen kon het zelf oplossen.

4. 150 euro voor 3 jaar is niet veel. bedenk dat als jij dat ding morgen laat vallen of hij wordt gejat, je een schade van 1500+ euro hebt. die niemand vergoedt!

5. het gaat je meer om de verzekering dan de garantie, geloof me. ten eerste omdat de verzekering ook de garantie dekt en ten tweede, met een gestolen laptop heb je NIKS aan 2 of 3 jaar garantie.

ik zeg verzekering afsluiten en apple care vergeten!

succes
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:07:25 #13
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103248385
consumentengeschillen zijn in NL gedekt. Nice.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:08:37 #14
285866 bynnad
Ach, ik ben het maar...
pi_103248474
Hier vind je meer informatie over kopen in europa met extra informatie.

Als je dus een product koopt waar je een langere levensduur van verwacht heb je een minimale garantie van 2 jaar.

Binnen 6 mnd van aankoop en het product gaat defect moet de verkopende partij bewijzen dat het aan de gebruiker heeft gelegen. Gaat het na de 6e maand defect moet de kopende partij de bewijslast leveren.

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:02 schreef Greenfolk het volgende:

En bovenstaande moet je idd niet verwarren met garantie. Jij koopt een extra service voor wanneer je een keer je eigen product kapot maakt.
De tijd bestaat alleen maar omdat anders alles tegelijk zou gebeuren - Einstein
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:10:14 #15
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103248588
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:06 schreef chrisje013 het volgende:
1. je koopt geen garantie bij de saturn, je sluit een verzekering af. alleen een verzekering dekt schade als gevolg van diefstal, vocht en andere dingen die niet onder de normale garantie vallen.

2. zodra je een verzekering hebt, wordt een uitgebreide garantie overbodig. indien de laptop binnen 3 jaar kapot gaat, wordt hij vergoed door de verzekeraar.

3. consumentenrecht is leuk en aardig, maar zinloos. ik heb jaren gewerkt voor een apple reseller en NOOIT heb ik iemand gelijk zien krijgen buiten de garantie periode. als dat zo was, dan waren er nu geen discussies over, want iedereen kon het zelf oplossen.

4. 150 euro voor 3 jaar is niet veel. bedenk dat als jij dat ding morgen laat vallen of hij wordt gejat, je een schade van 1500+ euro hebt. die niemand vergoedt!

5. het gaat je meer om de verzekering dan de garantie, geloof me. ten eerste omdat de verzekering ook de garantie dekt en ten tweede, met een gestolen laptop heb je NIKS aan 2 of 3 jaar garantie.

ik zeg verzekering afsluiten en apple care vergeten!

succes
1 : Fout. Ik stond vorige week nog met een pakket in mijn handen en een verkoper erbij die zei dat ook de garantie verlengd zou worden.

3 : Daar zit ik dus ook een beetje mee\

4 : Dat is toch met alles zo. Of ik nou mijn laptop, telefoon, of iets anders laat vallen. Ik ga geen verzekering afsluiten omdat "er wel eens iets gejat zou kunnen worden" of " ik wel eens iets zou kunnen laten vallen" gaat me puur om de extra garantieperiode.

5 : Zie 4.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:11:53 #16
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103248677
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:08 schreef bynnad het volgende:
Hier vind je meer informatie over kopen in europa met extra informatie.

Als je dus een product koopt waar je een langere levensduur van verwacht heb je een minimale garantie van 2 jaar.

Binnen 6 mnd van aankoop en het product gaat defect moet de verkopende partij bewijzen dat het aan de gebruiker heeft gelegen. Gaat het na de 6e maand defect moet de kopende partij de bewijslast leveren.

[..]

En bovenstaande moet je idd niet verwarren met garantie. Jij koopt een extra service voor wanneer je een keer je eigen product kapot maakt.
En hoe bewijst de kopende partij dat? En ik snap dat ik het niet moet verwarren met een verzekering. Maar die verkoper liet mij toch echt zien (en ik heb het extra gevraagd) dat al die dingen gedekt waren en ook de garantie met 2 jaar verlengt zou worden van 1 naar 3.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:13:57 #17
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103248810
quote:
Doet het defect zich voor tussen 6 en 24 maanden na de aankoop? Dan moet ù kunnen aantonen dat het gebrek al bestond toen u het artikel aankocht.
Maar een hardeschijf wat stuk gaat in de 13de maand was nog niet stuk op moment van aankoop :?
pi_103248850
1. helemaal niet fout. opnieuw, het is een verzekering, geen garantie uitbreiding. de reden dat mensen dit garantie noemen is het feit dat wanneer de laptop kapot gaat (uit zichzelf), de schade vergoed wordt. echter moet je op dat moment een nieuwe laptop kopen en een nieuwe verzekering afsluiten. het is dus een eenmalige "verzekering" (de naam zegt het al) tegen alles wat er mee kan gebeuren, dus ook spontane deffecten!

bij een garantie kun je hem zo vaak opsturen binnen de garantie periode als je maar wilt. hoef je niet elke keer een nieuwe garantie af te sluiten.

en wat betreft je manier van denken, het maakt me nogal uit dat mijn telefoon van 100 euro wordt gestolen of mijn laptop van 2000 waar ik dagelijks afhankelijk van ben.

dus denk nog een keer na...
pi_103248976
om je te bewijzen dat ik weet waar ik het over heb, hier heb je de link naar de verzekeraar die jij gezien hebt (werken alle apple resellers mee, ook de saturn):

http://www.mahe.nl/

ik heb dit product jaren lang verkocht, ik weet waar ik het over heb!
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:19:55 #20
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103249196
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:14 schreef chrisje013 het volgende:
1. helemaal niet fout. opnieuw, het is een verzekering, geen garantie uitbreiding. de reden dat mensen dit garantie noemen is het feit dat wanneer de laptop kapot gaat (uit zichzelf), de schade vergoed wordt. echter moet je op dat moment een nieuwe laptop kopen en een nieuwe verzekering afsluiten. het is dus een eenmalige "verzekering" (de naam zegt het al) tegen alles wat er mee kan gebeuren, dus ook spontane deffecten!

bij een garantie kun je hem zo vaak opsturen binnen de garantie periode als je maar wilt. hoef je niet elke keer een nieuwe garantie af te sluiten.

en wat betreft je manier van denken, het maakt me nogal uit dat mijn telefoon van 100 euro wordt gestolen of mijn laptop van 2000 waar ik dagelijks afhankelijk van ben.

dus denk nog een keer na...
1: Volgens de verkoper van de saturn hoefde ik geen nieuwe garantie/verzekering (ik zweer het, hij noemde het extra garantie :') ) af te sluiten want als het product dusdanig defect was dat het niet te maken was ging het mee naar het nieuwe product en in alle andere gevallen werd het product gewoon gerepareerd. Door hun. Dus niet door een verzekeringsmaatschappij die uitkeert of opdracht tot reparatie geeft.

Maar goed, oke, dan kun je altijd nog de discussie voeren over apple care, want dat is wel puur garantie bijkopen.

Ik denk dat jij beter na kan denken :') Lekkere toon sla je ook aan.

Hoe groot is de kans dat mijn laptop gejat wordt? Nihil. Dan moeten ze dat ding al uit mijn huis jatten want hij gaat nooit naar buiten :') Damn, dan kun je je overal wel tegen verzekeren.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:22:00 #21
347717 Greenfolk
Keep on walking
pi_103249325
Bedenk wel even wat fabrieksgarantie is. Echt alleen ontwerp/productiefouten waar jij helemaal niks aan kan doen. Deze uitgebreide verzekering is veel voordeliger. En 150 euro voor 3 jaar is dan niet duur.

Maar nogmaals, check wel even de voorwaarden en eigen risico. Vooral diefstal is een lastige.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:25:15 #22
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103249555
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:22 schreef Greenfolk het volgende:
Bedenk wel even wat fabrieksgarantie is. Echt alleen ontwerp/productiefouten waar jij helemaal niks aan kan doen. Deze uitgebreide verzekering is veel voordeliger. En 150 euro voor 3 jaar is dan niet duur.

Maar nogmaals, check wel even de voorwaarden en eigen risico. Vooral diefstal is een lastige.
Het gaat mij erom dat dingen zoals in ene een defecte hdd of geheugen of moederbord eronder vallen. Ik hoef echt geen verzekering voor diefstal, echt niet.

Als ik mijn laptop de hele dag op tafel heb staan en in ene gaat het moederbord kapot, zonder dat dat mijn schuld is, dan wil ik graag dat het gerepareerd wordt. En van wat ik hier in het topic zo'n beetje heb begrepen, heb ik daar in principe recht op. Alleen moet ik dan wel bewijzen dat het niet mijn schuld is.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:27:17 #23
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103249666
ik zie idd nergens staan dat het garantie bijkopen is van Saturn maar puur een verzekering. Maar goed, dan bv apple care want dat is wel puur garantie.
pi_103249750
Ik heb een Dell laptop met officieel 1 jaar garantie, maar die is al 2 keer ver over de garantie heen gemaakt, behuizing, koeling en harde schijf. Ding werd opgehaald door koerier voordat Dell een speciale doos toestuurde om verzendklaar te maken, en werd binnen 5 dagen weer thuis geleverd. Dell belde zelfs of alles naar wens was verlopen. Als je dan verhalen hoort dat hun service niet zo goed is sta je wel even te kijken.

Of ze het nu wettelijk verplicht zijn weet ik niet. Het kan ook gewoon een goede service zijn.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:29:03 #25
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_103249774
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:16 schreef chrisje013 het volgende:
om je te bewijzen dat ik weet waar ik het over heb, hier heb je de link naar de verzekeraar die jij gezien hebt (werken alle apple resellers mee, ook de saturn):

http://www.mahe.nl/

ik heb dit product jaren lang verkocht, ik weet waar ik het over heb!
http://actua.org/

Is hetzelfde zie ik.

Wel slecht trouwens dat ze bij Saturn compleet verkeerde voorlichting geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')