Alsof er buiten de randstad niets te beleven valt in Nederland.quote:Op woensdag 21 september 2011 15:14 schreef Barreltje het volgende:
[..]
bovendien ( maar dat is natuurlijk weer teveel willen) krijg je voor 200k niet echt meer een goede woning in een goede buurt in de randstad ..
Per 1 aug is alles nog verder aangescherpt.quote:Op woensdag 21 september 2011 15:17 schreef Worteltjestaart het volgende:
Nou...
Wij hebben in februari ons huis gekocht, hypotheek 220000.
Met enkel mijn inkomen (~50keuro) kon dat, met ons gezinsinkomen (~63keuro) konden we >300keuro lenen.
Wij wonen in de buurt van Gorinchem, 30 min van Rotterdam, 30 minuten van Utrecht, 20 minuten van Breda. Niet 'core Randstad' maar redelijk centraal hoor
ligt er aan wat voor werk je doet en hoeveel reistijd je overhebtquote:Op woensdag 21 september 2011 15:19 schreef Daeron het volgende:
[..]
Alsof er buiten de randstad niets te beleven valt in Nederland.
Volgens de eisen van na 1 augustus kunnen wij nog steeds dezelfde hypotheek krijgen.quote:Op woensdag 21 september 2011 15:20 schreef Matty___ het volgende:
[..]
Per 1 aug is alles nog verder aangescherpt.
mijn man werkt in amsterdam, ik in den haagquote:Op woensdag 21 september 2011 15:19 schreef Daeron het volgende:
[..]
Alsof er buiten de randstad niets te beleven valt in Nederland.
ik denk dat er eens vergeleken moet worden hoeveel besteedbaar inkomen er overblijft in ieder gezin na de vaste lastenquote:Op woensdag 21 september 2011 15:26 schreef simmu het volgende:
ik reageer ff enkel op de op hoor
die lui zouden zich de ogen uit hun kop moeten schamen. wat een friggin' onzin. 2 x modaal, op een flat en dan nog niet rond kunnen komendan doe je echt iets heel verkeerd.
wij doen (gezin met 2 kinderen) alles op 1 ietsje onder modaal inkomen. in een gewoon rijtjeshuis in een leuke omgeving. we hebben het niet breed nee, maar zijn ook niet straatarm. overigens zijn we met de huidige kabinetsplannen wel goed de lul.
oh. nou. ja. dan hebben we dat niet echt veelquote:
tnx! ik kon niet op het woord komen dus moest het even omschrijvenquote:
Daarom ben ik dus voor afschaffing van alles subsidies, kortingen en tegemoetkomingen. Bruto wordt netto en iedereen moet zichzelf maar zien te redden.quote:Op woensdag 21 september 2011 10:51 schreef Hanoying het volgende:
Vergeet niet dat je als pauper in Nederland behoorlijk tegemoet gekomen wordt en dat je met een goed salaris veel meer kwijt bent aan je levensonderhoud.
Ik ben zelf een jaar geleden teruggekomen uit het buitenland met mijn vrouw en verdien iets minder dan 2 keer modaal maar toch merk ik dat we echt niet zo heel veel overhouden.
Ten eerste mag je met een goed salaris gewoon lappen voor je woning. 900 euro exclusief voor een (weliswaar mooi) appartement, welkom in de vrije sector. Daarnaast voor 2 personen gezondheidszorg (300 euro), autoverzekering en belasting (100 euro), GWL a (175 euro) en internet-tv-telefoon (60 euro), twee mobieltjes (50 euro) en je zit al aan bijna 1600 euro per maand vaste lasten. Reken er nog even 2 keer tanken per maand bij (150 euro) en je zit aan 1750 euro.
Let wel, dan moet je nog eten. kleding kopen, onvoorziene uitgaven opzij leggen, etc. Met een salaris van ruim 60 k bruto per jaar krijg ik maandelijks toch echt niet veel meer dan 2700 euro overgemaakt hoor. Na de vaste lasten heb je dus nog zo'n 950 euro over.
Nou wat een feest, als je daar vervolgens een gezin op draaiend mag houden en nog geen eens naar de Appie Heijn bent geweest dan is het echt niet zo'n vetpot hoor.
Het lijkt leuk dat je meer verdient maar vergeet niet dat een echtpaar dat lekker thuis zit te gapen op de bank samen ook 1300 euro aan bijstand trekt en dat ze wel even 700 euro minder per maand aan huur kwijt zijn en nog allerhande andere toeslagen beuren.
Als ik met mijn vrouw in de bijstand ga hangen en één van ons anderhalve dag per week zwart bijbeunt als schoonmaker dan hebben we netto net zo veel te besteden..
nja, we zijn wel goed de lul ja. al ons spaargeld is anderhalf jaar geleden opgegaan aan de ellende rondom kiro. dus geen buffer. op zich komen we nu prima rond en wonen we in een leuke omgeving, maar het moet niet veel minder worden!quote:Op woensdag 21 september 2011 15:32 schreef Worteltjestaart het volgende:
Simmu, ik reageerde eigenlijk op Barreltjemaar ik benijd je niet hoor.
Jij zit denk ik zo in een inkomensgroep waar de veranderingen die het kabinet wil, WEL gevolgen gaat hebben...
Dat wij straks ~100 euro in de maand meer kwijt zijn aan kinderopvang en minder binnenkrijgen aan kinderbijslag, betekent alleen dat er aan het einde van de maand iets minder naar de spaarrekening kan en aan het einde van het kwartaal minder kinderbijslag doorgestort wordt naar de studiespaarrekening van de kinderen...
Teveel willen is in dit topic gelijk aan een appartementje van 60m2 in een slechte buurt als je ook een appartementje kan kopen van 50m2 in een hele slechte buurt.quote:Op woensdag 21 september 2011 15:14 schreef Barreltje het volgende:
[..]
bovendien ( maar dat is natuurlijk weer teveel willen) krijg je voor 200k niet echt meer een goede woning in een goede buurt in de randstad ..
om hier een voorbeeld aan te nemen..quote:Op woensdag 21 september 2011 15:49 schreef simmu het volgende:
[..]
nja, we zijn wel goed de lul ja. al ons spaargeld is anderhalf jaar geleden opgegaan aan de ellende rondom kiro. dus geen buffer. op zich komen we nu prima rond en wonen we in een leuke omgeving, maar het moet niet veel minder worden!
staat tegenover dat we wel degelijk opties hebben. expatten in zwitserland, ik ben in het proces van het opzetten van een legale bijbeunactie en de ziekte van mijn schoonvader is megakut, maar financieel gezien niet erg
correctemundo zoals samuel L jackson zou zeggen. Slaat nergens op als je met dat NETTO bedrag gaat lopen whinen....quote:Op dinsdag 20 september 2011 22:47 schreef yavanna het volgende:
[..]
Dat dergelijke mensen eens een gigantische realitycheck moeten krijgen. En een mega trap onder hun kont, gewoon omdat ze het verdienen met zulk gejank.
ach.. bruto stelt geen reet voor..quote:Op woensdag 21 september 2011 15:56 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Teveel willen is in dit topic gelijk aan een appartementje van 60m2 in een slechte buurt als je ook een appartementje kan kopen van 50m2 in een hele slechte buurt.
Er is veel afgunst op mensen boven modaal, terwijl die het ook niet altijd makkelijk hebben.
Het is ook maar net of je de nieuwst telefoon met alle opties wil, de mooiste tv, het snelste internet, etc. Ik denk dat veel mensen erg vatbaar zijn voor reclame en hype.quote:Op woensdag 21 september 2011 15:59 schreef Barreltje het volgende:
[..]
ach.. bruto stelt geen reet voor..
uiteindelijk betalen mijn man en ik aan belastingen net zoveel als dat hij bruto verdient
maar klagen zullen we niet
Denk dat ook wel. Ben er zelf helemaal niet vatbaar voor laat de schapen maar lopen...quote:Op woensdag 21 september 2011 16:01 schreef Aardwetenschapper het volgende:
[..]
Het is ook maar net of je de nieuwst telefoon met alle opties wil, de mooiste tv, het snelste internet, etc. Ik denk dat veel mensen erg vatbaar zijn voor reclame en hype.
