Lijkt me ook niet te doen, over een week kan volgens mij het hele plaatje al weer anders zijn.quote:Op woensdag 28 september 2011 18:55 schreef QBay het volgende:
Dit soort voorspellingen lees je elk jaar weer...om er vervolgens in april achter te komen dat ze WEER niet zijn uitgekomen...
Daarom schrijf ik ook verwachtingen en geen voorspellingenquote:Op woensdag 28 september 2011 18:55 schreef QBay het volgende:
Dit soort voorspellingen lees je elk jaar weer...om er vervolgens in april achter te komen dat ze WEER niet zijn uitgekomen...
Waarom geen twee. Eentje in December en eentje in Februariquote:Op woensdag 28 september 2011 19:48 schreef aloa het volgende:
Ik wil nu wel een keer een elfstedentocht. Bijna 15 jaar geleden alweer dat de laatste werd gereden.
Dat was ook de laatste winter die boven de 100 hellmann punten uit kwam. 14 winters op rij, die onder de 100 punten kwamen (sinds 1901). Dus het mag wel weer een keer.
Dat mag niet.quote:Op donderdag 29 september 2011 09:32 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Waarom geen twee. Eentje in December en eentje in Februari
Tussen 63 en 85 zat 22 jaar, dus het kan nog even duren.quote:Op donderdag 29 september 2011 09:52 schreef Frutsel het volgende:
Tijd voor een wetswijziging
of je kan zo weer 15 jaar wachten
Het is daarom ook een verwachting, geen voorspelling.quote:Op woensdag 28 september 2011 18:55 schreef QBay het volgende:
Ja, dat was een mooie hoax. Typische spin van o.a. de populaire anti-wetenschaps blog WUWT.quote:Op woensdag 28 september 2011 18:07 schreef meteo-online het volgende:
Opnieuw zouttekorten of eindelijk een Elfstedentocht?
Vorig jaar hadden "deskundige" uit Polen gezegd, dat we ons schrap moesten zetten voor een te koude winter. Ze beweerde zelfs, dat de aankomende winter één van de koudste van de afgelopen millennium zou gaan worden. De bevriezing van het continent zou nauw gerelateerd zijn aan het feit, dat de stromingen in de oceaan (golfstroom genaamd), beduidend lager waren dan de voorafgaande jaren. De warme stroom was niet langer in staat om de kou te compenseren, die vanuit Antarctica kwam. Volgens een deskundige van het Poolse Instituut voor meteorologie waren de wijzigingen duidelijk zichtbaar in de Scandinavische landen.
Welke invloed heeft La Niña op het Europese klimaat? Volgens mij maar erg weinig en we hebben de laatste 10 jaar wel vaker een sterke La Niña gehad maar geen echt strenge winters. Waarom dit jaar wel?quote:Hoewel de afgelopen winter zijn kruit al had verschoten in de maanden november en december, acht ik de kans dit jaar veel beter. Volgens de recente berichten zal La Niña terug keren en in kracht gaan toenemen naar mate de winter vordert, aldus Climate Prediction Center. Voorlopig zien we echter nog geen krachtige La Niña in het model. Maar zoals ik daarnet al schreef moet deze de komende maanden steeds sterker gaan worden.
• La Niña voorwaarden zijn aanwezig in de equatoriale Stille Oceaan,
• Zee oppervlaktetemperatuur (SST) afwijkingen zijn steeds negatief,
• Atmosferische circulatie afwijkingen zijn in overeenstemming met La Niña,
• La Niña zal naar verwachting versterken en aanhouden in het noordelijk halfrond.
Ik ga ook voor een koude en evt sneeuwrijk begin van de winter aangezien de Arctische oceaan weer enorm veel warmte heeft opgenomen deze zomer. De Arctische oceaan moet zijn warmte kwijt aan de atmosfeer voordat deze kan bevriezen, wat dus aan het begin van de winter is. Het temp-verschil tussen de Azoren en Arctische gebied is daarom kleiner en waardoor de circumpolaire stroming minder krachtig is waardoor Arctische lucht de kans heeft om uit te breken naar zuidelijkere streken. Tenminste, dat vind ik een plausibele verklaring, maar er zijn meer.quote:Momenteel zijn er ook verwachtingen te lezen van de Engelse meteorologen. Hoeveel waarde we hieraan moeten hechten weet ik niet. Wel delen ze dezelfde verwachting wat betreft de sneeuw. Persoonlijk ga ik ook voor een sneeuwmaand in januari. Wat betreft de kou lijkt het ook wel goed te gaan komen, alleen niet zo vroeg als afgelopen jaar. Hieronder ziet u een stukje wat afkomstig is van de Engelsen:
Een erg koude winter met veel sneeuw wordt verwacht voor de winter van 2011/2012. Dit zal dan voor de derde jaar op rij zijn. Vooral in de maanden december (eind) en januari kan er veel sneeuw gaan vallen. De sneeuw zal veel overlast gaan veroorzaken voor het wegverkeer, treinverkeer, vliegverkeer en ook voor huishoudens. De afgelopen twee winters waren aan de koude kant. Dit kwam met name door de hogedrukgebieden boven het noordelijk deel van Europa. Deze zorgde ervoor, dat de warme luchtstroom vanaf de Atlantische Oceaan weinig tot geen kans maakte. December vorig jaar was de koudste in het Verenigd Koninkrijk in ongeveer 100 jaar en Cardiff kreeg te maken met zwaarste sneeuwval in 30 jaar.
Ik vraag me af hoeveel invloed dat heeft in Nederland. Een westenwind is zachte temperaturen en een oostenwind zal voor kou zorgen. En dan maakt het niet uit of het in Rusland een paar graden warmer is dan gemiddeld, want het is er toch wel stervenskoud. (en daar moet de kou toch vandaan komen).quote:Op maandag 10 oktober 2011 12:03 schreef cynicus het volgende:
Milde winter in aantocht?
Volgens een nieuw onderzoek lijkt er een verband te zijn tussen zachtere winters in West-Europa en hogere zonneactiviteit (specifieker: meer UV-straling).
quote:Zeer koude winter op komst
Het belooft opnieuw een koude winter te worden. Dat zegt weerman Dennis Wilt van Meteoconsult vanavond in een uitzending van EenVandaag. Volgens de langetermijnvoorspellingen wordt de komende winter kouder dan gemiddeld.
Ook in het buitenland kondigen langetermijnvoorspellers een extreem koude winter aan. Weerkundige James Madden voorspelt voor Groot Britannië temperaturen van -23 graden Celsius. “Dat zou best eens kunnen”, aldus Dennis Wilt. Hij wijst er op dat hoe verder de voorspellingen in de toekomst liggen, hoe onzekerder ze zijn. Maar inmiddels nemen verschillende bedrijven de langetermijnvoorspellingen wel serieus. Zo stemmen energiemaatschappijen hun stroom- en gasinkopen er al op af.
Ook gemeenten bereiden zich nu al voor op een strenge winter. Zo heeft Rotterdam een miljoen kilo extra strooizout besteld, om tekorten als vorig jaar te voorkomen, laat woordvoerder Gisèla van Welsenis van Roteb weten aan EenVandaag.
De eerste echte kou wordt volgens de voorspellingen begin november verwacht.
quote:Koude winters dankzij de zon
Koude winters zijn te danken aan de zon
AMSTERDAM - De koude winters die Noordwest-Europa de afgelopen paar jaar in hun greep hielden, zijn te danken aan variaties in de energieproductie van de zon.
Dat stellen onderzoekers in het vakblad Nature Geoscience op basis van meetresultaten van de Amerikaanse SORCE-satelliet (SOlar Radiation and Climate Experiment).
Uit metingen met de Spectral Irradiance Monitor (SIM) van de kunstmaan blijkt dat de intensiteit van de ultraviolette straling van de zon ongeveer vijf maal zo sterk varieert als altijd is aangenomen.
Activiteitsminimum
Tijdens een activiteitsminimum van de zon, zoals we dat de afgelopen jaren beleefden, produceert de zon aanzienlijk minder ultraviolette straling dan tijdens een activiteitsmaximum. UV-straling wordt geabsorbeerd door ozon in de stratosfeer. Weinig UV-straling betekent minder absorptie, en dus een lagere temperatuur in de stratosfeer.
Uit klimaatmodellen blijkt dat dat doorwerkt naar lagerre delen van de aardse dampkring, en gevolgen heeft voor de straalstroom en de bijbehorende luchtcirculatie dichter bij het aardoppervlak.
Warmer
Terwijl daardoor in Europa de (winter-)temperaturen sterk kunnen dalen, is het op andere plaatsen juist warmer dan normaal - de UV-variatie heeft geen invloed op de gemiddelde wereldtemperatuur.
Het gevonden verband tussen variaties in de UV-productie van de zon en het Europese weer zou ook een verklaring kunnen bieden voor de Kleine IJstijd: tussen ca. 1645 en 1715 was de zon tientallen jaren lang vrijwel niet actief, en lagen de wintertemperaturen in Europa ongeveer een graad lager dan normaal.
Check, staat genoteerd, kouder dan normaalquote:Op maandag 10 oktober 2011 18:23 schreef Frutsel het volgende:
Het belooft opnieuw een koude winter te worden. Dat zegt weerman Dennis Wilt van Meteoconsult vanavond in een uitzending van EenVandaag. Volgens de langetermijnvoorspellingen wordt de komende winter kouder dan gemiddeld.
Fail, Weeronline werd afgebrand!quote:Ook in het buitenland kondigen langetermijnvoorspellers een extreem koude winter aan. Weerkundige James Madden voorspelt voor Groot Britannië temperaturen van -23 graden Celsius. “Dat zou best eens kunnen”, aldus Dennis Wilt. Hij wijst er op dat hoe verder de voorspellingen in de toekomst liggen, hoe onzekerder ze zijn. Maar inmiddels nemen verschillende bedrijven de langetermijnvoorspellingen wel serieus. Zo stemmen energiemaatschappijen hun stroom- en gasinkopen er al op af.
Dat was niet voor een strenge winter, dat was gewoon omdat het vorig jaar faalde. Overigens was vorige winter niet streng, er viel alleen in december veel sneeuw. In de perceptie was het daarom erg winters, maar volgens mij was hij zelfs droger dan normaal.quote:Ook gemeenten bereiden zich nu al voor op een strenge winter. Zo heeft Rotterdam een miljoen kilo extra strooizout besteld, om tekorten als vorig jaar te voorkomen, laat woordvoerder Gisèla van Welsenis van Roteb weten aan EenVandaag.
Wat is eerste echte kou? Nachtvorst? Een natte flats? Nietszeggend bericht dus. Nee, geef mij die 8 pagina's PDF van weeronline maar of de uitleg van meteo-online, daar kan je tenminste nog wat achtergrondinformatie vinden.quote:De eerste echte kou wordt volgens de voorspellingen begin november verwacht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |