Altijd recent bewijs hebben dat het casco bij aankoop in goede staat is, want als je casco rot of scheuren vertoont kan dat diep in de papieren lopen, Is dat niet aanwezig en doet de verkopende partij moeilijk blijf er ver weg van hoe mooi het ook kan zijn.
Altijd honderd procent zeker zijn dat het casco in goede staat van onderhoud altijd ik kan het niet hard genoeg zeggen, want die fout word vaker gemaakt laat het door een onafhankelijk beton reparatiebedrijf keuren. Een casco moet om de 5/7 jaar gekeurt worden voor de verzekering een hellingrapport is noodzakelijk anders kan je de woonboot niet verzekeren.
Verder zijn walaansluitingen vaak aanwezig op een vaste ligplaats en die worden aangekoppeld met een flexibele slangen, Dat is vrijwel hetzelfde als je verhuist naar een ander echt huis. Een volle hypotheek op een woonboot is niet gebruikelijk houd daar rekening mee.
Ik wil je met het volgende niet afschrikken hoor,
*Sleepkosten van een woonboot naar bestemming ligt puur aan de afstand, Maar reken al gauw op een 3000E of meer.
*Stevige loopplank nieuwe kost ook al gauw een 1000E
*Moeten er nieuwe heipalen komen?
Tenslotte je gaat het oude casco verruilen voor een nieuwe en als dat niet goed past zul je dat moeten gaan veranderen, Dat kan ook weer flink in de papieren lopen. Een heipaal plaatsen kost rond de 800/1200E, En vergeet niet dat de heipalen die eral in zitten er ook uit moeten gehaald worden wat ook weer geld kost.
En het verkopen van een oude boot kan vaak lang op zich wachten vooral als er geen ligplaats aanwezig is, En reken er op dat in tijden als deze het gewoon allemaal wat moeilijker gaat.
Dat is wat ik weet van dat hele woonboot gebeuren, Succes gewenst