Wat versta je dan onder vaste lasten? En hoe deel je die in. Sommige mensen stoken weinig en trekken een trui aan om de energierekening naar beneden te krijgen. Een ander zet gewoon de verwarming een graadje hoger wanneer hij het koud heeft.quote:Op woensdag 21 september 2011 15:28 schreef Barreltje het volgende:
[..]
ik denk dat er eens vergeleken moet worden hoeveel besteedbaar inkomen er overblijft in ieder gezin na de vaste lasten
DAN kan je vergelijken ..
De sportschool en internet zijn geen vaste lasten naar mijn mening. Telefoon zie ik als noodzakelijk om toch contacten te kunnen onderhouden, maar 1 vaste of mobiele lijn kan voldoende zijn voor een gezin. Daarnaast heb je je woonlasten (huur/hypotheek), zorgverzekering (minimaal 85/90 euro p.p.p.m.) en kosten voor voedsel (75/100 p.p.p.m.), gas,licht en water en verzekeringen (opstal/inboedel/WA).quote:Op woensdag 21 september 2011 16:10 schreef Hi_flyer het volgende:
Lasten die met regelmaat terugkomen en niet zomaar stop te zetten zijn. Dus een telefoonabonnement valt daar natuurlijk onder en een sportschool en internetverbinding ook.
Je vaste lasten naar beneden brengen is een langdurig proces maar wel de moeite waard.
tsja..quote:Op woensdag 21 september 2011 16:09 schreef nikky het volgende:
[..]
Wat versta je dan onder vaste lasten? En hoe deel je die in. Sommige mensen stoken weinig en trekken een trui aan om de energierekening naar beneden te krijgen. Een ander zet gewoon de verwarming een graadje hoger wanneer hij het koud heeft.
Mobiel abonnement van 100 euro per maand is w.m.b. geen onderdeel van vaste lasten. Net zoals je onbeperkt abonnement op de sportschool, je supersnelle internetverbinding van 80 euro per maand en zo kunnen we wel even doorgaan.
Hoe definieer je vaste lasten?
Als je niet hoeft te snijden is de motivatie om te snijden er ook nietquote:Op woensdag 21 september 2011 16:19 schreef Barreltje het volgende:
[..]
tsja..
wij betalen de energie met de gehele flat, dus aan de energie rekening kunnen wij zelf niet zo snel iets doen ( de energie rekening wordt ieder jaar gewoon hoger - kunt u even bij betalen mevrouw? ) (449 eur per maand incl service kosten en VVE)
ik heb wel een "duur"abbonnement van 45 eur per maand, ManLief heeft een telefoon van de zaak
wat sporten betreft, abbonement van de sportschool, volleybal contributie en yoga lessen, tsja.. wil ik er in snijden?? neuh.. waarom niet?? omdat er 16 kilo afmoet.. gezonde/goedkope alternatieven?? hmm met de fiets naar kantoor maar das 25 km per dag en daar ben ik geloof ik dan toch te lui voor ( sue me!)
net zoals de eerder genoemde ziektekosten verzekering. die is voor mij ivm de gezondheid hoog, maar voor Manlief laag..
nog meer goede ideeen??
quote:Op woensdag 21 september 2011 16:27 schreef Aardwetenschapper het volgende:
[..]
Als je niet hoeft te snijden is de motivatie om te snijden er ook niet
Maar ik zou stoppen met volleybal op de lange termijn is het slecht voor je gewicht omdat je knieën naar de klote gaan, waardoor het sporten op latere leeftijd minder gaat.
Je zou ook meer kunnen gaan werken natuurlijk, want als je en kan sporten in de sportschool en drie dagen per week kan trainen voor volleybal en naar yoga kan, dan heb je tijd over
Eigenlijk heb ik er geen ideeën over want het is moeilijk om zomaar in iemands portemonnee te kijken, daarnaast heeft iedereen weer andere prioriteiten.
Al zou ik graag zou willen afvallen gewoon met goed weer de fiets eens pakken naar het werk is goed voor je dijen bips en buikquote:Op woensdag 21 september 2011 16:30 schreef Barreltje het volgende:
[..]
![]()
![]()
gelukkig werk ik al 45 uur per week
en dat vind IK wel voldoende
Dan slaap je zeker nietquote:Op woensdag 21 september 2011 16:30 schreef Barreltje het volgende:
[..]
![]()
![]()
Waarom werk je maar 2 dagen?quote:Op woensdag 21 september 2011 16:30 schreef Barreltje het volgende:
[..]
![]()
![]()
jawel hoorquote:Op woensdag 21 september 2011 16:32 schreef Aardwetenschapper het volgende:
[..]
Dan slaap je zeker niet
quote:
Zomers fietste ik 22 kilometer heen en weer 22 kilometer terugquote:Op woensdag 21 september 2011 16:19 schreef Barreltje het volgende:
[..]
tsja..
wij betalen de energie met de gehele flat, dus aan de energie rekening kunnen wij zelf niet zo snel iets doen ( de energie rekening wordt ieder jaar gewoon hoger - kunt u even bij betalen mevrouw? ) (449 eur per maand incl service kosten en VVE)
ik heb wel een "duur"abbonnement van 45 eur per maand, ManLief heeft een telefoon van de zaak
wat sporten betreft, abbonement van de sportschool, volleybal contributie en yoga lessen, tsja.. wil ik er in snijden?? neuh.. waarom niet?? omdat er 16 kilo afmoet.. gezonde/goedkope alternatieven?? hmm met de fiets naar kantoor maar das 25 km per dag en daar ben ik geloof ik dan toch te lui voor ( sue me!)
net zoals de eerder genoemde ziektekosten verzekering. die is voor mij ivm de gezondheid hoog, maar voor Manlief laag..
nog meer goede ideeen??
ohh natuurlijkquote:Op woensdag 21 september 2011 16:54 schreef nikky het volgende:
[..]
Z'omers fietste ik 22 kilometer heen en weer 22 kilometer terug. Nu niet meer. Nu woon ik 60 kilometer van mijn huis. Het OV wordt dan gelukkig wel volledig vergoed door mijn werkgever.
Het gaat mij om de tering naar de nering zetten wat sommige mensen niet kunnen (ik bedoel dus niet degene die ik quote). Wanneer je niet rond kúnt komen, dan is het opzeggen van de sportschool toch het eerste wat ik deed.
Wat mij ook opvalt is dat meestal het roken nooit wordt opgegeven. Terwijl dat toch een flinke kostenbesparing is. En kijk eens op zolder welke spullen je nooit meer gebruikt. Zet dit op Marktplaats en wie weet kun je er nog iets voor krijgen.
nuttige bijdrage aan de discussie ookquote:
Subsidie?quote:Op woensdag 21 september 2011 19:16 schreef computerprobleem het volgende:
Wat een faalhazen
Met 3200 euro kun je toch wel rondkomen of niet soms? 1 kind, flatje.
+Ze krijgen vast wel subsidie o.i.d.
Misschien hebben ze gewoon een grote lening of zo.
Ik zie het programma nu terug. Het gezin met twee keer modaal heeft twee kinderen, niet een.quote:Op dinsdag 20 september 2011 22:37 schreef mr_me_me het volgende:
Net op Ned. 2; een gezin met 1 kind, wonend in een flat met 2x modaal inkomen. Met tranen in de ogen zeggen ze dat ze niet meer rond kunnen komen omdat ze voor kinderopvang (aanvullend) moeten gaan betalen...
2x modaal is bijna 3700 netto in de maand. Verder een tegemoetkoming in de kinderopvang en dan nog zeuren dat het allemaal zo zwaar is... Het Nederlandse volk is toch helemaal doorgeslagen in alle luxe van tegenwoordig?
Ons huishouden zit ruim onder modaal en betalen d.m.v. belasting mee aan de kinderopvang van bovenstaande mensen, zodat die carrière kunnen maken. En dat maakt me echt niets uit, maar zo'n huilie-reactie dat het allemaal zo zwaar is wel.
Wat is jullie mening?
nogal ja, als dit klopt.quote:Op woensdag 21 september 2011 19:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik zie het programma nu terug. Het gezin met twee keer modaal heeft twee kinderen, niet een.
En ik heb eigenlijk geen van beide bezinnen horen zeggen dat ze niet rond kunnen komen. Wel dat ze overwegen om de kinderen minder naar de opvang te doen en/of minder te werken omdat bijv. de vrouw nu minder verdient dan de opvang kost.
Misleidende titel en misleidende OP.
Lijkt me sterk dat ze minder verdient dan de opvang netto kost.quote:Op woensdag 21 september 2011 19:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik zie het programma nu terug. Het gezin met twee keer modaal heeft twee kinderen, niet een.
En ik heb eigenlijk geen van beide gezinnen horen zeggen dat ze niet rond kunnen komen. Wel dat ze overwegen om de kinderen minder naar de opvang te doen en/of minder te werken omdat bijv. de vrouw nu minder verdient dan de opvang kost.
Misleidende titel en misleidende OP.
nou, tis niet alleen opvang he, ook vervoer van en naar opvang en werk en het heeft ook invloed op allerhande toeslagen. ik heb het echt oprecht heel serieus nagerekend, maar het is voor mij dus echt niet rendabel om een deeltijdbaan te zoeken. wil ik geen verlies maken moet ik voltijd (kinderopvang + moet er een 2de autootje bij, omdat we nu eenmaal in the middle of nowhere wonen). dus dan moet je het slimmer aanpakken. ik ben nu in het proces van het opstarten van een bijbeunaktie 's avonds met bijlessen geven (bijles in drenthe? ik heb oprecht ruime ervaringquote:Op woensdag 21 september 2011 21:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Lijkt me sterk dat ze minder verdient dan de opvang netto kost.
De jaren 80....quote:Op woensdag 21 september 2011 14:32 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik ben opgegroeid in de jaren 80, toen was alles nog wat kariger heb ik het idee, maar helemaal niet slechter. Hell, ik verlang juist terug naar de tijd dat iedereen gewoon nog een koordje door de voordeur kon hangen zonder dat het huis leeggeroofd werd
Hee, toen kon pa dus ook niet een woning kopen op één inkomen. (Maar was hij afhankelijk van een (forse) subsidie.)quote:Op woensdag 21 september 2011 22:37 schreef Revolution-NL het volgende:
Waar pa met een modaal inkomen een Premie A eensgezinswoning kon kopen op één inkomen
Huh? In de jaren 80 had ik gewoon tv op mijn eigen kamer hoor. (In 1978 ook al zelfs, wel zwart/wit, dat wel.)quote:Waar de cola enkel in het weekend geschonken werd en de TV pas aan mocht na 16:00.
In de jaren 80 was de welvaart op één modaal inkomen gewoon vele malen hoger.quote:Op woensdag 21 september 2011 22:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Hee, toen kon pa dus ook niet een woning kopen op een inkomen. (Maar was hij afhankelijk van een (forse) subsidie.)
Ik quote hem even voor je.quote:Op woensdag 21 september 2011 22:43 schreef Revolution-NL het volgende:
In de jaren 80 was de welvaart op één modaal inkomen gewoon vele malen hoger.
Bedenk wel dat de rente toen 12% was.
Met een rente van 12% zou je nu 4x modaal nodig hebben om een gezin op te voeden in een eensgezinswoning.
Wat een lulkoek. Bijna 1000 euro "over" om van te leven per maand.quote:Op woensdag 21 september 2011 10:51 schreef Hanoying het volgende:
Vergeet niet dat je als pauper in Nederland behoorlijk tegemoet gekomen wordt en dat je met een goed salaris veel meer kwijt bent aan je levensonderhoud.
Ik ben zelf een jaar geleden teruggekomen uit het buitenland met mijn vrouw en verdien iets minder dan 2 keer modaal maar toch merk ik dat we echt niet zo heel veel overhouden.
Ten eerste mag je met een goed salaris gewoon lappen voor je woning. 900 euro exclusief voor een (weliswaar mooi) appartement, welkom in de vrije sector. Daarnaast voor 2 personen gezondheidszorg (300 euro), autoverzekering en belasting (100 euro), GWL a (175 euro) en internet-tv-telefoon (60 euro), twee mobieltjes (50 euro) en je zit al aan bijna 1600 euro per maand vaste lasten. Reken er nog even 2 keer tanken per maand bij (150 euro) en je zit aan 1750 euro.
Let wel, dan moet je nog eten. kleding kopen, onvoorziene uitgaven opzij leggen, etc. Met een salaris van ruim 60 k bruto per jaar krijg ik maandelijks toch echt niet veel meer dan 2700 euro overgemaakt hoor. Na de vaste lasten heb je dus nog zo'n 950 euro over.
