abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111521690
Binck is inderdaad een optie om je geldsaldo naar US Dollars te wisselen. Je krijgt er alleen geen rente op. Bij de Abn Amro is de rente nu 0,24% op een dollarsaldo, dus je loopt nauwelijks iets mis.

Je spaargeld naar een Forex dealer overmaken vind ik een slecht idee. Zo'n broker valt niet onder het depositogarantiestelsel (Binck wel). Het zijn vaak jonge bedrijven die vanuit landen met een laks kontrolesysteem werken. Bovendien zul je dan de software en de basis van valuta handelen moeten doorgronden. Dit vind ik nogal overkill als je alleen maar je spaargeld in veiligheid wil brengen.
pi_111523809
Ik zie nog die glibberige Zalm met die kinderlijke glimlach euro's uit een Maastrichtse flappentap trekken. En inmiddels zijn we zo ver afgezakt dat we dit soort gesprekken moeten hebben. :'(
pi_111552369
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 09:35 schreef Budapestenaar het volgende:
Ik zie nog die glibberige Zalm met die kinderlijke glimlach euro's uit een Maastrichtse flappentap trekken. En inmiddels zijn we zo ver afgezakt dat we dit soort gesprekken moeten hebben. :'(
Ik meen dat toen de Euro werd ingevoerd de dollar duurder was dan de euro...
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  dinsdag 15 mei 2012 @ 10:05:46 #29
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_111569882
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 21:24 schreef miro86 het volgende:

[..]

Ik meen dat toen de Euro werd ingevoerd de dollar duurder was dan de euro...
vlgs mij was een euro toen 0,87 tegenover 1 dollar oid
I only tell you once. Don't fuck me, Tony. Don't you ever try to fuck me.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 19:25:59 #30
375155 HarmsonFX
Twitmeister
pi_111591908
Je moet natuurlijk wel een broker kiezen die een vergunning heeft bij de AFM. Maar waarom zou je je spaargeld in dollars willen omzetten? Ben je bang voor hyperinflatie? Anders heeft het weinig zin, of je grote investeringen in de USA of ergens anders willen doen? Als je wilt speculeren met de valutakoers kan je dat met weinig geld ook doen.. Stel je wilt met 20.000 euro doen dan kan dat al met 100 dollar op de forex. De hefboom kan daar 1/200 zijn bij anderen zelfs 1/500. Grote bedragen omwisselen bij reguliere banken kost handen vol commissie. Ik zie daar de meerwaarde niet van in als je het in Europa wilt besteden.

En je kan natuurlijk een retourtje Zwitserland boeken en daar een rekening openen. De Zwitserse Frank is erg stabiel.

[ Bericht 9% gewijzigd door HarmsonFX op 15-05-2012 19:28:43 (toevoeging) ]
Tips: Betaalde linkverkorter Adf.ly Plus500 affilaite program Plus500 affiliate Snel online handelen Plus500 broker Informatiesite Forex Theforexcompass.com
pi_111599571
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 10:05 schreef Sosa het volgende:

[..]

vlgs mij was een euro toen 0,87 tegenover 1 dollar oid
Je hebt gelijk, de dollar was alleen duurder van Jan 2000 tm November 2002.
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
  dinsdag 15 mei 2012 @ 22:10:23 #32
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_111601883
Ik heb voor dit doel een rekening geopend bij Alex, maar ik heb er geen geld op gestort. Dit heeft een aantal redenen:
- bij een monetair SHTF-scenario worden je dollars onbereikbaar door opnamelimieten of worden (nog erger) een bij een dan vast te stellen noodwet omgezet in euro's tegen een ongunstige koers...
- ik heb mijn spaargeld goeddeels gestoken in het aflossen van de studieschuld, het restant wil ik snel kunnen opnemen en staat dus op een sneller toegankelijke spaarrekening waar ook een betaalrekening aan gekoppeld is.

