abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 00:09:45 #1
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_103061657
Dag lieve klus en woners,

Mijn vriend en ik zitten erover na te denken een woonark aan te schaffen. We hebben een oude boot gezien op een ruime ligplaats en willen de oude boot graag verruilen voor een mooie boot. een nieuwe kunnen we niet betalen, maar een tweedehands lukt wel. ;)

Ik zou graag willen weten wat er nou precies bij komt kijken. Ik heb wel informatie kunnen vinden, maar nog niet een duidelijk overzicht van hoe en wat.
Bijvoorbeeld; naast de hypotheek, verzekering, eventuele sleep en/ of sloopkosten, overschrijven op mijn naam van boot en ligplaats.. waar moet ik nog meer aan denken?

Inmiddels heb ik kunnen vinden dat een betonnen casco met cederhouten opbouw de beste keuze is qua onderhoud, maar waar moet ik nog meer rekening mee houden?
En hoe zit het met de walaansluitingen, wat heb ik daar allemaal voor nodig?

Een boel vragen, maar ik ben graag goed geïnformeerd :')
O+
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 00:28:51 #2
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103062387
De ligplaats is toch meestal pacht voor zo'n ding?
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 00:49:46 #3
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_103062989
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 00:28 schreef Daniel1976 het volgende:
De ligplaats is toch meestal pacht voor zo'n ding?
Ik weet niet precies hoe het zit, dat verschilt ook per plaats en gemeente. Wat ik wel weet is dat er geen ligplaatsen bijkomen en dat de ligplaats of op je naam en boot staat, of dat je het huurt van de gemeente. De vraag naar ligplaatsen is groot maar het aanbod nihil en wordt ook niet groter.

Vandaar dat we van plan zijn een oude boot te kopen incl ligplaats om alsnog een ligplaats te kunnen bemachtigen.
O+
pi_103063713
Heb je hier wat aan?

http://www.woonbotenland.nl/

Staat i.i.g. een hoop informatie op over (ver)kopen enz.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_103064080
Altijd recent bewijs hebben dat het casco bij aankoop in goede staat is, want als je casco rot of scheuren vertoont kan dat diep in de papieren lopen, Is dat niet aanwezig en doet de verkopende partij moeilijk blijf er ver weg van hoe mooi het ook kan zijn.

Altijd honderd procent zeker zijn dat het casco in goede staat van onderhoud altijd ik kan het niet hard genoeg zeggen, want die fout word vaker gemaakt laat het door een onafhankelijk beton reparatiebedrijf keuren. Een casco moet om de 5/7 jaar gekeurt worden voor de verzekering een hellingrapport is noodzakelijk anders kan je de woonboot niet verzekeren.

Verder zijn walaansluitingen vaak aanwezig op een vaste ligplaats en die worden aangekoppeld met een flexibele slangen, Dat is vrijwel hetzelfde als je verhuist naar een ander echt huis. Een volle hypotheek op een woonboot is niet gebruikelijk houd daar rekening mee.

Ik wil je met het volgende niet afschrikken hoor,

*Sleepkosten van een woonboot naar bestemming ligt puur aan de afstand, Maar reken al gauw op een 3000E of meer.

*Stevige loopplank nieuwe kost ook al gauw een 1000E

*Moeten er nieuwe heipalen komen?

Tenslotte je gaat het oude casco verruilen voor een nieuwe en als dat niet goed past zul je dat moeten gaan veranderen, Dat kan ook weer flink in de papieren lopen. Een heipaal plaatsen kost rond de 800/1200E, En vergeet niet dat de heipalen die eral in zitten er ook uit moeten gehaald worden wat ook weer geld kost.

En het verkopen van een oude boot kan vaak lang op zich wachten vooral als er geen ligplaats aanwezig is, En reken er op dat in tijden als deze het gewoon allemaal wat moeilijker gaat.

Dat is wat ik weet van dat hele woonboot gebeuren, Succes gewenst :*
pi_103064157
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 00:49 schreef Saisai het volgende:

[..]

Ik weet niet precies hoe het zit, dat verschilt ook per plaats en gemeente. Wat ik wel weet is dat er geen ligplaatsen bijkomen en dat de ligplaats of op je naam en boot staat, of dat je het huurt van de gemeente. De vraag naar ligplaatsen is groot maar het aanbod nihil en wordt ook niet groter.

Vandaar dat we van plan zijn een oude boot te kopen incl ligplaats om alsnog een ligplaats te kunnen bemachtigen.
Je betaald vrijwel altijd een vorm van huur aan de gemeente, En er komen heel soms maar dan ook heel soms nieuwe ligplaatsen vrij en die zijn binnen een mum van tijd weg ;(
pi_103064802
Als woonarkeigenaar heb je met veel verschillende partijen te maken.

