abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102353476
Hallon,

Ik zit met een dilemma. Ik ben vanuit het buitenland verhuisd naar NL en moet nu een opleiding kiezen. Ik zit nu een paar weken in gym 3 maar de school komt er nu mee dat 1 jaar Grieks en Latijn niet in te halen is. Ik heb nu dus 2 opties: naar atheneum of naar gym 2. Dat laatste zie ik echt niet zitten. Maar ik ben de twee aan het afwegen. Ik wil weten in hoeverre een gymnasium diploma belangrijk is voor je cv, carriere en dergelijke. Is het een gemis als ik het niet doe? Ik weet al wat ik aan Latijn en Grieks heb, maar het gaat nu even om het diploma. Hebben mensen met een gym diploma over het algemeen een betere carriere? Zijn er later meer mogelijkheden?
Deze vraag brand op m'n lippen.

Bij voorbaat dank. :)
  Moderator zondag 25 september 2011 @ 10:07:37 #2
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_102353500
Persoonlijk zou ik zeggen: Atheneum. Bedoel, met alleen Gymnasium kom je alsnog nergens...
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_102353518
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 10:07 schreef Renesite het volgende:
Persoonlijk zou ik zeggen: Atheneum. Bedoel, met alleen Gymnasium kom je alsnog nergens...
Ah, kijk eens aan. Hebben we dit gelijk achter de rug.
pi_102353519
Gymnasium op je cv < een jaar langer doen over school

Oftewel: atheneum.

Edit: Gymnasium heeft niet veel waarde. Voor bijbaantjes helpt het misschien een beetje en over het algemeen word je als 'slimmer' gezien, maar verder boeit het niet veel. Ik zeg altijd gewoon vwo ipv gymnasium, het is namelijk de rest van mijn cv dat boeiend is.
pi_102353582
...
pi_102353626
quote:
1s.gif Op zondag 25 september 2011 10:12 schreef datisstom het volgende:

[..]

Dat is dus precies wat ik moet weten, maar heb je ook onderbouwing?
Ik zou een vwo-diploma vooral zien als een ingang voor het hoger onderwijs. Als je een universitair diploma hebt, dan kijkt (praktisch) niemand meer naar wat je op de middelbare school deed (in mijn geval was het profiel wel relevant).
pi_102353719
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 10:16 schreef SH. het volgende:

[..]

Ik zou een vwo-diploma vooral zien als een ingang voor het hoger onderwijs. Als je een universitair diploma hebt, dan kijkt (praktisch) niemand meer naar wat je op de middelbare school deed (in mijn geval was het profiel wel relevant).
Is dit zo? Dus het is echt geen gemis?
En uit pure nieuwsgierigheid, wat doe jij dan?
  Moderator zondag 25 september 2011 @ 10:29:59 #8
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_102353842
quote:
1s.gif Op zondag 25 september 2011 10:21 schreef datisstom het volgende:

[..]

Ja, het is in Nederland zo geregeld dat je _eigenlijk_ zo snel mogelijk van je middelbare school af moet om gelijk het hoger onderwijs te gaan beginnen. Daar maak je punten en daar wordt je aantrekkelijk geacht voor mogelijke werkgevers.
pi_102353846
quote:
1s.gif Op zondag 25 september 2011 10:21 schreef datisstom het volgende:

[..]

Ik vind het geen gemis, omdat je in dat extra jaar veel nuttigere dingen kunt doen. Kijk, als je in gym3 mocht starten, dan moest je het vooral doen, maar nu gaat het ten koste van een heel jaar. Maargoed, dat is mijn mening :P En ik ben van een dubbelnatuurprofiel naar psychologie gegaan ( :+ ). Nu ga ik toch meer de technische kant op, hetgeen deels mogelijk is omdat ik op de middelbare school relevante vakken heb gevolgd.

Edit: Wat Renesite dus zegt :P
  zondag 25 september 2011 @ 10:31:56 #10
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_102353880
Ik ken diverse artsen en die zeggen vrijwel zonder uitzondering dat gymnasium ze niets speciaals heeft gebracht waar ze veel aan hebben. Degenen die er wel "iets" aan hebben hadden als enige voordeel dat ze bepaalde latijnse dingen iets sneller op pikten voor hun gevoel maar dat was het dan ook wel.

Misschien als je heel erg richting een cultuur/religie studie denkt te willen dat het heel misschien mogelijk een klein beetje helpt...ofzo. Zou er verder geen ding van maken en gewoon lekker atheneum doen.

Mocht je later nog iets willen met grieks/latijn dan pik je dat alsnog wel op als het moment daar is.
pi_102354110
Ok maar ik heb meer het idee dat je met een gymnasium diploma net dat extra schopje voor je latere carriere hebt zeg maar.
pi_102354183
Heb gymnasium gedaan, en het was tof... Ik heb wel een hoop aan die school gehad, maar dat was puur de cultuur die op de school hing. Als ik exact dezelfde leraren had gehad (inclusief mijn Leraar Latijn, dat dan weer wel) en het was een atheneum geweest, was het net zo tof geweest. Of in ieder geval: Dan had ik er net zoveel aan over gehouden voor nu. Alleen als je denkt geschiedenis, klassieke talen of theologie te willen gaan studeren is Latijn + Grieks essentieel.

Verdict: Jammer maar helaas, maar atheneum moet het maar worden.
  Moderator zondag 25 september 2011 @ 10:49:01 #13
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_102354197
Dat ene jaartje extra middelbare school zou IK het niet waard vinden. Maar ik heb ook nooit de mogelijkheid gehad, al stroom ik met een beetje goede wil wel evenhoog uit :) !
pi_102354268
quote:
1s.gif Op zondag 25 september 2011 10:43 schreef datisstom het volgende:
Ok maar ik heb meer het idee dat je met een gymnasium diploma net dat extra schopje voor je latere carriere hebt zeg maar.
Ok. Maar het antwoord is nee.
Beter onethisch dan oneetbaar
pi_102354274
Ik zou lekker Atheneum doen. Ik vroeg altijd aan Gymnasten(zo heten die toch? :P) wat ze de toegevoegde waarde vonden van Latijn en Grieks en ik heb nooit echt een plausibel antwoord gekregen.
I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
pi_102354584
quote:
1s.gif Op zondag 25 september 2011 10:43 schreef datisstom het volgende:
Ik heb nog geen werkgevers gezien die echt geintereseerd zijn in je middelbare schoolopleiding. Ik heb ook gymnasium gedaan, maar heb gewoon "VWO' op mijn cv staan. En als je wiskunde hebt gestudeerd (of een willekeurige andere studie) dan doet het er echt niet toe of je gymnasium of atheneum hebt gedaan.
pi_102354610
Dus als ik het goed begrijp gaat het eigenlijk meer om het hoger onderwijs? Dat vind ik fijn. Maar is er nou geen enkel advocaten kantoor die gymnasium als eis heeft?
  Moderator zondag 25 september 2011 @ 11:15:50 #18
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_102354688
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 11:11 schreef datisstom het volgende:
Dus als ik het goed begrijp gaat het eigenlijk meer om het hoger onderwijs? Dat vind ik fijn. Maar is er nou geen enkel advocaten kantoor die gymnasium als eis heeft?
Waarom zouden ze? Wat heb je aan latijn en grieks als je niet in de medische tak gaat knoeien? (DAAR zijn wel veel latijnse begrippen, al kunnen VWO'ers dat ook aan zonder die voorkennis... derhalve dus nog steeds een slecht argument)
pi_102354832
quote:
6s.gif Op zondag 25 september 2011 10:52 schreef Jac0bus het volgende:
Ik zou lekker Atheneum doen. Ik vroeg altijd aan Gymnasten(zo heten die toch? :P) wat ze de toegevoegde waarde vonden van Latijn en Grieks en ik heb nooit echt een plausibel antwoord gekregen.
Ik heb (de eerste vijf jaar) gymnasium gedaan, maar de toegevoegde waarde zit hem ook niet echt in dat Grieks en Latijn. Bij ons was gymnasium wel daadwerkelijk iets anders dan VWO+klassieke talen, wij kregen extra opdrachten, andere projecten, meer verdieping naast de reguliere stof, etc. Dat heeft er voor gezorgd dat ik me niet verveeld heb, terwijl ik me op gewoon VWO waarschijnlijk wel verveeld zou hebben.
Voor de rest van je leven is gymnasium natuurlijk compleet niet belangrijk, ik studeer nu geneeskunde, maar het aantal latijnse termen dat ik herkende van 'vroeger' is op 2 handen te tellen.
pi_102356089
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 11:11 schreef datisstom het volgende:
Als er al iets van de middelbare relevant is voor later, dan zijn het je cijfers.
Probeer cum laude te slagen voor atheneum. Daar heb je, alhoewel nog steeds niet veel, wat aan.
pi_102356095
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 11:15 schreef Renesite het volgende:

