Nou ja, goed, ik in principe ook. Maar ik zit nu die radar shizzle te kijken, maar er is niets vastgelegd in de wet toch mbt 2 jaar garantie? Wel dat je recht hebt op een deugdelijk product... maar je gelijk krijgen en je gelijk halen....quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 19:28 schreef Piles het volgende:
150 euro voor 3 jaar vind ik behoorlijk weggegooid geld, gezien het risico. Ik heb echt nog nooit extra garantie gekocht, en nooit spijt van gehad.
Bron: Consuwijzerquote:Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.
Dus eigenlijk concreet : Als mijn mac (volgens verschillende site's moet een laptop 3 jaar meegaan) op in de 14de maand stuk gaat, heb ik volgens de wet recht op een deugdelijk product aangezien men er vanuit mag gaan dat je langer dan 14 maanden met een laptop kunt doen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 19:55 schreef bynnad het volgende:
[..]
Bron: Consuwijzer
Als je een probleem hebt met de verkopende partij kan je idd je rechtsbijstand inschakelen. Ook De Geschillencommissie kan je hiermee helpen.
Je hebt het blijkbaar nog niet gezien, anders zou je wel weten dat he wel in de wet staat.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 19:32 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nou ja, goed, ik in principe ook. Maar ik zit nu die radar shizzle te kijken, maar er is niets vastgelegd in de wet toch mbt 2 jaar garantie? Wel dat je recht hebt op een deugdelijk product... maar je gelijk krijgen en je gelijk halen....
Maar ik neem toch ook aan dat als er wel iets stuk zou gaan een RBV hier ook op in kan springen. Zeker op een duur product zoals dit?
Hier heb je de rechtsbijstandverzekering voor. Die regelt alles of vertelt jou wat je moet doen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 19:58 schreef Qwea het volgende:
[..]
Dus eigenlijk concreet : Als mijn mac (volgens verschillende site's moet een laptop 3 jaar meegaan) op in de 14de maand stuk gaat, heb ik volgens de wet recht op een deugdelijk product aangezien men er vanuit mag gaan dat je langer dan 14 maanden met een laptop kunt doen.
Hoe zit het dan met de eventuele bewijslast? Want ik neem aan dat die bij mij ligt? Hoe bewijs ik dan dat ik er normaal mee omgegaan ben? En moeten ze hem dan kostenloos maken, of mogen ze me een deel van de kosten in rekening brengen?
edit : En dat van de RBV is wel fijn, want dan hoef ik dus geen extra garantie te nemen.
Ik ben normaal ook niet van de extra garantie, maar dit is een product van 1000+ euro
Ja, dat dat erbij zit is leuk. Maar het gaat me enkel om de fabrieksverlenging garantie die erbij zit.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:02 schreef Greenfolk het volgende:
Waar je over spreekt lijkt niet echt over fabrieksgarantie te gaan.. "Verzekerd tegen val, stoot schade, diefstal en gewoon mankementen in die 3 jaar."
Het lijkt me dus meer een verzekering dan garantie-bijkopen. Hou wel even rekening met eigen risico bij deze verzekering?
Ik heb al RBVquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hier heb je de rechtsbijstandverzekering voor. Die regelt alles of vertelt jou wat je moet doen.
Voor 1 jaar extra garantie vind ik het trouwens wel erg prijzig. Rechtsbijstand is goedkoper per jaarJe kan dus evt zo'n verzekering afsluiten, dan betaal je minder en krijg je evenveel.
En bovenstaande moet je idd niet verwarren met garantie. Jij koopt een extra service voor wanneer je een keer je eigen product kapot maakt.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:02 schreef Greenfolk het volgende:
Waar je over spreekt lijkt niet echt over fabrieksgarantie te gaan.. "Verzekerd tegen val, stoot schade, diefstal en gewoon mankementen in die 3 jaar."
Het lijkt me dus meer een verzekering dan garantie-bijkopen. Hou wel even rekening met eigen risico bij deze verzekering?
1 : Fout. Ik stond vorige week nog met een pakket in mijn handen en een verkoper erbij die zei dat ook de garantie verlengd zou worden.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:06 schreef chrisje013 het volgende:
1. je koopt geen garantie bij de saturn, je sluit een verzekering af. alleen een verzekering dekt schade als gevolg van diefstal, vocht en andere dingen die niet onder de normale garantie vallen.
