Beste K&W’ers,
Omdat het
bouwverslag van mijn biertap zeer goed ontvangen is en de reacties geweldig waren heb ik besloten om de foto’s van mijn nieuwste project met jullie te delen. Een aantal vrienden en ikzelf zijn bezig met de bouw van een lelievlet op schaal.
Voorbeeld:
![508.jpg]()
De tekeningen van de lelievlet 2000 zijn voor scoutingleden vrij beschikbaar. Als men goed zoekt zijn ze ook te vinden op diverse websites van hobbyisten. Tevens is er een vademecum van waaruit professionals een lelievlet vanaf scratch op kunnen bouwen.
Onze scoutinggroep heeft op dit moment zes lelievletten waarin diverse waterafdelingen wekelijks zeilen. Om de kinderen zelfstandig te kunnen laten zeilen wordt er elk seizoen intensief zeilles gegeven. De laatste jaren valt op dat de kinderen minder snel informatie opnemen omdat ze de lelievlet niet voor zich kunnen halen tijdens de lessen.
Mede daarom hebben twee vrienden en ikzelf besloten om een miniatuurvlet te gaan bouwen voor les- en promotiedoeleinden. De bouwtekeningen hebben we geplot op A2 formaat. De maximale grootte waarop geprint kon worden heeft tevens de schaal van dit project bepaald. In ons geval is dat 1:5,91. Geen ideale maat, maar aangezien we niet heel veel hoeven te meten is dit geen probleem.
In april zijn we begonnen, en hebben we in twee weekenden veel bereikt. Tijdens de zomer heeft dit project stilgelegen maar vanaf dit weekend pakken we de draad weer op. Ik heb hieronder een fotoreportage geplaatst waarin het begin zichtbaar wordt.
![1.jpg]()
1. De onderdelen hebben we uitgeknipt en op het 2mm. dikke staal geplakt.
![2.jpg]()
2. Geneste onderdelen van de lelievlet
![3.jpg]()
3. Uitgeknipte onderdelen op plaat
![4.jpg]()
4. Contouren onderdelen
![5.jpg]()
5. Op maat geslepen onderdelen
![6.jpg]()
6. Onze beunhaas
![7.jpg]()
7. Afbramen van scherpe randen
![8.jpg]()
8. Afbramen van scherpe randen
![9.jpg]()
9. De beunhaas met op de voorgrond ons papieren voorbeeld
![10.jpg]()
10. De beunhazen
![11.jpg]()
11. Bodemplaat in vorm, eerste boordrand geplaatst.
![12.jpg]()
12. Voorschot plaatsen
![13.jpg]()
13. Achterschot en bakboord boordrand geplaatst.
![14.jpg]()
14. Resultaat dag 1 + vermoeide beunhaas
![15.jpg]()
15. Schuin van boven
![16.jpg]()
16. Resultaat dag 1 met papieren broertje
17. Voorbeeld met boeisel
Dag 2 hadden we haast omdat we een autocross wilden bijwonen, daarom hebben we geen foto’s gemaakt. De dekken zijn op maat geslepen en de boeisels (bovenste randen zijn geplaatst).
![18.jpg]()
18. Beunhaas met minivlet
![19.jpg]()
19. Casco compleet
![20.jpg]()
20. Minivlet en grote broer
![21.jpg]()
21. Drijftest met vuilniszak
![22.jpg]()
22. Lasser met minivlet
![23.jpg]()
23. Lasnaden
![24.jpg]()
24. Kratje pils
![25.jpg]()
25. Eindresultaat afwerking
![26.jpg]()
26. Vooraanzicht
Dit het resultaat van de boot tot nu toe. De achterste helft van de vlet moet nog gelast worden en de laspitten aan de binnenkant moeten worden weggeslepen. Dit weekend gaan we dat afwerken.
Natuurlijk horen er bij een lelievlet ook zeilen. Komende winter sponsort een zeilmakerij ons, zij maken dan ook een complete set zeilen op schaal. Omdat we toch verder wilden heb ik mijn trots opzij gezet en ben ik achter de naaimachine gekropen.
![27.jpg]()
27. Grootzeil en fok op school op oud grootzeil
![28.jpg]()
28. Zeil begint vorm te krijgen
![29.jpg]()
29. Grootzeil en fok klaar voor afwerking
![30.jpg]()
30. De hypermoderne naaimachine
![31.jpg]()
31. Niet slecht voor een beginner in dik zeildoek
![32.jpg]()
32. Het vademecum waarin ik alle maten van de vlet heb omgerekend.
![33.jpg]()
33. Het grootzeil incl. verstevigde hoeken en zeillathouders.
![34.jpg]()
34. De lelievlet met tijdelijke mast en zeilen
Tot op heden is dit de status van het project. Vanmiddag om 16:00 gaan we verder, en ik zal jullie op de hoogte houden met foto’s!