abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 23 september 2011 @ 17:02:30 #1
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_102303259

Of je nu al overweegt over te stappen, eerst nog wat informatie wilt inwinnen of net bent overgestapt en steun zoekt bij de eerste stappen op je nieuwe Ubuntu-installatie: welkom in het centrale Ubuntutopic!

Doel
Deze reeks is ontstaan uit de vraag of Ubuntu een volwaardig besturingssysteem is, met het oog op gebruikers die geen ervaring met Linux hebben.
Dat kunnen bijvoorbeeld Windowsgebruikers zijn die zoeken naar een stabiel, veilig en vrij alternatief.
Het doel van deze reeks is nu om het gebruik van Ubuntu te stimuleren en transitie van (voornamelijk) Windows zo aangenaam als mogelijk te maken.

Kennismaking
Om kennis te maken met Ubuntu zonder enig risico voor je bestaande besturingssysteem kun je gebruikmaken van de Live functie. Wanneer je van de installatiecd opstart is dit de standaardfunctie.
Ubuntu wordt geladen en je kunt er direct mee aan de slag.
Wanneer je genoeg hebt gezien en wilt installeren open je het installatieprogramma vanaf het bureaublad.
Een snellere manier om de Live-omgeving en/of de installatie te starten is van USBstick:
Vanuit Windows: Universal USB installer
Vanuit Windows en/of Linux: UNetbootin

Installatie
De installatie is bijzonder simpel. Na het beantwoorden van een aantal vragen (tijdzone, toetsenbord, disk, naam) wordt het systeem geinstalleerd.
Na installatie is het klaar voor gebruik. Allerlei basissoftware is standaard geinstalleerd.
Voor een uitgebreide handleiding inclusief instellingen en applicaties, zie howtoforge perfect desktop.

Hulp en documentatie
https://help.ubuntu.com/
http://www.ubuntugeek.com/

Plaatjes

Videos
Omdat een video meer zegt dan 1000 woorden (vooral als een dame uitlegt hoe Ubuntu werkt en wat je ermee kunt, natuurlijk :P):

Video's van NixiePixel

Andere video's

Applicaties

In Ubuntu is een flink aantal applicaties standaard al geinstalleerd en klaar voor gebruik:

Browser: Mozilla Firefox
Fotobeheer: F-Spot
E-mail: Evolution
MSN/Chat/IRC: Empathy
Tekstverwerker: OpenOffice.org
Videobewerken: Pitivi

Naast deze standaard geinstalleerde applicaties zijn nog duizenden applicaties vrij (en gratis) beschikbaar via de package manager.
De volgende applicaties zijn beschikbaar via het Ubuntu Software Center. Zij voegen mogelijk functionaliteit toe of bieden een andere funtionaliteit dan de standaardapplicaties. Voor meer informatie bekijk je de website of vraagt naar informatie en tips in dit topic!
Installatie is bijzonder simpel: Open Ubuntu Software Center, zoek de naam van de applicatie en installeer deze.

Browsers: Chromium (google chrome)
Fotobewerkingssoftware: the GIMP
E-mail: Mozilla Thunderbird
MSN: emesene, amsn

Games
Natuurlijk kun je ook allerlei spelletjes spelen! Standaard zitten in Ubuntu een paar spelletjes, via Ubuntu Software Center zijn nog vele spellen beschikbaar.
Hier nog een paar links naar sites over games en Ubuntu/Linux.

forum.ubuntu games-voor-linux
linuxgames.com
linux-box.nl linux games
rangit.com top 8 linux games (2007)

Andere (Linux)topics
In DIG staat de fantastische reeks "[Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]$" waar je ook voor allerlei hulpvragen aangaande Ubuntu terecht kunt.
Ook is er een centraal shell scripting topic waar je terecht kunt als je zover bent om daarover vragen te stellen!

Overige Links
OMG! Ubuntu
Ubuntu Gamer

Deze OP is te vinden op de fok wiki: OP/Ubuntu
  vrijdag 23 september 2011 @ 17:02:37 #2
136730 PiRANiA
pi_102303263
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:55 schreef KNAK het volgende:
Hmm.. voor sommige progs heb je dus die repos in die lijst, maar de rest niet. Vraag me af waarom deze wel en de andere niet. Afijn, het is niet al te belangrijk ;-) iig dank voor je antwoord!

Ik heb wederom een nieuwe vraag. Ben beetje aan het rotzooien met de terminal en wat dingen aan het uitproberen. Nu loop ik dus vast op het installeren van .tar.gz bestanden. En dit lukt voor geen meter :')

Eerst getracht het volledig zelf te proberen, maar dat faalde hard. Nu via een website , en ook hier heb ik problemen mee;

mkdir /usr/local/src/ ....hier wilde ik die tar file in knallen om deze vervolgens hier ook te extracten. Dit lukt niet omdat ik geen permission heb (??)

Uiteindelijk die .tar file op desktop en hier ging het extracten dus wel.

Zie hieronder terminal, verder dan dit kom ik niet (Anki, flashcard programma goed voor mijn Thaise studie :P )
[ code verwijderd ]

Hoe verder? Datgene wat ik lees (./configure, Install, etc) werkt allemaal niet
Je pakt je tar.gz eerst uit:
$ tar xzf software.tgz
Dan ga je naar de uitgepakte map:
$ cd software/

Hier controleer je eerst of je alle benodigdheden hebt (hier hoef je allemaal nog geen super-user/root voor te zijn):
$ ./configure
Als dat gelukt is kan je verder, als je pakketten mist moet je even in README kijken wat de dependencies zijn. Als je er niet uitkomt moet je het hier maar even vragen.
Goed, verder met het compileren van het pakket:
$ make
Als dit ook allemaal gelukt is kan je verder. Als het traag gaat kun je "-j 2" (zonder daanhalingstekens) er achter zetten, dan gebruikt 'make' 2 'jobs' (op 2 cores bijvoorbeeld).

Na je make-actie is het programma 'gemaakt'. Als je opnieuw 'ls' doet zul je zien dat er meer dingen in de map staan. Mogelijk zelfs al de software die je uit kan voeren:
$ ./software
Om het geheel te installeren doe je:
$ sudo make install
Door 'sudo' ervoor te zetten geef je aan dat je het commando als superuser wilt uitvoeren. Het deïnstalleren gaat als volgt:
$ sudo make uninstall

Succes ;)
  vrijdag 23 september 2011 @ 17:03:59 #3
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102303315
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:58 schreef Superthomas het volgende:

[..]

standaard is su niet geactiveerd.
doe:
[ code verwijderd ]

nieuw wachtwoord invoeren, en je bent klaar om su te gaan gebruiken!
1
2
3
Enter new UNIX password: 
Retype new UNIX password: 
passwd: password updated successfully

:) dank (al ben ik er nog niet helemaal over uit wat ik hier zoal mee kan/moet doen :') komt later wel :P

Dank Pirana voor uitleg, ik ga even knutselen ermee
Mai pben rai~!
pi_102303514
Kun je Ubuntu makkelijk naast een bestaande Windows 7 installeren?
  vrijdag 23 september 2011 @ 17:10:17 #5
136730 PiRANiA
pi_102303533
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:03 schreef KNAK het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

:) dank (al ben ik er nog niet helemaal over uit wat ik hier zoal mee kan/moet doen :') komt later wel :P

Dank Pirana voor uitleg, ik ga even knutselen ermee
Waar ik in mijn voorbeeld sudo gebruik, kan je ook inloggen als root. Sudo is tegenwoordig meer gebruikt. Om de install te doen kan je in plaats van:
$ sudo make install
Ook het volgende doen:
$ su
# make install
# exit
Uitloggen is belangrijk, anders blijf je superuser, it kan je herkennen aan '#'. Bij de gewone user zie je $ in de terminal. Als je sudo gebruikt hoef je ook niet uit te loggen.
  vrijdag 23 september 2011 @ 17:11:52 #6
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102303593
1
2
3
4
5
6
7
8
root@vaio:/home/me/Desktop# tar xzf anki-1.2.9.tgz
root@vaio:/home/me/Desktop# ls
anki-1.2.9  anki-1.2.9.tgz

root@vaio:/home/me/Desktop# cd anki-1.2.9
root@vaio:/home/me/Desktop/anki-1.2.9# ./configure
bash: ./configure: No such file or directory
root@vaio:/home/me/Desktop/anki-1.2.9# make

Wil niet echt lukken :(
Mai pben rai~!
  vrijdag 23 september 2011 @ 17:13:01 #7
136730 PiRANiA
pi_102303630
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:09 schreef Rekkie het volgende:
Heel makkelijk zelfs. Mijn ervaring (met XP destijds) is wel dat je de windows eerst moet installeren. Daarna kan je ubuntu er makkelijk naast draaien (andere partitie). Je zou ook wibi kunnen proberen. Daarmee maak je geen aparte partitie, maar maak je de partitie als bestand binnen je windowspartitie, da's iets trager, wel makkelijker.
  vrijdag 23 september 2011 @ 17:13:48 #8
136730 PiRANiA
pi_102303659
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:11 schreef KNAK het volgende:

[ code verwijderd ]

Wil niet echt lukken :(
Heb je een URL naar de tar.gz voor me? En waarom doe je dit als root? Als je het als 'gewone' gebruiker doet is het een stuk veiliger ;) :s).
  vrijdag 23 september 2011 @ 17:18:03 #9
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102303815
http://ankisrs.net/

http://anki.googlecode.com/files/anki-1.2.9.tgz (Download latest source link voor Linux)

Waarom ik dit doe als root? uh.... doe ik dat dan? :') ja..root@vaio. Wat is het verschil? normaal is het inderdaad "me@vaio" , niet eens opgevallen, zou ook niet weten wat het verschil is :D

noob alert :')

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:09 schreef Rekkie het volgende:
Wubi proberen, als het bevalt, eigen partitie geven, kan je mooi samen met mij klootviolen en het Ubuntu topique bevuilen met vragen :')
Mai pben rai~!
  vrijdag 23 september 2011 @ 17:22:33 #10
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102303953
Oh....volgens mij sta ik behoorlijk voor paal... kom net een readme file tegen

1
2
3
4
5
6
7
8
9
To run from the directory you've untarred it to,

$ ./anki

If you want to install it system wide,

$ (cd libanki && sudo python setup.py install)
$ sudo python setup.py install
$ anki

edit
Ook dit geen success :(

1
2
3
4
5
root@vaio:/home/me/Desktop/anki-1.2.9# sudo python setup.py install
Traceback (most recent call last):
  File "setup.py", line 1, in <module>
    from setuptools import setup, find_packages
ImportError: No module named setuptools

command ' ./anki ' werkt ook niet

1
2
3
4
5
6
7
root@vaio:/home/me/Desktop/anki-1.2.9# ./anki
Traceback (most recent call last):
  File "./anki", line 20, in <module>
    import ankiqt
  File "/home/me/Desktop/anki-1.2.9/ankiqt/__init__.py", line 5, in <module>
    from PyQt4.QtCore import *
ImportError: No module named PyQt4.QtCore

[ Bericht 28% gewijzigd door KNAK op 23-09-2011 17:30:48 ]
Mai pben rai~!
  vrijdag 23 september 2011 @ 17:47:19 #11
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_102304725
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:22 schreef KNAK het volgende:
[ code verwijderd ]

edit
[ code verwijderd ]

[ code verwijderd ]

Log eerst eens aan als een normale user en werk niet onder root(=administrator)
Jouw programma heeft een aantal packages nodig om te kunnen functioneren/installeren. Welke je nodig hebt staan in de readme. Probeer eerst eens de aangegeven/missende packages te installeren met
1sudo apt-get install XXXX
Probeer daarna nogmaals het installatiescript te draaien.
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
  vrijdag 23 september 2011 @ 18:32:47 #12
136730 PiRANiA
pi_102306206
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:22 schreef KNAK het volgende:
[ code verwijderd ]

edit
[ code verwijderd ]

[ code verwijderd ]

$ sudo apt-get install python-setuptools
Mogelijk.
  vrijdag 23 september 2011 @ 18:38:22 #13
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102306388
Ik ben terug naar Windows gegaan en installeer het hier. Zal dalijk nogmaals proberen. Ik ga binnenkort flink wat reizen en Anki is een mooi vluchthaventerminal-timekiller dus ik wilde het werkend hebben :)

Het is met wat Techno zei helaas niet gelukt. Zal zo Pirania zijn tip proberen, iig beide bedankt voor het meedenken. Probleem is dat in USC Anki er wel staat, maar deze niet werkt met 11.04, de nodige materialen (language packages) willen niet downloaden en volgens vele moet ik de laatste versie hebben (die dus alleen in tgz vorm te downloaden zijn voor Ubuntu.

Zal het laten weten als het uiteindelijk gelukt is ;-) Hoop van wel want zo des te meer redenen om terug te schakelen naar windows.

