Je belast (zover ik zie) nu alleen de oorspronkelijke inleg met het IB-tarief. En het rendement dmv box3. Is het niet de bedoeling dat je je inleg + opbouw laat uitkering en over t gehele bedrag IB betaalt?quote:Op woensdag 28 september 2011 15:29 schreef ManAtWork het volgende:
Ter vergelijking: één jaar inleggen en na drie jaar volledig opnemen.
Uiteraard komt de bespaarde/betaalde belasting ten gunste/ten laste van het spaargeld.
[ afbeelding ]
Tweede voorbeeld: drie jaar inleggen en na drie jaar volledig opnemen.
Ook hier komt de bespaarde/betaalde belasting ten gunste/ten laste van het spaargeld.
[ afbeelding ]
En natuurlijk probeer je het geld zo lang mogelijk in het potje te laten staan of je laat het vrijvallen als je in een lager tarief valt.
Ik zou zeggen, pak de wettekst er even bij. Dan zie je in het voorgestelde art. 1.7a Wet IB 2001 staan dat het wel degelijk om een aparte, als vitaliteitsspaarrekening, -verzekering of -recht van deelneming moet gaan. Gelet op de fiscale behandeling kan dat ook niet anders.quote:Op woensdag 28 september 2011 14:54 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De vitaliteitsrekening is een administratieve afsplitsing van je spaarrekening. Als je ¤ 8.000 op je spaarrekening hebt staan en besluit om ¤ 3.000 aan te merken als je vitaliteitsrekening hoef je dit niet op een aparte (met lagere spaarrente) rekening te zetten.
Net als bij de levensloopregeling? Verdien je een ton en heb je het maximum op je levenslooprekening staan, dan mag je van die 210.000 maarliefst 20.000 op je vitaliteitsspaarrekening storten. Lekkere overgangsregeling.quote:[..]
Handig die glazen bol.
En ook dan zal er wel een overgangsregeling komen die opgebouwde saldi beschermen.
Omdat het een voorbeeld is. (En bovendien, het is wel een apart geregistreerd spaarpotje)quote:[..]
Waarom zou je het salaris van januari nemen en niet dat van december?
(Sterker nog: het maakt niet eens uit wanneer je het 'inlegt' want het is geen apart geregistreerd spaarpotje. Alleen een administratief spaarpotje.)
Dat zie je toch ook in het rekenvoorbeeld terugkomen?quote:[..]
Nee, ¤ 5.000,- want zoals je zelf al zegt: je krijgt de ¤ 2.600,- pas na afloop van het jaar terug.
Wederom neequote:[..]
Geen belastingheffing, OK. Maar het saldo staat gewoon op mijn spaarrekening dus ook hierover krijg je rente.
Nee, die 100 is rente, geen inleg, en dus niet aftrekbaar.quote:[..]
Hier vergeet je nog de 52% aftrek over ¤ 100 in je vitaliteitsrekening.
Zie hiervoorquote:[..]
Ook hier vergeet je weer de aftrek van 52% over ¤ 202 als inleg op je vitaliteitspot.
Plus dat je met een saldo van ¤ 2.600 niet aan belasting betalen toekomt in box 3. (Maar dat laat ik even voor wat het is omdat je waarschijnlijk gaat aangeven dat het totaal aan spaargeld wel boven de drempel zal komen.)
Ik zou nog even nalezen hoe de regeling nu echt werkt.quote:[..]
Zie hierboven. Dezelfde fouten.
[..]
OK, jij bedankt. Maar ik zou het nog maar eens uitrekenen als ik jou was. Want ik verdien al 52% over ¤ 100 en ¤ 202 euro (dus ruim ¤ 150) ten gunste van de vitaliteitsrekening. En dat is los van de correctie van de rente.
De rente op de rekening is niet belast. Tenzij je het ook al inleg in aftrek brengt in box 1. Dus als je de rente niet als inleg ziet is het niet in box 1 belast.quote:Op woensdag 28 september 2011 15:50 schreef Piger het volgende:
[..]
Je belast (zover ik zie) nu alleen de oorspronkelijke inleg met het IB-tarief. En het rendement dmv box3. Is het niet de bedoeling dat je je inleg + opbouw laat uitkering en over t gehele bedrag IB betaalt?
Jij snapt het!quote:Op woensdag 28 september 2011 15:50 schreef Piger het volgende:
[..]
Je belast (zover ik zie) nu alleen de oorspronkelijke inleg met het IB-tarief. En het rendement dmv box3. Is het niet de bedoeling dat je je inleg + opbouw laat uitkering en over t gehele bedrag IB betaalt?
Je kent het begrip FOR? Dit is ook een administratieve spaarrekening en hoeft nergens op een aparte spaarrekening te staan.quote:Op woensdag 28 september 2011 15:52 schreef Ikweethet312 het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, pak de wettekst er even bij. Dan zie je in het voorgestelde art. 1.7a Wet IB 2001 staan dat het wel degelijk om een aparte, als vitaliteitsspaarrekening, -verzekering of -recht van deelneming moet gaan. Gelet op de fiscale behandeling kan dat ook niet anders.
We verdienen niet allemaal zoveel als jij.quote:[..]
Net als bij de levensloopregeling? Verdien je een ton en heb je het maximum op je levenslooprekening staan, dan mag je van die 210.000 maarliefst 20.000 op je vitaliteitsspaarrekening storten. Lekkere overgangsregeling.
