abonnement Unibet Coolblue
  maandag 17 oktober 2011 @ 16:28:30 #251
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_103195686


Hello waar komt die 32,5 vandaan?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  maandag 17 oktober 2011 @ 16:42:04 #252
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103196320
4s + 0.5s² in s=5.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_103199646
Niet echt een wiskunde vraag, maar ik denk dat ik hier de beste antwoorden krijg :p
In de opgave staat:

....reduce sales prices by only 2.5% instead of 4%
"The cost of goods sold as a percentage of revenue would change proportionally with the price change."
Toen de price change nog 4% was, was de COGS 57.5% van Sales.

Hoeveel % is de COGS nu van Sales?
*Ik dacht zelf 0,975/0,96 * 0,575*
  maandag 17 oktober 2011 @ 18:38:18 #254
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_103200527
Dag allemaal. Ik heb nu het vak hogere wiskunde (wo) en ik vind het echt zooooo moeilijk. ;( Ik doe echt mijn best maar bijvoorbeeld onderstaande opgave: ik weet gewoon niet goed waar ik moet beginnen...

quote:
Veronderstel dat (x_n)_{n\in\mathbb{N}} en (y_n)_{n\in\mathbb{N}} convergente rijen zijn in \mathbb{R}.
Noteer \lim_{n\rightarrow\infty} x_n = a en \lim_{n\rightarrow\infty} y_n = b

opgave
Doe een voorstel voor de limiet van de rij (3x_n -2)_{n\in\mathbb{N}} en bewijs je voorstel m.b.v. de definitie van de limiet van een rij.

definitie limiet van een rij
We zeggen dat een rij (x_k)_{k\in\mathbb{N}} in \mathbb{R}^n convergeert naar een a\in\mathbb{R}^n als:
\forall\epsilon\gt 0, \exists k_0\in\mathbb{N},\forall k \in\mathbb{N} : k\geq k_0\Rightarrow\parallel x_k-a\parallel\lt\epsilon

We noemen a de limiet van de rij (x_k)_{k\in\mathbb{N}}
Ik begrijp steeds wel het idee van wat er moet gebeuren, maar de notatie is zo ingewikkeld. Ik zou graag iets hebben wat ik goed begreep waar ik kon beginnen. Kan iemand me helpen met het beter begrijpen van bijvoorbeeld het onderwerp "limieten van rijen" zoals bij de opgave hierboven?
Ze keek me smerig aan ik vond 'm zelf nog zo subtiel
maar ze kon ze niet waarderen, grappen over Tsjernobyl
pi_103200766
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:38 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
Dag allemaal. Ik heb nu het vak hogere wiskunde (wo) en ik vind het echt zooooo moeilijk. ;( Ik doe echt mijn best maar bijvoorbeeld onderstaande opgave: ik weet gewoon niet goed waar ik moet beginnen...

[..]

Ik begrijp steeds wel het idee van wat er moet gebeuren, maar de notatie is zo ingewikkeld. Ik zou graag iets hebben wat ik goed begreep waar ik kon beginnen. Kan iemand me helpen met het beter begrijpen van bijvoorbeeld het onderwerp "limieten van rijen" zoals bij de opgave hierboven?
Als je de notatie ingewikkeld vindt: probeer het eens (deels) in woorden op te schrijven. Als je het snapt dan stap je waarschijnlijk snel weer over op de wiskundige notatie want dat scheelt een hoop schrijfwerk en maakt het een stuk overzichtelijker.

Snap je waar die definitie van de limiet vandaan komt? Zie je een beetje voor je wat er gebeurt, of vind je het maar vaag?
pi_103201013
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:45 schreef thenxero het volgende:

[..]

Als je de notatie ingewikkeld vindt: probeer het eens (deels) in woorden op te schrijven. Als je het snapt dan stap je waarschijnlijk snel weer over op de wiskundige notatie want dat scheelt een hoop schrijfwerk en maakt het een stuk overzichtelijker.

Snap je waar die definitie van de limiet vandaan komt? Zie je een beetje voor je wat er gebeurt, of vind je het maar vaag?
Ik moet zeggen dat ik haar zijn notatie van een rij ook niet helemaal vat, wat betekent (3xn - 2)n?
Beneath the gold, bitter steel
pi_103201064
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:53 schreef Fingon het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat ik haar notatie van een rij ook niet helemaal vat, wat betekent (3xn - 2)n?
Dat is best normale notatie. Het betekent:
3x1-2, 3x2-2 , ...

Het is dus gewoon de rij met n=1, n=2, ...

[ Bericht 2% gewijzigd door thenxero op 17-10-2011 19:54:11 ]
pi_103201151
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:15 schreef JohnSpek het volgende:
Niet echt een wiskunde vraag, maar ik denk dat ik hier de beste antwoorden krijg :p
In de opgave staat:

....reduce sales prices by only 2.5% instead of 4%
"The cost of goods sold as a percentage of revenue would change proportionally with the price change."
Toen de price change nog 4% was, was de COGS 57.5% van Sales.

Hoeveel % is de COGS nu van Sales?
*Ik dacht zelf 0,975/0,96 * 0,575*
COGS = kosten / omzet * 100%

De kosten blijven gelijk, de prijs en dus de omzet stijgt met een factor 0.975/0.96 dus de COGS stijgen met een factor 0.96/0.975.

Dus ik zou zeggen 0,96/0,975 * 0,575.
pi_103201542
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:56 schreef thenxero het volgende:

[..]

COGS = kosten / omzet * 100%

De kosten blijven gelijk, de prijs en dus de omzet stijgt met een factor 0.975/0.96 dus de COGS stijgen met een factor 0.96/0.975.

Dus ik zou zeggen 0,96/0,975 * 0,575.
Aha, dat klopt volgens het antwoordmodel inderdaad. thx
pi_103204900
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:53 schreef Fingon het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat ik haar zijn notatie van een rij ook niet helemaal vat, wat betekent (3xn - 2)n?
Je bent de notatie van een rij met accolades gewend? Of ken je die ook niet?
pi_103205340
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 20:15 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je bent de notatie van een rij met accolades gewend? Of ken je die ook niet?
Die inderdaad, of gewoon als an = 3n - 2
Beneath the gold, bitter steel
pi_103205416
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 20:22 schreef Fingon het volgende:

[..]

Die inderdaad, of gewoon als an = 3n - 2
Subtiel verschil: an = 3n - 2 is een element van de rij, en niet de rij zelf ;) .
pi_103205573
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:38 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
Dag allemaal. Ik heb nu het vak hogere wiskunde (wo) en ik vind het echt zooooo moeilijk. ;( Ik doe echt mijn best maar bijvoorbeeld onderstaande opgave: ik weet gewoon niet goed waar ik moet beginnen...

[..]

Ik begrijp steeds wel het idee van wat er moet gebeuren, maar de notatie is zo ingewikkeld. Ik zou graag iets hebben wat ik goed begreep waar ik kon beginnen. Kan iemand me helpen met het beter begrijpen van bijvoorbeeld het onderwerp "limieten van rijen" zoals bij de opgave hierboven?
De definitie voor een limiet van een rij is nauw verwant met de bekende ε,δ definitie van een limiet van een functie. Begin even met dit door te nemen. Het gebruik van kwantoren maakt de notatie van de definitie compacter en overzichtelijker. De definitie voor een limiet L van een rij (an) of {an} is niets meer dan een formalisering van wat je je hier intuïtief bij voorstelt, namelijk dat je an zo dicht tegen L kunt laten aankruipen als je zelf wil als je n maar groot genoeg kiest.
pi_103206288
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 20:23 schreef thenxero het volgende:

[..]

Subtiel verschil: an = 3n - 2 is een element van de rij, en niet de rij zelf ;) .
Vind je het correct als ik erachter had gehad n element uit {natuurlijke getallen} ?
In het boek werd het altijd zo of met accolades gegeven dacht ik.
Ik moet zeggen dat ik wel altijd rijen en reeksen door elkaar haalde, omdat mensen ze vaak door elkaar gebruiken.
Beneath the gold, bitter steel
pi_103206429
Dan is het nog steeds een element uit de rij en niet de rij zelf. Als je echt naar de rij wil refereren met die formule dan zou ik het formuleren als: "de rij die gegeven wordt door an = 3n - 2 (met n in N)".

(ik moet toegeven dat het wel een beetje mierenneuken is)
  maandag 17 oktober 2011 @ 20:53:03 #266
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_103207243
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 20:25 schreef Riparius het volgende:

[..]

De definitie voor een limiet van een rij is nauw verwant met de bekende ε,δ definitie van een limiet van een functie. Begin even met dit door te nemen. Het gebruik van kwantoren maakt de notatie van de definitie compacter en overzichtelijker. De definitie voor een limiet L van een rij (an) of {an} is niets meer dan een formalisering van wat je je hier intuïtief bij voorstelt, namelijk dat je an zo dicht tegen L kunt laten aankruipen als je zelf wil als je n maar groot genoeg kiest.
Ah, bedankt. Ik ben nu de wiki pagina's aan het doornemen en zal morgen hier nog even terugkomen met wat ik ervan begrijp :) Maar wat ik ook niet zo goed begrijp aan de hele notatie is het kommagebruik.

Ik snap wel dat je bijvoorbeeld zegt:

\forall k\in K , \exists! v \in V : \text{k is kind van v}
(voor elk kind (k) bestaat er precies 1 moeder (v).

Maar in de omschrijving:

\forall\epsilon\gt 0, \exists k_0\in\mathbb{N},\forall k \in\mathbb{N} : k\geq k_0\Rightarrow\parallel x_k-a\parallel\lt\epsilon

is me dit al een stuk minder duidelijk. Ik vind het moeilijk om dit "onder woorden te brengen" zegmaar...
Ze keek me smerig aan ik vond 'm zelf nog zo subtiel
maar ze kon ze niet waarderen, grappen over Tsjernobyl
pi_103207822
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 20:53 schreef U.N.K.L.E. het volgende:

[..]

Ah, bedankt. Ik ben nu de wiki pagina's aan het doornemen en zal morgen hier nog even terugkomen met wat ik ervan begrijp :) Maar wat ik ook niet zo goed begrijp aan de hele notatie is het kommagebruik.

Ik snap wel dat je bijvoorbeeld zegt:

\forall k\in K , \exists! v \in V : \text{k is kind van v}
(voor elk kind (k) bestaat er precies 1 moeder (v).

Maar in de omschrijving:

\forall\epsilon\gt 0, \exists k_0\in\mathbb{N},\forall k \in\mathbb{N} : k\geq k_0\Rightarrow\parallel x_k-a\parallel\lt\epsilon

is me dit al een stuk minder duidelijk. Ik vind het moeilijk om dit "onder woorden te brengen" zegmaar...
Je kan het lezen als:

Voor iedere epsilon groter dan 0 bestaat er een natuurlijk getal k0 zodat als k groter of gelijk is aan k0, dan is de afstand tussen xk en a kleiner dan epsilon.
  maandag 17 oktober 2011 @ 21:05:58 #268
101149 U.N.K.L.E.
Grappen over Tsjernobyl.
pi_103208127
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:01 schreef thenxero het volgende:

[..]

Je kan het lezen als:

Voor iedere epsilon groter dan 0 bestaat er een natuurlijk getal k0 zodat als k groter of gelijk is aan k0, dan is de afstand tussen xk en a kleiner dan epsilon.
Oke :) en waar is dan het stukje na de laatste komma? dus:

\forall k \in\mathbb{N}

want ik begrijp inderdaad: Voor "eerste stuk" bestaat "tweede stuk" zodat "achter dubbele punt"
Maar het "derde stuk" lijk ik dan te missen...
Ze keek me smerig aan ik vond 'm zelf nog zo subtiel
maar ze kon ze niet waarderen, grappen over Tsjernobyl
pi_103208577
Daarmee geef je eigenlijk alleen nog aan dat k een natuurlijk getal is. Wat er gebeurt is het volgende: eerst neem je k als een willekeurig natuurlijk getal. Dan zeg je als hij groot genoeg is, dan geldt een bepaalde ongelijkheid. (een beetje omslachtig maar wel correct).

Ik vind het zelf mooier om het zo neer te zetten, al is het equivalent met jouw uitspraak:

Laat k0 en k natuurlijke getallen zijn en epsilon reëel. Dan is per definitie de limiet van xk gelijk aan a dan en slechts dan als
\forall \epsilon>0 \;\exists k_0\;:\; ||x_k-a||<\epsilon\; \forall k\geq k_0
of eventueel
\forall \epsilon>0 \;\exists k_0\;:\; k\geq k_0 \Rightarrow ||x_k-a||<\epsilon

Snap je waarom dat allemaal hetzelfde is?
pi_103209216
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:12 schreef thenxero het volgende:
Daarmee geef je eigenlijk alleen nog aan dat k een natuurlijk getal is. Wat er gebeurt is het volgende: eerst neem je k als een willekeurig natuurlijk getal. Dan zeg je als hij groot genoeg is, dan geldt een bepaalde ongelijkheid. (een beetje omslachtig maar wel correct).

Ik vind het zelf mooier om het zo neer te zetten, al is het equivalent met jouw uitspraak:

Laat k0 en k natuurlijke getallen zijn en epsilon reëel. Dan is per definitie de limiet van xk gelijk aan a dan en slechts dan als
\forall \epsilon>0 \;\exists k_0\;:\; ||x_k-a||<\epsilon\; \forall k\geq k_0
of eventueel
\forall \epsilon>0 \;\exists k_0\;:\; k\geq k_0 \Rightarrow ||x_k-a||<\epsilon

Snap je waarom dat allemaal hetzelfde is?
Dat is weliswaar wat beter te verteren dan drie kwantoren achter elkaar, maar formeel (syntactisch) is de eerste regel niet juist omdat je na ∀k≥k₀ een uitspraak verwacht.
pi_103209395
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:22 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dat is weliswaar wat beter te verteren dan drie kwantoren achter elkaar, maar formeel (syntactisch) is het niet juist omdat je na ∀k≥k₀ een uitspraak verwacht.
Je hebt gelijk, het is wel inzichtelijker alleen formeel misschien niet zo netjes. Die tweede is wat netter.
pi_103210621
Een kleine vraag over een definitie:
Kan de afgeleide f' van een functie f een groter domein hebben dan de functie f zelf?
Een concreet voorbeeld:
Zeg je dat f'(x) = 1/x een groter domein heeft dan f(x)=log(x)?
Finally, someone let me out of my cage
pi_103210994
Nee, kijk maar naar de definitie van de afgeleide: daar heb je toch echt de functiewaardes nodig en daar moet de functie dus wel gedefinieerd zijn.

De afgeleide van f:R naar R gedefinieerd door f(x) = log( |x| ) is f'(x)=1/x op heel R. Maar de afgeleide van g:R+ naar R, g(x) = log(x) is g' : R+ naar R, g'(x)=1/x.
pi_103211280
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:41 schreef minibeer het volgende:
Een kleine vraag over een definitie:
Kan de afgeleide f' van een functie f een groter domein hebben dan de functie f zelf?
Een concreet voorbeeld:
Zeg je dat f'(x) = 1/x een groter domein heeft dan f(x)=log(x)?
Ik zou zeggen van niet omdat f'(x) is gedefinieerd als de limiet voor h → 0 van het differentiequotiënt (f(x+h)-f(x))/h en die limiet kan niet zijn gedefinieerd als f(x) niet is gedefinieerd. Je kunt hier wel zeggen dat f'(x) = 1/x de afgeleide is van f(x) = log |x| en dan kun je het domein van beide oprekken tot R\{0}.
  maandag 17 oktober 2011 @ 21:58:49 #275
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103211967
Minibeer, bij jouw voorbeeldt geldt f'(x) = 1/x alleen voor x>0.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')