2. zodra je een verzekering hebt, wordt een uitgebreide garantie overbodig. indien de laptop binnen 3 jaar kapot gaat, wordt hij vergoed door de verzekeraar.
3. consumentenrecht is leuk en aardig, maar zinloos. ik heb jaren gewerkt voor een apple reseller en NOOIT heb ik iemand gelijk zien krijgen buiten de garantie periode. als dat zo was, dan waren er nu geen discussies over, want iedereen kon het zelf oplossen.
4. 150 euro voor 3 jaar is niet veel. bedenk dat als jij dat ding morgen laat vallen of hij wordt gejat, je een schade van 1500+ euro hebt. die niemand vergoedt!
5. het gaat je meer om de verzekering dan de garantie, geloof me. ten eerste omdat de verzekering ook de garantie dekt en ten tweede, met een gestolen laptop heb je NIKS aan 2 of 3 jaar garantie.
ik zeg verzekering afsluiten en apple care vergeten!
succes
En hoe bewijst de kopende partij dat? En ik snap dat ik het niet moet verwarren met een verzekering. Maar die verkoper liet mij toch echt zien (en ik heb het extra gevraagd) dat al die dingen gedekt waren en ook de garantie met 2 jaar verlengt zou worden van 1 naar 3.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:08 schreef bynnad het volgende:
Hier vind je meer informatie over kopen in europa met extra informatie.
Als je dus een product koopt waar je een langere levensduur van verwacht heb je een minimale garantie van 2 jaar.
Binnen 6 mnd van aankoop en het product gaat defect moet de verkopende partij bewijzen dat het aan de gebruiker heeft gelegen. Gaat het na de 6e maand defect moet de kopende partij de bewijslast leveren.
[..]
En bovenstaande moet je idd niet verwarren met garantie. Jij koopt een extra service voor wanneer je een keer je eigen product kapot maakt.
Maar een hardeschijf wat stuk gaat in de 13de maand was nog niet stuk op moment van aankoopquote:Doet het defect zich voor tussen 6 en 24 maanden na de aankoop? Dan moet ù kunnen aantonen dat het gebrek al bestond toen u het artikel aankocht.
1: Volgens de verkoper van de saturn hoefde ik geen nieuwe garantie/verzekering (ik zweer het, hij noemde het extra garantiequote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:14 schreef chrisje013 het volgende:
1. helemaal niet fout. opnieuw, het is een verzekering, geen garantie uitbreiding. de reden dat mensen dit garantie noemen is het feit dat wanneer de laptop kapot gaat (uit zichzelf), de schade vergoed wordt. echter moet je op dat moment een nieuwe laptop kopen en een nieuwe verzekering afsluiten. het is dus een eenmalige "verzekering" (de naam zegt het al) tegen alles wat er mee kan gebeuren, dus ook spontane deffecten!
bij een garantie kun je hem zo vaak opsturen binnen de garantie periode als je maar wilt. hoef je niet elke keer een nieuwe garantie af te sluiten.
en wat betreft je manier van denken, het maakt me nogal uit dat mijn telefoon van 100 euro wordt gestolen of mijn laptop van 2000 waar ik dagelijks afhankelijk van ben.
dus denk nog een keer na...
Het gaat mij erom dat dingen zoals in ene een defecte hdd of geheugen of moederbord eronder vallen. Ik hoef echt geen verzekering voor diefstal, echt niet.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:22 schreef Greenfolk het volgende:
Bedenk wel even wat fabrieksgarantie is. Echt alleen ontwerp/productiefouten waar jij helemaal niks aan kan doen. Deze uitgebreide verzekering is veel voordeliger. En 150 euro voor 3 jaar is dan niet duur.
Maar nogmaals, check wel even de voorwaarden en eigen risico. Vooral diefstal is een lastige.
http://actua.org/quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:16 schreef chrisje013 het volgende:
om je te bewijzen dat ik weet waar ik het over heb, hier heb je de link naar de verzekeraar die jij gezien hebt (werken alle apple resellers mee, ook de saturn):
http://www.mahe.nl/
ik heb dit product jaren lang verkocht, ik weet waar ik het over heb!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |