Clan | maandag 19 september 2011 @ 23:53 |
De Slavernij Vanaf zondag 18 september om 20:15 uur vijf weken lang aandacht voor het meest verzwegen deel van de vaderlandse geschiedenis. Presentatie: Daphne Bunskoek en Roué Verveer. http://deslavernij.ntr.nl/ NTR-De Slavernij-Promo Roué Verveer presenteert 'De Slavernij' - Pauw & Witteman Vanaf zondag 18 september start de 5-delige NTR-serie "De Slavernij". Hoewel Nederland de slavernij in 1863 definitief afschafte, blijkt het onderwerp nog immer actueel. Op Geschiedenis 24 daarom de komende week uitgebreid aandacht voor een letterlijk en figuurlijk zwart hoofdstuk in de vaderlandse geschiedenis: dat van de slavernij. In het Historisch Nieuwsblad stond deze maand ook al wat aardige artikels in over slavernij van Nederland in met name Brazillië. Een topic voor alles wat met dit onderwerp te maken heeft. | |
Clan | maandag 19 september 2011 @ 23:56 |
Eerste deel is nu te zien op Uitzending gemist. Ik vond het een erg interessante aflevering. | |
Nibb-it | dinsdag 20 september 2011 @ 00:28 |
Thanks Clan voor de tip (tvp) | |
capricia | dinsdag 20 september 2011 @ 00:28 |
Ik ook. Goee serie om te volgen. Vooral dat verhaal over christenslaven vond ik interessant! | |
strikeforce | dinsdag 20 september 2011 @ 00:50 |
De slavernij heeft ook wat goeds vooruit gebracht zoals muziek Rocksteady SKA Regea maar dat terzijde het was een foute periode wat de ruijter heeft gedaan en de wit | |
Clan | dinsdag 20 september 2011 @ 00:58 |
De serie maakt juist duidelijk dat slavernij overal was/is. Je zag in de aflevering dat ook hollanders door de arabieren slaaf waren gemaakt en vrijgekocht moesten worden. | |
strikeforce | dinsdag 20 september 2011 @ 01:07 |
Klopt zoals het nog hedendaags is is juist het gaat verder dan het gedeeltenlijk toen was Kinderslavernij en prosetutie en noem maar op het geeft wel een beeld dat er weinig veranderd is en naar mijn meening zal het nog een lange tijd duren eer er iets veranderd zal worden.. | |
Den_Haag | vrijdag 23 september 2011 @ 17:34 |
Eigenlijk was iedereen schuldig en onschuldig aan de slavernij. | |
Clan | zaterdag 24 september 2011 @ 19:05 |
Uit: Historisch Nieuwsblad![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Bluesdude | zaterdag 24 september 2011 @ 20:48 |
De kop 'in Brazilë begon de slavernij' klopt niet. De VOC-kolonies waren toen al slavenmaatschappijen, vóór 1637 Deel 2: http://www.geschiedenis24(...)ikaanse-tranen-.html | |
Clan | zaterdag 24 september 2011 @ 21:26 |
Welke VOC kolonies? | |
Bluesdude | zaterdag 24 september 2011 @ 21:40 |
Batavia, Banda, te Ambon en misschien nog een enkele ergens | |
Clan | zaterdag 24 september 2011 @ 22:11 |
Dan zal dat hooguit zo'n tien jaar ervoor door Coen zijn geweest, maar ik denk dat ze bedoelen dat de slavernij pas in zijn volle omvang in Brazillië begon. | |
Bluesdude | zaterdag 24 september 2011 @ 22:30 |
De schrijver Han Ceelen of de redactie maakte die kop en kennelijk baseerde men zich op de Ernst vd Boogaart , die in deel I zei dat in 1637 olv Johan Maurits de eerste door Nederlanders bestuurde slavenhoudende samenleving begon. Niet waar dus... Op pagina 1 van deze scans zegt van de Boogaart dat toen voor het eerst Nederlanders de morele barriere tav slavernij overschreden. Dat lijkt me ook niet waar. [ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 24-09-2011 22:50:45 ] | |
Clan | zaterdag 24 september 2011 @ 23:23 |
Het gaat hier over de Afrikaanse slaven, dus van Afrika overgebracht naar Amerika, het gaat niet over aziatische slaven. Wat Boogert er voor een mening bij geeft over die 'morele bariere' is sowieso een wetenschappelijke kijk van tegenwoordig op deze zaken, daar hecht ik weinig waarde aan. | |
Bluesdude | zaterdag 24 september 2011 @ 23:35 |
Ik denk dat de programmamakers en vd Boogaart -trouwens heel Nederland doet dat-- zich teveel focust op West-Indië wbt slavernij en dat wat er in Oost-Indië aan slavernij gebeurde het te snel marginaliseert tot "stelt niks voor" | |
Clan | zaterdag 24 september 2011 @ 23:57 |
Men focust zich sowieso altijd op Afrikaanse slaven in dienst van Europeanen, in het begin focuste het programma zich ook een beetje op slaven in andere culturen, maar ik lees op de site dat het programma vooral gaat over de Afrikaanse slaven die naar Amerika werden vervoerd. Helaas schieten ze hier ietwat te kort. | |
Bluesdude | zondag 25 september 2011 @ 00:31 |
Het thema is Nederland en haar slavernijverleden. Die focus is logisch, ook logisch is de focus op West-Indië, maar ik vermoed dat Oost-Indië hier nogal vergeten is. Eigenlijk is dat altijd zo . Iedereen denkt dat er niet zoveel gebeurde aan slavernij daar onder Nederlands bestuur. Maar men weet er weinig van, net als men weinig weet van de slavernij te West-Indië. Mensen willen het allemaal liever niet weten. En dan krijg je wel dat men 'beelden' zelf gaat invullen of juist niet met feiten invullen maar met emoties. | |
Clan | zondag 25 september 2011 @ 01:00 |
Je doet het wel heel negatief overkomen. Misschien hadden ze niet genoeg geld voor een uitgebreidere documentaire, ze moesten namelijk al naar Suriname, de Caribische gebieden en Afrika vliegen met een hele ploeg. Ik vind het een beetje spijkers op laag water zoeken wat je doet. Je hebt gelijk dat ze de slavernij in de Oost Indische gebieden geheel niet/weinig belichten, daar mogen ze zeer zeker wat meer over laten zien/vertellen. | |
Bluesdude | zondag 25 september 2011 @ 01:09 |
Het thema is Nederland en de slavernij en daar hoort ook bij de VOC-slavernij. Zover ik de vooraankondiging las, heeft men geen aandacht daarvoor, tenminste het is niet genoemd. Het is geen kwestie van geld, vrees ik. Men denkt er gewoon niet aan.... en de opmerkingen van vd Boogaart bevestigen dat. Maar we zullen zien.. nog 4 afleveringen. ! | |
Clan | zondag 25 september 2011 @ 01:24 |
Ik heb de thema's van de afleveringen bekeken en ze besteden, zover ik heb kunnen lezen, niets aan de slavernij in de Oost Indische gebieden. | |
Nibb-it | maandag 26 september 2011 @ 17:27 |
Bedankt voor de scans Clan, misschien kun je het artikel vanaf pagina 58 over de Slavenopstand in 1795 ook nog scannen ![]() Heb helaas geen scanner staan hier. | |
Clan | maandag 26 september 2011 @ 19:05 |
Ik heb helaas het blad voor onbepaalde tijd uitgeleend, ik zal het scannen als ik het weer terug heb ![]() Hier wel twee internetpagina's over de opstand; http://www.innl.nl/page/5482/nl http://nl.wikipedia.org/wiki/Tula_(Cura%C3%A7ao) | |
Clan | donderdag 29 september 2011 @ 16:56 |
Ik vond op internet in reactie op kolonialisme deze reactie, en ik citeer: Bij Indonesiërs, die ik in de 90-er jaren ontmoette, heerste de mening dat Nederland in de koloniale tijd had geleefd van de inkomsten uit Indië. Noodgedwongen moest ik mij daar toentertijd in verdiepen en kwam tot de conclusie dat de inkomsten uit Indië in 350 jaar kolonialisme nooit meer dan maximaal 10% van de Rijksbegroting van NL hebben bedragen. Na 1940 was dat uiteraard nihil en van 45 tot 49 kostte Indië ons alleen maar veel geld. Vrijwel alle inkomsten uit lokale belastingen werden weer in Indië zelf geïnvesteerd in onderwijs, infrastructuur, leger, kosten bestuur, etc. De winsten uit het bedrijfsleven vielen hier uiteraard niet onder. Ook die werden overigens gedeeltelijk weer geherinvesteerd, maar ook als dividend aan de Nederlandse eigenaars uitgekeerd, die voor de finaciering hadden gezorgd en de know-how hadden ingebracht. Kortom, Nederland heeft zich in Indië financieel zeer redelijk gedragen en we hoeven ons in dit opzicht absoluut nergens voor te schamen. Bron: artikel7.nu | |
hugecooll | zaterdag 1 oktober 2011 @ 16:46 |
http://www.scaruffi.com/politics/slavetra.html Voor de mensen die een vertekend beeld hebben van slavernij | |
ErwinRommel | zaterdag 1 oktober 2011 @ 18:27 |
Vanuit dit perspectief gezien is het ook niet gek dat men in Brazilië "vaak" nog Nederlandse achternamen tegenkomt. Met name in het Noord-Oosten van Brazilië, Bahia, Pernambuco ect....... | |
Clan | zondag 2 oktober 2011 @ 15:46 |
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands-Brazili%C3%AB Er zijn plekken in Brazillië waar ze nog oud-Zeeuws spreken heb ik ooit op de televisie gezien, heel apart. | |
Bluesdude | zondag 2 oktober 2011 @ 18:36 |
Ik heb ook die docu gezien,( of ooit soortgelijk) maar daar ging het om kolonisten uit de 19e eeuw die zelf een stuk land wilden verbouwen zonder slaven te misbruiken daarvoor. Maar er zijn ook kolonies die nog niet zo oud zijn.. 60 jaar geleden: http://www.ikvertrek.nl/landen/brazilie http://www.landenweb.net/brazilie/bevolking/ [ Bericht 21% gewijzigd door Bluesdude op 02-10-2011 18:46:38 ] | |
#ANONIEM | zondag 2 oktober 2011 @ 18:41 |
Dat is een belangrijk punt vind ik. Slavernij is niet iets dat 'het westen' heeft bedacht, het was een volkomen gangbaar en grotendeels geaccepteerd verschijnsel tot relatief kort geleden. Dat maakt het niet minder fout vanuit hedendaags perspectief, maar de 'misdadigheid' van ons slavernijverleden is wel relatief. [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2011 18:49:23 ] | |
Bluesdude | zondag 2 oktober 2011 @ 18:58 |
Uit schaamte en verontwaardiging verwijzen mensen emotioneel naar de Nederlands slavernij. Maar er is veel te weinig bekend over de details en zo komen mensen tot het idee dat slavernij een westerse uitvinding is. Wie van huis uit de bijbel moet lezen die leest al jong dat men in de bijbel al slavernij benoemde. Dat het een "volkomen gangbaar en grotendeels geaccepteerd verschijnsel " was is ook weer teveel gezegd. Natuurlijk is slavernij al eeuwen lang ook niet geweest en ook verworpen. Zeker in Nederland. Maar blijkbaar vonden groepen mensen dat je best niet-christenen als slaaf kon misbruiken. Terwijl andere christenen dit weer afwezen. Je moet ook "ons" tussen haakjes zetten. Want wie van hedendaags "ons" is schuldig? Ik niet. Het Nederlands slavernijverleden van sommige Nederlanders en gesteund door de Nederlandse staat, en tot zover wel moreel gesteund door de bevolking is natuurlijk wel zeer fout. En rechtvaardigingen als : 'het zijn toch schepsels die geen christen zijn of het zijn eigenlijk dieren' zijn op zijn zacht gesteld religieuse arrogantie , dan wel racisme. Tot heden aan toe is een zeker arrogantie nog steeds merkbaar | |