De rest laat ik voor wat het is want ik heb mijn antwoorden al gemotiveerd.quote:[..]
Omdat het een voorbeeld is. (En bovendien, het is wel een apart geregistreerd spaarpotje)
[..]
Dat zie je toch ook in het rekenvoorbeeld terugkomen?
[..]
Wederom nee
[..]
Nee, die 100 is rente, geen inleg, en dus niet aftrekbaar.
[..]
Zie hiervoor
[..]
Ik zou nog even nalezen hoe de regeling nu echt werkt.
En jij weet het!quote:
Uit art. 1.7a Wet IB 2001: "Als vitaliteitsspaarrekening aangeduide rekening waarbij de behaalde rendementen op die rekening worden bijgeschreven".quote:Op woensdag 28 september 2011 15:55 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De rente op de rekening is niet belast. Tenzij je het ook al inleg in aftrek brengt in box 1. Dus als je de rente niet als inleg ziet is het niet in box 1 belast.
Dan is het behaalde rendement ook een inleg en dus aftrekbaar in box 1.quote:Op woensdag 28 september 2011 16:02 schreef Ikweethet312 het volgende:
[..]
Uit art. 1.7a Wet IB 2001: "Als vitaliteitsspaarrekening aangeduide rekening waarbij de behaalde rendementen op die rekening worden bijgeschreven".
Uit art. 3.109a Wet IB 2001: "Als belastbaar voordeel uit vitaliteitssparen worden aangemerkt:
bedragen die worden overgemaakt van een vitaliteitsspaarrekening".
Bij opname zijn dus zowel de inleg als het rendement belast in box 1.
De oudedagsreserve is een fiscale reservering, daar hoeft geen bedrag voor op een spaarrekening te staan. De levensloopregeling vereist wel een aparte rekening. Waarom zouden de regels van de FOR voor de vitaliteitsregeling gelden?quote:Op woensdag 28 september 2011 15:59 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je kent het begrip FOR? Dit is ook een administratieve spaarrekening en hoeft nergens op een aparte spaarrekening te staan.
Dat heet dan ook overgangsregeling...quote:[..]
We verdienen niet allemaal zoveel als jij.
En daarbij kun je niet ineens ¤ 20.000 storten op je vitaliteitsrekening.
Het voordeel is dan weer dat de vitaliteitsrekening is gemaximeerd tot ¤ 20.000. (Net als de levenslooprekening ook gemaximeerd was.)
Jammer dat die motivering niet klopt.quote:[..]
De rest laat ik voor wat het is want ik heb mijn antwoorden al gemotiveerd.
Art. 3.131a: "Uitgaven voor vitaliteitssparen zijn de bedragen die de belastingplichtige heeft overgemaakt naar zijn vitaliteitsspaarrekening"quote:Op woensdag 28 september 2011 16:03 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan is het behaalde rendement ook een inleg en dus aftrekbaar in box 1.
Waarom zouden de regels voor de spaarloonregeling of de levensloopregeling moeten gelden voor de vitaliteitsregeling?quote:Op woensdag 28 september 2011 16:06 schreef Ikweethet312 het volgende:
[..]
De oudedagsreserve is een fiscale reservering, daar hoeft geen bedrag voor op een spaarrekening te staan. De levensloopregeling vereist wel een aparte rekening. Waarom zouden de regels van de FOR voor de vitaliteitsregeling gelden?
quote:[..]
Dat heet dan ook overgangsregeling...
Dat mag je vinden.quote:[..]
Jammer dat die motivering niet klopt.
Inderdaad. Alleen in dit geval bepaalt de wetgever dat dat wel het geval moet zijn.quote:Op woensdag 28 september 2011 16:09 schreef ManAtWork het volgende:
Een fiscaal spaarpotje hoeft geen fysiek spaarpotje te zijn. Dat bedoel ik er mee te zeggen.
De rente heb ik toch ook over (laten) maken naar mijn vitaliteitsspaarrekening?quote:Op woensdag 28 september 2011 16:09 schreef Ikweethet312 het volgende:
[..]
Art. 3.131a: "Uitgaven voor vitaliteitssparen zijn de bedragen die de belastingplichtige heeft overgemaakt naar zijn vitaliteitsspaarrekening"
Goede wetgever hebben we toch: we maken de regeling bij aanvang al zo onaantrekkelijk dat niemand er gebruik van zal maken. Dan hoeven we de regeling ook niet af te schaffen en hebben we geen overgangsrecht nodig.quote:Op woensdag 28 september 2011 16:11 schreef Ikweethet312 het volgende:
[..]
Inderdaad. Alleen in dit geval bepaalt de wetgever dat dat wel het geval moet zijn.
Volgens mij niet.quote:Op woensdag 28 september 2011 16:20 schreef Ikweethet312 het volgende:
Volgens mij zijn we er wel uit zo.
Uiteraard is alleen de inleg aftrekbaar. Zo dom zijn ze in Den Haag nu ook weer niet,...quote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:50 schreef Arcee het volgende:
Is alleen de inleg aftrekbaar en dus niet het totale saldo op die vitaliteitsrekening?
In het laatste geval zou je immers elk jaar weer voordeel van de aftrek hebben terwijl je uiteindelijk maar 1 keer weer belasting hoeft te betalen.
Klopt.quote:
quote:Het voordeel van de vitaliteitsregeling is het fiscaal voordelig sparen. Voor meer informatie: cot.ag/pZWMdX
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |