abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 oktober 2011 @ 22:22:55 #101
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_103213608
@ lily en june: nee ze doen vanuit groningen niet aan gekke examens na co-schappen. De beoordelingen bij ons zijn alleen maar gebaseerd op hoe je het in de praktijk doet. Dus je anamnese, hoe je met de patient omgaat, het klinisch redeneren, beleid maken en verslagen tikken. Dat wordt gestructureerd beoordeeld (lees: rondjes zetten om o,v,rv,g of u, waarbij rv de gemiddelde student moet voorstellen) en waar nodig mag er feedback bijgeschreven worden maar meestal krijg je die mondeling.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_103214076
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2011 22:22 schreef Pluizel het volgende:
@ lily en june: nee ze doen vanuit groningen niet aan gekke examens na co-schappen. De beoordelingen bij ons zijn alleen maar gebaseerd op hoe je het in de praktijk doet. Dus je anamnese, hoe je met de patient omgaat, het klinisch redeneren, beleid maken en verslagen tikken. Dat wordt gestructureerd beoordeeld (lees: rondjes zetten om o,v,rv,g of u, waarbij rv de gemiddelde student moet voorstellen) en waar nodig mag er feedback bijgeschreven worden maar meestal krijg je die mondeling.
Voor Utrecht geldt hetzelfde. Het enige waar ik een soort mondeling examen heb gehad is KNO (wat een hel was dat :') ). Bij de rest van de coschappen kreeg je een beoordeling op basis van KPB's, verslagen, presentaties en algemene indruk die je achterliet.
pi_103220558
quote:
@ lily en june: nee ze doen vanuit groningen niet aan gekke examens na co-schappen. De beoordelingen bij ons zijn alleen maar gebaseerd op hoe je het in de praktijk doet. Dus je anamnese, hoe je met de patient omgaat, het klinisch redeneren, beleid maken en verslagen tikken. Dat wordt
gestructureerd beoordeeld (lees: rondjes zetten om o,v,rv,g of u, waarbij rv de gemiddelde student moet
voorstellen) en waar nodig mag er feedback bijgeschreven worden maar meestal krijg je die mondeling.
Nou dat is ook niet eerlijk. Ik had ook in groningen moeten zitten haha. Wij hebben wat jij zegt EN examens. 1 cijfer voor je examen, 1 cijfer voor dat andere en je eindcijfer is het gemiddelde daarvan
pi_103223260
Bij ons lag het aan het co-schap. Ik heb voor kindergeneeskunde, neurologie, kno en psychiatrie mondeling examen gedaan.
I feel kinda Locrian today
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 07:57:25 #105
208890 June.
Seriously?
pi_103223718
quote:
Ja, dat hebben wij ook hoor, wij hebben dus beide ;) Sowieso eerste helft van je coschap en aan het einde van het coschap nog een keer. Daar bovenop komt dus nog een mondeling tentamen over kennis..
Shine bright like a diamond.
pi_103223753
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 07:57 schreef June. het volgende:

[..]

Ja, dat hebben wij ook hoor, wij hebben dus beide ;) Sowieso eerste helft van je coschap en aan het einde van het coschap nog een keer. Daar bovenop komt dus nog een mondeling tentamen over kennis..
Maar die tussentijdse beoordeling is meer een evaluatie dan echt beoordeling, is mijn ervaring.
pi_103223785
KKB wel, maar een tussentijdse beoordeling telt mee voor je eindcijfer, althans dat was bij ons zo.
pi_103226128
Wat is het verschil tussen "normale" dementie en dementie op basis van hydrocefalie? In beide gevallen is er toch sprake van weefselverlies?
pi_103226393
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 10:25 schreef Reintji het volgende:
Wat is het verschil tussen "normale" dementie en dementie op basis van hydrocefalie? In beide gevallen is er toch sprake van weefselverlies?
Je bedoelt het pathologisch substraat? Want bij een (normal pressure) hydrocefalus is de kliniek over het algemeen ook wel anders dan bij een echt dementiesyndroom. Hydrocefalus geeft bijvoorbeeld, naast de loopstoornis en incontinentie, een subcorticale dementie, en Alzheimer (als prototype dementie) een corticale dementie. Wat je precies op een coupe ziet bij een chronische hydrocefalus weet ik zo uit mijn hoofd niet. Het is wel vaak (gedeeltelijk) reversibel, dus er zal een kleinere mate van weefselverval zijn.

Wat je in het algemeen bij verhoogde ICD (maar wat NPH natuurlijk eigenlijk weer niet is) ziet is schade aan vooral witte stof (vandaar het subcorticale beeld), met periventriculair oedeem, axonale schade, gliose en uiteindelijk inderdaad ook weefselverval, een hydrocefale atrofie.

[ Bericht 3% gewijzigd door dotKoen op 18-10-2011 11:03:36 ]
pi_103228198
Aha! Is bij NPH de hydrocefalie dan ook meer een gevolg ipv de veroorzaker?
pi_103231851
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 11:48 schreef Reintji het volgende:
Aha! Is bij NPH de hydrocefalie dan ook meer een gevolg ipv de veroorzaker?
Nou, je hebt bij NPH geen verhoogde liquordruk, terwijl je wel vergrote ventrikels ziet. De druk is dus niet zo hoog dat hij bij lumbaalpunctie afwijkend is, maar wel hoog genoeg om klachten te veroorzaken.

De verhoogde druk is dus wel de veroorzaker, geen gevolg. Wat die verhoogde druk dan weer veroorzaakt is vaak niet duidelijk, soms wordt een virale menigingitis of een trauma capitis in de voorgeschiedenis gevonden.

Wellicht ben je in de war met hydrocefalus ex vacuo? Dat is namelijk primair atrofie waarna je daarna vergrote ventrikels en subarachnoidale ruimte ziet, wat voor een hydrocefalus kan worden aangezien. Daar heb je primair verlies van hersenparenchym en secundair dus grotere holtes waar liquor in zit.
pi_103238359
Niets aan toe te voegen! Behalve dat subcorticale ischemie ook wel in verband wordt gebracht met het ontstaan van NPH.
pi_103247010
Kinderneurologie :9
pi_103250854
Duidelijk! Dank!
pi_103321289
Woensdag een wakkere craniotomie op tv! Heb toevallig zelf zo'n ok gezien vorig jaar, ook door Guus Beute toen. Erg interessant!

http://www.omroepmax.nl/?waxtrapp=xgueiLsHnHUVONcHnGX
pi_103321344
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 12:53 schreef Ace1 het volgende:
Woensdag een wakkere craniotomie op tv! Heb toevallig zelf zo'n ok gezien vorig jaar, ook door Guus Beute toen. Erg interessant!

http://www.omroepmax.nl/?waxtrapp=xgueiLsHnHUVONcHnGX
Mooi! Had het hier eens aan de neurochirurg gevraagd of ik eens mee mocht kijken met een wakkere craniotomie, maar ben bang dat hij het vergeten is :').
pi_103329862
Neurologie is best een pittig vak eigenlijk, Ben nu een week bezig met coschap en moet al m'n hersencapaciteit oproepen
  donderdag 20 oktober 2011 @ 16:30:06 #118
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_103330579
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:13 schreef _Lily_ het volgende:
Neurologie is best een pittig vak eigenlijk, Ben nu een week bezig met coschap en moet al m'n hersencapaciteit oproepen
Maar je kunt het gewoon als je het wilt weetje.
Fietstas.
pi_103331578
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:30 schreef Kassaa het volgende:

[..]

_O_ _O-
pi_103332399
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:30 schreef Kassaa het volgende:

[..]

ohhh snap
VGT lijkt ook iedere keer later binnen te komen zeg, pas dinsdag de score gekregen :')
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_103332898
quote:
10s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 17:16 schreef Seam het volgende:

[..]

ohhh snap
VGT lijkt ook iedere keer later binnen te komen zeg, pas dinsdag de score gekregen :')
Ik heb hem pas vandaag.
pi_103332970
Vanavond eerste aflevering van Jonge Dokters van het OLVG

Die RTL-commentaarstem :')
  donderdag 20 oktober 2011 @ 17:32:23 #123
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_103333028
Heul niet dat het de bedoeling is dat ik daar gefilmd word als ik daar volgend jaar m'n coschappen loop.
Fietstas.
pi_103333115
quote:
13s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 17:32 schreef Kassaa het volgende:
Heul niet dat het de bedoeling is dat ik daar gefilmd word als ik daar volgend jaar m'n coschappen loop.
Jij bent dan ook nog lang geen arts-assistent :P
pi_103333199
Oh, en dat zwarte ding wat ze uit ofwel een rectum ofwel een vagina halen op de trailer is een bal, geen hele grote kever, volgens mij :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')