FOK!forum / School, Studie en Onderwijs / Twijfel over opleiding tot piloot
92Mereldinsdag 27 september 2011 @ 00:59
Hallo,

Op 31 oktober begin ik met mijn opleiding bij een luchtvaartschool in Nederland. Het probleem is alleen dat ik steeds meer begin te twijfelen of ik dit nou wel moet doen, omdat het een belachelijke som geld is en er geen zekerheid is dat ik daadwerkelijk een baan krijg.
Natuurlijk wist ik wel van te voren dat de markt, op zn zachtst gezegd, wel eens beter is geweest, maar dacht dat ik er met goede resultaten en misschien een beetje positieve discriminatie wel zou komen.
Echter begint de twijfel nu steeds meer toe te slaan of ik niet beter voor een 'veilige' opleiding zoals Biomedische Wetenschappen of Psychobiologie (dat was het anders geworden) zou moeten gaan.
Ik weet eigenlijk nu gewoon niet meer wat ik moet gaan doen, omdat ik het best heel graag wil, maar ik weet niet of het wel de meest verstandige keuze is.
Als iemand hier zou kunnen helpen door een (liefst onderbouwde) mening te geven zou het heel fijn zijn.
Impulse101dinsdag 27 september 2011 @ 01:08
Je hebt een PM.
Faazzdinsdag 27 september 2011 @ 01:08
Sjah, wat kost het? 150k of zo?
Ik ken iemand die zo'n opleiding heeft gedaan, is een half jaar naar Amerika geweest er voor ook.
Duurde uiteindelijk drie jaar, maar ik weet niet wat hij mag besturen. Met extra cursussen dacht ik, zou hij uiteindelijk lijnvliegtuigen mogen besturen.

Het is een smak geld maar ik zie het eerder als een investering. Hij kan op dit moment geen werk vinden in de branche maar dat kan van tijdelijke aard zijn.
Zandman030dinsdag 27 september 2011 @ 01:08
Vliegen is veel leuker dan lab-werk.
Taxidudedinsdag 27 september 2011 @ 01:09
Ik zou gaan vliegen, cargo. Voor een DHL of UPS.

Maar ik kan het niet onderbouwen, sorry :{
Tinos85dinsdag 27 september 2011 @ 01:09
Gast die ik ken is nu al een tijdje klaar met die opleiding en probeert overal te solliciteren maar komt niet aan de bak. Op een vacature van Lufthansa waren 500 reacties van over de hele wereld. Hij werkt momenteel als verkoper omdat er gewoon niks is. Het is gewoon kut op dit moment met zo weinig vacatures.
beelzdinsdag 27 september 2011 @ 01:09
Niet piloot worden maar andere studie doen.

Onderbouwing:
Je bent een vrouw, vrouwen hebben al moeite met een Fiat Panda besturen. Vliegtuigen zijn vele malen groter dan Fiat Panda's, vrouwen zijn niet geschikt om piloot te worden.
Zandman030dinsdag 27 september 2011 @ 01:11
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:09 schreef beelz het volgende:
Niet piloot worden maar andere studie doen.

Onderbouwing:
Je bent een vrouw, vrouwen hebben al moeite met een Fiat Panda besturen. Vliegtuigen zijn vele malen groter dan Fiat Panda's, vrouwen zijn niet geschikt om piloot te worden.
Al is je onderbouwing sterk, ben ik toch tegen jouw stelling.
Faazzdinsdag 27 september 2011 @ 01:11
Had iemand het over positieve discriminatie? :P
Zandman030dinsdag 27 september 2011 @ 01:11
Just take out the twins!
92Mereldinsdag 27 september 2011 @ 01:12
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:08 schreef Faazz het volgende:
Sjah, wat kost het? 150k of zo?
Ik ken iemand die zo'n opleiding heeft gedaan, is een half jaar naar Amerika geweest er voor ook.
Duurde uiteindelijk drie jaar, maar ik weet niet wat hij mag besturen. Met extra cursussen dacht ik, zou hij uiteindelijk lijnvliegtuigen mogen besturen.

Het is een smak geld maar ik zie het eerder als een investering. Hij kan op dit moment geen werk vinden in de branche maar dat kan van tijdelijke aard zijn.
104.000 voor opleiding, daarnaast heb je nog je living en rente à 10.000 per jaar die je moet betalen, dus in totaal zit ik op 161.500

Voor die extra cursussen (typerating) moet je ook nog een hoop extra betalen. Maar ik hoor dus van een hoop mensen dat ze geen werk kunnen vinden en het zal ongetwijfeld tijdelijk zijn, maar hoe lang is tijdelijk ? Dat is een beetje mijn probleem.
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:08 schreef Zandman030 het volgende:
Vliegen is veel leuker dan lab-werk.
Dat sowieso.
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:09 schreef Tinos85 het volgende:
Gast die ik ken is nu al een tijdje klaar met die opleiding en probeert overal te solliciteren maar komt niet aan de bak. Op een vacature van Lufthansa waren 500 reacties van over de hele wereld. Hij werkt momenteel als verkoper omdat er gewoon niks is. Het is gewoon kut op dit moment met zo weinig vacatures.
Dat wil ik dus ook écht niet. Ik werk nu als verkoper, maar dat was totdat ik aan opleiding ging beginnen, wil niet terug naar niks.
gohan16dinsdag 27 september 2011 @ 01:13
Vriend van een studiegenoot kan ook nergens een baan vinden. Hij gebruikt zijn pilotenpak voor carnaval, zo erg is het gesteld.
92Mereldinsdag 27 september 2011 @ 01:14
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:09 schreef beelz het volgende:
Niet piloot worden maar andere studie doen.

Onderbouwing:
Je bent een vrouw, vrouwen hebben al moeite met een Fiat Panda besturen. Vliegtuigen zijn vele malen groter dan Fiat Panda's, vrouwen zijn niet geschikt om piloot te worden.
Nu ik dit lees realiseer ik me dat ik inderdaad nooit een motorvoertuig moet gaan besturen. Ik moet alle moeilijke dingen aan mannen overlaten en zelf kinderen uitpoepen, koken en schoonmaken.
SPOILER
Kneus. Ik ben al lang door de selectie heen terwijl een hoop mensen (meerderheid mannen) er niet doorheen kwamen
Faazzdinsdag 27 september 2011 @ 01:15
haha
92Mereldinsdag 27 september 2011 @ 01:16
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:11 schreef Faazz het volgende:
Had iemand het over positieve discriminatie? :P
Ja, als ik er gebruik van kan maken, waarom niet?
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:13 schreef gohan16 het volgende:
Vriend van een studiegenoot kan ook nergens een baan vinden. Hij gebruikt zijn pilotenpak voor carnaval, zo erg is het gesteld.
Dat is best heel ernstig..

Ik ken wel iemand die nu met zn opleiding bezig is, maar die zit er ook vol goede hoop in..
gohan16dinsdag 27 september 2011 @ 01:16
je realiseert je wel dat je voornamelijk checklisten gaat stampen? Vliegen zelf is geen kunst aan, helaas(9-11)
92Mereldinsdag 27 september 2011 @ 01:20
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:16 schreef gohan16 het volgende:
je realiseert je wel dat je voornamelijk checklisten gaat stampen? Vliegen zelf is geen kunst aan, helaas(9-11)
Ik weet het. Maar alsnog lijkt het me een geweldig beroep.
gohan16dinsdag 27 september 2011 @ 01:21
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:20 schreef 92Merel het volgende:

[..]

Ik weet het. Maar alsnog lijkt het me een geweldig beroep.
I know, als het niet zo duur was geweest, had ik het overwogen (t.o.v. geneeskunde)
Bolkesteijndinsdag 27 september 2011 @ 01:24
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:12 schreef 92Merel het volgende:
104.000 voor opleiding, daarnaast heb je nog je living en rente à 10.000 per jaar die je moet betalen, dus in totaal zit ik op 161.500
Dat zijn natuurlijk wel pittige bedragen in vergelijking met de opleiding die je krijgt. Het is denk ik niet zo dat je na het afronden van een pilotenopleiding over uitzonderlijke intellectuele capaciteiten beschikt, dus in vergelijking met een normale studie is het een dure manier om aan een vervolgopleiding te komen.

Aan de andere kant is het natuurlijk wel een machtig mooi beroep. :Y Ik zou het ook ernstig overwogen hebben mocht ik nu voor een studie kiezen (ben nu bijna afgestudeerd ;) ).

quote:
Voor die extra cursussen (typerating) moet je ook nog een hoop extra betalen. Maar ik hoor dus van een hoop mensen dat ze geen werk kunnen vinden en het zal ongetwijfeld tijdelijk zijn, maar hoe lang is tijdelijk ? Dat is een beetje mijn probleem.
Dat is natuurlijk lastig te voorspellen en zal afhangen van de economische ontwikkelingen en ontwikkeling van de brandstofprijs. Ik denk dat qua bemanning er niet veel meer bezuinigd zal kunnen worden, je wilt toch minstens met 2 bemanningsleden blijven vliegen lijkt mij. Dus dan zal het afhangen van hoe de frequentie van vluchten zich ontwikkeld en hoe 'grijs' het huidige pilotenbestand is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bolkesteijn op 27-09-2011 01:30:22 ]
Bolkesteijndinsdag 27 september 2011 @ 01:32
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:09 schreef Tinos85 het volgende:
Gast die ik ken is nu al een tijdje klaar met die opleiding en probeert overal te solliciteren maar komt niet aan de bak. Op een vacature van Lufthansa waren 500 reacties van over de hele wereld.
Weet je toevallig wat belangrijke selectiecriteria voor werkgevers in de luchtvaartwereld zijn?
Impulse101dinsdag 27 september 2011 @ 01:37
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:32 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Weet je toevallig wat belangrijke selectiecriteria voor werkgevers in de luchtvaartwereld zijn?
Of je je type rating al hebt (scheelt hun een hoop geld) en reputatie van je school/opleider.

Voor jonge piloten dan ...
gohan16dinsdag 27 september 2011 @ 01:44
Als steward(ess) werken kan ook nog. Soort van bankzitter ben je dan.
Seamdinsdag 27 september 2011 @ 01:46
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:16 schreef 92Merel het volgende:

[..]

Ja, als ik er gebruik van kan maken, waarom niet?

[..]

Dat is best heel ernstig..

Ik ken wel iemand die nu met zn opleiding bezig is, maar die zit er ook vol goede hoop in..
Ik ken ook iemand die nu al 2 jaar wacht op een baan als piloot in de burgervaart. Vriend van mij is wel piloot in het leger en daar is meer vraag naar, maar dat lijkt me geen optie voor jou?
kip-kerriedinsdag 27 september 2011 @ 01:48
Als je niet de KLS doet zou ik er sowieso al niet aan beginnen.

En positieve discriminatie doen ze niet echt aan, piloot is juist een echt mannenberoep, kans is groter dat je als vrouw nóg minder snel aan de bak komt.

Helemaal als je na voltooiing van je opleiding een paar jaar op de bank hebt gezeten.
nattermanndinsdag 27 september 2011 @ 01:55
Ik ga deze even goed volgen, mijn ambitie is ook om piloot te worden en zsm met de selectieprocedure te beginnen.
xaban06dinsdag 27 september 2011 @ 02:17
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:09 schreef beelz het volgende:
Niet piloot worden maar andere studie doen.

Onderbouwing:
Je bent een vrouw, vrouwen hebben al moeite met een Fiat Panda besturen. Vliegtuigen zijn vele malen groter dan Fiat Panda's, vrouwen zijn niet geschikt om piloot te worden.
Jerrodinsdag 27 september 2011 @ 08:34
Misschien meer in de richting van defensie zoeken.. een of andere manier lijkt het me makkelijker om daar in te komen dan in zo'n vliegmaatschapij. Heb je dan eenmaal een paar jaar ervaring met gevechtsvliegtuigen/militaire cargo dan krijg je miss makkelijker een baan aangeboden bij een echte maatschapij!
LilDutchPrincessdinsdag 27 september 2011 @ 08:59
Als je iets graag wilt, moet je er gewoon voor gaan.

Het is niet of in andere vakgebieden de banen zo voor het oprapen liggen tenslotte. En wil je over 10 jaar terugkijken en spijt hebben dat je gestopt bent?
kip-kerriedinsdag 27 september 2011 @ 09:21
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 08:59 schreef LilDutchPrincess het volgende:
Als je iets graag wilt, moet je er gewoon voor gaan.

Het is niet of in andere vakgebieden de banen zo voor het oprapen liggen tenslotte. En wil je over 10 jaar terugkijken en spijt hebben dat je gestopt bent?
Mocht ze werkloos zijn over 10 jaar, zit ze wel met een enorme schuld die ze van d'r leven niet meer zal afbetalen.
Zandman030dinsdag 27 september 2011 @ 09:32
Als TS een beetje lekker is, dan heeft ze zo een baan. Positieve discriminatie + lieve glimlach en tetten = Aangenomen.
Tinos85dinsdag 27 september 2011 @ 11:02
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:32 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Weet je toevallig wat belangrijke selectiecriteria voor werkgevers in de luchtvaartwereld zijn?
Ervaring, heel veel vlieguren hoorde ik. Meer dan je in je opleiding krijgt.
frenkckdinsdag 27 september 2011 @ 13:10
Oude vriend van me is klaar met de KLM Flight Academy (al ruim een jaar) en staat dus nog op de wachtlijst om te mogen vliegen bij de KLM. Hij verwacht met 1 a 2 jaar eindelijk te mogen vliegen. Echter komen nieuwe studenten van de KLM Flight Academy niet meer op deze lijst vertelde hij mij.

Hij zei echter wel dat het op andere commerciele scholen die niet verbonden zijn aan een luchtvaartmaatschappij het op dit moment erg slecht vertoeven is. Kans op baan is op dit moment echt nihil. Daarnaast moet je wel continu je vliegbrefet bijhouden wat ook nog eens verschrikkelijk veel geld kost.

Opleidingen laten dit niet horen natuurlijk, omdat zij een commerciële instelling zijn met winstbelang en de opleiding dus gewoon moet doordraaien met ieder jaar weer nieuwe studenten die een grote zak geld meebrengen.
wimjongildinsdag 27 september 2011 @ 15:53
Waarom word je geen touringcar-chauffeur? Is niet heel anders dan piloot zijn op lijnvluchten: beetje de boel in de gaten houden en om je heen kijken. Verdient alleen wel iets minder, maar je begint je carrière niet met een schuld om U tegen te zeggen.
Bram_van_Loondinsdag 27 september 2011 @ 16:41
Zoals anderen al zeggen, op dit moment is het i.v.m. de scheve vraag/aanboud-ratio onverstandig om een pilotenopleiding bij een luchtvaartmaatschappij te volgen.
Ofwel via het leger ofwel iets anders kiezen is ook mijn advies.
eriksddinsdag 27 september 2011 @ 16:46
Bizar duur zijn die typeratings ook.
Fingondinsdag 27 september 2011 @ 17:12
Niet doen, niet alleen zijn er nu al enorme wachtlijsten, maar op het moment dat jij klaar bent zijn er dus no 4(?) lichtingen piloten bijgekomen die ook allemaal een baantje zoeken.
Dit is een vrij zekere weg naar enorme onaflosbare schuld, ik zou voor die ton liever een echte goede studie volgen waar je dan tijdens het studeren ook nog eens goed kan leven...
eriksddinsdag 27 september 2011 @ 17:13
http://www.novatv.nl/page(...)Piloten+zoeken+werk#

Kijk dit even zou ik zeggen.
Shreyasdinsdag 27 september 2011 @ 17:18
Bij een keuze als deze moet je vooruitkijken. Je doet een forse investering in je opleiding. Wellicht krijg je het geld er op den duur wel uit, mits je ook werkelijk geruime tijd zal werken als piloot. Momenteel en misschien ook de komende jaren is het wat lastig om een baan te krijgen in de vliegbranche. Ik denk dat dat wel beter gaat worden als een relatief grote groep piloten straks met pension gaat.

Echter moet je in het achterhoofd houden dan je tegen die tijd misschien ook wel een gezin/kinderen wilt. Dat is dan misschien iets lastiger te combineren met een baan als piloot. Als je bijvoorbeeld een halve week in Sjanghai zit en de week erop 3 dagen in Toronto, dan is dat misschien minder prettig werken omdat je dan je kinderen bijna niet ziet opgroeien.
thabitdinsdag 27 september 2011 @ 18:26
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 09:32 schreef Zandman030 het volgende:
Als TS een beetje lekker is, dan heeft ze zo een baan. Positieve discriminatie + lieve glimlach en tetten = Aangenomen.
Je bent de opmerking over stuurknuppels vergeten.
WasMachinatordinsdag 27 september 2011 @ 20:10
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 00:59 schreef 92Merel het volgende:
Hallo,

Op 31 oktober begin ik met mijn opleiding bij een luchtvaartschool in Nederland. Het probleem is alleen dat ik steeds meer begin te twijfelen of ik dit nou wel moet doen, omdat het een belachelijke som geld is en er geen zekerheid is dat ik daadwerkelijk een baan krijg.
Natuurlijk wist ik wel van te voren dat de markt, op zn zachtst gezegd, wel eens beter is geweest, maar dacht dat ik er met goede resultaten en misschien een beetje positieve discriminatie wel zou komen.
Echter begint de twijfel nu steeds meer toe te slaan of ik niet beter voor een 'veilige' opleiding zoals Biomedische Wetenschappen of Psychobiologie (dat was het anders geworden) zou moeten gaan.
Ik weet eigenlijk nu gewoon niet meer wat ik moet gaan doen, omdat ik het best heel graag wil, maar ik weet niet of het wel de meest verstandige keuze is.
Als iemand hier zou kunnen helpen door een (liefst onderbouwde) mening te geven zou het heel fijn zijn.
Dit is bijna precies hetzelfde als waarmee ik vorig jaar heb gezeten. ik wil(wou) al vanaf ik 8 was ofzo piloot worden, dit werdt nog eens versterkt door een vriend die de gok heeft genomen en inmiddels een enorme schuld en een brevet + typerating heeft(maar geen baan).
uiteindelijk heb ik eieren voor mijn geld gekozen en zit ik nu in mijn eerste jaar BMW(Biomedische Wetenschappen).

Ik heb tot begin vorig jaar van mijzelf mogen dromen dat ik piloot zou worden maar de harde realiteit van een enorme schuld en ouders die niet vermogend zijn hebben mij er vanaf laten zien.
Ik wou niet dat die mooie droom in een nachtmerrie zou eindigen.

Vooralsnog bevalt BMW me uitstekend maar in mijn gedachten denk ik ook nog "what if".
chrisje013dinsdag 27 september 2011 @ 20:42
laten we een paar dingen duidelijk maken, want iedereen kletst maar wat.

1. je komt nu inderdaad niet zomaar aan de slag als piloot. er zijn simpelweg te veel jonge mensen die jaren terug dachten rijk te worden met deze baan, die zijn piloot gaan worden voor het geld en nu rollen ze massaal de schoolbanken uit. dat houdt in dat er honderden piloten met 200 uur op een cessna zijn. vliegmaatschappijen hebben daar niks aan. omdat er te veel aanbod is van piloten, kunnen vliegmaatschappijen piloten aan het werk krijgen voor peanuts, zoals dat wordt genoemd. je betaalt je eigen salaris als het ware.

2. nou wil dat natuurlijk niet zeggen dat niemand piloot wordt of dat iedereen die nu een opleiding volgt 100% op de bank gaat zitten. zeker niet! maar je moet je onderscheiden van de rest. en op moment dat je een havo diploma hebt en je (f)ATPL, ben je niet echt bijzonder. er zijn honderden anderen zoals jij. al zou je beter zijn dan de rest, je krijgt waarschijnlijk niet eens de kans om het te bewijzen. maar als je daarnaast een ander beroep kunt doen (geen vakkenvullen, maar serieuze beroepen), dan kun je tenminste je lening terugbetalen zonder dat je diep in de problemen komt!

3. iedereen heeft het over een tekort aan piloten. en inderdaad, er is momenteel een tekort aan piloten. niet veel, maar wel wat. het wordt alleen maar erger binnen no-time, dus er is binnenkort een echt tekort aan piloten. maar wat iedereen "vergeet" te vermelden is dat er een tekort is aan ERVAREN piloten. captains met 2500+ uren op dikke jets. die zijn inderdaad vrij moeilijk te vinden. er is nooit een tekort geweest aan ab inito's (studenten met 200 uur cessna).

4. het feit dat je nederlander bent of dat je in nederland een opleiding gaat volgen, wil natuurlijk niet betekenen dat je voor KLM gaat werken of dat je de opleiding bij KLM moet volgen. integendeel, als je zo denkt, dan ga ja falen, 100%. luchtvaart is niet beperkt tot KLM, ook niet voor nederlanders. sterker nog, KLM heeft al jaren geen piloten meer aangenomen. je kunt dus lekker blijven wachten, maar het zal even duren. de enige reden dat je overal KLM hoort is het feit dat "iedereen" het er over heeft. je hoort in de bus nooit discussies over EPST bijvoorbeeld, toch?

5. als je echt piloot wilt worden (jij twijfelt, dus niet doen) dan moet je er voor gaan, heel simpel. de markt verandert, de wereld groeit en tijd gaat verder. of je doet het, of je doet het niet! niemand zegt dat je binnen 3 jaar klauwen met geld gaat verdienen. maar ooit kom je er wel. gewoon een rustig leven, goede verdiensten etc. wat ik je wel adviseer is om het op een andere manier te doen. ga voor een cadet program indien mogelijk, dan is het leven mooi. en zo niet, ga eerst luchtvaart studeren op HBO niveau. WO kan ook, maar je hebt er niks aan als piloot. praktijk is veel belangrijker, en dat leer je helaas niet op het WO.

6. misschien raar, maar heel de markt is toch bevroren? je wordt geen piloot, klopt. maar ook andere banen zijn zo schaars als ze maar kunnen zijn! het is gewoon een moeilijke tijd, dat mag duidelijk zijn.

begin overal aan, maar weet wat je doet en informeer GOED! een paar posts op een forum en een stukje tekst op het internet zijn geen voledoende info hiervoor. ga praten met mensen die geen commercieele belangen hebben bij dit verhaal en vraag die mensen hoe en wat. anders ga je een van de mooiste manieren van leven veranderen in een hel, en dat wil je niet!
Venus-Castinadinsdag 27 september 2011 @ 20:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:09 schreef beelz het volgende:
Je bent een vrouw, vrouwen hebben al moeite met een Fiat Panda besturen. Vliegtuigen zijn vele malen groter dan Fiat Panda's, vrouwen zijn niet geschikt om piloot te worden.
Vrouwen daarentegen hebben weer een betere aanleg voor multitasking en finesse, 2 heel belangrijke eigenschappen van een vlieger.

TS in jouw situatie zou ik heel goed kijken wat er financieel gebeurt in het geval je niet vlug werk krijgt. Als ik nu kijk naar de ab initio's op de arbeidsmarkt dan zie ik nog veel werkloosheid. Omdat de markt nu is verzadigd met vliegers werkt het gebrek aan ervaring je dan erg tegen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:48 schreef kip-kerrie het volgende:
Als je niet de KLS doet zou ik er sowieso al niet aan beginnen.

En positieve discriminatie doen ze niet echt aan, piloot is juist een echt mannenberoep, kans is groter dat je als vrouw nóg minder snel aan de bak komt.

Helemaal als je na voltooiing van je opleiding een paar jaar op de bank hebt gezeten.
De KLS heeft weer als nadeel dat het een enorme hoeveelheid geld kost. Het is de vraag of dat het waard is. Je hebt als je bij andere maatschappijen dan de onherroepelijke vraag: "Waarom werk je niet voor KLM?".
Er zijn inderdaad maatschappijen die geen vrouwen aannemen, dit heeft vooral met zwangerschap te maken. De vrouwelijke vliegers die ik ken hebben echter allemaal best snel werk gevonden.
Booomerdinsdag 27 september 2011 @ 21:17
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 01:09 schreef beelz het volgende:
Niet piloot worden maar andere studie doen.

Onderbouwing:
Je bent een vrouw, vrouwen hebben al moeite met een Fiat Panda besturen. Vliegtuigen zijn vele malen groter dan Fiat Panda's, vrouwen zijn niet geschikt om piloot te worden.
QFT! :D
Plantagehouderdinsdag 27 september 2011 @ 21:33
Kans is groot dat je de site wel kent maar zo niet, op het forum van airliners.net kan je hier veel informatie over vinden.
Baal zelf nog wel dat ik nooit de stap heb durven zetten nadat ik niet door de selectie kwam bij de luchtmacht :')
Arkaidinsdag 27 september 2011 @ 21:52
Ik ken ook zo iemand die na het halen van zijn vliegbrevet in Amerika full-time in de supermarkt moest werken om alleen de rente van zijn opleidingskosten te betalen. Hij kon dus niet aan de bak komen en besloot om vervolgens nog meer brevetten te halen om zijn arbeidskansen te verhogen. Hoe hij er nu voor staat weet ik niet maar na zijn opleiding heeft hij enkele uitzichtloze jaren doorstaan. Wat dat betreft is de IB-groep veel coulanter m.b.t. terugbetalingsregelingen.
92Mereldinsdag 27 september 2011 @ 22:16
Ik heb het er net met mijn ouders nog eens goed over gehad.
Vader had zoiets van, je bent nu voorbij het point of no return, maar ik geloof wel dat je het kan en dat het uiteindelijk allemaal goed komt. Moeder is ook wel van mening dat eigenlijk alles bij mij uiteindelijk op een of andere manier wel op zn pootjes terecht komt. Maar beiden van mening dat ik keihard mijn best moet doen en overal in moet uitblinken en dat ik op die manier er kom.
Tinos85dinsdag 27 september 2011 @ 22:17
Als je het echt wilt moet je er gewoon voor gaan.
Fingondinsdag 27 september 2011 @ 22:28
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 22:16 schreef 92Merel het volgende:
Ik heb het er net met mijn ouders nog eens goed over gehad.
Vader had zoiets van, je bent nu voorbij het point of no return, maar ik geloof wel dat je het kan en dat het uiteindelijk allemaal goed komt. Moeder is ook wel van mening dat eigenlijk alles bij mij uiteindelijk op een of andere manier wel op zn pootjes terecht komt. Maar beiden van mening dat ik keihard mijn best moet doen en overal in moet uitblinken en dat ik op die manier er kom.
"op z'n pootjes' terecht komen'' :'). De kans is serieus aanwezig dat je met meer dan 100k aan schuld werkloos komt te zitten, ik zou dat risico echt niet aangaan, ook omdat zoals al gezegd de pilotensalarissen ontzettend gedaald zijn dus afbetalen zal ook een stuk minder snel gaan.

Laat over 4 jaar graag weten of je nog een baan hebt kunnen vinden :P
Bram_van_Loondinsdag 27 september 2011 @ 22:33
quote:
Vrouwen daarentegen hebben weer een betere aanleg voor multitasking en finesse, 2 heel belangrijke eigenschappen van een vlieger.
Bron?
Ook vrouwen kunnen niet twee niet-automatische taken combineren, hooguit kan je dusdanig snel schakelen tussen deze twee taken dat je jezelf wijsmaakt dat je ze tegelijk uitvoert.
Barcaconiadinsdag 27 september 2011 @ 22:36
Er zijn velen je voorgegaan en die zitten allemaal zonder baan thuis of met een "tijdelijke" baan om hun schuld af te betalen. De werkelijkheid is dat de glorietijden van piloten weg zijn. Voor jou 1.000 anderen (letterlijk)... Als je al aan de bak komt is het nog lang niet zeker dat je je baan houdt. Lees je in op pprune of airwork en je lees van ontzettend veel mensen die 20 jaar in het vak zitten dat ze al 5 of meer maatschappijen gehad zijn, soms 3x in 1 jaar buitengegooid. En ieder jaar levert alleen Nederland al een flinke lading nieuwe ATPLers af.....

Ga je andere studie doen en met je spaargeld koop je wat uurtjes op een goedkope luchthaven en haal je je PPL. Dan kun je tegen kostprijs wat rondvluchtjes doen en vlieg je zorgenvrij en hangt het niet als een blok aan je been ;)
eriksddinsdag 27 september 2011 @ 22:36
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 22:16 schreef 92Merel het volgende:
Ik heb het er net met mijn ouders nog eens goed over gehad.
Vader had zoiets van, je bent nu voorbij het point of no return, maar ik geloof wel dat je het kan en dat het uiteindelijk allemaal goed komt. Moeder is ook wel van mening dat eigenlijk alles bij mij uiteindelijk op een of andere manier wel op zn pootjes terecht komt. Maar beiden van mening dat ik keihard mijn best moet doen en overal in moet uitblinken en dat ik op die manier er kom.
Het gaat er niet om of je het kan of niet, het gaat ook niet om de goedbedoelde roze-bril van je ouders, het gaat om het simpele feit dat de arbeidsperspectieven echt hondsberoerd zijn.
lipperwoensdag 28 september 2011 @ 14:56
Kls keuring.
lipperwoensdag 28 september 2011 @ 15:05
Ga varen, wil ik volgend jaar ook doen.
Ze staan te springen om goed opgeleide mensen.
En een goed loon.
En het lijkt op een bepaalde manier op elkaar.
netflanderswoensdag 28 september 2011 @ 15:20
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 15:05 schreef lipper het volgende:
Ga varen, wil ik volgend jaar ook doen.
Ze staan te springen om goed opgeleide mensen.
En een goed loon.
En het lijkt op een bepaalde manier op elkaar.
Sorry voor de topic-kaap. Hoe zit dat eigenlijk, dat ze zoeken om goed opgeleide mensen? Is dat alleen technisch personeel? Mijn vriend heeft een MSc geo-information science, maar is verder bijvoorbeeld wiskundig en technisch nogal zwak onderlegd op wat algebra en trigonometrie na. Hij heeft echter enige interesse in de scheepvaart als baan. Zoeken ze alleen hoog opgeleid technisch personeel?
lipperwoensdag 28 september 2011 @ 15:32
Ze zoeken van alles, ik weet niet wat geo informatie is. Maar als dat met geologie te maken heeft kan hij terrecht in de offshore wereld.

Er zijn opleidingen op verschillende niveaus. Google maritiem en er gaat een wereld voor je open.

http://www.maritiemnederl(...)ersoneel.79164.lynkx

[ Bericht 25% gewijzigd door lipper op 28-09-2011 15:40:18 ]