Tevens een vraag. Op desktop heb ik die map met dat programma staan, maar na het rommelen is deze gelocked, staat een slotje boven en kan niet verwijderen. Geen permission. Hoe kan je dat dan verwijderen? vanalles gedaan, niets lukte (rmdir etc)
Mai pben rai~!
  vrijdag 23 september 2011 @ 18:51:55 #14
136730 PiRANiA
pi_102306857
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 18:38 schreef KNAK het volgende:
Ik ben terug naar Windows gegaan en installeer het hier. Zal dalijk nogmaals proberen. Ik ga binnenkort flink wat reizen en Anki is een mooi vluchthaventerminal-timekiller dus ik wilde het werkend hebben :)

Het is met wat Techno zei helaas niet gelukt. Zal zo Pirania zijn tip proberen, iig beide bedankt voor het meedenken. Probleem is dat in USC Anki er wel staat, maar deze niet werkt met 11.04, de nodige materialen (language packages) willen niet downloaden en volgens vele moet ik de laatste versie hebben (die dus alleen in tgz vorm te downloaden zijn voor Ubuntu.

Zal het laten weten als het uiteindelijk gelukt is ;-) Hoop van wel want zo des te meer redenen om terug te schakelen naar windows.

Tevens een vraag. Op desktop heb ik die map met dat programma staan, maar na het rommelen is deze gelocked, staat een slotje boven en kan niet verwijderen. Geen permission. Hoe kan je dat dan verwijderen? vanalles gedaan, niets lukte (rmdir etc)
Je hebt de directory waarschijnlijk aangemaakt met je superuser/root. Nog een reden om niet continu root te gebruiken.
De eigenaar van de map is nu root. Doe maar eens:
$ ls -al ~/Desktop
Je zal zien dat die ene map van root is, niet van jouw username. Om de map weer van jezelf te maken doe je het volgende:
$ sudo chown -R jouwgebruikersnaam:jouwgebruikersnaam ~/Desktop/mapnaam
chown betekent change owner. De -R staat voor recursief, dus ook de inhoud van de map veranderen van eigenaar. De eerste jouwgebruikersnaam is de user die eigenaar is van het bestand, de tweede de groep. Meer lezen over bestandsrechten kan hier.

Je kunt de map natuurlijk ook meteen verwijderen:
$ sudo rm -rf ~/Desktop/mapnaam
Pas wel goed op dat je de pad naar de map goed typt: weg is weg.
  vrijdag 23 september 2011 @ 19:39:08 #15
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102308351
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 september 2011 18:51 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Je hebt de directory waarschijnlijk aangemaakt met je superuser/root. Nog een reden om niet continu root te gebruiken.
De eigenaar van de map is nu root. Doe maar eens:
$ ls -al ~/Desktop
Je zal zien dat die ene map van root is, niet van jouw username. Om de map weer van jezelf te maken doe je het volgende:
$ sudo chown -R jouwgebruikersnaam:jouwgebruikersnaam ~/Desktop/mapnaam
chown betekent change owner. De -R staat voor recursief, dus ook de inhoud van de map veranderen van eigenaar. De eerste jouwgebruikersnaam is de user die eigenaar is van het bestand, de tweede de groep. Meer lezen over bestandsrechten kan hier.

Je kunt de map natuurlijk ook meteen verwijderen:
$ sudo rm -rf ~/Desktop/mapnaam
Pas wel goed op dat je de pad naar de map goed typt: weg is weg.
Weer wat wijzer geworden :) Dank....map is weg...
Dat programma laat ik even voor wat het is, in Windows krijg ik geen enkele talenpakket of wat dan ook gedownload. Ga op zoek naar een alternatief :)
Mai pben rai~!
  vrijdag 23 september 2011 @ 19:44:07 #16
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_102308545
Gebruiken julie trouwens ook Midnight Commander :')

Ik blijf het handig vinden op de terminal (en remote via Putty, alleen putty wel even op UTF-8 zetten met een registry hack)

Tja, was vroeger onder DOS ook altijd al een Norton Commander fan :D
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 23 september 2011 @ 19:49:35 #17
272287 henrivo
Tikt tegen jassies
pi_102308769
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 september 2011 19:44 schreef maartena het volgende:
Gebruiken julie trouwens ook Midnight Commander :')

Ik blijf het handig vinden op de terminal (en remote via Putty, alleen putty wel even op UTF-8 zetten met een registry hack)

