Wat hij bedoelde was de touche tussen Button en Alonso in Canada. Alonso viel daardoor uit.quote:Op zondag 25 september 2011 19:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Het staat me niet bij. Maar als de een de actie maakt en de situatie controleert en de ander dan raakt terwijl die er schade van heeft, dan is het de laatste tijd standaard een straf. Als het alleen maar een spin is laten ze het nog wel eens zitten.
[..]
Hij bleef er in Spa 2008 niet naast zitten, hij reed achter Raikkonen. Hij gaf dus de plek terug, zoals in de drivers briefing aan was gegeven. Dat hij de bocht daarna alsnog Raikkonen inhaalde, was op dat moment gewoon nog een legale actie. In de regels stond niet dat je nog een bocht moest wachten voor je in mocht halen, dat is pas na de race erin gezet. In principe deed Hamilton toen dus niks fout.quote:Het ging om het teruggeven van voordeel als je een chicane miste. Er was nog eens heel duidelijk gemaakt dat je de plek moest teruggeven. Hamilton lifte even maar bleef er in wezen naast, om toen meteen weer een inhaalactie te maken en trok dus voordeel. Iedereen begreep dat dat een straf was, behalve Hamilton en zijn fanclub bij de media.
Toch was zoiets niet nodig, en al helemaal niet voor een F1-coureur. Massa laat zich hier kennen vind ik. Danquote:Op zondag 25 september 2011 20:09 schreef ElmarO het volgende:
Filmpje van het incident @0.32. Uiteindelijk niet zo heel spannend.
Hoewel ik hier af en toe wel van hou. Dus afwijken van het politiek correcte vind ik het wel een onnodige actie. Het is een stukje frustratie van Massa en dat komt ook nog ui Monaco.quote:Op zondag 25 september 2011 20:09 schreef ElmarO het volgende:
Filmpje van het incident @0.32. Uiteindelijk niet zo heel spannend.
Er schijnt dus toen gezegd te zijn dat je geen voordeel mocht hebben na het afsnijden van de chicane (oftwel met vier wielen buiten de lijnen rijden). Je zou kunnen oordelen dat Hamilton er voordeel bij had, maar hij was sowieso vele malen sneller.quote:Op zondag 25 september 2011 20:09 schreef Rodawa het volgende:
[..]
Wat hij bedoelde was de touche tussen Button en Alonso in Canada. Alonso viel daardoor uit.
Dat Hamilton vandaag een penalty kreeg, vond ik wel terecht. Het was een te voorkomen race-ongeluk, waarbij Massa werd benadeeld. Dat de vorige keer Webber dan geen penalty kreeg nadat hij Massa rondtikte, is wel apart.
[..]
Hij bleef er in Spa 2008 niet naast zitten, hij reed achter Raikkonen. Hij gaf dus de plek terug, zoals in de drivers briefing aan was gegeven. Dat hij de bocht daarna alsnog Raikkonen inhaalde, was op dat moment gewoon nog een legale actie. In de regels stond niet dat je nog een bocht moest wachten voor je in mocht halen, dat is pas na de race erin gezet. In principe deed Hamilton toen dus niks fout.
Het ging er dan ook wat er wel in de regels stond. De winnaar is degene die de race-afstand in de korste tijd aflegt. Deze bestaat uit rondjes over de baan in kwestie. De baan is gemarkeerd en de coureurs moeten dan ook binnen die markering blijven om de raceafstand af te leggen. Uitzondering is het missen van een chicane. Dat mag, maar je mag daar geen voordeel uit halen. Anders zou niemand nog de chicane nemen. In het geval je iemand inhaalt door het missen van de chicane, moet je de ander weer voor laten gaan teneinde geen voordeel te trekken. Dat is dus een uitwerking van het niet trekken van voordeel, nog duidelijk gemaakt in de rijdersbriefing.quote:Op zondag 25 september 2011 20:09 schreef Rodawa het volgende:
Hij bleef er in Spa 2008 niet naast zitten, hij reed achter Raikkonen. Hij gaf dus de plek terug, zoals in de drivers briefing aan was gegeven. Dat hij de bocht daarna alsnog Raikkonen inhaalde, was op dat moment gewoon nog een legale actie. In de regels stond niet dat je nog een bocht moest wachten voor je in mocht halen, dat is pas na de race erin gezet. In principe deed Hamilton toen dus niks fout.
De grootste frustratie bij Massa komt natuurlijk uit Sao Paulo waar hij net de titel verloor aan Hamilton, verder vind ik het nou niet zo bijzonder wat hij doet, uiteindelijk heeft Hamilton wel zijn race verpestquote:Op zondag 25 september 2011 21:36 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Hoewel ik hier af en toe wel van hou. Dus afwijken van het politiek correcte vind ik het wel een onnodige actie. Het is een stukje frustratie van Massa en dat komt ook nog uit Monaco.
Inderdaad. En het is niet de eerste keer. Tevens was Lewis ook al aan het kutten in de training.quote:verder vind ik het nou niet zo bijzonder wat hij doet, uiteindelijk heeft Hamilton wel zijn race verpest
Dat laatste zou ik niet durven te stellen, ik denk dat veel van zijn roekeloosheid komt door het geen uitzicht hebben op de titel waardoor hij met een soort "alles of niets" mentaliteit zijn rondjes rijdt, met een goede auto vanaf dag 1 kan dat zomaar weer veranderenquote:Op maandag 26 september 2011 11:58 schreef vosss het volgende:
[..]
Inderdaad. En het is niet de eerste keer. Tevens was Lewis ook al aan het kutten in de training.
Dat slaat gewoon nergens op.
Maargoed, het maakt allemaal niet uit, want Lewis gaat toch nooit meer WC worden
Hoezo is er volgens jou onderscheid tussen de actie van Hamilton en Schumacher? Vind het allebei erg dom.quote:Op maandag 26 september 2011 11:57 schreef vosss het volgende:
Lewis
Vettel
Force India
Schumacher
Massa
Button
Ja ook al had the Schu er voorbij gekomen aan de rechterkant kon hij volgens mij nooit die bocht meer nemenquote:Op maandag 26 september 2011 13:00 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Hoezo is er volgens jou onderscheid tussen de actie van Hamilton en Schumacher? Vind het allebei erg dom.
Hamilton en Massa moesten beiden opnieuw beginnen. Hamilton haalt er een mooi resultaat uit, en Massa blijft kleurloos achter rijden. Tja dat zorgt ook voor frustratie.quote:Op maandag 26 september 2011 10:46 schreef Tarado het volgende:
[..]
De grootste frustratie bij Massa komt natuurlijk uit Sao Paulo waar hij net de titel verloor aan Hamilton, verder vind ik het nou niet zo bijzonder wat hij doet, uiteindelijk heeft Hamilton wel zijn race verpest
Hij heeft een goeie auto, hij profiteert er alleen niet van. In de kwalificatie waren de McLarens in het nadeel, maar qua racepace is die gewoon prima. Als Button Webber kan voorblijven moet Hamilton Vettel kunnen verslaan op snelheid.quote:Op maandag 26 september 2011 12:33 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat laatste zou ik niet durven te stellen, ik denk dat veel van zijn roekeloosheid komt door het geen uitzicht hebben op de titel waardoor hij met een soort "alles of niets" mentaliteit zijn rondjes rijdt, met een goede auto vanaf dag 1 kan dat zomaar weer veranderen
quote:Op maandag 26 september 2011 14:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hij heeft een goeie auto, hij profiteert er alleen niet van. In de kwalificatie waren de McLarens in het nadeel, maar qua racepace is die gewoon prima. Als Button Webber kan voorblijven moet Hamilton Vettel kunnen verslaan op snelheid.
Het is altijd al een brokkenpiloot geweest, als het spannend wordt gaat hij rare dingen doen, vaak alleen, maar ook vaak met andere slachtoffers. Kennelijk mist hij de kalmte die het wk vereist. Dat hij een titel heeft is ook meer ondanks zichzelf dan dankzij als we zijn snelheid even buiten beschouwing laten.
Heb je dat fragment ooit al goed bekeken? Hamilton schoot er links langs over de chicane, liftte fatsoenlijk, ging achter Raikkonen door, en haalde hem vervolgens weer in aan de rechterzijde binnenkant van de bocht.quote:Op maandag 26 september 2011 09:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hamilton trok wel voordeel, want het missen van de chicane en daarna heel eventjes liften maakte dat hij daardoor voor de volgende bocht een inhaalactie kon plaatsen. Hij sloot immers niet weer achteraan, maar liet slechts terugzakken zodat de ander zijn neus even voor had, maar bleef er naast. Straf dus.
Nee, maar Hamilton/McLaren is ook een snellere combinatie gebleken dan Button/Mclaren, en we hebben geen reden om Button sneller in te schatten dan Webber, en Button weet Webber wel voor te blijven, in races en in het kampioenschap. Twee teams met twee kopmannen die wezenlijke tienden sneller zijn dan hun teamgenoot. De ene kopman maakt er een potje van, de ander doet bijna alles goed, dat is het verschil. Niet de auto, want als de RBR veel beter zou zijn dan de McLaren dan zou Button Webber niet bij kunnen houden.quote:Op maandag 26 september 2011 15:52 schreef Tarado het volgende:
[..]Van jou had ik nou helemaal geen reactie verwacht, in het begin van het seizoen zat Hamilton er ook steeds bij, vanaf Monaco is het een beetje minder geworden maar dat heeft er ook mee te maken dat Ferrari/Alonso in die periode beter werd en uiteraard de crashes waar hij bij betrokken was.
Verder is Vettel/RBR een duidelijk betere combinatie gebleken dan Webber/RBR dus als je Webber voor blijft zegt dat natuurlijk niet meteen dat je Vettel dan ook kan pakken.
Hij heeft dit jaar het juiste materiaal, alleen hij heeft dat zelf niet door en denkt dat het aan de auto ligt en niet aan hem.quote:Maar goed ik blijf erbij dat hij met het juiste materiaal ook in de toekomst een titelkandidaat is, de tijd zal leren of ik gelijk krijg of niet.
Het klopt dat hij erachter zat, maar hij gebruikt het voordeel van het afsnijden van de chicane om meteen weer in de slipstream te kruipen en zo een nieuwe inhaalactie te plaatsen. Dan kun je beter de chicane overslaan en het zo doen. En dat is nou net niet de bedoeling.quote:Op maandag 26 september 2011 17:15 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Heb je dat fragment ooit al goed bekeken? Hamilton schoot er links langs over de chicane, liftte fatsoenlijk, ging achter Raikkonen door, en haalde hem vervolgens weer in aan de rechterzijde binnenkant van de bocht.
Dus niet zomaar met de neus ernaast en opnieuw ervoor. Hij reed duidelijk achter Kimi net voor La Saource.
En om het nog maar eens te verduidelijken, clip en op 20 sec gebeurd het.
Nee, toen was de regel ook al dat je geen voordeel mocht trekken uit het missen van de chicane. Alleen omdat er eentje was die het in tegenstelling tot alle andere coureurs nog steeds niet had begrepen moest het helemaal voorgekauwd wat te doen in zo'n situatie.quote:Volgens de reglementen van dat moment was dit volkomen legaal. De race erna is de wacht-nog-maar-eens-een-bochtje regel er pas bij gekomen.
Helemaal mee eens en het feit dat het niet lekker gaat maakt de frustratie erger en daardoor maakt hij nog meer fouten. Als alles goed gaat kan Lewis net verbergen dat ie eigenlijk gewoon tekort komt om meerdere titels te winnen.quote:Op maandag 26 september 2011 14:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hij heeft een goeie auto, hij profiteert er alleen niet van. In de kwalificatie waren de McLarens in het nadeel, maar qua racepace is die gewoon prima. Als Button Webber kan voorblijven moet Hamilton Vettel kunnen verslaan op snelheid.
Het is altijd al een brokkenpiloot geweest, als het spannend wordt gaat hij rare dingen doen, vaak alleen, maar ook vaak met andere slachtoffers. Kennelijk mist hij de kalmte die het wk vereist. Dat hij een titel heeft is ook meer ondanks zichzelf dan dankzij als we zijn snelheid even buiten beschouwing laten.
