Het is wel ideaal om het op te lossen met apparte groepen, en als je het kan doen (leeg huis) waarom niet. Als je je oventje aan hebt staan (verwarmen) en je gooit even snel iets te ontdooien in je magnetron dan vliegt je stop er uit (bij wijze van) Dat zuigtquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 09:40 schreef FlorisB het volgende:
gebruik je ze allemaal tegelijk dan? het is misschien mooi om het op andere groepen te hebben maar niet noodzakelijk lijkt mij.....
Dat zal wel meevallen. Hetzelfde geldt voor een waterkoker en frituurpan: de opgegeven vermogens zijn groter dan de stop aan zou moeten kunnen, toch verbruiken ze allemaal wat minder dan het maximum, en gaat dat prima samen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 09:44 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Het is wel ideaal om het op te lossen met apparte groepen, en als je het kan doen (leeg huis) waarom niet. Als je je oventje aan hebt staan (verwarmen) en je gooit even snel iets te ontdooien in je magnetron dan vliegt je stop er uit (bij wijze van) Dat zuigt
Ik heb hetzelfde en alles draait prima op 2 groepen.quote:vaatwasser, combi magnetron, stoomoven en quooker in de keuken hebben, en ik heb begrepen dat dezen toch graag allen een eigen groep zouden willen. In totaal heb ik dus eigenlijk 5 groepen nodig in de keuken.(maar 4 zou ook al mooi zijn, de quooker durf ik nog wel op de algemene "keuken"groep te doen, die is maar 1600W)
Zo simpel is het dus niet. Er bestaat ook iets als wetgeving en die stelt dat apparaten > 2000 Watt, een eigen groep moeten hebben (in bestaande situatie > 3000 Watt).quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 09:55 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat zal wel meevallen. Hetzelfde geldt voor een waterkoker en frituurpan: de opgegeven vermogens zijn groter dan de stop aan zou moeten kunnen, toch verbruiken ze allemaal wat minder dan het maximum, en gaat dat prima samen.
En de enkele keer dat het misgaat, zet je eenvoudig de schakelaar in de meterkast weer om.
Dit vooral. Maar zo kostbaar is he leggen van een paar nieuwe leidingen en het weer netjes afwerken niet.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 09:37 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Door 1 leiding mogen geen 2 groepen lopen. bij een nieuwe groep moet je dus echt ook nieuwe leidingen aanleggen. Ik heb hetzelfde gehad. Als je geluk hebt zitten er nog loze leidingen. Anders zal je echt een nieuwe leiding moeten aanleggen
Want de rest van het huis naar de meterkast zit ook achter het keukenkastje?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 10:05 schreef blomke het volgende:
Vaak is er onder de keukenkastjes voldoende ruimte tegen de muur aan om én de leidingen te monteren én de WCD's te plaatsen.
Als bij ons de oven aanstaat, en de frituur gaat opwarmen is het klaar.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 09:55 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat zal wel meevallen. Hetzelfde geldt voor een waterkoker en frituurpan: de opgegeven vermogens zijn groter dan de stop aan zou moeten kunnen, toch verbruiken ze allemaal wat minder dan het maximum, en gaat dat prima samen.
En de enkele keer dat het misgaat, zet je eenvoudig de schakelaar in de meterkast weer om.
Sorry hoor, ik wilde alleen een mogelijkheid aangeven. Misschien zit naast de keuken de gang en kan je wel door de gangvloer heen richting meterkast...quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 10:15 schreef Prof_Hoax het volgende:
Want de rest van het huis naar de meterkast zit ook achter het keukenkastje?Dat was het probleem dacht ik, heel het huis door crossen.
In de OP staat dat dat niet kan, te ver weg. Maar ik bedoelde het ook verre van slecht, meer een grappige manier van zeggen. Nee kan nietquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 10:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Sorry hoor, ik wilde alleen een mogelijkheid aangeven. Misschien zit naast de keuken de gang en kan je wel door de gangvloer heen richting meterkast...
Ik geloof best dat er regels zijn. Toch is het raar. Een stroomgroep is op 16 ampère afgezekerd. Dan ga je er toch ook van uit dat je de groep tot 16 ampère moet kunnen belasten?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 10:30 schreef exlurker het volgende:
Wat blomke ook al aangeeft er zijn regels in Nederland die aangeven wat er wel en niet kan. Iedereen die roept je kan makkelijk meerdere toestellen op een groep plaatsen hebben gelijk tot het een keer fout gaat en in dat geval is de verzekering niet thuis.
Juist daar heb je de zekering voor! Ik heb er alle vertrouwen in dat als ik hier 5 kW uit een stopcontact probeer te trekken, de zekering z'n werk doet, en niet de bedrading gaat smelten.quote:
Dat kan ook, maar als je een apparaat van 2300 Watt aanzet en je zet de friteuze van 1800 Watt aan, dan zal (na enige tijd) de zekering eruit gaan. Aangezein er steeds meer "losse" apparaten in de keuken komen (stoomoven quookers koffiezetters en weet ik al niet wat) heeft de wetgever in de nieuwe NEN1010 daarop ingespeeld door het max vermogen voor een eigen groep te verlagen van 3000 naar 2000 Watt. Zodat je meer ruimte houdt om die exotische apparaten aan te zetten.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 10:55 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Ik geloof best dat er regels zijn. Toch is het raar. Een stroomgroep is op 16 ampère afgezekerd. Dan ga je er toch ook van uit dat je de groep tot 16 ampère moet kunnen belasten?
Dus is het zaak dat de politie nooit in je keuken én je meterkast komt, als je 2 apparaten van >2000 watt op 1 groep hebt staan.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 10:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Zo simpel is het dus niet. Er bestaat ook iets als wetgeving en die stelt dat apparaten > 2000 Watt, een eigen groep moeten hebben (in bestaande situatie > 3000 Watt).
(...)
Je begrijpt het concept "veiligheid" niet.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 10:59 schreef incompetente-palpeerder het volgende:
[..]
Dus is het zaak dat de politie nooit in je keuken én je meterkast komt, als je 2 apparaten van >2000 watt op 1 groep hebt staan.
Gaat meer om het geval dat ik geweest ben en daarna de verzekering komt kijken/onderzoeken.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 10:59 schreef incompetente-palpeerder het volgende:
[..]
Dus is het zaak dat de politie nooit in je keuken én je meterkast komt, als je 2 apparaten van >2000 watt op 1 groep hebt staan.
Ik ook... Hoewel!quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 10:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Juist daar heb je de zekering voor! Ik heb er alle vertrouwen in dat als ik hier 5 kW uit een stopcontact probeer te trekken, de zekering z'n werk doet, en niet de bedrading gaat smelten.
Weet ik wel... had eigenlijkquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 11:02 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Gaat meer om het geval dat ik geweest ben en daarna de verzekering komt kijken/onderzoeken.
Dat maakt het duidelijkerquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 11:06 schreef incompetente-palpeerder het volgende:
[..]
Weet ik wel... had eigenlijkbij die post moeten staan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |