Tooltjes afbeeldingbewerking:›
http://www.mypictr.comNaast afbeeldingbewerking lagen animatie (bijvoorbeeld sneeuw) toevoegen:›
http://www.online-image-editor.com›
http://avatar.pho.toHosts voor plaatjes:›
http://imgur.com (werkt imho (in my humble opinion) het makkelijkst,
maar let op: vergroot het aantal KB's van het originele bestand, net onder 50KB op je computer wordt dan net over 50KB online)
›
http://tinypic.com (beste overal host imho, benodigd alleen CAPTCHA-verificatie bij het uploaden)
Mocht dat niet genoeg zijn... In photoshop kun je de werktool voor animatie tevoorschijn toveren, deze laat zich uiten in een timeline, voor gif-animaties wil je echter gebruik gaan maken van de framesmethode. In deze modus kun je frames weghalen en langer laten duren. Je kunt ook met een statische frame beginnen en dan lagen eroverheen per frame verplaatsen. Zoals je weet zijn filmpjes en .gifs dat namelijk, plaatjes die elkaar in rap tempo opvolgen en daarbij steeds iets anders te zien is.
Mocht je een videofragment van YouTube willen omzetten in een avatar/usericoon (UI) dan staat er in de OpeningsPost aan het begin van dit topic onderaan een handleiding in de spoiler.
Dat geldt natuurlijk ook voor bestaande .gifs zoals die hierboven.
Het beste imho is de ruimte 60x60 volledig benutten, wanneer je iemand een plaatje van 60x40 geeft, wordt dit uitgerekt naar 60x60, terwijl de hoogte dus maar 40 bedroeg. Gevolg: het plaatje wordt uitgerekt en verliest verhouding. Zie ook wat hier gebeurt (al heeft dat een andere reden):
->
Persoonlijk kan ik daar dus echt absoluut niet tegen. Maar er zijn mensen die zich er niet aan storen.
Je moet er dus rekening mee houden dat je uiteindelijk een vierkant (!) van 60x60 over wilt houden, zonder dat het aspectratio (verhouding lengte/breedte) verloren gaat. Je kunt niet simpelweg zeggen ik heb een fragment van 640x480 dat ik even 60x60 maak. Je moet dan een uitsnede: een 'crop' maken. Een vierkant. Maximaal dus een vierkant van 480x480 zodat het vierkant maximaal aan beeld bevat, of minder voor een uitsnede naar wens (tenzij je dus per se het volledige langwerpige beeld als UI wilt, dan moet je de breedte op 60 zetten en boven en onder zorgen voor lege ruimte waarmee de hoogte op 60 uitkomt, maar dat is minder wenselijk). Zodra je die 'crop' hebt, kun je deze 'resizen', schalen dus, naar 60x60. Sla je deze op kan het echter zijn dat je bestand groter is dan het toegestane limiet van de user (afhankelijk van abonnement, gratis registratie op FOK! limiteert je tot 50KB).
Dit kan bereikt worden door het aantal kleuren omlaag te brengen. Doorgaans wil dat goed met behulp van Jasc Animation Shop 3. Bij filmpjes/gifs met veel dynamiek in kleur en beweging is 127 vaak een goed uitgangspunt, daarmee haal je vaak een frame of 20~25 en daarmee een seconde of 2 á 3 quasi aan bewegend beeld hebt. Bij zwart/wit fragmenten kun je beduidend meer frames (en tijd dus) realiseren.
Een andere manier is het aantal frames omlaaghalen. Stukken fragment weglaten, frames aan het begin of eind inkorten. Maar ook kun je 'cull' toepassen. Daarmee haal je om de 'x' frames een frame weg. Beste is gewoon om de frame eentje weg te halen, anders is de sequentie onjuist. Echter, als je frames weghaalt en elke frame volgt een ander net zo snel op als voorheen, heb je opeens een fragment dat twee keer zo snel voorbij gaat. Je moet elk frame dan rekken, de duur dat deze blijft staan verdubbelen wanneer je dus om de frame een frame weghaalt. Om het vloeiend te houden raad ik aan dit niet meer dan 0,15 van een seconde te laten duren. Dat is zo'n beetje het omslagpunt dat het er heel erg schokkerig uit begint te zien (stroboscoopeffect).
Mja, dat is het zo'n beetje.
quote:
Deze is bijvoorbeeld wéér net boven de 50KB. Op je computer is 'ie waarschijnlijk wel gewoon onder de 50KB.
Zie mij punt hierover hierboven.
Nog een kleine tip: om niet te flooden met je reacties, kun je i.p.v. drie reacties onder elkaar posten ook je eerste editten.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz