Niet precies de reactie die ik verwachtte op F&Fquote:Op zondag 9 oktober 2011 10:12 schreef rhubarbje het volgende:
Gewoon de haan slachten
Vroeger hadden wij ook kipjes in wat ik me er van herinner gaven die hanen altijd alleen maar gedoe en eindigde dus snel in de pan
oh sorryquote:Op zondag 9 oktober 2011 10:14 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Niet precies de reactie die ik verwachtte op F&F
Is er ook een iets meer diervriendelijke oplossing?
Aah het is gewoon zo simpel? Dus als ik ze iedere dag raap is er niets aan de hand? (hoewel ik ze natuurlijk niet meteen zou eten, maar ik neem aan dat ze in de koelkast gewoon afsterven)quote:Op zondag 9 oktober 2011 10:14 schreef jpjedi het volgende:
Half kuiken? Je raapt toch geen maand oude eieren?
Eieren zijn vaak al bevrucht (stipje op eidooier) maar daar smaakt het niet minder om. De reden dat je er niks van kan vinden is dat het dus niets uitmaakt.
Nee, ik hecht heel snel aan diertjes, dus ik denk niet dat ik dat voor elkaar krijg. Er zitten volgens mij vanaf de start iets van 10 kippen bij het huis, en ik gok dat die beesten daar lekker in de tuin mogen kippen tot ze van ouderdom het loodje leggenquote:Op zondag 9 oktober 2011 10:14 schreef jpjedi het volgende:
Ga je ze ook houden voor de slacht? Dan moet je ook rekening houden met leeftijd natuurlijk, anders eet je soepkip
Het bevordert wel het leggen maar haan hoeft niet inderdaad.quote:Op zondag 9 oktober 2011 10:12 schreef rhubarbje het volgende:
Gewoon de haan slachten
Vroeger hadden wij ook kipjes in wat ik me er van herinner gaven die hanen altijd alleen maar gedoe en eindigde dus snel in de pan
Is ook kwestie van wennen denk ik inderdaad, maar mezelf kennende ga ik ze namen geven en zo. Misschien dat ik ze na verloop van tijd wel meer ga zien als wandelende kipfilets, maar in eerste instantie zeker nietquote:Op zondag 9 oktober 2011 10:18 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Het bevordert wel het leggen maar haan hoeft niet inderdaad.
@TS, ik ben opgegroeid op een boerderij. Dan groei je op met dieren en wij als kinderen hadden duiven, geiten, kippen en konijnen. Maar je leert ook dat slachtdn erbij hoort. Kom je uit de stad dan komt slachten heel anders over, dat snap ik wel.
Als de kip niet broeds is, heeft er nooit iets geleefd..quote:Op zondag 9 oktober 2011 10:17 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Aah het is gewoon zo simpel? Dus als ik ze iedere dag raap is er niets aan de hand? (hoewel ik ze natuurlijk niet meteen zou eten, maar ik neem aan dat ze in de koelkast gewoon afsterven)
[..]
Nee, ik hecht heel snel aan diertjes, dus ik denk niet dat ik dat voor elkaar krijg. Er zitten volgens mij vanaf de start iets van 10 kippen bij het huis, en ik gok dat die beesten daar lekker in de tuin mogen kippen tot ze van ouderdom het loodje leggen
De ren is nu maar iets van 50cm hoog, dus totdat we de tuin beter hebben afgerasterd zal dat wel moeten, anders kunnen ze de straat op en da's niet de bedoeling. Maar uiteindelijk wil ik eigenlijk dat ze gewoon door de hele tuin mogen lopen, lijkt me super gezelligquote:Op zondag 9 oktober 2011 10:20 schreef Tante-Leen het volgende:
En kortwieken is ook niet nodig, kippen kunnen amper vliegen. Wij laten die van ons wel eens los in de tuin, maar als het begint te schemeren gaan ze zelf weer hun hokje binnen
Ja preciesquote:Op zondag 9 oktober 2011 10:18 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Het bevordert wel het leggen maar haan hoeft niet inderdaad.
@TS, ik ben opgegroeid op een boerderij. Dan groei je op met dieren en wij als kinderen hadden duiven, geiten, kippen en konijnen. Maar je leert ook dat slachtdn erbij hoort. Kom je uit de stad dan komt slachten heel anders over, dat snap ik wel.
oh volgens mij weten ze instinctief wel dat ze dat niet moeten doen hoorquote:Op zondag 9 oktober 2011 10:23 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
De ren is nu maar iets van 50cm hoog, dus totdat we de tuin beter hebben afgerasterd zal dat wel moeten, anders kunnen ze de straat op en da's niet de bedoeling. Maar uiteindelijk wil ik eigenlijk dat ze gewoon door de hele tuin mogen lopen, lijkt me super gezellig![]()
Op iets langere termijn willen we eigenlijk ook een paar geitjes en/of varkentjes, dus dan moet de tuin toch drastisch andersquote:Op zondag 9 oktober 2011 10:26 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
oh volgens mij weten ze instinctief wel dat ze dat niet moeten doen hoor
die van ons deden dat nooit
wel eens in de tuin van de buren of zo maar niet de weg over steken
of we hadden gewoon altijd slimme kippen
Over de stank maak ik me ook een beetje zorgen. Ik heb wat wetsartikelen zitten lezen, maar ik krijg niet helemaal duidelijk wat wel/niet mag, moet ik nog beter uitzoeken. In ieder geval is het pand dat we kopen officieel nog steeds een woonboerderij (met originele varkensstal, kippenstal en koeienstal), dus ik wil met de gemeente het gesprek wel aangaan over bestemming van het pand. Maar goed, als de buren klagen is het toch al snel vervelend, dus daar gaat veel van af hangen. Gemeente wil ik wel aanvechten, maar buren liever niet...quote:Op zondag 9 oktober 2011 10:32 schreef rhubarbje het volgende:
oh geitjes en varkens mocht ik nooit omdat die schijnbaar nogal stinken?
geen idee want ik had ze dus nooit
maar je kippen redden het vast wel zonder hoor terwijl jij je tuin aan past
maar als je het leuk vind om te doen, vooral doen
Wat weet je dan?quote:Op zondag 9 oktober 2011 10:57 schreef deadly_kiss het volgende:
gewoon dagenlijks rapen.. en als de kip op de eieren gaat zitten weet je genoeg
Thanks!!! Goed advies over alle diertjes... over de varkentjes en geitjes hebben we ons nog niet ingelezen. De kippen zijn hogere "prioriteit", want we krijgen zo'n 10 kippen + haan bij de boerderij bij aanvangquote:Op zondag 9 oktober 2011 18:42 schreef Miss_Isis het volgende:
Kipjes, leuk! Zoals gezegd, kortwieken is nergens voor nodig als je een ras kiest met een rustig karakter zoals bv een Wyandotte. Het ligt een beetje aan wat je wilt, maar als het je gaat om gezellige kipjes die lekkere eieren leggen zijn bv (kriel) Wyandotten een goede keus. Je kan ook een stel legkippen kopen (die ze ook in de fabriek hebben), voordeel daarvan is dat ze veel (grote) eieren leggen en (itt wyandotten) zo goed als nooit broeds worden (dus heel erg weinig kans op kuikens, heel dan wel half). Er zijn ook nog heel veel andere rassen, dus kijk eens in een boek over kippen en zoek uit wat bij je past. Denk er aan dat kippen en een haan wel lawaai maken, ik weet niet hoe dicht je buren in de buurt wonen maar als ze een geit kunnen ruiken kunnen ze een haan al helemaal horen
![]()
Verder: alle varkens grazen, maar ook alle varkens (ook Kune Kunes) wroeten hun wei om, breken het hek af en maken er een baggerzooi van als ze de kans krijgen. Stank is je minste probleem, zolang je regelmatig uitmest en je mestvaalt uit de wind houdt van je buren zal dat wel meevallen. Varkens stinken als ze in hun poep liggen, dat doen ze normaal niet als je hun stal schoon houdt en ze een modderpoel oid hebben om in af te koelen. Die modder kan in de zomer wel een beetje een lucht verspreiden, maar ach, je went er aan. Geiten stinken niet echt, behalve bokken. Die ruik je vanaf een kilometer afstand bijna nog. Denk er aan dat geiten ook vernielzuchtige dieren zijn en graag uit hun wei uitbreken en alle boompjes en struiken binnen hun bereik kortwieken [/ervaring].
Anyway, veel succes met je boerderijtje met bijbehorende dieren, ik ben benieuwd hoe het gaat worden!
Ja we gaan naar Stramproy, dus we blijven bijna buren!quote:Op zondag 9 oktober 2011 18:54 schreef Cat22 het volgende:
MrS gaat verhuizen!![]()
Het eierverhaal is je al duidelijk denk ik, niks lekkerder dan echte verse scharreleitjes.Met zo'n felgele-lijkt wel-bijgekleurde dooier.
En in de koelkast houden die zich prima, groeit echt niks meer in of door.
Blijf je een beetje in de buurt wonen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |