abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112399600
Er zijn in 2012 nog meer solar races dan ik dacht! In Turkije is in juli de Formula-G, en in Japan is in augustus de Solar Car Race op het circuit van Suzuka. 2012 wordt best een druk solar racing jaar :)

Het overzicht van alle solar races in 2012/2013: http://www.solarwebsite.nl/2012/03/solar-racing-in-2012/

Tips zijn welkom!
pi_112582263
Op 19 juni wordt volgens de nieuwe website van de World Solar Challenge meer bekend gemaakt over de datum en reglementen van de 2013 race. Ik ben benieuwd!
pi_112998827
Twee dagen eerder dan gepland heeft de organisatie hun website, inclusief de 2013 reglementen, online gezet. Hier een korte analyse van een paar vernieuwingen in de reglementen: http://www.solarwebsite.n(...)gulations-published/

Grootste verandering: de zonne-racewagens moeten vier wielen hebben in plaats van drie.
pi_113854953
We hebben natuurlijk niet alleen de World Solar Challenge, maar ook de American Solar Challenge. Ik ben een nieuwe website begonnen, volledig gericht op solar racing (www.solarracing.org) en daarop staat nu de eerste grote update online over dit evenement wat over een paar dagen begint:

http://www.solarracing.or(...)can-solar-challenge/
pi_117487708
Is er nog iemand naar de European Solar Challenge geweest anderhalve week geleden? Ik had er heen willen gaan, maar er zat wat tegen dus ik hem het moeten laten schieten.

De site is niet heel duidelijk, maar wat ik er zo van lees was het niet een 'echte' challenge. Zie hier mijn gedachten daarover.
pi_117658865
Vandaag 6 oktober... nog exact één jaar en dan is de World Solar Challenge weer. Wie weet zit ik dan wel in Australië.

Volgt iemand nog een beetje? Ik praat een beetje tegen mezelf hier... :)
pi_119001958
Cool kadootje van Nuon: een schaalmodel van de Nuna6:

pi_121036288
Iedereen de beste wensen voor 2013! 2013 is natuurlijk het jaar van de World Solar Challenge, spannend!

dinsdag 1 januari 2013 @ 15:46:43 #59
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_121037302
Van hetzelfde!

TT effe een beetje opgepoetst ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_121048890
Thanks!

Om het jaar goed te beginnen: hier is de eerste* lijst met teams waarvan ik redelijk zeker weet dat ze de intentie hebben mee te doen aan de 2013 World Solar Challenge. Tips, toevoegingen en verbeteringen zijn meer dan welkom!

*niet-officiële, niet-complete

-edit-

Ook vandaag online gezet, de - nog enigszins lege - solar-racekalender van 2013.

[ Bericht 18% gewijzigd door JeroenH op 01-01-2013 21:45:58 ]
  zondag 13 januari 2013 @ 19:58:47 #61
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_121517524
Hallo kaap van mijn topic :P Goed bezig ;)

Dit jaar is het 10 jaar geleden dat ik mee deed als onder andere tekenaar/constructeur en coureur. Voor mij wel een symbolisch jaar dus.

Ben zeer benieuwd hoe het dit jaar zal gaan en ik ben ook zeer jaloers op het schaalmodel dat je hebt weten te krijgen. :@
pi_121536563
quote:
99s.gif Op zondag 13 januari 2013 19:58 schreef TR08 het volgende:
Hallo kaap van mijn topic :P Goed bezig ;)
Kaap van je topic? Moi? Geen idee waar je het over hebt :P

quote:
Dit jaar is het 10 jaar geleden dat ik mee deed als onder andere tekenaar/constructeur en coureur. Voor mij wel een symbolisch jaar dus.
Ik ben de WSC/solar racing eigenlijk pas in 2007 echt gaan volgen, dus in dat opzicht was dat 'net voor mijn tijd'...

quote:
Ben zeer benieuwd hoe het dit jaar zal gaan en ik ben ook zeer jaloers op het schaalmodel dat je hebt weten te krijgen. :@
Ik ben ook benieuwd hoe e.e.a. zal gaan lopen in oktober. De eerste ontwerpen beginnen al zichtbaar te worden, hier en daar wordt al piepschuim gefreesd en in ieder geval Cambridge is al bezig met hun daadwerkelijke auto. Nog maar 264 dagen tot de WSC! (countdowntimertje op mijn website gezet :) )

Zou jij mij eens een mailtje willen sturen op jeroen@solarwebsite.nl als je wilt? Ik ben een achtergrondartikel aan het schrijven en die wil ik eens langs je halen om zeker te weten dat er geen fouten in zitten. Thanks!
pi_124541434
Afgelopen vrijdag was ik bij de ontwerppresentatie van Solar Team Twente. Was cool, en ik heb een schaalmodel van hun auto van dichtbij gezien:

Things are getting real!
pi_124751459
Met nog ongeveer een half jaar te gaan heb ik een grote status-update geschreven waarin te zien is wat (bijna) alle teams aan het doen zijn. Er zijn veel studenten wereldwijd erg druk :)
pi_125936423
For those interested: Ik heb weer een grote maandelijkse statusupdate geschreven.

Er beginnen steeds meer auto's daadwerkelijk vorm te krijgen. Het begint steeds meer te kriebelen! :)
pi_125942107
Zaterdag 11 mei is het NK zonnebootrace: http://www.reuzedei.nl/index.php/nk-zonnebootrace

Als het weer een beetje OK is die dag ga ik wel kijken denk ik, het is prima te doen met de trein. Die dingen varen echt hard - 40+ km/h.
pi_127291925
Weer een maand voorbij, dus weer een grote maandelijkse statusupdate: http://www.solarracing.or(...)-team-status-update/

Deze maand was het een tikje aan de stille kant. In juni worden een aantal auto's gepresenteerd, dat wordt een spannende maand. Op naar de World Solar Challenge!
pi_128469285
Nog maar drie maandjes (en een beetje)! Eerste van de maand vandaag, dus weer een grote team-update: http://www.solarracing.or(...)-team-status-update/

Voor de liefhebbers:

• Morgen (2 juli) onthulling Nuna7 van Nunon Solar Team
• Donderdag (4 juli) onthulling auto van Solar Team EIndhoven

(En nog veel meer presentaties en onthullingen, zie overzicht onderaan mijn artikel)
  maandag 1 juli 2013 @ 18:48:52 #69
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128469651
Breizh is netjes bezig met die tracker.
pi_128472455
Yay, discussie ipv monoloog! ;)

Het is een geinig bijprojectje, maar ik vraag me af hoeveel extra energie het ze oplevert t.o.v. de teams die hun auto of paneel op schragen zetten en het ding gewoon elke tien minuten handmatig bijstellen. Het zijn studenten, uren zijn toch gratis :P Maar profi is het wel.

De auto van dat team ziet er op de foto's wel retestrak uit trouwens, zeker voor een first-time team.

Voorlopig ben ik zeer benieuwd naar de auto's van Nuon (weten we morgen) en Tokai (weten we misschien in augustus, moet nog zien dat ze woord houden). Tokai, Nuon en Michigan zijn toch de 'big three'.

We gaan het zien!
  maandag 1 juli 2013 @ 21:09:34 #71
14320 TR08
pi_128475394
Ik zie dat gegokt wordt dat Nuon Solar Team ook voor asymmetrisch gaat op het blog: Ik gok van niet.

Moet eerlijk bekennen dat ik de auto nog niet gezien heb dit jaar...
  dinsdag 2 juli 2013 @ 09:33:01 #72
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128489802
quote:
99s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:09 schreef TR08 het volgende:
Ik zie dat gegokt wordt dat Nuon Solar Team ook voor asymmetrisch gaat op het blog: Ik gok van niet.

Moet eerlijk bekennen dat ik de auto nog niet gezien heb dit jaar...
Hij is vandaag onthuld, de scoop gun ik aan JeroenH over maar hij is behoorlijk veranderd ten opzicht van zijn voorganger.

quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 19:58 schreef JeroenH het volgende:
Yay, discussie ipv monoloog! ;)

Het is een geinig bijprojectje, maar ik vraag me af hoeveel extra energie het ze oplevert t.o.v. de teams die hun auto of paneel op schragen zetten en het ding gewoon elke tien minuten handmatig bijstellen. Het zijn studenten, uren zijn toch gratis :P Maar profi is het wel.

De auto van dat team ziet er op de foto's wel retestrak uit trouwens, zeker voor een first-time team.

Voorlopig ben ik zeer benieuwd naar de auto's van Nuon (weten we morgen) en Tokai (weten we misschien in augustus, moet nog zien dat ze woord houden). Tokai, Nuon en Michigan zijn toch de 'big three'.

We gaan het zien!
Dat er weinig gepost wordt wil niet zeggen dat er weinig gelezen wordt, dit is een echt lurktopic :)

Een tracker is toch preciezer, het kan je net die halve procent extra geven die je nodig hebt.
pi_128493735
Ik heb Nuna7 nog niet gezien. Hier is overigens een livestream te zien vanaf 12:00: http://www.trendsverwachting.nl/wp/
  dinsdag 2 juli 2013 @ 12:13:36 #74
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128494411
Ik blijf het maf vinden, zo'n asymmetrisch design.
pi_128495696
Ik ook :) Ze raakten uit de mode eind jaren '90 of zo? Toen kwam "model Tokai/Nuon/Michigan" in de mode en die is niet meer weggegaan tot de regels veranderd werden.

Hier meer info over Nuna7: http://www.nuonsolarteam.(...)er-revealed/?lang=en
  dinsdag 2 juli 2013 @ 13:32:31 #76
14320 TR08
pi_128497189
En hij is...toch asymmetrisch :D

dinsdag 2 juli 2013 @ 13:44:34 #77
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128497560
Hotlinken vinden ze niet zo leuk in Delft dus hier een mirror op groot formaat:

Het is wel makkelijker instappen maar het is ziet er zo raar uit :P Ben benieuwd hoe ze gewichtsverdeling goed houden, gokje van mijn kant is dat de accu's aan de andere kant zitten.
pi_128503897
Dat weet ik ook bijna zeker, bij Michigan of Jönköping zag ik dat ze dat ook zo doen. Natuurlijk doe je ook de ballast voor de coureur aan de andere kant, en de MMPTs... eigen alles denk ik. Volgens mij komt het daarmee redelijk in evenwicht.
pi_128504645
Hallo JeroenH, ik heb je een hele tijd terug een PM gestuurd. Zou je daar eens naar willen kijken?
pi_128504716
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 17:04 schreef Anne het volgende:
Hallo JeroenH, ik heb je een hele tijd terug een PM gestuurd. Zou je daar eens naar willen kijken?
Done! :)
  dinsdag 2 juli 2013 @ 21:41:53 #81
14320 TR08
pi_128514767
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 13:44 schreef Erasmo het volgende:
Hotlinken vinden ze niet zo leuk in Delft dus hier een mirror op groot formaat:

[ afbeelding ]

Het is wel makkelijker instappen maar het is ziet er zo raar uit :P Ben benieuwd hoe ze gewichtsverdeling goed houden, gokje van mijn kant is dat de accu's aan de andere kant zitten.
Accu's zijn inderdaad de beste manier om de verdeling goed te krijgen. De motor (vaak ook zwaar) zal wel achter de coureur zitten. De motorcontroller wil ook wel redelijk zwaar zijn, de maximum power point trackers wegen al duidelijk minder. Maar goed, al die componenten bij elkaar zijn toch weer redelijk wat gewicht.
pi_128514970
Alle componenten die ze links konden plaatsen zitten ook links, inclusief de motor. Zelfs de coureur-ballast ligt links :)
  dinsdag 2 juli 2013 @ 21:51:22 #83
14320 TR08
pi_128515147
Ook de motor links...toe maar :)

Op zich heeft die motor toch een tractie van niks dus over slippen en scheef trekken hoe je je waarschijnlijk niet druk te maken.
pi_128515451
Ik wil dat nog gedetailleerd vragen, maar ik denk dat wat je zegt klopt. Zonnewagens hebben over het algemeen een acceleratie van nul komma bijna niks, dus dat gaat vast goed. Het Canadese Éclipse team gaat de tegenovergestelde route: vierwielaandrijving. Maar die laten hun aerodynamica weer compleet zitten...

woensdag 3 juli 2013 @ 07:42:43 #85
14320 TR08
pi_128526221
Nuna 2 gebruikte gemiddeld circa 2kW motorvermogen tijdens de race. Als ik me goed herinner was het piekvermogen van die motor circa 5kW ofzo.