Het is alleen zo moeilijk te zeggen of hij nu echt voordeel had door het afsnijden van de chicane, of dat hij gewoon veel sneller was (wat duidelijk te zien was voor de busstop). Het zichtbare voordeel wat hij had was een plaats winst, en die heeft hij duidelijk terug gegeven. Als ik Hamilton was zou ik ook vinden dat ik al het voordeel had terug gegevenquote:Op maandag 26 september 2011 18:00 schreef Weltschmerz het volgende:
Het klopt dat hij erachter zat, maar hij gebruikt het voordeel van het afsnijden van de chicane om meteen weer in de slipstream te kruipen en zo een nieuwe inhaalactie te plaatsen. Dan kun je beter de chicane overslaan en het zo doen. En dat is nou net niet de bedoeling.
Nee, toen was de regel ook al dat je geen voordeel mocht trekken uit het missen van de chicane. Alleen omdat er eentje was die het in tegenstelling tot alle andere coureurs nog steeds niet had begrepen moest het helemaal voorgekauwd wat te doen in zo'n situatie.
Het alternatief is dat je of iedereen bij de chicane rechtdoor laat, als je maar niet via de chicane inhaalt maar een paar meter verder pas. Dan moet je dus de chicane weghalen, want dan doet iedereen het. Of je zet er wat pionnen neer zodat je daar moet slalommen nadat je de chicane hebt gemist, en dan had Hamilton vol in de ankers gemoeten, vanuit stilstand de chicane moeten nemen en had hij nooit een kans gehad om meteen alweer een inhaalpoging te wagen. Hamilton mist gewoon de bocht, Raikkonen niet, dan kan Hamilton er nooit zo dicht achter zitten als hij geen voordeel trekt van dat missen van de bocht.
In hoeverre kun je oordelen dat ie er voordeel bij heeft gehad? Hij zat al in Kimi's slipstream voor de busstop, en heeft zich terug laten zakken tot achter Kimi nadat ie zich verremde. Feit is gewoon dat ie gas terug heeft moeten nemen voor zich terug te laten zakken, en daardoor mistte die al snelheid ten opzichte van Kimi. Dat ie vervolgens Kimi weer weet uit te remmen is geen voordeel van de snelheid die hij heeft gehad door de chicane te missen, maar gewoon een domme positionering op de baan van Kimi.quote:Op maandag 26 september 2011 18:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, toen was de regel ook al dat je geen voordeel mocht trekken uit het missen van de chicane. Alleen omdat er eentje was die het in tegenstelling tot alle andere coureurs nog steeds niet had begrepen moest het helemaal voorgekauwd wat te doen in zo'n situatie.
Het alternatief is dat je of iedereen bij de chicane rechtdoor laat, als je maar niet via de chicane inhaalt maar een paar meter verder pas. Dan moet je dus de chicane weghalen, want dan doet iedereen het. Of je zet er wat pionnen neer zodat je daar moet slalommen nadat je de chicane hebt gemist, en dan had Hamilton vol in de ankers gemoeten, vanuit stilstand de chicane moeten nemen en had hij nooit een kans gehad om meteen alweer een inhaalpoging te wagen. Hamilton mist gewoon de bocht, Raikkonen niet, dan kan Hamilton er nooit zo dicht achter zitten als hij geen voordeel trekt van dat missen van de bocht.
Hij kan gewoon vanuit een voorsprong zich in de slipstream laten zakken, dat is al een betere uitgangspositie dan hij vanuit een perfect geronde chicane zou kunnen halen. Op deze manier neemt hij meer snelheid mee. En dan hebben we het nog niet eens over het voordeel tov dat hij tot stilstand komt om de chicane nog te halen. De norm kan hoe dan ook niet anders zijn dan dat je de chicane probeert te halen omdat dat het gunstigst is. Meestal moet je flink van het gas af om de ander er langs te laten, en dan volstaat dat dus wel ongeveer, maar doordat hij er naast uitkwam volstond een minimale lift om in de slipstream te komen. In die zin was het wel een unieke situatie.quote:Op maandag 26 september 2011 18:47 schreef kepler het volgende:
[..]
