Als de potjes steriel gekookt zijn moet dat wel een tijdje goed gaan denk ik, Jam die mijn moeder maakt blijft zo een 1-2 jaar goed.
Een regelmatig terug kerend probleem met mijn moeders jam is een (kennelijk) beschadigde coating in het metalen deksel van het hergebruikte groente/jam/gurken/uitjes potje, zo'n deksel gaat dan roesten en de inhoud is einde.
In de koelkast bewaren kan nooit kwaad en alleen maar goed doen, hoe lager de temperatuur des te langzamer bacteriën en schimmels groeien.
Een maal open is het uiteraard gebeurt met de houdbaarheid en denk ik dat je aan weken moet denken, misschien een maand of anderhalf a twee, op zijn hoogst.
Maar de houdbaarheid op zich is afhankelijk van de ingrediënten, vooral zuur in de vorm van azijn of citroensap verlengt de houdbaarheid aanzienlijk, in een zure omgeving kunnen schimmels niet groeien vandaar de enorm lange houdbaarheid van zilveruitjes,augurken,piccalilly,mosterd enz
Wat helpt: chutney is typisch zo'n product dat je op tafel zet en daar vervolgens een half uur(of langer) staat op te warmen waarna je het weer terug zet in de koelkast en het weer afkoelt, das funest voor de houdbaarheid, daaraan toegevoegd het vieze mes(boter,likken aan het mes,broodkruimels--->gist) waarmee uit het potje word geschept maakt het allemaal niet beter.
Beter is om wat chutney in een schaaltje te doen met een schone lepel en de pot direct terug in de koelkast zetten.
[ Bericht 6% gewijzigd door robber57 op 02-10-2011 11:37:20 ]