Je pakt je tar.gz eerst uit:quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:55 schreef KNAK het volgende:
Hmm.. voor sommige progs heb je dus die repos in die lijst, maar de rest niet. Vraag me af waarom deze wel en de andere niet. Afijn, het is niet al te belangrijk ;-) iig dank voor je antwoord!
Ik heb wederom een nieuwe vraag. Ben beetje aan het rotzooien met de terminal en wat dingen aan het uitproberen. Nu loop ik dus vast op het installeren van .tar.gz bestanden. En dit lukt voor geen meter
Eerst getracht het volledig zelf te proberen, maar dat faalde hard. Nu via een website , en ook hier heb ik problemen mee;
mkdir /usr/local/src/ ....hier wilde ik die tar file in knallen om deze vervolgens hier ook te extracten. Dit lukt niet omdat ik geen permission heb (??)
Uiteindelijk die .tar file op desktop en hier ging het extracten dus wel.
Zie hieronder terminal, verder dan dit kom ik niet (Anki, flashcard programma goed voor mijn Thaise studie)
[ code verwijderd ]
Hoe verder? Datgene wat ik lees (./configure, Install, etc) werkt allemaal niet
quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:58 schreef Superthomas het volgende:
[..]
standaard is su niet geactiveerd.
doe:
[ code verwijderd ]
nieuw wachtwoord invoeren, en je bent klaar om su te gaan gebruiken!
1 2 3 | Enter new UNIX password: Retype new UNIX password: passwd: password updated successfully |
Waar ik in mijn voorbeeld sudo gebruik, kan je ook inloggen als root. Sudo is tegenwoordig meer gebruikt. Om de install te doen kan je in plaats van:quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:03 schreef KNAK het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]dank (al ben ik er nog niet helemaal over uit wat ik hier zoal mee kan/moet doen
komt later wel
Dank Pirana voor uitleg, ik ga even knutselen ermee
1 2 3 4 5 6 7 8 | root@vaio:/home/me/Desktop# tar xzf anki-1.2.9.tgz root@vaio:/home/me/Desktop# ls anki-1.2.9 anki-1.2.9.tgz root@vaio:/home/me/Desktop# cd anki-1.2.9 root@vaio:/home/me/Desktop/anki-1.2.9# ./configure bash: ./configure: No such file or directory root@vaio:/home/me/Desktop/anki-1.2.9# make |
Heel makkelijk zelfs. Mijn ervaring (met XP destijds) is wel dat je de windows eerst moet installeren. Daarna kan je ubuntu er makkelijk naast draaien (andere partitie). Je zou ook wibi kunnen proberen. Daarmee maak je geen aparte partitie, maar maak je de partitie als bestand binnen je windowspartitie, da's iets trager, wel makkelijker.quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:09 schreef Rekkie het volgende:
Kun je Ubuntu makkelijk naast een bestaande Windows 7 installeren?
Heb je een URL naar de tar.gz voor me? En waarom doe je dit als root? Als je het als 'gewone' gebruiker doet is het een stuk veiligerquote:Op vrijdag 23 september 2011 17:11 schreef KNAK het volgende:
[ code verwijderd ]
Wil niet echt lukken
Wubi proberen, als het bevalt, eigen partitie geven, kan je mooi samen met mij klootviolen en het Ubuntu topique bevuilen met vragenquote:Op vrijdag 23 september 2011 17:09 schreef Rekkie het volgende:
Kun je Ubuntu makkelijk naast een bestaande Windows 7 installeren?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | To run from the directory you've untarred it to, $ ./anki If you want to install it system wide, $ (cd libanki && sudo python setup.py install) $ sudo python setup.py install $ anki |
1 2 3 4 5 | root@vaio:/home/me/Desktop/anki-1.2.9# sudo python setup.py install Traceback (most recent call last): File "setup.py", line 1, in <module> from setuptools import setup, find_packages ImportError: No module named setuptools |
1 2 3 4 5 6 7 | root@vaio:/home/me/Desktop/anki-1.2.9# ./anki Traceback (most recent call last): File "./anki", line 20, in <module> import ankiqt File "/home/me/Desktop/anki-1.2.9/ankiqt/__init__.py", line 5, in <module> from PyQt4.QtCore import * ImportError: No module named PyQt4.QtCore |
Log eerst eens aan als een normale user en werk niet onder root(=administrator)quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:22 schreef KNAK het volgende:
Oh....volgens mij sta ik behoorlijk voor paal... kom net een readme file tegen
[ code verwijderd ]
edit
Ook dit geen success
[ code verwijderd ]
command ' ./anki ' werkt ook niet
[ code verwijderd ]
1 | sudo apt-get install XXXX |
$ sudo apt-get install python-setuptoolsquote:Op vrijdag 23 september 2011 17:22 schreef KNAK het volgende:
Oh....volgens mij sta ik behoorlijk voor paal... kom net een readme file tegen
[ code verwijderd ]
edit
Ook dit geen success
[ code verwijderd ]
command ' ./anki ' werkt ook niet
[ code verwijderd ]
Je hebt de directory waarschijnlijk aangemaakt met je superuser/root. Nog een reden om niet continu root te gebruiken.quote:Op vrijdag 23 september 2011 18:38 schreef KNAK het volgende:
Ik ben terug naar Windows gegaan en installeer het hier. Zal dalijk nogmaals proberen. Ik ga binnenkort flink wat reizen en Anki is een mooi vluchthaventerminal-timekiller dus ik wilde het werkend hebben
Het is met wat Techno zei helaas niet gelukt. Zal zo Pirania zijn tip proberen, iig beide bedankt voor het meedenken. Probleem is dat in USC Anki er wel staat, maar deze niet werkt met 11.04, de nodige materialen (language packages) willen niet downloaden en volgens vele moet ik de laatste versie hebben (die dus alleen in tgz vorm te downloaden zijn voor Ubuntu.
Zal het laten weten als het uiteindelijk gelukt is ;-) Hoop van wel want zo des te meer redenen om terug te schakelen naar windows.
Tevens een vraag. Op desktop heb ik die map met dat programma staan, maar na het rommelen is deze gelocked, staat een slotje boven en kan niet verwijderen. Geen permission. Hoe kan je dat dan verwijderen? vanalles gedaan, niets lukte (rmdir etc)
Weer wat wijzer gewordenquote:Op vrijdag 23 september 2011 18:51 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Je hebt de directory waarschijnlijk aangemaakt met je superuser/root. Nog een reden om niet continu root te gebruiken.
De eigenaar van de map is nu root. Doe maar eens:
$ ls -al ~/Desktop
Je zal zien dat die ene map van root is, niet van jouw username. Om de map weer van jezelf te maken doe je het volgende:
$ sudo chown -R jouwgebruikersnaam:jouwgebruikersnaam ~/Desktop/mapnaam
chown betekent change owner. De -R staat voor recursief, dus ook de inhoud van de map veranderen van eigenaar. De eerste jouwgebruikersnaam is de user die eigenaar is van het bestand, de tweede de groep. Meer lezen over bestandsrechten kan hier.
Je kunt de map natuurlijk ook meteen verwijderen:
$ sudo rm -rf ~/Desktop/mapnaam
Pas wel goed op dat je de pad naar de map goed typt: weg is weg.
Yep, altijd 1 van de eerste dingen die ik installeer na een nieuwe installatiequote:Op vrijdag 23 september 2011 19:44 schreef maartena het volgende:
Gebruiken julie trouwens ook Midnight Commander
Ik blijf het handig vinden op de terminal (en remote via Putty, alleen putty wel even op UTF-8 zetten met een registry hack)
[ afbeelding ]
Tja, was vroeger onder DOS ook altijd al een Norton Commander fan
Leuke nieuwe opties. Multiarch en Application Sync zal ik mogelijk wel gaan gebruiken.quote:Op vrijdag 23 september 2011 07:40 schreef wdn het volgende:
11.10 Beta 2 is uit.
Review: http://www.omgubuntu.co.u(...)2-released-reviewed/
Firefox 7 Beta
Thunderbird 7
Shotwell 0.11.1
Banshee 2.2.0
GNOME 3.1.92
Libre Office 3.4
quote:Op vrijdag 23 september 2011 22:04 schreef maartena het volgende:
Even mijn ervaringen met een thin client server op "papier" gezet:
Forum Opties | |
---|---|