Het is alleen zo moeilijk te zeggen of hij nu echt voordeel had door het afsnijden van de chicane, of dat hij gewoon veel sneller was (wat duidelijk te zien was voor de busstop). Het zichtbare voordeel wat hij had was een plaats winst, en die heeft hij duidelijk terug gegeven. Als ik Hamilton was zou ik ook vinden dat ik al het voordeel had terug gegeven![]()
Ik heb het idee dat het op dit moment ook aan zijn snelheid knaagt, ik vind hem ook tov Button niet meer zo overtuigend. Maar op zich hoeft hij qua raw speed voor niemand onder te doen denk ik, hooguit Vettel. Maar dan hebben we het wel echt over het rauwe gedeelte van de raw speed. Het praktisch foutloze kwalificatierondje op het juist moment blijkt vaak een probleem, snelheid combineren met de banden goed houden is ook nog een probleempje, en hij belandt sowieso best vaak naast de baan als hij pusht. Dat zijn allemaal punten waarop hij het echt duidelijk aflegt tegen Vettel en als dat zo bijft zal McLaren dus een wezenlijk betere auto moeten bouwen om daarvoor te compenseren. En als dat lukt komt de druk er nog eens bij, en dat hij daarmee om heeft leren gaan moet ook nog blijken want dat was eerdere jaren knap beroerd.quote:Button is op dit moment het verstandigste en heeft dus de meeste punten. Ik denk dat Hamilton nog steeds wel sneller is, maar daar hij heeft nu niks aan
Wat Sinister zegt, hij zat al in de slipstream voor de chicane. En dat was ook weer zo nadat hij Kimi voorbij liet, hij heeft dus niks gewonnen niks verloren. Theoretisch zou je kunnen zeggen dat hij voordeel had, maar de omstandigheden waren tricky (begon net te regenen) en Hamilton was het rondje daarvoor echt veeeel sneller.quote:Op maandag 26 september 2011 19:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hij kan gewoon vanuit een voorsprong zich in de slipstream laten zakken, dat is al een betere uitgangspositie dan hij vanuit een perfect geronde chicane zou kunnen halen. Op deze manier neemt hij meer snelheid mee. En dan hebben we het nog niet eens over het voordeel tov dat hij tot stilstand komt om de chicane nog te halen. De norm kan hoe dan ook niet anders zijn dan dat je de chicane probeert te halen omdat dat het gunstigst is. Meestal moet je flink van het gas af om de ander er langs te laten, en dan volstaat dat dus wel ongeveer, maar doordat hij er naast uitkwam volstond een minimale lift om in de slipstream te komen. In die zin was het wel een unieke situatie.
Ik neem het hem ook niet persoonlijk kwalijk. Ik begrijp best hoe zo'n fout ontstaat en vind het niet getuigen van onsportiviteit of zo. Wat ik hem verwijt is dat hij er achteraf over zeikt. Hij maakt de stuurfout, en dan moet hij dus zorgen dat hij er geen enkel voordeel van heeft. Als er gewoon een grindbak achter die chicane was gelegd heb je dit soort dingen niet, dan is zijn race gewoon over, kan ook. Deze regel is beter, maar wel wanneer die door alle coureurs goed wordt uitgevoerd met het besef dat er niet stiekem of onbedoeld toch een voordeeltje uitgepeurd mag worden. Dan kan zo'n regel niet bestaan.
[..]
Ik heb het idee dat het op dit moment ook aan zijn snelheid knaagt, ik vind hem ook tov Button niet meer zo overtuigend. Maar op zich hoeft hij qua raw speed voor niemand onder te doen denk ik, hooguit Vettel. Maar dan hebben we het wel echt over het rauwe gedeelte van de raw speed. Het praktisch foutloze kwalificatierondje op het juist moment blijkt vaak een probleem, snelheid combineren met de banden goed houden is ook nog een probleempje, en hij belandt sowieso best vaak naast de baan als hij pusht. Dat zijn allemaal punten waarop hij het echt duidelijk aflegt tegen Vettel en als dat zo bijft zal McLaren dus een wezenlijk betere auto moeten bouwen om daarvoor te compenseren. En als dat lukt komt de druk er nog eens bij, en dat hij daarmee om heeft leren gaan moet ook nog blijken want dat was eerdere jaren knap beroerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |