Dinsdag 11 Oktober is het zover, om 20:00 is Lex Harding te gast op FOK! om vragen van onze users te beantwoorden over zijn nieuwe boek "De reis van mijn leven"!
Natuurlijk ben je van harte welkom om ook nu al wat vragen in dit topic te zetten, we zullen onze uiterste best om ze morgen allemaal aan bod te laten komen!
Er is terecht veel aandacht voor het boek geweest afgelopen tijd maar mocht je alles gemist hebben dan hier nog even in het kort....:
Lex Harding en 'De reis van mijn leven'
‘Dit boek is een reis vol bijzondere ervaringen, maar vooral ook een ode aan de band tussen een vader en zijn twee zonen…’ Media-ondernemer en globetrotter Lex Harding ondernam een bijzondere reis met zijn zonen Rein (28) en Rick (25).
In een fourwheeldrive, tent op het dak, trokken de drie mannen dwars door donker Afrika. De trip bracht hen van Alexandrië in Egypte naar Kaap l’Agulhas, het zuidelijkste puntje van het kleurrijke en gecompliceerde Afrikaanse continent. Ze doorkruisten 14 landen en reden 20.287 km.
Over deze 4 maanden durende roadtrip schreef Lex Harding een uniek en persoonlijk boek. Hierin beschrijft hij zijn bijzondere belevenissen in een immens continent dat corruptie, armoede, wreedheid en verdriet even makkelijk blootgeeft als cultuur, schoonheid, geur en kleur. Een opmerkelijk reisverslag van een vader die voor het eerst langdurig met zijn zonen optrekt, met vele details maar ook treffende filosofische gedachten. Voor Lex Harding werd het de reis van zijn leven. De drie katernen met prachtige kleurenfoto’s zijn eveneens een mix van de adembenemende omgeving en persoonlijke momenten.
Lex Harding is een van de meest succesvolle media-ondernemers van ons land. Hij was niet alleen de populairste radio-discjockey van Nederland, maar ook was hij in de jaren tachtig bepalend voor het muzikale gezicht van Veronica TV met de legendarische muziekprogramma’s Nederland Muziekland, Countdown en de Top 40. De oud-Nijenrodiaan stond ook aan de wieg van o.a. RTL Nederland, Sky Radio, de Top 40, Radio 538, TMF en Slam FM. In zijn schaarse vrije tijd is Lex Harding een fervent reiziger.
Stof tot nadenken
Het boek zal ook behoorlijk wat stof tot nadenken geven, waar wij Afrika eigenlijk meestal zien als een continent dat grotendeels gebukt gaat onder natuurrampen en honger.. ervaart Lex het land ook anders en dat maakt dat in zijn boek Afrika echt als een enorm divers continent naar voren komt. Heel anders dan het doorsnee beeld van woestijn, savanne, zebra’s, etc. Hij ziet Afrika als een high-potential voor de toekomst. Genoeg stof voor interessante vragen en antwoorden op FOK! denken wij..
Orange babies
Van elk verkocht exemplaar van het boek zal een gedeelte van de opbrengst naar Orange Babies gaan. Orange Babies is een stichting die als voornaamste doel heeft zwangere vrouwen met hiv en hun baby's in Afrika te helpen. Voor meer informatie over Orange Babies zie de website: http://www.orangebabies.nl/
Actie op FOK!
We mogen van Just Publishers aan vijf users die een bijzondere bijdrage leveren aan dat gesprek een exemplaar van 'De reis van mijn leven' weggeven. Dus klets gezellig mee morgen en maak bovendien kans op een exemplaar van "De reis van mijn leven". Woensdag 12 oktober zal de PR van FOK! de winnaars in dit topic bekendmaken.
Meer informatie of alvast bestellen
Mocht je meer over dit boek willen weten of het boek alvast willen bestellen om op die manier het boek al eerder in je bezit te krijgen en om zo ook Orange Babies te steunen dan kan dat natuurlijk. Op www.dereisvanmijnleven.nl is meer informatie te vinden en daar kun je het boek ook eventueel bestellen.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
Waarom denkt Lex dat wij Afrika zien als een uniform continent met alleen maar natuurrampen en honger? Is dat ook niet wat kortzichtig? Of is dat gewoon de 'wervende' tekst van zijn uitgever?
Misschien ben ik wel wat pietluttig, maar eerst stelt men (de uitgever? of Lex zelf?) dat we Afrika moeten zien als een enorm divers continent (wat het natuurlijk ook is) en dus niet moeten generaliseren, maar vervolgens stelt men (de uitgever?) dat hij Afrika als een high potential voor de toekomst ziet. Bedoelt hij dan heel Afrika?
[ Bericht 6% gewijzigd door UIO_AMS op 11-10-2011 10:24:27 ]
Veels te gevaarlijk met al die buitenlanders daar; me dunkt.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b] Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon, Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
Op maandag 10 oktober 2011 17:11 schreef vosss het volgende: Ja mooi en alles, maar nog niet misschien dat ik persoonlijk door dat derderangs gare apeland zou trekken met een auto.
Veels te gevaarlijk met al die buitenlanders daar; me dunkt.
Gisteravond zag ik deze post voor het eerst. Hij is zo fout en stupide op zo veel manieren, dat ik niet wist waarmee ik zou beginnen en mijn primaire reactie was dan ook: noten en deleten. Gelukkig had ik haast om nog op tijd op een afspraak te komen en besloot ik er een nachtje over te slapen.
Na een zorgvuldige overweging ben ik nu van mening, dat een dergelijke post alleen maar het beeld van de uitgever in de inleidende tekst bevestigt. In Nederland zijn bijzonder kortzichtige mensen te vinden. Daarom blijft de post staan. Ik ga het voor Lex Harding niet mooier maken dan het is. FOK! is een afspiegeling van de samenleving en jammer genoeg horen ongefundeerde meningen / oneliners daarbij.
Het zal geen verrassing zijn, dat ik het volledig oneens ben met vosss. En met mij zullen er gelukkig vele anderen zijn.
quote:
Respect dat hij het wel doet
Dat is dan het ook enige aan je post waar ik het mee eens ben.
Op dinsdag 11 oktober 2011 10:27 schreef vosss het volgende: Jou lijkt het volkomen veilig om op eigen houtje van noord naar zuid door Afrika te trekken?
Veel plezier. Mij lijkt dat verre van veilig.
Nee, maar als je nou nog eens leest wat ik schreef, zul je zien dat ik dat ook nergens meldde.
Nee, maar als je nou nog eens leest wat ik schreef, zul je zien dat ik dat ook nergens meldde.
Niet letterlijk, maar tussen de regels door wel. Je hebt het over verwijderen en notes uitdelen en kortzichtigheid en ongefundeerde meningen etc etc en je bent het niet met me eens.
Maargoed, whatever rocks your boat
De oude oude layout was veel beter!! vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
Mooi gebied over het algemeen. Het zou leuk zijn te weten welke landen ze doorkomen. Daarnaast gaat het natuurlijk ook over de reis met zijn zonen. Ik ken een klein blond tenger meisje die in haar eentje door Afrika reisde dus 3 volwassen mannen in een auto zal het ook wel lukken qua veiligheid. Ik neem aan dat ze niet langs de (midden)oostkust zijn gereden.
Ik ben wel benieuwd, naar zijn reis, normaal ben ik niet zo belezen, maar gezien ik zelf volgende maand naar Afrika op vakantie ga, dan ben ik toch benieuwd. Mijn planning was in eerste instantie om al backpackend te gaan ticket naar Dar El Salaam te boeken, en ticket terug van uit Kaapstad. Maar dat werd me van alle kanten af geraden, omdat het te gevaarlijk zou zijn, van beroving tot corrupte politie, nu ben ik niet echt een bange poepert. Maar hoe is het daar op dat vlak ?
Welkom Lex Harding. Onlangs is je boek 'De reis van mijn leven' verschenen. Vanavond heeft men de kans om vragen te stellen over dit boek. We zijn erg benieuwd naar de antwoorden op de vragen, waarvan er al een aantal zijn gesteld in dit topic. Voor het gemak herhaal ik deze even:
quote:
Uio_Ams: Waarom denkt Lex dat wij Afrika zien als een uniform continent met alleen maar natuurrampen en honger? Is dat ook niet wat kortzichtig? Of is dat gewoon de 'wervende' tekst van zijn uitgever?
en
Misschien ben ik wel wat pietluttig, maar eerst stelt men (de uitgever? of Lex zelf?) dat we Afrika moeten zien als een enorm divers continent (wat het natuurlijk ook is) en dus niet moeten generaliseren, maar vervolgens stelt men (de uitgever?) dat hij Afrika als een high potential voor de toekomst ziet. Bedoelt hij dan heel Afrika?
quote:
Fogel: Ik vraag me af of de corruptie ook nog "voordelen" heeft gehad tijdens de reis?
quote:
bunnahabhain: Ik ben wel benieuwd, naar zijn reis, normaal ben ik niet zo belezen, maar gezien ik zelf volgende maand naar Afrika op vakantie ga, dan ben ik toch benieuwd. Mijn planning was in eerste instantie om al backpackend te gaan ticket naar Dar El Salaam te boeken, en ticket terug van uit Kaapstad. Maar dat werd me van alle kanten af geraden, omdat het te gevaarlijk zou zijn, van beroving tot corrupte politie, nu ben ik niet echt een bange poepert. Maar hoe is het daar op dat vlak ?
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana Het zijn de kleine dingen die het doen <3
Ulo Ams. Ik generaliseer als ik zeg dat de meeste mensen in Nederland Afrika over een kam scheren. Maar de heersende mening in Nederland is wel dat het in 'Afrika' gevaarlijk is. En een incident ergens wordt gelijk het gehele continent aangerekend. En dat is verkeerd. Afrika is zo immens groot. Kijk maar eens op the true size of Africa.com, dan zie je hoe groot het is. Als ik zeg dat ik door Afrika heb gereisd dan is meestal de reactie: 'Durf je dat wel?' Ik heb me gedurende de gehele reis nooit bedreigd gevoeld. We hebben geen rotzooi opgezocht (niet naar Somalië dus), maar we zijn het ook zeker niet uit de weg gegaan (toch even naar Goma geweest).
Ik kan me voorstellen dat als je vier maanden van huis bent, je af en toe toch verlangt naar dingen die je thuis wel hebt, maar die je daar moet missen. Wat miste je tijdens de reis het meest van wat je thuis wel hebt?
bunnahabhain: Ik heb net al gezegd dat ik me niet bedreigd heb gevoeld. Maar zoals overal ter wereld zijn er natuurlijk ook veel plekken in Afrika waar je beter niet naar toe kunt gaan. Geen oorlogsgebieden en je kunt ook beter de grote steden vermijden. Nairobi heeft als bijnaam Nairobbery. Dar Es Salaam is ook zo'n enorme stad, waar je niks te zoeken hebt. Ligt er ook aan hoe je reist. Als je alleen bent met je beter oppassen en een vrouw alleen zou ik in veel landen afraden.
Op dinsdag 11 oktober 2011 19:59 schreef Lex_Harding het volgende: Ulo Ams. Ik generaliseer als ik zeg dat de meeste mensen in Nederland Afrika over een kam scheren. Maar de heersende mening in Nederland is wel dat het in 'Afrika' gevaarlijk is. En een incident ergens wordt gelijk het gehele continent aangerekend. En dat is verkeerd. Afrika is zo immens groot. Kijk maar eens op the true size of Africa.com, dan zie je hoe groot het is. Als ik zeg dat ik door Afrika heb gereisd dan is meestal de reactie: 'Durf je dat wel?' Ik heb me gedurende de gehele reis nooit bedreigd gevoeld. We hebben geen rotzooi opgezocht (niet naar Somalië dus), maar we zijn het ook zeker niet uit de weg gegaan (toch even naar Goma geweest).
Oh, ik moet eerlijk zeggen dat ik ook vooral "eng!" denk bij de gedachte aan een reis door Afrika Fijn om te horen dat dat niet zo is.
Hebben jullie het grootste deel echt met zijn 3en gedaan? Of ook veel met een gids?
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana Het zijn de kleine dingen die het doen <3
Fogel: Het is kleine corruptie die je tegenkomt, noem het smeergeld. Het is vrijwel overal, maar het gaat met een glimlach. Ik had er meestal geen moeite mee. Blanke reizigers zijn natuurlijk rijke stinkerds in hun ogen. En mensen lopen veel harder als je ze een extraatje toestopt. Grote corruptie is er natuurlijk ook, maar als doorsnee reiziger wordt je daar niet mee geconfronteerd.
DaMart: Ik moet daar over nadenken, ik heb eigenlijk niet zo veel gemist. Ik miste mijn poezen, soms mijn verkering, een lekkere hamburger, een lekker bed. Maar de indrukken zijn zo overweldigend dat je geen tijd hebt om wat te missen. En wat je wel beleefd, maakt al dat gemis meer dan goed.
Op dinsdag 11 oktober 2011 19:59 schreef Lex_Harding het volgende: Ulo Ams. Ik generaliseer als ik zeg dat de meeste mensen in Nederland Afrika over een kam scheren. Maar de heersende mening in Nederland is wel dat het in 'Afrika' gevaarlijk is. En een incident ergens wordt gelijk het gehele continent aangerekend. En dat is verkeerd. Afrika is zo immens groot. Kijk maar eens op the true size of Africa.com, dan zie je hoe groot het is. Als ik zeg dat ik door Afrika heb gereisd dan is meestal de reactie: 'Durf je dat wel?' Ik heb me gedurende de gehele reis nooit bedreigd gevoeld. We hebben geen rotzooi opgezocht (niet naar Somalië dus), maar we zijn het ook zeker niet uit de weg gegaan (toch even naar Goma geweest).
Ha die Lex, welkom op FOK!.
Fijn om te horen dat je je nooit bedreigd hebt gevoeld. Mijn neef woont al jaren in Afrika, Mali om precies te zijn. En daarvoor in Tanzania. Ook hij heeft geen nare ervaringen met de lokale bevolking gehad. Uiteraard wel met ziektes, maar dat hoort erbij. Jullie nog iets meegemaakt op dat vlak?