Ik kan me voorstellen dat het anders wordt als je veel spaargeld (als in: 6 netto maandsalarissen of meer op een spaarrekening) hebt. Dan kunnen alternatieven handig zijn, waarbij ik dan zou adviseren om een bankrekening in een buitenland te hebben. Buitenlandse valuta op een Nederlandse rekening vind ik niet een voldoende hedge (dan kun je het net zo goed in euro's laten staan).
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_111607759
Bank of China voor yuans
  dinsdag 15 mei 2012 @ 23:46:01 #34
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_111607940
Ik denk dat ik gewoon voor 10k dollars koop en thuis in de kluis leg
pi_111611642
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 22:10 schreef Goverman het volgende:
Buitenlandse valuta op een Nederlandse rekening vind ik niet een voldoende hedge (dan kun je het net zo goed in euro's laten staan).
Wat bedoel je hiermee? Als je naar dollars wisselt dan maakt het toch verder niet uit of die rekening in Nederland of in het buitenland loopt ?

Edit: Het nogmaals lezende, geloof ik dat je bang bent voor opnamelimieten of een noodwet waarbij euro's gedwongen worden gewisseld tegen dollars. Wanneer is dat voor het laatst gebeurd? Met zulke extreme angsten kun je jezelf beter ergens terugtrekken in de bergen met goudstaven en voedsel in conservenblikjes.

[ Bericht 19% gewijzigd door jaco op 16-05-2012 03:35:13 ]
pi_111611702
Nog een ideetje: bij Abn Amro kun je gratis een beleggingsrekening aanvragen. Dus ook met een gewone particuliere rekening. Je kunt daar niet in valuta handelen. Maar als je Amerikaanse aandelen koopt, dan worden je euro's naar dollars gewisseld om de aankoop te financieren. Als je het weer verkoopt dan vice versa. Hetzelfde geldt voor aandelen in Zwitserse Franken, Singapore Dollars, etcetera.

Je loopt dan uiteraard extra risico met dat aandeel. Je zou echter ook voor een money market fund of staatsobligatie kunnen kiezen om dit risico sterk te beperken.
  woensdag 16 mei 2012 @ 13:47:39 #37
375155 HarmsonFX
Twitmeister
pi_111623021
Koop een huis, als de euro vervalt in hyperinflatie kun je je hypotheek aflossen met een dagloon ;-)
Tips: Betaalde linkverkorter Adf.ly Plus500 affilaite program Plus500 affiliate Snel online handelen Plus500 broker Informatiesite Forex Theforexcompass.com
  woensdag 16 mei 2012 @ 16:27:32 #38
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_111629161
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 13:47 schreef HarmsonFX het volgende:
Koop een huis, als de euro vervalt in hyperinflatie kun je je hypotheek aflossen met een dagloon ;-)
zou het? volgens mij is daar wel over nagedacht.
  woensdag 16 mei 2012 @ 16:39:41 #39
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_111629688
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 03:10 schreef jaco het volgende:

[..]

Wat bedoel je hiermee? Als je naar dollars wisselt dan maakt het toch verder niet uit of die rekening in Nederland of in het buitenland loopt ?

Edit: Het nogmaals lezende, geloof ik dat je bang bent voor opnamelimieten of een noodwet waarbij euro's gedwongen worden gewisseld tegen dollars. Wanneer is dat voor het laatst gebeurd? Met zulke extreme angsten kun je jezelf beter ergens terugtrekken in de bergen met goudstaven en voedsel in conservenblikjes.

In 1933 verbood de Amerikaanse regering particulier bezit van goud. Dat moest worden ingeleverd. Goud van particulieren dat in bankkluizen lag werd onteigend. (hoe het met vergoedingen zat weet ik zo niet).

In Argentinië (in 2001) is een dergelijke noodwet ingesteld. Dit betekende dat de dollars op Argentijnse rekeningen werden omgezet in (ik meende) peso's. De koers waartegen dat gebeurde was al ongunstig (stond niet in verhouding tot de werkelijke koers op de markt), waardoor deze spaarders al een deel van hun vermogen kwijtraakten. Nog erger was dat deze peso's snel daarna al niet veel meer waard waren, maar ook dat je er niet meer bij kon (banken waren wekenlang dicht). Ondertussen stegen overal de prijzen, dus... poef... weg spaargeld.

