abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102358330
Zijn we te onbewust over onze zonden? Velen denken er bijvoorbeeld niet bij na als ze uitwonende beurs ontvangen maar eigenlijk nog thuis wonen. Dit is in feite gewoon stelen net als liedjes downloaden en dergelijke.

Zou dit werkelijk minder worden als er op gehamerd wordt dat het stelen is?

Hoge geestelijken voor het punt dat we er ons te weinig van bewust zijn:
http://www.nd.nl/artikele(...)us-xvi-prijst-luther
Gegroet
pi_102358461
Waarom is het zondigen om geld te stelen van hen die het hebben maar niet uit zichzelf afstaan aan hen die het nodig hebben?

Sowieso is geld al een uitvinding waar God het niet mee eens was, maar dat was doorgedrukt door mensen die het wel handig vonden om een manier te hebben waarmee ze makkelijk en snel hun status aan die van een ander konden afmeten.
  zondag 25 september 2011 @ 13:43:41 #3
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_102358751
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 13:29 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
Over zonden gesproken... Luther was een virulente antisemiet.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_102358890
Er bestaat geen goed of kwaad :)
pi_102359125
quote:
10s.gif Op zondag 25 september 2011 13:47 schreef DeRakker. het volgende:
Er bestaat geen goed of kwaad :)
Een hedendaagse voorstelling van wat fout en goed is bestaat toch wel? We zijn toch geen gewetenloze moordenaars die het verschil niet kennen tussen goed en kwaad?
Gegroet
pi_102359149
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 13:34 schreef RetepV het volgende:
Waarom is het zondigen om geld te stelen van hen die het hebben maar niet uit zichzelf afstaan aan hen die het nodig hebben?

Sowieso is geld al een uitvinding waar God het niet mee eens was, maar dat was doorgedrukt door mensen die het wel handig vonden om een manier te hebben waarmee ze makkelijk en snel hun status aan die van een ander konden afmeten.
Gesproken als een echte communist.
Gegroet
pi_102359204
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 13:53 schreef De_Groene_Democraat het volgende:

[..]

Een hedendaagse voorstelling van wat fout en goed is bestaat toch wel? We zijn toch geen gewetenloze moordenaars die het verschil niet kennen tussen goed en kwaad?
moordenaars.... dus als een politie iemand doodschiet omdat hij kwaad wilt doen is ook een moordenaar?
Terroristen zijn moordenaars maar de VS die hun land binnenvalt en 1 miljoen Irakezen vermoord goed?

Goed of kwaad bestaat niet, het is maar net aan welke kant je staat.
  zondag 25 september 2011 @ 13:57:06 #8
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_102359257
Je gaat me toch niet vertellen dat mensen fraude serieus gaan goedpraten hier hè?
AFC AJAX
pi_102359347
quote:
10s.gif Op zondag 25 september 2011 13:57 schreef msnk het volgende:
Je gaat me toch niet vertellen dat mensen fraude serieus gaan goedpraten hier hè?
Piraten in Somalië zijn ook slecht... maar als je ziet wat hun toekomst en levensomstandigheden zijn krijg je er wel meer respect voor.

Als je vrouw en kinderen geen eten hebben, geen werk kan krijgen... geen studie.... helemaal niks, wat moet je dan doen?

Vanuit onze kant is het slecht, vanuit zijn vaderskant weer goed.... omdat anders zijn kinderen sterven.

Wereld is niet zwart-wit.
pi_102359389
quote:
10s.gif Op zondag 25 september 2011 13:55 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

moordenaars.... dus als een politie iemand doodschiet omdat hij kwaad wilt doen is ook een moordenaar?
Terroristen zijn moordenaars maar de VS die hun land binnenvalt en 1 miljoen Irakezen vermoord goed?

Dus als ik me broer vermoord voor de goede redenen. Dan ben ik niet slecht?
Gegroet
pi_102359409
Terug naar ruilhandel, kunnen de arme landen ook opkrabbelen.
Hier staat niets.
pi_102359442
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 14:00 schreef De_Groene_Democraat het volgende:

[..]

Dus als ik me broer vermoord voor de goede redenen. Dan ben ik niet slecht?
als hij bijv. al 10 vrouwen heeft verkracht.... is het dan slecht of goed?
Je hebt de vrouwen beschermd.....
pi_102359454
quote:
10s.gif Op zondag 25 september 2011 13:59 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Piraten in Somalië zijn ook slecht... maar als je ziet wat hun toekomst en levensomstandigheden zijn krijg je er wel meer respect voor.

Als je vrouw en kinderen geen eten hebben, geen werk kan krijgen... geen studie.... helemaal niks, wat moet je dan doen?

Vanuit onze kant is het slecht, vanuit zijn vaderskant weer goed.... omdat anders zijn kinderen sterven.

Daar zeg je een waar woord. Schipperen wat de mensengroep waar je bij hoort goed of slecht vindt in de huidige samenleving is een zware verantwoordelijkheid. Ik hoop dat ik nooit zulke zware beslissingen hoef te nemen.
Gegroet
  zondag 25 september 2011 @ 14:04:06 #14
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_102359504
quote:
10s.gif Op zondag 25 september 2011 13:59 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Had het over degene(n) die denk(t)(en) dat je uitwonende beurs mag aanvragen als je nog thuis woont. De meeste die dat doen hebben namelijk wel een pappie die gewoon goed geld verdient en niet in Somalië ;)

quote:
Weet ik alles van :)
AFC AJAX
pi_102359511
quote:
10s.gif Op zondag 25 september 2011 14:01 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

als hij bijv. al 10 vrouwen heeft verkracht.... is het dan slecht of goed?
Je hebt de vrouwen beschermd.....
Toch moet we het gezag aanvaarden waar we bij horen.

Ik ben dan fout maar me broer ook. Beter was geweest me broer aan te geven en het geldende gezag over hem laten oordelen.
Gegroet
pi_102359582
quote:

[..]

Saddam vermoordde wel heel veel onschuldige weerloze Koerden met mosterdgas. Ik kan me niet eens voorstellen wat hij met kernwapens had kunnen uitrichten.

[ Bericht 2% gewijzigd door De_Groene_Democraat op 25-09-2011 17:40:40 ]
Gegroet
pi_102359699
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 14:05 schreef De_Groene_Democraat het volgende:

[..]

Saddam moordde wel heel veel onschuldige weerloze Koerden met mosterdgas.
ja maar niet ongeveer 1 miljoen zoals de Amerikanen, je had ook met een special forces hem kunnen uitschakelen net als Bin Laden.
In onze ogen zijn de strijders daar slecht, maar eigenlijk niet want ze strijden gewoon om hun eigen land....
Als de VS ons land binnenvalt zullen we ze ook niet verwelkomen :P

Saddam heeft een erge daad gedaan, vraag is of de burgers daar de dupe van moeten zijn.
pi_102359726
quote:
10s.gif Op zondag 25 september 2011 14:04 schreef msnk het volgende:

[..]

Had het over degene(n) die denk(t)(en) dat je uitwonende beurs mag aanvragen als je nog thuis woont. De meeste die dat doen hebben namelijk wel een pappie die gewoon goed geld verdient en niet in Somalië ;)

[..]

Weet ik alles van :)
ja tuurlijk...
Maar om het een zonde te noemen vind ik ook wel overdreven.
  zondag 25 september 2011 @ 14:12:17 #19
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_102359834
quote:

[..]

Niet altijd van toepassing. In jouw voorbeeld zijn beide kanten het ultieme kwaad.

quote:
10s.gif Op zondag 25 september 2011 14:09 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

ja tuurlijk...
Maar om het een zonde te noemen vind ik ook wel overdreven.
RetepV zei iets over dat geld iets is wat God niet zou goedkeuren of zo? Als dat zo is, weet ik het niet. Maar ik kan mij goed voorstellen dat ook God het niet goed zou vinden dat mensen die niet veel tekort komen (je kunt in Nederland gelukkig een bijbaan nemen bijv) geld naar zich toe trekken die andere mensen veel beter kunnen gebruiken, maar waarvan jij denkt er meer recht op te hebben.

Fraude is daarom ook een vorm van absolute kwaad in mijn ogen.

En dan is het gewoon zondigen.
AFC AJAX
pi_102360076
quote:
10s.gif Op zondag 25 september 2011 14:12 schreef msnk het volgende:

[..]

Niet altijd van toepassing. In jouw voorbeeld zijn beide kanten het ultieme kwaad.

[..]

RetepV zei iets over dat geld iets is wat God niet zou goedkeuren of zo? Als dat zo is, weet ik het niet. Maar ik kan mij goed voorstellen dat ook God het niet goed zou vinden dat mensen die niet veel tekort komen (je kunt in Nederland gelukkig een bijbaan nemen bijv) geld naar zich toe trekken die andere mensen veel beter kunnen gebruiken, maar waarvan jij denkt er meer recht op te hebben.

Fraude is daarom ook een vorm van absolute kwaad in mijn ogen.

En dan is het gewoon zondigen.
Iets tegen de wet jezelf toeeigenen is stelen. Daarmee is het zondig, maar absoluut kwaad zie ik toch meer in andere dingen.

Daarintegen, het gezag zodanig ondermijnen zodat het geen werkbaar rechterlijk middel meer is, is wel een vorm van het kwade.
Gegroet
pi_102364733
Zoals DeRakker ook al zegt bestaat er geen goed en kwaad. Deze termen zijn door mensen verzonnen, wat dus ook betekend dat iedereen hier zijn eigen invulling aan kan geven. Moord of geweld is per definitie niet iets slechts. In de natuur is het zelfs hartstikke normaal om andere levensvormen aan te vallen of te vermoorden.
En zelfs mensen vinden dit normaal in veel gevallen. We slachten beesten om op te eten en als er een mug in je kamer is vermoord je die met plezier.
  zondag 25 september 2011 @ 17:21:58 #22
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_102366035
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 13:29 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
Zijn we te onbewust over onze zonden? Velen denken er bijvoorbeeld niet bij na als ze uitwonende beurs ontvangen maar eigenlijk nog thuis wonen. Dit is in feite gewoon stelen net als liedjes downloaden en dergelijke.

Zou dit werkelijk minder worden als er op gehamerd wordt dat het stelen is?

Als je geloofd in zonden, tsja dan zondig je constant volgens de bijbel.

Ikzelf geloof niet in zonden, nog in goed of kwaad.
pi_102366207
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 17:21 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Als je geloofd in zonden, tsja dan zondig je constant volgens de bijbel.

Ikzelf geloof niet in zonden, nog in goed of kwaad.
Dan kan je natuurlijk ook niets fout doen. Bij welke filosoof hoort deze gedachte?
Gegroet
pi_102366988
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 17:27 schreef De_Groene_Democraat het volgende:

[..]

Dan kan je natuurlijk ook niets fout doen. Bij welke filosoof hoort deze gedachte?
Zonde is iets wat uit religie komt en dat is niet toepasselijk voor niet-gelovigen en een groot deel anders-gelovigen.

Goed en kwaad zijn subjectieve termen die veel te zwart/wit zijn en weinig ruimte voor nuance overlaat, daarnaast zijn deze termen zeer tijdsgebonden en plaatsgebonden.

Uiteraard kan je nog steeds wel "fout" doen, alleen is dit "fout" dan gebaseerd op de huidige normen en waarden die in onze maatschappij heersen en niet op normen en waarden van een stel schaapherders die 2000 jaar geleden leefden in verweggistan.
  zondag 25 september 2011 @ 17:51:44 #25
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_102367019
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 17:27 schreef De_Groene_Democraat het volgende:

[..]

Wie hebben we allemaal aan atheïstische filosofen. De eerste die in me opkomt is Herman Philipse.

Niets fout doen is wel een er versimpelde weergave van de werkelijkheid.
Ik geloof niet in een godheid, niet in goed en kwaad. Waarmee ik de premisse aanhang dat dingen gebeuren en dat niets goed of kwaad is. Het gebeurt. That's it.

Dat wil niet zeggen dat ik geen gevoel voor moraal en dat wil ook niet zeggen dat ik de moraal van onze samenleving niet (deels) onderschrijf.
Daarmee kunnen ik of anderen dus wel dingen doen die ik ethisch niet onderschrijf.
Maar ik denk dat je daar onmogelijk van kunt zeggen of ze goed of fout waren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')