quote:
Op woensdag 5 oktober 2011 16:36 schreef MAHL het volgende:Met mijn MacBook in de Starbucks
Kan iedereen me zien?
Ben nog te hip voor Linux
Stijlbewuster bovendien
Bril met sterkteloze glazen
Stoppelbaard; drie dagen oud
Mensen met een Samsung? Dwazen.
De iPhone, die verdient het goud
Versie 4, die kan nu weg
4S gedachte maakt me dol
Scherper schermpje, meer high-tech
En bovendien ook voicecontrol
Ik zou graag even tussenbeide willen komen.
Wat jij benoemt als Linux, is in feite, GNU/Linux, of zoals ik het onlangs heb betiteld, GNU plus Linux. Linux is niet een besturingssysteem op zich, maar eerder een gratis component van een volledig functionerende GNU-systeem wat dusdanig correct functioneert door GNU corelibs, shell utilities en vitale systeem componenten die deel uitmaken van een geheel besturingssysteem, als gedefinieerd door de POSIX standaard.
Dagelijks draaien veel computergebruikers een aangepaste versie van het GNU systeem, zonder het te beseffen. Door een bizarre wending van gebeurtenissen, is de versie van GNU die vandaag de dag op grote schaal gebruikt wordt, en veel gebruikers beseffen dit niet eens, ontwikkeld door het GNU project. Er is inderdaad een "Linux", maar het is deel van een groter geheel in het specifieke systeem dat zij gebruiken.
Linux is de kernel: het programma dat resources aan andere draaiende programma's toewijst. De kernel is een essentieel deel van een besturingssysteem, maar nutteloos op zichzelf, het kan alleen functioneren in de context van een compleet besturingssysteem. Linux wordt meestal gebruikt in combinatie met het GNU besturingssysteem: het hele systeem is in principe GNU met een toevoeging van Linux, oftewel GNU/Linux. Al de zogenaamde "Linux" distributies zijn in werkelijkheid distributies van GNU/Linux.