Kunnen we dit ook bestellen in boekvorm ?quote:Op maandag 10 oktober 2011 18:14 schreef Gwywen het volgende:
Weet je, misschien komt dat doordat dingen voor mij wel snel vanzelfsprekend zijn. Je komt niet aan andermans spullen, je rukt andermans planten niet uit de grond. Meestal komt het achteraf pas in me op dat die dingen voor een ander wellicht helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn en dat ik het beter had kunnen zeggen. Maar dan komt het op mij zó belachelijk over. Ik zie me al aankomen bij m'n buren:
Hé, buur, ik ben plantjes in m'n eigen tuin aan het planten, zie je ze niet per abuis voor onkruid aan en laat je ze aub staan?
Maar goed, dat is twee topics door elkaar halen.
In het geval van de boom vind ik dat ik duidelijk genoeg ben geweest naar mijn buurman toe. Tot drie keer toe is hij komen vragen of ik het er mee eens was dat die boom wegging, en tot drie keer toe heb ik nee gezegd. Mijn man heeft daarnaast ook nog twee keer nee gezegd.
Totaal vijf keer dus.
Als je mij dan vraagt: wie is degene die de relatie met de buren op het spel zet om z'n zin erdoor te drijven, dan zeg ik: de buurman.
Want die doet eerst wekenlang voorkomen alsof hij over de boom bereid is te overleggen, en vervolgens denkt hij kennelijk: lekker boeie wat de buren vinden, en besluit de boom toch gewoon weg te halen.
Dan kom ik vervolgens in actie, want dat vind ik geen manier van doen, zo ga je niet met mensen om, en al uitzoekende en met jullie hulp etc. kom ik erachter dat er een wetsbesluit is waaruit blijkt dat de buurman inderdaad niet met die boom aan de slag mag als ik daar geen toestemming voor geef.
Vervolgens krijg ik in dit topic van een heleboel mensen te horen dat ik de boel saboteer, dat ik de slechterik in het verhaal ben etc.
Kijk, en daar kan ik dus heel slecht tegen. De buurman heeft dit hele gebeuren in gang gezet, en waar het eerst nog in alle redelijkheid begon, is wat mij betreft een grens overschreden toen hij besloot het overleg met ons nietig te verklaren en gewoon z'n zin door te drukken.
Ik ben misschien in jullie ogen ouderwets waar het gaat om dingen als fatsoen en zo, maar zo ga je gewoon niet met elkaar om. Je gaat niet eerst overleggen en dan, als de uitkomst je niet bevalt, toch je zin erdoor drukken.
Dan had hij gewoon van het begin af aan eerlijk tegen me moeten zijn: "Joh, ik wil die boom weghalen, en eigenlijk boeit het me niet zo wat jullie daarvan vinden, want ik wil die boom gewoon hoe dan ook weghalen. Dus dan weet je het alvast, er is binnenkort een grote open plek tussen onze tuinen."
Maar nee, hij kwam steeds vrágen wat wij wilden, en daarmee gaf hij mij (en waarschijnlijk elk logisch en redelijk denkend mens) de indruk dat ik ook nog wat te zeggen had over de boom.
Ik wist op dat moment nog niet dat ik net zo goed eigenaar ben van deze boom. De boom is ooit aan zijn kant geplant, dus ik heb al die jaren dat ik hier nu woon, gedacht dat hij van de eigenaren van dat pand was. De stam is echter in de loop der jaren over de erfgrens heen gegroeid en zo is het ook mijn eigendom geworden en heb ik ook een vinger in de pap over of hij weg mag of niet.
En om een eerdere vraag in dit topic te beantwoorden: Waarom zou mijn nee meer waard zijn dan zijn ja?
Nou, daar ben ik nu dus ook achter: omdat hij zonder mijn toestemming niets aan de situatie mag veranderen. Dus is mijn nee op de een of andere manier inderdaad meer waard dan zijn ja.
Ik kan daar ook niks aan doen, zo zijn de regels nu eenmaal.
Overigens vind ik het vervelend dat het allemaal op deze manier is gelopen. Ik denk dat ik hoe dan ook de verliezer ben in deze situatie. Ik raak ofwel mijn boom kwijt, ofwel heb ik een sterk bekoelde relatie met mijn buren.
Voor de buurman is het m.i. hoe dan ook een win-win situatie. Om de mening van zijn buren maalde hij toch al niet, en als het hem ook nog lukt die boom weg te krijgen, heeft hij alles wat hij zich wenst.
Ik moet er wel bij zetten dat de relatie met deze buur nooit warm is geweest. Dit omdat hij zich al vanaf het prilste begin dat hij hier woonde, opstelde met een 'het boeit me niet wat mijn buren van me denken' houding. Geluidsoverlast kan best eens een keertje voorkomen, maar hier begon het vanaf de dag dat ze de sleutel kregen al (en nee, dat waren niet de klusgeluiden, dat kwam later pas en daar klaag ik nooit over want klussen maakt nu eenmaal herrie en is noodzakelijk en bovendien: tijdelijk).