#ANONIEM | zondag 2 oktober 2011 @ 19:06 |
Als ik het over de acceptatie van slavernij heb, heb ik het over een breder tijdsbestek. De Oude Grieken hielden slaven, de Romeinen hadden slaven, de Karolingers en de vroegmiddeleeuwse Britten hadden slaven, ga zo maar door. Dat slavernij niet altijd even geaccepteerd is geweest is waar (ik lees net bijvoorbeeld dat slavenhandel in Engeland in 1102 werd verboden), maar door de bank genomen is slavernij tijdens het grootste deel van de geschiedenis een 'fact of life' geweest. Ik zeg overigens niet dat wij schuldig zijn, ik zeg dat slavernij onderdeel is van ons verleden. Daarmee bedoel ik niet ons persoonlijk verleden, maar het verleden dat wij als Nederlanders delen. | |
Clan | zondag 2 oktober 2011 @ 19:13 |
Bron:http://koenraadelst.bhara(...)islamvoorongel4.html | |
Clan | zondag 2 oktober 2011 @ 19:16 |
Een boek over de slavernij onder de Ottomanen; http://books.google.nl/bo(...)#v=onepage&q&f=false | |
#ANONIEM | zondag 2 oktober 2011 @ 19:17 |
Lekker evenwichtig stukje. | |
Clan | zondag 2 oktober 2011 @ 19:31 |
Het is overeenkomend met de informatie op de Wikipedia en andere bronnen, dus ik zie geen onevenwichtigheid in het stuk, de onevenwichtigheid die jij zoekt is dat het komt van een internetsite die kritiek levert op de Islam, dat maakt het stuk niet onevenwichtig en niet minder waar. Het probleem is dat veel mensen alleen iets willen aannemen als iemand zich wetenschapper noemt, en niet als iemand uit eigen ervaring of uit eigen bronnen spreekt. Alle informatie of onderzoeken door mensen gedaan is een visie vanuit die persoon, waarin zijn eigen geschiedenis en achtergrond meespelen, dus een onderzoek is altijd gekleurd, maar maakt het niet per definitie onwaar ![]() | |
#ANONIEM | zondag 2 oktober 2011 @ 19:37 |
Het gaat om de manier waarop het stuk is geschreven. Dat de website op mij overkomt als door iemand geschreven met een verregaande angst voor de islam is een tweede. Maar goed, die discussie hoort hier niet. Dat die verderfelijke islamieten er ook wat van konden (en nog steeds kunnen in bepaalde gevallen) is helemaal waar en absoluut geen geheim, in tegenstelling tot wat de meneer uit jouw bron suggereert. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2011 19:37:37 ] | |
Clan | zondag 2 oktober 2011 @ 19:54 |
Heb je gezien welke artikelen de man ook heeft geschreven, volgens mij heeft de man meer een angst voor elke religie als ik zijn stukken mag geloven? Dit is een artikel over de Islam, maar hij heeft wel meerdere onderzoeken gedaan en stukken gepubliceerd. Het is in deze zeer zeker niet hoe het stuk is geschreven, het heeft er mee te maken dat er mensen zijn die elk stuk geschreven over de Islam als negatief zien en elke schrijver van het stuk als een populist of een anti islamist. Het verleden van de slavernij binnen de Islam is in veel culturen klaarblijkelijk een geheim als je soms ziet hoe sommige mensen in Arabsische landen blijven vasthouden aan de idee dat slavernij iets westers was en dat ze niet onder ogen willen zien dat ook binnen andere religies en culturen slavernij geaccepteerd werd. Dr Koenraad Elst acht ik zeer hoog gezien zijn achtergrond in deze materie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Koenraad_Elst http://koenraadelst.bharatvani.org/index.html | |
#ANONIEM | zondag 2 oktober 2011 @ 19:58 |
Jawel. Vast wel, ik ben er niet één van. Laten we het weer over het programma en het Nederlandse slavernijverleden hebben. | |
Clan | zondag 2 oktober 2011 @ 21:19 |
Mooie aflevering was het vanavond. Ik meen dat koning Willem I ook twee van die donkere kindjes had, je ziet ze op een schilderij of tekening erbij staan. | |
Clan | zondag 9 oktober 2011 @ 15:37 |
Vananvond nieuwe aflevering van De Slavernij om 20:15, na Andere tijden! | |
_Lily_ | maandag 10 oktober 2011 @ 03:19 |
het is niet minder erg dan wat de nazi's in de 2e wereldoorlog hebben gedaan | |
Clan | maandag 10 oktober 2011 @ 17:14 |
De Nazi's De Jappen De Rode Kmer De Sovjet Unie We kunnen ze wel allemaal weer erbij gaan halen maar om ze nu als maatstaaf te gebruiken. | |
Clan | zondag 16 oktober 2011 @ 16:57 |
Uit: Historisch Nieuwsblad![]() ![]() ![]() | |
Clan | maandag 17 oktober 2011 @ 01:13 |
Iemand de aflevering van deze avond gezien? Het effect van die anti-slavernij campagne van de Britten is ook te zien als basis voor de film Amistad; | |
Gattaca | vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:02 |
Mooie film met een mooie rol van Anthony Hopkins. | |
ExperimentalFrentalMental | woensdag 26 oktober 2011 @ 09:37 |
16-10-2011 Meer protest tegen slavernij dan gedacht Nederlandse vrouwen en kinderen op de bres voor vrijlating slaven Nederland was laat met de afschaffing van de slavernij. Zeker in vergelijking met andere landen. Dat dit niet lag aan het gebrek aan verzet van de bevolking, legt Maartje Janse uit. De onderzoeker werkte mee aan de NTR-serie ‘De Slavernij’ en geeft op Kennislink extra achtergrondinformatie over het onderwerp. ![]() Een slavin wordt te koop aangeboden op de markt, te midden van de blanke heren. Afbeelding: © Tropenmuseum Archiefonderzoek legt bewijs bloot In 1863 schafte Nederland de slavernij in Suriname af. Dat is relatief laat in vergelijking met Engeland en Frankrijk, waar in 1833 en 1848 een einde kwam aan slavernij. De late afschaffing is lange tijd verklaard door erop te wijzen dat er in Nederland nauwelijks een antislavernijbeweging zou hebben bestaan. De negentiende-eeuwers zouden zich hier – in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Engeland en Amerika – niet echt hebben geïnteresseerd voor de kwestie. Uit archiefonderzoek blijkt echter dat er in de negentiende eeuw meer protest is geweest tegen het voortbestaan van slavernij dan voorheen gedacht. Liberalen en antirevolutionairen, mannen, vrouwen, jongeren en zelfs kinderen toonden zich geraakt door de gruwelen van slavernij. Sommigen protesteerden op een praktische manier door geld in te zamelen om slaven vrij te kopen, anderen door antislavernijverenigingen op te richten en handtekeningenacties te organiseren. Engeland als lichtend voorbeeld Al eerder, eind achttiende eeuw, was er discussie over slavernij. Verlichte geesten zoals Betje Wolff spraken zich ertegen uit, maar van een georganiseerde antislavernijbeweging was geen sprake. Na de revolutietijd hadden de Nederlandse burgers zich lange tijd afgekeerd van politiek. Pas rond 1840 begon dat langzaam te veranderen. De prille antislavernijbeweging die toen ontstond, was een van de eerste burgerprotesten tegen het regeringsbeleid. Petitie voor afschaffing slavernij uit 1842. Pagina van handtekeningenlijst uit Rotterdam gericht aan koning Willem II. Afbeelding: © Nationaal Archief Dat verklaart meteen ook de voorzichtige, haast onwennige aanpak van de eerste antislavernijactivisten. Het Britse voorbeeld bestond uit een brede samenwerking van mensen met verschillende politieke en religieuze achtergrond, die onder meer door hun massapetities met honderdduizenden handtekeningen een duidelijk statement maakten. Een vergelijkbare poging in 1841 om een brede coalitie te smeden van liberalen en antirevolutionairen liep in Nederland uit op een fiasco. Beide groepen gingen zelfs tijdelijk met elkaar concurreren: ze wilden allebei zoveel mogelijk handtekeningen voor hun eigen antislavernijpetitie. De meeste handtekeningen werden uiteindelijk opgehaald door een derde partij: de vrouwen van het ‘Rotterdam Ladies Anti-Slavery Committee’ (namelijk 128). Hun petitie was meteen de eerste die door alleen vrouwen was ondertekend. In de loop van de jaren 1840 en 1850 werden er verschillende antislavernijverenigingen actief. In het enorme archief van Jan Ackersdijck, een van de liberale initiatiefnemers, bleek zich het complete archief te bevinden van een van de eerste actieve Nederlandse antislavernijverenigingen. Dat was waarschijnlijk ook meteen de vereniging met de langste naam ooit: ‘de vereeniging tot uitgaaf van het tijdschrift Bijdragen tot de kennis der Nederlandsche en vreemde koloniën, bijzonder betrekkelijk de vrijlating der slaven’ (1843-1848). Het oprichten van de uitgeversvereniging was een slimme zet, omdat de regering zich had uitgesproken tegen inmenging van burgers in de kwestie van de afschaffing. Door samen een tijdschrift uit te geven (zo’n 150 mensen verbonden hun naam aan dit initiatief) stonden ze sterker en kwam de kwestie onder de aandacht van het publiek. Ze eisten openbaarheid in koloniale politiek, wat op dat moment een zaak was van de koning. Toen in 1848 de liberalen aan de macht kwamen en de Tweede Kamer meer zeggenschap kregen over de koloniën, overwogen ze om de slavernij af te schaffen maar zonder compensatie aan de eigenaren te geven (de schatkist was leeg). Dit idee verworpen ze echter zelf als strijdig met de liberale beginselen dat de burger en zijn bezit tegen de staat in bescherming moest worden genomen. ![]() Titelpagina van het boek “De Negerhut van Oom Tom” uit 1853. Afbeelding: © Bukubooks De negerhut van oom Tom In 1853 verscheen het boek ‘De Negerhut van Oom Tom’, een vertaling van ‘Uncle Tom’s Cabin’ van Harriet Beecher-Stowe. Dit boek werd een bestseller en werd druk besproken. Geraakt door het lijden van slaven wilden mensen meer dan voorheen protesteren tegen het voortbestaan van slavernij. ‘De Nederlandsche Maatschappij ter Bevordering van de Afschaffing der Slavernij’ werd de belangrijkste antislavernijvereniging. Vrouwen mochten geen lid worden van deze vereniging; voornamelijk omdat het een politieke kwestie betrof, waarmee vrouwen zich niet mochten bemoeien. Vrouwen gaven daarom in aparte initiatieven vorm aan hun verontwaardiging over de slavernij. Vrouwen identificeerden zich vooral met het lot van slavinnen. In 1855 boden 733 Amsterdamse vrouwen een antislavernijpetitie aan de koning aan. Opmerkelijk is dat dit vrouwen waren met een lagere sociaal-economische achtergrond, onder hen waren bijvoorbeeld een dienstbode en kroeghoudster uit de Jordaan. Maar ook vrouwen uit de gegoede middenklasse lieten zich horen tegen slavernij. De vrouwen van het ‘Amsterdamse Dames-Comité ter bevordering van de Evangelie-verkondiging en de Afschaffing der Slavernij in Suriname’ zamelden vanaf 1855 geld in om slaven vrij te kopen. Ze verwachtten dat Nederlanders door het goede gedrag van vrijgekochte slaven hun koudwatervrees voor de afschaffing van slavernij zouden verliezen. Ze zamelden geld in op een manier die ook in Amerika en Engeland veel voorkwam: door antislavernij-handwerkbazaars of -verlotingen te organiseren. Elke week kwamen ze bij elkaar in een handwerkkrans waar ze luxeartikelen maakten die verloot of verkocht konden worden, zoals geborduurde pantoffels, kussens en zelfs een leunstoel. Ondertussen las een van hen artikelen voor over de stand van zaken op het gebied van de afschaffing van slavernij. Vele honderden mensen, onder wie leden van het Koninklijk Huis en zelfs slaven, stuurden items in voor de bazaars of kochten loten. De antislavernij kop en schotel die in het fragment te zien zijn, zijn hoogstwaarschijnlijk speciaal voor deze verloting gemaakt. ![]() Kop en schotel met protestuitingen tegen de slavernij uit circa 1855. Afbeelding: © Collectie Rijksmuseum Er zijn zelfs aanwijzingen dat kinderen geld inzamelden om slavenkinderen vrij te kopen. Ook jongelui richtten speciale ‘jongelingsverenigingen’ tegen de slavernij op. In Utrecht bestond daarnaast een speciale antislavernij-studentenvereniging. Het fascinerende is dat de vrouwen en jonge mensen radicalere middelen en bewoordingen kozen om te protesteren. Zij zochten ook veel actiever contact met de Britse en Amerikaanse antislavernijbeweging, die ze als voorbeeld beschouwden. Zo probeerden de jongeren de schrijfster van de Negerhut naar Nederland te halen – wat overigens mislukte – en nodigden ze Britse antislavernij-activisten uit voor lezingentournees. Harmonie tussen burger en de politiek De liberale en antirevolutionaire tegenstanders van slavernij waren veel voorzichtiger en benadrukten steeds dat protesten tegen de slavernij een Nederlands karakter moesten hebben. Ze bedoelden daarmee dat het een niet al te radicale en emotionele toon moest hebben. Ze waren er van overtuigd dat protest anders averechts zou werken in de Nederlandse politieke cultuur, die meer dan de Britse en Amerikaanse op een harmonieuze relatie tussen burgers en politiek gericht was. Gastcorrespondent Dr. Maartje Janse is als docent en onderzoeker werkzaam op het Instituut voor Geschiedenis van de Universiteit Leiden. Haar proefschrift uit 2007 ‘De Afschaffers. Publieke opinie, organisatie en politiek in Nederland 1840-1880’ ging over het ontstaan van Nederlandse pressiegroepen. Momenteel doet ze onderzoek naar het ontstaan van de eerste Britse en Amerikaanse pressiegroepen in de vroege negentiende eeuw. De Nederlandse antislavernijbeweging is door deze strategie geen ‘volksbeweging’ geworden. Sowieso speelde het protest zich af in de periode van voor de massapolitiek. De honderden, soms duizenden mensen die gemobiliseerd werden lijken achteraf misschien weinig, voor die tijd waren het grote aantallen en was de antislavernijbeweging een pionier in de participatie van burgers in de politiek. Vooral de opmerkelijke rol van vrouwen en jonge mensen in deze beweging is in de oudere historiografie onderbelicht gebleven. De relatief late afschaffing van slavernij lijkt dus niet te wijten aan het ontbreken van protest. Het was het gevolg van het feit dat de schatkist leeg was terwijl de regering de slaveneigenaren wilde compenseren bij afschaffing van slavernij. Pas tegen het eind van de jaren 1850 stroomde er weer grote bedragen de schatkist binnen, afkomstig van het cultuurstelsel in Nederlands-Indië. Zo hebben in feite de Javanen kromgelegen om de slaveneigenaren te kunnen betalen. (Kennislink) | |
Clan | maandag 31 oktober 2011 @ 18:00 |
@ExperimentalFrentalMental Erg interessant stukje. De negerhut van oom Tom heeft zeer veel teweeggebracht. Zelf heb ik het boekje gelezen toen ik zelf nog kind was en ik nog nooit negroide mensen had gezien. | |
Clan | maandag 31 oktober 2011 @ 18:02 |
Uit: Historisch Nieuwsblad van september![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Im.Kant. | maandag 7 november 2011 @ 00:25 |
Mooi stuk, ExperimantalFrentalMental ![]() | |
Cobra4 | zaterdag 30 maart 2013 @ 21:03 |
'Laat koning excuus maken voor slavernijverleden op herdenkingsdag' Het kabinet moet de herdenking dat de slavernij 150 jaar geleden is afgeschaft, aangrijpen om ondubbelzinnig excuus te maken voor het Nederlandse slavernijverleden. Dat moet gebeuren tijdens de nationale herdenking op 1 juli in het Amsterdamse Oosterpark, bij voorkeur door koning Willem-Alexander. Deze oproep doet stadsdeelvoorzitter Tjeerd Herrema vandaag tijdens een manifestatie rond de Surinaamse schrijver en verzetsstrijder Anton de Kom in Zuidoost. "Het kost Nederland moeite zijn rol in het mensonterende slavernijverleden te erkennen," zegt de PvdA-bestuurder in een toelichting. "De herdenking is mijns inziens een ideale gelegenheid om volmondig excuus te maken en een volgende stap te zetten in de verwerking van dat verleden." De spijtbetuiging die voormalig bewindsman Roger van Boxtel in 2001 namens de regering uitsprak op een VN-conferentie in het Zuid-Afrikaanse Durban, noemt Herrema te mager. Van Boxtel gebruikte indertijd de formulering 'diepe spijt, neigend naar berouw'. Daarnaast kwam er een nationaal monument in het Oosterpark en een inmiddels opgeheven instituut dat onderzoek deed naar het slavernijverleden. Angst voor financiële gevolgen Herrema: "Excuses voor het slavernijverleden worden vaak in verband gebracht met herstelbetalingen. Ten onrechte, als ik de deskundigen op dat terrein mag geloven, maar de angst voor financiële gevolgen mag sowieso niet leidend zijn in de erkenning van het Nederlandse aandeel in de slavernij." De stadsdeelvoorzitter spreekt van een morele verantwoordelijkheid om een streep te zetten onder het verleden. "Niet als afsluiting, maar als startpunt voor een nieuw perspectief. Mensenhandel en onderdrukking zijn ook van deze tijd, net als de uitsluiting van groepen mensen op de arbeidsmarkt. Dat zou ook een zorg moeten zijn van witte Nederlanders." Nederland heeft tussen de zeventiende en de negentiende eeuw naar schatting 450.000 slaven verhandeld en verscheept. De slavernij werd officieel in 1863 afgeschaft, dit jaar 150 jaar geleden. Bron: http://www.parool.nl/paro(...)herdenkingsdag.dhtml | |
_Lily_ | zondag 31 maart 2013 @ 16:54 |
Ach excuses... Dat is altijd fijn om te horen maar niet perse noodzakelijk. Als men maar niet doet alsof er nooit iets is gebeurd en dat Nederland geen blaam treft. Maar die houding hebben Nederlanders doorgaans gelukkig niet. NL is ver gekomen in 200 jaar lol. Als ik 200 jaar eerder was geboren zou ik een slavin zijn op een Nederlandse plantage. Nu heb ik aan 1 van de Nederlandse universiteiten gestudeerd zonder voor mijn leven te vrezen. De oma van mijn overgrootmoeder ligt vast met open mond toe te kijken vanuit de hemel |