[..]

Waarom zouden ze? Wat heb je aan latijn en grieks als je niet in de medische tak gaat knoeien? (DAAR zijn wel veel latijnse begrippen, al kunnen VWO'ers dat ook aan zonder die voorkennis... derhalve dus nog steeds een slecht argument)
Ben je wel aan het opletten bij je studie? :P Ik doe nu 3 weken rechten en ik ben al veel Latijnse begrippen tegengekomen hoor...

@TS: in jouw situatie zou ik atheneum kiezen. Als je Latijn en Grieks goed afrondt krijg je wel meer taalgevoel en een betere algemene ontwikkeling, maar als je daar een extra jaar voor op school zit, is dat het niet waard. Dan zou je eventueel een jaar een taal kunnen gaan studeren ofzo.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_102358657
Wat wimjongil zegt. Als je de keuze had tussen A3 en G3 zou ik echt G3 gaan doen (algemene kennis/ontwikkeling, hulp bij talen, boeiende cultuur, etc. Op je cv is het een klein voordeel, maar dan eigenlijk alleen maar dat jij eerder de baan krijgt als verder alle andere omstandigheden gelijk zijn (en de andere is A).

Maar om er nou een jaar langer over te doen, dat is het ook weer niet waard. Misschien kan je de school vragen of je misschien (eventueel buiten het vaste rooster om) bij G2 kan aanschuiven? Of je moet heel geïnteresseerd zijn of klassieke talen/geschiedenis/theologie/ander taalkundig klassiek onderwerp (bijvoorbeeld Sanskriet) willen studeren, dan zou ik het uiteraard wel doen.
  zondag 25 september 2011 @ 13:40:39 #23
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_102358663
Ik heb mijn gymnasiumdiploma, maar ik heb er geen flikker aan nu ik op de universiteit zit. Je moet sowieso beseffen dat het belangrijker is dat je je cv opvult met ervaring dan met een boost van je vwo-diploma. Ik spreek van mijn diploma meer als vwo-diploma dan als gymnasiumdiploma.

Behalve als je de Romeinse en Griekse geschiedenis, cultuur en mythologie heel erg interessant vindt, is het geen gemis.
This isn't even my final form.
  zondag 25 september 2011 @ 13:45:43 #24
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_102358813
Het lijkt allemaal wat voor te stellen als je erin zit, maar achteraf is het allemaal wat minder boeiend dan je eerst dacht (zoals met meer dingen). Je vwo-papiertje en de inhoud daarvan zijn voornamelijk toegangsbewijzen voor het hoger onderwijs, zoals iemand hierboven al aanhaalde.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  zondag 25 september 2011 @ 13:52:00 #25
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_102359071
quote:
14s.gif Op zondag 25 september 2011 12:15 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Ben je wel aan het opletten bij je studie? :P Ik doe nu 3 weken rechten en ik ben al veel Latijnse begrippen tegengekomen hoor...
Of je nou een medische studie doet of rechten; het maakt niet uit als er veel Latijnse begrippen gebruikt worden.

Wat je op de middelbare school aan Latijn leert, is niet van toepassing voor die begrippen. Op de middelbare school leer je tekstjes vertalen, op de universiteit moet je termen kennen die toevallig in het Latijn zijn. Daar hoef je de grammatica niet voor te beheersen en bovendien zijn het termen die je toch niet op de middelbare school leert.

Het is alleen handig als je ook geïnteresseerd bent in de etymologie van die woorden. Als je de herkomst/betekenis van zo'n woord weet, onthoud je het ook sneller.
This isn't even my final form.
  zondag 25 september 2011 @ 13:54:52 #26
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_102359174
Ik denk dat je op je vijftiende nog niet heel erg bang hoeft te zijn of je wel of niet bij een advocatenkantoor kan werken.

Belangrijkste van het gymnasium onderwijs is het filter effect (flapdrollen en scooter Marokkanen kom je er niet tot nauwelijks tegen) en de extra intellectuele ontwikkeling. De kans is groot dat je met een dergelijk diploma na de middelbare school geen handarbeider wordt of hbo gaat doen, maar dat je verder gaat binnen het academisch onderwijs. Je gaat dan voor meer dan alleen een papiertje, namelijk om het maximale uit jezelf te halen. Om die reden zou ik altijd gaan voor het hoogst mogelijke, ook al moet je dan wat meer je best doen.

Als het enige wat jou boeit een diploma is waarmee je toegelaten wordt tot het hoger onderwijs.. Ga dan lekker vwo of havo doen. Ben je prima op je plek en heb je ook nog een boel tijd over om te world of warcraften of waar de hedendaagse jeugd zich tegenwoordig ook mee bezig houdt.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 25 september 2011 @ 14:04:16 #27
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_102359513
Sowieso is dat hele Latijn niet iets dat de gemiddelde Nederlander in het dagelijks leven terug ziet of nodig heeft.

Vroeger werden colleges voor een deel in het Latijn gegeven (tot aan de jaren vijftig). Een makkelijke methode om jan de burgerlul (die niet op een chique gymnasium zat) buiten het academisch leven te houden. Tegenwoordig is het hoger onderwijs allemaal een stuk toegankelijker geworden. Bij bepaalde studies merk je nog wel dat er gedeeltes zijn die nog Latijns aanvoelen en dat kan enigszins imponerend over komen maar een vereiste is het Latijn al lang niet meer. Zelfs mensen met een havo diploma zijn tegenwoordig (via een omweg) welkom op de meeste universiteiten.

In bepaalde kringen merk je het verschil wel meteen tussen mensen die non partieel en partieel geschoold zijn en wordt daar wel op gelet. Maar de vraag is of dat voor TS heel erg relevant is.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_102360893
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 13:52 schreef Levolution het volgende:
Het is alleen handig als je ook geïnteresseerd bent in de etymologie van die woorden. Als je de herkomst/betekenis van zo'n woord weet, onthoud je het ook sneller.
Dat bedoel ik :)

Aan een gymnasiumdiploma heb je ook niet veel nee, het gaat vooral om wat je geleerd heb. Er zijn mensen die hun gymnasium met een 4 voor Latijn halen, daar heb je ook niets aan inderdaad. Maar als je er echt voor gaat, heb je er wel zeker wat aan als je een talige kant op gaat. ;)
pi_102360966
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 11:23 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Ik heb (de eerste vijf jaar) gymnasium gedaan, maar de toegevoegde waarde zit hem ook niet echt in dat Grieks en Latijn. Bij ons was gymnasium wel daadwerkelijk iets anders dan VWO+klassieke talen, wij kregen extra opdrachten, andere projecten, meer verdieping naast de reguliere stof, etc. Dat heeft er voor gezorgd dat ik me niet verveeld heb, terwijl ik me op gewoon VWO waarschijnlijk wel verveeld zou hebben.
Voor de rest van je leven is gymnasium natuurlijk compleet niet belangrijk, ik studeer nu geneeskunde, maar het aantal latijnse termen dat ik herkende van 'vroeger' is op 2 handen te tellen.
Dan heb ik liever wat extra vrije tijd dan extra opdrachten ;)
I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
pi_102361438
quote:
6s.gif Op zondag 25 september 2011 14:45 schreef Jac0bus het volgende:

[..]

Dan heb ik liever wat extra vrije tijd dan extra opdrachten ;)
Wij hadden 3 extra uren in de week tov gewoon VWO (2 uur latijn, 2 uur grieks, 1 uur minder gym), de extra projecten waren tijdens de gewone lessen, wij kregen gewoon iets minder klassikale uitleg, en iets minder tijd om in de les huiswerk te maken, en in plaats daarvan mochten we andere dingen doen.
pi_102364493
Ik zou voor het atheneum kiezen aangezien het verschil tussen het gymnasium en het atheneum niet opweegt ten opzichte van het verliezen van een jaar.
Ik ben het met Ryon eens, dat filtereffect is een goede motivatie om voor het gymnasium te kiezen als je niet al te veel problemen hebt met de klassieke talen. Het kan fijn zijn om wat meer onder soortgelijke mensen te zijn als jij zelf intelligenter en nerderiger bent dan de meesten.
Gymnasia vormen nog vaak categoriale scholen die dus relatief klein zijn, athenea vormen (bijna) altijd een onderdeel van een scholengemeenschap. Een categoriaal atheneum kan net zo fijn zijn maar helaas heeft de Nederlandse overheid er alles aan gedaan om de categoriale scholen uit te roeien en zijn scholengemeenschappen met alle niveaus eerder regel dan uitzondering.

quote:
Wij hadden 3 extra uren in de week tov gewoon VWO (2 uur latijn, 2 uur grieks, 1 uur minder gym)
Ben je hier zeker van?
Normaal gesproken gaan die uren Latijen en Grieks ten koste van de uren die op andere scholen worden besteed aan LO, tekenen en handvaardigheid. Geef mij maar een les Latijn of Grieks in plaats van tekenen of handvaardigheid. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_102365097
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 16:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]

Ben je hier zeker van?
Normaal gesproken gaan die uren Latijen en Grieks ten koste van de uren die op andere scholen worden besteed aan LO, tekenen en handvaardigheid. Geef mij maar een les Latijn of Grieks in plaats van tekenen of handvaardigheid. :)
Zo was het bij mij ook geregeld hoor ;) Ik zat dan wel op een scholengemeenschap, niet op een categoriaal gymnasium. Maar ik had minder Tekenen, Handvaardigheid en Verzorging in de onderbouw geloof ik. LO had ik wel evenveel (meen ik mij te herinneren).
pi_102365290
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 16:55 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Zo was het bij mij ook geregeld hoor ;) Ik zat dan wel op een scholengemeenschap, niet op een categoriaal gymnasium. Maar ik had minder Tekenen, Handvaardigheid en Verzorging in de onderbouw geloof ik. LO had ik wel evenveel (meen ik mij te herinneren).
Ik heb het net nog eens proberen na te kijken op de roostersite van mijn oude school, maar tegenwoordig werkt het blijkbaar heel anders.. Ik had echt 3 uur extra, 1 uur minder gym (VWO 3, wij 2), en op tekenen en techniek viel niet te besparen, want dat was allebei 1 uur.
pi_102365678
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 17:00 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Ik heb het net nog eens proberen na te kijken op de roostersite van mijn oude school, maar tegenwoordig werkt het blijkbaar heel anders.. Ik had echt 3 uur extra, 1 uur minder gym (VWO 3, wij 2), en op tekenen en techniek viel niet te besparen, want dat was allebei 1 uur.
Ik had ook extra les in de week hoor ;) weet alleen de exacte uren niet meer. Maar het kwam er op neer dat we 1 of 2 keer in de week langer op school zaten en 1 of 2 keer in de week een half blokuur misten.
pi_102390149
Bedankt iedereen, eigenlijk heb ik gehoord wat ik wilde horen en wou ik meer gerustgesteld worden dan dat ik het eigenlijk vroeg. :)
  maandag 26 september 2011 @ 10:02:44 #36
349318 BGTes
Het is geen rups!
pi_102390353
Ik studeer nu een taal, en heb echt NIETS aan Grieks en Latijn. :')
Had overigens ook de uren extra in de week, ging helaas niet ten koste van LO ;(
My hovercraft is full of eel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')