Klopt, je stuurt iemand richting hulp om weer geestelijk gezond te worden maar het zelf hebben over het snijden of daarover oordelen voegt niks toe en helpt ook niks, zeuren dat iemand 'gewoon moet stoppen' ook niet, je kan er wel begrip voor hebben terwijl je je er verder niet met het snijden bemoeit.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:44 schreef formerjellybean het volgende:
Ja want zo voed je juist het gedrag, jij weet zelf niet genoeg van automutilatie en kan juist dus heel erg fout lopen. Je helpt een persoon meer door degene naar een noodnummer qua riagg of andere orginisatie te laten bellen daar zitten mensen die er voor gestudeerd hebben en kunnen zo degene beter helpen dan iemand erbuiten.
Dit begrijp ik wel.quote:Op maandag 3 oktober 2011 17:02 schreef Canillas het volgende:
Het is niet zo zeer dat het iets slechts is maar meer dat het een teken is dat iemand erg met zichzelf in de knoop zit.
Het maakt wat dat betreft ook niet uit of iemand zichzelf snijdt om andere bepaalde dingen niet te voelen of iemand die zo het contact met zichzelf kwijt is dat snijden een manier is om zichzelf nog te kunnen voelen, het snijden op zich is een symptoom van de achterliggende problemen, het is een richting aanwijzer om verder op in te gaan en te ontdekken waarom je snijdt, wat er achter het gedrag zit, en daarmee aan de slag te gaan.
Nee ik wil geen aandacht, ik wil er ook vanaf. Ik heb zoals ik al eerder zei al een afspraak bij een psycholoog.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:36 schreef formerjellybean het volgende:
wat wil je nou horen van ons dat je snijd goh wat erg maar ga gerust verder ???
Dan gebruik je automutilatie ook nog eens als een aandachtsmiddel.
De enige manier waardoor je echt geholpen kan worden is door professionele hulpverlening en maar eens uit te gaan zoeken waarom je het doet en leren gezonder met je gevoelens om te gaan.
En dit is niet van iemand die er niets van weet , maar iemand die het zelf ook gedaan heeft en gelukkig er overheen is gekomen.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/99981quote:Op maandag 3 oktober 2011 22:14 schreef Getal1337 het volgende:
Het is slecht omdat er mentaal iets goed mis is als je jezelf snijdt. Het zit namelijk niet in de menselijke natuur om zich zomaar pijn te doen. Geen enkel dier op deze wereld zal zichzelf zomaar pijn doen en/of verminken.
Heb je ooit beelden van te lang opgesloten dieren gezien? Vogels plukken zich kaal, beren slaan met hun kop tegen muren, apen trekken hun haar uit. Allemaal 'natuurlijke' mechanismen. Feitelijk is het ook rationeel gedrag, want het lost in zekere mate een deel van het probleem op, maar dat doe je door een ander probleem te introduceren: Beschadiging.quote:Op maandag 3 oktober 2011 22:14 schreef Getal1337 het volgende:
Het is slecht omdat er mentaal iets goed mis is als je jezelf snijdt. Het zit namelijk niet in de menselijke natuur om zich zomaar pijn te doen. Geen enkel dier op deze wereld zal zichzelf zomaar pijn doen en/of verminken.
Eigenlijk had ik net zo goed dit kunnen quoten.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:28 schreef Frag_adder het volgende:
Ten eerste, omdat snijden niets oplost. Het is infeite net zo iets als je verdriet verdrinken met alcohol. Je snijdt om even wat anders te voelen dus om je problemen even te vergeten, in dat opzicht is het een tijdelijke fix. Het is struisvogel gedraag, ik los mijn problemen niet op, ik doe iets en daardoor lijkt het net of ik geen problemen heb.
Ten tweede omdat je jezelf leed toe brengt. Het lichaam heelt weer, dat klopt, maar een gewond lichaam is geen gezond lichaam.
Wat ik me dan wel afvraag TS, hoe kom je erbij dat wanneer je jezelf blijvende littekens en wonden bezorgt dat dit geen verminking is? Als jij dat wilt doen, prima, maar ga niet tegen jezelf liegen om het goed te praten. Accepteer het dan op zijn minst voor wat het is!
Goeie post. Had ik nog niet aan gedacht.quote:Op maandag 3 oktober 2011 22:55 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Heb je ooit beelden van te lang opgesloten dieren gezien? Vogels plukken zich kaal, beren slaan met hun kop tegen muren, apen trekken hun haar uit. Allemaal 'natuurlijke' mechanismen. Feitelijk is het ook rationeel gedrag, want het lost in zekere mate een deel van het probleem op, maar dat doe je door een ander probleem te introduceren: Beschadiging.
Het voorkomt dat ze doodgaan.quote:Op maandag 3 oktober 2011 18:51 schreef Canillas het volgende:
Nee net zo beproefd als mensen met anorexia gedwongen voeding geven met als gevolg dat ze aankomen, het levert tijdelijk een resultaat maar verhelpt in feite niks.
quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:21 schreef Staal het volgende:
Kom op zeg. Er is echt wel wat met je loos als je jezelf gaat snijden. Dat Patricia Paay dat nu wekelijks doet dat is nog wel een verbetering. Maar als gezond mens? Dan ben je toch wel een beetje koekoek onder het pannetje hoor.
Laten die messenluitjes anders even langsgaan bij een kinderziekenhuis om aan die jonge kindertjes die ongevraagd kanker hebben en moeten vechten voor hun leven uit te leggen hoe zwaar zij het als zelfverminkers het wel niet hebben.
Het zijn ook altijd van die lullige krasjes in combinatie met een berg gezeik. Hak dan gewoon meteen je arm eraf als je de pijn zo fijn vindt. Maar nee hoor. Aandacht.
Dat is wel erg zwart-wit gesteld. Je zegt zelf al dat mensen die snijden dat doen omdat ze gestoord denken of gewoon psychisch ziek zijn. Natuurlijk heb je ook wel de klassieke attention whores, maar die vormen maar een klein deel van de totale groep.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:21 schreef Staal het volgende:
Kom op zeg. Er is echt wel wat met je loos als je jezelf gaat snijden. Dat Patricia Paay dat nu wekelijks doet dat is nog wel een verbetering. Maar als gezond mens? Dan ben je toch wel een beetje koekoek onder het pannetje hoor.
Laten die messenluitjes anders even langsgaan bij een kinderziekenhuis om aan die jonge kindertjes die ongevraagd kanker hebben en moeten vechten voor hun leven uit te leggen hoe zwaar zij het als zelfverminkers het wel niet hebben.
Het zijn ook altijd van die lullige krasjes in combinatie met een berg gezeik. Hak dan gewoon meteen je arm eraf als je de pijn zo fijn vindt. Maar nee hoor. Aandacht.
En vergeet de kindjes in afrika niet. Alles valt daarbij in het niets.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:21 schreef Staal het volgende:
Een groot deel doet er alles aan om het snijden te verbergen. Hoezo aandacht?quote:Het zijn ook altijd van die lullige krasjes in combinatie met een berg gezeik. Hak dan gewoon meteen je arm eraf als je de pijn zo fijn vindt. Maar nee hoor. Aandacht.
We zijn het er in ieder geval dan we over eens dat als je in jezelf gaat lopen snijden dat er een steekje loszit?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:24 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]![]()
Er zijn meer dan genoeg mensen die het absoluut niet voor de aandacht doen en het altijd verbergen. Die bovendien meerdere malen hechtigen nodig hebben gehad.
Een lichamelijke ziekte is héél iets anders dan een geestelijke ziekte.
Wat mij betreft ben je van het padje af als je in jezelf gaat lopen krassen ja.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:27 schreef Wereldpijn het volgende:
[..]
Dat is wel erg zwart-wit gesteld. Je zegt zelf al dat mensen die snijden dat doen omdat ze gestoord denken of gewoon psychisch ziek zijn. Natuurlijk heb je ook wel de klassieke attention whores, maar die vormen maar een klein deel van de totale groep.
Nou je hoeft er niet eens het land voor uit. Je hoeft nog niet eens de stad uit. Ga jij het die kindertjes maar uitleggen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:27 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
En vergeet de kindjes in afrika niet. Alles valt daarbij in het niets.
[..]
Een groot deel doet er alles aan om het snijden te verbergen. Hoezo aandacht?
Je hoeft het die kindertjes niet uit te leggen, dat scheelt. Kapotrelativeren kan altijd, maar dat maakt het nog niet gewenst of reëel.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:33 schreef Staal het volgende:
[..]
Nou je hoeft er niet eens het land voor uit. Je hoeft nog niet eens de stad uit. Ga jij het die kindertjes maar uitleggen.
Jij bent ook al wat ouder. Krassen/snijden en andere vormen van automutilatie komen vooral bij pubers voor naar mijn weten.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:30 schreef Staal het volgende:
[..]
Wat mij betreft ben je van het padje af als je in jezelf gaat lopen krassen ja.
Prima dat het voorkomt en er is hulp voor. En niet erg veel begrip van mij. Sorry. Ik heb wel wat meer van de wereld gezien.
Het gaat mij er ook niet zozeer om of iemand er begrip voor heeft, maar wanneer jij zegt dat iemand het enkel en alleen voor de aandacht doet, denk ik dat je het te eenzijdig bekijkt.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:30 schreef Staal het volgende:
[..]
Wat mij betreft ben je van het padje af als je in jezelf gaat lopen krassen ja.
Prima dat het voorkomt en er is hulp voor. En niet erg veel begrip van mij. Sorry. Ik heb wel wat meer van de wereld gezien.
Nou voornamelijk bij vrouwen. Ook die ouder zijn. Maar ik maakte me boos over de OP.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:40 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Jij bent ook al wat ouder. Krassen/snijden en andere vormen van automutilatie komen vooral bij pubers voor naar mijn weten.
Heel veel mensen die automutileren krijgen al hulp.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 02:42 schreef Staal het volgende:
De vraag was trouwens: Waarom is automutilatie slecht?
Jah, nog even he? En het wordt doodnormaal hier. En de vergelijking met een hamster in een kooitje of een papagaai is werd bejubeld maar die vergelijking is natuurlijk van de zotte. Die zitten in een kooi. Een mens kan overal leven waar hij of zij wil. Alleen kun je niet zo makkelijk boven op een berg een spabron oppompen.
Het is niet normaal. Of snij een keer goed door of zoek hulp maar ga het in vredesnaam niet vergelijken met het drinken van een biertje. Het is ziek. En westers ziek.
Nou dan snijdt zo iemand kennelijk niet hard genoeg.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 03:01 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Heel veel mensen die automutileren krijgen al hulp.
En blijkbaar helpt die hulp lang niet altijd.
Het is echt niet zo dat je naar een psycholoog gaat, 10 gesprekken hebt en daarna nergens meer last van hebt.
Wordt hier dan beweerd dat het normaal is? Behalve door de TS dan?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 03:04 schreef Staal het volgende:
Het is niet normaal daar gaat het mij om. Het wordt hier vergeleken met het drinken van een biertje.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |