Ja, maar ik doe dat dus echt vrijwel nooit als mijn grootmoeder hoor. Dat is meer Piet's afdeling.
Of wacht, nee, toch wel, kijk! Net echt he? Met nep-decoratief-rozemarijn-plukje bovenop! :-)
Gestoofde RunderriblapDit is dus op zich geen vaststaand recept. Maar gewoon een paar richtlijnen, wat mijn moeder mij altijd al leerde: je runderlappen echt goed heet aanbraden, echt langer dan je denkt tot ze echt goed bruin gebakken (gecaramelliseerd) zijn. En oja,natuurlijk had je ze dan eerst goed gezouten.
Ander richtlijn is dus: alles onder water. Maar ja, water zou ik niet meer gebruiken, te grote kans dat het allemaal flauw wordt, dus gebruik bouillon. Blokje mag.
Nog een richtlijn: nooit koud water erbij gooien, dan schrikt het vlees en wordt het taai. Dus je bouillon of wijn eerst opwarmen. Magnetron is handig.
En dan maakt het dus allemaal niet zoveel uit. Wat ik hierboven deed was:
Riblap (sucade kan ook) zouten en flink aanbraden. Dan gesneden ui erbij, knoflookje, 15 peperkorrels, 1 steranijsje (altijd goed om de vleessmaak te accentueren), 3 stukjes foelie, 1 gedroogd klein chilipepertje, beetje verse of gedroogde tijm, beetje rozemarijn en een laurierblaadje. Dat allemaal eventjes meebakken, hoeft niet lang. Dan opgewarmde wijn erbij (300ml of zo) en opgewarmde bouillon (in dit geval van een
shii-take bouillonblokje). Of alleen een van die twee. En een eetlepeltje sherry- of wijnazijn doet het ook altijd goed. Aan de kook brengen en meteen zacht zetten, het liefst op warmhoudplaatje, beste tegen de 90C aan en dat dan uurtje of 6.
(Bovenstaande riblappen heb ik 19 uur op "low" gesudderd in mijn slowcooker, maar ja, overdrijven is ook een vak

)
Weet je, als je nu nog weer kon proeven hoe het echt bij je oma smaakte zou het vast en zeker tegen vallen. Net zoals alles wat je in je jeugd geweldig lekker vond nu tegenvalt. Toch?
Daarom moet je niet bang zijn wat moderne aanpassingen te doen. Vinnik. Wijn, pepertje,bouillon, van die dingen. Ik vond het in ieder geval reuze ouderwets, maar superlekker smaken.