Nou wat een feest, als je daar vervolgens een gezin op draaiend mag houden en nog geen eens naar de Appie Heijn bent geweest dan is het echt niet zo'n vetpot hoor.
Het lijkt leuk dat je meer verdient maar vergeet niet dat een echtpaar dat lekker thuis zit te gapen op de bank samen ook 1300 euro aan bijstand trekt en dat ze wel even 700 euro minder per maand aan huur kwijt zijn en nog allerhande andere toeslagen beuren.
Als ik met mijn vrouw in de bijstand ga hangen en één van ons anderhalve dag per week zwart bijbeunt als schoonmaker dan hebben we netto net zo veel te besteden..
quote:Op woensdag 21 september 2011 22:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik quote hem even voor je.
Kun je morgen nog eens lezen wat je nu daadwerkelijk schrijft.
Zelf die 80.000 haal je nu bij lange na niet bij een modaal inkomen tegen 12% rente.quote:Op woensdag 21 september 2011 22:52 schreef Revolution-NL het volgende:
Bij een rente van 12% zou je nu max 80.000 euro kunnen lenen je zou dus 3x modaal nodig hebben voor een eensgezinswoning.
Mja. Maar in de jaren 80 had je ook geen noemenswaardige kosten voor bv:quote:In de jaren 80 kocht je bij dezelfde rentestand op 1 inkomen dezelfde eensgezinswoning.
ben benieuwd hoe fucked up het in 2030 is.quote:Op woensdag 21 september 2011 23:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zelf die 80.000 haal je nu bij lange na niet bij een modaal inkomen tegen 12% rente.
Maar je had het niet over een woning kopen, je zei:
Met een rente van 12% zou je nu 4x modaal nodig hebben om een gezin op te voeden in een eensgezinswoning.
(Overigens spaart het wel lekker natuurlijk zo'n hoge rente, wat mij betreft liever vandaag als morgen.)
[..]
Mja. Maar in de jaren 80 had je ook geen noemenswaardige kosten voor bv:
Energie. Kost nu toch al gauw gemiddeld 175,- per maand.
Internet. 25,- per maand
Zorgverzekering voor 2 personen, 250 per maand.
Mobiele telefoon voor 2 personen,50 per maand.
Tv op de slaapkamer, werkkamer, zelfs in de keuken.
HD recorder
Fatsoenlijke auto.
Benzineprijs is inmiddels vertigvoudigd.
Wegenbelasting is inmiddels vertigvoudigd.
En ga zo maar door.
Doe niet alsof in de jaren 80 alles beter was, want zou goed kun je het nu ook hebben. Maar niet met alle gemakken van vandaag de dag natuurlijk.
Nou ik niet... Ik loop al even mee, maar zolang als ik me herinner wordt alles alleen maar duurder en gaan steeds meer 'zekerheden' op de schop.quote:Op woensdag 21 september 2011 23:17 schreef Matty___ het volgende:
ben benieuwd hoe fucked up het in 2030 is.
Volgens mij is een paar jaar leven zonder je druk te maken over je vaste lasten voldoende.quote:Op donderdag 22 september 2011 07:55 schreef Selestha het volgende:
Ik vraag me af hoe de mensen in de OP het voor elkaar krijgen om niet rond te komen met 2x modaal, schulden misschien? Een doorlopend krediet ofzo?
geen tijdschriften of tv en nooit op vakantie. beetje erg zuinigquote:Op donderdag 22 september 2011 07:55 schreef Selestha het volgende:
Ja, ik ga niet uit eten maar kook zelf, ik gebruik de fiets en het OV in plaats van de auto en heb geen dure abonnementen op de sportschool of tijdschriften of een HD tv en ik ga niet op vakantie etcetera. Dat zijn allemaal keuzes, maar je kan mij niet wijsmaken dat je met 2x modaal niet rondkomt.
Afhandig maken ook echtquote:Op donderdag 22 september 2011 08:34 schreef BertV het volgende:
[..]
Volgens mij is een paar jaar leven zonder je druk te maken over je vaste lasten voldoende.
Alle bedrijven zijn er op ingesteld om je maandelijks een bedrag afhandig te maken.
Dit geeft (hun) meer zekerheid dan een eenmalig bedrag.