Ik was het met je eens totdat ik dit las...quote:Ik wist op dat moment nog niet dat ik net zo goed eigenaar ben van deze boom. De boom is ooit aan zijn kant geplant, dus ik heb al die jaren dat ik hier nu woon, gedacht dat hij van de eigenaren van dat pand was. De stam is echter in de loop der jaren over de erfgrens heen gegroeid en zo is het ook mijn eigendom geworden en heb ik ook een vinger in de pap over of hij weg mag of niet.
Daarom bestaat er ook een regel dat je een boom minstens 2 meter (oid) uit de erfgrens hoort te planten, wil je dat dichterbij doen dan moet dat in overleg met je buren. Als je hem op 2 meter uit de erfgrens plant dan groeit hij iig niet over de erfgrens heen en weet je ook zeker dat je eigenaar blijft.quote:Op maandag 10 oktober 2011 20:04 schreef Hydrogeny het volgende:
[..]
Ik was het met je eens totdat ik dit las...
Je kunt me niet wijs maken dat een boom welke op zijn grond geplant is zo ver naar jouw kant toe groeit. Als 2e is hij ooit op zijn grond geplant dus is het zijn boom en dient hij er voor te zorgen dat deze geen overlast veroorzaakt en heeft dus het rechts het te snoeien totdat er niets meer op jouw kant staat.
Mocht ik dus een druivenstruikje of iets hebben waarvan deze de grens met de buren passeert dan ben ik automatisch niet meer volledig eigenaar van mijn struik?
Hoe weet je nu opeens dat hij op zijn grond oorspronkelijk geplant is? Indien dit ook nog op papier of iets is terug te vinden dan kun je net zo goed een slotje op het topic laten gooien.
Nee.quote:Op maandag 10 oktober 2011 21:01 schreef Lienekien het volgende:
Ga toch naar R&P met je slachtofferrol-psychologievandekoudegrond.
Agreed. Alle mogelijke oplossingen worden afgedaan met 'de buurman is niet fatsoenlijk'.quote:Op maandag 10 oktober 2011 20:52 schreef oink_oink het volgende:
Wat een ongelofelijk zeiktopic is dit aan het worden, het gaat allemaal nergens over. Er wordt advies gevraagd van medefokkers, er wordt bruikbaar advies gegeven door medefokkers. Maar het geëmmer gaat gewoon door alsof het eigenlijk helemaal niet over die boom gaat maar om het zeiken terwijl aan het oplossen van het probleem volledig voorbij gegaan wordt...
[ afbeelding ]
Echt belachelijk dat ik nu aangevallen word. Als het voor de wet niet uitmaakt waar die boom ooit geplant is, waarom zou het dan voor jullie wel uitmaken? Die boom is ooit aan zijn kant geplant, alleen is hij in de tussentijd zo dik geworden dat hij nu ook op mijn erf groeit, dus ben ik mede-eigenaar.quote:Op maandag 10 oktober 2011 20:57 schreef Seven. het volgende:
TS, kap eens met die slachtofferrol. Tot pagina 6 verzwijgen dat de boom ooit op zijn terrein geplant is en dan nóg zielig doen.
(bla)
Als je geen foto wilt plaatsen i.v.m.privacy, zou je dan kunnen aangeven hoe dik deze boom is, of tenminste de stam en wat voor type/ras boom het hier om gaat ?quote:Op maandag 10 oktober 2011 21:22 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Echt belachelijk dat ik nu aangevallen word. Als het voor de wet niet uitmaakt waar die boom ooit geplant is, waarom zou het dan voor jullie wel uitmaken? Die boom is ooit aan zijn kant geplant, alleen is hij in de tussentijd zo dik geworden dat hij nu ook op mijn erf groeit, dus ben ik mede-eigenaar.
Ik heb de wet niet geschreven, dit zijn dingen waar ik achter gekomen ben dankzij jullie hulp.
Jullie zaten er zelf toch zo op te hameren dat ik al jullie adviezen zou gebruiken? Nou, dat heb ik dus gedaan, en zo kwam ik hier achter. Als dat antwoord jullie niet bevalt reageren jullie in wezen net zo idioot als mijn buurman.
En nee, die man is met de beste wil van de wereld niet fatsoenlijk te noemen. Ik heb al diverse redenen opgegeven, maar kennelijk is het voor het gros van jullie wel normaal om bijv. op de dag van de sleuteloverdracht al overlast te veroorzaken bij je kersverse buren.
Tja, dan valt er met jullie niet te praten.
Ik ben in elk geval degenen die wel bruikbare info hebben gegeven dankbaar.
Hahaha grapjas dat je d'r bent beetje de laatste posts verziekenquote:
TS praat helemaal niet met de buren, die zijn zo raar en anders dan zijzelf dat ze daar toch niet uitkomen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 08:27 schreef ManAtWork het volgende:
Iedere keer dat ik deze post zie, vraag ik me af of TS de voorstellen voor een compromis (zoals door diverse mensen is aangedragen) al heeft voorgelegd aan de buurman.
Als ze gratis mijn auto fixt dan wil ik haar boompje wel laten staan!quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 09:36 schreef Leipo666 het volgende:
je zal maar zo'n buurvrouw hebben als TS
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |