abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 9 oktober 2011 @ 10:09:08 #1
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_102867337
Haaaay :W

We hebben een boerderijtje gekocht en gaan over een paar maandjes verhuizen. Bij de boerderij horen een paar kipjes en een haan (leuk! :D).

Nu ben ik al een paar dagen aan het inlezen over het houden van kippen, en filmpjes op youtube aan het kijken over kortwieken, etc. Allemaal zeer interessant, maar het enige dat ik niet kan vinden is misschien wel omdat de vraag gewoon heel dom is... namelijk: Hoe weet je of een ei bevrucht is?

Ik heb gelezen dat een haan laten castreren in 50% van de gevallen dodelijk kan zijn, dus dat is geen optie. Per ongeluk een half kuiken in de pan is ook niet gewenst uiteraard, dus ... hoe weet je of een ei is om op te eten of dat er een kuikentje uit zou komen? :@

ik heb gezocht naar de zoek-functie, maar die kan ik al niet vinden, dus ik kon niet kijken of dit topic al bestond, sorry
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_102867381
Gewoon de haan slachten
Vroeger hadden wij ook kipjes in wat ik me er van herinner gaven die hanen altijd alleen maar gedoe en eindigde dus snel in de pan :P
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  zondag 9 oktober 2011 @ 10:14:00 #3
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_102867399
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 10:12 schreef rhubarbje het volgende:
Gewoon de haan slachten
Vroeger hadden wij ook kipjes in wat ik me er van herinner gaven die hanen altijd alleen maar gedoe en eindigde dus snel in de pan :P
Niet precies de reactie die ik verwachtte op F&F :')
Is er ook een iets meer diervriendelijke oplossing? _O-
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
pi_102867401
Half kuiken? Je raapt toch geen maand oude eieren?

Eieren zijn vaak al bevrucht (stipje op eidooier) maar daar smaakt het niet minder om. De reden dat je er niks van kan vinden is dat het dus niets uitmaakt.

Ga je ze ook houden voor de slacht? Dan moet je ook rekening houden met leeftijd natuurlijk, anders eet je soepkip :')
pi_102867448
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 10:14 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Niet precies de reactie die ik verwachtte op F&F :')
Is er ook een iets meer diervriendelijke oplossing? _O-
oh sorry

naja ik vind dat heel normaal hoor
dieren eet je toch (ik zelf niet meer, maar een eigen geslacht beest zou ik zo op eten hoor! zo ongeveer het meest diervriendelijke vlees dat je kunt krijgen ) en zoals ik al zei daar ben ik ook wel een beetje mee opgegroeid
ik denk dat de meeste mensen zo met kipjes om gaan?
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  zondag 9 oktober 2011 @ 10:17:28 #6
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_102867449
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 10:14 schreef jpjedi het volgende:
Half kuiken? Je raapt toch geen maand oude eieren?

Eieren zijn vaak al bevrucht (stipje op eidooier) maar daar smaakt het niet minder om. De reden dat je er niks van kan vinden is dat het dus niets uitmaakt.
Aah het is gewoon zo simpel? Dus als ik ze iedere dag raap is er niets aan de hand? (hoewel ik ze natuurlijk niet meteen zou eten, maar ik neem aan dat ze in de koelkast gewoon afsterven)

quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 10:14 schreef jpjedi het volgende:
Ga je ze ook houden voor de slacht? Dan moet je ook rekening houden met leeftijd natuurlijk, anders eet je soepkip :')
Nee, ik hecht heel snel aan diertjes, dus ik denk niet dat ik dat voor elkaar krijg. Er zitten volgens mij vanaf de start iets van 10 kippen bij het huis, en ik gok dat die beesten daar lekker in de tuin mogen kippen tot ze van ouderdom het loodje leggen ;)
  zondag 9 oktober 2011 @ 10:17:43 #7
351846 Tante-Leen
Heeft een derde been!
pi_102867454
Als jij gewoon elke dag de eieren er weg haalt, is er niets aan de hand. Dan zitten er nog geen kleine chickies in. oO<
pi_102867462
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 10:12 schreef rhubarbje het volgende:
Gewoon de haan slachten
Het bevordert wel het leggen maar haan hoeft niet inderdaad.

@TS, ik ben opgegroeid op een boerderij. Dan groei je op met dieren en wij als kinderen hadden duiven, geiten, kippen en konijnen. Maar je leert ook dat slachtdn erbij hoort. Kom je uit de stad dan komt slachten heel anders over, dat snap ik wel.
  zondag 9 oktober 2011 @ 10:19:45 #9
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_102867485
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2011 10:18 schreef jpjedi het volgende:

[..]

@TS, ik ben opgegroeid op een boerderij. Dan groei je op met dieren en wij als kinderen hadden duiven, geiten, kippen en konijnen. Maar je leert ook dat slachtdn erbij hoort. Kom je uit de stad dan komt slachten heel anders over, dat snap ik wel.
Is ook kwestie van wennen denk ik inderdaad, maar mezelf kennende ga ik ze namen geven en zo. Misschien dat ik ze na verloop van tijd wel meer ga zien als wandelende kipfilets, maar in eerste instantie zeker niet :)
pi_102867487
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 10:17 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Aah het is gewoon zo simpel? Dus als ik ze iedere dag raap is er niets aan de hand? (hoewel ik ze natuurlijk niet meteen zou eten, maar ik neem aan dat ze in de koelkast gewoon afsterven)

[..]

Nee, ik hecht heel snel aan diertjes, dus ik denk niet dat ik dat voor elkaar krijg. Er zitten volgens mij vanaf de start iets van 10 kippen bij het huis, en ik gok dat die beesten daar lekker in de tuin mogen kippen tot ze van ouderdom het loodje leggen ;)
Als de kip niet broeds is, heeft er nooit iets geleefd.. ;)
  zondag 9 oktober 2011 @ 10:20:28 #11
351846 Tante-Leen
Heeft een derde been!
pi_102867499
En kortwieken is ook niet nodig, kippen kunnen amper vliegen. Wij laten die van ons wel eens los in de tuin, maar als het begint te schemeren gaan ze zelf weer hun hokje binnen O+
  zondag 9 oktober 2011 @ 10:20:50 #12
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_102867504
Super duidelijke antwoorden :) bedankt allemaal... ik kan niet wachten tot we er gaan wonen ^O^
  zondag 9 oktober 2011 @ 10:23:02 #13
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_102867525
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 10:20 schreef Tante-Leen het volgende:
En kortwieken is ook niet nodig, kippen kunnen amper vliegen. Wij laten die van ons wel eens los in de tuin, maar als het begint te schemeren gaan ze zelf weer hun hokje binnen O+
De ren is nu maar iets van 50cm hoog, dus totdat we de tuin beter hebben afgerasterd zal dat wel moeten, anders kunnen ze de straat op en da's niet de bedoeling. Maar uiteindelijk wil ik eigenlijk dat ze gewoon door de hele tuin mogen lopen, lijkt me super gezellig O+ :D
pi_102867551
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2011 10:18 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Ja precies
schapen zijn leuk, maar lamsvlees is ook lekker
dat idee (heel gezond idee vind ik zelf)
ah fijn een medestander!
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_102867569
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 10:23 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

De ren is nu maar iets van 50cm hoog, dus totdat we de tuin beter hebben afgerasterd zal dat wel moeten, anders kunnen ze de straat op en da's niet de bedoeling. Maar uiteindelijk wil ik eigenlijk dat ze gewoon door de hele tuin mogen lopen, lijkt me super gezellig O+ :D
oh volgens mij weten ze instinctief wel dat ze dat niet moeten doen hoor
die van ons deden dat nooit
wel eens in de tuin van de buren of zo maar niet de weg over steken
of we hadden gewoon altijd slimme kippen :P
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  zondag 9 oktober 2011 @ 10:30:37 #16
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_102867624
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 10:26 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

oh volgens mij weten ze instinctief wel dat ze dat niet moeten doen hoor
die van ons deden dat nooit
wel eens in de tuin van de buren of zo maar niet de weg over steken
of we hadden gewoon altijd slimme kippen :P
Op iets langere termijn willen we eigenlijk ook een paar geitjes en/of varkentjes, dus dan moet de tuin toch drastisch anders ;).

Maar goed, kortwieken is een kleine moeite. Als het nou ging om leewieken dan zou ik niet snel overwegen.
pi_102867653
oh geitjes en varkens mocht ik nooit omdat die schijnbaar nogal stinken?
geen idee want ik had ze dus nooit

maar je kippen redden het vast wel zonder hoor terwijl jij je tuin aan past
maar als je het leuk vind om te doen, vooral doen
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  zondag 9 oktober 2011 @ 10:37:22 #18
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_102867717
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 10:32 schreef rhubarbje het volgende:
oh geitjes en varkens mocht ik nooit omdat die schijnbaar nogal stinken?
geen idee want ik had ze dus nooit

maar je kippen redden het vast wel zonder hoor terwijl jij je tuin aan past
maar als je het leuk vind om te doen, vooral doen
Over de stank maak ik me ook een beetje zorgen. Ik heb wat wetsartikelen zitten lezen, maar ik krijg niet helemaal duidelijk wat wel/niet mag, moet ik nog beter uitzoeken. In ieder geval is het pand dat we kopen officieel nog steeds een woonboerderij (met originele varkensstal, kippenstal en koeienstal), dus ik wil met de gemeente het gesprek wel aangaan over bestemming van het pand. Maar goed, als de buren klagen is het toch al snel vervelend, dus daar gaat veel van af hangen. Gemeente wil ik wel aanvechten, maar buren liever niet... ;)

Overigens zouden we ook bewust kiezen voor een grazend varken (Kune Kune), die zouden (volgens de internetsites) een stuk minder stinken... of dat klopt is de vraag, maar we hebben nog een poosje om dat uit te zoeken :)
  zondag 9 oktober 2011 @ 10:39:45 #19
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_102867753
Na hoeveel weken ben je van plan die eieren te rapen? Als je het gewoon meteen doet heb je nergens last van.
pi_102868065
gewoon dagenlijks rapen.. en als de kip op de eieren gaat zitten weet je genoeg :P
pi_102869068
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 10:57 schreef deadly_kiss het volgende:
gewoon dagenlijks rapen.. en als de kip op de eieren gaat zitten weet je genoeg :P
Wat weet je dan? :D
Dan weet je alleen dat de kip broeds is, dan hoeven de eieren niet bevrucht te zijn hoor :N
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
pi_102882644
Kipjes, leuk! Zoals gezegd, kortwieken is nergens voor nodig als je een ras kiest met een rustig karakter zoals bv een Wyandotte. Het ligt een beetje aan wat je wilt, maar als het je gaat om gezellige kipjes die lekkere eieren leggen zijn bv (kriel) Wyandotten een goede keus. Je kan ook een stel legkippen kopen (die ze ook in de fabriek hebben), voordeel daarvan is dat ze veel (grote) eieren leggen en (itt wyandotten) zo goed als nooit broeds worden (dus heel erg weinig kans op kuikens, heel dan wel half :P ). Er zijn ook nog heel veel andere rassen, dus kijk eens in een boek over kippen en zoek uit wat bij je past. Denk er aan dat kippen en een haan wel lawaai maken, ik weet niet hoe dicht je buren in de buurt wonen maar als ze een geit kunnen ruiken kunnen ze een haan al helemaal horen ;)

Verder: alle varkens grazen, maar ook alle varkens (ook Kune Kunes) wroeten hun wei om, breken het hek af en maken er een baggerzooi van als ze de kans krijgen. Stank is je minste probleem, zolang je regelmatig uitmest en je mestvaalt uit de wind houdt van je buren zal dat wel meevallen. Varkens stinken als ze in hun poep liggen, dat doen ze normaal niet als je hun stal schoon houdt en ze een modderpoel oid hebben om in af te koelen. Die modder kan in de zomer wel een beetje een lucht verspreiden, maar ach, je went er aan ;) . Geiten stinken niet echt, behalve bokken. Die ruik je vanaf een kilometer afstand bijna nog. Denk er aan dat geiten ook vernielzuchtige dieren zijn en graag uit hun wei uitbreken en alle boompjes en struiken binnen hun bereik kortwieken [/ervaring].

Anyway, veel succes met je boerderijtje met bijbehorende dieren, ik ben benieuwd hoe het gaat worden! :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_102882934
MrS gaat verhuizen! :D

Het eierverhaal is je al duidelijk denk ik, niks lekkerder dan echte verse scharreleitjes. :9 Met zo'n felgele-lijkt wel-bijgekleurde dooier. O+ En in de koelkast houden die zich prima, groeit echt niks meer in of door.

Blijf je een beetje in de buurt wonen? :P
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zondag 9 oktober 2011 @ 19:50:59 #24
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_102885238
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 18:42 schreef Miss_Isis het volgende:
Kipjes, leuk! Zoals gezegd, kortwieken is nergens voor nodig als je een ras kiest met een rustig karakter zoals bv een Wyandotte. Het ligt een beetje aan wat je wilt, maar als het je gaat om gezellige kipjes die lekkere eieren leggen zijn bv (kriel) Wyandotten een goede keus. Je kan ook een stel legkippen kopen (die ze ook in de fabriek hebben), voordeel daarvan is dat ze veel (grote) eieren leggen en (itt wyandotten) zo goed als nooit broeds worden (dus heel erg weinig kans op kuikens, heel dan wel half :P ). Er zijn ook nog heel veel andere rassen, dus kijk eens in een boek over kippen en zoek uit wat bij je past. Denk er aan dat kippen en een haan wel lawaai maken, ik weet niet hoe dicht je buren in de buurt wonen maar als ze een geit kunnen ruiken kunnen ze een haan al helemaal horen ;)

Verder: alle varkens grazen, maar ook alle varkens (ook Kune Kunes) wroeten hun wei om, breken het hek af en maken er een baggerzooi van als ze de kans krijgen. Stank is je minste probleem, zolang je regelmatig uitmest en je mestvaalt uit de wind houdt van je buren zal dat wel meevallen. Varkens stinken als ze in hun poep liggen, dat doen ze normaal niet als je hun stal schoon houdt en ze een modderpoel oid hebben om in af te koelen. Die modder kan in de zomer wel een beetje een lucht verspreiden, maar ach, je went er aan ;) . Geiten stinken niet echt, behalve bokken. Die ruik je vanaf een kilometer afstand bijna nog. Denk er aan dat geiten ook vernielzuchtige dieren zijn en graag uit hun wei uitbreken en alle boompjes en struiken binnen hun bereik kortwieken [/ervaring].

Anyway, veel succes met je boerderijtje met bijbehorende dieren, ik ben benieuwd hoe het gaat worden! :)
Thanks!!! Goed advies over alle diertjes... over de varkentjes en geitjes hebben we ons nog niet ingelezen. De kippen zijn hogere "prioriteit", want we krijgen zo'n 10 kippen + haan bij de boerderij bij aanvang ;)
  zondag 9 oktober 2011 @ 19:52:49 #25
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_102885332
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 18:54 schreef Cat22 het volgende:
MrS gaat verhuizen! :D

Het eierverhaal is je al duidelijk denk ik, niks lekkerder dan echte verse scharreleitjes. :9 Met zo'n felgele-lijkt wel-bijgekleurde dooier. O+ En in de koelkast houden die zich prima, groeit echt niks meer in of door.

Blijf je een beetje in de buurt wonen? :P
Ja we gaan naar Stramproy, dus we blijven bijna buren! O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')