Gewicht van die auto samen met coureur was rond de 350kg.

Even opgeschaald qua gewicht: Alsof je een passat variant TDI gaat rijden met circa 20kW motorvermogen. Dat geeft je wel een idee van de acceleratie.
pi_128527745
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 11:57 schreef Metro2005 het volgende:

Waarom zou het averechts werken?
Oei, erg late reactie maar toch:

De reden dat ik dit opper is omdat gebleken is dat de gemiddelde mens juist op die momenten dat mensen als het ware gedwongen worden iets te doen dat tegen hun natuur ingaat, in deze schoner en biologischer leven/gebruiken, de mens gewend is er tegenin te gaan en dus precies het tegenovergestelde te gaan doen.

Dus kom je weer uit op het eerder gemaakte punt waarmee ik begon dat het averechts kan werken.
pi_128587003
Hebben we de auto van Eindhoven gezien?

donderdag 4 juli 2013 @ 18:56:08 #88
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128590480
Grappig ding, het heeft wel wat weg van een degenkrab zo :P

Maar goed dat ze deze klasse hebben, ze hebben al een paar jaar bewezen dat je prima in een zonneauto van A naar B kan in Australië, de volgende stap is hetzelfde met 4 man en bagage.
pi_128597038
Hij doet me een beetje aan een boxfish:

pi_129447916
Ik heb de afgelopen weken gewerkt aan iets wat ik met de liefhebbers van solar racing wil delen. Bij de 2009/2011 WSC's kreeg ik heel vaak de vraag of er geen overzicht te maken viel van alle auto's/teams met de specificaties van de auto's er bij. Kennelijk zijn solar racing-nerds niet anders dan "gewone" nerds :P; cijfertjes willen we zien.

Aan die cijfers is in veel gevallen echter lastig te komen, het vergt het urenlang afstruinen van websites van teams en dat dan samenbrengen. Ik heb dat in 2011 wel gedaan, maar van slechts acht teams had ik echt gedetailleerde specs.

Nu met de 2013 WSC nog maar iets meer dan twee maanden in de toekomst, heb ik de basis af van een document met daarin alle 45 teams die zich voor deze editie opgegeven hebben. Van iets meer dan de helft van de teams heb ik een foto/render van hun auto, en van ongeveer twee derde van de teams heb ik iets van specificaties van de auto's. Van bijna alle teams heb ik wel links naar websites, social media accounts, etc.

Dit document is tegelijk ook een stukje crowdsourcing; ik heb op zowel mijn website als op de bijbehorende social media accounts gevraagd om foto's en informatie die ik nog niet heb, en daar zijn vanavond al een paar leuke en nuttige reacties op binnengekomen. Als er hier mensen rondlopen die me aan missende data kunnen helpen, of fouten spotten, dan hou ik me ten zeerste aanbevolen.

Het document met alle teams is hier te vinden. Next stop: de grote maandelijkse team-update van 1 augustus. Nog maar twee grote maandelijkse team-updates en dan is het zover!

Overigens verwacht ik voor de maand augustus nog vier auto-onthullingen:

• 9 augustus: Punch Powertrain Solar Team (België)
• 10 augustus: Solar Energy Racers (Zwitserland)
• 31 augustus UWS Solar Car (Australië)
• "ergens in augustus": Tokai University (Japan)

En 3 augustus woon ik een testdag van het Nuon Solar Team bij. Genoeg te doen dus :)
pi_129486405
Ha! Ook zojuist besproken dat ik 9 augustus naar de onthulling van de auto van het Belgische Punch Powertrain Solar Team ga, in Brussel.
pi_129577416
Voor de liefhebbers die ook zo benieuwd waren naar het design van het Japanse Tokai team, ze hebben hem bekend gemaakt:

Het is dus toch een asymmetrisch ontwerp geworden, met de canopy aan de linkerzijde. De top-drie teams van de afgelopen twee WSC's hebben dus allemaal, onafhankelijk van elkaar, een asymmetrische auto gebouwd. Grappig.

Wil je weten wat de andere 44 WSC-teams in juli gedaan hebben? Ik heb weer een grote maandelijkse update geschreven. Nog maar 65 dagen tot de WSC!
pi_131305515
Het is alweer een poosje geleden dat ik hier postte, maar we zijn inmiddels nog maar 17 dagen verwijderd van de start van 2013 World Solar Challenge - nog maar iets meer dan twee weken! :9

In Australië gebeurt van alles, al een flink aantal teams zijn daar aangekomen, een paar zijn hun auto al aan het testen op Cox Peninsula Road.

De leukste foto vind ik wel deze, alledrie de Nederlandse teams (Nuon, Twente, Eindhoven) samen aan de BBQ:

Helaas is het niet allemaal koek en ei, inmiddels hebben zich al vier teams teruggetrokken, twee uit de Challenger klasse en twee uit de Cruiser klasse. Ik heb het WSC teamoverzicht bijgewerkt met deze terugtrekkingen.

Ik heb gisteren een "mid-September team status update" geschreven, waarin te lezen valt hoe alle teams waar ik iets over kon vinden ervoor staan.

Het komt nu wel heel erg snel dichterbij, wow!
  woensdag 18 september 2013 @ 09:26:27 #94
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_131305965
Ziet er gezellig uit, en lekker aan de kangaroesteaks :Y)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_131307226
Dat ziet er beregezellig uit! En op andere foto's heb ik nog wel meer soorten eten gezien die hier nogal exotisch zijn :) Echt jammer hoor, dat ik er dit keer nog niet heen kon.

Ik verheug me op 2015!

-edit-

En ook zeker op 2013 natuurlijk :)
  woensdag 18 september 2013 @ 10:43:54 #96
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_131307621
Waarom kon je er zelf (nog) niet heen dan? te jong of wat?
pi_131308523
Te jong? Ik ben 38 :) Maar toch bedankt ;)

Dit jaar paste het niet goed in mijn leven (positief). Is niet heel erg, ik versla het gewoon weer vanuit Nederland, dat ging in 2009 en 2011 ook prima. Maar ik heb vorige week een tijdje zitten bellen met Chris Selwood (de man achter de WSC) en ik heb een uitnodiging - eigenlijk meer een opdracht - om er in 2015 bij te zijn. En dat wordt cool.

En vóór de 2015 WSC zijn er ook nog andere evenementen. Wie weet loopt deze hobby nog wel meer uit de hand ;) Ik kreeg zelfs een mail van Hans Tholstrup (de eerste persoon die Australië doorkruisde met een voertuig op zonne-energie) dat hij zeer waardeerde wat ik deed. Dat geeft een lekker soort energie, kan ik je vertellen :)
  woensdag 18 september 2013 @ 12:06:00 #98
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_131309707
38 is nog jong :+

Is inderdaad een fijn gevoel om gewaardeerd te worden, dan weet je dat je op de goede weg bent :Y

Vind het ook nog steeds wel leuk om het een beetje te volgen hier in het topic, en als ik zo naar de views kijk, zijn er nog wel wat meer die meelezen, dus blijf vooral updates posten ^O^
pi_131310780
quote:
12s.gif Op woensdag 18 september 2013 12:06 schreef Sounddragon het volgende:
38 is nog jong :+
Soms, soms ;)

quote:
Is inderdaad een fijn gevoel om gewaardeerd te worden, dan weet je dat je op de goede weg bent :Y

Vind het ook nog steeds wel leuk om het een beetje te volgen hier in het topic, en als ik zo naar de views kijk, zijn er nog wel wat meer die meelezen, dus blijf vooral updates posten ^O^
Doe ik!

Niet helemaal solar racing, maar wel leuk nieuws over een voertuig met zonnepanelen erop: Palestijnse studenten bouwen een voertuig op zonne-energie onder moeilijke omstandigheden.

In 2015 in de WSC? (dit team, niet deze auto :P)
pi_131391909
Ik kan er even niet meer van maken van een linkje naar mijn eigen website (sorry), maar ik heb alle documentaires en mini-documentaires over de 2011 World Solar Challenge bij elkaar verzameld: http://www.solarracing.org/2013/09/20/2011-wsc-documentaries/

Om alvast in de stemming te komen voor de 20113 editie :P Bij elkaar een volle zes uur (!) aan videomateriaal. Enjoy!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')