abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102483884
Opnieuw zouttekorten of eindelijk een Elfstedentocht?

Vorig jaar hadden "deskundige" uit Polen gezegd, dat we ons schrap moesten zetten voor een te koude winter. Ze beweerde zelfs, dat de aankomende winter één van de koudste van de afgelopen millennium zou gaan worden. De bevriezing van het continent zou nauw gerelateerd zijn aan het feit, dat de stromingen in de oceaan (golfstroom genaamd), beduidend lager waren dan de voorafgaande jaren. De warme stroom was niet langer in staat om de kou te compenseren, die vanuit Antarctica kwam. Volgens een deskundige van het Poolse Instituut voor meteorologie waren de wijzigingen duidelijk zichtbaar in de Scandinavische landen.

De afgelopen winter was koud. Het was zelfs de koudste sinds 1996. In De Bilt lag de gemiddelde temperatuur op 1,1 graden tegen 3,3 graden normaal. In de vorige eeuw kwam zo’n winter eens in de zes jaar voor. Opvallend detail in de afgelopen winter was het aantal dagen met een sneeuwdek. Dit aantal kwam landelijk uit op een gemiddelde van 41 dagen. Een normale winter telt maar 13 dagen met een sneeuwdek. het record staat op naam van het jaartal 1979 met 60 geregistreerde sneeuwdekdagen. Hieronder de afbeelding, afkomstig van het KNMI.

Hoewel de afgelopen winter zijn kruit al had verschoten in de maanden november en december, acht ik de kans dit jaar veel beter. Volgens de recente berichten zal La Niña terug keren en in kracht gaan toenemen naar mate de winter vordert, aldus Climate Prediction Center. Voorlopig zien we echter nog geen krachtige La Niña in het model. Maar zoals ik daarnet al schreef moet deze de komende maanden steeds sterker gaan worden.

• La Niña voorwaarden zijn aanwezig in de equatoriale Stille Oceaan,
• Zee oppervlaktetemperatuur (SST) afwijkingen zijn steeds negatief,
• Atmosferische circulatie afwijkingen zijn in overeenstemming met La Niña,
• La Niña zal naar verwachting versterken en aanhouden in het noordelijk halfrond.

Momenteel zijn er ook verwachtingen te lezen van de Engelse meteorologen. Hoeveel waarde we hieraan moeten hechten weet ik niet. Wel delen ze dezelfde verwachting wat betreft de sneeuw. Persoonlijk ga ik ook voor een sneeuwmaand in januari. Wat betreft de kou lijkt het ook wel goed te gaan komen, alleen niet zo vroeg als afgelopen jaar. Hieronder ziet u een stukje wat afkomstig is van de Engelsen:

Een erg koude winter met veel sneeuw wordt verwacht voor de winter van 2011/2012. Dit zal dan voor de derde jaar op rij zijn. Vooral in de maanden december (eind) en januari kan er veel sneeuw gaan vallen. De sneeuw zal veel overlast gaan veroorzaken voor het wegverkeer, treinverkeer, vliegverkeer en ook voor huishoudens. De afgelopen twee winters waren aan de koude kant. Dit kwam met name door de hogedrukgebieden boven het noordelijk deel van Europa. Deze zorgde ervoor, dat de warme luchtstroom vanaf de Atlantische Oceaan weinig tot geen kans maakte. December vorig jaar was de koudste in het Verenigd Koninkrijk in ongeveer 100 jaar en Cardiff kreeg te maken met zwaarste sneeuwval in 30 jaar.

Terwijl MetOffice bekend heeft gemaakt, dat de herfst kouder dan het normaal gemiddelde zal gaan verlopen, zijn er al enkele weerbureau's bezig met de verwachting voor de winter. Deze verwachtingen komen uit op een lange, koude, witte winter. Er zijn weerbureau's, die zelfs al verwachtingen maken over een witte kerst. Eén daarvan geeft nu al een 37% kans op een witte kerst. Echter daar ben ik nog even voorzichtig mee. Als we gaan kijken naar de kaarten van NWS/NCEP (moment van schrijven), dan zien we, dat deze ook voor een te koude winter, maar ook vooral een natte winter verwachten. Hieronder de kaarten betreffende de temperatuur en neerslag. Het model IRI laat momenteel niet veel zien, Dit model gaat er vanuit, dat de winter normaal zal gaan verlopen.

Korte samenvatting:
De winter van 2011/2012 zal naar alle verwachting kouder dan normaal gaan verlopen, met name de maanden november (eind), december en januari zullen volgens de verwachting van NWS/NCEP aardig koud worden. Maar ook februari zal naar alle waarschijnlijkheid te koud zijn. Wat betreft de neerslag wordt er verwacht, dat november en december natter dan normaal zullen zijn. Ook begin januari zal er veel neerslag vallen. In combinatie met de verwachte kou kan dat maar één ding betekenen: Sneeuw......

Tip: Ga geen waarde hechten aan lange termijn verwachtingen! Dit is een momentopname en we weten allemaal hoe dat kan gaan. Ik schrijf dit omdat ik het leuk vind, maar vooral om achteraf te kijken of de verwachting is uitgekomen of niet.
Weer of geen weer, altijd actueel www.onweer-online.nl
  woensdag 28 september 2011 @ 18:26:54 #2
323475 JaimyLee
Manchester United
pi_102484396
Ik heb alleen de samenvatting gelezen, en hoop dat die waar is :)
Sneeuw _O_
Dan kan ik mijn bazenwinterjas weer aan :D :D :D
Nooit geschoten kan ook gekopt zijn. - Bob Hartman
Barts Padawan
Op dinsdag 5 juli 2011 00:10 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Legende van FOK! in de maak.
pi_102484948
Prachtige OP ^O^.
Ik ben benieuwd, leuk om te volgen.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_102485231
Dit soort voorspellingen lees je elk jaar weer...om er vervolgens in april achter te komen dat ze WEER niet zijn uitgekomen...
pi_102485280
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 18:55 schreef QBay het volgende:
Dit soort voorspellingen lees je elk jaar weer...om er vervolgens in april achter te komen dat ze WEER niet zijn uitgekomen...
Lijkt me ook niet te doen, over een week kan volgens mij het hele plaatje al weer anders zijn.

Pin me er niet op vast, want ik ben geen verstand van.
pi_102486041
Kouder dan normaal?

Was het niet dat de 'normale' temperaturen wat omhoog zijn gegaan omdat de afgelopen 10 jaar wat 'warmer' waren dan 'normaal'?

Eigenlijk zouden ze de gemiddelde temperaturen niet als vast getal moeten geven, maar als een bandbreedte. Van 'normaal = 15oC' naar 'normaal is tussen de 13oC en de 17oC'.

Maar ik hoop op niet te veel sneeuw en gladheid. Of 1 grote hoop sneeuw die de rest van de winter overal blijft liggen, behalve op de wegen (OK, 1 of 2 dagen ellende moet kunnen)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_102486175
Ik hoop dat de voorspelling uitkomt. Winter is de beste tijd van het jaar. Lekker fris en hopelijk een hoop sneeuw. De afgelopen jaren ligt er in ieder geval al meer sneeuw dan een jaar of 8 geleden, dus ik hoop dat er dit jaar weer veel sneeuw komt, alleen de files en vertragingen zijn lastig.
pi_102486551
quote:
Daarom schrijf ik ook verwachtingen en geen voorspellingen ;)
Weer of geen weer, altijd actueel www.onweer-online.nl
pi_102487350
Ik wil nu wel een keer een elfstedentocht. Bijna 15 jaar geleden alweer dat de laatste werd gereden.
Dat was ook de laatste winter die boven de 100 hellmann punten uit kwam. 14 winters op rij, die onder de 100 punten kwamen (sinds 1901). Dus het mag wel weer een keer.
pi_102503936
quote:
14s.gif Op woensdag 28 september 2011 19:48 schreef aloa het volgende:
Ik wil nu wel een keer een elfstedentocht. Bijna 15 jaar geleden alweer dat de laatste werd gereden.
Dat was ook de laatste winter die boven de 100 hellmann punten uit kwam. 14 winters op rij, die onder de 100 punten kwamen (sinds 1901). Dus het mag wel weer een keer.
Waarom geen twee. Eentje in December en eentje in Februari :P
pi_102504051
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 09:32 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Waarom geen twee. Eentje in December en eentje in Februari :P
Dat mag niet. ;) Het gaat per winter, niet per jaar. En één is de max.
pi_102504444
Tijd voor een wetswijziging :(
of je kan zo weer 15 jaar wachten -O-
pi_102505915
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 09:52 schreef Frutsel het volgende:
Tijd voor een wetswijziging :(
of je kan zo weer 15 jaar wachten -O-
Tussen 63 en 85 zat 22 jaar, dus het kan nog even duren. :{
pi_102509341
quote:
Het is daarom ook een verwachting, geen voorspelling.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_102648058
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 18:07 schreef meteo-online het volgende:
Opnieuw zouttekorten of eindelijk een Elfstedentocht?

Vorig jaar hadden "deskundige" uit Polen gezegd, dat we ons schrap moesten zetten voor een te koude winter. Ze beweerde zelfs, dat de aankomende winter één van de koudste van de afgelopen millennium zou gaan worden. De bevriezing van het continent zou nauw gerelateerd zijn aan het feit, dat de stromingen in de oceaan (golfstroom genaamd), beduidend lager waren dan de voorafgaande jaren. De warme stroom was niet langer in staat om de kou te compenseren, die vanuit Antarctica kwam. Volgens een deskundige van het Poolse Instituut voor meteorologie waren de wijzigingen duidelijk zichtbaar in de Scandinavische landen.
Ja, dat was een mooie hoax. Typische spin van o.a. de populaire anti-wetenschaps blog WUWT.

Maar, BTW, Antarctica??

quote:
Hoewel de afgelopen winter zijn kruit al had verschoten in de maanden november en december, acht ik de kans dit jaar veel beter. Volgens de recente berichten zal La Niña terug keren en in kracht gaan toenemen naar mate de winter vordert, aldus Climate Prediction Center. Voorlopig zien we echter nog geen krachtige La Niña in het model. Maar zoals ik daarnet al schreef moet deze de komende maanden steeds sterker gaan worden.

• La Niña voorwaarden zijn aanwezig in de equatoriale Stille Oceaan,
• Zee oppervlaktetemperatuur (SST) afwijkingen zijn steeds negatief,
• Atmosferische circulatie afwijkingen zijn in overeenstemming met La Niña,
• La Niña zal naar verwachting versterken en aanhouden in het noordelijk halfrond.
Welke invloed heeft La Niña op het Europese klimaat? Volgens mij maar erg weinig en we hebben de laatste 10 jaar wel vaker een sterke La Niña gehad maar geen echt strenge winters. Waarom dit jaar wel?

quote:
Momenteel zijn er ook verwachtingen te lezen van de Engelse meteorologen. Hoeveel waarde we hieraan moeten hechten weet ik niet. Wel delen ze dezelfde verwachting wat betreft de sneeuw. Persoonlijk ga ik ook voor een sneeuwmaand in januari. Wat betreft de kou lijkt het ook wel goed te gaan komen, alleen niet zo vroeg als afgelopen jaar. Hieronder ziet u een stukje wat afkomstig is van de Engelsen:

Een erg koude winter met veel sneeuw wordt verwacht voor de winter van 2011/2012. Dit zal dan voor de derde jaar op rij zijn. Vooral in de maanden december (eind) en januari kan er veel sneeuw gaan vallen. De sneeuw zal veel overlast gaan veroorzaken voor het wegverkeer, treinverkeer, vliegverkeer en ook voor huishoudens. De afgelopen twee winters waren aan de koude kant. Dit kwam met name door de hogedrukgebieden boven het noordelijk deel van Europa. Deze zorgde ervoor, dat de warme luchtstroom vanaf de Atlantische Oceaan weinig tot geen kans maakte. December vorig jaar was de koudste in het Verenigd Koninkrijk in ongeveer 100 jaar en Cardiff kreeg te maken met zwaarste sneeuwval in 30 jaar.
Ik ga ook voor een koude en evt sneeuwrijk begin van de winter aangezien de Arctische oceaan weer enorm veel warmte heeft opgenomen deze zomer. De Arctische oceaan moet zijn warmte kwijt aan de atmosfeer voordat deze kan bevriezen, wat dus aan het begin van de winter is. Het temp-verschil tussen de Azoren en Arctische gebied is daarom kleiner en waardoor de circumpolaire stroming minder krachtig is waardoor Arctische lucht de kans heeft om uit te breken naar zuidelijkere streken. Tenminste, dat vind ik een plausibele verklaring, maar er zijn meer.

Ik ben met meteo eens: vochtige lucht en kou => veel sneeuw.

Een Elfstedentocht wordt ook dit jaar niet gereden in NL, is mijn voorspelling.

Ben ook benieuwd wat er van de voorspellingenverwachting uit komt.
pi_102662449
Al jaren en jaren kijk ik naar de bomen....
En hoe eerder de bladeren verkleuren/vallen
hoe eerder er een koudere winter kwam.

En ik vind dat het nu wel erg vroeg gebeurdt.
Dus ik vrees het ergste (voor degene die er niet van houdt)
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_102910125
Milde winter in aantocht?

Volgens een nieuw onderzoek lijkt er een verband te zijn tussen zachtere winters in West-Europa en hogere zonneactiviteit (specifieker: meer UV-straling).
pi_102910296
Ach die voorspellingen allemaal. Ik zie het allemaal wel aankomen.
  maandag 10 oktober 2011 @ 12:12:29 #19
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_102910362
Hoe zit het eigenlijk met de voorspellingen van vorig jaar? Heeft iemand al eens nagekeken wat daar van terecht is gekomen? Ben wel benieuwd namelijk.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_102912137
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 12:03 schreef cynicus het volgende:
Milde winter in aantocht?

Volgens een nieuw onderzoek lijkt er een verband te zijn tussen zachtere winters in West-Europa en hogere zonneactiviteit (specifieker: meer UV-straling).
Ik vraag me af hoeveel invloed dat heeft in Nederland. Een westenwind is zachte temperaturen en een oostenwind zal voor kou zorgen. En dan maakt het niet uit of het in Rusland een paar graden warmer is dan gemiddeld, want het is er toch wel stervenskoud. (en daar moet de kou toch vandaan komen).
pi_102920093
Nou volgens het artikel is het Noord Europa (waar Nederland bij hoort in deze context denk ik) dat beinvloed wordt door hogere of lagere UV-straling gedurende zonnecyclus.

Het idee is dat minder UV de stratosfeer afkoelt waardoor de straalstroom zwakker wordt met als gevolg meer oostelijke wind een lagere gemiddelde temperatuur gedurende zonne-minima. Dat komt dus overeen met je idee dat de kou meestal uit de Russische hoek komt.

Dit kan misschien de afgelopen twee relatief koude winters verklaren (extreem weinig zeeijs + zonneminimum).

Beide effecten versterken elkaar de afgelopen winter (en werken elkaar tegen deze winter) door wat ik in deze reactie schreef: hogere Arctische temperaturen zorgen voor een verminderd temperatuurverschil tussen het Actische gebied en de Azoren waardoor er minder energie is voor de straalstroom, met als gevolg dat er makkelijker koude Arctische lucht naar het zuiden kan stromen.

Indien dit het geval is dan is er deze winter een 'forcing' richting een koudere winter (meer warmte in de Arctic, zwakkere straalstroom) en een forcing richting een warmere winter (hogere UV belasting, sterkere straalstroom).

Misschien is een 'gemiddelde winter' meer op zijn plaats in dat geval (even simpel aannemende dat beide forcings even sterk zijn)? Ach, de tijd zal het leren, het is iig leuk theoretiseren...

PS. meteo-online, kun je mijn vragen hierboven aangaande de invloed van ENSO op ons weer nog beantwoorden?
  maandag 10 oktober 2011 @ 18:21:08 #22
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_102923047

[ Bericht 100% gewijzigd door maniack28 op 10-10-2011 18:50:26 ]
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  Moderator maandag 10 oktober 2011 @ 18:23:11 #23
8781 crew  Frutsel
pi_102923128
quote:
Zeer koude winter op komst
Het belooft opnieuw een koude winter te worden. Dat zegt weerman Dennis Wilt van Meteoconsult vanavond in een uitzending van EenVandaag. Volgens de langetermijnvoorspellingen wordt de komende winter kouder dan gemiddeld.

Ook in het buitenland kondigen langetermijnvoorspellers een extreem koude winter aan. Weerkundige James Madden voorspelt voor Groot Britannië temperaturen van -23 graden Celsius. “Dat zou best eens kunnen”, aldus Dennis Wilt. Hij wijst er op dat hoe verder de voorspellingen in de toekomst liggen, hoe onzekerder ze zijn. Maar inmiddels nemen verschillende bedrijven de langetermijnvoorspellingen wel serieus. Zo stemmen energiemaatschappijen hun stroom- en gasinkopen er al op af.

Ook gemeenten bereiden zich nu al voor op een strenge winter. Zo heeft Rotterdam een miljoen kilo extra strooizout besteld, om tekorten als vorig jaar te voorkomen, laat woordvoerder Gisèla van Welsenis van Roteb weten aan EenVandaag.

De eerste echte kou wordt volgens de voorspellingen begin november verwacht.
  Moderator maandag 10 oktober 2011 @ 18:24:34 #24
8781 crew  Frutsel
pi_102923181
quote:
Koude winters dankzij de zon

Koude winters zijn te danken aan de zon

AMSTERDAM - De koude winters die Noordwest-Europa de afgelopen paar jaar in hun greep hielden, zijn te danken aan variaties in de energieproductie van de zon.

Dat stellen onderzoekers in het vakblad Nature Geoscience op basis van meetresultaten van de Amerikaanse SORCE-satelliet (SOlar Radiation and Climate Experiment).

Uit metingen met de Spectral Irradiance Monitor (SIM) van de kunstmaan blijkt dat de intensiteit van de ultraviolette straling van de zon ongeveer vijf maal zo sterk varieert als altijd is aangenomen.

Activiteitsminimum

Tijdens een activiteitsminimum van de zon, zoals we dat de afgelopen jaren beleefden, produceert de zon aanzienlijk minder ultraviolette straling dan tijdens een activiteitsmaximum. UV-straling wordt geabsorbeerd door ozon in de stratosfeer. Weinig UV-straling betekent minder absorptie, en dus een lagere temperatuur in de stratosfeer.

Uit klimaatmodellen blijkt dat dat doorwerkt naar lagerre delen van de aardse dampkring, en gevolgen heeft voor de straalstroom en de bijbehorende luchtcirculatie dichter bij het aardoppervlak.

Warmer

Terwijl daardoor in Europa de (winter-)temperaturen sterk kunnen dalen, is het op andere plaatsen juist warmer dan normaal - de UV-variatie heeft geen invloed op de gemiddelde wereldtemperatuur.

Het gevonden verband tussen variaties in de UV-productie van de zon en het Europese weer zou ook een verklaring kunnen bieden voor de Kleine IJstijd: tussen ca. 1645 en 1715 was de zon tientallen jaren lang vrijwel niet actief, en lagen de wintertemperaturen in Europa ongeveer een graad lager dan normaal.
  maandag 10 oktober 2011 @ 18:27:17 #25
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_102923288
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 18:23 schreef Frutsel het volgende:

Het belooft opnieuw een koude winter te worden. Dat zegt weerman Dennis Wilt van Meteoconsult vanavond in een uitzending van EenVandaag. Volgens de langetermijnvoorspellingen wordt de komende winter kouder dan gemiddeld.

Check, staat genoteerd, kouder dan normaal

quote:
Ook in het buitenland kondigen langetermijnvoorspellers een extreem koude winter aan. Weerkundige James Madden voorspelt voor Groot Britannië temperaturen van -23 graden Celsius. “Dat zou best eens kunnen”, aldus Dennis Wilt. Hij wijst er op dat hoe verder de voorspellingen in de toekomst liggen, hoe onzekerder ze zijn. Maar inmiddels nemen verschillende bedrijven de langetermijnvoorspellingen wel serieus. Zo stemmen energiemaatschappijen hun stroom- en gasinkopen er al op af.
Fail, Weeronline werd afgebrand!

quote:
Ook gemeenten bereiden zich nu al voor op een strenge winter. Zo heeft Rotterdam een miljoen kilo extra strooizout besteld, om tekorten als vorig jaar te voorkomen, laat woordvoerder Gisèla van Welsenis van Roteb weten aan EenVandaag.
Dat was niet voor een strenge winter, dat was gewoon omdat het vorig jaar faalde. Overigens was vorige winter niet streng, er viel alleen in december veel sneeuw. In de perceptie was het daarom erg winters, maar volgens mij was hij zelfs droger dan normaal.

quote:
De eerste echte kou wordt volgens de voorspellingen begin november verwacht.

Wat is eerste echte kou? Nachtvorst? Een natte flats? Nietszeggend bericht dus. Nee, geef mij die 8 pagina's PDF van weeronline maar of de uitleg van meteo-online, daar kan je tenminste nog wat achtergrondinformatie vinden.
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')