Klonterpot | vrijdag 30 september 2011 @ 14:21 |
Beste K&W’ers, Omdat het bouwverslag van mijn biertap zeer goed ontvangen is en de reacties geweldig waren heb ik besloten om de foto’s van mijn nieuwste project met jullie te delen. Een aantal vrienden en ikzelf zijn bezig met de bouw van een lelievlet op schaal. Voorbeeld: ![]() De tekeningen van de lelievlet 2000 zijn voor scoutingleden vrij beschikbaar. Als men goed zoekt zijn ze ook te vinden op diverse websites van hobbyisten. Tevens is er een vademecum van waaruit professionals een lelievlet vanaf scratch op kunnen bouwen. Onze scoutinggroep heeft op dit moment zes lelievletten waarin diverse waterafdelingen wekelijks zeilen. Om de kinderen zelfstandig te kunnen laten zeilen wordt er elk seizoen intensief zeilles gegeven. De laatste jaren valt op dat de kinderen minder snel informatie opnemen omdat ze de lelievlet niet voor zich kunnen halen tijdens de lessen. Mede daarom hebben twee vrienden en ikzelf besloten om een miniatuurvlet te gaan bouwen voor les- en promotiedoeleinden. De bouwtekeningen hebben we geplot op A2 formaat. De maximale grootte waarop geprint kon worden heeft tevens de schaal van dit project bepaald. In ons geval is dat 1:5,91. Geen ideale maat, maar aangezien we niet heel veel hoeven te meten is dit geen probleem. In april zijn we begonnen, en hebben we in twee weekenden veel bereikt. Tijdens de zomer heeft dit project stilgelegen maar vanaf dit weekend pakken we de draad weer op. Ik heb hieronder een fotoreportage geplaatst waarin het begin zichtbaar wordt. ![]() 1. De onderdelen hebben we uitgeknipt en op het 2mm. dikke staal geplakt. ![]() 2. Geneste onderdelen van de lelievlet ![]() 3. Uitgeknipte onderdelen op plaat ![]() 4. Contouren onderdelen ![]() 5. Op maat geslepen onderdelen ![]() 6. Onze beunhaas ![]() 7. Afbramen van scherpe randen ![]() 8. Afbramen van scherpe randen ![]() 9. De beunhaas met op de voorgrond ons papieren voorbeeld ![]() 10. De beunhazen ![]() 11. Bodemplaat in vorm, eerste boordrand geplaatst. ![]() 12. Voorschot plaatsen ![]() 13. Achterschot en bakboord boordrand geplaatst. ![]() 14. Resultaat dag 1 + vermoeide beunhaas ![]() 15. Schuin van boven ![]() 16. Resultaat dag 1 met papieren broertje ![]() 17. Voorbeeld met boeisel Dag 2 hadden we haast omdat we een autocross wilden bijwonen, daarom hebben we geen foto’s gemaakt. De dekken zijn op maat geslepen en de boeisels (bovenste randen zijn geplaatst). ![]() 18. Beunhaas met minivlet ![]() 19. Casco compleet ![]() 20. Minivlet en grote broer ![]() 21. Drijftest met vuilniszak ![]() 22. Lasser met minivlet ![]() 23. Lasnaden ![]() 24. Kratje pils ![]() 25. Eindresultaat afwerking ![]() 26. Vooraanzicht Dit het resultaat van de boot tot nu toe. De achterste helft van de vlet moet nog gelast worden en de laspitten aan de binnenkant moeten worden weggeslepen. Dit weekend gaan we dat afwerken. Natuurlijk horen er bij een lelievlet ook zeilen. Komende winter sponsort een zeilmakerij ons, zij maken dan ook een complete set zeilen op schaal. Omdat we toch verder wilden heb ik mijn trots opzij gezet en ben ik achter de naaimachine gekropen. ![]() 27. Grootzeil en fok op school op oud grootzeil ![]() 28. Zeil begint vorm te krijgen ![]() 29. Grootzeil en fok klaar voor afwerking ![]() 30. De hypermoderne naaimachine ![]() 31. Niet slecht voor een beginner in dik zeildoek ![]() 32. Het vademecum waarin ik alle maten van de vlet heb omgerekend. ![]() 33. Het grootzeil incl. verstevigde hoeken en zeillathouders. ![]() 34. De lelievlet met tijdelijke mast en zeilen Tot op heden is dit de status van het project. Vanmiddag om 16:00 gaan we verder, en ik zal jullie op de hoogte houden met foto’s! | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 30 september 2011 @ 14:27 |
Cool project! Sorry, verder heb ik er niet zoveel op te zeggen, maar wilde toch laten weten dat ik je verdere vorderingen graag wil volgen! | |
beware_reageerd | vrijdag 30 september 2011 @ 14:55 |
Weer eens wat anders dan een zeesleper. Leuk bedacht. Zeker dat ik het ga volgen. | |
Klonterpot | vrijdag 30 september 2011 @ 18:51 |
![]() | |
beware_reageerd | vrijdag 30 september 2011 @ 20:12 |
Om het orgineel te houden moet je wel nog werk maken van tuigage. Verstaging, schoten, etc. Ben echt benieuwd hoe je dat gaat doen. Er zijn al varende modellen die het 100% goed hebben van andere schepen. Zou zonde zijn om dat niet te doen, wel gaaf te zien. Ohja, boomgat zie ik ook nog niet, hoort er ook bij he. ;-) Leuk...... | |
klaaskootstra | vrijdag 30 september 2011 @ 21:05 |
Moet dat ding ook gaan zeilen of hoeft ie alleen maar "mooi" te zijn? | |
tjoptjop | vrijdag 30 september 2011 @ 21:53 |
Grappig idee en mooi uitgevoerd. Mijn complimenten. Is het straks de bedoeling dat je met (theorie) zeilles dat ding gaat gebruiken voor zeiltrim/manoeuvres oid? | |
Lehcimus | vrijdag 30 september 2011 @ 21:58 |
Het boom/wrikgat zit er wel, links onder op de laatste foto | |
Klonterpot | zaterdag 1 oktober 2011 @ 00:58 |
Absoluut, ben ik compleet met je eens. We willen een complete lelievlet benaderen waarbij schoten, vallen, verstaging en vlonders ook tellen. Afhankelijk van de waterlijn langs de romp willen we hem radiografisch bestuurbaar maken. De elektronica hebben we er al voor. Dat is het hoofddoel van de vlet. We willen hem gebruiken voor lesdoeleinden en ter promotie. Zie bovenstaande reactie voor ons tweede doel. | |
Klonterpot | zaterdag 1 oktober 2011 @ 01:05 |
![]() Vlet afgelast en vlak geslepen ![]() Eerste rand ![]() Tweede rand ![]() Kikkers en ogen in spé ![]() Alle randen compleet ![]() Hij begint te lijken Zoals jullie zien hebben we vanmiddag aardig wat kunnen doen. Morgen ga ik wat hi-res foto's maken van de vlet en de onderdelen die we al klaar hebben liggen. Dat zijn o.a. het roerblad, het zwaard, de zwaardkast, het voor- en achterdek en nog wat kleinere losse onderdelen. | |
tjoptjop | zaterdag 1 oktober 2011 @ 01:36 |
Zou eens tijd worden dat Scouting fatsoenlijke zeilboten gaat gebruiken. Heb ook jarenlang in die vletten gevaren, wat een klote dingen ![]() Pas toen ik ben over gestapt naar een Valk/spanker ben ikzelf pas echt goed gaan zeilen. Maar dat terzijde ![]() | |
Klonterpot | zaterdag 1 oktober 2011 @ 08:49 |
Ik ben het compleet met je eens, maar ik vind 't ook nog wel wat hebben ![]() | |
Klonterpot | zondag 2 oktober 2011 @ 20:38 |
Ik heb vandaag veel foto's gemaakt maar tegelijkertijd mijn telefoon te water laten donderen. Ik hoop aankomende vrijdag weer wat foto's te kunnen plaatsen. | |
Klonterpot | dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:57 |
![]() Hij drijft, en naast de andere vletten (niet zichtbaar op de foto) vrij redelijk! Voor geďnteresseerden, het vademecum voor de lelievlet is hier te downloaden. De mast is in bestelling bij een scheepstimmerman (tevens een vriend van me). Hieronder zie je de tekening van de mast. ![]() [ Bericht 26% gewijzigd door Klonterpot op 04-10-2011 17:04:13 ] | |
Meike26 | dinsdag 4 oktober 2011 @ 17:06 |
Ik heb echt helemaal niets met zeilen, maar dit vind ik gewoon erg leuk om te volgen ! ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 4 oktober 2011 @ 17:08 |
Gelukkig kun je een Lelievlet ook heel goed voortbewegen door te roeien of te wrikken ![]() | |
beware_reageerd | vrijdag 7 oktober 2011 @ 20:43 |
Jullie maken er echt werk van. Voor het eerst sinds jaren de foto's opgezocht van mijn restauratieproject 16 jaar geleden. Een BM 16 met geknakte kop. Toen ook alles vervangen. Maar met zeilen op het gooimeer heb ik dan liever een Valk of een vlet. Een BM is prima voor loosdrecht maar niet voor de golven hier. Goed bezig mensen. Top. | |
Klonterpot | zaterdag 8 oktober 2011 @ 12:57 |
Gister weer aardig wat gedaan! De zwaardkast zit erin, de boordrand op de spiegel zit erop en de assen op het voor- en achterschot zijn geplaatst.![]() ![]() ![]() |