quote:
Op donderdag 29 maart 2012 23:48 schreef SiGNe het volgende:Ik heb ook geen idee of de basismaterialen wel te krijgen zijn, zuivere molasse en suikerriet..
Molasse is opzich nog wel te krijgen maar dat is zeg maar het restmateriaal dat alleen nog als zoetstof(suikerstroop) te gebruiken is.
Ik gok ook dat de apparatuur wat duurder za zijn dan bij bier brouwen, je hebt oa een distileerapparaat nodig.
Voorlopig heb ik nog een zeer goede speciaalzaak in Utrecht (Jaarbeurstraverse) maar die gaat eind 2012 helaas dicht ivm verbouwing van het station.
en huur elders in Utrecht centrum is veel te duur.
Valt wel mee hoor, Voor de kolom + koeler ben je voor 20 euro koperwerk wel klaar je moet het alleen zelf in elkaar zetten. Ik heb 1 of 2 jaar geleden een enkele keer wijn gedestileerd en heb de drank laten trekken met een avondmelange (lekkere thee van AH huismerk) en dat beviel toch wel aardig.
Nu wil ik het wat serieuzer aanpakken en ook zelf gaan gisten met gewone suiker of aardappels. Heb 2 boeken gekocht:
- Kleinschalig destilleren en likeur maken van Ad Coumou
- Stoken in Beeld van Prof. J.W. Brouwer. (Nomen est Omen

)
Ik ben blij dat ik beide boeken heb gekocht want de eerste is erg technisch geschreven met veel tabellen en een CD met excel sheets om alles makkelijk te berekenen. Maar dat werkt toch wat lastiger als beginner, en daarvoor is dat 2e boek veel toegankelijker.
Ik moet me nog wel verder verdiepen, wat apparatuur aanschaffen zoals een grote stookketel om de kolom op aan te sluiten en even mn berging opruimen en dan gaat het beginnen!
Lijkt me erg tof om eigen drankjes te kunnen maken en zelf je smaak te kunnen bepalen.
Edit: is er op FOK nog een goed Destilleer topic? want ik kon het zo gemakkelijk niet vinden.
[ Bericht 2% gewijzigd door Bramdecaviaeter op 03-04-2012 17:45:56 ]