abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102181876
Hallo,
Spaarloon wordt afgeschaft, en de levensloopregeling wordt ook geschrapt min of meer. Ik doe nu mee met de levensloop en als ik het goed heb begrepen kan ik per 2013 dat bedrag laten uitbetalen na afrek van belasting of storten in de vitaliteitsregeling.

De levensloop regeling had als nadeel vind ik dat je werkgever toestemming kan geven als je verlof wilt opnemen voor sabbatical, studie etc.. Zegt de werkgever nee dan helaas pindakaas. Ik heb twee keer een paar weken mogen opnemen waarin in ik Spaans heb zitten leren in spanje onder het motto van studieverlof laten we zeggen, maar de derde keer dat ik mijn werkgever om ok vroeg zei hij NEEN. geen tijd..

Heeft iemand enig idee of dit nog gaat veranderen in de vitaliteitsregeling? Dat je meer recht hebt om je verlof uberhaupt op te nemen? Ik heb al ijverig zitten google'en maar nog niks kunnen vinden.
Dit is een Signature....
  dinsdag 20 september 2011 @ 15:56:58 #2
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_102182574
Ik neem aan dat je werkgever het nog steeds goed moet keuren. Zou wat zijn zeg; als je zonder overleg/goedkeuring er een paar weken/maanden tussenuit kunt gaan, om vervolgens weer gewoon terug te komen..
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_102182985
Ik denk niet dat het verandert, maar waarschijnlijk wel dat je het kunt opnemen in geval van werkloosheid, bijvoorbeeld.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_102183115
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 15:56 schreef MutedFaith het volgende:
Ik neem aan dat je werkgever het nog steeds goed moet keuren. Zou wat zijn zeg; als je zonder overleg/goedkeuring er een paar weken/maanden tussenuit kunt gaan, om vervolgens weer gewoon terug te komen..
Dat is zo. Maar bekijk 't een van de andere kant. Het zou wat zijn dat je jaren mag sparen voor iets waar in de praktijk niets mee kunt.. Ik zeg niet zonder overleg, tenslotte staan in sommige CAO's hier ook mogelijkheden voor.
Dit is een Signature....
pi_102183174
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 16:06 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik denk niet dat het verandert, maar waarschijnlijk wel dat je het kunt opnemen in geval van werkloosheid, bijvoorbeeld.
DAn kun je je eigen WW betalen??
Dit is een Signature....
  dinsdag 20 september 2011 @ 16:14:01 #6
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_102183286
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 16:11 schreef virl3 het volgende:

[..]

Je WW recht is niet onbeperkt ;)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_102184051
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 16:11 schreef virl3 het volgende:

[..]

Nee. Zoals sanger zegt: je WW houdt een keer op en wellicht kun je het dan als aanvulling op die 70% (als het 70% is voor je).
pi_102186368
zijn er al meer details bekend over die vitaliteitsregeling, of zijn het allemaal nog vage plannen?

Wij hebben beiden een levenslooprrekening, maar hebben (nu) geen nederlandse werkgever. Zal wel problemen gaan geven, gok ik zo :-)
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_102188698
http://www.rijksoverheid.(...)liteitsregeling.html

Persoonlijk lijkt het mij niet zo'n heel nuttige regeling...
pi_102189321
Ik zie dat de inleg aftrekbaar is. Dat zou betekenen dat er dubbel voordeel in box 1 zou zijn...
  dinsdag 20 september 2011 @ 19:03:23 #11
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_102190069
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 18:28 schreef TwinkleStar001 het volgende:

In die circulaire staat dat je vanaf volgend jaar niet meer kunt sparen in de levensloopregeling. Ik las vanmorgen dat je in 2012 nog wel kunt inleggen in de levenslooprekening als je nu al deelneemt aan de levensloopregeling, maar dat je in 2012 geen nieuwe levenslooprekening meer kunt openen.
http://www.rendement.nl/s(...)ensloopregeling.html

Tevens staat in de circulaire dat het gespaarde bedrag in de vitaliteitsregeling vrij besteedbaar is. Dat moet ik nog maar eens zien...
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_102207755
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 17:29 schreef Essebes het volgende:
zijn er al meer details bekend over die vitaliteitsregeling, of zijn het allemaal nog vage plannen?

Wij hebben beiden een levenslooprrekening, maar hebben (nu) geen nederlandse werkgever. Zal wel problemen gaan geven, gok ik zo :-)
haha, ik voorzie al wat uitdagingen: "bij een ieder die zijn levensloopsaldo in 2013 niet omzet naar een vitaliteissaldo, zal het saldo op 31 decemebr 2013 worden belast als loon".

ik heb geen NL werkgever en doe, hopelijk, dan ook geen NL aangifte meer. Ben benieuwd hoe dat zal gaan verlopen :-)
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_102207872
Dan wordt het aan je uitbetaald onder inhouding van 52%, waarschijnlijk. Net zoals dat bij afkoop van lijfrentes gebeurt.
  woensdag 21 september 2011 @ 08:01:33 #14
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_102208130
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 07:19 schreef Five_Horizons het volgende:
Dan wordt het aan je uitbetaald onder inhouding van 52%, waarschijnlijk. Net zoals dat bij afkoop van lijfrentes gebeurt.
Neem aan dat dat gewoon tegen het voor jou geldende BT gaat? Anders ben je mooi genaaid, eerst belastingvrij sparen en vervolgens tegen het hoogste tarief aftikken :{
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_102208554
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 18:28 schreef TwinkleStar001 het volgende:

Tx! Zoiets zocht ik. En ik ben teleurgesteld... 't is een spaarpotje met een belastingvoordeeltje. Niets meer, niets minder.
Dit is een Signature....
  woensdag 21 september 2011 @ 09:09:16 #16
65960 sanger
pi_102209087
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 08:01 schreef MaLo het volgende:

[..]

Neem aan dat dat gewoon tegen het voor jou geldende BT gaat? Anders ben je mooi genaaid, eerst belastingvrij sparen en vervolgens tegen het hoogste tarief aftikken :{
Maar hoe wordt dat BT bepaald als er geen NL werkgever meer is (ga er even vanuit dat er iin NL geheel geen aangifte wordt gedaan dan)?
pi_102209127
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 08:35 schreef virl3 het volgende:

[..]

Tx! Zoiets zocht ik. En ik ben teleurgesteld... 't is een spaarpotje met een belastingvoordeeltje. Niets meer, niets minder.
Ja, maar zo te lezen met een dubbel voordeeltje, wat anders is dan bij de spaarloonregeling.
pi_102209147
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 08:01 schreef MaLo het volgende:

[..]

Zoals sanger zegt: dat is bij Essebes niet bekend. Mocht je teveel belasting hebben betaald, kun je dat bij de aangifte weer rechttrekken. Dat van die 52% is gewoon een gangbaar tarief.
  woensdag 21 september 2011 @ 09:38:32 #19
65960 sanger
pi_102209559
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 september 2011 18:44 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik zie dat de inleg aftrekbaar is. Dat zou betekenen dat er dubbel voordeel in box 1 zou zijn...
Hoe bedoel je dubbel?
pi_102209663
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 09:38 schreef sanger het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dubbel?
quote:
De stortingen in vitaliteitssparen zijn fiscaal aftrekbaar in box 1 en er wordt pas
belasting geheven bij opname van het tegoed
Zoals het er hier staat, gaat er dus brutoloon naar het vitaliteitstegoed en is dat bedrag ook nog eens aftrekbaar. Hetzelfde als je zou doen met de combinatie spaarloon/lijfrenteverzekering.
  woensdag 21 september 2011 @ 10:00:23 #21
65960 sanger
pi_102210043
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2011 09:43 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

[..]

Zoals het er hier staat, gaat er dus brutoloon naar het vitaliteitstegoed en is dat bedrag ook nog eens aftrekbaar. Hetzelfde als je zou doen met de combinatie spaarloon/lijfrenteverzekering.
Ah wacht, nu zie ik wat je bedoeld. Dus een onbelaste storting en ook nog eens fiscaal aftrekbaar.
  woensdag 21 september 2011 @ 10:58:33 #22
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_102211543
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2011 09:12 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Zoals sanger zegt: dat is bij Essebes niet bekend. Mocht je teveel belasting hebben betaald, kun je dat bij de aangifte weer rechttrekken. Dat van die 52% is gewoon een gangbaar tarief.
Ik zat niet goed op te letten _O-
  woensdag 21 september 2011 @ 11:02:59 #23
65960 sanger
pi_102211660
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:58 schreef MaLo het volgende:

[..]

Ik zat niet goed op te letten _O-
Je was te druk met kleine jongetjes opwachten?
  woensdag 21 september 2011 @ 11:12:35 #24
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_102211907
quote:
6s.gif Op woensdag 21 september 2011 11:02 schreef sanger het volgende:

[..]

Je was te druk met kleine jongetjes opwachten?
Inderdaad :D
pi_102212326
Maar wacht even.... volgens mij klopt er iets niet aan de regeling, als het zo is dat ik denk dat het is.

Volgens mij moet íedereen in Nederland hier aan meedoen, aangezien het tegoed vrij op te nemen is en vrij te besteden. Iedereen heeft op deze manier een extra aftrekpost van ¤5.000, immers:

quote:
Vitaliteitssparen stelt deelnemers in staat fiscaal voordelig te sparen en is toegankelijk voor werknemers, ondernemers (waaronder zzp-ers) en resultaatgenieters. De regeling kent geen opnamedoelen. De stortingen in vitaliteitssparen zijn fiscaal aftrekbaar in box 1 en er wordt pas
belasting geheven bij opname van het tegoed. Het opgebouwde, nog niet opgenomen, tegoed in vitaliteitssparen is niet belast in box 3. Het maximale fiscaal gefaciliteerd op te bouwen vermogen bedraagt in totaal ¤ 20.000. Er geldt een jaarlijks aftrekbare maximuminleg van ¤ 5.000. Opname uit het vitaliteissparen na het bereiken van de 62-jarige leeftijd wordt beperkt tot ¤ 10.000 per jaar.
Voorbeeld:
ZZP-er X wil meedoen aan vitaliteitssparen om een potje op te bouwen voor een wereldreis. Hij wil het meest fiscaal gunstig sparen. Dit kan hij doen door 4 jaar lang ¤ 5000 te storten in het vitaliteitssparen. Hij kan dan 4 jaar lang elk jaar in zijn aangifte inkomstenbelasting ¤ 5.000 als aftrekpost opnemen in box 1. Hij hoeft het opgebouwde, nog niet opgenomen, tegoed niet in box 3 aan te geven.
Dus op 31 januari laat je vanuit je brutoloon een bedrag storten op de vitaliteitsrekening (aftrekpost) en op 15 februari laat je dat bedrag weer uitkeren (belast, uiteraard). Volgens de circulaire kan dat gewoon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')