Slimmere mensen hadden hun dollars in het buitenland ondergebracht of al van de bank gehaald. Zij konden voor weinig een huis kopen o.i.d. Een paar maanden geleden was hier nog een Tegenlichtdocumentaire over.

Als hedge kunnen buitenlandse aandelen dus nog wel eens een aardige zijn, zeker als je ze bij een buitenlandse broker hebt gekocht. Ik ken geen voorbeelden waarbij regeringen aandelen van particulieren hebben onteigend, misschien was het aan de orde in de communistische revoluties in diverse landen.

Wat overheden in het geval van extreme financiële onrust proberen te doen, is proberen om controle over kapitaal te houden om de maatschappelijke orde zo goed en kwaad als dat kan te handhaven. Dat betekent dus (in volgorde van ernst):
- weglekken van geld voorkomen (in welke valuta dan ook)
- waardevolle materialen confisceren
- voedseldistributie opzetten

Voedselvoorraden aanleggen is dus nog niet eens zo'n slecht idee... Misschien mar een paar blikken soep kopen dus... Ohwja, en liquide middelen met alcohol natuurlijk. Bovendien hebben deze dingen vaak een gunstige koers (kortingen bij de supermarkt) en is de drank nu nog een beetje betaalbaar... :) :')
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  woensdag 16 mei 2012 @ 17:30:04 #40
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111631880
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 16:39 schreef Goverman het volgende:

[..]

In 1933 verbood de Amerikaanse regering particulier bezit van goud. Dat moest worden ingeleverd. Goud van particulieren dat in bankkluizen lag werd onteigend. (hoe het met vergoedingen zat weet ik zo niet).
Je kreeg daarvoor een door de staat vastgestelde prijs (in dit geval de prijs van voor de dollar devaluatie)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_111650422
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 16:27 schreef Sosa het volgende:

[..]

zou het? volgens mij is daar wel over nagedacht.
Zou het? De gewone inflatie verminderd ook je hypotheekdruk met de jaren. Als je een hypotheek hebt welke 314000 euro is en die 314000 is ineens geen reet meer waard, heb je nog steeds die 314000 euro geleend en niets meer. Je huis is je eigendom, niet van de bank. Leningen verdampen dus met hyperinflatie. Wat dacht je dan dat hyperinflatie was?? Dat de bank zegt nu heb je ineens 24 miljard geleend want dat komt ons beter uit? Dacht het niet..
  donderdag 17 mei 2012 @ 01:15:07 #42
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_111652885
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:14 schreef HarmsonFX het volgende:

[..]

Zou het? De gewone inflatie verminderd ook je hypotheekdruk met de jaren. Als je een hypotheek hebt welke 314000 euro is en die 314000 is ineens geen reet meer waard, heb je nog steeds die 314000 euro geleend en niets meer. Je huis is je eigendom, niet van de bank. Leningen verdampen dus met hyperinflatie. Wat dacht je dan dat hyperinflatie was?? Dat de bank zegt nu heb je ineens 24 miljard geleend want dat komt ons beter uit? Dacht het niet..
dat snap ik

ik bedoel, bij hyperinflatie, is iedereen schuldenloos? Een flinke crash en mijn villa is afbetaald met een dagloon?
  maandag 21 mei 2012 @ 08:28:08 #43
375155 HarmsonFX
Twitmeister
pi_111819356
quote:
dat snap ik

ik bedoel, bij hyperinflatie, is iedereen schuldenloos? Een flinke crash en mijn villa is afbetaald met een dagloon?
Dat is de strekking inderdaad. Mensen met schulden zijn dan spekkoper.

Hyperinflatie is zeer nadelig voor een economie. Met name loonwerkers, pensioentrekkers, schuldeisers, ondernemers en banken hebben zeer veel last van hyperinflatie. Bestaande tegoeden en schuldvorderingen worden immers waardeloos en de lonen zijn niet in staat de prijzen bij te houden. Investeerders trekken massaal hun geld terug. Consumenten nemen hun geld van de banken op en beleggen in buitenlandse valuta of waardevaste goederen. Dit veroorzaakt de bekende "run op de bank", met als gevolg een golf van faillissementen in het bankwezen. Argentinië trachtte dit in 2002 te voorkomen door de saldi te bevriezen, wat tot woedende reacties en een politieke en sociale crisis leidde. Men verliest het vertrouwen in geld, en de zeer inefficiënte ruilhandel keert terug. Ook wordt het rekenen met geld steeds lastiger: men moet in duizenden, miljoenen en miljarden rekenen. In 1923 kon de Duitse regering alle nullen niet meer op de postzegels kwijt. De Duitse hyperinflatie van 1922-1923 is wel het bekendst. Deze inflatie was een gevolg van het feit dat de Fransen het Ruhrgebied bezetten om herstelbetalingen van de Duitsers af te dwingen. Hierbij dient te worden benadrukt dat geld bijmaken voor die herstelbetalingen, een politieke keuze was. De politici hadden ook kunnen kiezen voor hogere belastingen, meer bezuinigen of staatsleningen uitschrijven. Op het hoogtepunt werden de prijzen dagelijks tien keer zo hoog als de vorige dag. Er werden zelfs bankbiljetten gebruikt als brandstof voor de kachel, omdat deze meer warmte gaven dan de brandstof die men met dezelfde hoeveelheid bankbiljetten kon kopen.
*Bron Wikipedia
  maandag 21 mei 2012 @ 08:32:50 #44
375155 HarmsonFX
Twitmeister
pi_111819405
De enige reden waarom de meeste Duisters geen huis overhielden aan de hyperinflatie van 1923 is dat het hebben van een hypotheek of schuld in die dagen niet gebruikelijk was..
  maandag 21 mei 2012 @ 08:49:40 #45
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111819603
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 08:32 schreef HarmsonFX het volgende:
De enige reden waarom de meeste Duisters geen huis overhielden aan de hyperinflatie van 1923 is dat het hebben van een hypotheek of schuld in die dagen niet gebruikelijk was..
En dat geldt voor zover ik weet voor elk land waar ooit hyperinflatie is opgetreden. Er is mij niet één geval bekend waar "hypotheek aflossen met een dagloon" op grote schaal is voorgekomen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 21 mei 2012 @ 16:09:30 #46
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_111834614
Het valt mij op dat de pond ook redelijk sterk lijkt ten opzichte van de pond. Daar waar we vorig jaar op 1,1 zaten zit hij nu op 1,2. Maar hoe gevoelig is Engeland voor de Europese ellende.
pi_111851397
quote:
2s.gif Op maandag 21 mei 2012 16:09 schreef ShaoliN het volgende:
Het valt mij op dat de pond ook redelijk sterk lijkt ten opzichte van de pond. Daar waar we vorig jaar op 1,1 zaten zit hij nu op 1,2. Maar hoe gevoelig is Engeland voor de Europese ellende.
Tjah, vroeger was het 1.5...
  dinsdag 22 mei 2012 @ 07:43:16 #48
375155 HarmsonFX
Twitmeister
pi_111863991
Volgens Jom Rogers - omstreden TV-beurs-goeroe in de VS - is het eind in zicht. Volgens hem verliezen burgers en bedrijven in Italie en Spanje binnen een paar weken het vertrouwen dat ze hun geld ooit nog terug zien als ze het bij hun bank laten. gevolg: een run on the banks en financiële chaos. "Er zal anarchie komen waar de EU niet in overleeft. Bron http://www.welingelichtek(...)-een-paar-weken.html

Snel geld wisselen! ;-)
pi_111866943
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 07:43 schreef HarmsonFX het volgende:
Volgens Jom Rogers - omstreden TV-beurs-goeroe in de VS - is het eind in zicht. Volgens hem verliezen burgers en bedrijven in Italie en Spanje binnen een paar weken het vertrouwen dat ze hun geld ooit nog terug zien als ze het bij hun bank laten. gevolg: een run on the banks en financiële chaos. "Er zal anarchie komen waar de EU niet in overleeft. Bron http://www.welingelichtek(...)-een-paar-weken.html

Snel geld wisselen! ;-)
De TV-clown Jim Cramer, niet Jim Rogers.
  woensdag 30 mei 2012 @ 17:49:37 #50
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_112225907
potver

die euro blijft maar dalen. goud kopen? das ook een bubble..

toch maar swiss francs dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')