abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 september 2011 @ 15:15:44 #1
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_102439004

Waar ben ik nu weer beland?
Welkom in het centrale Pokémon topic op Fok!! Voor de release van Black & White kreeg elk deel zijn eigen topic, maar die liepen, zodra de game een paar maanden uit was, niet bijzonder goed meer. Hoeft ook niet, maar hopelijk krijgt de franchise op deze manier een impuls op het forum. Bovendien kun je hier ook terecht met vragen en opmerkingen over de vele andere games uit zowel de hoofdserie als alle spin-offs.

Hoewel ik denk dat iedereen wel weet waar Pokémon over gaat, toch even een korte uitleg, te beginnen met de geschiedenis.

De geschiedenis van Pokémon, dat is vast reuze interessant.
Dat is het zeker! Het begon allemaal met Pokémon Red, Green en Blue in Japan, waar ze in 1996-1997 verschenen op de Game Boy. De games werden een groot succes, niet alleen in het Aziatische land, maar ook in Noord-Amerika, Australië en Europa, waar Pokémon Red en Blue in 1998-1999 uitkwamen. Een jaar later verscheen ook nog Pokémon Yellow, dat gericht was op fans van de tekenfilmserie (animé). Deze vier games vormden uiteindelijk de eerste generatie, bestaande uit 151 Pokémon.

De tweede generatie zag in 2000-2001 het levenslicht, volledig in kleur op de GameBoy Color. Pokémon Gold en Silver, en uiteindelijk ook Pokémon Crystal, voegden een heel aantal nieuwe features toe aan de sterke fundering die gelegd was met de eerste generatie; features die we tien jaar later, ondertussen in de vijfde generatie, nog steeds tegenkomen. Naast 100 nieuwe pokémon werden bijvoorbeeld ook breeding, de dag/nacht cyclus en de optie om als meisje te spelen geďntroduceerd.

Hoewel de initiële hype rond Pokémon toen al weg was, verkochten de games uit de tweede generatie goed en werd er een derde generatie aangekondigd. Pokémon Ruby en Sapphire kwamen in 2002-2003 uit en voerden de speler weg van de twee provincies uit de eerste twee generaties (Kanto en Johto). Daarvoor in de plaats werd het eiland Hoenn geďntroduceerd, waar 135 nieuwe pokémon gevangen konden worden. Dit bracht het totaal aantal pokémon op 386. Deze games, die op de Game Boy Advance uitkwamen, konden echter niet ruilen met games uit de eerste twee generaties. Daardoor waren 184 van 251 originele pokémon niet beschikbaar in het spel, een tegenvaller in een franchise die als motto "Gotta catch 'em all!" heeft. Dit werd echter opgelost met de introductie van Pokémon FireRed en LeafGreen, remakes van de games waar het allemaal mee begon, vijf jaar eerder. Later kwam er ook nog Pokémon Emerald uit, een geüpgrade versie van Ruby en Sapphire, die onder andere de Battle Frontier met zich meebracht.

De vierde generatie begon in 2006-2007, met de release van Pokémon Diamond en Pearl, de eerste games uit de main serie die voor de Nintendo DS ontwikkeld werden. De graphics waren sterk verbeterd en voor het eerst kon men via het internet ruilen en vechten met mensen over de hele wereld. Er werden 107 nieuwe pokémon geďntroduceerd, waarmee het totaal op 493 uit kwam. Ondertussen werd er druk gespeculeerd over remakes van Gold en Silver, die in 2009-2010 uitkwamen als Pokémon HeartGold en SoulSilver. Tussendoor werd ook nog Platinum uitgebracht, een verbeterde versie van Diamond en Pearl.

Met de release van Pokémon Black en White, september 2010 in Japan en maart 2011 in de rest van de wereld, is de franchise aangekomen bij de vijfde generatie, die gezien kan worden als een "reboot"; een nieuw begin. De speler wordt meegenomen naar het compleet nieuwe Unova, een gebied gebaseerd op New York, waar hij/zij 156 nieuwe pokémon kan vangen. Pokémon uit de eerdere generaties worden pas later in de game beschikbaar, waarmee de game breekt met een lange traditie van bijvoorbeeld Geodudes en Zubats die in elke cave te vinden waren, in/op welke provincie/eiland de game ook plaatshad. Over de verdere toekomst van deze generatie is nog niets bekend, al doen geruchten de rondte dat er remakes van Ruby en Sapphire gepland staan. Let wel: dit zijn enkel geruchten! Wat echter wel zeker is, is dat de Pokémon franchise na vijftien jaar nog altijd zeer populair is en er ongetwijfeld nieuwe games in de franchise gepland staan.

Allemaal leuk en aardig, maar ik heb nog nooit een Pokémon game gespeeld. Wat moet ik me erbij voorstellen?
Pokémon is een zogenaamde Role Playing Game waarin je als speler de rol aanneemt van een beginnende Pokémon trainer. Je krijgt aan het begin van het spel je eerste pokémon, een klein en kleurrijk monstertje, waarmee je vervolgens door de wereld trekt met als doel de beste Pokémon trainer allertijden te worden. Dat doel bereik je door onderweg pokémon te vangen en te trainen, andere trainers te verslaan en badges te verdienen bij Gym Leaders. Ook krijg je te maken met criminele organisaties, die pokémon willen gebruiken om hun snode plannen werkelijkheid te laten worden. Aan jou en je pokémon om hen tegen te houden en om je sterker te tonen dan alle andere trainers in de game. Alleen dan mag je jezelf de Champion noemen...

Dat is het verhaal, vertel ook eens wat over de gameplay.
Zoals gezegd gaat het erom dat je pokémon vangt en traint. Dit doe je door met andere pokémon te vechten in een soort opgeblazen vorm van rock-paper-scissors. Iedere pokémon heeft namelijk een bepaald type, zoals Fire, Grass of Water. Elke type heeft zijn eigen sterke en zwakke punten en het is aan jou als speler om die uit te buiten. Er zijn in totaal zeventien types in totaal, die veelal in combinaties voorkomen, waardoor je goed moet nadenken welke pokémon en welke aanvallen je gebruikt.

Er zijn echter nog duizend andere dingen om rekening mee te houden. Stats zijn erg belangrijk, zij geven aan op welk gebied je pokémon sterk is. Items spelen ook een cruciale rol, een potion kan het verschil maken tussen eeuwige glorie en bitter verlies. Dan zijn er ook nog weersomstandigheden, aandoeningen zoals verlamming en vergiftiging... teveel om op te noemen. Ik zou zeggen: gewoon spelen die game, dan leer je het vanzelf wel.

Ik las ook iets over spin-offs...
Klopt. Naast de games uit de zogenaamde "main franchise" zijn er ook een heel aantal spin-offs ontwikkeld. Ik ga ze niet allemaal opnoemen en beschrijven; dit zijn waarschijnlijk de bekendste op een rijtje:

- Pokémon Stadium en Pokémon Stadium 2. Games voor de Nintendo 64 console van Nintendo, waarmee de pokémon uit de handheld games in 3D op je televisie met elkaar konden vechten.
- Pokémon Pinball. Spreekt voor zich lijkt me. Later kwam er een vervolg uit onder de naam "Pokémon Pinball Ruby & Sapphire".
- Pokémon Snap. Een spel voor de Nintendo 64, waarin je als een jongen genaamd Todd Snap foto's moest maken van Pokémon. In 3D, dus cooler dan het klinkt. Écht.
- Pokémon Colosseum en Pokémon XD: Gale of Darkness. De opvolgers van Pokémon Stadium, uitgebracht op de GameCube. Beide games hadden, naast de (multiplayer)stadiongevechten ook een singleplayer mode, waarin je Pokémon op een speciale manier moest vangen in een land genaamd "Orre".
- Pokémon Mystery Dungeon: Red Rescue Team en Blue Rescue Team. Opvallend doordat je als speler in de huid van een daadwerkelijke pokémon kroop én dat de rode versie voor de Game Boy Advance ontwikkeld was en de blauwe versie voor de Nintendo DS. Later kwamen er nog eens drie vervolgen uit, deze allemaal enkel voor de Nintendo DS en gebaseerd op de vierde generatie, waar de originele games gebaseerd waren op de derde.
- Pokémon Ranger. In deze game, waar later nog eens twee vervolgen op uitkwamen, speel je een ranger, die met behulp van pokémon, maar zonder ze te vangen, de balans van de natuur bewaakt. Één van de leuke spin-offs volgens mij, al heb ik ze nog nooit zelf gespeeld.

Juist ja. Geef eens een aantal linkjes, het is me nog niet helemaal duidelijk allemaal.
Officiële sites:
- Nederland
- Noord-Amerika
- Japan

Fansites:
- Serebii Pokédex - Een database met daarin alle pokémon, de aanvallen die ze kunnen leren, de stats die ze hebben, locaties in de game... Erg handig als je snel iets op moet zoeken over een pokémon.
- Serebii Pokéarth - Een database ingedeeld op locatie. Alle routes, alle caves en alle steden staan erin, samen met de pokémon én de trainers die je op die locatie kunt vinden.
- Bulbapedia - Wikipedia... Pokémon style. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat je hier bakken vol info kunt vinden.