[ afbeelding ]

Tja, was vroeger onder DOS ook altijd al een Norton Commander fan :D

Yep, altijd 1 van de eerste dingen die ik installeer na een nieuwe installatie :D
  vrijdag 23 september 2011 @ 22:04:05 #18
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_102315183
Even mijn ervaringen met een thin client server op "papier" gezet:

Het was weer tijd om op te ruimen op het werk, en er ging nogal wat oude, onbruikbare hardware richting het recycle center, dus ik heb e.e.a "gered" van de brandstapel, en meegenomen naar huis om eens lekker mee te knutselen. We hebben vrijwel alle "thin clients" op het werk (een kleine, fanloze computer voor verbinden naar een terminal server) gedumpt, en ik kon mijn handen krijgen op een HP T5735, uit 2008.

Ik dacht: Dat lijkt me een ideaal bakkie om een mini-servertje van te maken, zonder grote investeringen, en puur en alleen met hardware/materiaal dat ik toch nog in dozen had liggen. Hierbij een kleine beschrijving van het resultaat, en wat ik er mee doe.

Hardware

De HP T5735 heeft standaard de volgende configuratie:

- AMD Sempron 2100+ CPU. Deze draait op 1 Ghz om warmte en stroom te besparen, zit vast op het mobo, en kan niet worden overklokt.
- 512 Mb intern geheugen. (PC5300 laptop geheugen).
- 1 GB flash rom als harde schijf.
- ATI X1250 Video kaart.

Ik vond de specs wat mager, dus heb de 512 Mb eruit gehaald, en vervangen door een 2 Gb stick, dus 2 Gb RAM in totaal. Verder is de 1 Gb flash rom ook wat magertjes. Je kunt er wel een OS op krijgen natuurlijk, maar je zit dan altijd te hannesen met te weinig ruimte, en geen swap ruimte. Dit losten we op met een USB stick. Deze thin client heeft maar liefst 8 USB poorten, waarvan 2 voorop, 4 achter, en 2 intern die met een klepje en schroef afgesloten zijn. Dat leek me de ideale plek voor een 32 Gb USB flash drive die ik een maand of wat geleden had gekocht, maar eigenlijk niet zo vaak gebruikte. Had ook nog een 8 Gb en 16 Gb liggen, maar besloot voor de grotere te gaan om er ook een mini-ftp servertje van te maken. Het OS komt dus volledig op de USB stick te staan, met de interne 1 GB aan flash rom benut als swap partitie.

Het is de bedoeling dat de server "headless" wordt, dus zonder toetsenbord, muis, en monitor. In eerste instantie had ik er wel een toetsenbord, muis, en monitor aan gekoppeld natuurlijk, zodat ik zie wat ik doe, en de BIOS optimaal configureer zodat altijd de USB stick geboot wordt, en linux optimaal kan configureren voor het booten zonder scherm en input.

Operating System

Gekozen werd voor Ubuntu 11.04. Omdat de thin client geen CD-Rom drive heeft, werd gekozen voor een USB installatie. Ik gebruikte hiervoor de NetBootCD, een ISO image van 10 Mb die boot in een mini kernel, ondersteuning heeft voor ethernet, en vervolgens 9 verschillende distro's kan installeren vanaf internet. Handig als je alleen maar een heel oud 64 Mb USB stickje hebt, alhoewel ik zoals boven vermeldt dus keuze volop had. NetBootCD heeft geen ondersteuning voor draadloos internet, maar ethernet kabeltje werkt ideaal.

De installatie was binnen een uur gepiept. Met een USB drive waar de gehele ubuntu CD op staat zal het waarschijnlijk sneller gaan, maar dit werkte prima. Wel even opletten: Met twee USB flash drives weet ie niet altijd van welke USB drive geboot moet worden. Omdat de BIOS alleen "USB" als keuze had, en niet welke USB, loste ik het op door de NetBootCD stick te booten tot het boot menu, en vervolgens de OS UBS stick er in te steken. Na installatie kun je dan de install USB eruit trekken, en hoppakee.

Tijdens de installatie koos ik naast de Server installatie, ook voor OpenSSH Server, Samba Server, en toch ook een Desktop omgeving zodat ik, lui als ik ben, zo af en toe ook met VNC erin kan gaan en wat kan klikken... - Ik raad overigens aan om auto-login NA de installatie te configureren, dus niet aan te zetten tijdens de installatie, voor het geval er iets misgaat met de grafische driver.... (kom ik later op terug)

Configuratie

De ATI X1250 die in de thin client zit word niet meer ondersteund door ATI, en dus werken de proprietary drivers niet. De "open source" versie van de drivers werken wel, dus die heb ik gebruikt. Hier staat hoe je die installeert: https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver

Aangezien de server "headless" gaat draaien, en het een server is.... is de grafische driver ook niet zo belangrijk trouwens. VNC doet er toch niets mee, en als je tegen dit probleem aanloopt, dan voldoet de "Default VGA driver" eigenlijk ook prima, waarmee je toch tot 1280x1024 resolutie in je VNC kunt toveren, en ik heb em zelfs op 1024x768 staan, voor mij voldoende voor de keren dat ik echt wil klikken. (Bovendien was het installatiemonitortje van dat formaat). :D

Dit kaartje had ook een vervelend bij-effect: Als Unity aan staat, is het beeld nogal buggy. Strepen, driehoeken, windows die niet goed getekend worden, en dat soort zaken. Geen punt verder, je kunt bij het inloggen kiezen voor "Ubuntu Classic Without Effects" (wel even doen voor je auto-logon enabled)

OpenSSH werd getest, en werkte "out of the box".

VNC had 1 vervelend probleempje: Als je Ubuntu configureert voor auto-logon, wat ik wilde, dan begint VNC te zaniken over een key-chain wachtwoord, wat ingegeven moet worden om een remote gebruiker toegang te verlenen, en dat gaat met een headless servertje natuurlijk niet werken. Er is natuurlijk wel een oplossing voor: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=10229123&postcount=6 - en met die instructies werkt het perfect.

Ik realiseerde al snel dat ik eigenlijk NOG meer diskruimte wilde, puur voor opslag. Geen punt, ik had nog een oud 80 Gb laptop schijfje liggen en een USB behuizing. Het wordt geen media server waar ik oneindig veel op wil bewaren, dus dat leek me wel genoeg. (Ik heb al een andere server onder Windows Server 2008 R2 met 4+ TB aan ruimte). Zorg er wel voor dat je de drive permanent mount in /etc/fstab. Hier staat uitgelegd hoe je dat doet.

Toepassingen

Voor het servertje had ik het volgende in gedachten:

- Apache web server.
- FTP Server.
- Torrent Server.
- Bandwidth Monitor voor mijn VDSL2 lijntje.
- IRC "bouncer" met Quassel.
- Samba om gemakkelijk van mijn Windows bak bij de FTP/Torrent te kunnen.

Apache webserver: Apache 2.x kan worden geïnstalleerd met "sudo apt-get install apache2". Ik heb alles standaard gelaten, en verder heb ik nog niet veel ondernomen (behalve een bandwidth monitor (specifiek voor mijn Amerikaanse ISP), en phpsysinfo), dus verder niet zo veel info. Standaard worden de websites gehost onder /var/www.

FTP Server: Hiervoor gebruikte ik PureFTPD. Er zijn een aantal anderen, zoals ProFTPD die je ook kunt gebruiken, maar omdat ik uit het verleden nog wist hoe ik met PureFTPD e.e.a had opgezet, koos ik voor deze toepassing. Alles is te downloaden middels een "apt-get" commando van de command prompt: "sudo apt-get install pure-ftpd"

Voor het gemak, download ik ook "pureadmin", waarmee ik onder VNC en Gnome dus wat makkelijker gebruikers en rechten kan toevoegen. Alles kan echter ook geheel vanaf de command line gedaan worden: http://www.ubuntu-howto.i(...)-configure-pure-ftpd

Torrent Server: In eerste instantie dacht ik aan TorrentFlux, een web-based server met torrent functionaliteit. Echter, het project is tot twee keer toe compleet verwaterd, met devs die jaren niets meer doen, en forums die niet meer onderhouden werden.... de laatste reïncarnatie is TorrentFlux NG, en lijkt wat wakkerder te worden.... maar helaas was hun forum ook nogal buggy/down, dus na wat rondneuzen koos ik voor een simpele torrent applicatie: Transmission - een torrent client met een eigen web interface, en heel weinig resources. Wederom, apt-get doet het meeste werk voor je. Transmission kan als deamon draaien op de achtergrond, dus behalve de web interface heb je er weinig omkijken naar. Tip: edit de config file (of wees lui en gebruik de GUI versie) en zet een wachtwoord op je web server toegang. Tevens even de local host (127.0.0.1) verwijderen van "only allow connections from", anders kun je er niet bij vanaf een andere PC. Let op: De Transmission webserver draait op poort 8080.

Bandwidth Monitor: Ik woon in de VS, en deze bandwidth monitor is specifiek voor 2Wire VDSL modems, die door AT&T worden gebruikt. Ik heb hiervoor deze instructies gebruikt: http://jeff.bovine.net/2Wire_monitoring - maar die hebben dus weinig zin als je een Nederlandse provider hebt. Ik besteed er verder dus geen aandacht aan, maar het resultaat is hier te zien: http://maarten.servebeer.com/2wire - Voor providers in Nederland, en met een modem/router die SNMP functionaliteit biedt, zou je het best kunnen kijken naar: http://www.ubuntugeek.com(...)tools-for-linux.html

IRC: Ik gebruik al sinds de vroeg alpha's de IRC client "Quassel". Er zit geen hoge functionaliteit in zoals DCC, en eigenlijk kun je er alleen mee chatten, en dat is ook alles wat ik wil. Ik hoef geen "now playing...." MP3 spam scriptjes en dat soort kanaalvervuiling. Quassel is echter redelijk uniek: Een beetje vergelijkbaar met een bouncer, kun je een "Quassel-Core" installeren op een linux servertje, en met meerdere "Quassel-Clients" er naar toe verbinden. Het is geheel multi-user, dus als je vergeet je IRC af te sluiten aan de andere kant van het huis (of ergens anders) dan kun je er gewoon "bij" als 2e klant. De client versie werkt o.a. vanaf Linux, Windows, MacOS, en de sourcecode is uiteraard beschikbaar. Er zijn ook versies voor o.a. Droid beschikbaar, gemaakt door andere gebruikers. Voor meer informatie: http://www.quassel-irc.org - Quassel kan met apt-get geïnstalleerd worden, maar let op: In 11.04 zit versie 0.7.2, en onlangs was een CTCP bug ontdekt, die in 0.7.3 gerepareerd werd, en die zit nog niet in de repository. Die zal er over enkele weken in 11.10 zeker wel in zitten, maar tot die tijd is het wellicht even handmatig compileren.

Samba: Het is natuurlijk wel zo handig dat je van je Windows machines bij je FTP kunt, dus werd tijdens de installatie van het OS al gekozen voor het installeren van Samba. Hiermee kun je middels een Windows share bij je bestanden. Het is ook wel handig om downloads, e.g. tar bestanden etc, die je download terwijl je lekker op de bank zit te surfen naar de server te verhuizen, zodat je ze daar kunt installeren/gebruiken. Ik heb het zelf geheel gedaan door smb.conf zelf te bewerken, maar als je een GUI hebt, of je doet het liever met een web-admin, kijk dan hier: http://www.unixmen.com/li(...)ick-meerkat-via-gui-

Resultaat

Een ultra-klein, doch redelijk krachtig servertje dat een hoop functionaliteit bied. In mijn geval kostte me het niets (tenzij je de kosten van de USB stick meerekend, en de externe harde schijf was natuurlijk ook ooit gekocht), en het stroomverbruik van de server is ergens tussen de 20 en 25 watt. De specs van HP zeggen 18 Watt idle, maar met een USB harde schijfje er aan zal het uiteraard iets boven de 20 liggen. Het harde schijfje is tevens het enige "draaiende" onderdeel, maar maakt nauwelijks/geen geluid. De schijf heeft alleen torrents en FTP, dus als die crasht.... verlies ik in principe niets wat ik snel weer terug kan krijgen. (en dan mounten we gewoon een nieuw schijfje!) :lol:

Conclusie

Ik deed dit met nauwelijks kosten, omdat de thin client gratis was, de USB flash drive er eentje was die ik al had, en de harde schijf ook al jaren geleden ooit eens gekocht was als onderdeel van een laptop die na een hardware failure en geen garantie (tevens op werk) gestript werd voor onderdelen. Eigenlijk heb ik maar 1 ding gekocht: een SATA 2.5" behuizing van $15, om dat 80 Gb schijfje in te stoppen. Het bovenstaande kun je met allerlei oude hardware doen. Een oude laptop, een oude PC, maar je zou ook zelf iets nieuws in elkaar kunnen flutsen met goedkope onderdelen. Ook sommige NAS units laten het toe om een nieuw OS te installeren. Maar een thin client is door haar stilheid en laag energie verbruik toch een een heel leuk alternatief, mits je er eentje kunt scoren. Op marktplaats worden verschillende thin clients verkocht, voor lage prijzen als 20 euro tot over de 100 euro. Het model wat ik heb gebruikt (HP T5735) zou je moeten kunnen vinden voor ong. 80-100 Euro, maar van andere merken kun je van alles vinden.

Dus zelfs als je helemaal *geen* oude hardware zelf hebt, zou je met een beetje creatief winkelen toch voor minder dan honderd euro een klein, stil, zuinig servertje kunnen installeren die voor je blijft werken als jij slaapt en je PC uit staat....

Veel succes! :)

[ Bericht 0% gewijzigd door maartena op 23-09-2011 22:15:33 ]
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_102315597
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 07:40 schreef wdn het volgende:
11.10 Beta 2 is uit.

Review: http://www.omgubuntu.co.u(...)2-released-reviewed/

Firefox 7 Beta
Thunderbird 7
Shotwell 0.11.1
Banshee 2.2.0
GNOME 3.1.92
Libre Office 3.4
Leuke nieuwe opties. Multiarch en Application Sync zal ik mogelijk wel gaan gebruiken.
Voorgeinstalleerde software hoeft van mij allemaal niet, maar bij linux is verwijderde software ook echt weg. Alhoewel ze hun best hebben gedaan om Unity er beter uit te laten zien kan ik er nog steeds geen fan van zijn.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  vrijdag 23 september 2011 @ 22:14:57 #20
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_102315670
Nee, ik ben ook nog steeds geen fan van Unity. Ik heb om die reden op mijn laptop nog Linux Mint draaien, maar ik denk dat ik vanavond toch eens ga kijken naar Ubuntu 11.10 beta. Die zijn toch altijd te upgraden naar de Final zonder al te veel problemen, niet?
-
pi_102316442
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 september 2011 22:04 schreef maartena het volgende:
Even mijn ervaringen met een thin client server op "papier" gezet:

_O_
geweldig

misschien had ik het zelf nog primitiever gedaan: Ubuntu 10.04 (LTS) Server, en voor dingen die echt niet via de terminal kunnen TWM of OpenBox over VNC.

Ik zit ook al tijden aan een thuisservertje te denken. Een computer(tje) met laag stroomverbruik die 24/7 aanstaat. Op mijn werk hebben we ook alleen maar thin-clients en op mijn vakantieadres heb ik 64k internet.

edit---
Ik heb trouwens een klein beetje ervaring met remote machines. Ik heb 1 digibeet zover gekregen Ubuntu te gebruiken, nadat hij voor de honderdste keer met illegale software zijn windhoosbak om zeep had geholpen en ik weigerde opnieuw windhoos te installeren. Ik heb OpenSSH geïnstalleerd en log in via de terminal. Als ik echt grafisch wil werken start ik handmatig vnc4server op. De digibeet heeft geen volledige controle over zijn eigen computer, maar hij vindt dat niet erg. Met LibreOffice, Firefox, Audacious, VLC, Gimp en Empathy heeft hij alles wat hij ook in Windhoos gebruikte.

[ Bericht 23% gewijzigd door ouderejongere op 23-09-2011 22:37:56 ]
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  vrijdag 23 september 2011 @ 23:28:48 #22
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102319570
11.10 vanuit VBox: 2de en 3de image met Radiance als theme. De 4de met Ambiance (is de default).

[ Bericht 25% gewijzigd door wdn op 23-09-2011 23:56:30 ]
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  zaterdag 24 september 2011 @ 11:11:30 #23
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102327057
Zo, ik krijg een bak updates binnen. Hopelijk zit lightDM erbij :9. Ziet er nl. wel even wat beter uit dan het vorige inlogscherm :P
heitieh
  zaterdag 24 september 2011 @ 11:14:44 #24
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102327117
Shit, ik heb mijn / partitie destijds veel te klein gemaakt. :(

Kan ik wat resizen met GParted op een opstartdisk? Ja, toch?
heitieh
  zaterdag 24 september 2011 @ 11:18:46 #25
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102327205
Ja hoor. Kost wat tijd :)
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: