abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102479604
quote:
2s.gif Op woensdag 28 september 2011 15:29 schreef ManAtWork het volgende:
Ter vergelijking: één jaar inleggen en na drie jaar volledig opnemen.
Uiteraard komt de bespaarde/betaalde belasting ten gunste/ten laste van het spaargeld.
[ afbeelding ]

Tweede voorbeeld: drie jaar inleggen en na drie jaar volledig opnemen.
Ook hier komt de bespaarde/betaalde belasting ten gunste/ten laste van het spaargeld.
[ afbeelding ]

En natuurlijk probeer je het geld zo lang mogelijk in het potje te laten staan of je laat het vrijvallen als je in een lager tarief valt. :)
Je belast (zover ik zie) nu alleen de oorspronkelijke inleg met het IB-tarief. En het rendement dmv box3. Is het niet de bedoeling dat je je inleg + opbouw laat uitkering en over t gehele bedrag IB betaalt?
Eerst denken, dan typen
pi_102479680
quote:
13s.gif Op woensdag 28 september 2011 14:54 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

De vitaliteitsrekening is een administratieve afsplitsing van je spaarrekening. Als je ¤ 8.000 op je spaarrekening hebt staan en besluit om ¤ 3.000 aan te merken als je vitaliteitsrekening hoef je dit niet op een aparte (met lagere spaarrente) rekening te zetten.
Ik zou zeggen, pak de wettekst er even bij. Dan zie je in het voorgestelde art. 1.7a Wet IB 2001 staan dat het wel degelijk om een aparte, als vitaliteitsspaarrekening, -verzekering of -recht van deelneming moet gaan. Gelet op de fiscale behandeling kan dat ook niet anders.
quote:
[..]

Handig die glazen bol. ;)
En ook dan zal er wel een overgangsregeling komen die opgebouwde saldi beschermen.
Net als bij de levensloopregeling? Verdien je een ton en heb je het maximum op je levenslooprekening staan, dan mag je van die 210.000 maarliefst 20.000 op je vitaliteitsspaarrekening storten. Lekkere overgangsregeling.
quote:
[..]

Waarom zou je het salaris van januari nemen en niet dat van december?
(Sterker nog: het maakt niet eens uit wanneer je het 'inlegt' want het is geen apart geregistreerd spaarpotje. Alleen een administratief spaarpotje.)
Omdat het een voorbeeld is. (En bovendien, het is wel een apart geregistreerd spaarpotje)
quote:
[..]

Nee, ¤ 5.000,- want zoals je zelf al zegt: je krijgt de ¤ 2.600,- pas na afloop van het jaar terug. :P
Dat zie je toch ook in het rekenvoorbeeld terugkomen?
quote:
[..]

Geen belastingheffing, OK. Maar het saldo staat gewoon op mijn spaarrekening dus ook hierover krijg je rente.
Wederom nee
quote:
[..]

Hier vergeet je nog de 52% aftrek over ¤ 100 in je vitaliteitsrekening.
Nee, die 100 is rente, geen inleg, en dus niet aftrekbaar.
quote:
[..]

Ook hier vergeet je weer de aftrek van 52% over ¤ 202 als inleg op je vitaliteitspot.
Plus dat je met een saldo van ¤ 2.600 niet aan belasting betalen toekomt in box 3. (Maar dat laat ik even voor wat het is omdat je waarschijnlijk gaat aangeven dat het totaal aan spaargeld wel boven de drempel zal komen.)
Zie hiervoor
quote:
[..]

Zie hierboven. Dezelfde fouten.

[..]

OK, jij bedankt. Maar ik zou het nog maar eens uitrekenen als ik jou was. Want ik verdien al 52% over ¤ 100 en ¤ 202 euro (dus ruim ¤ 150) ten gunste van de vitaliteitsrekening. En dat is los van de correctie van de rente.
Ik zou nog even nalezen hoe de regeling nu echt werkt.
  woensdag 28 september 2011 @ 15:55:58 #78
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_102479777
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 15:50 schreef Piger het volgende:

[..]

Je belast (zover ik zie) nu alleen de oorspronkelijke inleg met het IB-tarief. En het rendement dmv box3. Is het niet de bedoeling dat je je inleg + opbouw laat uitkering en over t gehele bedrag IB betaalt?
De rente op de rekening is niet belast. Tenzij je het ook al inleg in aftrek brengt in box 1. Dus als je de rente niet als inleg ziet is het niet in box 1 belast.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_102479847
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 15:50 schreef Piger het volgende:

[..]

Jij snapt het!
  woensdag 28 september 2011 @ 15:59:19 #80
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_102479890
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 15:52 schreef Ikweethet312 het volgende:

[..]

Ik zou zeggen, pak de wettekst er even bij. Dan zie je in het voorgestelde art. 1.7a Wet IB 2001 staan dat het wel degelijk om een aparte, als vitaliteitsspaarrekening, -verzekering of -recht van deelneming moet gaan. Gelet op de fiscale behandeling kan dat ook niet anders.
Je kent het begrip FOR? Dit is ook een administratieve spaarrekening en hoeft nergens op een aparte spaarrekening te staan.
quote:
[..]

Net als bij de levensloopregeling? Verdien je een ton en heb je het maximum op je levenslooprekening staan, dan mag je van die 210.000 maarliefst 20.000 op je vitaliteitsspaarrekening storten. Lekkere overgangsregeling.
We verdienen niet allemaal zoveel als jij. :P
En daarbij kun je niet ineens ¤ 20.000 storten op je vitaliteitsrekening.
Het voordeel is dan weer dat de vitaliteitsrekening is gemaximeerd tot ¤ 20.000. (Net als de levenslooprekening ook gemaximeerd was.)
quote:
[..]

Omdat het een voorbeeld is. (En bovendien, het is wel een apart geregistreerd spaarpotje)

[..]

Dat zie je toch ook in het rekenvoorbeeld terugkomen?

[..]

Wederom nee

[..]

Nee, die 100 is rente, geen inleg, en dus niet aftrekbaar.

[..]

Zie hiervoor

[..]

Ik zou nog even nalezen hoe de regeling nu echt werkt.
De rest laat ik voor wat het is want ik heb mijn antwoorden al gemotiveerd. :)
  woensdag 28 september 2011 @ 15:59:51 #81
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_102479910
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 15:58 schreef Ikweethet312 het volgende:

[..]

Jij snapt het!
En jij weet het! :')

Maar goed, we zullen afwachten wat de wetgever er van gaat maken. :)
pi_102479966
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 15:55 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

De rente op de rekening is niet belast. Tenzij je het ook al inleg in aftrek brengt in box 1. Dus als je de rente niet als inleg ziet is het niet in box 1 belast.
Uit art. 1.7a Wet IB 2001: "Als vitaliteitsspaarrekening aangeduide rekening waarbij de behaalde rendementen op die rekening worden bijgeschreven".

Uit art. 3.109a Wet IB 2001: "Als belastbaar voordeel uit vitaliteitssparen worden aangemerkt:
bedragen die worden overgemaakt van een vitaliteitsspaarrekening".

Bij opname zijn dus zowel de inleg als het rendement belast in box 1.
  woensdag 28 september 2011 @ 16:03:00 #83
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_102480007
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 16:02 schreef Ikweethet312 het volgende:

[..]

Uit art. 1.7a Wet IB 2001: "Als vitaliteitsspaarrekening aangeduide rekening waarbij de behaalde rendementen op die rekening worden bijgeschreven".

Uit art. 3.109a Wet IB 2001: "Als belastbaar voordeel uit vitaliteitssparen worden aangemerkt:
bedragen die worden overgemaakt van een vitaliteitsspaarrekening".

Bij opname zijn dus zowel de inleg als het rendement belast in box 1.
Dan is het behaalde rendement ook een inleg en dus aftrekbaar in box 1.
pi_102480113
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 15:59 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je kent het begrip FOR? Dit is ook een administratieve spaarrekening en hoeft nergens op een aparte spaarrekening te staan.
De oudedagsreserve is een fiscale reservering, daar hoeft geen bedrag voor op een spaarrekening te staan. De levensloopregeling vereist wel een aparte rekening. Waarom zouden de regels van de FOR voor de vitaliteitsregeling gelden?
quote:
[..]

We verdienen niet allemaal zoveel als jij. :P
En daarbij kun je niet ineens ¤ 20.000 storten op je vitaliteitsrekening.
Het voordeel is dan weer dat de vitaliteitsrekening is gemaximeerd tot ¤ 20.000. (Net als de levenslooprekening ook gemaximeerd was.)
Dat heet dan ook overgangsregeling...
quote:
[..]

De rest laat ik voor wat het is want ik heb mijn antwoorden al gemotiveerd. :)
Jammer dat die motivering niet klopt.
pi_102480202
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 16:03 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dan is het behaalde rendement ook een inleg en dus aftrekbaar in box 1.
Art. 3.131a: "Uitgaven voor vitaliteitssparen zijn de bedragen die de belastingplichtige heeft overgemaakt naar zijn vitaliteitsspaarrekening"
  woensdag 28 september 2011 @ 16:09:49 #86
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_102480222
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 16:06 schreef Ikweethet312 het volgende:

[..]

De oudedagsreserve is een fiscale reservering, daar hoeft geen bedrag voor op een spaarrekening te staan. De levensloopregeling vereist wel een aparte rekening. Waarom zouden de regels van de FOR voor de vitaliteitsregeling gelden?
Waarom zouden de regels voor de spaarloonregeling of de levensloopregeling moeten gelden voor de vitaliteitsregeling?
Dat is dezelfde vraag.
Een fiscaal spaarpotje hoeft geen fysiek spaarpotje te zijn. Dat bedoel ik er mee te zeggen.
quote:
[..]

Dat heet dan ook overgangsregeling...
:?
quote:
[..]

Jammer dat die motivering niet klopt.
Dat mag je vinden. :)
pi_102480274
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 16:09 schreef ManAtWork het volgende:

Een fiscaal spaarpotje hoeft geen fysiek spaarpotje te zijn. Dat bedoel ik er mee te zeggen.

Inderdaad. Alleen in dit geval bepaalt de wetgever dat dat wel het geval moet zijn.
  woensdag 28 september 2011 @ 16:11:48 #88
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_102480283
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 16:09 schreef Ikweethet312 het volgende:

[..]

Art. 3.131a: "Uitgaven voor vitaliteitssparen zijn de bedragen die de belastingplichtige heeft overgemaakt naar zijn vitaliteitsspaarrekening"
De rente heb ik toch ook over (laten) maken naar mijn vitaliteitsspaarrekening?
Dus jij bedoelt te zeggen dat we dubbel genaaid worden? De rente is niet aftrekbaar, telt wel mee voor het maximumbedrag en is t.z.t. belast bij opname,... Mijn complimenten voor degene die deze regeling heeft bedacht! ^O^
  woensdag 28 september 2011 @ 16:15:33 #89
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_102480407
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 16:11 schreef Ikweethet312 het volgende:

[..]

Inderdaad. Alleen in dit geval bepaalt de wetgever dat dat wel het geval moet zijn.
Goede wetgever hebben we toch: we maken de regeling bij aanvang al zo onaantrekkelijk dat niemand er gebruik van zal maken. Dan hoeven we de regeling ook niet af te schaffen en hebben we geen overgangsrecht nodig.

Ja, eerlijk gezegd: ik zie het voordeel er wel van. Dit gaat geen regeling worden die aan zijn eigen succes ten onder gaat.
pi_102480512
Er zijn niet zoveel regelingen waarbij de rente uiteindelijk niet belast is, hetzij dmv jaarlijkse box-3-heffing, hetzij bij uitkering in box 1. Dat geldt voor de levensloopregeling, lijfrenteverzekeringen, noem maar op. Slechts in een enkel geval is dat niet zo, bijvoorbeeld het deel van de kapitaalverzekering eigen woning dat onder de vrijstelling valt, of als je nog een hele oude polis hebt lopen, waarvoor overgangsrecht geldt.

Een echt voordeel kun je alleen halen als je af kunt trekken tegen hoog tarief en heffing tegen laag tarief kunt realiseren. Er vanuit gaande dat een groot deel van de belastingplichtigen steeds in de tweede of derde schijf zullen zitten, wordt dat lastig. Voor ondernemers zou het een interessante optie kunnen zijn als ze sterk wisselende resultaten hebben.
pi_102480572
Volgens mij zijn we er wel uit zo.
  woensdag 28 september 2011 @ 16:25:03 #92
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_102480743
quote:
7s.gif Op woensdag 28 september 2011 16:20 schreef Ikweethet312 het volgende:
Volgens mij zijn we er wel uit zo.
Volgens mij niet.
Maar dat geeft niet. :)
We hebben nog een jaar om af te wachten hoe ze het voorstel precies gaan uitwerken.

[ Bericht 7% gewijzigd door ManAtWork op 28-09-2011 16:37:13 ]
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 27 oktober 2011 @ 13:50:14 #93
862 Arcee
Look closer
pi_103622476
Is alleen de inleg aftrekbaar en dus niet het totale saldo op die vitaliteitsrekening?

In het laatste geval zou je immers elk jaar weer voordeel van de aftrek hebben terwijl je uiteindelijk maar 1 keer weer belasting hoeft te betalen.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:52:41 #94
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_103622565
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:50 schreef Arcee het volgende:
Is alleen de inleg aftrekbaar en dus niet het totale saldo op die vitaliteitsrekening?

In het laatste geval zou je immers elk jaar weer voordeel van de aftrek hebben terwijl je uiteindelijk maar 1 keer weer belasting hoeft te betalen.
Uiteraard is alleen de inleg aftrekbaar. Zo dom zijn ze in Den Haag nu ook weer niet,...
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 27 oktober 2011 @ 13:54:03 #95
862 Arcee
Look closer
pi_103622602
Ja, flutregeling dan dus.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 13:59:34 #96
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_103622769
quote:
15s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 13:54 schreef Arcee het volgende:
Ja, flutregeling dan dus.
Klopt. :D
pi_103623796
Is er een addertje gevonden? Is er weer een verborgen babyboom-voordeel? De FNV wil namelijk dat er niet een jaar gewacht wordt....
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  donderdag 27 oktober 2011 @ 14:36:07 #98
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_103624018
Ik denk dat ze niet willen dat er een jaar komt zonder 'voordeel'.
(Niet dat mijn denkwijze op enige manier overeen zou komen met die van politici of de FNV.)
pi_103635824
Of ze proberen op een zichzelf-belachelijk-makende manier in het nieuws te komen....
pi_103699620
Net via Twitter probeerden ze me het toch weer even uit te leggen. :')

quote:
Het voordeel van de vitaliteitsregeling is het fiscaal voordelig sparen. Voor meer informatie: cot.ag/pZWMdX
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')