En om af te sluiten, de mascotte van dit alles:

D'aaaaaawwwww. O+

Game on!
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_102440328
Je wilde gewoon een topic openen.
  dinsdag 27 september 2011 @ 15:56:16 #3
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_102440604
Er waren 299 reacties, en ik plaatste alleen maar de LaPo omdat die nog niet gemaakt was. :6

Ik heb geen geduld om tot vrijdag te wachten om een Drifloon te kunnen vangen ... maar ik wil 'm hebben voordat ik m'n 2e badge in Pearl krijg.
pi_102440657
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 september 2011 15:56 schreef Madame_Paon het volgende:
Er waren 299 reacties, en ik plaatste alleen maar de LaPo omdat die nog niet gemaakt was. :6

Ik heb geen geduld om tot vrijdag te wachten om een Drifloon te kunnen vangen ... maar ik wil 'm hebben voordat ik m'n 2e badge in Pearl krijg.
Waarom een drifloon?
  dinsdag 27 september 2011 @ 15:59:56 #5
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_102440754
quote:
11s.gif Op dinsdag 27 september 2011 15:57 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

Waarom een drifloon?
Omdat ik die in m'n team wil. Dan heb ik straks een team bestaande uit Infernape, Gastrodon en Drifblim.
Ik heb in de Pokémonspellen altijd een team van 3 en probeer telkens een ander team uit te kiezen. Wel een sterk genoeg team natuurlijk.
  dinsdag 27 september 2011 @ 20:59:14 #6
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_102454122
Pokémon _O_
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_102463781
Net Pokemon Black uitgespeeld. Pokemon League was geen probleem met minimaal level 83 pokemon (Victini, Samurott, Excadrill, Haxorus, Sawk en Galvantula). Alleen Sawk en Throh van Marshal zorgden er samen voor dat mijn Victini werd uitgeschakeld. Dat had ik niet verwacht. Maar goed, daarna de resterende zo uitgeschakeld. Alder was ook geen probleem: 6 1-hit-KO's *O*
Nu nog even een paar legends vangen en dan is het echt helemaal klaar.
pi_102467407
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 23:47 schreef pjats het volgende:
Net Pokemon Black uitgespeeld. Pokemon League was geen probleem met minimaal level 83 pokemon (Victini, Samurott, Excadrill, Haxorus, Sawk en Galvantula). Alleen Sawk en Throh van Marshal zorgden er samen voor dat mijn Victini werd uitgeschakeld. Dat had ik niet verwacht. Maar goed, daarna de resterende zo uitgeschakeld. Alder was ook geen probleem: 6 1-hit-KO's *O*
Nu nog even een paar legends vangen en dan is het echt helemaal klaar.
helemaal tot l83 gegrind :o ik was het grinden een level of tien lager al zat, en toen was de elite 4 al een eitje(Hydreigon, Scrafty, Ferrothorn, Gliscor, Chandelure en Larvesta)
pi_102470219
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 08:25 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

helemaal tot l83 gegrind :o ik was het grinden een level of tien lager al zat, en toen was de elite 4 al een eitje(Hydreigon, Scrafty, Ferrothorn, Gliscor, Chandelure en Larvesta)
Gelukkig niet tegen wilde pokemon. Er zijn namelijk wat trainers die je elke dag kan verslaan. Cynthia, Morimoto en wat trainers in Black City: Elke dag 12 pokemon verslaan van level 75 plus nog wat andere pokemon, gezamelijk met Lucky Eggs leveren veel Exp op.
pi_102470269
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 september 2011 15:56 schreef Madame_Paon het volgende:

Zet je de interne klok toch even vooruit :s)
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_102471188
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 08:25 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

Bij het moment bereikt waarop je eigenlijk gigantisch moet gaan trainen om de 'sterkste trainers van het spel' te verslaan, dus na de E4. Dan ben ik er eerlijk gezegd altijd nog wel een keer klaar mee :O
Dat is ook meestal het punt dat ik aan een nieuwe pokemon-game begin.
Ik heb wel een beetje gelijk :)
  woensdag 28 september 2011 @ 16:11:04 #12
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_102480264
quote:
7s.gif Op woensdag 28 september 2011 10:47 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

Zet je de interne klok toch even vooruit :s)
Misschien moet ik dat inderdaad maar doen ... mijn Shellos en Monferno hoeven namelijk nog maar 0,5 level te stijgen en dan ben ik klaar met het trainen van hen.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 11:17 schreef maxmit het volgende:

[..]

Bij het moment bereikt waarop je eigenlijk gigantisch moet gaan trainen om de 'sterkste trainers van het spel' te verslaan, dus na de E4. Dan ben ik er eerlijk gezegd altijd nog wel een keer klaar mee :O
Dat is ook meestal het punt dat ik aan een nieuwe pokemon-game begin.
Herkenbaar.

Pokémon FireRed is inderdaad te koop op amazon.com ... niet-gebruikte versies dus.
Maar ze kosten allemaal tussen de 100 en 350 (!) dollar. :{ :{ :{
Voor alleen een spelletje voor de GameBoy Advance ... :{
pi_102480292
quote:
2s.gif Op woensdag 28 september 2011 16:11 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Misschien moet ik dat inderdaad maar doen ... mijn Shellos en Monferno hoeven namelijk nog maar 0,5 level te stijgen en dan ben ik klaar met het trainen van hen.

[..]

Herkenbaar.

Pokémon FireRed is inderdaad te koop op amazon.com ... niet-gebruikte versies dus.
Maar ze kosten allemaal tussen de 100 en 350 (!) dollar. :{ :{ :{
Voor alleen een spelletje voor de GameBoy Advance ... :{
en dan mag je ook nog hopen dat de interne batterij werkt :{
  woensdag 28 september 2011 @ 16:13:43 #14
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_102480348
Ik ga dus maar gewoon een tweehands exemplaar kopen op bol.com ... kost véél minder geld en als er dan iets mis mee is, ben ik tenminste geen 100 euro of zo kwijt.
  woensdag 28 september 2011 @ 16:29:25 #15
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_102480900
Čččččččččnnnnnn ik heb m'n Drifloon. *O* Een vrouwtje nog wel. :D
Level 22, HP in het geel, met één Pokéball gevangen, terwijl een Onix, level 9, HP in het rood, zelfs niet met Great Balls en Dusk Balls wou worden gevangen. :{ :')
Net alsof het een Legendary is ....
  woensdag 28 september 2011 @ 23:08:52 #16
356999 Madame__Poan
Holier than thou.
pi_102496877
quote:
10s.gif Op woensdag 28 september 2011 16:29 schreef Madame_Paon het volgende:
Čččččččččnnnnnn ik heb m'n Drifloon. *O* Een vrouwtje nog wel. :D
Level 22, HP in het geel, met één Pokéball gevangen, terwijl een Onix, level 9, HP in het rood, zelfs niet met Great Balls en Dusk Balls wou worden gevangen. :{ :')
Net alsof het een Legendary is ....
Op zaterdag 9 april 2011 21:22 schreef Desunoto het volgende:
Madame Paon vind ik een beetje eng.
Op woensdag 27 juli 2011 01:19 schreef boekenplank het volgende:
Ik ben het vanaf nu eens met Desunoto.
pi_102551631
grappig om te zien dat er toch nog zoveel mensen pokemon spelen :)
ikzelf ben tijdje geleden overnieuw begonnen met firered, ben inmiddels bij de victory road met jolteon, charizard, aerodactyl, hypno, dragonair en poliwrath
  vrijdag 30 september 2011 @ 15:47:44 #18
177161 MhZero
Oet de Melderse
pi_102551873
Ik speel nog regelmatig Pokemon HeartGold, gewoon omdat ik de eerdere versie geweldig vond. Vooral toch omdat je ook 16 gyms hebt die je kunt bevechten. De Johto en Kanto gyms.

Heb laatst nog een shiny Pichu uit een ei gekregen. Pappie was een Event Pikachu gebaseerd op Ash's Pikachu tijdens zijn trip in de Sinnoh regio. Mammie was een Ditto. Resultaat was een Shiny Pichu met Volt Tackle, Quick attack, Thunderbolt en Iron Tail.
Morge, hedde geej ouk kalde schottel?
pi_102553274
-edit-

oeps :')
  vrijdag 30 september 2011 @ 16:28:58 #20
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_102553344
quote:
11s.gif Op vrijdag 30 september 2011 16:27 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

oeps :')
Ik zag de ninja-edit. :6 :P

Vervelend bij Pokémon Pearl dat je zo ontzettend veel Pokémon tegenkomt. Je komt een Pokémon tegen, je zet één stap, en je komt wéér een Pokémon tegen.
In Wayward Cave had ik Mira moeten vinden, maar dat is zo'n doolhof ... ik heb het maar opgegeven.
Nu Drifblim, Monferno en Gastrodon op level 32 en 2 badges. *O*
pi_102557511
Spooky Manor is leuk! Vooral het muziekje! O+
pi_102558449
C gear skins? Wat heb ik gemist?
There are only 151 Pokémon.
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 02:53:42 #23
126783 pjats
The Pjatser
pi_102575466
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 september 2011 16:28 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Ik zag de ninja-edit. :6 :P

Vervelend bij Pokémon Pearl dat je zo ontzettend veel Pokémon tegenkomt. Je komt een Pokémon tegen, je zet één stap, en je komt wéér een Pokémon tegen.
In Wayward Cave had ik Mira moeten vinden, maar dat is zo'n doolhof ... ik heb het maar opgegeven.
Nu Drifblim, Monferno en Gastrodon op level 32 en 2 badges. *O*
Hmmm, ik dacht juist dat Black en White erger waren. Of is dit een gevalletje: vroeger was alles beter :P
quote:
17s.gif Op vrijdag 30 september 2011 18:59 schreef Yachiru het volgende:
Spooky Manor is leuk! Vooral het muziekje! O+
Best leuk. Het nieuwe spelletje vind ik ook leuk. Vergt enig nadenken in tegentelling tot de andere spelletjes. Nog steeds niet veel, maar goed :P
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 19:28 schreef Eenskijken het volgende:
C gear skins? Wat heb ik gemist?
Wat is je vraag? Wat zijn C-gear skins? Of welke nieuwe zijn er? Antwoord op de eerste is dat het een andere skin is van wat je op je onderste scherm hebt bij Black en White. Die kan je activeren via Pokemon Global Link. Antwoord op de tweede is dat er de laatste tijd een paar nieuwe zijn gereleased. Een Deerling, een Venusaur en een Zoroark skin. En als het goed is komt deze maand (oktober) een nieuwe Deerlin en de verwachting is of Charizard of Blastoise. Zie ook: http://www.serebii.net/blackwhite/globallinkdownloads.shtml

Op dit moment bezig SoulSilver en HeartGold klaar te maken. Bij 4 van de 10 pokemon ben ik al klaar EV-training. Ben alleen bang dat mijn berries opraken, dus die ben ik ook aan het groeien.
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 18:04:02 #24
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_102586628
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 02:53 schreef pjats het volgende:

[..]

Hmmm, ik dacht juist dat Black en White erger waren. Of is dit een gevalletje: vroeger was alles beter :P

Op dit moment bezig SoulSilver en HeartGold klaar te maken. Bij 4 van de 10 pokemon ben ik al klaar EV-training. Ben alleen bang dat mijn berries opraken, dus die ben ik ook aan het groeien.
Ik denk dat tweede. :P Ik heb bij de andere spellen niet meegemaakt dat ik een Pokémon tegenkwam, ik één stap zette, en ik wéér een Pokémon tegenkwam.

Hoe weet je eigenlijk wanneer je klaar bent met EV-trainen? Hoeveel Pokémon moet je daar voor verslaan?

Ik blijf het toch vaag vinden dat je bij Pokémon Pearl eerst half Sinnoh door moet voordat je bij de derde gym in Veilstone City komt.
Twinleaf, Sandgem, Jubilife, Oreburgh, Floaroma, Eterna, Hearthome, Soleacon en dan pas Veilstone. De 9e stad pas dus ...
Ik ben intussen bij Hearthome City.
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 21:42:00 #25
126783 pjats
The Pjatser
pi_102592773
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 18:04 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]
Hoe weet je eigenlijk wanneer je klaar bent met EV-trainen? Hoeveel Pokémon moet je daar voor verslaan?
Dat weet je alleen als je de aantallen telt. Er zijn wel personages in de spellen die je kunnen vertellen dat je op het maximaal aan EV-punten zit. Maar dat is ook alles. Ik ben nu constant Gastly's aan het verslaan. Die leveren 1 Sp.Attack-EV op, en 4 Speed-EV's omdat mijn pokemon een Power Anklet draagt. Daarnaast eerst Carbos gebruikt om 100 Speed-EV's te geven. Dus om het maximum EV's in Speed te krijgen moet ik 40 Gastly's verslaan. En dat betekent dat ik ze moet tellen. Gelukkig geholpen door de PP van de aanvallen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')