Het gaat om het contract, dat kosten lager zijn bij jaarbetaling is een tweede.quote:Op donderdag 22 september 2011 08:51 schreef sanger het volgende:
[..]
Afhandig maken ook echt![]()
Daarnaast vinden bedrijven het juist fijn als je eenmaal per jaar betaald ipv per maand. Minder werk (en dus kosten) en meer zekerheid. Niet voor niets krijg je veelal kortingen als je de rekeningen per kwartaal, half jaar of jaar betaald ipv maandelijks.
kan je er ook graag bij vermelden welke toeslagen jij krijgt?? wat je huur per maand is en de overige kosten??quote:Op donderdag 22 september 2011 07:55 schreef Selestha het volgende:
Ik vraag me af hoe de mensen in de OP het voor elkaar krijgen om niet rond te komen met 2x modaal, schulden misschien? Een doorlopend krediet ofzo?
Ikzelf heb een inkomen van 1200 euro netto per maand (ik werk bewust niet zo veel, heb ook niet veel nodig) en heb na mijn lasten zo'n 300 euro per maand over en daar doe ik alles mee en ik kom niets tekort. Ik koop kleding/boeken/spullen gewoon tweedehands en als je goed oplet zijn die dingen gewoon van goede kwaliteit en merk je het verschil niet eens.
Ja, ik ga niet uit eten maar kook zelf, ik gebruik de fiets en het OV in plaats van de auto en heb geen dure abonnementen op de sportschool of tijdschriften of een HD tv en ik ga niet op vakantie etcetera. Dat zijn allemaal keuzes, maar je kan mij niet wijsmaken dat je met 2x modaal niet rondkomt.
Je idealiseert de jaren '80.quote:Op woensdag 21 september 2011 22:37 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De jaren 80....
Mensen zijn slaaf geworden van hun eigen hebzucht en consumptie gedrag. Alles moet maar om materie en status draaien maar men vergeet waar het daadwerklijk om gaat in het leven. Het erge is dat ik het zelf benoem maar dat ik weet dat ik me er zelf ook af en toe schuldig aan maak
Mijn boven genoemde inkomen is inclusief huur en zorg toeslag. Mijn huur is 481 euro per maand en zorgverzekering 118 euro gas/energie 85 euro en voor de rest alles zo laag mogelijk. Ik heb geen hypotheek en ben alleenstaand.quote:Op donderdag 22 september 2011 09:16 schreef Barreltje het volgende:
[..]
kan je er ook graag bij vermelden welke toeslagen jij krijgt?? wat je huur per maand is en de overige kosten??
want voor 900 eur heb ik NET mijn hypotheek betaald ( die overigens net zoveel was als mijn voormalige particuliere huur)
daarnaast vertekent het ook. Zoals het nu op me overkomt waren consumentenartikelen toen relatief duurder, wat dus ook betekende dat je fors er op kon besparen door er niet aan mee te doen. Wat dus veel van onze ouders ook deden en waar het gevoel van eenvoud vandaan komt.quote:Op donderdag 22 september 2011 09:29 schreef simmu het volgende:
in de jaren 80 hadden we ook het hoogtepunt van de junkie ellende met kinderprostitutie enzo (gaat inmiddels een stuk beter wegens meer kennis). plus de hele juppencultuur. ik noem maar wat dingetjes
^^quote:Op donderdag 22 september 2011 09:38 schreef Aventura het volgende:
@Wortjestaart: en dan vergeet je nog alle andere gunstige bij-effecten van aan het werk blijven, namelijk financiele onafhankelijkheid van je vrouw, een pensioenopbouw die doorloopt, blijvend recht op voorzieningen zoals een ww- of wao-uitkering en natuurlijk de vakkennis die op peil blijft, zodat het waarschijnlijk blijft dat ze als de kids groter zijn nog een (interessante) baan heeft of kan vinden.
Ik geloof ook echt niet dat vrouwen (en dat handjevol mannen) stoppen met werken puur omdat hun salaris toch op zou gaan aan de kinderopvang. Volgens mij is het voor velen een excuus om lekker thuis te blijven zitten. Want als je namelijk écht blij wordt van werken, als je er écht voldoening uit haalt, dan haal je het niet in je hoofd om ermee te stoppen.
Van de generatie 'startende gezinnetjes' ken ik er niet een waar de vrouw 'zomaar' kan stoppen met werken. Dat is financieel volstrekt onmogelijk met de huidige kosten voor huisvesting.quote:Op donderdag 22 september 2011 09:50 schreef Aventura het volgende:
Als het maar een weloverwogen keuze is. Ik schrik soms zo van het gemak waarmee vooral vrouwen minder gaan werken of ermee stoppen.
Misschien schrik je wel het feit dat sommige mensen die keuze nog hebben.quote:Op donderdag 22 september 2011 09:50 schreef Aventura het volgende:
Ik schrik soms zo van het gemak waarmee vooral vrouwen minder gaan werken of ermee stoppen.
De keuze om afhankelijk te zijn van één inkomen?quote:Op donderdag 22 september 2011 10:36 schreef BertV het volgende:
[..]
Misschien schrik je wel het feit dat sommige mensen die keuze nog hebben.
LOL, hoe kun je die draai nu maken als je afhankelijk bent van twee salarissen?quote:Op donderdag 22 september 2011 10:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De keuze om afhankelijk te zijn van één inkomen?
Tja, dat gaat goed totdat het fout gaat (werkloosheid, relatie die springt...).
daar loop je altijd risico's. je kan ook allebei de zak krijgen in deze tijden. tsja. dan ben je ook goed en grondig de lul.quote:Op donderdag 22 september 2011 10:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De keuze om afhankelijk te zijn van één inkomen?
Tja, dat gaat goed totdat het fout gaat (werkloosheid, relatie die springt...).
Wat bedoel je?quote:Op donderdag 22 september 2011 10:46 schreef BertV het volgende:
[..]
LOL, hoe kun je die draai nu maken als je afhankelijk bent van twee salarissen?
Je hebt dubbele kans om 1 inkomen kwijt te raken met 2 banen.quote:
Maar als er maar één baan is, heb je niks meer als die baan ophoudt. Met twee banen houd je nog één inkomen over als er een werkloos raakt.quote:Op donderdag 22 september 2011 11:10 schreef BertV het volgende:
[..]
Je hebt dubbele kans om 1 inkomen kwijt te raken met 2 banen.
Bij ons is het zo dat mijn vrouw zou kunnen stoppen met werken. Ik zou alle vaste lasten (zonder eventuele toeslagen anders dan de HRA) van dit moment van mijn salaris kunnen betalen. Ik moet er wel bij zeggen dat we dan geen gekkigheid meer kunnen uithalen en het sparen minimaal zal zijn (lees nog een euro of 50 per maand max).quote:Op donderdag 22 september 2011 10:27 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Van de generatie 'startende gezinnetjes' ken ik er niet een waar de vrouw 'zomaar' kan stoppen met werken. Dat is financieel volstrekt onmogelijk met de huidige kosten voor huisvesting.
Heb jij dan geen enkele invloed op je eigen leven?quote:Op donderdag 22 september 2011 11:20 schreef Lonaa het volgende:
Wat lees ik hier een boel mensen met "mogelijkheden" om dan wel meer te werken, te stoppen met werken, in dingen te snijden...enz. enz.
Ik word er bijna jaloers van.
Jij/jullie hebben toch ook keuzes die je kan maken?quote:Op donderdag 22 september 2011 11:20 schreef Lonaa het volgende:
Wat lees ik hier een boel mensen met "mogelijkheden" om dan wel meer te werken, te stoppen met werken, in dingen te snijden...enz. enz.
Ik word er bijna jaloers van.
Op wat voor toeslagen denk je te rekenen, als je getrouwd bent? Zaken als zorg/huurtoeslag vallen al af omdat jouw inkomen dan te hoog is.quote:
Zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag bijvoorbeeld. En trouwen is geen reden, ben al jaren toeslagpartner uiteraardquote:Op donderdag 22 september 2011 14:18 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Op wat voor toeslagen denk je te rekenen, als je getrouwd bent? Zaken als zorg/huurtoeslag vallen al af omdat jouw inkomen dan te hoog is.
Hier ook....en tevreden...want als het moet betalen ze.quote:Op woensdag 21 september 2011 12:57 schreef BertV het volgende:
[..]
Anderzorg, met maximaal eigenrisico: 66,25![]()
Kost niks, vergoed niks, voor de gezonde mensch.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |