Wordt dit een gewone radiator of een handdoek model?quote:Op zondag 9 oktober 2011 21:40 schreef junkiexp het volgende:
Maar doordeweeks douchen wij 's ochtends en dan wordt er dus helemaal niks verwarmt.
Ik ga dus een radiator ophangen en aansluiten en die wil ik dan met een aparte aansturing regelen.
Zoals blomke ook al opmerkt, vindt je dit geen dure oplossing voor een enkele radiator?, ook al kun je de benodigde materialen zelf goedkoper krijgen.quote:Ik heb eveneens een thermostaat kraan met thermische servomotor in gedachten die ik dan met een tijdklok ga schakelen.
Doordeweeks in de ochtenden tussen 07:00 - 08:30.
De gewenste temperatuur regel ik dan op de radiator met een thermostaatkraan.
Even een paar onduidelijkheden of verduidelijkingen, wil je de aftakking met een thermostaatkraan met servomotor gaan regelen, vervolgens verderop in de leiding een thermostaatkraan met ruimtevoeler en als laatste een mechanische thermostaatkraan?quote:Dit complete plaatje moet er dan zo uit zien :
[ afbeelding ]
Gaat dit goed werken en/of moet ik nog ergens rekening mee houden ?
Kan maar hoeft niet natuurlijk.quote:Ik dacht er zelf aan om in de retour van de handdoekradiator nog een keerklep te plaatsen zodat er geen retourwater uit het hoofcircuit de handdoekradiator in kan ?
dan zou ik voor de thermische afsluiter kiezen, eventueel vooraf gegaan door een kogelkraan indien je werkzaamheden moet verrichten en de thermostaatknop op je radiator.quote:Ik wordt afgerekend met een warmteregistratie per radiator dus de radiator mag niet onbedoeld warm worden.
Hoe hoog de druk of temperatuur is maakt in feite weinig uit.quote:De druk en temperatuur van het stadsverwarming water is vrij hoog.
Daarnaast staat de thermostaatkraan van de handdoekradiator altijd half open en het zou kunnen gebeuren dat de druk van de retour aan de verkeerde kant van de radiator gaat staan duwen.
Thermostaat kranen hebben dan de eigenschap te gaan staan klapperen.
Even terugkomend op het eerste, het kan natuurlijk ook zo zijn dat je met thermostaatkraan met servomotor hier bedoeld dat je hier een standaard thermostaatkraan gebruikt welke bediend wordt door een servomotor, de thermostaatkraan functioneert in dit geval als open dicht kraan, alleen is deze makkelijker te bedienen door een servomotor.quote:Mensen die eens met mij willen meedenken ?
Bedankt je antwoord, maar een electrische kachel gaat het zeker niet worden, dat vind ik niet mooi.quote:Op zondag 9 oktober 2011 23:05 schreef john2406 het volgende:
Je kunt het altijd proberen maar waarom niet een electrische straalkachel voor in de badkamer?
Zoals je weet als je in de CV zit heeft of is het zo dat koud en warm water zich niet mengt pas als het de tempartuur aan mekaar heeft overgedragen is het mengbaar.
Dus het warme water retour zal altijd het koude wegduwen dus waarschijnlijk terug komen via je retours naar de woonkamer in, hoeft niet altijd zo te zijn.
Keerklep of dat gaat werken ik heb het al een paarkeer gedaan maar in of van de 10 gevallen werkte het maar 8 keer.
Als je die retour naar de huiskamer omlaagbrengt zal meer effect hebben denk ik dus dieper leggen een soort sifon erin aanbrengen als je geen problemen met lucht in het systeem verwacht.
Maar dat is allen theorie of het werkt zal je moeten proberen, ik heb hier in huis een tweede systeem aangelegd voor in de kelder dus eigenlijk drie sytemen op een CV met een eigen gemaakt schakelkastje met tijdrelais maar die verzaking moet ik nog uitproberen want heb ook hier een keerklep in gebouwd en die werkt alleenmaar dat hij me als ik de kelder stook dat hij met niet de rest van het systeem mee verwarmt, werkt op zich wel maar komt dan toch via de retour de radiators in, dus die retour moet ik helemaal naar een verzaking toe brengen zodat ik dat probleem niet meer heb, ben of stel het iedere keer maar weer uit.
Ik ben optisch nogal een zeikerd en ik ken die knoppen en die wil ik niet in mijn badkamerquote:Op maandag 10 oktober 2011 08:54 schreef blomke het volgende:
Dat van die drukken snap ik niet helemaal; de druk in de retour is toch altijd lager?
Wat betreft de regeling: vind het nogal stevig opgezet voor één radiator. Zelf heb ik in de badkamer één radiator met daarop een programmeerbare Honeywell Thermostaatknop (HR 50 of zo) + -kraan. Op de knop kan je de tijden + ruimtetemperaturen instellen en dat werkt prima.
Verder een voetventiel in de retour om het debiet in te stellen.
Handdoek model, ik heb nog geen radiator in de badkamer dus ik moet een nieuwe meter laten plaatsen, samen met de meter voor de nieuwe radiator in de woonkamer.quote:Op maandag 10 oktober 2011 20:03 schreef klipper het volgende:
[..]
Wordt dit een gewone radiator of een handdoek model?
Laat je ook de meter overzetten die de warmte registreert?
Kom ik verderop even op terug.quote:[..]
Zoals blomke ook al opmerkt, vindt je dit geen dure oplossing voor een enkele radiator?, ook al kun je de benodigde materialen zelf goedkoper krijgen.
Nee, die aftakking krijgt een thermostaatkraan met thermische motor die dus inderdaad als open-dicht kraan gaat werken en wordt aangestuurd door een tijdklok.quote:[..]
Even een paar onduidelijkheden of verduidelijkingen, wil je de aftakking met een thermostaatkraan met servomotor gaan regelen, vervolgens verderop in de leiding een thermostaatkraan met ruimtevoeler en als laatste een mechanische thermostaatkraan?
Is dat niet een beetje erg overdreven?, buiten het feit dat dit mekaar wel kan gaan tegenwerken.
Als je het op deze manier wilt doen, dan zou ik op de aftakking gewoon een thermische afsluiter plaatsen, welke puur op tijd schakelt en niet op temperatuur, of je moet de overige thermostaatkranen niet toepassen en de ruimteopnemer in je badkamer hangen.
Dus of het een of het ander maar niet en, en en.
Oke, er komt een buis van 2 meter vanaf de hoofdleiding dus dat zou geen probleem mogen zijn.quote:[..]
Kan maar hoeft niet natuurlijk.
Dat de retour wat warm kan worden komt door geleiding van het water, niet door stroming, als de afstand groot genoeg is, dan zou je hiervan nauwelijks iets mogen merken in je radiator.
Kogelkranen zitten al op de aftakkingen, heb ik over nagedachtquote:[..]
dan zou ik voor de thermische afsluiter kiezen, eventueel vooraf gegaan door een kogelkraan indien je werkzaamheden moet verrichten en de thermostaatknop op je radiator.
Duidelijkquote:[..]
Hoe hoog de druk of temperatuur is maakt in feite weinig uit.
Het klapperen van de thermostaatkraan komt doordat vaak de fout gemaakt wordt dat de gebruiker de aanvoer en retour omwisselt.
In principe wordt warm water aangeleverd via de aanvoer en het koudere water afgevoerd via de retour, de stroming staat dus vast, dus bij een juiste aansluiting zou deze niet mogen gaan klapperen.
Dat vetgedrukte is dus precies het idee.quote:[..]
Even terugkomend op het eerste, het kan natuurlijk ook zo zijn dat je met thermostaatkraan met servomotor hier bedoeld dat je hier een standaard thermostaatkraan gebruikt welke bediend wordt door een servomotor, de thermostaatkraan functioneert in dit geval als open dicht kraan, alleen is deze makkelijker te bedienen door een servomotor.
In dit geval zou je ook kunnen kiezen voor een 230V servomotor en 230V tijdschakelklok (lees ruimtethermostaat) in dat geval heb je geen transformator 230/24V nodig.
Deze stuurt dan alleen tijdens de gebruikers uren de warme leiding open, op je radiator zou je dan weer een thermostaatkraan met thermostaatknop kunnen monteren eventueel voorzien van afstandsvoeler.
De goedkoopste oplossing is misschien om een thermostatisch element te nemen met ingebouwde klokthermostaat.
http://verwarming.danfoss(...)U17463904_SIT40.html
Je hebt het hier over natuurlijke circulatie, zo heet dat gewoon.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 02:09 schreef john2406 het volgende:
Ik hoop voor je dat je gelijk hebt als die leiding die retour namelijk waterpas aflopend het huis verlaat drukt het koude water het warme naar boven, en dus terug in mindere of meerdere mate.
Als dat warme water dan gestegen is komt het koude onder waarna het proces op nieuw verder gaat, natuurlijke hoe heet het ik ben het vergeten. circulatie was het.
Eigenlijk is het zo dat de lucht welke verwarmt wordt bij de radiator stijgt en deze verdringt hierdoor de " koudere" ruimtetemperatur welke daalt en weer verwarmt wordt.quote:Dit lijkt me niet interesant omdat je schrijft je zou afgerekend worden op de warmte wat gemeten word op je radiators. Je snapt wat ik bedoel zo verwarmt een huis ook warme lucht stijgt en koude komt ervoor in de plaats.
Vaak wordt de radiator aan de bovenkant aangesloten met de aanvoer en aan de onderkant met de retour.quote:Daar gaf het zich ook een berekining voor maar die ben ik kwijt of weet ik niet meer laat ik het maar op het laatste houden.
Hoe verklaar jij het anders dat een radiator van boven eerst warm word terwijl hij toch bij twee cm zijn doorstorming al heeft?
Het verschil heb ik reeds uitgelegd.quote:Dan zou hij dus van boven niet warm worden als van dit natuur fenomeen geen gebruik werd gemaakt in de CV.
Jij kent de systemen van vroeger niet waar helemaal geen pomp in zat?
ja het gaat werken.quote:Met lucht werkt het immers precies hetzelfde warme lucht is boven en koude onder.
Maar het kan dat het in jouw geval wel werkt in stads verwarming of hoe het heet ben ik helemaal niet in thuis, daarom hoop ik ook dat je gelijk hebt voor je.
Zit er onder je woning misschien een kruipruimte?
Dan kun je het namelijk altijd achteraf veranderen als het niet zou werken.
Hoop te horen hoe je het opgelost hebt uiteindelijk.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 21:42 schreef junkiexp het volgende:
Bedankt voor de reacties allemaal, ik weet genoeg
Pardonquote:Op donderdag 13 oktober 2011 18:17 schreef Flepke het volgende:
Altijd zorgen dat je ieder bijbaantje wat je ooit heb gehad erop zet.
Soms kijken ze namelijk naar je werkervaring in 40 urige werkweken zegmaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |