Een
kort lang inleidend verhaaltje. Mijn Argentijnse vrouw en ik zijn sinds anderhalf jaar fanatiek met onze honden aan het "sporten", ofwel Agility. Erg leuk voor zowel ons als voor de hondjes. We hebben een club die hier ´slechts´ 100km vandaan ligt en iedere zaterdag gaan we er gezellig naar toe. Of gingen moet ik zeggen. Hier een foto van ons eerste kampioenschap (gewoon beginnersklasse uiteraad), een klein jaar geleden gemaakt:
![Agility-1.jpg]()
In de maand mei waren mijn vrouw en ik op reis naar Nederland en we kwamen op 2 juni terug in Bariloche. Uiteraard wilden we die zaterdag 4 juni gelijk met de hondjes naar Villa la Angostura omdat we ruim een maand niet waren geweest. Onderweg zagen we een behoorlijk donkere wolk, maar zoals wel vaker dachten we: "Ach, een beetje regen of sneeuw, dat maakt niet uit...". Aangekomen bij de club kwam onze guru Adriana ons met verbijsterd gezicht tegemoet: "Wat doen jullie hier?!?". Bleek dat de vulkaan Puyehue die daar in de achtertuin ligt net was uitgebarsten. Vandaar de gitzwarte wolk en de "hagel" die ik onderweg had zien vallen, maar uiteindelijk dus geen hagel bleek. Als de donder teruggekeert naar Bariloche, een autorit die ik niet snel meer zal vergeten. Goed, de uitbarsting leverde in ieder geval spectaculaire foto´s op:
![puyehue.jpg]()
Maar Villa la Angostura heeft de volle laag gekregen van de vulkaanas, veel erger dan Bariloche. We zijn inmiddels 4 (!!) maanden verder, en ons clubterrein ziet er nu nog steeds zo uit:
![Agility-2.jpg]()
Dat is zo´n 20-30cm vulkaanzand wat je daar ziet liggen! Het is onbegonnen werk om het met mankracht alleen op te ruimen.
Adriana runt niet alleen de agility-club, maar ook het lokale opvangcentrum voor honden. Na de vulkaanuitbarsting is 50% van de lokale bevolking in paniek gevlucht, vaak de honden achterlatend. Daar zorgt Adriana nu voor en probeert ze bij nieuwe mensen onder te brengen. Diverse hulpacties zijn er op touw gezet, waardoor er enorme voorraden hondenvoer zijn gedoneerd en er nieuwe kennels zijn gebouwd, geweldig natuurlijk. Maar dat betekende ook dat agility op een laag pitje stond, we zijn pas weer een maand aan het spelen. En dat gebeurt dus op die laag vulkaanzand, geen pretje voor ons, maar nog minder voor de honden. Zeker als het een paar dagen droog is, dan stuift het behoorlijk.
Eind deze maand gaan we weer een competitie houden in Villa la Angostura:
![Agility-3.jpg]()
Maar, we willen toch wel erg graag weer gewoon agility op een groene grasmat!
En nu kom ik dan eindelijk tot de reden van dit betoog
Is het een idee om een actie op te zetten op Fok? Om een klein (vulkaan)steentje bij te dragen aan de kosten voor het opruimen van deze vulkaanshit? We hebben een geweldig aanbod gekregen van een firma om alles op te ruimen met machines, voor ´slechts´ 4000 Argentijnse pesos (omgerekend zo´n 700 euro). Maar in Villa la Angostura, waar men voornamelijk van toerisme leeft, is zoals je begrijpt geen geld meer over voor dit soort projecten. En je kan 4000 Argentijnse pesos in Argentinie zien als 4000 euro in Nederland, dus het is geen kattenpis.
Het is uiteindelijk dus een bedel-topic geworden, als dat niet mag van de policy kan het topic verwijderd worden.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.