Let op: bij vervanging geldt dat volgens recente jurisprudentie je woonark een gebouw is. Dat betekent dat je ark moet voldoen aan eisen in het bestemmingplan voor gebouwen. Pas nog in mijn omgeving meegemaakt dat het bestemmingsplan voor gebouwen gewoon zegt 'die mogen niet in de rivier bestaan' - dan kun je de ark dus niet vervangen (!!!) tot er een nieuw bestemmingsplan is. Daarnaast moet je vergunningen hebben van de gemeente, de waterwegbeheerder (rijkswaterstaat) en de eigenaar van de grond onder het water (kan weer iemand anders zijn!). Let verder op dat je alle kleine lettertjes uit het bestemmingsplan correct naleest: als je een bestaande ark van 20 meter vervangt door een kleinere, kan toch blijken dat er in het bestemmingsplan staat dat er een bepaalde tussenruimte tussen arken moet zijn, waar alle andere arken niet aan hoeven te voldoen, omdat ze er al jaren voor het bestemmingsplan lagen, maar jou nieuwe wel.

Let verder op dat er niet zo veel hypotheekverstrekkers zijn voor woonarken (ING, Rabobank mits je extra snel aflost en wellicht nog wat kleinere) en dat verzekeringen best duur zijn (hier 1200/jaar).

Let dan nog op hoe het zit met de grond aan de wal: is het je eigendom, is het gepacht, is het gedoogd, is het een object waarvan iemand de huur vrijelijk kan verhogen?

Wat betreft sleepkosten en keuringen: stalen boten moeten regelmatig naar de werf (tenzij je het risico op zinken niet meeverzekert), betonnen arken niet.

Wonen op een woonboot is prachtig, maar bereid je absoluut goed voor - mensen in mijn omgeving hebben net tot aan de hoge raad geprocedeerd en hebben nu toch een groot probleem.

PS: woonarken liggen aan spudpalen, niet aan heipalen
PS2: red ceder is best mooi, maar van die trespa-achtige platen zijn volgens mij nog onderhoudsarmer.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 12:30:14 #8
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_103071236
Een loopplank kan ik zelf maken met mijn vader, hij kan gemakkelijk aan RVS komen en we hebben beide handige handjes (al zeg ik het zelf).

Hier in Groningen maken ze gebruik van touwen ipv studpalen, moet ik dan nog ergens anders rekening mee houden behalve dat ze te bevestigen moeten zijn?

De verzekering zal bij mij iets goedkoper uitvallen dat het bedrag wat hier genoemd wordt. Ik heb bij verschillende maatschappijen een berekening gemaakt en ik kom op maximaal 40 euro per maand uit gezien de bedragen die verzekerd moeten worden. We zijn starters en hebben dus nog niet veel te verzekeren. ;)

Aangezien ik niets kan vinden op het internet over bestemmingsplannen, regels en dergelijke in mijn gemeente, wilde ik vanmiddag even langs gaan. Hopelijk kunnen ze me op het gemeentehuis van wat stukken voorzien.
O+
pi_103085059
Ik neem aan dat er daar meer woonboten liggen? Kijk eens hoe zij het doen, maak eens een praatje - hier gaat het maximaal 7 meter op en neer, dan zijn touwen minder handig. In Groningen gaat het waarschijnlijk wat minder op en neer :-)

Qua bestemmingsplannen is het gemeentehuis natuurlijk een goede start, maar afhankelijk van waar je ligt ( binnen of buiten de stad) zou je best ook met Rijkswaterstaat te maken kunnen hebben.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:27:28 #10
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_103088883
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 19:06 schreef JurriaanK het volgende:
Ik neem aan dat er daar meer woonboten liggen? Kijk eens hoe zij het doen, maak eens een praatje - hier gaat het maximaal 7 meter op en neer, dan zijn touwen minder handig. In Groningen gaat het waarschijnlijk wat minder op en neer :-)

Qua bestemmingsplannen is het gemeentehuis natuurlijk een goede start, maar afhankelijk van waar je ligt ( binnen of buiten de stad) zou je best ook met Rijkswaterstaat te maken kunnen hebben.
Een praatje maken lijkt me inderdaad wel een goed idee, dat doe ik liever dan direct een boot te bezichtigen want dan krijg je toch alleen maar hallelujaverhalen te horen. :W
O+
pi_103093980
Interessant topic. Het lijkt mij ook ontzettend leuk om op het water te wonen en ik heb onlangs een voor mij misschien wel te financieren optie voorbij zien komen.
pi_103132354
meestal is het zo dat als je een boot met ligplaats hebt, je de boot wel mag vervangen door een andere, in sommige steden gelden dan wel soms regels voor wat voor boot je er mag neerleggen (amsterdam bijv)
een ark zonder ligplaats koop voorniet al te veel geld, (zie marktplaats) omdat de ligplaats het duurste is
betonnen bak is vrijwel onderhoudsvrij en aan de opbouw kan je zelf natuurlijk eea doen..stalen boot vergt meer onderhoud -regelmatig naar de werf enz-
nutsvoorzieningen: als je een ligplaats hebt is er een zg walkast, daarin zitten de gas, water en elektra aansluitingen en meters vandaar uit moet je de boot met flex aansluiten
rioolaansluiting is steeds meer verplicht, ook daar heb je een flex leiding voor, maar je moet dan wel zelf een opvoer/feacaliënpomp voornodig -zg vuil of ruwwaterpomp- om je rioolwater naar de wal te pompen
belastingen enz zijn heel lokaal, het beste is om dat bij naasdtliggende woonbooteigenare na te vragen, zij kennen de lokale situatie

Succes
  zondag 16 oktober 2011 @ 12:08:19 #13
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_103143011
Bedankt allemaal voor jullie informatie! Ik heb ons in ieder geval alvast ingeschreven op de wachtlijst voor ligplaatsen :)

Iemand enig idee wat de gemiddelde wachttijd daarvoor is in Groningen?
O+
  woensdag 19 oktober 2011 @ 00:25:09 #14
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_103263831
Na veel onderzoek (wat een gedoe..) lijkt het financieel te lukken mits we een hypotheek kunnen krijgen natuurlijk.

De bedoeling is om de oude boot op te kopen incl ligplaats om de "nieuwe" er te kunnen plaatsen.
Hierna zullen we het nogmaals laten taxeren en ontstaat er overwaarde. Deze overwaarde willen we gebruiken om de hypotheek over te sluiten naar een andere. Ik zat zelf te denken aan een overbruggingshypotheek, dat lijkt mij financieel gezien de beste keuze. (boetevrij in 1 keer aflossen)

Meningen mogen gedeeld worden :)
O+
pi_103635441
Waar betaal je die nieuw te kopen woonboot dan van? Als dat dezelfde hypotheek is, lijkt me dat de waardestijging wel meevalt; de nieuwe woonboot blijft immers identiek en de ligplaats wordt niet meer waard omdat er een andere woonboot ligt.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
  donderdag 27 oktober 2011 @ 19:53:43 #16
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_103637652
In dit geval is de kans dat dit wel gebeurt wel aanwezig omdat er ruimte is voor een (heel) grote boot. Deze worden wel eens voor weinig weggedaan omdat ze juist die grotere boten niet snel kwijt raken. Op marktplaats staan bv ook 2 mooie.

misschien zie ik het te rooskleurig in hoor, dan hoor ik het graag van je :Y
O+
pi_103887213
nee hoor, als je een ligplaats hebt, mag je meestal de boot vervangen door een andere, -die hoeft niet perse even groot te zijn, (dat kan de gemeente je vertellen)en boten zonder ligplaats zijn idd niet duur, hou wel rekening met de transportkosten, en of hij onder eventuele bruggen en door sluizen past, dus eerst onderzoeken of die andere boot er uberhaubt wel kan komen
  woensdag 2 november 2011 @ 19:39:54 #18
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_103887560
bedankt :)
O+
pi_103908324
hier in amsterdam lig naast de berlagebrug een woonark te koop

vraagprijs een belachelijke 850.000 euro terwijl de ark zelf misschien 80.000 kost

en hij ligt eigenlijk nog op een rotplek ook... geen parkeerruimte, vlak naaste een heel drukke brug, en de ingang van de tramremise.alleen hij ligt dus wel op de amstel in amsterdam......
  donderdag 3 november 2011 @ 21:20:27 #20
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_103932524
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 10:35 schreef sijs het volgende:
hier in amsterdam lig naast de berlagebrug een woonark te koop

vraagprijs een belachelijke 850.000 euro terwijl de ark zelf misschien 80.000 kost

en hij ligt eigenlijk nog op een rotplek ook... geen parkeerruimte, vlak naaste een heel drukke brug, en de ingang van de tramremise.alleen hij ligt dus wel op de amstel in amsterdam......
lolwhut?! :')
O+
  donderdag 3 november 2011 @ 21:21:29 #21
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_103932578
"normaliter" worden de prijzen ook voor 75% bepaald door de ligplaats, die is het duurste. maar dit klinkt ondanks dat het de amstel is niet echt als een droomplaats. :')
O+
pi_103941816
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 21:21 schreef Saisai het volgende:
"normaliter" worden de prijzen ook voor 75% bepaald door de ligplaats, die is het duurste. maar dit klinkt ondanks dat het de amstel is niet echt als een droomplaats. :')
dat ben ik helemaal met je eens.. de plaats -en de schaarste daaraan- bepaalt de prijs

maar dit is helemaal over the top

zou zelf nooit voor die prijs op die plaats gaan wonen

ik roei er elke zondag langs :)
pi_103953162
Ik heb totaal geen verstand van woonboten hoor, maar mijn schoonzus + zwager hebben er wel een te koop (zonder ligplaats, zij hebben op hun ligplaats ook net een andere boot gelegd), in Gelderland.
  vrijdag 4 november 2011 @ 17:24:33 #24
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_103963840
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 12:28 schreef Bleie het volgende:
Ik heb totaal geen verstand van woonboten hoor, maar mijn schoonzus + zwager hebben er wel een te koop (zonder ligplaats, zij hebben op hun ligplaats ook net een andere boot gelegd), in Gelderland.
nja, ik ben erachter dat de ligplaats die ik voor ogen had in de middag -wanneer de zon het felste is- in de schaduw ligt doordat er een enorm gebouw naast staat. Heb inmiddels alweer iets anders gezien. Ook een woonboot, maar die heeft wel wat binnenwerkzaamheden nodig. (vind ik op zich niet erg)
O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')